030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress sensitief werken voor medisch professionals

Datum: 17 nov '23

In het kort

Regelmatig tref je in de spreekkamer cliënten aan waarbij stress de meest waarschijnlijke oorzaak is van de klachten. Het gesprek hierover aangaan is best lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld en niet serieus genomen.

In deze scholing staat chronische stress centraal: wat is chronische stress?, wat is de impact op gezondheid? en welke mogelijke oorzaken het heeft? Je krijgt effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken. Hierdoor krijgen patiënten meer grip op hun situatie en hulpverleners meer werkplezier.

Wat je leert

Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Deze training geeft je de vaardigheden en kennis om stress op een effectieve, sensitieve manier te benaderen. Hierdoor kan er begrip en nieuw perspectief ontstaan.

Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In deze module duiken we de theorie in. Als je (chronische) stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken en zal je eerder de relatie tussen stress en ziektebeelden zien. Daarnaast gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Populatieonderzoek laat zien dat chronische stress met name wordt veroorzaakt door sociale omstandigheden. Vooral een opeenstapeling van sociale problemen geeft veel stress. Oorzaken hiervoor zijn onder andere armoede, schulden, stressvolle gebeurtenissen tijdens het opgroeien, en lage gezondheidsvaardigheden. Ook krijg je inzicht in de meest recente stress reducerende interventies.

In deze module leer je hoe je (chronische) stress bespreekbaar kunt maken bij verschillende doelgroepen waarmee je in jouw praktijk te maken hebt. Door middel van praatplaten en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de impact van stress, stressreacties, de coping mechanismen, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.

Het onderwijs is opgebouwd uit twee dagdelen. In de ochtend komt de theorie en de dagelijkse praktijk aan bod en wordt de basis gelegd voor gespreksvaardigheden rondom stress, in de middag wordt hiermee geoefend.

Na afloop van deze module

  • herken je signalen van stress bij cliënten/patiënten in de spreekkamer;
  • kan je oorzaken van (chronische) stress bespreekbaar maken;
  • kan je begrijpelijke uitleg geven over (chronische) stress met behulp van ondersteunende materialen;
  • herken je coping mechanismen en kun je ermee werken;
  • kan je samen met de patiënt mogelijke oplossingen onderzoeken en zo nodig doorverwijzen naar andere zorg- of hulpverleners;
  • ken je de organisatie brede factoren die een bijdrage kunnen leveren aan stress-sensitief werken.

Voor wie

Voor artsen, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen en praktijkondersteuners werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals jeugdartsen, huisartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, vertrouwensartsen,  arboverpleegkundigen, jeugdverpleegkundigen, praktijkondersteuners, etc.

Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten en praktijkondersteuners wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Liesbeth Meuwissen, Liesbeth is Arts Maatschappij en Gezondheid en onderzoeker werkt de laatste 15 jaar als jeugdarts. Haar focus is altijd gericht op het bereiken van kwetsbare groepen. Sinds de coronatijd is ‘stress’ haar specialisatie. Om beter met stress om te kunnen gaan heeft zij het lespakket ‘Je Brein de Baas?!’ voor jongeren en een toolbox ‘Begrijp je Stress! voor medische professionals ontwikkeld.

 

 

 

Basisprincipes van lesgeven en begeleiden

Datum: 23 okt '23

In het kort

Wil jij je verder ontwikkelen in lesgeven en begeleiden van lerenden op de werkvloer? Maak kennis met de basisprincipes daarvan in deze tweedaagse scholing.

Wat je leert

Als professional is het belangrijk dat je lessen kunt opzetten en verzorgen. In een lerende organisatie gebruik je dagelijkse werksituaties als leermomenten en begeleid je collega’s of anderen in hun leerproces in de praktijk.

In deze tweedaagse module leer je de basisprincipes daarvan kennen aan de hand van verschillende modellen.
Op de eerste dag nemen we je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Op de tweede dag kijken we ook weer vanuit de theorie naar verschillende manieren van begeleiden en coachen en laten we je ook hierin een aantal manieren ervaren. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en begeleidingsgesprekken en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie.

We wisselen theorie en praktijk af. Je gaat zelf oefenen en ervaren wat verschillende manieren van lesgeven en begeleiden met je kunnen doen.

Na afloop van deze module

  • kun je de belangrijkste basisprincipes van effectieve kennisoverdracht aan lerenden op de werkvloer benoemen en voorbeelden daarvan geven.
  • kun je een globaal lesplan opstellen.
  • kun je een, gedeelte van, een les verzorgen.
  • kun je een aantal vormen van het begeleiden van een lerende op de werkvloer benoemen en uitleggen wanneer je welke vorm gebruikt.
  • kun je enkele gesprekstechnieken, die geschikt zijn voor bij het begeleiden van een lerende op de werkvloer, gebruiken in een oefensituatie.

Voor wie

Professionals in de public en occupational health zoals artsen (ook artsen in opleiding), verpleegkundigen en (arbo)professionals die al enige ervaring hebben in lesgeven en begeleiden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Effectief doelen bereiken in complexe situaties. Leer werken met krachtenveldanalyse

Datum: 29 sep '23

Leer werken door middel van een krachtenveld analyse en bereik gemakkelijker je doelen. Zet je netwerk strategisch in.

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module, die eerder onder de titel Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk werd aangeboden, met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Borstvoeding – verdieping voor de JGZ

Datum: 18 sep '23

In het kort

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. In deze module zal lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel je kennis van borstvoeding verder verdiepen. Daarnaast leer je hoe je sensitief het gesprek aan kan gaan met ouders.

Je gaat je verdiepen in een aantal belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Daarnaast kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren.

Verder zullen we bekijken wanneer het nodig is om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional. Gespreksvoering over borstvoeding vereist een grote sensitiviteit, daarom bespreken we de invloed van taalgebruik en gaan we oefenen met effectieve gespreksvoering.

De module is interactief opgebouwd waarbij er veel ruimte is voor casuïstiek en vragen van deelnemers. We gaan uitgebreid werken aan gesprekvoering in de spreekkamer.

Na afloop van deze module

  • kan je de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven;
  • kan je de laatste wetenschappelijke inzichten over borstvoeding uitleggen;
  • kan je de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen;
  • kan je adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding;
  • kan je evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals;
  • kan je sensitief gesprekken voeren over borstvoeding;
  • kan je ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Deze module is bestemd voor jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en alle HBO+ zorgprofessionals die te maken hebben met begeleiding bij borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voorkennis: Qua kennis ga je de diepte in t.o.v. de e-learning borstvoeding.

Ben je verpleegkundig specialist en wil je accreditatiepunten? Geef dit minstens 6 weken voor de start van de scholing door.

Docent

Joanneke van der Marel-Sinke,
Lactatiekundige IBCLC, L-49072
Jeugdverpleegkundige 0-4 BIG nr. 690 425 410 30

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.

De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker;
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen;
  • een aantal voeding gerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen;
  • enkele gesprekstechnieken inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding;
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voeding gerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl).
  • Trudy Vlot, integraal leeftsijlarts en mede-eigenaar van Sequana, centrum voor integrale geneeskunde en leefstijlinterventies. Zij is sinds 2015 actief in het onderwijs (diverse commissies en docentschap) met betrekking tot leefstijl geneeskunde en leefstijlinterventies.

Ervaringen

In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Informatiebijeenkomst 1e en 2e fase opleiding Maatschappij + Gezondheid

Datum: 16 mei '23

In het kort

Wat fijn dat je interesse hebt in de opleiding arts maatschappij en gezondheid (M+G)! Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt voordat je besluit te solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste of tweede fase van de opleiding. Op deze online informatieavond geven we uitleg over de verschillende profielen en is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Voor wie

Wanneer je basisarts bent of vanuit een ander specialisme komt, ben je welkom om vragen te stellen over de verschillende profielen voor de eerste fase:

Heb je de eerste fase al succesvol afgerond? Dan geven wij ook informatie over de tweede fase van de opleiding arts M+G.

Docenten

Tijdens deze informatiebijeenkomst zijn er opleiders van TNO, NSPOH en UPHO aanwezig om al je vragen te beantwoorden.

Programma

  • 19:30 – 19:45 uur: korte uitleg over opleidingen in online vergaderruimte.
  • 19:45 – 21:00 uur: Gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Door het kiezen van een workshop krijgen wij beter inzicht in het specialisme waar belangstelling naar uitgaat en word je na het plenaire gedeelte door een opleider van het gekozen specialisme verder geïnformeerd.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de Zoomlink. Door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Hopelijk tot dan!

 

Moeiteloos in gesprek met ouders

Datum: 2 mei '23

In het kort

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen

Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • je herkent je valkuilen en weet hoe daar mee om te gaan;
  • je kent de winst van echt luisteren;
  • je kunt de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden;
  • je kunt lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt;
  • je weet hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden;
  • je kunt de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert;
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.

Voor wie

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Ontzettend leuk, leerzaam, inspirerend en afwisselend”.
  • “Authenticiteit, enthousiasme, kennis. Alle factoren om aan te sluiten bij ons als groep waren aanwezig. Top.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 10 mrt '23

In het kort

Als professional in de jeugdgezondheidszorg heb je te maken met kinderen en ouders, die worden geconfronteerd met verlies van een dierbare. Bijvoorbeeld bij overlijden, een doodgeboorte of miskraam. Het is dan belangrijk om stil te staan bij de gevoelens van rouw en verlies. Onderdrukte rouw heeft invloed op de vitaliteit en gezondheid.

Gevoelens van verlies en rouw spelen echter niet alleen een rol na het overlijden van een dierbare. Mensen rouwen bijvoorbeeld ook, vaak onbewust, om het verlies van niet uitgekomen verlangens, het afscheid van een levensfase of een scheiding. Ouders van een kind dat zich niet voorspelbaar ontwikkelt rouwen om het wegvallen van een perspectief, voor hun kind en voor zichzelf. Tijdens deze nascholing Rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ leer je over verlies (en rouw) in de breedste zin van het woord.

Wat je leert

Wat betekent rouw en wanneer verloopt een rouwproces (niet) ‘normaal’?

Rouw is een natuurlijk proces van loslaten, afscheid nemen en weer opbouwen, als reactie op een verlies. Weten wat rouw betekent en wanneer een rouwproces ‘normaal’ verloopt en wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, kan jou als JGZ-professional helpen je rol goed te vervullen.

Het snappen wat rouw precies is, het herkennen van verschillende vormen van verlies en begrijpen hoe een rouwproces kan verlopen is belangrijk, wil je als professional kinderen en ouders de juiste ondersteuning kunnen bieden. Door ouders te informeren help je hen bij hun eigen rouwproces en dat van hun kind(eren). Naast gezonde rouw bespreken we ook wanneer er sprake is van gecompliceerde rouw, uitgestelde rouw en rouw bij kinderen in het bijzonder. Bij rouw en verlies spelen sociaal-maatschappelijke ideeën en overtuigingen vaak een rol. Ben jij je bewust van deze overtuigingen en weet je welke gevolgen ze kunnen hebben voor het rouwproces? Dit zijn thema’s die in de scholing centraal staan.

Verschillende modellen en theorieën over rouw en verlies worden in de ochtend behandeld aan de hand van praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In de middag oefen je met een trainer en acteur gespreksvaardigheden die passen bij adequate gespreksvoering naar aanleiding van de theorie.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vormen van verlies benoemen.
  • kun je het Duale Procesmodel van Stroebe en Schut uitleggen aan de hand van verschillende casuïstiek voorbeelden.
  • kun je uitleggen hoe rouw en verlies op alledaagse basis onderdeel uitmaakt van het ouderschap.
  • kun je uitleggen wat er met de term ‘levend verlies’ wordt bedoeld en waarom het belangrijk is om hier aandacht voor te hebben in de spreekkamer.
  • kun je tijdens een gesprek over rouw en verlies in de spreekkamer de balans vinden tussen erkennen en begrenzen.
  • weet je hoe je tijdens je spreekuur onderwerpen kunt benoemen die kwetsbaar voelen voor jezelf en/of voor de ander.
  • kun je op een adequate manier het gesprek voeren als zich verschillende vormen voordoen van rouw en verlies in de spreekkamer van de JGZ.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door José Koster, ouderschaps- en communicatiedeskundige. José is werkzaam als trainer, opleider, supervisor (LVSC), (therapeutisch)coach, spreker en adviseur. In haar werk baseert zij zich onder andere op de Transactionele analyse, NLP, Systemisch Werk (familie- en organisatieopstellingen), hypnose Gestalt en haar eigen levenservaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.