030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Basistraining GIZ – JGZ

Datum: 12 jul '21

In het kort

De GIZ-methodiek helpt professionals om samen met (aanstaande) ouders en jeugdigen te bepalen hoe het gaat en wat nodig is. Wil jij leren wat de methodiek inhoudt? Welke uitvoeringsvarianten er zijn en hoe je die inzet voor preventieve of aanvullende zorg? Doe dan deze module van twee dagdelen.

Wat je leert

Evidence-based gespreksmethodiek – Gezamenlijke Inschatting van Zorgbehoeften

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

GIZ staat voor de Gezamenlijke Inschatting van Zorgbehoeften. De methodiek is te gebruiken voor zowel preventieve als aanvullende zorg. Daardoor is hij zowel toepasbaar binnen de jeugdgezondheidszorg, als in de (preventieve) jeugdhulp. Ook professionals uit de geboortezorg, het onderwijs en de palliatieve zorg voor kinderen passen de methodiek toe.

In deze module maak je kennis met de GIZ-methodiek. Je verdiept je in de vijf kernelementen van de methode en leert hoe je daarmee samen met (aanstaande) ouders of jeugdigen een analyse maakt van hun krachten en behoeften. Uit die analyse komt een gezamenlijke inschatting van wat er nodig is voor het gezin: bijvoorbeeld positieve bevestiging, aanvullende zorg of urgente ondersteuning. Deze inventarisatie vormt de basis voor een mogelijk ondersteuningsplan.

Naast de kernelementen maak je kennis met de korte signalerings-GIZ, de uitgebreide GIZ en de multidisciplinaire GIZ. Je oefent met het voeren van een gestructureerd en motiverend gesprek en je maakt gebruik van praktische tools, zoals (leeftijdsspecifieke) schema’s en manieren van monitoring. Ten slotte is er aandacht voor het integreren van de methodiek in de bestaande werkprocessen.

Na afloop van de module:

  • kun je uitleggen hoe je ouders en jeugdigen actief laat deelnemen aan het proces. En kun je verklaren hoe je daarmee hun eigen kracht en gelijkwaardig partnerschap stimuleert.
  • kun je transparant en gestructureerd  krachten en zorgen signaleren en daaruit voortvloeiend een ondersteuningsplan maken.
  • kun je sterk en duidelijk samenwerken met zowel ouders en jeugdigen als collega’s in multidisciplinair verband.
  • kun je verklaren hoe je door middel van monitoring eenvoudig zicht krijgt op de krachten en behoeften van een gezin.

Docenten

Alle trainingen worden gegeven door gecertificeerde GIZ-trainers. Zij hebben veel ervaring met de GIZ-methodiek en de werkvelden waarin de GIZ gebruikt kan worden.

Voor wie

Voor professionals die met kinderen en (a.s.) ouders werken uit de geboortezorg, de jeugdgezondheidszorg en het brede sociale jeugddomein. Deze training is vereist om met de methodiek aan de slag te gaan.

Toelatingseisen

Minimaal hbo werk- en denkniveau. Van deelnemende professionals wordt daarnaast een basisattitude verwacht:

  • kennis van ontwikkelings- en opvoedtaken per ontwikkelingsfase;
  • ervaring met vraag-, oplossings-, dialoog- en handelingsgericht werken
  • de organisatie waar je werkt heeft een licentieovereenkomst met het NCJ afgesloten.

Dit onderwijs wordt in samenwerking met het NCJ georganiseerd. Voor het overzicht van wie de training heeft gevolgd en het register van geschoolde GIZ professionals geven wij automatisch deelnemersgegevens door aan het NCJ.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Conflicthantering door geweldloze communicatie

Datum: 31 mei '21

In het kort

Tegenstrijdige belangen en/of botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. Ook professionals in de public en occupational health komen hiermee in aanraking. Wil jij je vaardigheden versterken om in deze situaties adequaat op te treden? Volg dan deze tweedaagse geaccrediteerde module.

Wat je leert

Omgaan met conflicten door geweldloze communicatie en het creëren van een win-win oplossing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel: Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen.

Conflicthantering is een belangrijke vaardigheid, ook voor medische professionals. Tijdig en effectief ingrijpen voorkomt dat de vlam in de pan slaat. In deze training krijg je een introductie in geweldloze communicatie en leer je dit gedachtengoed toe te passen in conflicten en momenten van spannende communicatie. Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, is een manier van communiceren die helpt om op een verbindende manier een win-win oplossing te bereiken.

Je krijgt zicht op het gedrag waar jij toe geneigd bent in communicatie en conflicten. Daarnaast krijg je handvatten hoe om te gaan met het gedrag van de ander. Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk oefenen we met gesprekstechnieken om te komen tot een win-win oplossing.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de beginselen van geweldloze communicatie en leer je deze in te zetten tijdens spannende momenten en conflicten.
  • ken je jouw eigen communicatievoorkeur in tijden van conflicten en weet je wat het effect van deze stijl is.
  • heb je je repertoire verbreed en kun je verschillende manieren van communiceren al naar gelang de situatie inzetten.
  • leer je van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Almer Toby. Almer is sinds 2008 werkzaam als trainer en coach. Daarvoor heeft hij ervaring opgedaan als organisatieadviseur in het bedrijfsleven en de non-profit sector. Denk hierbij aan thema’s als communicatie, samenwerken, persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen en andere professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2021

Datum: 19 mei '21

In het kort

Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen  volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.

Wat je leert

Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.

Programma

Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Hercertificering

Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Marloes Roman, m.roman@nspoh.nl.

Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Meer informatie hierover vind je in de studiehandleiding. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.

De voorwaarden voor hercertificering zijn:

  • Je hebt 3 terugkomdagen in 5 jaar gevolgd.
  • Je hebt middels een logboek aangetoond dat je voldoende KPB’s afgenomen hebt en groepstrainingen gegeven hebt. *
  • Je hebt videobeelden meegebracht.
  • Je hebt op adequate wijze feedback op de videobeelden gegeven aan en ontvangen van andere hercertificeerders.

*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.

Toelatingseisen

Je bent gecertificeerd visusinstructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Docenten

Afhankelijk van het programma: orthoptisten, visusinstructeurs en andere experts uit het werkveld van het opsporen van oogafwijkingen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Jobcrafting: zelfsturing in je werk

Datum: 5 mei '21

In het kort

Een leukere baan zonder weg te gaan. Vergroot je werkplezier door te jobcraften. Medewerkers die jobcraften zijn gelukkiger en meer bevlogen, doordat ze de regie pakken in het werk. Klinkt je dat als muziek in de oren? Doe dan mee met de training Jobcrafing: zelfsturing in je werk.

Wat je leert

Richt je functie zo in dat je je talenten optimaal inzet en ontwikkelt

Het optimaal benutten van talenten staat centraal bij jobcraften. Je kunt jobcraften ook omschrijven als ‘sleutelen aan je baan’, of zoals ze het in België mooi noemen: baanboetseren’. Tijdens deze module gaan we kritisch kijken naar de manier waarop je je baan invult met als doel de functie zo in te richten dat je talenten optimaal worden ingezet en ontwikkeld. Daarbij leer je over de vier verschillende niveaus van jobcraften. Aan het einde van de workshop heb je meer inzicht in jouw talenten en ga je naar huis met een “persoonlijk crafting plan” om direct toe te kunnen passen op het werk.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen hoe je meer plezier uit het werk kan halen.
  • kun je werken aan een persoonlijk craftingplan.
  • kun je benoemen wat jouw talenten, energievreters en gevers zijn.
  • kun je benoemen hoe je meer energie uit je werk kunt halen.

Voor wie

Professionals in occupational en public health.

Docent

Marieke Verhoeven is gecertificeerd life- en loopbaancoach en eigenaresse van Verhoeven Coaching. Haar expertisegebieden zijn omgaan met stress, vergroten van werkgeluk en veerkracht.

Toelatingseis

HBO werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test

Datum: 29 mrt '21

In het kort

De BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.

Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed uitvoeren? Dan moeten je kennis en vaardigheden up-to-date zijn. Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan deze Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.

Wil je de BFMT scholing volgen maar dan zonder het train-de-trainer onderdeel? Dat kan! Dan schrijf je je in voor de laatste drie dagdelen van deze scholing, waarbij je het onderdeel over didactische vaardigheden overslaat. Schrijf je in via ‘Baecke-Fassaert motoriek test toegepast in de praktijk‘.

Wat je leert

Leer hoe je je collega’s opleidt in de BFMT

Dagdeel 1 staat in het kader van de didactische vaardigheden. Natuurlijk is kennis over inhoud van belang maar daarmee alleen red je het niet. Je leert over breinprincipes: hoe leren mensen en wanneer beklijft nieuwe informatie het beste? We gaan verkennen wat voor trainer jij wilt zijn en bespreken de randvoorwaarden voor een goed opgebouwde les. Aan de hand van videobeelden verdiep je je didactische vaardigheden zodat je uiteindelijk zelf in staat bent om je collega’s op te leiden als het gaat om de BFMT.

Leer de BFMT toepassen in de praktijk

Bij dagdeel 2 verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij dagdeel 3 starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 4 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

Na afloop van deze module

  • kun je benoemen wat de BFMT is en uitleggen waarom we deze test gebruiken in Nederland.
  • kun je het onderzoek lege artis uitvoeren.
  • kun je uitleggen welke tools je kunt inzetten om te zorgen dat het onderzoek bij elk kind lukt.
  • kun je uitleggen hoe het onderzoek zich verhoudt tot de andere tools in de JGZ.
    heb je kennis van theorie betreffende de motorische ontwikkeling.
  • weet je de sterke en zwakke punten van de BFMT.
  • kun je opgedane kennis over de BFMT en motoriek meewegen in de duiding van de BFMT en hiermee een onderbouwde uitspraak doen richting ouders over de uitslag van de BFMT.
  • kun je een onderbouwd vervolgplan opstellen, wanneer de motoriek meer aandacht behoeft.
  • kun je benoemen welke kenmerken in de algemene observatie van motoriek en de afname van de BFMT je kunnen helpen in het signaleren van mogelijk bredere problematiek.
  • kun je uitleggen waarom vroeg signalering belangrijk is voor deze doelgroep.
  • kun je bij verdenking op pathologie of reeds gediagnostiseerde pathologie, een onderbouwd advies geven om de motorische ontwikkeling te ondersteunen.
  • kun je benoemen welke didactische tools je kunt inzetten om je collega’s te trainen in de BFMT.

Docenten

  • Ellen Rietveld. Via haar masterthesis voor kinderfysiotherapie raakte zij betrokken bij het onderwijs over de BFTM. Nu werkt ze 3 dagen pw als kinderfysiotherapeut bij een eerstelijnspraktijk in de Drechtsteden. In haar lessen kijkt ze graag vanuit haar vakgebied naar motoriek. Naast de theorie komen ook haar ervaringen vanuit de praktijk aan bod. Van elkaar leren vindt ze leuk.
  • Hetty Gorter. Leren kijken naar bewegen van kinderen is één van haar passies als ervaren kinderfysiotherapeut. Ze heeft bijna 45 jaar gewerkt bij het Revalidatiecentrum het Roessingh en hield zich dagelijks bezig met het beoordelen van afwijkingen in de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen, signaleren van pathologie en reeds gediagnosticeerde pathologie. Als docent geeft ze haar kennis graag door aan JGZ-professionals zodat ouders en kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Voor wie

Jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en jeugdverpleegkundigen, die ervaring hebben met het uitvoeren van de Baecke-Fassaert motoriek test. Ben je jeugdverpleegkundige en wil je graag je collegá’s scholen in de BFMT? Dan raden we je aan om dit altijd samen met een jeugdarts te doen.

Ben je Van Wiecheninstructeur en wil je ook BFMT instructeur worden? Dan hoef je het didactische onderdeel van deze scholing niet meer te volgen. Schrijf je dan in via ‘Baecke-Fassaert motoriek test toegepast in de praktijk‘.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Het recept voor online interactie

Datum: 18 feb '21

In het kort

Online werken, we ontkomen er niet meer aan. De basale dingen lukken nu waarschijnlijk wel. Maar hoe zit dat met grotere overleggen? Voorlichtingen of onderwijs verzorgen? Hoe houd je dit levendig en effectief? Hoe zorg je voor interactie als iedereen naar een schermpje kijkt? In deze module delen wij hét recept voor online interactie!

Wat je leert

Houd je online meeting levendig en effectief

Iedereen heeft het al eens meegemaakt. Lange online sessies waarin veel informatie wordt gedeeld, weinig pauze is ingelast en mensen die allemaal afwachtend naar hun scherm staren als er een vraag wordt gesteld aan het publiek. Dat zijn vermoeiende en ook niet heel effectieve bijeenkomsten. Daardoor zie je er misschien tegenop om zelf een online bijeenkomst te faciliteren. Dat is zonde, want het kan echt anders!

In deze module gaan we praktisch aan de slag met het ontwerpen en geven van online interactieve bijeenkomsten. Wat zijn de basisprincipes? En waar houd je allemaal rekening mee in de voorbereiding? Welke simpele ‘trucjes’ bestaan er om deelnemers te activeren en de betrokkenheid te verhogen?

Geef je in de nabije toekomst een voorlichting of verzorg je onderwijs? Tijdens deze module krijg je de ruimte om aan de slag te gaan met het creëren van meer interactie in jouw eigen online bijeenkomst. Dus je leert niet alleen hoe het moet, je gaat ook naar huis met een concreet product waar je mee aan de slag kan.

Tot slot krijg je tijdens de module de mogelijkheid om met andere deelnemers tips en tricks uit te wisselen over wat wel en niet goed werkt.

Let op: we gaan in deze module niet uitgebreid in op de technische functionaliteiten van bijvoorbeeld Zoom of Teams. Basiskennis met deze programma’s is gewenst.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vaardigheden inzetten om deelnemers actief te betrekken bij jouw online bijeenkomst.
  • kun je passende online werkvormen kiezen bij jouw online bijeenkomst die interactie met en tussen de deelnemers uitlokken.
  • kun je de basisprincipes van het geven van online interactieve bijeenkomsten toepassen.
  • weet je waarmee je rekening moet houden bij het voorbereiden van een online bijeenkomst.
  • heb je geoefend met het ontwerpen en ontwikkelen van een interactieve bijeenkomst.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die willen leren hoe je online meer interactie creëert in bijeenkomsten en/of onderwijs.

Docenten

  • Merle Vrooijink – opleider/adviseur NSPOH
  • Marleen Mulder – opleider/adviseur NSPOH

Toelatingseis

Basiskennis van de functionaliteiten van online programma’s als Teams en/of Zoom zijn vereist. Twijfel je of jouw basiskennis voldoende is? Neem dan contact op met Aafke Nijhuis.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Peuters en slaap

Datum: 3 feb '21

In het kort

Krijg jij veel vragen over het slapen en juist ook vaak over het “niet slapen” van peuters? Vragen over het slaapgedrag van peuters vraagt specifieke kennis van jou als JGZ- professional. De jeugdgezondheidszorg heeft een preventieve taak bij het voorkomen van slaapproblemen. Ook signaleren hoort in je takenpakket. Na deze training ben je zelfverzekerder als ouders bij je komen met hun slaapprobleem van hun peuter.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen

Veel ouders zoeken naar oplossingen en proberen van alles uit. En als blijkt dat hun pogingen niet werken, worden ouders moe en ervaren ze stress. Ze zijn ten einde raad en sommige ouders komen spontaan je spreekkamer binnen in hun wanhoop, hopend op een oplossing die jij ze zal geven. Ook tijdens de standaardcontactmomenten stellen ouders op het consultatiebureau vragen over hoe ze het slaapprobleem van hun peuter kunnen oplossen en hopen bij jou een oplossing te krijgen.

Hoe kun jij als JGZ professional ouders ondersteunen?

Het leren slapen is een proces dat afhangt van diverse samenhangende factoren.

We gaan we met elkaar aan de slag en bekijken de gegeven informatie en het beeldmateriaal. Je oefent gespreksvaardigheden met casusmateriaal. Zo kun je de scholing direct toepassen in de praktijk. We bespreken wat voor peuters een normaal slaappatroon is en hoe je je goede slaaphygiëne hanteert. Het niet naar bed willen van een peuter, nachtangsten, rusteloze benen, laat inslapen, het komt allemaal aan bod. Ook kijken we naar hoe een slaapprobleem zich kan ontwikkelen en wat de gevolgen voor kind en ouder zijn. Hierbij besteden we ook kort aandacht aan de eventuele medische oorzaken die hiermee geassocieerd kunnen worden.

Na afloop van de training:

  • Kun je beschrijven wat de preventieve en signalerende taak van de JGZ is.
  • Kun je ouders uitleggen hoe ze slaapproblemen kunnen voorkomen door voorlichting te geven over een goede slaaphygiëne.
  • Kun je beschrijven hoe een slaapprobleem kan ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen.
  • Kun je uitleggen hoe je ouders kan begeleiden als er een slaapprobleem is bij de peuter.
  • Heb je praktische handvatten gekregen hoe je in gesprek kunt gaan met ouders die zich zorgen maken over het slaapgedrag van hun peuter.
  • Kun je beschrijven welke verschillende interventies er zijn die je bij ouders kan inzetten om de slaapproblemen aan te pakken.
  • Kun je uitleggen wanneer je moet verwijzen, en naar wie je kunt verwijzen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen die meer kennis en vaardigheden willen om op een professionele manier met ouders van het jonge kind van 12-48 maanden in gesprek willen gaan rondom het thema slapen en slaapgedrag bij peuters.

Docent

Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voeding en eetgedrag bij peuters

Datum: 29 jan '21

In het kort

In de jeugdgezondheidszorg krijg je als professional veel vragen over eten en drinken van peuters. De stress die dat bij ouders oplevert, herken je direct. Bij ouders spelen onderliggende gedachten en angsten vaak mee. Gedachten als: “Maar hij moet toch eten!” Deze gedachten en angsten hebben weer consequenties voor hoe ouders/verzorgers omgaan met het eetgedrag van hun peuter. Hoe je op een professionele manier ouders kunt ondersteunen bij deze vraagstukken leer je in deze korte module Voeding en eetgedrag bij peuters.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen

Vragen over voeding en eetgedrag van peuters vraagt specifieke expertise van de JGZ-professional. Naast het volgen van groei en ontwikkeling verschaf je informatie over gezonde voeding en leeftijdsadequaat eetgedrag. Je preventieve taak is groot. Leren eten is een complex geheel van diverse factoren. Aan ouders en verzorgers geef je adviezen om verstoorde patronen op deze gebieden te voorkomen. Normaliseren, adviseren, begeleiden en verwijzen zijn allemaal mogelijkheden als het gaat om voeding en eetproblemen bij peuters.

Door middel van de gegeven informatie, het kijken naar beeldmateriaal, het oefenen van gespreksvaardigheden met casusmateriaal gaan we met elkaar aan de slag. Zo wordt het een direct praktisch bruikbare scholing. We besteden aandacht aan wat goede voeding is voor peuters, wat leeftijdsadequaat eetgedrag is en wat voor opvoedadviezen je ouders kunt geven. Ook gaan we gericht kijken naar het contact dat je met ouders hebt, wat zijn daar aandachtspunten in en hoe ondersteun je ouders bij milde eet- en voedingsproblemen. Wanneer verwijs je door en hoe herken je eetstoornissen die op jonge leeftijd kunnen voorkomen?

Na afloop van de training:

  • Kun je beschrijven wat je taak is in JGZ op het gebied van voeding en eetgedrag bij een kind van 12-48 maanden.
  • Kun je uitleggen wat gezonde voeding en adequaat eetgedrag is.
  • Kun je handvatten benoemen over hoe je in gesprek kunt gaan met ouders die zich zorgen maken over de voeding en eetgedrag van hun peuter.
  • Ben je bekend met de praktische opvoedadviezen die je kunt geven.
  • Kun je benoemen wat de risicofactoren en mogelijke oorzaken zijn van eetproblemen op deze leeftijd.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen die meer kennis en vaardigheden willen ontwikkelen om professioneel met ouders van het jonge kind van 12-48 maanden in gesprek te gaan over voeding en eetgedrag.

Docent

Gea van de Peppel Video Home Trainer, Opvoedcoach, Master SEN autismespecialist, PILLAR coach en jeugd- en gezinsprofessional SKJ registratie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Over kinderen en emoties gesproken

Datum: 29 jan '21

In het kort

Als kinderen opgroeien leren we ze hoe ze moeten lopen en zindelijk worden, maar hoe ze met emoties om moeten gaan, wordt vaak vergeten. Er wordt vanuit gegaan dat ze dat wel weten. Terwijl ze juist hierbij veel begeleiding van ouders nodig hebben. Als professional in de jeugdgezondheidszorg krijg je veel vragen van ouders over het gedrag van hun kind, zoals een boze driftbui of angsten. Vind je het lastig om ouders goed te adviseren en tips te geven hoe ze hun kind kunnen begeleiden? En wil jij je verdiepen in het thema kind en emoties? Volg dan deze korte online training Over kinderen en emoties gesproken waarin je ook praktische tips krijgt.

Wat je leert

Praktische handvatten om direct in de praktijk toe te passen

Stel je komt thuis uit je werk en je hebt een aanvaring gehad met je baas en begint erover te vertellen tegen je partner. Je vertelt hoe boos hij jou gemaakt heeft en hij jouw werk niet accepteert. Stel dat je partner zegt: ‘ach dat valt wel mee’ of ‘doe eens rustig joh, dit boze gedoe heb ik nou echt helemaal geen zin in. Ga maar even naar je kamer om af te koelen en als je rustig bent kom je nog maar terug’. Hoe zou jij je dan voelen? Grote kans dat je het heel vervelend vindt en je niet gehoord voelt, terwijl deze reactie naar kinderen toe vaak voorkomt.

Tijdens deze training onderzoeken we met elkaar wat de functie van emoties is en waarom we ze eigenlijk hebben. Als je bewust wordt van de functie ervan, dan snap je ook beter wat je te doen staat.

Vaak snappen ouders niet goed wat de behoefte van het kind is dat onder bepaald gedrag zit. Zij reageren primair op een driftig kind in de supermarkt of een kind dat rond stuitert van blijdschap. Meestal wordt het gedrag afgewezen, terwijl op zulke momenten kinderen juist wat te leren hebben. Als ouders leren verder kijken dan het (vaak ongewenste) gedrag van een kind, zien we wat de onderliggende emotie wil vertellen. Door een kind te helpen deze emotie op een meer gewenste manier te uiten kan het zich ontwikkelen tot een zelfbewuste volwassene vol zelfvertrouwen.

Per emotiegroep (blij, boos, bang, bedroefd) gaan we dieper in op de functie ervan en wat het van de ouder vraagt. Na het volgen van de training kun je ouders psycho-educatie over emoties én praktische tools bieden om de omgang met hun kind te verbeteren.

Na afloop van de training:

  • Kun je benoemen wat primaire en secundaire emoties zijn.
  • Kun je benoemen welke functies emoties hebben.
  • Kun je uitleggen wat kinderen te leren hebben op het gebied van emoties.
  • Kun je uitleggen wat ouders kunnen doen om hun kinderen te kunnen helpen met emotieregulatie.
  • Heb je per emotie (blij, boos, bang, bedroefd) praktische handvatten gekregen wat je ouders kan adviseren om te doen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen en startende jeugdartsen die met ouders in gesprek zijn over opvoeding en gedrag van kinderen en meer willen leren over hun emoties. Het accent ligt op de leeftijdsgroep 0-12.

Ben je in opleiding tot jeugdarts? Dan is deze module waarschijnlijk minder geschikt vanwege overlap met de opleiding. Neem in dat geval contact op met je opleider.

Vooropleiding

Hbo of wo werk- en denkniveau.

Docent

Ingrid Diepstraten: “Met veel plezier heb ik 12 jaar gewerkt als jeugdverpleegkundige bij de GGD regio Utrecht. Ik heb daar alle facetten van de JGZ leren kennen. Destijds heb ik zelf de opleiding sociaal verpleegkundige M&G gedaan op de Hogeschool Leiden. Vervolgens heb ik o.a. de opleiding tot Opvoed- en gezinscoach en Train de trainer en videohometrainer gedaan. Tijdens mijn werk heb ik altijd veel interesse in opvoeden en ouderschap gehad en ben ik mij hierin gaan specialiseren. Hieruit is mijn bedrijf Inkura ontstaan. Hier train ik professionals hoe ze ouders kunnen versterken in het ouderschap en geef ik les over verschillende opvoedthema’s.”

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midwinterdag

Datum: 21 jan '21

In het kort

‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!

Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.

Wat je leert

Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.

Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.

We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.

Docenten

  • Generatietheater.
  • Aldo Houterman ‘We zijn ons lichaam’.
  • Jolanda Keijsers Gedragsunit RIVM.
  • Annemieke Jansen ‘Hart voor je lijf’.
  • Jitske Kramer ‘Werk heeft het gebouw verlaten’.

Voor wie

  • Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH. Als dit Midzomer evenement onderdeel is van je curriculum, is deelname gratis.
  • Praktijkopleiders van deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.