De Roos van Leary maakt de interpersoonlijke impact van gedrag zichtbaar. Inzicht daarin kan je helpen om niet helpende patronen in je relatie als opleider met je aios te doorbreken. Naast uitleg is er gelegenheid om te oefenen.
Gedrag roept gedrag op. Wat iemand zegt en doet roept voorspelbaar gedrag op bij de ander. Dit, omdat die ander het gedrag als het ware aanvult. Het is alsof de interactie ervoor zorgt dat de ene helft van een boodschap moet worden aangevuld tot een geheel. We kennen dit allemaal wel uit het dagelijks leven: als de één praat, houdt de ander zijn mond. Als er een stilte valt, is er altijd iemand die gaat praten. Als de aios steeds vraagt waar ze alles kan vinden ben je geneigd haar dat steeds weer te vertellen.
In deze training kijken we naar de vier natuurlijke interactiepatronen en hoe je deze kunt gebruiken in de begeleiding van je aios. Je leert je eigen voorkeur herkennen en hierop te anticiperen. Daarnaast leer je om afhankelijk van de “rol” die je aios aanneemt zaken op een effectieve manier bespreekbaar te maken. Je krijgt handvatten om ervoor te zorgen dat je ook “de onderlaag” bespreekbaar weet te maken. Ook is er aandacht voor de verantwoordelijkheden van opleider en aios en deze voor elkaar duidelijk te hebben en te houden.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
H. (Harm) van Kuijk, trainer bij Convera Communicatie & Coaching
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Praktijkopleiders van aios die in het voor- of najaar van 2025 starten met de module Strategie en Beleid en/of Integraal vernieuwen nodigen we van harte uit voor een werkconferentie over het onderwijs en de module-opdrachten in de tweede fase van de opleiding tot arts M+G.
Naar aanleiding van feedback van aios en praktijkopleiders is het opleidingsprogramma aangepast. Op de werkconferentie wordt hiervan een overzicht gegeven en wordt in kleine groepjes kennisgemaakt met de huidige en vernieuwde hoofdmodulen in de tweede fase. Daarbij ligt de focus op de module-opdrachten, de link met de praktijk en hoe de praktijkopleider de aios kan steunen.
In het actieve programma:
Je komt dus halen, maar zeker ook brengen!
Praktijkopleiders van aios die in januari 2025 en september 2025 starten met de modulen Strategie en Beleid en Integraal vernieuwen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.
In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.
Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.
Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.
Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.
Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.
Je bent post-HBO of WO-geschoold
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Op 4 november 2024 is er een online bijeenkomst over het begeleiden van aios tijdens de stage voor interdisciplinaire- en klinische samenwerking. De interdisciplinaire- en klinische stage biedt de aios de mogelijkheid om hun kennis en praktijkervaring uit te breiden.
Voorheen begon de aios met deze stage na de eerste JGZ-praktijkperiode en stond deze bekend als de aanpalende stage. Op basis van ervaringen en evaluaties van aios, stagebegeleiders, praktijk- en instituutsopleiders zijn er wijzigingen aangebracht aan deze externe stage. Tijdens deze bijeenkomst wordt onder andere besproken wat de stage inhoudt, welke veranderingen zijn doorgevoerd in vergelijking met de aanpalende stage en wat de rol van de praktijkopleider is tijdens deze periode. Daarnaast zal er aan de hand van twee voorbeeldcasussen geoefend worden om inzicht te krijgen in de diverse vraagstukken die tijdens de stage kunnen voorkomen.
Praktijkopleiders JGZ
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Op 5 maart 2025 ga je kennis maken met de nieuwe aios waarvoor jij praktijkopleider wordt, mogelijk heb je al eerder kennis gemaakt. Zo niet, dan is er vandaag ruim de tijd om elkaar beter te leren kennen.
Je start de dag met een parallelsessie voor praktijkopleiders over een specifiek thema. (Informatie hierover is t.z.t. in de studiehandleiding te vinden.)
Hierna volgt het gezamenlijk programma en zal een instituutsopleider spreken over professionele identiteit: wat houdt het in en hoe kan het je aios helpen om koers te bepalen voor zijn/haar opleiding? Aansluitend ga je in gesprek met jouw aios aan de hand van dialoogvragen.
‘Zingeving is de meest gezondmakende kracht.’ aldus Machteld Huber.
Het belang van zingeving voor je gezondheid wordt nog weleens onderschat. Maar aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en waar je “zin” vindt ligt aan de basis van je “zijn”. En dan hebben we het ook over je “zijn” als professional.
In twee dagen leer je het begrip ‘zingeving’ praktisch te maken voor jou als professional maar ook bespreekbaar te maken met je cliënten, waardoor zij meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.
In deze module ga je even terug naar je basis, je professionele identiteit: wat is de betekenis van je werk, wat is het doel, wat zijn de kaders ervan, met welke vragen loop jij rond? Ben je in staat je gedachten over zingeving te formuleren, dan vergroot je je weerbaarheid en veerkracht. Bij jouzelf en bij je patiënt.
Aan de hand van talloze praktische voorbeelden leer je over de verschillende vormen van zingeving, en over zingevingssferen en trainingssferen. Ook krijg je zicht op zingeving op de lange- en korte termijn, op egocentrische vormen van zingeving en altruïstische. Zo krijg je handvatten om met zingeving aan de slag te gaan.
De docent, Peter Henk Steenhuis, kan waanzinnig schrijven maar is ook een boeiend spreker en kan verhalen vertellen zodat ze tot de verbeelding spreken. Op deze manier neem je de theorie tot je en wordt dit afgewisseld met interactieve werkvormen.
Professionals in de sociale geneeskunde. Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. Dit zijn dus o.a. artsen M&G, verpleegkundigen JGZ/AGZ, bedrijfs- en verzekeringsartsen, Arbo verpleegkundigen, POB.
Peter Henk Steenhuis, journalist en schrijver.
Post HBO of WO.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Begeleid je als supervisor een aios bedrijfsgeneeskunde? Volg dan deze tweedaagse training. Hiermee voldoe je aan de scholingseis van de NVAB en krijg je de nodige handvatten om samen met de praktijkopleider de aios goed op te leiden. En wil je daarna zelf ook erkend praktijkopleider worden? Dan heb je de mogelijkheid om met vrijstellingen aan die opleiding deel te nemen.
Superviseren is een belangrijke taak die aandacht en zorgvuldigheid vraagt. Om supervisoren voor deze taak toe te rusten is deze tweedaagse training ‘Begeleidingsvaardigheden’ ontwikkeld. De NVAB verwacht dat iedere bedrijfsarts, die als supervisor van een aios bedrijfsgeneeskunde optreedt, vóór 1 januari 2027 de tweedaagse didactische scholing heeft gevolgd.
Deze training is voor een belangrijk deel vergelijkbaar met het eerste deel van de Basisopleiding praktijkopleiders. Je ontvangt informatie over het Landelijk Opleidingsplan (LOP) en de Kritische beroepsactiviteiten (KBA’s). Je oefent met praktijktoetsen. Je leert hoe je een goed start- en begeleidingsgesprek voert. Je krijgt een goed beeld van het verschil tussen feedback en sturing. In deze training komt de samenwerking tussen praktijkopleider en supervisor ook aan de orde. Na deze training kun je als supervisor de aios in lijn van de opleiding begeleiden en ook de nodige terugkoppeling verzorgen aan de praktijkopleider en voldoe je als supervisor aan de aios van de NVAB.
Wil je verder gaan om erkend praktijkopleider te worden? Dan voer je enkele aanvullende opdrachten uit en start je binnen twee jaar na het afronden van deze tweedaagse met het tweede deel van de Basisopleiding praktijkopleiders. Je kunt, met inachtneming van de overige vereisten van de RGS, je erkenning als praktijkopleider aanvragen vanaf de eerste dag van dat tweede deel.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Je kunt deze dag volgen als je geregistreerd bedrijfsarts bent en met een praktijkopleider begeleiding geeft of gaat geven aan een aios bedrijfsgeneeskunde. De randvoorwaarden in de organisatie (tijd, akkoord werkgever) moeten zodanig zijn dat het voor jou mogelijk is deze training af te ronden.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Steeds vaker krijg je te maken met aios en collega praktijkopleiders met een andere culturele achtergrond. Gedrag op de juiste manier interpreteren en de juiste toon treffen die het door jou beoogde effect oplevert is dan niet altijd gemakkelijk. Tijdens deze dag word je je meer bewust van je aannames en referentiekader en krijg je eerste handvatten om hier goed mee om te gaan zodat alle aios gelijke kansen krijgen om door te groeien.
Tijdens deze dag komt aan de orde hoe je eigen culturele normen en waarden, onbewuste patronen en stereotyperingen je denken en handelen beïnvloeden. Door oefeningen en casusbesprekingen krijg je meer zicht op je eigen culturele programmering. Zo ontdek je wat voor jou vanzelfsprekend is, maar voor de ander niet en hoe dit doorwerkt in samenwerking, begeleiding en beoordeling. Met behulp van het TOPOI model krijg je zicht op de aspecten die de communicatie beïnvloeden, zodat je weet aan welke knoppen je kunt draaien.
De ochtend wordt verzorgd door de trainers Charlie Obihara en Dorian Maarse, (co-)auteurs van ‘Interculturele communicatie in de zorg’ (van Gorcum, 2021) en ’Naar een inclusieve opleiding in de zorg’ (Amazon, 2024). ’s Middags bouwt trainer Harm van Kuijk met oefeningen door op wat er ’s ochtends besproken is.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2024 betaalt SOGEON voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2024 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij je als praktijkopleider verder ontwikkelen in je vaardigheid om les te geven? Maak kennis met de basisprincipes daarvan.
Als praktijkopleider instrueer en begeleid je vaak je aios in een 1 op 1 relatie. Daarnaast komt het steeds vaker voor dat je meerdere aios en andere collega’s in een groep begeleidt.
Op deze dag didactische scholing leer je de basisprincipes van lesgeven kennen aan de hand van verschillende modellen. De docent neemt je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie. We wisselen theorie en praktijk af. Gedurende de lesdag ervaar je zelf verschillende werkvormen en manieren van lesgeven.
Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wat als je de begeleiding van je aios als ingewikkeld ervaart? Je bespreekt dat met andere praktijkopleiders in een intervisiesetting. En toch heb je soms nog behoefte aan extra input om een patroon in de interactie met je aios te doorbreken. Op deze dag krijg je daarvoor de kans.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Tijdens je scholing tot praktijkopleider kwam veel casuïstiek langs. “Het coachboek voor opleiders” speelde daarbij een belangrijke rol. Dit hielp om dieper in te gaan op de modellen en hulpmiddelen die je daarbij kunt gebruiken.
Nu je al wat langer als opleider werkt kan deze dag als een soort ‘terugkomdag’ dienen. Deze dag biedt je de gelegenheid om je eigen casuïstiek in te brengen en te leren van de casuïstiek van anderen.
In de Basisopleiding praktijkopleiders heb je misschien “Het coachboek voor opleiders” ontvangen. Heb je dit boek nog niet of niet meer, schaf dan dit boek vooraf aan bijvoorbeeld via De Tweede Praktijk. Het is een heel bruikbaar boek en we gebruiken het bij dit onderwijs:
Het coachboek voor opleiders door Beatrijs de Leede, Corry den Rooijen.
Het coachen van arts in opleiding tot specialist als begeleidingsstijl in opleiden. Gepubliceerd via uitgever De Tweede Praktijk. ISBN: 9789082590500.
Het onderwijs wordt gegeven door:
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.