In de jeugdgezondheidszorg krijg je als professional veel vragen over eten en drinken van peuters. De stress die dat bij ouders oplevert, herken je direct. Bij ouders spelen onderliggende gedachten en angsten vaak mee. Gedachten als: “Maar hij moet toch eten!” Deze gedachten en angsten hebben weer consequenties voor hoe ouders/verzorgers omgaan met het eetgedrag van hun peuter. Hoe je op een professionele manier ouders kunt ondersteunen bij deze vraagstukken leer je in deze korte module Voeding en eetgedrag bij peuters.
Vragen over voeding en eetgedrag van peuters vraagt specifieke expertise van de JGZ-professional. Naast het volgen van groei en ontwikkeling verschaf je informatie over gezonde voeding en leeftijdsadequaat eetgedrag. Je preventieve taak is groot. Leren eten is een complex geheel van diverse factoren. Aan ouders en verzorgers geef je adviezen om verstoorde patronen op deze gebieden te voorkomen. Normaliseren, adviseren, begeleiden en verwijzen zijn allemaal mogelijkheden als het gaat om voeding en eetproblemen bij peuters.
Door middel van de gegeven informatie, het kijken naar beeldmateriaal, het oefenen van gespreksvaardigheden met casusmateriaal gaan we met elkaar aan de slag. Zo wordt het een direct praktisch bruikbare scholing. We besteden aandacht aan wat goede voeding is voor peuters, wat leeftijdsadequaat eetgedrag is en wat voor opvoedadviezen je ouders kunt geven. Ook gaan we gericht kijken naar het contact dat je met ouders hebt, wat zijn daar aandachtspunten in en hoe ondersteun je ouders bij milde eet- en voedingsproblemen. Wanneer verwijs je door en hoe herken je eetstoornissen die op jonge leeftijd kunnen voorkomen?
Jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen die meer kennis en vaardigheden willen ontwikkelen om professioneel met ouders van het jonge kind van 12-48 maanden in gesprek te gaan over voeding en eetgedrag.
Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als kinderen opgroeien leren we ze hoe ze moeten lopen en zindelijk worden, maar hoe ze met emoties om moeten gaan, wordt vaak vergeten. Er wordt vanuit gegaan dat ze dat wel weten. Terwijl ze juist hierbij veel begeleiding van ouders nodig hebben. Als professional in de jeugdgezondheidszorg krijg je veel vragen van ouders over het gedrag van hun kind, zoals een boze driftbui of angsten. Vind je het lastig om ouders goed te adviseren en tips te geven hoe ze hun kind kunnen begeleiden? En wil jij je verdiepen in het thema kind en emoties? Volg dan deze korte online training Over kinderen en emoties gesproken waarin je ook praktische tips krijgt.
Stel je komt thuis uit je werk en je hebt een aanvaring gehad met je baas en begint erover te vertellen tegen je partner. Je vertelt hoe boos hij jou gemaakt heeft en hij jouw werk niet accepteert. Stel dat je partner zegt: ‘ach dat valt wel mee’ of ‘doe eens rustig joh, dit boze gedoe heb ik nou echt helemaal geen zin in. Ga maar even naar je kamer om af te koelen en als je rustig bent kom je nog maar terug’. Hoe zou jij je dan voelen? Grote kans dat je het heel vervelend vindt en je niet gehoord voelt, terwijl deze reactie naar kinderen toe vaak voorkomt.
Tijdens deze training onderzoeken we met elkaar wat de functie van emoties is en waarom we ze eigenlijk hebben. Als je bewust wordt van de functie ervan, dan snap je ook beter wat je te doen staat.
Vaak snappen ouders niet goed wat de behoefte van het kind is dat onder bepaald gedrag zit. Zij reageren primair op een driftig kind in de supermarkt of een kind dat rond stuitert van blijdschap. Meestal wordt het gedrag afgewezen, terwijl op zulke momenten kinderen juist wat te leren hebben. Als ouders leren verder kijken dan het (vaak ongewenste) gedrag van een kind, zien we wat de onderliggende emotie wil vertellen. Door een kind te helpen deze emotie op een meer gewenste manier te uiten kan het zich ontwikkelen tot een zelfbewuste volwassene vol zelfvertrouwen.
Per emotiegroep (blij, boos, bang, bedroefd) gaan we dieper in op de functie ervan en wat het van de ouder vraagt. Na het volgen van de training kun je ouders psycho-educatie over emoties én praktische tools bieden om de omgang met hun kind te verbeteren.
Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die met ouders in gesprek zijn over opvoeding en gedrag van kinderen en meer willen leren over hun emoties. Het accent ligt op de leeftijdsgroep 0-12.
Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.
Hbo of wo werk- en denkniveau.
Ingrid Diepstraten: “Met veel plezier heb ik 12 jaar gewerkt als jeugdverpleegkundige bij de GGD regio Utrecht. Ik heb daar alle facetten van de JGZ leren kennen. Destijds heb ik zelf de opleiding sociaal verpleegkundige M&G gedaan op de Hogeschool Leiden. Vervolgens heb ik o.a. de opleiding tot Opvoed- en gezinscoach en Train de trainer en videohometrainer gedaan. Tijdens mijn werk heb ik altijd veel interesse in opvoeden en ouderschap gehad en ben ik mij hierin gaan specialiseren. Hieruit is mijn bedrijf Inkura ontstaan. Hier train ik professionals hoe ze ouders kunnen versterken in het ouderschap en geef ik les over verschillende opvoedthema’s.”
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!
Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.
Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.
Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.
We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?
Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!
Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?
Je volgt inspirerende voordrachten over:
Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij graag als Stoppen met roken coach aan de slag? Volg dan de geaccrediteerde Basisopleiding Stoppen met roken coach. Deze opleiding bestaat uit 4 losse modules: Tabaksverslaving, Motiveren kun je leren, De kwetsbare roker en Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional. Daarnaast hoort er een praktijkgedeelte bij de opleiding. Hiervoor ga je een portfolio opbouwen in de praktijk. Met de basisopleiding op zak kun je jezelf inschrijven in het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ zodat je makkelijk gevonden wordt als coach.
Een deel van de onderwerpen in deze basisopleiding kwamen voorheen aan bod bij “Stimedic basis” en bij “Stimedic intensief”.
De opleiding bestaat uit vier bij- en nascholingsmodules die ook los van elkaar te volgen zijn. De opleiding is tevens incompany uit te voeren. De basisopleiding is in 2023 volledig herzien. Voorheen bestond de basisopleiding uit twee dagen. Door vernieuwing van het competentieprofiel van de Stoppen met Roken coach is de opleiding nu herzien en uitgebreid.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om cliënten individueel te begeleiden.
Dag 1 staat in het teken van tabaksverslaving. Hoe werkt deze verslaving en wat kun je er tegen doen? We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen.
Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende onderwijsdag. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.
Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken.
In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?
Zie dag 3, Kwetsbare roker.
Eindpresentaties.
Onderdeel van de vernieuwde basisopleiding is het opbouwen van een portfolio in de praktijk onder begeleiding van een ervaren supervisor. Hiermee kunnen we toetsen of je met de richtlijnen kan werken, hoe het voeren van het intakegesprek en coachingsgesprek verloopt en hoe het staat met de kennis van onder andere tabaksverslaving.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verhoogd.
Heb je één van deze modules al een keer gevolgd? Je kunt je ook los inschrijven voor de modules:
Na het volgen van deze basisopleiding kun je deelnemen aan de volgende modules:
Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken. Maar ook voor professionals die nog niet werkzaam zijn in de zorg en willen starten als Stoppen met roken coach.
Hbo-werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als jeugdarts ben je betrokken bij indicatieadviezen voor individuele jeugdigen met een (chronische) aandoening. Het capaciteitenprofiel is een instrument om te bepalen wat kinderen nodig hebben om goed te functioneren. Meer daarover leer je in deze eendaagse module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Nieuwe taak jeugdarts: indicatiestelling.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg (1e fase M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module staan twee methoden centraal: de ICF en het capaciteitenprofiel. De ICF is een internationaal begrippenkader. Het capaciteitenprofiel classificeert extra zorg die blijvend nodig zal zijn bij jeugdigen met een chronische aandoening. Het gebruik van deze twee methoden is nuttig voor het individuele kind. Maar ze zijn ook nuttig om beleidsmakers en deelnemers van samenwerkingsverbanden duidelijk te maken welke zorg er in de maatschappij nodig is om jeugdigen te kunnen laten participeren. In interactieve hoorcolleges en tijdens praktische oefeningen fris je je kennis van deze instrumenten op.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Jeugdartsen KNMG, artsen M&G profiel JGZ en kinderrevalidatie-artsen.
Werkzaam zijn als jeugdarts, arts M&G profiel JGZ of als kinderrevalidatie-arts.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg de module Nieuwe taak voor de jeugdarts: indicatiestelling van de deelnemers een 8,7.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw moment van certificering is het mogelijk om je op deze dag te laten hercertificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.
De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs. Drie keer per vijf jaar volg je een terugkomdag om je certificering te verlengen. Jaarlijks wordt tweemaal dezelfde terugkomdag aangeboden door de NSPOH. De thema’s van de terugkomdagen zijn:
Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten hercertificeren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur*.
Kom je nog niet voor (her)certificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.
* Voor de (her)certificering geldt een minimumaantal deelnemers van twee. Indien dit aantal niet gehaald wordt schuift de (her)certificering in overleg door naar de eerstvolgende terugkomdag. Indien dit het geval is worden de betreffende deelnemers hierover z.s.m. geïnformeerd. Wanneer om deze reden de hercertificering wordt uitgesteld, heeft dit geen gevolgen voor de geldigheid van de registratie als Van Wiechen instructeur.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs.
In verband met je hercertificering dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Wat zijn de meest voorkomende urologische ziektebeelden? En hoe kun je werknemers daarin begeleiden? Je leert het in deze module Urologie en werk.
Tijdens de module behandelen we causaal werkgerelateerde oorzaken van urologische ziektebeelden. Er wordt ingegaan op de arbeidsomstandigheden die urologische afwijkingen en ziektebeelden kunnen bevorderen. Wat zijn de behandelmogelijkheden van urologische ziektebeelden en de gevolgen voor werkzaamheden? En welke adviezen voor duurzame werkhervatting passen hierbij? Je krijgt handvatten om werknemers met veel voorkomende urologische ziekten/aandoening te differentiëren en te begeleiden.
Tijdens de module wisselen we korte lezingen, demonstraties, casuïstiek en oefeningen af.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing of als (keuze-)onderdeel in de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid.
Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het onderwijs wordt verzorgd door Joost van Beekum, uroloog in opleiding tot bedrijfsarts.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen M+G, jeugdartsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.
We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.
In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?
Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.
Voor jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten die meer willen weten over hoogbegaafdheid.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard een accreditatie aan bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR). Ben je verpleegkundig specialist en doe je mee met deze module? Neem dan minstens 6 weken voor de start van de module hierover contact met ons op.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
KOPP- KVO- en KVBO-kinderen…
De “K” is van Kind van…
Hoor ze, erken ze en zet ze op de kaart!
Kinderen van ouders met psychische problemen, kinderen van verslaafde ouders en kinderen van verstandelijk beperkte ouders. Drie groepen kinderen die meer aandacht nodig hebben dan ze nu krijgen. Met deze online training kun je deze groepen kinderen beter op de kaart zetten, leer je meer over preventieve interventies hoe kun je met vroeg opsporen van deze kinderen kunt bijdragen aan hun toekomstig welzijn.
In deze online training besteden we aandacht aan deze groepen kinderen.65% van deze kinderen heeft op 35 jarige leeftijd al een depressie- of angststoornis gehad. In een normale populatie is dat 25 %. Volgens Stichting Sien (voor mensen met een verstandelijke beperking) is er vanaf het begin structurele aandacht nodig voor deze kinderen omdat er structurele tekorten zijn waar de ouder niet in kan voorzien. We kijken naar filmmateriaal, je krijgt informatie aangereikt en we bespreken opdrachten in kleine groepjes.
Hoeveel kinderen zijn er KOPP-KVO- en KVBO- kinderen? Wat zijn de signalen? Wat zijn de risico’s voor deze kinderen zelf? Wat zijn de beschermende factoren? Wat zijn preventieve interventies? Wat kunnen we vanuit de jeugdgezondheidszorg meer doen dan we nu doen? Wat zeggen de kinderen onszelf vanuit het onderzoek van de Kinderombudsman: Hoor je me wel? Wat leren we van hen?
Ook besteden we tijd aan het feit dat veel van deze kinderen heel goed voor anderen kunnen zorgen en vaak een beroep in de zorg kiezen. Hoe is dat voor jou? Wat is de impact op jou als hulpverlener als je ook een KOPP-kind bent? En als je het wilt delen.. wat is de impact op jouw privéleven?
Al deze ervaring zal ons met meer bewustzijn naar deze groep kinderen laten kijken. We kijken vanuit de transactionele analyse naar “de redder” in het kind.
De komst van “Nu niet zwanger” in Nederland, waarom is het ontstaan? en de uitrol via de GGD-en in Nederland is in volle gang. Zijn er ouders die je attent kan maken op “Nu niet zwanger” en wat is een reden voor jou om dat wel/niet te doen?
Na afloop van deze module kun je vanuit bewustwording en kennis, anders naar deze groep kinderen gaan kijken en ze meer op de kaart gaan zetten. Je bent bekend met verschillende preventieve interventies en kent het belang van vroeg opsporen van deze kinderen voor hun toekomstig welzijn.
Jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.