Tijdens deze eendaagse module krijg je handvatten om het re-integratieproces van werkenden na een covid-19 infectie te begeleiden (als bedrijfsarts) en te beoordelen (als verzekeringsarts).
Covid-19, oftewel corona, is het virus dat ons allemaal sinds 2020 direct of indirect heeft bezig gehouden. Er komt steeds meer informatie beschikbaar, echter, het ‘aha’ moment ontbreekt nog. Als arts of zorgprofessional krijg je regelmatig cliënten in je spreekkamer die vanwege deze ziekte niet kunnen werken. Hoe ga je hiermee om en wat kun je wel/niet zeggen en doen? Hoe kan je deze persoon helpen, begeleiden of beoordelen?
Op basis van de huidige richtlijnen en aan de hand van casuïstiek leer je meer over het verloop van deze multisysteemaandoening en over wat het betekent voor jou én de cliënt in de spreekkamer. Welke interventies zijn effectief en wanneer zet je die in? Ga je na of ze wel zijn toegepast ten behoeve van het herstel? Is re-integratie een behandeldoel? Wie zijn kwetsbaar?
Aan bod komen de volgende onderwerpen:
Dit zijn een aantal onderwerpen die in de nascholing aan bod komen en waar je het gesprek over aangaat met de docent én met elkaar.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals, zoals arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!
Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.
Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.
Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.
Professionals in de public & occupational health
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze meer kwetsbare rokers? Doe dan deze module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid, met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze training bied je praktische richtlijnen voor (periodiek) onderzoek, diagnostiek en interventie. Je leert gericht gebruik te maken van de (arbeids)anamnese om bij werkgerelateerde longaandoeningen de beroepsziekten en belemmeringen bij re-integratie tijdig te herkennen.
Professionals die te maken hebben met cliënten met longaandoeningen zoals bedrijfsartsen, arbo-verpleegkundigen en praktijkondersteuners.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk. Het is manier om van en met elkaar te leren. De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode en de manier van begeleiden. Wil jij een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Doe dan deze training intervisie begeleiden.
Omdat thuiswerken nog altijd het advies is, zal in veel gevallen ook intervisie online plaatsvinden. Zo ook deze Training intervisiebegeleider.
Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de eerste (halve) trainingsdag starten we met een overzicht van de mogelijke doelen van intervisie. We bespreken de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Ook leer je verschillende intervisiemethoden kennen en inzetten. Tussen de eerste en tweede (halve) trainingsdag oefen je met je rol als intervisiebegeleider: je past de basisstappen toe en ontdekt welke variaties op de basistechnieken passen bij jou en jouw intervisiegroep. Die ervaringen neem je mee naar de tweede dag. Dan krijg je uitgebreid intervisie op jouw optreden als intervisiebegeleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.
Voor iedereen die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,3.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als vrouwen van rond de 45 jaar met relatief vage klachten in de spreekkamer komen, is de overgang meestal niet het eerste waaraan je denkt. Heb jij in je werk te maken met cliënten in de overgang? Wil je leren hoe je hen begeleidt, zodat zij zich vitaler voelen en hun werkvermogen wordt behouden of verbeterd? Volg dan de eendaagse module Overgang en werk.
Je kunt de module Overgang en werk volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Vrouwen van 45 tot 60 jaar hebben tegenwoordig aardig wat ballen in de lucht te houden: ze werken en zijn vaak mantelzorger. Bovendien hebben ze gemiddeld later dan hun moeders kinderen gekregen, waardoor zij op hogere leeftijd met pubers te maken hebben. Door deze combinatie van factoren lijken vrouwen tegenwoordig meer overgangsklachten te ervaren dan de generaties voor hen.
De klachten zijn vaak vaag, maar niet zelden ernstig: iemand is vermoeid, slaapt slecht, ervaart gewrichtspijn of heeft last van stemmingswisselingen. Meestal denken we bij dit soort kwalen niet direct aan overgangsklachten. Dat kan ertoe leiden dat vrouwen er onnodig lang mee blijven rondlopen en er problemen thuis en op het werk kunnen ontstaan. Wil je gezondheidsrisico’s op de korte en langere termijn helpen voorkomen, dan is het verstandig om je te verdiepen in het thema Overgang en werk.
We starten deze module met het bespreken van de fysiologie van de overgang. Daarbij komen de basisbegrippen aan bod en gaan we in op typische en atypische symptomen. Aan de hand van de Greene Climacteric Scale leer je klachten gestructureerd inventariseren. Je verdiept je in risicoanalyses, interventies en behandelingsmogelijkheden. Bovendien leer je hoe je deze beleidsmatig borgt. Je werkt toe naar het begeleiden van werknemer én werkgever. Het doel: op korte termijn het werkvermogen behouden en verzuim voorkomen, en op langere termijn de vitaliteit van je cliënte vergroten.
Ingrid Pinas is gynaecologe en eigenaar van FeM-poli. Ze heeft vele presentaties op (inter)nationale congressen en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften op haar naam staan.
Voor bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners en andere professionals die te maken hebben met cliënten in de overgang.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Minimaal HBO-werk en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.
Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.
In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.
Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.
De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:
Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.
Hbo-diploma.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.