030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.

Wat je leert

Visie, mogelijkheden en effect van de RET en mindfulness

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.

We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de visie en mogelijkheden van RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventies
  • heb je inzicht in het effect van deze interventies.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Frank van Zwieten, Psycholoog NIP, opleider/adviseur NSPOH.
  • Lot Heijke, mindfulness-trainer, opleider Hogeschool Utrecht bij de opleiding tot mindfulness trainer, bestuurslid van de beroepsvereniging voor mindfulness-trainers VMBN.

Voor wie

Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training Adviesvaardigheden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Adviseren wordt steeds belangrijkere plaats voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg een adviserende taak en wil je bekend raken met het proces van adviseren? Zodat jouw adviezen worden opgevolgd? Doe dan deze driedaagse training adviesvaardigheden.

Wat je leert

Het proces van het adviseren

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Adviseren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen organisaties in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. In deze module staat het geven van adviezen die hout snijden centraal. De nadruk ligt echter niet op de inhoud van het advies, maar op het proces.

In deze module komen verschillende aspecten van het adviesproces aan bod. Bijvoorbeeld de analyse van de opdracht, de verdeling in fasen, de keuze van adviesstrategie en de ontwikkeling van jouw persoonlijke stijl.

Je krijgt inzicht in de verschillende adviessituaties en bijpassende rol als adviseur. Als adviseur kun je in het proces verschillende rollen aannemen. Bijvoorbeeld die van sparringpartner, probleemoplosser, luis in de pels, of projectleider.

Je leert aan de hand van theorie en praktische oefeningen adviezen formuleren en adviesprocessen opzetten. De praktische oefeningen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op casuïstiek die je zelf inbrengt. Onder begeleiding van jouw docent versterk je jouw praktische adviesvaardigheden.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • heb je je kennis verdiept over interne- en externe advisering.
  • weet je hoe je die kennis in de praktijk toepast bij opdrachtanalyse en interventiestrategieën
  • heb je je eigen stijl van adviseren ontwikkeld en ken je het effect daarvan op het resultaat van jouw adviezen.
  • kun je jouw aanpak verbeteren en jouw adviezen afstemmen op specifieke adviessituaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij de NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health. Ook andere professionals met een adviserende taak in de publieke gezondheidszorg of bedrijfsgezondheidszorg kunnen deelnemen.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo werk en denkniveau.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.

Uitspraak van Marcel Vervoort, Nationaal instituut voor subatomaire Fysica (Nikhef) in Amsterdam, Stralingsdeskundigs en hoger veiligheidskundige. Hij was een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

“De NSPOH training ‘Adviesvaardigheden’ gaf mij de juiste handvatten om management en externe klanten doelgerichter te adviseren. Het bevordert effectievere besluitvorming.
Hoewel ik eerder aan dit soort trainingen heb deelgenomen, werd me pas bij de NSPOH duidelijk welk proces ten grondslag ligt aan vakkundig adviseren. Door de casus zag ik waar ik weerstand bij het management en de klant opriep. Ik kreeg inzicht in mijn persoonlijke gedrag en valkuilen tijdens adviestrajecten. Het proces van mijn adviestraject kan ik nu succesvoller laten verlopen. Ik stel me beter op als adviseur. Ook bij het inschakelen van een externe adviseur, kan ik beter formuleren welke rol ik van hem verwacht.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kindermishandeling en NODOK

Datum: 9 aug '17

In het kort

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Ben jij een forensisch arts of andere medische professional en wil je jouw bijdrage leveren aan de strijd tegen misbruik en mishandeling? Wil je leren hoe je geweldsletsels bij kinderen kunt herkennen, beschrijven en registreren? En wat de NODOK-procedure inhoudt? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over kindermishandeling en de NODOK-procedure

Deze module is onderdeel van de opleiding forensische geneeskunde binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Ervaren forensisch artsen kunnen de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden in ons land bijna 120.000 gevallen van mishandeling van kinderen gemeld. Grofweg omgerekend: in iedere schoolklas van 30 leerlingen zit één kind dat wordt mishandeld. Mishandeling kan bestaan uit fysiek of psychisch geweld. Maar ook uit verwaarlozing, of ‘opvoed-onmacht’ van ouders die niet weten hoe ze met hun kinderen moeten omgaan. Soms zijn kinderen op een andere manier slachtoffer. Bijvoorbeeld van seksueel misbruik of als getuige van huiselijk geweld. Kindermishandeling kan zowel thuis als in de jeugdzorg plaatsvinden.
In deze module worden theoretische inleidingen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. We gaan dieper in op de soorten letsels die bij diverse soorten kindermishandeling worden gezien, maar ook op huidafwijkingen bij kinderen die soms voor mishandeling worden gezien. Ook behandelen we de NODOK-procedure: het Nader Onderzoek naar de Doodsoorzaak bij Overleden Kinderen en de laatste stand van zaken rond dit onderwerp.
Er wordt in deze module geleerd hoe een lijkschouw bij een kind dient te gebeuren en diverse doodsoorzaken bij kinderen worden besproken.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de epidemiologie van kindermishandeling, seksueel misbruik en de verschillende soorten letsel die hierdoor kunnen ontstaan.
  • kun je geweldsletsels bij kinderen herkennen én gestructureerd beschrijven en registreren.
  • ben je bekend met lijkschouw bij kinderen en de zogeheten NODOK-procedure.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door ervaren eerstelijns forensisch artsen, een forensisch arts gespecialiseerd in kinderen, een kinderarts en een forensisch radioloog.

Voor wie

Primair voor forensisch artsen die kindermishandeling onderzoeken. Ook geschikt voor artsen die werken bij ‘Veilig Thuis’, huisartsen en andere medisch specialisten, zoals kinder- en jeugdartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Letsels en zedendelicten

Datum: 9 aug '17

In het kort

Geweld is van alle tijden, maar de maatschappelijke weerstand neemt gelukkig snel toe. Steeds meer slachtoffers doen aangifte. Politie en justitie gaan steeds vaker over tot vervolging. Hierbij is forensisch medische expertise onmisbaar. Werk je in de forensische opsporing en wil je meer weten over letsels en zedendelicten? Wil je leren hoe je een professionele letselrapportage opstelt? Doe dan deze vijfdaagse module.

Wat je leert

Over wonden, wondgenezing en letselverklaringen

De module ‘Letsels en zedendelicten’ is een verplicht onderdeel van de opleiding  forensische geneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
De gevolgen van geweldplegingen lopen uiteen. Soms is letsel nauwelijks waarneembaar letsel, soms zijn er ernstige verwondingen met dodelijk afloop. Ook seksueel geweld heeft vaak grote gevolgen. Geweld is van alle tijden, maar de maatschappelijke weerstand neemt gelukkig snel toe. Steeds meer slachtoffers doen aangifte geweld- en zedendelicten. Politie en justitie gaan steeds vaker over tot vervolging. Hierbij is forensisch medische expertise onmisbaar.
Tijdens een forensisch medisch onderzoek brengt een arts het toegebrachte letsel in kaart. Daarnaast beoordeelt hij wat de lichamelijke (en eventuele psychische) gevolgen zijn voor de korte en lange termijn. Vanwege de strafrechtelijke context is nauwkeurige en correcte verslaglegging van de medische bevindingen cruciaal.
Deze module ‘Letsels en zedendelicten’ is gericht op verrijking van kennis over type letsels en wondgenezing. Ook train je je vaardigheden om een professionele letselrapportage op te stellen.
Ervaren forensisch artsen behandelen de leerstof in de vorm van presentaties en demonstraties. Zij bespreken de richtlijnen van de forensisch medische beroepsgroep. Ook komen actuele onderzoeksmethoden aan bod. Met behulp van veel beeldmateriaal leer je de verschillende soorten letsels herkennen en beschrijven.

Na afloop van deze vijfdaagse module:

  • weet je hoe geweld kan inwerken op het menselijk lichaam.
  • weet je hoe je aan het letsel herkent om welke vorm van geweld het gaat.
  • ben je bekend met zedenonderzoek en weet je hoe je een slachtoffer van een zedenmisdrijf medisch onderzoekt volgens de geldende normen.
  • weet je hoe je letsel objectief beoordeelt en beschrijft en hoe u een letselverklaring opstelt voor politie en justitie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door forensisch artsen. Zij zijn gespecialiseerd in letselonderzoek bij slachtoffers van geweldpleging of bij slachtoffers van zedendelicten.

Voor wie

Forensisch artsen en professionals in de forensische opsporing, politie en officieren van justitie die werken met letsels en zedendelicten.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Goede praktijkvoorbeelden”
  • “Module heeft goede structuur”
  • “Prima module”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.