030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Themadag JGZ en AGZ: vluchtelingen en meer

Datum: 5 okt '17

Lustrumbijeenkomst

Volg je bij de NSPOH een opleiding of heb je die in het verleden gevolgd? Ben je praktijkopleider? Ben je geïnteresseerd in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ? Heb je bij ons de introductiecursus JGZ gedaan? Wil je kennismaken met het onderwijs bij de NSPOH of ben je gewoon geïnteresseerd in een of meerdere van onderstaande onderwerpen? Kom dan naar onze themadag. Omdat de NSPOH dit jaar 15 jaar bestaat, bieden we de dag voor de lustrumprijs van €95.

Tijdens deze themadag komen vier actuele thema’s aan bod. Je kiest op de dag zelf twee workshops die goed passen bij je interesse en je leerbehoefte.
Ochtend

Middag

Wat je leert

De laatste jaren zijn viertal onderwerpen erg actueel, onderwerpen die jou als professional ook raken.

  • Omgaan met trauma bij vluchtelingen en statushouders

De vlucht vanuit een vaderland naar het onbekende gaat vaak gepaard met traumatische gebeurtenissen. Gezinnen kunnen hier enorm onder lijden. Het is van belang dat zij de juiste hulp krijgen. Maar door verschillen in cultuur en taal is die hulp lastig te bepalen. Wil je weten hoe je nog beter met hen kunt communiceren en ondersteuning kunt bieden? En wil je je verdiepen in samenwerking met andere ketenpartners? Schrijf je dan in voor dit onderwerp.

  • Vechtscheidingen

Met 82 op de 100.000 Nederlanders die begin 2018 waren geveld door de griep spraken we van een griepepidemie. Echter, jaarlijks krijgen 8000 op de 100.000 kinderen te maken met een vechtscheiding, waarvan de impact op het kind vaak vele malen groter is dan van een griep. Een scheiding brengt een crisis in een gezin teweeg. Maar als die scheiding wordt uitgevochten via de kinderen, kan dit voor het kind een permanente crisis worden. Tijdens deze sessie gaat de docent in op mogelijke gevolgen van een vechtscheiding voor het kind, op welke signalen je kunt letten en welke hulp je kunt bieden aan kinderen die in een vechtscheiding betrokken zijn.

  • Opvoedingsondersteuning aan vluchtelingengezinnen

Door onzekerheid, heimwee, trauma’s en andere problemen is het voor ouders niet altijd gemakkelijk om de ouderlijke rol te vervullen. Daarom besteden we aandacht aan de steun die je kunt bieden om kinderen zo veilig en gezond mogelijk te laten opgroeien in een onzekere en instabiele situatie. Met welke risicofactoren moet je rekening houden? Hoe herken je signalen? Welke hulp kun je bieden en wanneer moet je doorverwijzen?

  • Antibioticaresistentie

Antibioticaresistentie vormt een groeiende bedreiging voor de volksgezondheid. Jaarlijks sterven in Europa 25.000 patiënten als gevolg van antibioticaresistente bacteriën. Geschat wordt dat tegen 2050, er elk jaar 10 miljoen doden zijn door de opkomst van resistente infecties. ESBL-producerende bacteriën als E.Coli en Klebsielle Pneumonia zijn resistent tegen alle gangbare antibiotica. Huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen ondervinden hier in toenemende mate problemen van. In de bestrijding van Infectieziekten, SOA en TBC zal de GGD een actieve rol moeten gaan spelen in de actuele bedreiging van de volksgezondheid middels bron-en contactonderzoek, voorlichting en hygiëneadviezen. Bijvoorbeeld aan reizigers, omdat deze een groot risico vormen bij de import en verspreiding van deze bacteriën.
Hoe kunt je als GGD-professional bijdragen aan deze toenemende dreiging? Welke actuele ontwikkelingen zijn er op het gebied van antibioticaresistentie? Deze vragen worden beantwoord in deze middag over antibioticaresistentie.

We sluiten bij het onderwijs zoveel mogelijk aan bij de praktijk van deelnemers. Daarom is er veel tijd voor interactie en het bespreken van (eigen) casuïstiek.

Na afloop van deze module:

  • Kun je het gezondheidsprobleem benoemen en kwantificeren
  • Kun je aangeven wat gevolgen kunnen zijn
  • Weet je wat je als arts of verpleegkundige kunt doen
  • Heb je handvatten gekregen om gezinnen of cliënten te ondersteunen of door te verwijzen.

Voor wie

Huidige en eerdere deelnemers bij de NSPOH, praktijkopleiders, geïnteresseerden in de opleiding tot jeugdarts, tot jeugdverpleegkundige Maatschappij en gezondheid of tot Verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid, profiel AGZ.

Programma uitgebreid

Deze dag stond eerst aangekondigd onder de titel Werken met vluchtelingen en asielzoekers in de JGZ.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als JGZ-professional kom je steeds weer nieuwe dingen tegen in de dagelijkse praktijk. Daarom hebben we speciaal voor jou en andere deelnemers aan de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 een nieuwe terugkomdag georganiseerd. Wil jij bijvoorbeeld leren hoe je ouders en jeugdigen kunt begeleiden tijdens een vechtscheiding? En wil je bijgepraat worden over een actualiteit in de jeugdgezondheidzorg? Kom dan naar deze terugkomdag.

Wat je leert

Ouders en jeugdigen begeleiden tijdens een vechtscheiding

Deze terugkomdag is een aanvulling op de zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2016 waren er 5500 vechtscheidingen: ouders gaan uit elkaar, maar samen komen ze er niet uit. Bijvoorbeeld door wederzijdse beschuldigingen en verwijten. Kinderen zijn hier altijd de dupe van. Het aantal vechtscheidingen stijgt jaarlijks. Als JGZ-professional krijg er dus steeds meer mee te maken.

Het ochtendprogramma van deze terugkomdag staat in het teken van dit probleem. Je krijgt inzicht in jouw houding als JGZ-professional. Ook leer je met welke krachten je te maken hebt en hoe je omgaat met waarheidsvinding.

In de middag bespreken we een ander actueel JGZ-onderwerp.

In tegenstelling tot de Introductiecursus beperken we het aantal voorbereidende opdrachten. De kennisoverdracht gebeurt op een interactieve manier, zoals je van ons gewend bent. Daarbij is ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek en ervaringen.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • weet je hoe je als JGZ-professional omgaat met ouders en jeugdigen, die zijn verwikkeld in een vechtscheiding.
  • weet je wat jouw rol is en hoe je iets kunt betekenen voor de veiligheid van kinderen.
  • heb je je actuele kennis van de jeugdgezondheidszorg bijgespijkerd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door professionals met ruimschoots ervaring in het vakgebied.

Voor wie

Basisartsen of verpleegkundigen die in 2016 of 2017 de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 hebben gevolgd.

Toelatingseisen

Je hebt de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Skills praktijkleren andere leeftijdsgroep 0-18

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als jeugdarts dien je je te bekwamen in de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen van alle leeftijden tot achttien jaar. Maar meestal werk je met een specifieke leeftijdsgroep. Dan doe je dus weinig ervaring op met de andere leeftijden. Wil je de vaardigheden trainen om zelfstandig te werken met jeugdigen van nul tot achttien jaar? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Visus, VOV, Van Wiechen, motoriekonderzoek, groei en audiometrie

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Je kunt een keuze maken uit verschillende workshops, waarin we je naast inhoudelijke kennis ook vaardigheden leren op het gebied van visus, VOV en Van Wiechenonderzoek en groei (specifiek nul tot vier jaar).

Daarnaast zijn er workshops die in het teken staan van jeugdigen tussen de vier en de achttien jaar. Je traint de vaardigheden die je nodig hebt bij onderzoek naar motoriek en audiometrie bij deze leeftijdsgroep.

Voorafgaand aan het onderwijs maak je voorbereidende opdrachten. De vaardigheden worden geoefend met andere deelnemers en, bij sommige onderwerpen, aan de hand van eigen videobeelden. Op basis van leerwensen van deelnemers kunnen ook andere onderwerpen aan bod komen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met het visus, VOV en Van Wiechenonderzoek en groei bij nul- tot vierjarigen.
  • ben je bekend met motorisch en audiometrisch onderzoek bij vier- tot achttienjarigen.
  • kun je de onderzoeken uitvoeren en interpreteren.
  • weet je wanneer consultatie en/of verwijzing naar een medisch specialist noodzakelijk is.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door gespecialiseerde docenten die de workshops leiden en je helpen met het aanleren van vaardigheden.

Voor wie

Voor jeugdartsen (geregistreerd of in opleiding).

Toelatingseisen

Arts maatschappij en gezondheid, 1e fase (of in opleiding)

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.

Wat je leert

De praktische toepassing van content marketing

Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.

De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.

Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je hoe je jouw doelgroep optimaal bereikt.
  • heb je inzicht in de zes meest gebruikte kanalen die je kunt inzetten.
  • kun je LinkedIn effectief gebruiken ter verspreiding van jouw boodschap.
  • weet je hoe je die boodschap zo overtuigend mogelijk bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.

Voor wie

Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Risico- en crisiscommunicatie uitgelicht

Datum: 27 sep '17

In het kort

Risicocommunicatie zoomt in op potentiële (gezondheids-)risico’s. Crisiscommunicatie gaat vooral over de acute fase, waarin een risico zich ontwikkelt tot een crisis. Kun jij in je werk te maken krijgen met ongevallen, rampen of andere risicovolle situaties? En wil je leren hoe je in die gevallen omgaat met publiek en media? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Communicatietechnieken en strategieën tijdens een crisis

Deze module is onderdeel van de profielopleidingen Infectieziektebestrijding en Medische milieukunde en kan als keuzeonderwijs gevolgd worden in de opleiding Verpleegkundige M&G, profiel AGZ. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Deze module is een introductie over elementaire communicatieprincipes in geval van acute en niet-acute crises. Tijdens deze module krijg je inzicht in de politiek-bestuurlijke processen die spelen tijdens een crisis en welke rol jij als professional in dit proces kunt innemen.

Communicatietheorie, begrippenkaders en betrokken actoren passeren de revue. We behandelen communicatietechnieken en – strategieën. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven van persberichten en de omgang met publiek en media. Daarbij komen ook de individuele aspecten van risicoperceptie en risico-assessment aan bod.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies. Die wisselen we af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek uit de praktijk van de infectieziektebestrijding en de medische milieukunde.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis van individuele en culturele verschillen in risicoperceptie.
  • weet je hoe je je communicatie kunt afstemmen in verschillende situaties
  • ken je de verschillende betrokken actoren en ben je je bewust van de politiek-bestuurlijke afwegingen die gemaakt worden bij crisiscommunicatie als onderdeel van crisisbeheersing kun je een persbericht opstellen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door communicatie experts, crisisdeskundigen en mediatrainers.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals die werkzaam zijn op het gebied van veiligheid en (publieke) gezondheid die affiniteit hebben met medische milieukunde of infectieziektebestrijding

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gehoorschadepreventie voor jongeren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Steeds meer jongeren lopen permanente gehoorschade op, zoals oorsuizen (tinnitus) en doofheid. Dat komt onder meer door het geluidsniveau op koptelefoons en in het uitgaansleven. Werk jij als jeugdarts of –verpleegkundige, beleidsmedewerker of evenementorganisator? Wil je leren hoe je gehoorschade voorkomt? En wat de richtlijnen zijn voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Hoe bescherm je jongeren die graag naar muziek luisteren?

De NSPOH organiseert deze dag in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens deze module krijg je concrete handreikingen voor de preventie van gehoorschade binnen de uitgaanssector. Jeugdartsen en – verpleegkundigen en gemeentelijke beleidsmedewerkers kunnen die gebruiken in hun werkpraktijk. Daarnaast gaan we in op de richtlijnen voor het geluidsniveau op evenementen en in discotheken. Die informatie is van belang voor het vergunningenbeleid van gemeenten.
Ten slotte presenteren we verschillende communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie. De laatste inzichten, richtlijnen en ervaringen komen aan bod. Tevens wordt ingegaan op mogelijke strategieën en kansen voor samenwerking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je diverse communicatiestrategieën voor effectieve gehoorschadepreventie benoemen en uitleggen.
  • ben je op de hoogte van de richtlijnen met betrekking tot geluid.
  • weet je welke stakeholders er zijn.
  • heb je de handvatten om gehoorschadepreventie in te passen in je eigen werkpraktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Hester Hollemans (Centrum Media en Gezondheid)
  • drs. Ilke Jellema (Nationale Hoorstichting)

Voor wie

Voor jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, beleidsmedewerkers en organisatoren van festivals/evenementen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Managers verkennen publieke gezondheidszorg: een stoomcursus

Datum: 30 aug '17

In het kort

Het beleid van elk ministerie en elke bedrijfssector heeft effect op de volksgezondheid. Als directeur of manager in de publieke gezondheid heb je te maken met een complexe context die met de nieuwe akkoorden zoals IZA en GALA nog dichterbij komt. Daarnaast dien je over een breed werkveld een inhoudelijke koers te realiseren die congruent is met de beginselen van de public health. Onder tijdsdruk en in een bestuurlijke arena. Wil je de inhoud én de breedte van de (samenwerkings-) partijen in korte tijd leren doorgronden? Doe dan deze module.

Wat je leert

Doorgrond de complexiteit van de public health op bestuurlijk niveau

Bijna vijftien procent van ons Bruto Binnenlands Product (BBP) besteden we aan zorg. Ongemerkt werkt elke Nederlander één hele dag per week voor ‘de kosten van de zorg’. Die zorg zal steeds meer preventieve elementen in zich moeten hebben om ook voor de toekomst betaalbaar te blijven. Als directeur of manager in de (publieke) gezondheidszorg ben je één van de cruciale factoren die de noodzakelijke veranderingen teweeg moet brengen.

Deze module brengt je de inhoudelijke kennis om daarmee aan de slag te gaan. Het is een stoomcursus die zicht geeft op welke onderwerpen en ontwikkelingen nu actueel zijn. In acht avonden leer je de complexiteit daarvan te doorgronden. Na afloop weet je wat er speelt, welke valkuilen en kansen er liggen en welke contacten je daarbij vooruit kunnen helpen.

Als voorbereiding lees je de aanbevolen literatuur. Zo ben je in staat om met een goed gevoel te participeren in de discussie.
Tijdens de module wordt gebruik gemaakt van het boek: Stronks K., Burdorf A. (red.) Volksgezondheid en Gezondheidszorg, 9e druk, 2021, Bohn, Stafleu, van Loghum, ISBN 978 90 368 2623 5.

De avonden vinden plaats tussen 17.00 en 21.00 uur. Er wordt een mix gemaakt van live- en online avonden. De live-avonden zijn volledig verzorgd met buffet.

Na afloop van deze module heb je kennis van de volgende onderwerpen:

  • complexiteit van oorzaken en gevolgen en hardnekkige problemen zoals sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) begrijpen en aanpakken.
  • inrichting en functioneren van ons zorgstelsel: welke kennis, welke adviesorganen en welke beleidsveranderingen spelen in de (publieke) zorg.
  • preventie en zorg: over de uitgaven, de opbrengsten en de afweging.
  • organisatie van de zorg voor jeugd en ouderen: over de transities  en de raakvlakken met publieke gezondheid.
  • infectieziekten: over de regionale en (inter)nationale infrastructuur voor infectieziektebestrijding.
  • illustratie en verdieping van lokaal gezondheidsbeleid via de inhoudelijke thema’s als roken, alcohol, overgewicht, depressie, chronische ziekten, dementie en gezonde leefomgeving.
  • de gezondheidstaken die raken aan veiligheid, zoals GHOR, forensische zorg en OGGZ/verward gedrag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende landelijke opinieleiders en experts, zoals:

  • Prof. dr Karien Stronks, AMC/UvA
  • Prof. dr Niek Klazinga, OESO, AMC/UvA
  • Prof. dr Lex Burdorf, hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam
  • Dr René Groot Koerkamp, Zorgverzekeraars Nederland
  • Drs Ninette van Hasselt, programmahoofd Jongeren & Riskant Gedrag, Trimbos-instituut

Voor wie

Bestuurders, directeuren en managers met een nieuwe functie in de public health die hun kennis over public health op strategisch niveau op peil willen brengen of willen opfrissen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.

Quotes docenten en deelnemers

prof.dr.ir. Lex Burdorf, Erasmus MC over Master Public Helath (MPH) NSPOH

Prof. dr. Lex Burdorf

hoogleraar determinanten van volksgezondheid, Erasmus MC Rotterdam

“Sociaaleconomische gezondheidsverschillen (SEGV) zijn weerbarstig. Eén van de belangrijkste factoren is betaalde arbeid. Gezondheid bepaalt deels of mensen werk vinden en werk behouden. Verlies van werk leidt tot gezondheidsproblemen en het starten met betaalde arbeid na langdurige werkloosheid leidt tot betere gezondheid. Voor mensen met chronische ziekten of een arbeidsbeperking is een integrale aanpak van re-integratie en zorg nodig. De publieke gezondheid moet (arbeids)participatie centraal stellen wil zij haar doelstellingen ten aanzien van het terugdringen van SEGV serieus nemen. Dat vraagt intersectoraal beleid, waarin de huidige kunstmatige verschillen tussen werk, zorg en preventie verdwijnen.”

Thieu Smeets

directeur GGD Brabant-Zuidoost

“Tijdens de Stoomcursus, managers verkennen publieke gezondheidszorg werd me echt duidelijk wat een breed veld de Publieke Gezondheidszorg beslaat. De combinatie van literatuur, publicaties, presentaties, verhalen uit de praktijk en dialoog zorgt voor een afwisselende manier van leren. Het gaf mij in korte tijd heel veel informatie, precies wat ik zocht.”

Wianne Brandt

Veilig Thuis Kennemerland

De verschillende onderwerpen in de stoomcursus lieten zien hoe moeilijk maar ook hoe belangrijk het is om niet uit te gaan van ‘one size fits all’. Het was daarmee een bevestiging dat de emancipatie van de uitvoering het verdient stevig doorgezet te worden. Dat lukt alleen met heldere beleidsuitgangspunten en gezamenlijke strategie, samen met onze partners zoals de gemeenten.”

Anja Koornstra

Opleider bij NSPOH en begeleider van deze module

Op de vraag waarom managers die nieuw zijn in de publieke gezondheid, deze scholing moeten volgen, zegt zij: “De breedte van ons werkveld is fascinerend, van de eerste 1000 dagen tot vitaal ouder worden en van zedenzaken tot financiering van de zorg. Het is heel fijn om in 8 avonden alles op een rij te krijgen. De inspirerende docenten en de groep van mede-managers met elk een eigen invalshoek geven ook een mooie verrijking van je netwerk.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs

Datum: 30 aug '17

In het kort

Een aios en of JGZ-verpleegkundige dient vaardig te zijn in het opsporen van oogafwijkingen en het uitvoeren van het visusoogonderzoek bij jonge kinderen. Werk jij als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist en wil je leren hoe je deze vaardigheden aan hen overdraagt en de uitvoering kunt beoordelen? Volg dan deze workshop.

Wat je leert

Je gaat de rol van visusinstructeur vervullen binnen je eigen organisatie. Hierbij is het van belang dat je boven de stof staat, zodat je vanuit jouw kennis over de achtergronden van de oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden instructie kunt geven en vragen van je collega’s kunt beantwoorden. Vooraf maak je daarom een entreetoets, zodat je weet waar je eventuele lacunes in je kennis zitten, zodat je deze voorafgaand aan de workshop kunt bijspijkeren.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Je eigen uitvoering van de onderzoeken moet natuurlijk tip top in orde zijn en gestructureerd verlopen volgens de NCJ richtlijn Opsporen van oogafwijkingen (2019).

Tijdens deze driedaagse ga je aan de hand van de theoretische achtergronden kritisch kijken naar je eigen uitvoering van de oogonderzoeken.

Als voorbereiding op de workshop maak je een aantal filmopnamen waarop je zelf het onderzoek uitvoert en waarop je feedback geeft aan een collega op de uitvoering van het onderzoek. Tijdens de workshop oefenen je samen met de andere deelnemers het beoordelen van de uitvoering van het onderzoek aan de hand van dit filmmateriaal. Ook besteden we aandacht aan de finesses van feedback en instructie geven. Je bereidt hiervoor een mini-les over een oogheelkundig onderwerp voor.  Je gaat met elkaar in gesprek over hoe de praktijklessen die je gaat geven aan gaat pakken en welke vragen en knelpunten je kunt verwachten.

Je kunt deze workshop volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

N.B. Ben je nog niet bekwaam in de uitvoering van het oogonderzoek of heb je nog onvoldoende achtergrondkennis dan kun je niet deelnemen aan deze workshop.

Na afloop van deze driedaagse workshop:

  • kun je als visusinstructeur binnen je eigen organisatie artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten trainen in het gestandaardiseerd opsporen van oogafwijkingen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of mevrouw drs. Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Artsen, orthoptisten en verpleegkundig specialisten in de JGZ.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Algemene voorwaarden voor toelating

Voorwaarde voor deelname is dat je reeds bekwaam bent in het gestandaardiseerd uitvoeren van oogonderzoeken bij kinderen onder en boven de 36 maanden volgens de NCJ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen (2019). Daarnaast beschik je voor deelname over voldoende theoretische kennis over de achtergronden van deze screening.

Toelatingseisen

  • je bent als arts, orthoptist of verpleegkundig specialist minimaal 3 jaar werkzaam in de JGZ.
  • je bent bekwaam in het gestandaardiseerd uitvoeren van het oogonderzoek bij kinderen tot de leeftijd van 3 jaar en het gestandaardiseerd bepalen van de visus bij kinderen vanaf 3 jaar volgens de richtlijn Opsporen oogafwijkingen uit 2019.
  • je hebt voldoende kennis van de theoretische achtergrond van het gestandaardiseerd uitvoeren van beide onderzoeken.
  • ben je verpleegkundig specialist, orthoptist of ben je als arts JGZ vóór 2019 gestart met je JGZ-opleiding dan heb je bij voorkeur eerder een cursus bij de stichting TOV of de module Visusonderzoek en screening visuele stoornissen bij jonge kinderen (voorheen Ogenblik voor het oog) gevolgd.
  • je hebt aantoonbare affiniteit voor het onderwerp en met het trainen van collega’s.

Register voor gecertificeerde visusinstructeurs

Heb je deze workshop met goed gevolg afgerond? Dan kun je je registreren in het NCJ register voor gecertificeerde VisusInstructeurs. De docent stelt aan het eind van de training vast of je hiervoor in aanmerking komt. De kwaliteit van de ingeleverde opdrachten weegt mee in de beoordeling.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 10,0!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoe benut je e-health in de praktijk

Datum: 30 aug '17

In het kort

E-health en e-mental health maken razendsnelle ontwikkelingen door. Ook organisaties in de public en occupational health hebben te maken met deze innovatie. Maar wat houdt e-health precies in? Welke (on-)mogelijkheden zijn er en hoe kun je de toepassingen benutten in de praktijk? Wil jij antwoorden op deze en andere vragen? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

De ontwikkeling en mogelijkheden van e-health toepassingen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

E-health biedt geweldige kansen in de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als vervanging van direct contact met cliënten of in de voorlichting voor specifieke groepen. Maar ook ter ondersteuning van cliënten bij zelfmanagement en ter verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden in de communicatie met jongeren of laaggeletterden. In deze module krijg je een update van de ontwikkelingen, de praktische toepassingen en de consequenties voor je eigen rol als professional.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies over wat je in jouw dagelijkse praktijk wel of niet kunt met deze nieuwe digitale hulpmiddelen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je een beeld van e-health en de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.
  • heb je inzicht in de (on)mogelijkheden.
  • weet je hoe de digitale hulpmiddelen in de praktijk werken.
  • weet je welke toepassingen geschikt zijn voor welk doel en welke doelgroep.
  • kun je bepalen of en hoe je deze vernieuwing in de zorg in je eigen werkomgeving inzet.

Voor wie

Professionals in de publieke en bedrijfsgezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft: 4, 5 of 6 december.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.