030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Masterclass Arbeidsparticipatie: maak kennis met het ‘Waarderend onderzoek’

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als professional op het gebied van arbeidsparticipatie help je onder meer psychisch kwetsbare mensen bij het vinden en behouden van werk. Er zijn verschillende methoden en technieken om dit te bereiken. Wil je daar in één dag mee kennismaken? En wil je leren hoe werknemer én bedrijf daarvan profiteren? Doe dan deze masterclass Arbeidsparticipatie.

Wat je leert

MMM en het ‘waarderend interview’

De masterclass is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Binnen dit project zoeken werkgevers, professionals en ervaringsdeskundigen naar wenselijke en haalbare (werk-)situaties. Je kunt deze masterclass volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

In één dag maak je kennis met het MMM-project en het inspiratieboek. Je hoort ervaringen en krijgt voorbeelden waarmee je concreet aan de slag kunt. Daarnaast presenteren we het ‘waarderend interview’. Deze praktische en concrete benadering biedt oplossingen waarin de belangen van werknemer én werkgever worden behartigd.

In voordrachten en discussies komen praktische aspecten aan de orde, zoals ‘(regionale) samenwerking’ en ‘kansen zien en verzilveren’. Bovendien krijg je voorbeelden en hoor je ervaringen van werkgevers, professionals en ervaringsdeskundigen.
Na het volgen van de masterclass ben je bekend met het ‘waarderend onderzoeken’ in de context van MMM en kun je deze aanpak uitdragen binnen je organisatie. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting) maar vooral om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM-professional (being).

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn en dhr. Onno Geveke met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.

Voor wie

Voor professionals die mensen willen helpen om het beste uit zichzelf te halen
Ben je een arbeidsdeskundige, een loopbaancoach, een re-integratieprofessional of een andere specialist op dit vlak? Doe dan deze eendaagse masterclass.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nieuwe taak voor de jeugdarts: indicatiestelling

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als jeugdarts ben je betrokken bij indicatieadviezen voor individuele jeugdigen met een (chronische) aandoening. Het capaciteitenprofiel is een instrument om te bepalen wat kinderen nodig hebben om goed te functioneren. Meer daarover leer je in deze eendaagse module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Nieuwe taak jeugdarts: indicatiestelling.

Wat je leert

Nieuwe taak voor de jeugdarts: indicatiestelling

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg (1e fase M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module staan twee methoden centraal: de ICF en het capaciteitenprofiel. De ICF is een internationaal begrippenkader. Het capaciteitenprofiel classificeert extra zorg die blijvend nodig zal zijn bij jeugdigen met een chronische aandoening. Het gebruik van deze twee methoden is nuttig voor het individuele kind. Maar ze zijn ook nuttig om beleidsmakers en deelnemers van samenwerkingsverbanden duidelijk te maken welke zorg er in de maatschappij nodig is om jeugdigen te kunnen laten participeren. In interactieve hoorcolleges en tijdens praktische oefeningen fris je je kennis van deze instrumenten op.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je welke instrumenten voor jeugdartsen beschikbaar zijn voor indicatiestelling.
  • heb je theoretische onderbouwing op dit vlak opgedaan.
  • heb je praktische vaardigheden ontwikkeld in het gebruik van de ICF en het capaciteitenprofiel.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Judith van Munster, kinderrevalidatiearts
  •  Eveline Kok, jeugdarts KNMG.

Voor wie

Jeugdartsen KNMG, artsen M&G profiel JGZ en kinderrevalidatie-artsen.

Toelatingseisen

Werkzaam zijn als jeugdarts, arts M&G profiel JGZ of als kinderrevalidatie-arts.

.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg de module Nieuwe taak voor de jeugdarts: indicatiestelling van de deelnemers een 8,7.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Communiceren met pubers

Datum: 9 aug '17

In het kort

Vaak praten we meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem. Dat leidt zelden tot samenspraak. Werk je als jeugdarts of jeugdverpleegkundige en wil je leren hoe je kunt omgaan met puberaal gedrag? Zodat je barrières leert doorbreken en echt contact kunt maken? Doe dan deze eendaagse module Communiceren met pubers.

Wat je leert

Leer omgaan met puberaal gedrag

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De module Communiceren met jongeren is gebaseerd op de methode van Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall B. Rosenberg. Deze Amerikaanse psycholoog toonde aan dat de manier waarop we communiceren met onze kinderen vaak gewelddadiger is dan we beseffen. Volwassenen en opvoeders praten meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem en dat leidt niet tot samenspraak. Echt praten is contact maken en niet proberen je zin te krijgen. Als er echt contact ontstaat, komt zelfs de meest zwijgzame puber uit zijn schulp!

Tijdens deze module reiken we je handvatten aan voor effectieve communicatie. Daarnaast leggen we de verbinding met het begrip ‘vreedzame communicatie’ en leer je het gedachtegoed van Martine Delfos kennen.

We wisselen theorie af met veel praktische opdrachten. De trainingsacteur is de hele dag bij de scholing betrokken. Met haar kun je ‘ervaringsleren’, ofwel oefenen met het in praktijk brengen van de theorie.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je omgaan met puberaal gedrag, zoals weerstand, tegenzin, desinteresse, gebrek aan motivatie en ‘kort van (spreek)stof zijn’.
  • zie je in wat voor jou het communiceren met pubers zo lastig maakt.
  • weet je hoe je barrières kunt doorbreken.
  • heb je technieken geoefend om contact te maken, in gesprek te gaan en de juiste toon te vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Behoor je tot een andere doelgroep? Neem dan contact met ons op, want in overleg ben je van harte welkom.

De module is niet geschikt voor AIOS JGZ aangezien dit onderwerp al in de opleiding aan bod komt.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.

Deelnemers zeiden hierover:

  • Heel veel geleerd. Niet alleen het communiceren met pubers maar ook algemener, hoe ik mijn vak kan verstaan. En dat vind ik erg waardevol.
  • Vind het knap dat iemand een groep mensen van half 10 tot half 5 kan blijven boeien zonder een moment je te vervelen: chapeau!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

De jeugdarts als behandelaar

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als jeugdarts ben je bevoegd om medicatie voor te schrijven aan kinderen. Hoe bekwaam ben je hier (nog) in? Hoe heeft jouw organisatie dit met de zorgverzekeraar geregeld? En ben je goed bereikbaar voor vragen van ouders en patiënten over de ingestelde therapie? Met deze module fris je in één dag je kennis op met betrekking tot het voorschrijven van medicatie en het behandelen van jeugdigen.

Wat je leert

De zorgverzekeringswet, de behandeling en medicatie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

In dit interactieve hoorcollege komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De zorgverzekeringswet.
  • De code voor Algemeen Gegevens Beheer (AGB).
  • Welke aandoeningen kan je behandelen.
  • Medicatie, zelfzorgmedicatie en receptuur.
  • Je medische verantwoordelijkheid als jeugdarts.
  • Begrippen als begeleider, zorgverlener en behandelaar aan de hand van casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de belangrijkste feiten binnen de zorgverzekeringswet.
  • kun je de ziektebeelden benoemen die je als jeugdarts kunt behandelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen en een medisch adviseur van een verzekeringsmaatschappij.

Voor wie

Jeugdartsen of artsen M&G profiel JGZ die hun kennis willen opfrissen.

Toelatingseisen

Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor Van Wiechen instructeurs 2018

Datum: 9 aug '17

Deze dag werd eerst aangeboden op 3 oktober 2018 maar is verplaatst naar 14 januari 2019.

In het kort

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. In de ochtend houden we ons bezig met didactische vaardigheden. Hoe breng je een boodschap pakkend over. Ook bestaat de mogelijkheid om je op deze dag te her-certificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd.

De groep die nog niet hoeft te hercertificeren gaat in de middag zich bezighouden met pluis/niet pluis in motorische ontwikkeling.

Het programma wisselt jaarlijks.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Het programma wordt jaarlijks aangepast. Deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.

Hercertificering als van Wiechen instructeur

Hiervoor ga je op deze dag actief aan de slag met eigen videobeelden. Je filmt (met eigen telefoon, tablet of camera) hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. De van Wiechen instructeurs geven elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur.

Kom je nog niet voor hercertificering in aanmerking, dan ga je met een kinderfysiotherapeut kijken naar wat nog normaal is in de motorische ontwikkeling van kinderen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur binnen de eigen JGZ-organisatie.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Fijn om in korte tijd nieuwe kennis te krijgen over autisme (nieuwe richtlijn)”
  • “Professor Ina Berckelaer is een top docent, ze kwam zelfs lesgeven, ondanks dat ze herstellende was van haar gebroken heup.”
  • “Inspirerend om met een aantal instructeurs in een veilige omgeving zelf gemaakte (instructeurs)filmbeelden te bespreken.”
  • “Was nieuw, niet eerder gedaan, maar met deze moderne technieken prima mogelijk.”
  • “Hadden eerst schroom, maar door het te doen zagen we juist in hoe waardevol deze vorm van intervisie is. Jammer dat dit niet werd gedeeld door alle instructeurs.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Innovatieve communicatie wordt steeds belangrijker binnen de gezondheidszorg. Zo blijkt ‘storytelling’ een krachtig middel om kwetsbare groepen te betrekken bij gezondheidsthema’s. Wil jij laaggeletterde cliënten bereiken met jouw gezondheidsboodschap? Of mensen die niet spontaan zoeken naar medische informatie
Leer dan alles over Entertainment Education (EE) in deze boeiende, tweedaagse module.

Wat je leert

Hedendaagse strategie om gezondheidsboodschap over te dragen

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

‘Klassieke’ voorlichting doet een sterk beroep op de cognitieve verwerking van informatie. Maar je gaat er dan van uit dat mensen bij voorbaat geïnteresseerd zijn in de informatie. Helaas: voor veel lager opgeleiden geldt dat niet, tenzij er een acute noodzaak is. Zij vinden het bovendien lastig om schriftelijke informatie te verwerken. Zeker als er complexe taal wordt gebruikt, of als het abstractieniveau hoog is. En dat is jammer, want daardoor worden zij slecht bereikt. Terwijl juist lager opgeleide mensen baat zouden kunnen hebben bij de voorlichting.

De oplossing? Een communicatiestrategie die gebruik maakt van populaire media, zoals webseries, serious games, apps, drama-/soapseries en interactieve beeldverhalen. Deze media worden Entertainment Education (EE) genoemd. Ze hebben een aantrekkingskracht die ze uitermate geschikt maakt om aandacht en bewustwording te creëren voor gezondheidsthema’s. Zeker als je affectieve principes toevoegt, waardoor je mensen wezenlijk weet te raken. Dan kun je de health-literacy van een breed publiek verbeteren.

Tijdens deze tweedaagse module leer je de belangrijkste pijlers, succesfactoren en uitdagingen van Entertainment Education kennen.
Via filmfragmenten, praktijkervaringen en wetenschappelijke bevindingen komen onder andere de volgende vragen aan bod:

  • Wat is de wetenschappelijke onderbouwing van de EE-strategie
  • Wat zijn de potentiële effecten?
  • Welke competenties hebben (zorg)professionals nodig voor een EE-project?
  • Hoe ziet de samenwerking met mediaprofessionals er concreet uit?
  • Welke theoretische kaders en/of praktische ervaringstips kunnen daarbij behulpzaam zijn voor de eigen praktijk

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een planmatige EE-interventie ontwikkelen om laagopgeleide doelgroepen beter te bereiken.
  • ben je bekend met het creatieve deel van het ontwikkelen van een EE-format
  • ben je bekend met het begeleidend (voor)onderzoek, de implementatie en de nazorg.
  • heb je inzicht in de succesfactoren en uitdagingen die een rol spelen bij de samenwerking met mediaprofessionals binnen EE.
  • weet je wat populaire media kunnen betekenen voor de communicatie met je doelgroep rond gezondheidsbevordering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Hieronder vind je twee video’s, de een over storytelling en de andere over de Entertainment Education strategie.

  • Storytelling tijdens de online serie SOUND (Engelse ondertiteling) van het Center for Media & Health

SOUND trailer (English subtitles) from Center for Media & Health on Vimeo.

  • TEDxTalk presentatie over de Entertainment Education Strategy van Martine Bouman.

Voor wie

Gezondheid(communicatie) professionals, beleidmakers en onderzoekers die die aansluiting willen vinden bij hun doelgroep en Entertainment Education willen inzetten voor gezondheidsbevordering.

Ervaringen

Kindje van Mars - Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering - NSPOHStel: je bent een marsmannetje of -vrouwtje. Je UFO is neergestort in Oldenzaal en je bent al je bezittingen kwijt! Wat dan? Met dit verhaal op zak stuurde GGD Twente kinderen tussen de 7 en 8 jaar de straten op om de dingen te fotograferen die zij belangrijk vinden voor een fijn en gezond leven. Dit concept, bedacht door deelnemers van GGD Twente tijdens deze training, won de GGD innovatieprijs en kon daarmee gerealiseerd worden. Lees meer hierover op ”Kindje van Mars’ won GGD innovatieprijs.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente

Een verrijking van mijn vak!

“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

EMDR in de sociaal geneeskundige praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een relatief nieuwe therapie. Momenteel is EMDR de eerste keuze voor behandeling van psychotrauma. Ongeveer 95% van de Nederlandse psychologen die volgens evidence-based richtlijnen werkt, past de therapie toe. Werk jij als arts en wil je meer leren over EMDR in de sociaal geneeskundige praktijk? Doe dan deze module.

Wat je leert

Ontdekkingsreis naar de mogelijke toepassingen van EMDR

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is ontwikkeld om traumatische gebeurtenissen te verwerken. Inmiddels is er steeds meer wetenschappelijke ondersteuning dat EMDR ingezet kan worden bij andere problemen of klachten. Bijvoorbeeld bij angststoornissen, chronische pijn en bij behandeling van niet goed verwerkte, schokkende gebeurtenissen in het verleden.

Tijdens deze module nemen we je mee op ontdekkingsreis naar de ins en outs van EMDR. We kijken naar het ontstaan en de ontwikkeling ervan. We bespreken recent wetenschappelijk onderzoek naar de werkingsmechanismen en we verdiepen ons in de verschillende toepassingsgebieden.

Aan de hand van een video wordt de methode gedemonstreerd. Als het mogelijk is, geven we ter plekke een demonstratie van een korte sessie. Gezamenlijk speuren we naar mogelijke toepassingen in de sociaal geneeskundige praktijk.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges en discussies met elkaar af.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met het ontstaan, de ontwikkeling en het principe van de EMDR methode.
  • ben je op de hoogte van de recente ontwikkelingen en nieuwste wetenschappelijke inzichten.
  • kun je inschatten in welke gevallen EMDR een mogelijke interventie kan bieden.

Docent

Barend van Tussenbroek.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6. Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Het onderdeel was zéér nuttig in het kader van schatten van de belastbaarheid van een cliënt en het geven van goede behandeladviezen; topdocent!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2018

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.

Wat je leert

Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.

In 2018 besteden we aandacht aan de implementatie van de nieuwe NCJ richtlijn Opsporing visuele stoornissen. Deze nieuwe richtlijn bevindt zich nu in de pilot fase. Naar verwachting zal de richtlijn najaar 2018 vastgesteld worden. De grootste verandering ten opzichte van de huidige richtlijn is de invoering van de Lea Hyvärinen test. Uitvoering van het onderzoek met behulp van deze test is essentieel anders dan met de Amsterdamse plaatjeskaart.

Tijdens de terugkomdag krijg je handvaten voor de implementatie van deze test binnen je eigen organisatie

Daarnaast ga je samen met de andere deelnemers en de docent een plan maken voor de implementatie van de nieuwe richtlijn binnen jouw organisatie.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de laatste stand van zaken met betrekking tot de nieuwe richtlijn opsporen van visuele stoornissen;
  • kun je de belangrijkste verschillen tussen de huidige en de toekomstige richtlijn uitleggen;
  • kun je handvaten voor het implementeren van deze nieuwe richtlijn binnen je eigen organisatie toepassen;
  • heb je een start gemaakt met een implementatieplan en kun je dit toespitsen op de situatie binnen je eigen organisatie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mw. drs. Trijntje Sjoerdsma, beleidsadviseur orthoptie JGZ GGD Amsterdam en of mevrouw Ellen van Minderhout MSc, orthoptist Haaglanden Medisch Centrum.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Toelatingseisen

NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.

Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:

  • 30 Korte Praktijkbeoordelingen (KPB) te hebben afgenomen.
  • twee groepstrainingen te hebben gegeven.
  • drie terugkomdagen voor visusinstructeurs te hebben gevolgd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2017 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Werken met ADHD

Datum: 9 aug '17

In het kort

ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag maak je kennis met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen. Deze aandoening zorgt voor hyperactiviteit en een gebrekkig concentratievermogen. Bij kinderen én bij volwassenen.

Je leert hoe de aandoening wordt gediagnosticeerd en welke medicatie een rol speelt bij de behandeling. We bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Welk werk past bij jouw cliënten? Hoe kan hun functioneren eventueel worden verbeterd? Hierbij leer je hoe je werkgever én werknemer optimaal adviseert en begeleidt.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van een interactief college met discussies en uitwisseling van ervaringen. Als deelnemer kun je ook casussen en ervaringen uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de meest recente ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek en behandeling van ADHD bij volwassenen.
  • ken je de mogelijkheden en beperkingen voor werk.
  • heb je tips ontvangen voor het re-integratie-traject van volwassenen met ADHD.

Docenten

Marjolein Tanke is al 17 jaar werkzaam in de specialistische Gezondheidszorg als psycholoog. Na haar studies aan de Universiteit van Utrecht en de Erasmus Universiteit, behaalde ze de titel ‘’Master of science’’. Haar specialisme is ADHD bij volwassenen, maar naast ADHD heeft ze ook ervaring met andere, veel voorkomende klachten zoals angst, burn-out, depressie en relatieproblematiek. Daarnaast is ze de afgelopen 7 jaar, naast haar werk als psycholoog, bezig geweest met de ontwikkeling van de zorg-app Superbrains; speciaal ontwikkeld voor mensen met ADHD of ADD. Deze app zet ze zelf ook in de praktijk in. Naast haar werk als psycholoog is ze ook bestuurslid van het ADHD Netwerk en docent o.a. bij PsyQ en bij ADHD Powerbank, een internationaal netwerk voor professionals ADHD.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, jeugdartsen, A&O-deskundigen en andere arbodienstverleners of re-integratieprofessionals die mensen met ADHD begeleiden.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Top! ‘Live’ demonstratie van snel denken en praten. Heerlijk!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Top 10 kleine kwalen in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als jeugdarts zie je vrijwel alle kinderen: je werkt zeer laagdrempelig. Wil jij leren hoe je met een eigen verantwoordelijkheid eenvoudige problemen behandelt? En hoe je (zelfzorg-)medicatie adviseert? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je leert veel voorkomende diagnoses herkennen, zoals acute bovenste luchtweginfectie, oorontsteking, benauwdheid en huidafwijkingen (o.a. wratten). Daarnaast zijn er de bestaande aandoeningen als astma en eczeem. Het is belangrijk voor een jeugdarts om deze aandoeningen te kennen en te weten wanneer te verwijzen.

In deze module wordt de verbinding gelegd tussen wetenschap en de dagelijkse JGZ-praktijk. ’S ochtends behandelen we onderwerpen als luchtweginfecties, koorts en ‘spot the diagnose’. Ook komen astma-achtige klachten aan bod. In de middag gaan we in op hoofd- en buikpijnklachten bij kinderen en SOLK. Tot slot is er aandacht voor eczeem en allergieën.

Inbreng van de deelnemers is van belang voor het welslagen van het onderwijs. Het cursorisch onderwijs bestaat uit voordrachten, oefeningen en casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module

  • kun je de oorzaken en behandelingsopties van de meest voorkomende kwalen in de spreekkamer herkennen en beschrijven, inclusief hun symptomen en prognose;
  • kun je verschillende soorten pijn onderscheiden, uitvragen in de praktijk en adequaat reageren op alarmsymptomen, inclusief het herkennen van situaties waarin doorverwijzing naar specialistische zorg noodzakelijk is;
  • kun je zelfverzekerd (zelfzorg)medicatie voorschrijven, rekening houdend met de juiste dosering en mogelijke bijwerkingen, en je kunt ouders en patiënten adviseren over verantwoord gebruik en preventieve maatregelen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Milou den Besten, kinderarts in opleiding.

Voor wie

Jeugdartsen en artsen M&G die met kinderen en jongeren werken.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2024 waardeerden deelnemers deze module met een 9.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.