Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.
Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.
Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.
Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.
Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.
Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.
Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:
Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.
Academisch denk- en werkniveau.
Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe je je netwerk optimaal inzet en hoe je met lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerp je een plan.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of als keuze-onderdeel van jouw medische vervolgopleidingen.
Aan het eind van de module kun je een krachtenveldanalyse gebruiken om inzicht te krijgen in alle personen en partijen die betrokken zijn bij jouw lobbydoel. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als je draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Je leert hoe belangrijk het is om een langdurige vertrouwensband op te bouwen, zodat je op cruciale momenten op je expertise aangesproken wordt. Aan de hand van voorbeelden, maak je kennis met verschillende beïnvloedingsstrategieën. Doordat je weet welke partijen en personen het slagen van jouw lobbydoel kunnen beïnvloeden, kun je gericht beïnvloedingsstrategieën inzetten. Ook leer je de spelregels van het lobbyen en hoe je met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden en invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.
Vragen die aan de orde komen zijn:
Bij bovenstaande vragen gaat het ook om:
Je voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module. De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werk je aan je eigen lobby-plan.
Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door
Voor professionals in de public en occupational health.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!
Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.
Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.
Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.
In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.
Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als forensisch arts of huisarts heb je te maken met lijkschouw. Wil jij leren hoe je een lijkschouw uitvoert? En wil je bijgepraat worden over actuele thema’s rondom dit onderwerp? Doe dan deze vierdaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module leer je hoe je een lijkschouw in de praktijk uitvoert. Je onderzoekt postmortale verschijnselen en leert letsels bij overledenen duiden. Daarnaast gaan we dieper in op de juridische aspecten. Je leert hoe je omgaat met een PD en wat er komt kijken bij de samenwerking met verschillende betrokkenen. Ten slotte maak je kennis met bijzondere schouwen, zoals een lijkschouw na overlijden in detentie, na medische fouten of de lijkschouw van een waterlijk. Er is ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek en discussie.
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren forensisch artsen en andere specialisten. Bijvoorbeeld de officier van justitie of forensische opsporingsspecialisten.
Voor forensisch artsen en eventueel huisartsen.
Diploma basisarts.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.
Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.
De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.
Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.
Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.
Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.
Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.
In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.
Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Tigrelle Uijttewaal
docent
Volop inspiratie!
“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De 21e eeuw staat in het teken van outbreaks, re-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.
Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.
Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:
Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.
De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.
Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.
Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.
Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.
Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.
Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.
Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als professional in de public health? Dan kom je vast geregeld situatie tegen waarin morele vraagstukken spelen. Wil jij meer leren over zorgethiek? Wil je praktische handvatten om morele afwegingen te kunnen maken? Wil je leren hoe je beleid en ethiek in de publieke gezondheidszorg combineert? Volg dan deze tweedaagse module.
De module is een onderdeel van de profielopleidingen Beleid en advies & Sociaal medische indicatiestelling en advisering. Je kunt de module ook volgen als open bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Ethiek speelt een belangrijke rol binnen de publieke gezondheidszorg. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van (gezondheids-)beleid en bij keuzes voor specifieke interventies. Door je te verdiepen in ethiek in de publieke gezondheidszorg, ontwikkel je je eigen moreel perspectief. Dat helpt je om jouw professioneel handelen moreel te verantwoorden.
In deze tweedaagse module krijg je inzicht in de (inter-)nationale debatten over ethiek en public health. Na een verkenning van ethiek in de gezondheidszorg, focussen we op de directe werkomgeving. Je leert om aan de hand van de methode morele oordeelsvorming morele vraagstukken te bekijken en bespreken. Daarnaast komen morele ontwikkelingen van jezelf en je vakgebied aan bod. De leerstof wordt besproken via interactieve presentaties en inhoudelijke discussies, daarnaast ga je oefenen met de aangeboden theorie. Je kunt eigen praktijkervaringen inbrengen en oefenen aan de hand van opdrachten uit je eigen praktijk.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Peter van Hengel, longarts en afdelingshoofd, Flevoziekenhuis Almere. In het Leyenburgziekenhuis was Peter lid van de commissie ethisch beraad en werkte hij 12 jaar in een longartsenmaatschap in Assen. Daarnaast is hij trainer bij G&I Nederland.
Deelnemers aan de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid en professionals in de public health, beleidsmedewerkers en leidinggevenden die meer willen weten over ethiek in de publieke gezondheidszorg.
Academische opleiding en enige werkervaring.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Wat deelnemers zeggen over deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Culturele diversiteit in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is prettig als je weet welke culturele factoren een rol spelen in de beleving van ziekte en gezondheid. Werk jij als professional in de zorg en heb je te maken met verschillende culturen? Wil je leren hoe je daar tijdens jouw consult optimaal rekening mee kunt houden? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt de module ‘Culturele diversiteit in de gezondheidszorg’ volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je opleiding bij de NSPOH. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Etnische herkomst bepaalt niet alleen de manier waarop klachten zich bij cliënten manifesteren, maar ook de incidentie van bepaalde ziekten. Voor professionals is het essentieel om deze diversiteit in de zorg te (her-)kennen. Dit thema staat centraal tijdens de eerste dag van deze module. Er is aandacht voor verschillende culturen in de zorg waar je mee te maken kunt krijgen. We bespreken verschillen bij de beleving van ziekte en gezondheid. Ook kijken we naar verschillen in perceptie en verwachtingen rond medische zaken. Het zogeheten cultuurmodel van Hofstede geeft hier meer inzicht in: we bespreken verschillende dimensies uit dit model, waaronder machtsafstand en groepsoriëntatie.
De tweede dag van de module is gericht op communicatieve vaardigheden, zoals interculturele gespreksvoering, taalbeheersing en de mate waarin iemands sociale omgeving de interactie tussen arts en cliënt beïnvloedt. Je oefent met een acteur gesprekstechnieken. Verder bespreek je aan de hand van casuïstiek verschillende cultureel en etnisch bepaalde factoren. Je leert hoe je de communicatie met specifieke doelgroepen kunt verbeteren. Tijdens het onderwijs wordt gebruik gemaakt van diverse interactieve werkvormen, zoals korte inleidingen met aansluitend een discussie. Daarnaast ga je aan de slag met praktische oefeningen. Daarbij werk je met casussen uit de praktijk, zodat je aan het eind van de module uitgebreid hebt geoefend met culturele diversiteit in de gezondheidszorg.
Ter voorbereiding ontvang je een studiehandleiding en literatuur voor zelfstudie.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.