Als jeugdarts ben je betrokken bij indicatieadviezen voor individuele jeugdigen met een (chronische) aandoening. Het capaciteitenprofiel is een instrument om te bepalen wat kinderen nodig hebben om goed te functioneren. Meer daarover leer je in deze eendaagse module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Nieuwe taak jeugdarts: indicatiestelling.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg (1e fase M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module staan twee methoden centraal: de ICF en het capaciteitenprofiel. De ICF is een internationaal begrippenkader. Het capaciteitenprofiel classificeert extra zorg die blijvend nodig zal zijn bij jeugdigen met een chronische aandoening. Het gebruik van deze twee methoden is nuttig voor het individuele kind. Maar ze zijn ook nuttig om beleidsmakers en deelnemers van samenwerkingsverbanden duidelijk te maken welke zorg er in de maatschappij nodig is om jeugdigen te kunnen laten participeren. In interactieve hoorcolleges en tijdens praktische oefeningen fris je je kennis van deze instrumenten op.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Jeugdartsen KNMG, artsen M&G profiel JGZ en kinderrevalidatie-artsen.
Werkzaam zijn als jeugdarts, arts M&G profiel JGZ of als kinderrevalidatie-arts.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg de module Nieuwe taak voor de jeugdarts: indicatiestelling van de deelnemers een 8,7.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw moment van certificering is het mogelijk om je op deze dag te laten hercertificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.
De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs. Drie keer per vijf jaar volg je een terugkomdag om je certificering te verlengen. Jaarlijks wordt tweemaal dezelfde terugkomdag aangeboden door de NSPOH. De thema’s van de terugkomdagen zijn:
Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten hercertificeren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur*.
Kom je nog niet voor (her)certificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.
* Voor de (her)certificering geldt een minimumaantal deelnemers van twee. Indien dit aantal niet gehaald wordt schuift de (her)certificering in overleg door naar de eerstvolgende terugkomdag. Indien dit het geval is worden de betreffende deelnemers hierover z.s.m. geïnformeerd. Wanneer om deze reden de hercertificering wordt uitgesteld, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de registratie als Van Wiechen instructeur.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
In verband met je hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Wat zijn de meest voorkomende urologische ziektebeelden? En hoe kun je werknemers daarin begeleiden? Je leert het in deze module Urologie en werk.
Tijdens de module behandelen we causaal werkgerelateerde oorzaken van urologische ziektebeelden. Er wordt ingegaan op de arbeidsomstandigheden die urologische afwijkingen en ziektebeelden kunnen bevorderen. Wat zijn de behandelmogelijkheden van urologische ziektebeelden en de gevolgen voor werkzaamheden? En welke adviezen voor duurzame werkhervatting passen hierbij? Je krijgt handvatten om werknemers met veel voorkomende urologische ziekten/aandoening te differentiëren en te begeleiden.
Tijdens de module wisselen we korte lezingen, demonstraties, casuïstiek en oefeningen af.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing of als (keuze-)onderdeel in de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid.
Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het onderwijs wordt verzorgd door Joost van Beekum, uroloog in opleiding tot bedrijfsarts.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen M+G, jeugdartsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.
We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.
In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?
Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.
Voor jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten die meer willen weten over hoogbegaafdheid.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard een accreditatie aan bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR). Ben je verpleegkundig specialist en doe je mee met deze module? Neem dan minstens 6 weken voor de start van de module hierover contact met ons op.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Tijdens deze module richten we ons op kinderen van ouders met psychische problemen, verslaving of een verstandelijke beperking, oftewel: KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen. Je leert hoe je deze kwetsbare groepen kunt signaleren, preventieve interventies toepast en bijdraagt aan hun toekomstig welzijn. Samen zetten we deze kinderen op de kaart en versterken we hun kansen voor een betere toekomst.
In deze module besteden we aandacht aan deze groepen kinderen. 65% van de KOPP-, KOV-, KOVB- kinderen heeft op 35- jarige leeftijd al een depressie of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.
Hoeveel kinderen zijn er KOPP-, KOV-, KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn de beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen zelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?
Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP- kind bent? En als je het wilt delen… wat is de impact op jouw privéleven?
Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.
Na afloop van deze module
Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wel of geen autisme? Bij heel jonge kinderen is het lastig om signalen van autisme te herkennen. Het is een vaak gestelde vraag in de jeugdgezondheidszorg. Wil je praktische handvatten die je direct in de JGZ praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online basistraining.
Om kenmerken van autisme te herkennen bij het jonge kind moet je als jeugdverpleegkundige of jeugdarts beschikken over specifieke expertise. Het gaat om een mix van kennis en vaardigheden. Ook hoe je persoonlijk aankijkt tegen een diagnose autisme heeft invloed op hoe jij communiceert met een ouder over dit onderwerp.
Met hulpmiddelen als beeld- en of videomateriaal, de alarmsignalen van Dietz, het juiste gebruik van het van Wiechenschema, het invullen van het COSOS formulier kun je beter de symptomen van ASS herkennen. En daarmee kun je met een ouder, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf het gesprek over dit onderwerp aangaan.
We gaan ervan uit dat de diagnose Autisme Spectrum Stoornis bij ongeveer 1% van de kinderen aanwezig is. Dat lijkt voor je dagelijkse werk weinig, maar een jeugdarts of jeugdverpleegkundige heeft al snel drie bureaus per week. Dat betekent dat je elke maand een kind met ASS kunt tegenkomen. Een vereiste om symptomen van ASS te kunnen herkennen is dat je er zelf genoeg kennis van moet hebben. Vanuit die kennis kun je de juiste vragen stellen aan de ouder, het gedrag bespreken wat je ziet zonder ook nog maar zelf het woord autisme te noemen. In de JGZ stel je namelijk geen diagnose, toch is het wel je taak te signaleren en de zorgen die je ziet te bespreken. Ook komt het geregeld voor dat een ouder zelf vragen stelt en twijfels heeft over het hebben van autisme bij zijn of haar kind. Om een goed gesprek te kunnen voeren met de ouder is het fijn om samen met de ouder te kijken en te analyseren wat de reden is dat hij/zij deze vraag stelt en hen serieus te nemen. Veel ouders hebben al twee jaar voordat er een diagnose wordt gesteld zorgen over hun kind. Volgens een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging voor Autisme Voorjaar 2020 schiet de specifieke kennis over autisme bij Nederlandse jeugdartsen tekort in vergelijking met andere landen.
Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die de signalen van ASS willen herkennen bij het jonge kind van 12-36 maanden.
Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.
Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.
In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.
Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.
Na afloop van deze module
Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.
Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vragen over de zindelijkheidsontwikkeling zijn binnen de JGZ aan de orde van de dag. Bij een normale zindelijkheidsontwikkeling is dit vaak niet zo’n probleem, maar op het moment dat het niet lukt om droog te worden kan het veel stress veroorzaken en vraagt het veel van de expertise van de jeugdverpleegkundige/ jeugdarts. Wil je praktische handvatten die je direct in de praktijk kunt toepassen? Volg dan deze korte, online training.
Zindelijkheidsproblematiek komt veel voor. Ruim 1 op de 6 kinderen van zes jaar plast nog geregeld in bed. Ook bij oudere kinderen en volwassenen komt dit probleem vaker voor. Dit kan gevoelens van schaamte en onzekerheid opwekken. Gelukkig blijkt het in 98% van de gevallen niet om een lichamelijke afwijking te gaan. Met de juiste aanpak is droog slapen goed te leren.
Tijdens deze training leer je alles over de zindelijkheidsontwikkeling, met welke voorwaarden je rekening moet houden en wat jij als professional kunt doen om een kind en ouders te ondersteunen in dit proces. Deze training heeft een praktisch karakter, er wordt geen aandacht besteed aan het medische perspectief.
Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die meer willen leren over effectieve interventies bij zindelijkheidsproblematiek.
Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.
Hbo of wo werk- en denkniveau.
Ingrid Diepstraten heeft 12 jaar als jeugdverpleegkundige bij de GGD-regio Utrecht gewerkt, waar ze alle aspecten van de JGZ heeft leren kennen. Nu runt ze haar eigen bedrijf, Inkura, waar ze professionals traint in het versterken van ouderschap en lesgeeft over opvoedthema’s.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.
Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.
Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.
Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.
Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.
Na afloop van deze masterclass kun je:
Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.
HBO werk- en denkniveau
Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De reguliere zorg in de JGZ wordt weer langzaam opgestart, maar dit is een hele uitdaging in de 1,5 meter samenleving.
Ben je gecertificeerd visusinstructeur en wil je met andere visusinstructeurs uitwisselen hoe een optimale herstart van het visusonderzoek en overdracht van verwezen kinderen zou kunnen plaatsvinden? Volg dan deze online terugkomdag voor visusinstructeurs.
Sinds 11 mei worden de maatregelen van de intelligente lockdown stapsgewijs versoepeld. JGZ-organisaties hebben op zeer beperkte schaal doorgewerkt. Maar starten nu de reguliere zorg weer langzaam op. Met de nieuwe realiteit van de 1,5 meter samenleving zorgt het opstarten van het visusonderzoek voor vraagstukken op de werkvloer.
Ook op de afdeling oogheelkunde in het ziekenhuis kunnen nog geen volledige spreekuren gedraaid worden. En moet ook nog de uitgestelde zorg van de afgelopen maanden ingehaald worden. De capaciteit zal nog lange tijd beperkt zijn en de wachtlijsten voor een verwijzing zullen fors oplopen.
Wat betekent dit voor de kinderen op het spreekuur? En wat betekent dit voor jou als jeugdarts? Blijf jij, totdat het kind een afspraak in het ziekenhuis heeft, verantwoordelijk voor dit kind?
Er zal op korte termijn gezocht moeten worden naar creatieve en verantwoorde oplossingen om de zorg voor kinderen met oogproblemen te waarborgen.
Tijdens deze terugkomsessie ga je met elkaar in gesprek hoe een optimale herstart van het visusonderzoek én overdracht van de verwezen kinderen kan plaatsvinden. De ochtend is vooral bedoeld als moment van uitwisseling van ervaringen, handige oplossingen en tips.
Programma:
Voorbereiding:
Je kunt van te voren aangeven welke vraagstukken je aan bod zou willen laten komen.
De terugkomsessie wordt begeleid door Ellen van Minderhout en Trijntje Sjoerdsma.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.