030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

E-learning assessment motiverende gespreksvoering

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test, upload een eigen gespreksfragment en ontvang een certificaat van basisbekwaamheid.
Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets en beoordeling van gespreksfragment

Het assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De test bestaat uit twee delen die elk voor 50% meetellen in het resultaat:

  1. Het eerste deel bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.
  2. Voor het tweede deel upload je je eigen audiofragment. Dat wordt beoordeeld op basis van de MITI 4.2.1. (Motivational Interviewing Treatment Integrity), een instrument waarmee wordt vastgesteld hoe goed een professional motiverende gesprekstechnieken toepast.

De resultaten van de meerkeuzetoets zijn direct zichtbaar. Het duurt ongeveer 3 weken voor je de beoordeling van jouw gespreksfragment ontvangt. Bij een voldoende eindbeoordeling ontvang je een certificaat van basisbekwaamheid.

Wil je jouw motiverende gesprekstechnieken verder ontwikkelen? Kies dan voor de oefenmodule van de e-learning assessment motiverende gespreksvoering. Daarmee kun je 2 weken onbeperkt het eerste deel van het assessment oefenen.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijk leiderschap: zo neem je de leiding!

Datum: 20 aug '19

In het kort

Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.

Wat je leert

Ga zelf eens lekker in je kracht staan

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.

Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.

In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je benoemen wat jou drijft in je vak.
  • kun je je kwaliteiten en valkuilen benoemen in relatie tot je vak.
  • kun je voorbeelden geven van situaties waarin jij persoonlijk leiderschap hebt getoond.
  • kun je jouw energieboosters en energieslurpers toelichten.
  • weet je je eigen meerwaarde te benoemen en uit te dragen.
  • kun je benoemen hoe je regie neemt wanneer je een uitdaging in jouw werkomgeving aangaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training intervisiebegeleider

Datum: 16 aug '19

In het kort

Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk. Het is manier om van en met elkaar te leren. De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode en de manier van begeleiden. Wil jij een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Doe dan deze training intervisie begeleiden.

Omdat thuiswerken nog altijd het advies is, zal in veel gevallen ook intervisie online plaatsvinden. Zo ook deze Training intervisiebegeleider.

Wat je leert

Welke verschillende intervisiemethoden zijn er? En wat houdt de rol van intervisiebegeleider in?

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens de eerste (halve) trainingsdag starten we met een overzicht van de mogelijke doelen van intervisie. We bespreken de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Ook leer je verschillende intervisiemethoden kennen en inzetten. Tussen de eerste en tweede (halve) trainingsdag oefen je met je rol als intervisiebegeleider: je past de basisstappen toe en ontdekt welke variaties op de basistechnieken passen bij jou en jouw intervisiegroep. Die ervaringen neem je mee naar de tweede dag. Dan krijg je uitgebreid intervisie op jouw optreden als intervisiebegeleider.

Na afloop van deze module:

  • kun je de verschillende doelen van intervisie beschrijven.
  • weet je welke randvoorwaarden belangrijk zijn als je een intervisiegroep wilt opzetten.
  • kun je de basisstappen van intervisie toepassen.
  • heb je in de praktijk geoefend met jouw rol als intervisiebegeleider.
  • heb je kennis gemaakt met variaties op de basistechnieken voor het begeleiden van intervisie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Voor wie

Voor iedereen die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,3.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Creëren voor de toekomst

Datum: 12 aug '19

In het kort

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.

Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer vraagstukken op een andere manier benaderen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.

In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.

Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je drie grote uitdagingen beschrijven waar we in de maatschappij voor komen te staan.
  • kun je een vraagstuk van de toekomst benaderen vanuit een technologisch, filosofisch en sociologisch perspectief.
  • kun je de structured inventive thinking (de SIT-methode) toepassen om een vraagstuk inside the box te lijf te gaan.

Docenten

De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:

  • Nicole Siers, opleider/adviseur NSPOH.
  • Manon Penris, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Impact in de eerste tien seconden

Datum: 12 aug '19

In het kort

Werk jij in de public of occupational health en heb je een verhaal dat iedereen moet horen? Omdat je je klanten goed wil adviseren, collega’s wilt informeren of samenwerkingspartners wilt overtuigen? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je jouw publiek in de eerste tien seconden meetrekt in jouw verhaal.

Wat je leert

Houding, stemgebruik, uitstraling en de eerste zin

Je hebt een verhaal dat iedereen moet horen! Maar heb je ook meteen ieders aandacht? Hoe kom je binnen en hoe ga je staan? Wat zijn je eerste woorden?

Je leert creatieve technieken om jezelf voor te stellen en je leert hoe je je stem het beste kunt gebruiken. Je gaat aan de slag met storytelling: wat zijn de belangrijkste elementen van storytelling bij je introductie? En natuurlijk is er ook aandacht voor het onder controle houden van de stress.

De nadruk ligt deze dag in het oefenen en reflecteren op je verhaal.

Wil je meer weten hoe je nog meer impact kunt hebben? Schrijf je dan in voor deze dag.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je creatieve technieken toepassen om jezelf voor te stellen.
  • weet je hoe je je houding, stemgebruik en uitstraling inzet om overtuigender te communiceren.
  • leer je hoe je de kernboodschap kort en krachtig verwoord.
  • heb je geoefend met de start van jouw presentatie, zodat je publiek direct geboeid is.

Let op: heb je eerder de module Professioneel presenteren gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten uit de praktijk door:

  • Sarah Dellar heeft veel jaren ervaring als communicatietrainer in binnen- en buitenland. Ze trainde ook de sprekers van TEDxNSPOH.

of

  • Maja Roodveldt. Vanuit haar expertise als spreek- en presentatiecoach én zangeres adviseert ze ondernemende professionals, die een kei zijn in hun vak maar in hun ambitie worden gehinderd door spreekangst, hoe ze dit kunnen overwinnen, zodat ze kunnen laten zien én horen hoe goed ze zijn!

Voor wie

Voor artsen, verpleegkundigen en niet-artsen die werkzaam zijn in de public of occupational health.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisdataset JGZ: betere registratie voor betere zorg

Datum: 8 aug '19

In het kort

Als professional in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) krijg je te maken met de basisdataset JGZ. Wil jij je kennis over deze registratiemethode vergroten? Wil je leren hoe je de functies van de BDS JGZ kunt inzetten om jouw rol als JGZ-professional te bevorderen? En de samenwerking met andere partijen te vergemakkelijken? Doe dan deze module van één dagdeel.

Wat je leert

Betere registratie voor betere jeugdgezondheidszorg

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Informatisering raakt aan steeds meer aspecten van het werk in de jeugdgezondheidszorg. De basisdataset Jeugdgezondheidszorg (BDS JGZ) vormt de inhoudelijke basis voor het Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DD-JGZ). Met de BDS JGZ wordt cliëntinformatie gestandaardiseerd en gestructureerd. Daardoor worden medisch dossiers overdraagbaar, wat de kwaliteit van de jeugdgezondheidszorg ten goede komt.

In deze module gaan we dieper in op de mogelijkheden, maar ook de beperkingen van de BDS en het DD-JGZ. We bespreken de huidige ontwikkelingen van digitale platforms en cliëntportalen. Bovendien krijg je actuele informatie aangereikt over ‘Jeugd in Beeld’, de databank met geanonimiseerde gegevens over de groei en ontwikkeling van 0 tot 19- jarigen. Ten slotte krijg je de gelegenheid om vragen aan de docenten te stellen over de BDS JGZ in brede zin.

De leerstof wordt behandeld via een interactief college en discussies over de toekomstige inrichting van het DD-JGZ en de Jeugd in Beeld-databank.

Na afloop van deze module van één dagdeel:

  • ben je bekend met de basisdataset JGZ.
  • ken je de voordelen en beperkingen ervan voor zowel de professional als het kind.
  • weet je hoe je de functies van de BDS JGZ inzet ter versterking van jouw rol en ter verbetering van de samenwerkingsmogelijkheden met andere partijen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Tanja Geerdes-Maas, adviseur bij het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.

Voor wie

Voor JGZ-professionals.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.

Tanja Geerdes-Maas

arts M&G, adviseur, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ)

“Als iedereen registreert volgens de basisdataset JGZ zorgt dit voor een verbetering van de kwaliteit van zorg en kunnen we onze preventieve taak nog beter uitvoeren.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor Van Wiechen instructeurs 2020

Datum: 28 jul '19

In het kort

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw moment van certificering is het mogelijk om je op deze dag te laten hercertificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs. Drie keer per vijf jaar volg je een terugkomdag om je certificering te verlengen. Jaarlijks wordt tweemaal dezelfde terugkomdag aangeboden door de NSPOH. De thema’s van de terugkomdagen zijn:

  • 2021: Betrokkenheid netwerk (denk aan ouders, kinderdagverblijf, gemeenten, etc.)
  • 2022: Fijne motoriek/adaptatie
  • 2023: Communicatie
  • 2024: Didactiek/feedback geven (ook in de spreekkamer)
  • 2025: Motoriek

Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten hercertificeren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.

Hercertificering als van Wiechen instructeur

Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur*.

Kom je nog niet voor (her)certificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.

* Voor de (her)certificering geldt een minimumaantal deelnemers van twee. Indien dit aantal niet gehaald wordt schuift de (her)certificering in overleg door naar de eerstvolgende terugkomdag. Indien dit het geval is worden de betreffende deelnemers hierover z.s.m. geïnformeerd. Wanneer om deze reden de hercertificering wordt uitgesteld, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de registratie als Van Wiechen instructeur.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • Kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • Kun je de actuele ontwikkelingen rondom het van Wiechenonderzoek beschrijven.
  • Kun je sterke en aandachtspunten voor de functie van van Wiechen instructeur beschrijven (voor (her)certificeerders).
  • Word je ge(her)certificeerd in het register van van Wiechen instructeur NCJ, mits:
      • Je videobeelden hebt meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding).
      • Je adequaat kunt reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.
      • Je op adequate wijze feedback geeft aan en ontvangt van collega instructeurs tijdens de hercertificering.
      • Je voldoende terugkomdagen hebt gevolgd (voor hercertificeerders, 3 per 5 jaar).

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
In verband met je hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het was erg fijn om met elkaar in gesprek te gaan over het pakken van je rol als instructeur binnen je organisatie”
  • “Zeer inspirerend verhaal van Prof. Hadders-Algra, veel input gekregen om boven de stof te kunnen staan als instructeur.”
  • “Inspirerend om met een aantal instructeurs in een veilige omgeving zelf gemaakte (instructeurs)filmbeelden te bespreken.”
  • “Hadden eerst schroom, maar door het te doen zagen we juist in hoe waardevol deze vorm van intervisie is. Jammer dat dit niet werd gedeeld door alle instructeurs.”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2020

Datum: 25 jul '19

In het kort

Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.

Wat je leert

Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.

Het programma van de terugkomdag wordt later bekend gemaakt.

Docenten

De docenten worden later bekend gemaakt.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.

Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:

  • 30 Korte Praktijkbeoordelingen (KPB) te hebben afgenomen.
  • twee groepstrainingen te hebben gegeven.
  • drie terugkomdagen voor visusinstructeurs te hebben gevolgd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

WOKJA

Datum: 2 jul '19

In het kort

Ben jij jeugdarts (i.o) en wil jij je verdiepen in signalering en aanpak kindermishandeling? Volg dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

WOKJA: de scholing voor jeugdartsen in signalering en aanpak kindermishandeling.

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de vernieuwde opleiding jeugdarts (1e fase M&G) van de NSPOH.

De jeugdarts heeft een belangrijke rol in het vroeg signaleren van een vermoeden van verwaarlozing en andere vormen van kindermishandeling. Ondanks de beste intenties wordt kindermishandeling nog steeds gemist. De signalering kan verbeterd worden door goede aanvullende training specifiek afgestemd op de werksetting en behoeftes van de jeugdarts.

N.B. WOKJA staat voor Wetenschappelijk Onderwijs inzake Kindermishandeling voor Jeugdartsen.

Docenten

De WOKJA is ontwikkeld door de Stichting Spoedeisende Hulp bij Kinderen (SSHK) in samenwerking met jeugdartsen. Deze module wordt uitgevoerd door de SSHK.

Na afloop van deze tweedaagse module

  • kun je de verschillende vormen van kindermishandeling herkennen
  • het gesprek met ouders voeren in het geval van een verdenking van kindermishandeling.

Het onderwijs is interactief met professionele trainers. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Voor wie

Jeugdartsen KNMG (i.o), vertrouwensartsen en artsen die aandachtsfunctionaris kindermishandeling zijn binnen de jeugdgezondheidszorg.

Toelatingseis

Academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.