030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Professionalisering en persoonlijke effectiviteit door Action Learning

Datum: 9 aug '17

In het kort

Action Learning is een vorm van leren die helpt bij het organiseren van de eigen werkzaamheden en deze te verbinden met persoonlijke en professionele groei. Action learning is een continu cyclisch proces van theorie, praktijk en reflectie binnen een Action Learning groep. Daarmee krijg je inzicht in je eigen je kernwaarden en kwaliteiten maar ook in de knelpunten van en dilemma’s rondom je functioneren. Wil je leren om bewuster en gerichter acties in te zetten, zodat je je persoonlijke effectiviteit vergroot? Doe dan deze uitdagende module.

Wat je leert

Reflecteren op je eigen leerproces

Deze module is onderdeel van de Master Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Scholing volgens de action learning methodiek kan de NSPOH ook incompany uitvoeren.

Het Action Learning traject bestaat uit negen maandelijkse bijeenkomsten. Daarbij investeer je intensief in je persoonlijke ontwikkeling door bewust te worden van je kernwaarden en kwaliteiten en deze actief in te zetten. Je brengt een project in uit je eigen werk en stelt persoonlijke leerdoelen op. Samen met de groep bepaal je stappen in het project en kijkt hier op terug. Zo leer je van elkaars ervaringen en reflecteer je op je eigen leerproces. Relevante thema’s worden tijdens het traject uitgediept en besproken.

Na afloop van deze negendaagse module:

  • kun je reflecteren op je eigen werkwijze.
  • heb je inzicht in je functioneren en je persoonlijke effectiviteit.
  • weet je hoe je je eigen kracht beter kunt inzetten.
  • weet je hoe je jouw bijdrage aan ontwikkeling en uitvoering van gezondheidsbeleid kunt versterken.

Voor wie

(Aankomende) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheidzorg: bij GGD’en, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc. Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring. In je afgeronde initiële opleiding heb je al kennis gemaakt met wetenschappelijk onderzoek.

Toelatingseisen

Academische vooropleiding en tenminste vier jaar werkervaring.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Adviseren als jeugdarts

Datum: 9 aug '17

Ervaringen

Score na evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een uitvoering van deze module met een 8,3.

Deze pagina heeft (nog) geen tekst. Heb je hier een vraag over ? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Omscholing van Pakje Kans naar trainer Voel je vrij! SMR & leefstijltraining

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als Pakje Kans trainer en wil je aan de slag met een vernieuwde methode voor groepsbegeleiding bij het stoppen met roken? Volg dan deze eendaagse omscholing tot Trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Regelmatig krijgt de NSPOH de vraag of er nog opfristrainingen zijn voor Pakje Kans trainers. Helaas is dat door verouderd materiaal niet mogelijk. We bieden wel deze eendaagse omscholing aan tot trainer Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining.
Deze intensieve groepsinterventie-training bouwt voort op je kennis en ervaring als Pakje Kans trainer. We geven inzicht in de actuele ontwikkelingen op het gebied van stoppen met roken. Je reflecteert op je trainersvaardigheden. Ook leer je je sterke en zwakke kanten kennen en de invloed daarvan op de deelnemers en op een groep stoppers. Daarnaast leer je diverse werkvormen, zoals visualisaties, ontspanningsoefeningen, huiswerkopdrachten, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken. Naast stoppen met roken besteden we aandacht aan leefstijl en gedragsverandering. In jouw groepsbegeleiding krijgt iedere deelnemer een ‘maatje’ uit de groep, waardoor je extra steun geeft en krijgt.
Tijdens plenaire bijdragen worden meer theoretische onderwerpen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit uw eigen praktijk onder de loep te nemen, waardoor je leerervaring wordt verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van deze Voel je Vrij! Stoppen met roken & Leefstijltraining
  • kun je in zeven bijeenkomsten een groep stoppers begeleiden aan de hand van verschillende oefeningen.
  • leer je de tools en actieve werkvormen uit de interventie gebruiken.
  • ontwikkel je je trainersvaardigheden.
  • leer je over de belangrijkste aspecten van het verzorgen van een groepstraining.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie – Voor professionals die groepstrainingen stoppen met roken verzorgen

Deelnemers die eerder de Pakje Kans train de trainer module hebben gevolgd en praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen en doktersassistenten die groepstrainingen verzorgen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in één dag leren welke tools je kunt inzetten? Zodat mensen gemotiveerd worden om te stoppen met roken en zodat ze het vol houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Deze module bouwt voort op “Stoppen met roken: tabaksverslaving”.  De onderwerpen in deze module kwamen voorheen ook aan bod bij  “Stimedic intensief”.Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om patiënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring wordt verhoogd.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met patiënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardige scholing hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert tot een gedragsverandering? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis”. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden.

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met patiënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Radicalisering en interculturele communicatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Niet alleen ouders, maar ook professionals ervaren onmacht als het gaat om radicaliserende jongeren. Wil jij leren waarom de ene jongere gevoeliger is voor radicalisering dan de andere? En hoe je effectief met ouders in gesprek kunt gaan over radicalisering? Doe dan deze module.

Wat je leert

Leer risicofactoren en communicatietechnieken

Je kunt deze module volgen als keuzemodule of als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Binnen de opvoedingsondersteuning is nog (te) weinig aandacht voor radicalisering van jongeren. Ouders worstelen met allerlei vragen en dilemma’s rondom dit onderwerp. Er heerst angst om professionele hulp in te schakelen. Ouders zijn bang dat hun kind in de gevangenis terechtkomt. Maar ze zijn ook bang dat zonder inschakeling van hulp hun kind vertrekt, met alle gevolgen van dien.

Deze module stelt de grote uitdaging centraal om aansluiting te vinden bij ouders en bij het brede sociale netwerk van de jeugdige. Je leert daarnaast communicatietechnieken, zodat je effectief met ouders in gesprek kunt over radicalisering, de signalen en de aanpak ervan.

Het onderwijs is interactief en gebruikt actieve werkvormen. Je gaat samen met de andere deelnemers aan de slag. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Na afloop van deze module:

  • ben je bekend met specifieke risicofactoren, zoals cultuurverschillen, minderheidsposities en achterstandsposities.
  • weet je hoe deze toestanden bij jongeren negatieve gevoelens kunnen oproepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Aicha El Ouardani, pedagoog en trainer/coach bij Aicha Training en Coaching.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar ook maatschappelijk werkers en pedagogen. Kortom, iedereen die actief is in de jeugdzorg en werkt met kinderen en jongeren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering in het kader van de jeugdwet

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil jij je kennis van de Jeugdwet opfrissen? Wil je leren wat de impact van deze wet is op de indicatiestelling voor zorg en ondersteuning? En wil je leren wat de Jeugdwet betekent voor jouw rol als medisch adviseur of als stafarts Jeugdgezondheidszorg? Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

De impact van de wet op indicaties voor zorg en ondersteuning

Deze module is georganiseerd in nauwe samenwerking met Trompetter & Partners. Het is een (keuze-)onderdeel van de profielopleidingen Sociaal medische indicatiestelling en advisering en Beleid en advies. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Wij bieden in totaal vier modules over de medische advisering in het sociale domein:

Sinds de invoering van de Jeugdwet is de ondersteuning van jongeren overgegaan naar de gemeenten. Het gaat dan om de ondersteuning die eerder onder de Algemene wet bijzondere ziektekosten viel: de Awbz-functie begeleiding. Het blijkt voor gemeenten en de betrokken jeugdigen een complex en gevoelig dossier.

Tijdens deze module bespreken we de Jeugdwet vanuit medisch perspectief en vanuit jouw rol als arts of medisch adviseur. We bespreken de verschillende sectoren binnen de Jeugdwet en gaan in op multidisciplinaire samenwerking, jeugdbescherming en jeugdhulpverlening. Ook behandelen we de impact van de Jeugdwet op indicaties voor zorg en ondersteuning.

De module bestaat uit een mix van colleges en besprekingen van casuïstiek. Je kunt casussen uit eigen praktijk inbrengen. Daarmee verhoog je het rendement van de module.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de wet- en regelgeving over de indicatiestelling van de Jeugdwet.
  • ben je bekend met de jurisprudentie van bezwaar en beroep.
  • ben je bekend met de impact van de wet op indicaties voor zorg en ondersteuning.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Th. Trompetter, arts, modulecoördinator / opleider NSPOH, Trompetter & Partners
  • E. Brunsveld, docente jeugdhulpverlening
  • Drs. W. Peters, juridisch beleidsmedewerker, Stimulansz
  • C. van der Hoeven, jeugdarts, tevens vertrouwensarts, Gooi en Vechtstreek.

Voor wie

Voor artsen werkzaam in het sociaal domein, zoals:

  • medisch adviseurs werkzaam in het sociale domein,
  • professionals in de jeugdgezondheidszorg zoals jeugdartsen, al dan niet in opleiding;
  • stafartsen in instelling voor jeugdhulpverlening.
  • verzekeringsgeneeskundigen.
  • bedrijfsartsen.

Toelatingseis

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kerntraining arbeidsparticipatie: wordt een erkend MMM-professional

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe ondersteun je mensen met een psychische kwetsbaarheid in het proces van arbeidsparticipatie? En hoe doe je dat zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen? In deze vierdaagse module leer je hoe je het gedachtegoed van ‘Mensen met Mogelijkheden’ (MMM) toepast in de praktijk.

Wat je leert

Act’ en ‘be’ een MMM-professional

Deze vierdaagse kerntraining is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Met deze module kwalificeer je je tot erkend MMM-professional. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze vierdaagse module heeft een doorlooptijd van twee maanden. In die tijd leer je hoe je mensen met een psychische kwetsbaarheid ondersteunt in het proces van arbeidsparticipatie.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • Ken je de betekenis van de context van MMM en de MMM-professional.
  • kun je ‘waarderend interviewen’: je weet hoe je eerder succes verkent, dat een basis kan zijn voor het traject.
  • ‘durf je te dromen’. Je bent geoefend in ‘ruim denken’: het verbeelden van toekomst en het oprekken van grenzen.
  • kun je ‘professioneel handelen’: met aandacht voor houding, gedrag en communicatie.
  • weet je hoe je ‘interventies’ toepast: je bent geoefend in ondersteunende methoden en technieken.
  • ken je de kenmerken van psychische kwetsbaarheden
  • heb je actief geoefend met ondersteunende methoden en technieken, zoals taalherkenning, vragen stellen, krachtig interviewen.
  • kun je ‘realiseren’: je stelt mijlpalen vast, maakt plannen, voert uit en stuurt bij waar nodig.
  • kun je ‘verbinden’: je kent de regio, de mensen en de wensen.

Tijdens de module oefen je actief om vanuit het ‘waarderend perspectief’ mensen met psychische kwetsbaarheid aan werk te helpen. Daarbij verlies je het bedrijfsbelang niet uit het oog. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting), maar vooral ook om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM- professional (being). Een digitale leeromgeving en relevante inspiratiebronnen bieden ondersteuning.
Na afronding van de module ben je een volwaardig specialist op het gebied van arbeidsparticipatie van psychisch kwetsbare mensen

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn, met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.

Voor wie

Ben je een arbeidsdeskundige, loopbaancoach of re-integratieprofessional en ben je bekend met het gedachtegoed van MMM? Houd je je bezig met de vraag hoe mensen met een psychische kwetsbaarheid het beste uit zichzelf kunnen halen? En wil je je kwalificeren tot erkend MMM-professional? Doe dan deze vierdaagse module.

Toelatingseisen

Je bent bekend met het MMM-gedachtengoed.

Ervaringen

  • “De waarde van de training zat voor mij in een andere manier van naar mensen kijken, luisteren, open staan en weten te waarderen.”
  • “De waarde van de training zat voor mij in de inspiratie en kijken vanuit een ander perspectief.”
  • “Prettige afwisseling tussen theorie en praktijk.”

Aldus eerdere deelnemers.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Groepstrainer Voel je Vrij! Stoppen met Roken

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken in een groep heeft hoge slagingspercentages. Maar het begeleiden van een groep vraagt om andere vaardigheden dan individuele begeleiding. Wil jij aan de slag als groepstrainer? Zodat je mensen kunt helpen om te stoppen met roken en te kiezen voor een gezondere leefstijl? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Motiverend gespreksvoering en beproefde methode

De module is gebaseerd op de methode ‘Voel je vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining’. De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  ‘Pakje Kans’. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

De methode

De methode ‘Voel je Vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining’ is een kortdurend, maar intensief traject dat bestaat uit gedragsmatige ondersteuning, in combinatie met een farmacologisch hulpmiddel.

In deze methode behandelen we alle facetten van het stoppen met roken. Daarnaast is er aandacht voor positieve leefstijlverandering. Iedere deelnemer krijgt een ‘maatje’ uit de groep, waardoor extra steun gegeven en gekregen kan worden. Er wordt gewerkt met het Voel je Vrij! werkboek. Hierin staan de oefeningen die gemaakt worden en opdrachten die men individueel of met het ‘maatje’ uitvoert. Ook is er achtergrondinformatie over roken, stoppen met roken, nicotinevervangers en leefstijl in beschreven.

Module-inhoud

Je leert praktische vaardigheden, die van pas komen wanneer je als groepstrainer werkt. Denk aan het meegaan met weerstand en het aan het werk zetten van deelnemers. Tijdens de bijeenkomsten maken wij gebruik van diverse werkvormen. Voorbeelden zijn visualisaties, ontspanningsoefeningen, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je werken met de methode ‘Voel je Vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining.
  • ben je bekend met de techniek van motiverende gesprekvoering.
  • weet je hoe je de juiste informatie op tafel krijgt.
  • weet je hoe je bijeenkomsten structureert en inhoud geeft.
  • weet je hoe je zorgt dat iedereen aan bod komt, dat er veiligheid wordt ervaren en dat er naar elkaar geluisterd wordt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, coaches, leefstijlbegeleiders, bedrijfsartsen, of andere zorgprofessionals, die rokers in groepen willen begeleiden om van hun verslaving af te komen.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Inleiding in de Positive Deviance strategie: Een nieuwe onderzoeksbenadering

Datum: 9 aug '17

In het kort

De Positive Deviance strategie is een innovatieve en onorthodoxe onderzoeksbenadering. Uitgangspunt is dat er in alle gemeenschappen bijzondere individuen of organisaties zijn, die op een positieve manier afwijken van het gemiddelde. Wil je leren welke kansen en mogelijkheden voor gezondheidsbevordering de strategie biedt? Doe dan deze inspirerende module.

Wat je leert

Hoe je werkt met de Positive Deviance strategie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Normaliter kijk je bij een onderzoek naar wat er niet goed loopt en bij een populatie hoe je dit kunt oplossen. Er zijn echter ook andere – innovatieve – onderzoekbenaderingen. Die gaan uit van de wijsheid van een gemeenschap en van mensen die zélf al oplossingen voor problemen hebben gevonden. Deze mensen of gemeenschappen zijn de positieve uitzonderingen (Positive Deviants). Hun gedrag is ‘positive’ omdat ze handelingen verrichten die positief uitpakken. En ze zijn ‘deviant’ omdat ze gedrag vertonen dat afwijkt van de norm.
De Positive Deviance (PD) strategie staat wereldwijd in de belangstelling. Deze onderzoeksaanpak zorgt voor verrassende inzichten en resultaten die gemakkelijk repliceerbaar zijn. In deze module maak je kennis met de strategie. We stimuleren je om op een andere manier te denken over onderzoek en praktijk: een asset based benadering in plaats van een problem based benadering.
Tijdens deze dag presenteren we de belangrijkste uitgangspunten van de PD-benadering aan de hand van inspirerende voorbeelden. Je oefent de leerstof via interactieve werkvormen.

Na afloop van deze eendaagse module:

ben je bekend met de concepten van Positive Deviance (PD)
• heb je inzicht in de kansen en mogelijkheden van de PD-strategie voor gezondheidsbevordering.
• weet je hoe je in je eigen werkomgeving aan de slag kunt met deze aanpak.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • prof.dr. Martine Bouman, Centrum Media en Gezondheid
  • dr. Sarah Lubjuhn, Centrum Media en Gezondheid

Hieronder vind je twee video’s over Positive Deviance. Ze zijn afkomstig van het Center for Health and Media.

Interview with Martine Bouman, Center for Media and Health

Interview with Arvid Singhal, University of Texas at El Paso, Center for Media and Health

Voor wie

Gezondheid(communicatie) professionals, onderzoekers en beleidmakers, die hun onderzoekvaardigheden willen verbeteren.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg een incompany uitvoering van deze module een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.