030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Chronische obstructieve longziekten en werk

Datum: 5 mei '22

In het kort

Ruim 1,2 miljoen Nederlanders heeft een chronische longziekte, zoals COPD of astma. En daar komen Nederlanders met post-COVID syndroom nog bovenop.
Ben jij een medisch professional en wil jij leren hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best kunt begeleiden? En wil je de NVAB richtlijn Astma en COPD leren gebruiken? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module chronische obstructieve longziekten en werk.

Wat je leert

Leer hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best begeleidt

Deze module reikt handvatten aan om werknemers met post-COVID syndroom, astma en COPD tijdig te herkennen en (beter) te begeleiden. Je leert hoe je de gegevens uit de brief van een longarts moet interpreteren om daarmee de belastbaarheid voor arbeid correct in te schatten. Je leert volgens richtlijnen (periodiek) medisch onderzoek, diagnostiek, preventie en interventie toe te passen. Ook krijg je globaal training in het geven van adviezen voor longrevalidatie en begeleiding bij re-integratie.

De volgende subonderwerpen komen aan bod:

  • Introductie beroepsgerelateerde longaandoeningen: Astma en COPD.
  • Spirometrie en longfunctietest.
  • Beoordeling belasting-belastbaarheid bij COPD/astma.
  • Werkgerelateerde astma en COPD in de praktijk.
  • Diagnostiek, interventies en re-integratie.
  • Longrevalidatie.
  • Long COVID (langdurige klachten na corona).
  • Energetische beperkingen en maximale fietstest.

Het onderwijsprogramma is praktisch ingericht, met onder andere

  • Handvatten vanuit de richtlijn Astma en COPD.
  • Workshoprondes aan de hand van de spirometer onder begeleiding van een longarts en longfunctie-analist.
  • Casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze module kan je

  • De NVAB-richtlijn ‘Astma en COPD’ toepassen in je eigen praktijk.
  • Werkgerelateerde COPD en astma signaleren en diagnosticeren aan de hand van risicofactoren en risicogroepen.
  • Op basis van de uitkomsten van een longfunctietest de belastbaarheid van een werknemer met post-COVID syndroom, COPD en/of astma beoordelen.
  • Op basis van bovenstaande bepalen welke re-integratie in werk nodig of haalbaar is.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen en medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding).

Docenten

  • Trudeke Möller is longarts en aios bedrijfsgeneeskunde. Haar expertise bestaat uit astma, COPD, slaapstoornissen en COVID-19.
  • Erik Stigter is forensisch arts, bedrijfsarts en medisch adviseur bij Inspectie SZW.  Ook is hij panellid van de ‘Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten’.
  • Bram van den Borst is longarts in het Radboudumc. Hij houdt zich voornamelijk bezig met COPD- en astmazorg en longrevalidatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Eerdere deelnemers aan deze module waren enthousiast over het praktijkgerichte karakter van de module. Zij vonden het een ‘heel concrete en praktische module’.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH winter- en zomercongres

Datum: 4 mrt '22

Aan de slag met mentale veerkracht

Werken in de sociale geneeskunde is betekenisvol, maar ook uitdagend. Hoge werkdruk, complexe omstandigheden en emotioneel beladen situaties vragen niet alleen om vakinhoudelijke expertise, maar ook om mentale veerkracht.

Tijdens het NSPOH Zomercongres: Sterk in je werk duiken we in thema’s als coaching, gesprekstechnieken, omgaan met tegenslagen, en compassie. Hoe blijf je betrokken zonder jezelf te verliezen? Hoe ga je om met tegenslagen én hoe houd je energie in je werk?

Laat je tijdens het congres inspireren door experts, ontdek praktische handvatten die je kunt inzetten in je werk en vergroot je mentale veerkracht!

Leerdoelen

  • Het verbreden en verdiepen van kennis over verschillende theorieën en methoden die jou kunnen helpen bij het behalen en behouden van je mentale veerkracht zowel persoonlijk als professioneel;
  • Het ervaren van deze methoden;
  • En het meekrijgen van praktische handvatten die je kunt inzetten in je werk.

Voor wie

Voor professionals in de sociale geneeskunde.

Begeleiding bij vermoedens van spanningen binnen teamverband

Datum: 11 feb '22

In het kort

Je hebt het vast weleens meegemaakt, dat je spanning voelde bij collega’s waarmee je in een team samenwerkt. Dit kan één moment zijn geweest, maar het gebeurt ook dat spanningen aanhouden. Wanneer een team tot spanningen leidt en eigenlijk niet meer een team is, dan kan dit leiden tot zieke werknemers en zelfs langdurig verzuim.

Als bedrijfsarts, arboverpleegkundige of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) kun je een belangrijke rol hebben bij het re-integratieproces van werknemers waarbij verzuim wordt veroorzaakt door spanningen binnen teamverband.

Wat je leert

Hoe herken signalen bij spanning binnen teamverband en hoe voorkom je uitval?

t begint bij vermoedens van spanningen binnen een team. Welke signalen zijn kenmerkend en hoe herken je of het individuele opvattingen en gevoelens zijn? Of dat er breder – binnen teamverband– iets speelt? Hoe ga je het gesprek aan met een medewerker waarbij je vermoedens hebt? Weten binnen welke grenzen je beweegt en welke stappen je kunt ondernemen helpt om spanningen aan de oppervlakte te krijgen. Je bent immers geen “teambuilder”. Wel is het je taak om de juiste begeleiding of adviezen te geven aan de werknemer en indien nodig er een leidinggevende bij te betrekken.

Tijdens deze module krijg je informatie over hoe verzuim door een slechte werksfeer ontstaat. Dat doen we middels interactieve werkvormen en oefeningen. Er wordt aandacht besteed aan de feiten en cijfers rondom uitval door spanningen binnen teamverband. Ook staan we stil bij de signalering van spanningen binnen teamverband en van een slechte werksfeer als oorzaak van uitval. Je leert binnen welk kader jij als arboprofessional beweegt. Je krijgt inzicht in hoe je verder kunt met de begeleiding van een patiënt en een werkgever als er sprake is of dreigt van uitval door spanningen in het team.

Na afloop van deze module

  • kun je de verschillende fases toelichten die je met een werknemer en leidinggevende kunt doorlopen bij vermoedens van spanningen binnen teamverband.
  • heb je geoefend met het herkennen en uitvragen van signalen die kenmerkend zijn bij spanningen binnen teamverband.
  • begrijp je welke verantwoordelijkheden wel en niet binnen de grenzen van je rol als professional liggen.
  • kun je, binnen de grenzen van je rol, begeleiding bieden aan zowel werknemer als leidinggevende bij vermoedens binnen teamverband.
  • weet je wie je kunt betrekken bij bevestiging van vermoedens van spanningen binnen teamverband.

Voor wie

Bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts. Verzekeringsartsen kunnen deze module ook volgen om meer kennis op te doen over het onderwerp an sich. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken. Zoals de titel aangeeft wordt er tijdens dit onderwijs met name ingegaan op ‘het begeleiden van’ en niet ‘het beoordelen van’. Voor verzekeringsartsen die mensen met een WW-uitkering of mensen werkzaam vanuit een uitzendbureau begeleiden is deze module wel geschikt.

Docent

Jessica Hoek, communicatiespecialist, teamcoach, Co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar. Eigenaar van het bedrijf Base Coaching & Training.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

PASC-klare antwoorden: begeleiding aan- en beoordeling van werkenden na een Covid-19 infectie

Datum: 23 nov '21

In het kort

Tijdens deze eendaagse module krijg je handvatten om het re-integratieproces van werkenden na een COVID-19 infectie te begeleiden (als bedrijfsarts) en te beoordelen (als verzekeringsarts).

Wat je leert

Leer meer over de meest actuele ontwikkelingen rondom COVID-19

COVID-19, oftewel corona, is het virus dat ons allemaal sinds 2020 direct of indirect heeft bezig gehouden. Er komt steeds meer informatie beschikbaar, echter, het ‘aha’ moment ontbreekt nog. Als arts of zorgprofessional krijg je regelmatig cliënten in je spreekkamer die vanwege deze ziekte niet kunnen werken. Hoe ga je hiermee om en wat kun je wel/niet zeggen en doen? Hoe kan je deze persoon helpen, begeleiden of beoordelen?

Op basis van de huidige richtlijnen en aan de hand van casuïstiek leer je meer over het verloop van deze multisysteemaandoening en over wat het betekent voor jou én de cliënt in de spreekkamer. Welke interventies zijn effectief en wanneer zet je die in? Ga je na of ze wel zijn toegepast ten behoeve van het herstel? Is re-integratie een behandeldoel? Wie zijn kwetsbaar?

Aan bod komen de volgende onderwerpen:

  • Nieuwe inzichten: leer de meest actuele ontwikkelingen over COVID-19 en de status van de expertisecentra.
  • Praktische toepassing: maak een multidimensionale analyse van deze aandoening en ontdek welke interventies effectief zijn en wanneer je ze inzet.
  • Eigen casuïstiek: er is ruim de tijd ingeruimd om jouw praktijkvoorbeelden te bespreken en te leren van collega’s.
  • Focus op energiebalans en re-integratie: hoe bepaal je de energiebalans bij Post-COVID en vertaal je deze naar functioneren in ADL en werk? Hoe pas je deze inzichten toe in een werkomgeving, zoals een kantoortuin?
  • Sociaal-medische overwegingen: betrek contextafhankelijke klachten, zoals percepties en cognities, in je aanpak met behulp van CGT/ACT.
  • Wet- en regelgeving: verdiep je in het kaderbesluit Poortwachter, het schattingsbesluit en het duurzaamheidskader.
  • Multidisciplinaire interventies: evalueer de effectiviteit van deze aanpak en ontdek wat écht werkt in het herstelproces.

Dit zijn een aantal onderwerpen die in de nascholing aan bod komen en waar je het gesprek over aangaat met de docent én met elkaar.

Na afloop van deze module:

  • Kun je werken met de NVAB leidraad Aanhoudende klachten na COVID én Richtlijn Chronisch zieken en werk.
  • Heb je inzicht in het beloop van bepalende factoren (voor zover nu bekend) in het kader van deze multisysteemaandoening.
  • Kun je benoemen waar je op moet letten om te achterhalen welke re-integratiebelemmerende en bevorderende factoren een rol spelen (gele vlaggen).
  • Kun je uitleggen hoe je een gezondheidsprofiel opstelt op basis van alle gezondheidsdomeinen.
  • Kun je uitleggen hoe je een probleemoriëntatie op basis van het BioPsychoSociaal model maakt.
  • Kun je toelichten hoe je een interventieplan ten behoeve van een effect evaluatie van het al ingestelde herstel-bevorderende beleid opstelt, of over bijstelling daarvan adviseert.
  • Kun je toelichten welke adviezen passend kunnen zijn ter bevordering van energiemanagement voor mensen met aanhoudende klachten na Covid.

Docenten

  • Jim Faas is verzekeringsarts en jurist. Hij is werkzaam als zelfstandig verzekeringsarts onafhankelijke expertises. Daarnaast is hij als docent verbonden aan de NSPOH, SGBO, SSR en de NVMSR. Thema’s: Moreel Beraad, mediprudentie en bestuursrecht. Tot 2020 werkte hij bij het UWV als medisch adviseur Bezwaar en Beroep. In 2019 promoveerde hij op het proefschrift: ‘Bruggen bouwen over de kenniskloof: de inzet van medisch deskundigen in arbeidsongeschiktheidsgeschillen door de bestuursrechter’. Hij is blogger bij Medisch Contact en actief op LinkedIn.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals, zoals arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

Deze scholing is vernieuwd en wordt nu gegeven als Stress: vriend en vijand

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: hoe help je de kwetsbare roker?

Datum: 20 okt '21

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze meer kwetsbare rokers? Doe dan deze module van twee halve dagen.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij de kwetsbare roker

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.

Na afloop van deze module:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden om informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Heb je geleerd om met een bredere blik naar mensen te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied.
  • Heb je geoefend om eenvoudige woorden te gebruiken, om abstracties te vermijden en om de terugvraagmethode toe te passen.
  • Heb je meer besef van het belang van een vertrouwensband, juist voor deze groep rokers.
  • Heb je de vragen die bij de intake aan de patiënt worden gesteld aangepast.
  • Heb je meer mogelijkheden om samen met de patiënt/cliënt een stopplan maken dat aansluit op de behoefte, het dagelijks leven en het niveau van de patiënt/cliënt.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om te motiveren de gegeven adviezen op te volgen.
  • Heb je geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • Trainingsacteur Gabriëlle Stein.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid, met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Longziekten en arbeid

Datum: 28 jun '20

In het kort

Deze  training bied je praktische richtlijnen voor (periodiek) onderzoek, diagnostiek en interventie.  Je leert gericht gebruik te maken van de (arbeids)anamnese om bij werkgerelateerde longaandoeningen de beroepsziekten en belemmeringen bij re-integratie tijdig te herkennen.

Voor wie

Professionals die te maken hebben met cliënten met longaandoeningen zoals bedrijfsartsen, arbo-verpleegkundigen en praktijkondersteuners.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training intervisiebegeleider

Datum: 16 aug '19

In het kort

Intervisie draait om leren van én met elkaar. Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk.  De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode, de manier van begeleiden en de veiligheid in de groep. Wil je een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Volg dan deze training tot intervisiebegeleider!

Wat je leert

Op de eerste dag starten we met de theorie achter intervisie. Je maakt kennis met verschillende intervisiemethoden en leert hoe je deze toepast. We bespreken mogelijke doelen van intervisie, veelvoorkomende valkuilen, en de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Daarnaast oefenen we met verschillende intervisiemethoden.

Op de tweede dag richten we ons op begeleidingsstijlen. Welke stijl past bij jou? Wat voor begeleider ben jij of wil je zijn? Daarnaast bekijken we uit welke elementen een goede intervisievraag bestaat.

De laatste dag gaat over het belang van regelmatige evaluatie. Hoe zorg je ervoor dat evaluaties nuttig zijn? Wat doe je als de opbrengst van de intervisie achteruitgaat? En gaan we in op openstaande leervragen van de deelnemers.

Tijdens elke trainingsdag houden we een intervisiebijeenkomst, waarin je kunt oefenen en feedback ontvangt. Tussen de lesdagen door oefen je met je rol als intervisiebegeleider.

Na afloop van deze module:

  • Kun je in eigen woorden toelichten wat de doelen zijn van intervisie;
  • Weet je aan welke randvoorwaarden intervisie moet voldoen;
  • Kun je vragen over een situatie formuleren op verschillende niveaus, zoals inhoud, proces, relatie en gevoel;
  • Kun je beargumenteren hoe jij de rol van intervisiebegeleider wilt invullen;
  • Kun je de vijf basisstappen van intervisie benoemen en kort toelichten;
  • Weet je het belang van een incheck-vraag aan de start van intervisie aan te geven;
  • Kun je elementen identificeren waaruit een goede inbreng-vraag bestaat;
  • Ben je instaat om op basis van de aard van de vraag, van de situatie, kenmerken van de intervisiegroep en beschikbare tijd een keuze maken voor een intervisiemethode;
  • Ken je jouw sterke punten en verbeterpunten in het begeleiden van intervisie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Voor wie

Voor iedereen, met enige ervaring in intervisie, die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2024 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De overgang en werk

Datum: 13 aug '19

In het kort

Als vrouwen van rond de 45 jaar met relatief vage klachten in de spreekkamer komen, is de overgang meestal niet het eerste waaraan je denkt. Heb jij in je werk te maken met cliënten in de overgang? Wil je leren hoe je hen begeleidt, zodat zij zich vitaler voelen en hun werkvermogen wordt behouden of verbeterd? Volg dan de eendaagse module Overgang en werk.

Wat je leert

Hoe begeleid je werknemer én werkgever?

Je kunt de module Overgang en werk volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Vrouwen van 45 tot 60 jaar hebben tegenwoordig aardig wat ballen in de lucht te houden: ze werken en zijn vaak mantelzorger. Bovendien hebben ze gemiddeld later dan hun moeders kinderen gekregen, waardoor zij op hogere leeftijd met pubers te maken hebben. Door deze combinatie van factoren lijken vrouwen tegenwoordig meer overgangsklachten te ervaren dan de generaties voor hen.

De klachten zijn vaak vaag, maar niet zelden ernstig: iemand is vermoeid, slaapt slecht, ervaart gewrichtspijn of heeft last van stemmingswisselingen. Meestal denken we bij dit soort kwalen niet direct aan overgangsklachten. Dat kan ertoe leiden dat vrouwen er onnodig lang mee blijven rondlopen en er problemen thuis en op het werk kunnen ontstaan. Wil je gezondheidsrisico’s op de korte en langere termijn helpen voorkomen, dan is het verstandig om je te verdiepen in het thema Overgang en werk.

We starten deze module met het bespreken van de fysiologie van de overgang. Daarbij komen de basisbegrippen aan bod en gaan we in op typische en atypische symptomen. Aan de hand van de Greene Climacteric Scale leer je klachten gestructureerd inventariseren. Je verdiept je in risicoanalyses, interventies en behandelingsmogelijkheden. Bovendien leer je hoe je deze beleidsmatig borgt. Je werkt toe naar het begeleiden van werknemer én werkgever. Het doel: op korte termijn het werkvermogen behouden en verzuim voorkomen, en op langere termijn de vitaliteit van je cliënte vergroten. 

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je overgangssymptomen herkennen in de praktijk.
  • weet je wat het verschil is met symptomen van burn-out, trauma en depressie of psychische problematiek.
  • ben je op de hoogte van de gezondheidsrisico’s voor vrouwen in de overgang op de korte en lange termijn.
  • ben je op de hoogte van de mogelijkheden om iets te doen aan de klachten, zodat werkvermogen wordt verbeterd en verzuim wordt voorkomen.
  • kun je adviseren over eerstelijnshulp.
  • heb je inzicht in de mogelijke behandelingen in de tweede lijn. 

Docenten

Ingrid Pinas is gynaecologe en eigenaar van FeM-poli. Ze heeft vele presentaties op (inter)nationale congressen en artikelen in wetenschappelijke tijdschriften op haar naam staan.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners en andere professionals die te maken hebben met cliënten in de overgang.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Minimaal HBO-werk en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.