030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Summer school public health 2019

Datum: 11 jul '18

In het kort

De NSPOH Summer schools zijn een begrip: ze zijn elk jaar snel volgeboekt! Ook dit jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met gevarieerde en inhoudelijke onderwerpen? Wil je je in drie dagen in een aangename omgeving intensief verdiepen in de hele breedte van de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze zomerschool public health.

Wat je leert

In de praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing.

De summer school biedt een rijk palet van actuele thema’s in het vakgebied van maatschappij & gezondheid. Verscheidene vakinhoudelijke onderwerpen worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. De onderwerpen en thema’s wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd. Door nieuwe kennis, ideeën en perspectieven raak je geïnspireerd om het nieuwe werkseizoen gemotiveerd te starten.

Het onderwijs is actief en intensief. Het programma biedt daarnaast ook ruimte voor ‘netwerken’ en ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Het precieze programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van public health.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Voor professionals in de public health, artsen M&G (die de 1e fase van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid hebben afgerond), deelnemers aan de Master of public health en andere ervaren professionals in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2 en een 8,5.

“Zo houden! Was echt top”, aldus een deelnemer.

Summer school Public Health 2017 NSPOH
Summer school Public Health 2017 NSPOH. Foto: Laurent de Vries

Twitteruitspraak van deelnemer: “Spreuk op landgoed tijdens Summer school van @NSPOH: Ontwikkel je #wijsheid, niet alleen je #kennis. Dat was denk ik de kern van de dagen!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – kaartlezen en bruggen bouwen

Datum: 10 jul '18

In het kort

Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.

Wat je leert

Achterhaal jouw gedragsstijl en leer effectiever samenwerken

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.

Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!

We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • je eigen DISC gedragsstijl benoemen.
  • de kennis van jouw gedragsstijl en die van anderen gebruiken om effectiever samen te werken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – bijzondere aios

Datum: 7 jul '18

In het kort

Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!

Wat je leert

Hoe je lastig gedrag benoemt en beïnvloedt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!

We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • benoemen welk gedrag van een aios jij lastig vindt en wat dit met jou doet.
  • beschrijven wat er in de interpersoonlijke communicatie tussen jou en een aios gebeurt.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je het gedrag van de aios kunt beïnvloeden.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je je eigen last verlicht.

Docenten

Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2019

Datum: 4 jul '18

In het kort

Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.

Wat je leert

Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.

Tijdens de terugkomdag in najaar 2019 besteden we aandacht aan de nieuwe JGZ richtlijn Opsporen oogafwijkingen. Deze richtlijn is in juni 2019 gepubliceerd. Deze richtlijn vervangt de JGZ-richtlijn Opsporing visuele stoornissen 0-19 jaar.

De grootste verandering ten opzichte van de huidige richtlijn is de invoering van de Lea Hyvärinen test en de E-haken test. Uitvoeren van het visusonderzoek met deze zogenaamde logMAR testen is essentieel anders dan met de Amsterdam Plaatjeskaart en de Landolt-C test.

Tijdens de terugkomdag ga je samen met de docenten en de andere deelnemers werken aan een instructie voor de uitvoering van een van deze testen. Voorafgaand aan de module ga je zelf al een paar keer aan de slag met het uitvoeren en uitleggen van deze test aan collega’s.

Het programma van de terugkomdagen in 2020 is nog niet bekend.

Na afloop van deze eendaagse module kun je:

  • uitleggen waar het oogonderzoek bij kinderen onder én boven de 36 maanden volgens de nieuwe richtlijn Opsporen van oogafwijkingen uit bestaat.
  • uitleggen waarom gekozen is om de APK-test en de Landolt-C test te vervangen door logMAR testen.
  • de uitvoering van het oogonderzoek met logMAR kaarten bij kinderen boven de 36 maanden uitleggen aan collega’s.
  • de instructie van het uitvoeren van het oogonderzoek met logMAR kaarten verder toespitsen op de situatie binnen je eigen organisatie.
  • een eerste overzicht geven van de elementen waaruit het implementatieplan van de nieuwe richtlijn binnen jouw organisatie zou moeten bestaan.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mw. drs. Trijntje Sjoerdsma, beleidsadviseur orthoptie JGZ GGD Amsterdam en / of mevrouw Ellen van Minderhout MSc, orthoptist Haaglanden Medisch Centrum.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.

Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:

  • 30 Korte Praktijkbeoordelingen (KPB) te hebben afgenomen.
  • twee groepstrainingen te hebben gegeven.
  • drie terugkomdagen voor visusinstructeurs te hebben gevolgd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1 en in 2017 het cijfer 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor Van Wiechen instructeurs 2019

Datum: 5 jun '18

In het kort

Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. Op de terugkomdag staan we stil bij de gang van zaken omtrent het instructeursschap binnen jouw organisatie en is er ruimte om ervaringen uit te wisselen. Afhankelijk van jouw registratie is het mogelijk om je op deze dag te laten her-certificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd. Daarnaast wordt een inhoudelijk programma aangeboden.

Wat je leert

De terugkomdag wordt georganiseerd voor gecertificeerde van Wiecheninstructeurs en voor de deelnemers die in opleiding zijn tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek. Op deze dag staat het leren van en met elkaar en het updaten van je kennis centraal. Afhankelijk van of je je moet laten herregistreren, neem je deel aan de (her)certificering of volg je een inhoudelijk programma. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de hand van de actualiteit. De inhoud van deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.

Hercertificering als van Wiechen instructeur

Hiervoor ga je in de middag actief aan de slag met eigen meegebrachte videobeelden. Je filmt volgens de instructie in de studiehandleiding hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. Aan de hand van deze beelden geven de deelnemers elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur. De hercertificering vindt plaats in gemengde groepen van hercertificeerders en deelnemers die voor het eerst gecertificeerd worden na het volgen van de cursus tot gecertificeerd instructeur van Wiechenonderzoek.

Kom je nog niet voor hercertificering in aanmerking, dan vindt er een alternatief inhoudelijk programma plaats.

Na afloop van deze terugkomdag:

  • Kun je sterke en aandachtspunten voor de functie van van Wiechen instructeur beschrijven.
  • Kun je beschrijven hoe je jouw rol als instructeur binnen jouw organisatie kunt versterken.
  • Word je geherregistreerd in het register van van Wiechen instructeur NCJ, mits:
    • Je videobeelden hebt meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding).
    • Je adequaat kunt reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek.
    • Je op adequate wijze feedback geeft aan en ontvangt van collega instructeurs tijdens de hercertificering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten van de NSPOH.

Voor wie

Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.

Toelatingseisen

Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Fijn om in korte tijd nieuwe kennis te krijgen over autisme (nieuwe richtlijn)”
  • “Professor Ina Berckelaer is een top docent, ze kwam zelfs lesgeven, ondanks dat ze herstellende was van haar gebroken heup.”
  • “Inspirerend om met een aantal instructeurs in een veilige omgeving zelf gemaakte (instructeurs)filmbeelden te bespreken.”
  • “Was nieuw, niet eerder gedaan, maar met deze moderne technieken prima mogelijk.”
  • “Hadden eerst schroom, maar door het te doen zagen we juist in hoe waardevol deze vorm van intervisie is. Jammer dat dit niet werd gedeeld door alle instructeurs.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

Didactische scholing – juridische zaken, in de knoop, uit de knoop

Datum: 19 apr '18

In het kort

Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.

Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • meer assertief handelen wanneer je te maken hebt met conflicten, spanningen en juridische kwesties in de opleiding doordat je:
  • kunt uitleggen wat het belang is van het documenteren van jouw (kritische) bevindingen als praktijkopleider
  • relevante, belangrijke juridische kaders, regels en wetten kunt benoemen waar je als praktijkopleider mee te maken kunt krijgen
  • kunt benoemen waar je informatie en hulp kunt vinden wanneer je te maken hebt met een kwestie
  • kunt beschrijven hoe te handelen wanneer je te maken krijgt met spanningen, conflicten en juridische kwesties in de opleiding.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Drs. G.G.H. (Frits) Coumans, opleider/adviseur NSPOH.
  • Drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn

Datum: 10 apr '18

In het kort

Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?

In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • aangeven wat feedback is
  • uitleggen wat het verschil is tussen feedback en sturing;
  • de stoplichtmomenten herkennen voordat je feedback geeft;
  • principes voor het geven van feedback toepassen in een praktijkcasus, waarbij je rekening houdt met de – ander en de verbale en non-verbale communicatie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

JGZ Alumnidag 2018

Datum: 20 mrt '18

Durf te zijn wie je wil !

In het kort

Hoe houd je de spirit en enthousiasme van je opleiding jeugdarts vast in de waan van alledag? Hoe bijzonder zou het zijn om elkaar weer te zien, te spreken en te horen waar een ieder mee bezig is. Met dit doel voor ogen biedt de NSPOH jou als eerdere deelnemer de kans een geaccrediteerde jaarlijkse onderwijsdag te volgen.

Er is nog een andere aanleiding: Corien Scheenstra  wil op deze dag graag nog eenmaal coördinerend opleider zijn. Het is haar allerlaatste dag bij de NSPOH, die ze verlaat vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Programma

Centraal staan drie onderwerpen, die je als JGZ professional kunt inzetten en gebruiken om het verschil te kunnen maken, als jeugdarts of arts M&G binnen je organisatie, maar zeker ook daarbuiten,

Gebruik je “kleur en wees er trots op”

Ben je een denker, of juist iemand die juist leert van vallen en opstaan? Is jouw manager of de beleidsambtenaar van de gemeente totaal iemand anders? Het is allemaal goed, maar door je zelf te kennen, helpt je jezelf veel verder. Als je weet hoe je jouw “kleur” eruit ziet, kun je dit inzetten om je doel te bereiken, privé en professioneel. Hoe? Dat leer je tijdens deze onderwijsdag.

(Professionele) identiteit

Vraag eens aan een stel artsen om zich zelf voor te stellen, zonder dat te zeggen wie ze beroepsmatig zijn, waar ze werken (kinderarts, jeugdarts internist, arts MG enz). Ze mogen alleen zeggen wie ze zijn, hoe oud ze zijn, getrouwd, hobby’s, kinderen, waar ze van houden, welke vakanties, kamperen of juist niet, welke sporten etc. Dat is echt heel lastig. Aan de andere kant: leg eens als jeugdarts uit wat je doet, wat jouw beroep inhoudt en waarom het zo goed is als je als ouder en/of jeugdige op het spreekuur komt. Wie ben je als persoon, wie ben je als arts, waarom ben je waardevol en mag je er zijn? Daarop proberen we met elkaar antwoorden te formuleren.

Reflecteren kun je leren

In de opleiding heb je leren reflecteren. Maar doe je het op de juiste manier, zodat je dit automatisch dagelijks gaat toepassen, ook in je privé leven? Leer in dit onderdeel een paar handige trucjes, die je veel opleveren en niet alleen in je werk. Je leert nu eenmaal het beste van eigen ervaringen en hoe je het een volgende keer anders kunt doen. Daar is veel winst te behalen voor jezelf.

Wat je leert

Na het volgen van deze onderwijsdag

  • weet je welke “kleur” (rood, blauw, groen of geel) bij jou past en die voor een groot gedeelte jouw handelen in bepaalde situaties bepaalt.
  • heb je geleerd hoe je deze effectief kunt inzetten in je werk, maar ook privé.
  • ben je je bewust van jouw persoonlijke identiteit en kun je deze ook vertalen naar een beroepsmatige identiteit.
  • heb je geleerd hoe je effectief kunt reflecteren en daardoor je eigen handelen kunt verbeteren of effectiever kan maken.

Docenten

  • Evi Vermeer
  • Col Prevoo
  • Felicia Vizi

Voor wie

Jeugdartsen (eerdere deelnemers aan onze opleiding jeugdarts), opleiders JGZ en andere belangstellenden.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Landelijke aiosdag

Datum: 2 feb '18

In het kort

Sinds 2022 hebben we vanuit de Landelijke aiosdag aandacht voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Deze kloof bestaat nog steeds. Sterker nog, de kans dat deze verschillen groter worden is groot. Tijdens het aankomende congres ligt de focus op de rol die we als sociaal geneeskundige kunnen spelen. Ook wordt er ingegaan op het vraagstuk: hoe kun je je stem beter laten horen in relevante vraagstukken ten aanzien van preventie in de politiek en/of de maatschappij?

Karine in het Land, voorzitter van KAMG en keynotespeaker, neem ons mee in de uitdagingen van deze tijd waarna we aan de hand van verschillende sprekers en workshops middels allerlei voorbeelden zien hoe ook wij onze stem kunnen laten horen.

Ruben Terlou, deskundige op het gebied van geopolitiek, gezondheidszorg, en de kunst van reizen, film en fotografie, vraagt aandacht via onder andere het beeld: ‘Ik bereik mensen liever met een documentaire’.

Madelijn Strick is gedragswetenschapper en heeft zich gespecialiseerd in de invloed van humor. Ze richt zich nu op de rol van muziek in reclame. Je laten horen is belangrijk voor iedere sociaal geneeskundige. Foto’s en documentaires, lobbyen, theater, schrijven, social media en humor: laat je inspireren, want het komt allemaal naar voren in de Landelijke aiosdag 2025!

Routebeschrijving

Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).

  • Pont: Vanaf Centraal Station neem je de pont naar Buiksloterweg. Deze pont vaart dag en nacht en is gratis. De reisduur is ongeveer drie minuten. Vanaf de pont is het 1 minuut lopen naar de Tolhuistuin.
  • Bus: Vanuit Amsterdam-Noord is de Tolhuistuin te bereiken met bus 38. De bus stopt direct naast de Tolhuistuin. Raadpleeg voor actuele reisinformatie www.9292.nl.
  • Parkeren: De dichtstbijzijnde parkeergarage is onder de A’DAM Toren, Overhoeksplein 5,1031 KS. Vanaf hier is het ongeveer 150 meter lopen naar het Paviljoen. Ook kan er geparkeerd worden aan de centrumkant van de stad bij Parking Centrum, Oosterdokstraat 150. Neem dan de pont naar Buiksloterweg te nemen aan de Noordzijde van Amsterdam Centraal Station.
  • P+R: Er zijn verschillende P+R locaties rond het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locaties kun je met ov naar Amsterdam Centraal Station en van daar de pont.

Voor wie

Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde volgen.

LOSGIO

Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!

Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Verdeling Canmeds:

  • Maatschappelijk handelen (40%)
  • Professionaliteit (en kwaliteit) (40%)
  • Kennis & Wetenschap (20%)

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie