Als zorgprofessional werk je veel met mensen. Dan is het heel prettig als je inzicht hebt in jouw communicatiestijl en die van anderen. Zoek je een opleiding persoonlijke ontwikkeling? En wil je leren hoe je de samenwerking en communicatie met cliënten en collega’s kunt verbeteren? Doe dan deze tweedaagse module ‘Persoonlijke ontwikkeling met de MBTI als uitgangspunt’.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze manier van kijken is gebaseerd op de karaktertypologieën volgens Jung. De Indicator beoordeelt niet maar ordent je voorkeursstijl en geeft een richting voor je vanzelfsprekende kwaliteiten en valkuilen. Het geeft inzicht in jezelf en geeft mensen de ruimte hun onderlinge verschillen beter te begrijpen.
De MBTI wordt ook veel gebruikt in teambuilding-sessies om te snappen hoe het komt dat samenwerken soms zo lastig is. Artsen en arboprofessionals kunnen de methodiek toepassen bij teamtrainingen, persoonlijke ontwikkeltrajecten en in cliëntcontacten. Meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument aangetoond.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de methodiek kennen en op de juiste manier toe te passen. Je vult de MBTI-vragenlijst in, dit is de indicator. De uitkomst van het vragenformulier is de start van het onderzoek. Zo krijg je inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Dat maakt functioneren als professional in de zorg gemakkelijker. Je leert tevens een inschatting te maken van de voorkeursstijlen van anderen.
Daarnaast leer je hoe onvoldoende zelfkennis en onvoldoende begrip voor anderen kan leiden tot conflicten en communicatieverwarring. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw kwaliteiten te profileren en je eigen stijl te ontwikkelen voor effectieve communicatie. In feite is dit dus een persoonlijke effectiviteit training.
Het onderwijs wordt verzorgd door Kathinka Fortuin, facilitator in organisatie- en persoonlijke ontwikkeling en sinds 1989 oprichter/ eigenaar van Bureau Liedeweijde. In haar achtergrond vind je zowel bedrijfskunde als een kunstopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij o.a. geschoold in systemisch werk, zowel voor individuen als voor organisaties.
Artsen in de public health en Arbeid & Gezondheid en arboprofessionals die een opleiding persoonlijke ontwikkeling zoeken, (meer) zelfkennis nastreven of hun contactuele vermogen willen verbeteren.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
Uitspraken via Twitter:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.
Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.
We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.
Academisch werk- en denkniveau
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Adviseren wordt steeds belangrijkere plaats voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg een adviserende taak en wil je bekend raken met het proces van adviseren? Zodat jouw adviezen worden opgevolgd? Doe dan deze driedaagse training adviesvaardigheden.
Adviseren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen organisaties in de publieke gezondheidszorg. Het kan voorkomen dat je in je werk advies moet uitbrengen aan bijvoorbeeld scholen, gemeenten of andere externe organisaties, maar natuurlijk kan je ook moeten adviseren aan je eigen management, beleidsmakers of andere opdrachtgevers. Er zijn zeer veel verschillende situaties waarin je als adviseur kan optreden. In al deze situaties kun je verschillende adviesrollen innemen. Het kennen van het specialisme van het vak van de adviseur (of je dat nu als functie hebt of in die rol optreedt), het kunnen opbouwen van een adviesrelatie en het goed kunnen verkennen van je adviesomgeving is dan essentieel.
Tijdens deze module komen naast deze verschillende rollen, de volgende aspecten aan bod:
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health. Ook andere professionals met een adviserende taak in de publieke gezondheidszorg of bedrijfsgezondheidszorg kunnen deelnemen.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Hbo werk en denkniveau.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.
Uitspraak van Marcel Vervoort, Nationaal instituut voor subatomaire Fysica (Nikhef) in Amsterdam, Stralingsdeskundigs en hoger veiligheidskundige. Hij was een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“De NSPOH training ‘Adviesvaardigheden’ gaf mij de juiste handvatten om management en externe klanten doelgerichter te adviseren. Het bevordert effectievere besluitvorming.
Hoewel ik eerder aan dit soort trainingen heb deelgenomen, werd me pas bij NSPOH duidelijk welk proces ten grondslag ligt aan vakkundig adviseren. Door de casus zag ik waar ik weerstand bij het management en de klant opriep. Ik kreeg inzicht in mijn persoonlijke gedrag en valkuilen tijdens adviestrajecten. Het proces van mijn adviestraject kan ik nu succesvoller laten verlopen. Ik stel me beter op als adviseur. Ook bij het inschakelen van een externe adviseur, kan ik beter formuleren welke rol ik van hem verwacht.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Ben jij een forensisch arts of andere medische professional en wil je jouw bijdrage leveren aan de strijd tegen misbruik en mishandeling? Wil je leren hoe je geweldsletsels bij kinderen kunt herkennen, beschrijven en registreren? En wat de NODOK-procedure inhoudt? Doe dan deze vierdaagse module.
Deze module is onderdeel van de opleiding forensische geneeskunde binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Ervaren forensisch artsen kunnen de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden in ons land bijna 120.000 gevallen van mishandeling van kinderen gemeld. Grofweg omgerekend: in iedere schoolklas van 30 leerlingen zit één kind dat wordt mishandeld. Mishandeling kan bestaan uit fysiek of psychisch geweld. Maar ook uit verwaarlozing, of ‘opvoed-onmacht’ van ouders die niet weten hoe ze met hun kinderen moeten omgaan. Soms zijn kinderen op een andere manier slachtoffer. Bijvoorbeeld van seksueel misbruik of als getuige van huiselijk geweld. Kindermishandeling kan zowel thuis als in de jeugdzorg plaatsvinden.
In deze module worden theoretische inleidingen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. We gaan dieper in op de soorten letsels die bij diverse soorten kindermishandeling worden gezien, maar ook op huidafwijkingen bij kinderen die soms voor mishandeling worden gezien. Ook behandelen we de NODOK-procedure: het Nader Onderzoek naar de Doodsoorzaak bij Overleden Kinderen en de laatste stand van zaken rond dit onderwerp.
Er wordt in deze module geleerd hoe een lijkschouw bij een kind dient te gebeuren en diverse doodsoorzaken bij kinderen worden besproken.
Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door ervaren eerstelijns forensisch artsen, een forensisch arts gespecialiseerd in kinderen, een kinderarts en een forensisch radioloog.
Primair voor forensisch artsen die kindermishandeling onderzoeken. Ook geschikt voor artsen die werken bij ‘Veilig Thuis’, huisartsen en andere medisch specialisten, zoals kinder- en jeugdartsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Geweld is van alle tijden, maar de maatschappelijke weerstand neemt gelukkig snel toe. Steeds meer slachtoffers doen aangifte. Politie en justitie gaan steeds vaker over tot vervolging. Hierbij is forensisch medische expertise onmisbaar. Werk je in de forensische opsporing en wil je meer weten over letsels en zedendelicten? Wil je leren hoe je een professionele letselrapportage opstelt? Doe dan deze vijfdaagse module.
De module ‘Letsels en zedendelicten’ is een verplicht onderdeel van de opleiding forensische geneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
De gevolgen van geweldplegingen lopen uiteen. Soms is letsel nauwelijks waarneembaar letsel, soms zijn er ernstige verwondingen met dodelijk afloop. Ook seksueel geweld heeft vaak grote gevolgen. Geweld is van alle tijden, maar de maatschappelijke weerstand neemt gelukkig snel toe. Steeds meer slachtoffers doen aangifte geweld- en zedendelicten. Politie en justitie gaan steeds vaker over tot vervolging. Hierbij is forensisch medische expertise onmisbaar.
Tijdens een forensisch medisch onderzoek brengt een arts het toegebrachte letsel in kaart. Daarnaast beoordeelt hij wat de lichamelijke (en eventuele psychische) gevolgen zijn voor de korte en lange termijn. Vanwege de strafrechtelijke context is nauwkeurige en correcte verslaglegging van de medische bevindingen cruciaal.
Deze module ‘Letsels en zedendelicten’ is gericht op verrijking van kennis over type letsels en wondgenezing. Ook train je je vaardigheden om een professionele letselrapportage op te stellen.
Ervaren forensisch artsen behandelen de leerstof in de vorm van presentaties en demonstraties. Zij bespreken de richtlijnen van de forensisch medische beroepsgroep. Ook komen actuele onderzoeksmethoden aan bod. Met behulp van veel beeldmateriaal leer je de verschillende soorten letsels herkennen en beschrijven.
Het onderwijs wordt verzorgd door forensisch artsen. Zij zijn gespecialiseerd in letselonderzoek bij slachtoffers van geweldpleging of bij slachtoffers van zedendelicten.
Forensisch artsen en professionals in de forensische opsporing, politie en officieren van justitie die werken met letsels en zedendelicten.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.