030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Signalen van autisme bij het jonge kind herkennen

Datum: 3 aug '20

In het kort

Wel of geen autisme? Bij heel jonge kinderen is het lastig om signalen van autisme te herkennen. Het is een vaak gestelde vraag in de jeugdgezondheidszorg. Wil je praktische handvatten die je direct in de JGZ praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online basistraining.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen.

Om kenmerken van autisme te herkennen bij het jonge kind moet je als jeugdverpleegkundige of jeugdarts beschikken over specifieke expertise. Het gaat om een mix van kennis en vaardigheden. Ook hoe je persoonlijk aankijkt tegen een diagnose autisme heeft invloed op hoe jij communiceert met een ouder over dit onderwerp.

Met hulpmiddelen als beeld- en of videomateriaal, de alarmsignalen van Dietz, het juiste gebruik van het van Wiechenschema, het invullen van het COSOS formulier kun je beter de symptomen van ASS herkennen. En daarmee kun je met een ouder, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf het gesprek over dit onderwerp aangaan.

We gaan ervan uit dat de diagnose Autisme Spectrum Stoornis bij ongeveer 1% van de kinderen aanwezig is. Dat lijkt voor je dagelijkse werk weinig, maar een jeugdarts of jeugdverpleegkundige heeft al snel drie bureaus per week. Dat betekent dat je elke maand een kind met ASS kunt tegenkomen. Een vereiste om symptomen van ASS te kunnen herkennen is dat je er zelf genoeg kennis van moet hebben. Vanuit die kennis kun je de juiste vragen stellen aan de ouder, het gedrag bespreken wat je ziet zonder ook nog maar zelf het woord autisme te noemen. In de JGZ stel je namelijk geen diagnose, toch is het wel je taak te signaleren en de zorgen die je ziet te bespreken. Ook komt het geregeld voor dat een ouder zelf vragen stelt en twijfels heeft over het hebben van autisme bij zijn of haar kind. Om een goed gesprek te kunnen voeren met de ouder is het fijn om samen met de ouder te kijken en te analyseren wat de reden is dat hij/zij deze vraag stelt en hen serieus te nemen. Veel ouders hebben al twee jaar voordat er een diagnose wordt gesteld zorgen over hun kind. Volgens een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Autisme Voorjaar 2020 schiet de specifieke kennis over autisme bij Nederlandse jeugdartsen tekort in vergelijking met andere landen.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van het herkennen van signalen van autisme bij een kind van 12-36 maanden.
  • de alarmsignalen van Dietz omschrijven.
  • het Van Wiechenonderzoek inzetten om ASS symptomen te herkennen.
  • toelichten wat het COSOS formulier inhoudt.
  • uitleggen waarom het opsporen van ASS bij het jonge kind belangrijk is.
  • beschrijven welke vervolgstappen er worden aanbevolen vanuit de richtlijn als je denkt aan een mogelijke diagnose.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die de signalen van ASS willen herkennen bij het jonge kind van 12-36 maanden.

Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.

Docent

Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk

Datum: 16 jul '20

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zindelijkheid

Datum: 2 jul '20

In het kort

Vragen over de zindelijkheidsontwikkeling zijn binnen de JGZ aan de orde van de dag. Bij een normale zindelijkheidsontwikkeling is dit vaak niet zo’n probleem, maar op het moment dat het niet lukt om droog te worden kan het veel stress veroorzaken en vraagt het veel van de expertise van de jeugdverpleegkundige/ jeugdarts. Wil je praktische handvatten die je direct in de praktijk kunt toepassen?  Volg dan deze korte, online training.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen

Zindelijkheidsproblematiek komt veel voor. Ruim 1 op de 6 kinderen van zes jaar plast nog geregeld in bed. Ook bij oudere kinderen en volwassenen komt dit probleem vaker voor. Dit kan gevoelens van schaamte en onzekerheid opwekken. Gelukkig blijkt het in 98% van de gevallen niet om een lichamelijke afwijking te gaan. Met de juiste aanpak is droog slapen goed te leren.

Tijdens deze training leer je alles over de zindelijkheidsontwikkeling, met welke voorwaarden je rekening moet houden en wat jij als professional kunt doen om een kind en ouders te ondersteunen in dit proces. Deze training heeft een praktisch karakter, er wordt geen aandacht besteed aan het medische perspectief.

Na afloop van de training:

  • kan je uitleggen wat de taak van de JGZ is op het gebied van zindelijkheidsontwikkeling;
  • kun je uitleggen wat de normale zindelijkheidsontwikkeling is en wat de oorzaken kunnen zijn van zindelijkheidsproblematiek;
  • heb je praktische handvatten gekregen hoe iemand aan de zindelijkheid overdag kan werken;
  • kun je uitleggen welke methodes er zijn om kinderen in de nacht droog te laten slapen en hoe deze effectief ingezet kunnen worden.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die meer willen leren over effectieve interventies bij zindelijkheidsproblematiek.

Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.

Vooropleiding

Hbo of wo werk- en denkniveau.

Docent

Ingrid Diepstraten heeft 12 jaar als jeugdverpleegkundige bij de GGD-regio Utrecht gewerkt, waar ze alle aspecten van de JGZ heeft leren kennen. Nu runt ze haar eigen bedrijf, Inkura, waar ze professionals traint in het versterken van ouderschap en lesgeeft over opvoedthema’s.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Helder denken over doelen

Datum: 30 jun '20

In het kort

Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.

Wat je leert

De Doelenladder: handig, voor iedereen die plannen maakt, of het nou gaat om beleid, lobby of implementatie.

Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.

Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.

Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.

Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.

Na afloop van deze masterclass kun je:

  • doelen helder formuleren en ordenen
  • verbanden uitleggen tussen de doelen
  • doelen meetbaar maken
  • andermans plannen beoordelen op basis van logica.

Voor wie

Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.

Vooropleiding

HBO werk- en denkniveau

Docent

Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:

  • “Deze masterclass heeft me geholpen hoofd- van bijzaken te onderscheiden.”
  • “Deze masterclass heeft me laten zien dat er meer mogelijkheden waren dan ik dacht, om mijn doel te bereiken.”
  • “Ik kan de doelenladders goed gebruiken om mijn gedachten te ordenen en keuzes te onderbouwen”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomsessie voor gecertificeerde visusinstructeurs

Datum: 2 jun '20

In het kort

De reguliere zorg in de JGZ wordt weer langzaam opgestart, maar dit is een hele uitdaging in de 1,5 meter samenleving.

Ben je gecertificeerd visusinstructeur en wil je met andere visusinstructeurs uitwisselen hoe een optimale herstart van het visusonderzoek en overdracht van verwezen kinderen zou kunnen plaatsvinden? Volg dan deze online terugkomdag voor visusinstructeurs.

Wat je leert

Afstemmen van oogzorg voor kinderen in de 1,5 meter samenleving & samenwerken met de afdeling oogheelkunde van het ziekenhuis

Sinds 11 mei worden de maatregelen van de intelligente lockdown stapsgewijs versoepeld. JGZ-organisaties hebben op zeer beperkte schaal doorgewerkt. Maar starten nu de reguliere zorg weer langzaam op. Met de  nieuwe realiteit van de 1,5 meter samenleving zorgt het opstarten van het visusonderzoek voor vraagstukken op de werkvloer.

Ook op de afdeling oogheelkunde in het ziekenhuis kunnen nog geen volledige spreekuren gedraaid worden. En moet ook nog de uitgestelde zorg van de afgelopen maanden ingehaald worden. De capaciteit zal nog lange tijd beperkt zijn en de wachtlijsten voor een verwijzing zullen fors oplopen.

Wat betekent dit voor de kinderen op het spreekuur? En wat betekent dit voor jou als jeugdarts? Blijf jij, totdat het kind een afspraak in het ziekenhuis heeft, verantwoordelijk voor dit kind?

Er zal op korte termijn gezocht moeten worden naar creatieve en verantwoorde oplossingen om de zorg voor kinderen met oogproblemen te waarborgen.

Tijdens deze terugkomsessie ga je met elkaar in gesprek hoe een optimale herstart van het visusonderzoek én overdracht van de verwezen kinderen kan plaatsvinden. De ochtend is vooral bedoeld als moment van uitwisseling van ervaringen, handige oplossingen en tips.

Programma:

  • Korte introductie door Ellen van Minderhout over het huidige beleid van orthoptisten en de NOG.
  • Inventarisatie van discussiepunten.
  • Daarna uitwisseling in kleine groepjes in break-out rooms.
  • Plenaire terugkoppeling van hetgeen besproken is.

Voorbereiding:

  1. We vragen je vooraf aan te geven welke vraagstukken je aanbod zou willen laten komen.
  2. Daarnaast is het goed als je alvast in kaart brengt hoe de oogheelkundige zorg in het ziekenhuis in jouw regio wordt georganiseerd. Wat lukt op dit moment wel en wat lukt op dit moment niet? Heeft jouw JGZ-organisatie al contact met de oogheelkundige zorg in de regio over de te verwachten wachttijden? Is er een patiëntstop voor nieuwe kinderen? Zijn er afspraken dat urgente verwijzingen toch gezien kunnen worden? Kunnen oudere kinderen gezien worden door optometristen? Hoe is dit georganiseerd? Welke rol zie jij voor de visusinstructeur hierin?

Je kunt van te voren aangeven welke vraagstukken je aan bod zou willen laten komen.

Docenten

De terugkomsessie wordt begeleid door Ellen van Minderhout en Trijntje Sjoerdsma.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning Kennis over Covid-19

Datum: 16 mrt '20

In ’t kort

Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.

Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.

Wat je leert

Deze achtergrondkennis helpt je bij taken om verspreiding van Covid-19 tegen te gaan

Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.

Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.

Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.

Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.

Resultaat

Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:

  • kun je in globale termen uitleggen hoe de infectieziektebestrijding en outbreak management in Nederland georganiseerd is.
  • kun je de basisprincipes van de infectieziektebestrijding op beginnend niveau toepassen op Covid-19.
  • kun je vragen van het publiek over het klinisch beeld, de transmissie en preventie, zoals hygiëne maatregelen, met betrekking tot Covid-19 beantwoorden.
  • kun je uitleggen hoe de bron- en contactopsporing bij Covid-19 in zijn werk gaat.
  • kun je uitleggen hoe een besmetting met Covid-19 verloopt en welke groepen een grotere kans lopen op het krijgen van complicaties.
  • kun je uitleggen wat de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht inhouden en wanneer hier toe wordt overgegaan.

Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.

Voor wie

Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus. 

Benodigde tijd

Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.

Docenten

Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:

  • Jeannette de Boer, arts M&G, opleidingsmanager NSPOH
  • Hans Beks, arts M&G, GGD Gelderland Midden
  • Henriëtte ter Waarbeek, arts M&G, GGD Zuid Limburg
  • Heleen van Deuzen, onderwijskundige NSPOH
  • Tamara van Keulen, opleider/adviseur NSPOH
  • Joanneke Krämer, onderwijskundige NSPOH
  • Jenneke van Rheenen, manager bedrijfsvoering NSPOH.

Inschrijven

Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.

Niet geaccrediteerd

De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT)

Datum: 6 jan '20

In het kort

De Baecke-Fassaert Motoriektest (BFMT) is een test om de motorische ontwikkeling van 5-6 jarigen te onderzoeken en fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Wil jij je vaardigheden vergroten om de motorische ontwikkeling bij kleuters met de BFMT goed te kunnen testen en beoordelen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Leer meer over de motorische ontwikkeling en word vaardiger met de Baecke-Fassaert Motoriektest

BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screening of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters en maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ ten aanzien van monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar. Om het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij  kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed te kunnen uitvoeren, zijn up-to-date kennis en vaardigheden vereist. Deze module is erop gericht de kennis en vaardigheden omtrent de BFMT aan te scherpen en te verdiepen.

Gedurende deze dag zal een landelijke BFMT instructeur de achterliggende theorie van de BFMT met jullie doorlopen. Aan de hand van filmmateriaal, voorbeeldcasussen en oefeningen wordt de theorie achter de BFMT en de aandachtspunten bij de uitvoer en verwijzing behandeld.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de aandachtspunten voor het lege artis uitvoeren van de BFMT beschrijven.
  • kun je de meest voorkomende afwijkingen, gesignaleerd met de BFMT, benoemen.
  • kun je, naar aanleiding van de uitkomst van de BFMT, de vervolgstappen en verwijscriteria beschrijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een landelijke instructeur voor de BFMT.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten die meer willen weten over de motorische ontwikkeling en de vaardigheden in het gebruik van de Baecke-Fassaert Motoriektest willen opfrissen, verbeteren of aanleren.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan direct na aanmelding contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Grip op budget

Datum: 28 nov '19

In het kort

Werk jij als professional in de public of occupational health? Ben je verantwoordelijk voor het budget van een project, team of afdeling of wil je die verantwoordelijkheid ooit kunnen dragen dan is deze module wat voor jou. We voeren je graag in in de kernbegrippen en kernvragen van financieel management op een wijze die voor ‘non-financials’ begrijpelijk en hanteerbaar is.

Wat je leert

De maatschappelijke doelen van de zorg zijn evident, maar helaas komt de inhoud van de zorg steeds onder druk te staan door het geld of beter nog door het ontbreken van geld. Dit speelt op alle niveaus. Als professional in de zorg ontkom je niet aan de financiële aspecten.

Stel je manager valt uit en je wordt gevraagd om direct voor hem of haar in te vallen. De begrotingsvoorbereiding is in volle gang of je begrijpt al gauw dat de afdeling er financieel niet goed voor staat (de manager zit niet voor niets thuis). Waar begin je?

Met deze module krijg je inzicht in de opbouw van een begroting. Je leert je af te vragen welke risico’s loop ik? Waarop kan ik sturen? Het proces van verantwoording en het lezen van een jaarrekening.
Maar ook krijg je vat op de meer dagelijkse gang van zaken: begrippen als opbrengsten en kosten; debet, credit, activeren. Je leert de kostprijs te berekenen voor je producten en projecten.
Je wordt een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën. Je speelt je rol in begrotings- en bezuinigingsdiscussies.

De docent houdt in haar onderwijs rekening met de organisaties van de deelnemers. De leerstof wordt besproken via interactieve presentaties en casuïstiek. Je kunt eigen praktijkervaringen inbrengen en oefenen aan de hand van opdrachten uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • Ben je een goede gesprekspartner voor het management en voor de afdeling financiën als het gaat over de financiën van je afdeling of project
  • Want je hebt inzicht in begroting, rekening en je kunt je rol spelen in de budgetcyclus.
  • Want je hebt de financiële risico’s van je afdeling of project in beeld en je weet met welke ‘knoppen’ je moet sturen.
  • Want je begrijpt de opbouw van je kosten en opbrengsten en je spreekt de ‘taal’ van debet, credit, balans en activeren

Docenten

Berdiny Cornielje, zzp-er met een ruime ervaring in de not-for-profit praktijk. Als accountant in business wordt  ze regelmatig  toegevoegd aan projectgroepen en managementteams als extern financieel expert. Daarnaast verzorgt zij cursussen en workshops voor financials en non financials zoals raadsleden en MT-leden.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health. De module is een onderdeel van de profielopleidingen Beleid en advies & Sociaal medische indicatiestelling en advisering. Voorts is de module geschikt als keuzeonderwijs voor alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Je kunt de module ook volgen als open bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Toelatingseisen

Academisch denk en werkniveau uit opleiding of uit werkervaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Medisch kijken in de jeugdgezondheidszorg

Datum: 28 nov '19

In het kort

Wil jij meer leren over een aantal medisch inhoudelijk onderwerpen die veel in de spreekkamer aan de orde komen op het gebied van orthopedie, cardiologie, dermatologie en endocrinologie? Schrijf je dan in voor deze tweedaagse module.

Wat je leert

Medisch specialisten nemen je mee in medisch-inhoudelijke onderwerpen die de jeugdarts vaak in de spreekkamer tegenkomt op het gebied van hart, bewegingsapparaat, huid en groei.  Wat is nog normaal en wat valt daarbuiten? Van beelden die wij vaak zien bespreken we de (patho)fysiologie en behandeling. Er is ruimte voor individuele inbreng en plenaire discussie.

Voor wie

Voor jeugdartsen KNMG. In eerste instantie deelnemers aan de “oude” opleiding van arts M&G 1e fase.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een kindercardioloog, kinderorthopeed, kinderendicrinoloog en een kinderdermatoloog. In 2020 waren dat:

  • Drs. Lukas Rammeloo Kindercardioloog Amsterdam UMC
  • Drs. R.J.B. Sakkers, Drs. W.H. Nijhuis en  Drs J. van Tiel kinderorthopedie UMC Utrecht,
  • Dr. Hester Vlaardingerbroek, kinderarts, fellow-endocrinologie LUMC
  • Prof. S.G.M.A. Pasmans hoogleraar kinderdermatologie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 waardeerden deelnemers verschillende uitvoeringen van deze module met een 8,8 en een 9,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany: Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 11 nov '19

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in twee avonden leren welke tools je kunt inzetten om mensen te motiveren om te stoppen met roken én om het vol te houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor kun je het geleerde direct toepassen.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ken je de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ken je de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met cliënten.
  • weet je de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ken je de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

We werken aan de competenties:

  • Communicatie met de cliënt: de zorgprofessional communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de cliënt en streeft naar optimale informatie-uitwisseling.
  • Effectieve samenwerking: de zorgprofessional gaat een vertrouwensrelatie aan, werkt vanuit het principe van gezamenlijke besluitvorming effectief samen met de cliënt.
  • Gezondheidsbevordering: de zorgprofessional is gericht op kennisvermeerdering, gedragsverandering en het leren omgaan met (de gevolgen van) roken. Zij maakt daarbij gebruik van de beschikbare middelen voor de specifieke cliëntengroepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten en huisartsen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardig hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Tijdsinvestering:

2 bijeenkomsten van ieder een dagdeel. Voorbereiding per avond ongeveer 1 uur.

Programma:

Datum 06 april 2020

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Uitgangspunten motiverende gespreksvoering
Formuleren van schaalvragen
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Reflectief denken
Verschillende soorten en niveaus van reflectie
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie

Datum 16 april

17.30 tot 18.00 uur Inloop met buffet
18.00 tot 19.30 uur Oefenen van essentiële gesprekstechnieken: open vragen stellen, reflecteren
Bevestigen en samenvatten
19.30 tot 19.45 uur Pauze
19.45 tot 21.10 uur Oefenen met uitlokken, herkennen en reageren op verandertaal
21.10 tot 21.15 uur Afsluiting en evaluatie.