030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Solk en somatoforme stoornissen

Datum: 21 aug '17

In het kort

Machteloosheid en ergernis wisselen elkaar vaak af als reactie op mensen met somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Werk jij als arts, arboprofessional of re-integratiebegeleider en wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding? Volg dan deze module.

Vanaf najaar 2024 biedt de NSPOH deze module aan onder de nieuwe titel Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK).

Wat je leert

De richtlijn, de diagnostiek en de behandeling

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in het kader van zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder zware somatisatieklachten. Dat zijn vage klachten, zoals moeheid, hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen, die onvoldoende verklaard worden door een somatische aandoening. Deze problematiek wordt aangeduid als somatisch onverklaarde lichamelijke klachten (SOLK) en kan gepaard gaan met veel beperkingen. Veel bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals hebben ermee te maken.

In de literatuur wordt beschreven dat machteloosheid en ergernis de meest voorkomende reacties zijn van professionals op mensen met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?

Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk en die van de jeugdgezondheid: actief, systematisch of proces- dan wel tijdscontingent. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:

  • Wat houdt de CBO-richtlijn precies in?
  • Hoe is herstelgedrag te beoordelen?
  • Hoe moet casuïstiek rond arbeidsongeschiktheid worden beoordeeld?
  • Welke vaardigheden zijn nodig in de gespreksvoering met cliënten met SOLK?
  • Wat is de rol van somatisatie (attributie naar somatische oorzaken) en hoe ga je om met weerstand?

Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de inhoud en achtergrond van de CBO-richtlijn SOLK en somatoforme stoornissen.
  • ben je bekend met de diagnostiek van SOLK en somatoforme stoornissen.
  • ben je bekend met de mogelijke behandelingen en vereiste begeleiding.
  • kun je de situaties herkennen waarin je moet doorverwijzen.
  • weet je hoe je gesprekken voert volgens het SCEGS-model.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Kristel Weerdesteijn, verzekeringsarts bij UWV en nauw betrokken bij het gebied van SOLK als promovenda bij het KCVG.
  • Astrid te Koppele, GZ-psycholoog, ‘Working solutions’.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboprofessionals die in hun werk te maken hebben met SOLK problematiek.

Toelatingseisen

Hbo of Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18

Datum: 21 aug '17

In het kort

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

Wat je leert

Basiskennis voor de startende jeugdarts

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • Kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts;
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ;
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.

  • Faiez Joemmanbaks – jeugdarts KNMG
  • Pim Janssen – medisch adviseur RIVM
  • Arianna Dekker – jeugdarts KNMG
  • Jacinta Butner – jeugdarts KNMG
  • Maaike Kok – jeugdarts KNMG
  • Joanneke van der Marel – lactatiekundige, jeugdverpleegkundige
  • Tessa van Holten – jeugdarts KNMG
  • Mike Blok – kinderarts
  • Jennifer Roseval – arts M+G, jeugdarts KNMG
  • Debbie Velten – logopedist
  • Kirsten Lindenman – jeugdarts KNMG
  • Ellen van Minderhout – orthoptist

Voor wie

Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.

Toelatingseisen

Diploma basisarts*

Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.

* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Al twee eeuwen vormen vaccinaties een belangrijke strategie in de bestrijding van infectieziekten. Toch blijft waakzaamheid geboden. Door veranderingen in de micro-organismen dienen vaccins te worden aangepast of opnieuw ontwikkeld te worden. Daarnaast laten onderzoeken zien dat vaccins in de toekomst ook buiten het domein van de infectieziekten kunnen worden ingezet. Vind je het belangrijk om bij te blijven in dit dynamische vakgebied? Volg dan de module Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk.

Wat je leert

Het hoe, wat en waarom (niet) van vaccineren

De module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

In deze module staat de humane afweer centraal. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe werkt het afweersysteem? Waarom werkt het soms niet? Hoe en waarom reageert het op een vaccin? Hoe zit het met de bijwerkingen?

Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) vormt een belangrijke pijler in de bestrijding van infectieziekten.  Het RVP beschermt kinderen tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en zo nodig aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.

We besteden aandacht de basisprincipes van vaccineren, de verschillende vaccinstrategieën, het Rijksvaccinatieprogramma en de productie en ontwikkeling van (nieuwe) vaccins. We besteden aandacht aan de groeiende maatschappelijke weerstand tegen vaccinaties en je krijgt tips hoe je hierover kunt communiceren in de spreekkamer.  Ook staan we stil bij de ethische aspecten van vaccineren.

Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en casuïstiekbespreking af.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • is je kennis van het afweersysteem en de werking van vaccins opgefrist.
  • ken je de bijwerkingen en contra-indicaties van vaccins.
  • ben je bekend met de pro’s en contra’s van nieuwe vaccins.
  • ken je de laatste stand van zake omtrent vaccinontwikkeling en vaccinstrategieën.
  • ken je de ethische vragen die spelen en kun je hierop reflecteren
  • weet je hoe je goed met cliënten communiceert over vaccinaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op de verschillende onderdelen uit het vakgebied.

Voor wie

Artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en artsen AGZ, artsen JGZ, huisartsen en bedrijfsartsen die praktijkervaring hebben met vaccineren.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

We gaan ervanuit dat je bij de start van de module beschikt over basiskennis immunologie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019  waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Globalisering van de infectieziektebestrijding

Datum: 9 aug '17

In het kort

De 21e eeuw staat in het teken van outbreaksre-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

ECDC, WHO en effect van de globalisering van infectiebestrijding

Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.

Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen  gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:

  • nationale en internationale wet- en regelgeving, zoals de International Health Regulations van de WHO.
  • nationale en internationale surveillancesystemen.

Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.

De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe globalisering van de infectiebestrijding van invloed is op het Nederlandse beleid, en vice versa.
  • heb je inzicht in de structuur en organisatie van de infectieziektebestrijding binnen en buiten Europa.
  • ken je de internationale regelgeving op het gebied van infectieziektebestrijding.
  • ben je bekend met de rol van het ECDC en de WHO in de mondiale bestrijding van infectieziekten.
  • kun je de relevantie van internationale surveillancesystemen voor de Nederlandse praktijk beoordelen.
  • ben je bekend met de relatie tussen armoede en gezondheid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.

Voor wie

Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Outbreak management

Datum: 9 aug '17

In het kort

Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je tijdens een outbreak samenwerkt met betrokken instanties

Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.

Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.

Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.

Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de mechanismen en actoren die een rol spelen bij de management van een (grootschalige) uitbraak van infectieziekten benoemen.
  • kun je beoordelen wat daarbij jouw taken en verantwoordelijkheden zijn, als professional en als burger.
  • kun je hierdoor beter samenwerken met alle betrokken instanties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.

Voor wie

Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Innovatie in de publieke gezondheidszorg: integraal vernieuwen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Of innovatie in de publieke gezondheidszorg een succes wordt, hangt af van veel factoren. Wil je leren hoe je vernieuwende programma’s, interventies, richtlijnen of werkwijzen succesvol initieert, regisseert, doorvoert en evalueert? Zodat de kwaliteit van de publieke gezondheidszorg verbetert en je bijvoorbeeld antwoord krijgt op de vraag: Hoe stimuleren we een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving? Doe dan deze pittige en prikkelende module.

Wat je leert

Hoe je innovatie in de publieke gezondheid tot een succes maakt

Deze achtdaagse basismodule is een onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het is belangrijk dat je weet hoe een innovatie in de publieke gezondheid wordt ontwikkeld, onderzocht, effectief wordt bevonden en al dan niet geïmplementeerd in de praktijk. Alleen dan kun je inwoners, patiënten, cliënten en opdrachtgevers als gemeenten optimaal van dienst zijn. Onze maatschappij verandert voortdurend en innovatie van de praktijk van de publieke gezondheidszorg is daarom een continue proces.
In deze module ga je in op de basisbeginselen van kansrijk vernieuwen in de publieke gezondheid. Je maakt kennis met de succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van vernieuwingen. Daarnaast leer je hoe je de principes van procesmanagement in de publieke gezondheid toepast bij het doorvoeren van complexe interventies. Je leert ook hoe je deze veranderprocessen monitort en borgt.

Na afloop van deze achtdaagse module Innovatie in de publieke gezondheid:

  • kun je een vernieuwingstraject inzetten en actoren en opdrachtgevers effectief betrekken.
  • ben je bekend met succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van vernieuwingen.
  • ken je de instrumenten om een vernieuwingsproces te focussen, te sturen, te monitoren en te borgen.
  • ken je het belang van programmatische samenwerking en de principes van verandermanagement.

De leerstof oefen je op situaties uit je eigen praktijk. Je sluit de module af met het ontwerpen van een vernieuwingsplan. Dat doe je aan de hand van een casus uit je eigen werksituatie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door onder meer:

  • prof.dr.ir. Maria Jansen, Universiteit Maastricht en GGD Zuid-Limburg
  • dr. Erik Ruland, arts M&G profiel B&A en IZB
  • dr. Margot Fleuren, wetenschappelijk onderzoeker en implementatie deskundige
  • drs. Jaap Walter, P2-managers
  • drs. Etske Kroon
  • drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’.

Voor wie

Deze bij- en nascholing is bedoeld voor professionals, beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers en onderzoekers in het brede veld van de volksgezondheid. Zij zijn werkzaam bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Marleen Luning-Koster

arts Infectieziektenbestrijding

“Het is zeker mijn ambitie om in de toekomst vaker een innovatieplan te schrijven. Het proces om tot een verandering of nieuwe ontwikkeling te komen is de leukste en belangrijkste kant van mijn werk. Ik ben er immers niet om de publieke gezondheid te handhaven, maar juist om deze te verbeteren.” 

Maria Jansen - programma adviseur Innovatie in de publieke gezondheidszorg integraal vernieuwen NSPOHProf.dr.ir. Maria Jansen

programma adviseur van dit traject

“De publieke gezondheid opereert in een wisselend politiek-maatschappelijk krachtenveld. Professionals die de module Integraal Vernieuwen van de Master of Public Health hebben gevolgd, hebben geleerd de juiste beleidsadviezen en handelingsopties te formuleren op basis van onderzoek, kennis en ervaringen. Steeds stellen zij de vraag: doen we de goede dingen en doen we de dingen goed. Hiermee dragen zij bij aan een effectieve en innovatieve aanpak van de complexe problemen in de publieke gezondheid.” 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Health System Research

Datum: 9 aug '17

In het kort

In verschillende Europese landen functioneren verschillende gezondheidszorgsystemen. Ieder land organiseert zijn zorgsysteem op eigen manier. Zo wordt gezondheidszorgsysteem onder andere beïnvloedt door politieke, economische en culturele aspecten. Hoe functioneren deze zorgsystemen? Vergelijk de landen en systemen en ontdek op welke wijze het functioneren van zorgsystemen bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe is kwaliteitszorg in elk land geregeld? En hoe zorgen we voor kruisbestuiving op de kwaliteit van de gezondheidszorg? Dit en meer leer je in deze vierdaagse module Health System Research.

Wat je leert

Health system research en wat we van elkaar kunnen leren

Deze verdiepende module ‘Health System Research’ is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze vierdaagse module maak je kennis met verschillende gezondheidszorgsystemen en hun functioneren. Je kijkt op welke peilers een gezondheidszorgsysteem is gebouwd en welke spelers hier een belangrijke rol bij spelen. Naast het Nederlandse gezondheidszorgsysteem kijk je ook naar de gezondheidszorgsystemen in andere landen.

Om het functioneren van gezondheidssystemen (internationaal) met elkaar te vergelijken, bestudeer je internationaal wetenschappelijke literatuur over health system research. Daarbij kijk je naar evaluatieonderzoek van (hervormingen in) beleid, structuur, organisatie en interventies van de nulde, eerste- en tweedelijnsgezondheidszorg. Er wordt met name gekeken naar de vraag hoe de resultaten van dit onderzoek bijdragen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. Hoe kunnen we van elkaar leren, zodat de gezondheidszorg beter wordt? Tenslotte besteden we aandacht aan de vergelijking van zorgzorgsystemen tussen landen, kijken we welke verschillen er zijn en proberen een verklaringen voor deze verschillen te vinden.

Presentaties en inhoudelijke discussies worden afgewisseld. De leerstof wordt toegepast in de vorm van een specifieke moduleopdracht die je in subgroepen uitvoert. In deze moduleopdracht vergelijk je het functioneren van het gezondheidssysteem in Nederland met een land naar keuze.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • Ben je in als groep in staat om (internationale) gezondheidszorgsystemen met elkaar te vergelijken en verschillen te verklaren
  • Weet je hoe het gezondheidzorgsysteem in Nederland functioneert
  • Kun je aangeven hoe onderzoek naar het functioneren van de gezondheidszorgsystemen bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg.
  • Ken je een aantal belangrijke wetenschappelijke onderzoeken naar het functioneren van gezondheidszorgsystemen in (en buiten) Europa

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • prof. dr. Niek Klazinga (programma-adviseur), Amsterdamse Universitaire Centra, locatie AMC, vakgroep Sociale Geneeskunde, Amsterdam
  • Dr. D. (Dionne) Kringos, Amsterdamse Universitaire Centra, locatie AMC, vakgroep Sociale Geneeskunde, Amsterdam
  • Dr. E. (Erica) van der Sijpt, Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen Programmagroep: Anthropology of Health, Care and the Body, Universiteit van Amsterdam
  • Drs. M.A.H.M. Bouwmans, Socioloog en Econoom

Voor wie

Beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers, artsen en onderzoekers met een academisch denk- en werkniveau en werkzaam in het brede veld van de volksgezondheid. Bijvoorbeeld bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, (koepel) van zorgverzekeraar(s), zorginstelling of een ander soort instituut dat zich bezighoudt met volksgezondheid en beleid.

Maart 2022: prachtige eindpresentaties in het bijzijn van prof. Niek Klazinga, als expert en kerndocent van de module Health System Research. Tijdens deze module voerden 5 groepen een internationaal vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van het Nederlandse gezondheidszorgsysteem en een gezondheidszorgsysteem van een land naar keuze.

Toelatingseisen

Academisch werk en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Beheer, sturing en verbetering in de publieke gezondheid

Datum: 9 aug '17

In het kort

Bent je beleidsmaker of beleidsadviseur, projectleider, afdelingsmanager, arts of onderzoeker? Wil je leren hoe je kunt bijdragen aan verbetering, borging en beheer van de publieke gezondheid? Welke partijen daarbij betrokken zijn en wat hun, en jouw, rol is in dit proces? Doe dan deze zevendaagse module en krijg meer grip op de publieke gezondheidszorg.

Wat je leert

Omgaan met de spanningsvelden binnen de publieke gezondheid

Deze basismodule is onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
De publieke gezondheid is bij uitstek een dynamisch werkterrein, dat veel verschillende maatschappelijke activiteiten verbindt. Die zijn allemaal zijn gericht op gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en ziektepreventie. Gezondheid is het leidend principe in het volksgezondheidsbeleid. In deze module staat het complexe proces van sturing, beheer en verbetering in de publieke gezondheid centraal. Welke partijen zijn daarbij betrokken en wat is hun rol? En wat is jouw eigen rol in dit proces?

Het volksgezondheidbeleid stoelt op drie pijlers:

  1. Publiek bestuur, ofwel de overheid. Doelstelling: de maatschappelijke gezondheidszorg draagt bij aan de volksgezondheid.
  2. Professioneel beheer, ofwel de beroepsgroepen in de publieke gezondheid. Doelstelling: kwaliteitsbewaking en professionele verantwoordelijkheid.
  3. Gezondheidsinstituten, ofwel professionele organisaties in de publieke gezondheidszorg. Doelstelling: continuïteit in beleid bewaren en uitvoeren binnen de eigen organisatie. Daarnaast moeten zij de publieke gezondheidsdoelen van de overheid verwezenlijken.

Elke pijler heeft een eigen visie op het te voeren beleid, de op te stellen doelen en het te gebruiken instrumentarium. In deze module ga je dieper in op de achtergrond en de doelstellingen. Daarnaast leer je omgaan met deze spanningsvelden. Op die manier ontdek je de kracht van competentie-ontwikkeling op je eigen werkterrein.

De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Je bereidt een casus voor vanuit je eigen werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden uit die casus. Je sluit de module af met een essay daarover. Daarin beschrijf je welke verbeteringen er mogelijk zijn en hoe die kunnen worden gerealiseerd en geborgd.

Na afloop van deze zevendaagse module:

  • heb je kennisgemaakt met beleidsprincipes en sturingsinstrumenten in de publieke gezondheidszorg.
  • kun je hierop reflecteren, een visie ontwikkelen en een kritisch oordeel vormen.
  • kun je rekening houden met nieuwe ontwikkelingen en daaruit voortvloeiende verschuiving van taken en doelen.
  • weet je wat de consequenties zijn voor professionals en organisaties, nu naast curatie en zorg steeds meer aandacht is voor preventie.
  • heb je inzicht in de dilemma’s en spanningsvelden vanuit het governance perspectief. Daardoor kun je omgaan met tegengestelde visies of beleidsprincipes in je eigen werkomgeving.
  • heb je inzicht in mogelijkheden en beperkingen van kwaliteitsmeting en borging van processen en leert je daarbij de juiste instrumenten gebruiken.
  • heb je kennis gemaakt met onderzoeks- en stimuleringsprogramma’s en hoe die kunnen bijdragen aan verbetering van de volksgezondheid en vernieuwing in de maatschappelijke gezondheidszorg.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door:

  • Prof. dr. Niek Klazinga, hoogleraar Sociale Geneeskunde, AMC-UvA en OESO
  • Dr. Thomas Plochg, AMC-UvA, NPHF Federatie voor gezondheid
  • dr. Pieterjan van Delden, AEF en TIAS, Universiteit van Tilburg

Voor wie

(Aankomend) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheid: bij GGD’s, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc.

Toelatingseisen

Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat modules niet meer dan 40 accreditatiepunten mogen ontvangen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Weerstand begrijpen en ombuigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als adviseur kun je te maken krijgen met mensen die het oneens zijn met je voorstel om een verandering in een organisatie door te voeren. Wil jij leren hoe je het probleem kunt benoemen, erkennen en bevragen? Zodat je niet verzandt in discussie? Wil je leren hoe je blokkades en impasses kunt ombuigen in de goede richting? Doe dan deze tweedaagse, praktijkgerichte module.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’
  • Sanne Rengelink, opleider/adviseur NSPOH
  • Thijs Feenstra, trainingacteur

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health die adviseren of veranderingen begeleiden. Ook andere professionals die betrokken zijn bij advisering en het begeleiden van vernieuwingen en veranderingen in organisaties kunnen deelnemen.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0 en in 2017 een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Sociaal medische advisering en de Wet langdurige zorg (Wlz)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.

Wat je leert

Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.

Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.

Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht verkregen in de Wlz en de reikwijdte daarvan;
  • overzie je hoe de Wlz zich verhoudt tot de andere wetgevingen in het kader van sociaal medische advisering;
  • weet je hoe je de Wlz kunt toepassen in je dagelijkse praktijk;
  • ken je de rol van het CIZ als zelfstandig bestuursorgaan;
  • weet je de beleidsregels indicatiestelling Wlz te vinden en hoe deze regels worden toegepast;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het werkveld van de sociaal medische advisering;
  • weet je wat de rol van medisch adviseur inhoudt en ken je de kaders waarbinnen medisch advies gegeven wordt met betrekking tot de Wlz.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).

Toelatingseisen

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.