030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Omscholing van Pakje Kans naar trainer Voel je vrij! SMR & leefstijltraining

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van deze Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining
  • kun je in zeven bijeenkomsten een groep stoppers begeleiden aan de hand van verschillende oefeningen.
  • leer je de tools en actieve werkvormen uit de interventie gebruiken.
  • ontwikkel je je trainersvaardigheden.
  • leer je over de belangrijkste aspecten van het verzorgen van een groepstraining.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie – Voor professionals die groepstrainingen stoppen met roken verzorgen

Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoofdpijn en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoofdpijn is een grote oorzaak voor verzuim. Maar welke vormen zijn er? Wat klopt er van de aanname dat spanningshoofdpijn een psychische oorzaak heeft? En wat is er te doen aan clusterhoofdpijn, migraine en aangezichtspijn? Deze module is zeer geschikt voor bedrijfs- en verzekeringsartsen die meer willen leren over hoofdpijnvormen en de invloed ervan op werk.

Wat je leert

Soorten hoofdpijn en behandelingsmogelijkheden

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Onder de noemer ‘hoofdpijn’ vallen verschillende kwalen. Migraine en spanningshoofdpijn zijn vrij bekend. Maar er is vaak sprake van onder-diagnostiek. Bovendien worden er psychische oorzaken aangewezen zonder dat daar bewijs voor is. Clusterhoofdpijn of aangezichtspijn kunnen aanleiding zijn voor zeer regelmatig verzuim. Maar is dat verzuim en de kwaliteit van leven te verbeteren met de bestaande behandelingen? En hoe zit het met medicijnafhankelijke hoofdpijn? Er valt veel te vertellen, maar twee zaken staan als een paal boven water:

  • Hoofdpijn is frequent de oorzaak van verzuim.
  • Een adequate aanpak kan veel verzuim voorkomen.

Deze problematiek is het centrale thema waarover je tijdens de dag met deskundigen en collega’s van gedachten kunt wisselen. We starten met een interactief hoorcollege. Daarin bespreken we de huidige inzichten met betrekking tot diagnose en behandeling van verschillende soorten hoofdpijn. Daarna volgt er een verdiepingsslag: we bespreken casus over ‘arbeid en verzuim’. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de vele soorten hoofdpijn en de bijbehorende karakteristieken.
  • kun je (beter) onderscheid maken tussen de verschillende varianten.
  • heb je meer inzicht in behandelmogelijkheden.
  • begrijp je beter wat de invloed van hoofdpijn kan zijn op arbeid en verzuim.
  • heb je de handvatten om je begeleidingsrepertoire te verrijken en meer grip te krijgen op verzuim.

Docenten

  • Willem Oerlemans is neuroloog en werkzaam bij DC Klinieken. Zijn specialisme is hoofdpijn en andere pijnsyndromen en functionele neurologische stoornissen.
  • Alex Schonewille is loopbaan- en re-integratiecoach en eigenaar van Kopwerk. Hij begeleidt op dagelijkse basis cliënten met ernstige hoofdpijn bij het vinden of het behouden van werk.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over hoofdpijn en werk. Tevens is de module toegankelijk voor arboverpleegkundigen en praktijk ondersteuners bedrijfsarts, mits zij minimaal hbo geschoold zijn. Een deel van de scholing ligt de focus op medicatie en behandeling. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering voor huisartsen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als arts in de reizigersadvisering werk je samen met de doktersassistent of de praktijkondersteuner. Maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de reizigersadviezen die gegeven worden. Wil je inzicht krijgen in de achtergronden van de belangrijkste infectieziekten op reis? Wil je meer leren over immuniseren, adviseren en malariaprofylaxe? Doe dan deze praktijkgerichte, LCR geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Wanneer je voor korte of lange termijn in het buitenland verblijft, zijn daar gezondheidsrisico’s aan verbonden. In deze tweedaagse module leer je hoe je als arts jouw cliënten daarover adviseert. Je gaat in op de gezondheidssituatie van de reiziger zelf, en ook op de omstandigheden waaronder gereisd wordt. Je frist je kennis over het immuunsysteem en de werking van vaccins op. Daarnaast leer je over hoogteziekte en de potentiële gezondheidsrisico’s van het reizen per vliegtuig.

Reizigersadvisering is grotendeels geprotocolleerd. In de praktijk kun je echter vragen krijgen waar de protocollen geen eenduidig antwoord op geven. In deze module krijg je de nodige achtergrondkennis en diepgang waarmee je in individuele gevallen kunt adviseren. Bijvoorbeeld over de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie.

Tevens besteden we in deze module aandacht aan de kwaliteitsaspecten verbonden aan de organisatie van een professioneel reizigersspreekuur. De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties. Aan de hand van praktijkvoorbeelden oefen je de uitwerking van reizigersadviezen.

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van de NSPOH. Voor registratie als erkend reizigersgeneeskundig huisarts bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Voor huisartsen die de indicatiestelling voor gele koortsvaccinaties verrichten, is een registratie als reizigersgeneeskundige verplicht.

Meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie kun je krijgen via het LCR.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een inschatting maken van het risico dat een individuele reiziger loopt op een bepaalde bestemming.
  • kun je op basis van de LCR richtlijnen een advies op maat maken voor deze reiziger.
  • kun je onderscheid maken in adviezen die je zélf kunt geven tijdens een (reizigers)spreekuur en adviezen die door specialistische centra gegeven moeten worden.
  • heb je inzicht in kwaliteitsbewaking – zowel professioneel als klantgericht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC.

Voor wie

Huisartsen die reisgeneeskundig advies willen geven

Toelatingseisen

Je hebt een BIG-registratie als huisarts. Alleen huisartsen kunnen na het succesvol afronden van deze basismodule reizigersadvisering voor huisartsen – en indien zij voldoen aan de overige voorwaarden – in aanmerking komen voor registratie als reizigersgeneeskundig huisarts bij het LCR. Alle overige artsen dienen de vijfdaagse Basismodule reizigersadvisering en –immunisatie voor artsen te volgen.

N.B. We raden je aan om al voor aanvang van de module de protocollenklapper van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) door te nemen. Het is niet mogelijk om een losse klapper bij het LCR te bestellen zonder een abonnement te nemen. De NSPOH heeft een zeer beperkt aantal LCR-klappers beschikbaar die je voor de duur van de module kunt lenen. Wil je hiervoor in aanmerking komen, neem dan contact op met Jiska Bijl.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Forensisch arts als deskundige

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als forensisch arts heb je te maken met speciale regels en richtlijnen om te voorkomen dat de kwaliteit van je beroepsuitoefening ter discussie staat. Wil jij leren werken volgens deze regels en richtlijnen? Wil je leren hoe je onderzoek doet, een expertiserapportage schrijft en optreedt als gerechtelijk deskundige? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over regelgeving en hoe je optreedt als gerechtelijk deskundige

De module is een verplicht onderdeel van de opleiding  forensische geneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Forensische geneeskunde ontwikkelt zich als een apart vakgebied met eigen normen, richtlijnen en protocollen. Amper tien jaar geleden was er weinig meer dan een leerboek en een 20-daagse cursus. Inmiddels zijn er dankzij inspanningen van de Vakgroep Forensische geneeskunde van GGD Nederland, het FMG en de KNMG tal van richtlijnen voor eerstelijns forensisch artsen.
Deze richtlijnen voorkomen dat de kwaliteit van jouw beroepsuitoefening als forensisch arts ter discussie komt te staan. Tijdens de module komen richtlijnen en de regelgeving dan ook uitgebreid aan de orde: met name hoe het strafrechtelijke deel van justitie werkt. Daarnaast bespreken we hoe de forensische geneeskunde in Nederland is georganiseerd. Welke registers voor forensisch medisch deskundigen zijn er? Wie mag als gerechtelijk deskundige optreden? En aan welke voorwaarden moet een expertiserapport voldoen? Veel forensisch artsen zien het optreden als deskundige voor een rechtbank als de ultieme vuurproef. Daarom wordt daar in deze module ruim aandacht aan geschonken. De leerstof wordt aangeboden via theoretische inleidingen, oefeningen en casuïstiekbespreking. De module wordt afgerond met een rechtbankexamen.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de regels en richtlijnen waarmee je als forensisch arts te maken krijgt.
  • weet je hoe je onderzoek uitvoert en rapporteert.
  • kun je professioneel optreden als gerechtelijk deskundige.

Docenten

Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door forensisch artsen met ruime ervaring als gerechtelijk deskundige en door diverse sleutelfiguren in de rechtsgang.

Voor wie

Voor eerstelijns forensisch artsen (al of niet in opleiding). Ook voor ervaren forensisch artsen die nog geen ervaring hebben als deskundige in strafzaken is deze module zeer geschikt.

Toelatingseisen

Het hebben doorlopen van de (meeste van) de andere forensische modules.

Ervaringen

In 2017 kreeg deze module het cijfer 8,0.
100% van de deelnemers zou hem aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kindermishandeling en NODOK

Datum: 9 aug '17

In het kort

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Ben jij een forensisch arts of andere medische professional en wil je jouw bijdrage leveren aan de strijd tegen misbruik en mishandeling? Wil je leren hoe je geweldsletsels bij kinderen kunt herkennen, beschrijven en registreren? En wat de NODOK-procedure inhoudt? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over kindermishandeling en de NODOK-procedure

Deze module is onderdeel van de opleiding forensische geneeskunde binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Ervaren forensisch artsen kunnen de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden in ons land bijna 120.000 gevallen van mishandeling van kinderen gemeld. Grofweg omgerekend: in iedere schoolklas van 30 leerlingen zit één kind dat wordt mishandeld. Mishandeling kan bestaan uit fysiek of psychisch geweld. Maar ook uit verwaarlozing, of ‘opvoed-onmacht’ van ouders die niet weten hoe ze met hun kinderen moeten omgaan. Soms zijn kinderen op een andere manier slachtoffer. Bijvoorbeeld van seksueel misbruik of als getuige van huiselijk geweld. Kindermishandeling kan zowel thuis als in de jeugdzorg plaatsvinden.
In deze module worden theoretische inleidingen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. We gaan dieper in op de soorten letsels die bij diverse soorten kindermishandeling worden gezien, maar ook op huidafwijkingen bij kinderen die soms voor mishandeling worden gezien. Ook behandelen we de NODOK-procedure: het Nader Onderzoek naar de Doodsoorzaak bij Overleden Kinderen en de laatste stand van zaken rond dit onderwerp.
Er wordt in deze module geleerd hoe een lijkschouw bij een kind dient te gebeuren en diverse doodsoorzaken bij kinderen worden besproken.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de epidemiologie van kindermishandeling, seksueel misbruik en de verschillende soorten letsel die hierdoor kunnen ontstaan.
  • kun je geweldsletsels bij kinderen herkennen én gestructureerd beschrijven en registreren.
  • ben je bekend met lijkschouw bij kinderen en de zogeheten NODOK-procedure.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door ervaren eerstelijns forensisch artsen, een forensisch arts gespecialiseerd in kinderen, een kinderarts en een forensisch radioloog.

Voor wie

Primair voor forensisch artsen die kindermishandeling onderzoeken. Ook geschikt voor artsen die werken bij ‘Veilig Thuis’, huisartsen en andere medisch specialisten, zoals kinder- en jeugdartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.