030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Storytelling en narratieve communicatiemethoden

Datum: 21 aug '18

In het kort

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag. Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt.

Wil jij inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Verhalen zijn effectiever dan statistieken

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.

Deze eendaagse module is een goede voorbereiding op de tweedaagse verdieping: ‘’Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering“.

Docenten

  • Prof. dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

De module is ontwikkeld door het Centrum Media & Gezondheid (CMG). Vanuit verschillende wetenschappelijke domeinen ontwikkelt en test het CMG innovatieve communicatiemethoden, met name om kwetsbare doelgroepen te bereiken. Ze doen dat onder andere door entertainment-education strategie, storytelling, sociale media en co-creatie in te zetten. Het CMG heeft hiervoor diverse (inter-)nationale prijzen ontvangen.

Centrum Media en Gezondheid - foto Casper Cammeraat - NSPOH
Bekijk de trailer van de minisoap SOUND op de website van het Centrum Media en Gezondheid. Foto Casper Cammeraat.

Voor wie

Voor preventiemedewerkers, communicatieprofessionals, onderzoekers, projectleiders en andere professionals in de Public Health die hun doelgroepen graag beter willen leren kennen en bereiken.

Toelatingseisen

Minimaal hbo denk – en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Big data gebruiken in public health onderzoek

Datum: 21 aug '18

In het kort

Elke dag creëren we 2,5 triljoen bytes aan data. Er is enorm veel data over de gezondheid, het gedrag en de omgeving van mensen. Wil je leren hoe je deze data adequaat inzet voor wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer wetenschappelijk onderzoek met big data opzetten

Big data refereert naar de mogelijkheid om gebeurtenissen te volgen, verklaren en voorspellen door het slim combineren en analyseren van complexe datasets uit verschillende bronnen (Ottenheijm, 2015). De mogelijkheden voor innovatie en onderzoek met big data zijn talrijk en veelbelovend.

Binnen alle sectoren schallen de termen door de gangen: data science, big and messy data, data driven technology, e-Health, Internet of Things. “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” (Dan Ariely, 2013). De publieke gezondheidzorg is geen uitzondering.

Deze module is bedoeld voor koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Welke subonderwerpen/onderdelen komen er aan bod?

Inleiding en overzicht van big data en toepassingen
Tijdens het eerste deel van de dag gaan we in discussie over de basisprincipes van big data, waar je rekening mee moet houden als je onderzoek wilt doen met big data. Denk hierbij aan ethische vraagstukken en privacy, data kwaliteit, vergelijkbaarheid van data en welke data geschikt, open en vrij beschikbaar is.

Koppelen van CBS-bestanden
Een voorbeeld van big data onderzoek is het verrijken van gemeentelijke registraties met CBS data. In praktische stappen word je meegenomen in hoe je kunt achterhalen welke informatie beschikbaar is en op welke manier je verschillende databestanden aan elkaar kunt koppelen.

Het inzetten van omgevingsdata voor beleidsonderzoek
Door de opkomst van big data weten we steeds meer over de leefomgeving. Binnen het kader van de nieuwe Omgevingswet spelen gezondheid, sporten en bewegen bovendien een prominente rol. Tijdens dit deel gaan we kijken naar hoe je omgevingsdata in kunt zetten voor beleidsrelevant gezondheidsonderzoek.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je beschrijven hoe je onderzoek met gebruik van big data verantwoord kunt opzetten.
  • kun je de bruikbaarheid van data beoordelen.
  • kun je de kwaliteit van data beoordelen.
  • heb je inzicht in hoe databestanden gekoppeld kunnen worden.

Docent

Deze interactieve dag wordt verzorgd door drie docenten:

  • Mariëlle Beenackers, PhD en senior onderzoeker aan de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC met als expertise sociale epidemiologie.
  • Merel Schuring, Post doctoraal onderzoeker bij de afdeling maatschappelijke gezondheidszorg van het Erasmus MC.
  • Mark Noordzij, onderzoeker bij het Mulier Instituut. Werkt aan vraagstukken die bewegen, sport en de leefomgeving aan elkaar verbinden.

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health en koplopers, die kennis hebben gemaakt met de mogelijkheden van big data en big data graag willen inzetten voor onderzoek in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer:

“De training was zeer actueel en helder uitgelegd. Eindelijk begrijp ik waar die ‘Big Data’ echt over gaan. Ik ben echt onder de indruk van het effect van een combinatie van bronnen op je ‘sample size’. En nu snap ik waarom het zo is. ” 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Integrale beleidsadvisering omgevingswet

Datum: 2 aug '18

In het kort

Leer hoe de ontwikkelingen rondom de omgevingswet een kans bieden om de relatie en samenwerking met gemeenten verder te versterken en trusted advisor te worden van die gemeenten.

Deze nieuwe module wordt niet in 2019 maar in 2020 aangeboden.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lobbyen en netwerken

Datum: 2 aug '18

In het kort

Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe je je netwerk optimaal inzet en hoe je met lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerp je een plan.​

Wat je leert

De regels van het lobbyspel en de richtlijnen voor een lobbyplan.

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of  als keuze-onderdeel van jouw medische vervolgopleidingen.

Aan het eind van de module kun je een krachtenveldanalyse gebruiken om inzicht te krijgen in alle personen en partijen die betrokken zijn bij jouw lobbydoel. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als je draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Je leert hoe belangrijk het is om een langdurige vertrouwensband op te bouwen, zodat je op cruciale momenten op je expertise aangesproken wordt. Aan de hand van voorbeelden, maak je kennis met verschillende beïnvloedingsstrategieën. Doordat je weet welke partijen en personen het slagen van jouw lobbydoel kunnen beïnvloeden, kun je gericht beïnvloedingsstrategieën inzetten. Ook leer je de spelregels van het lobbyen en hoe je met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden en invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.

Het lobbyspel en de regels

Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Hoe krijg ik iets op de (politieke) agenda?
  • Hoe zorg ik dat mijn boodschap landt bij degenen voor wie die bestemd is?

Bij  bovenstaande vragen gaat het ook om:

  • Wie kan mij helpen om mijn lobbydoel te bereiken, en hoe?

Je voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module. De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werk je aan je eigen lobby-plan.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door

  • Gertrude van Driesten, opleider NSPOH
  • Anja Koornstra, opleider NSPOH

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Omgaan met weerstand

Datum: 24 jul '18

In het kort

Als professional krijg je te maken met weerstand. Je eigen weerstand bij veranderingen, maar ook weerstand tegen veranderingen die jij soms doorvoert.

In deze module leer je meer over je eigen weerstand, het vandaan komt en wat je ermee kunt. Daarnaast gaat de module over weerstand naar jou en de rol of taak die jij hebt en over weerstand tegen organisatieveranderingen.

De module is niet alleen voor adviseurs, maar voor iedereen die te maken heeft met weerstand, in welke vorm dan ook.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Iedereen werkzaam in de public health en occupational health.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,7.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid

Datum: 19 jul '18

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze online module van twee halve dagen.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij laaggeletterden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken. Je intake en stoppen-met-roken plan is verbeterd en sluit beter aan op de mogelijkheden en behoeften van deze roker. Je hebt geleerd hoe je met minder taal en gebruik van andere vormen (zoals beeldmateriaal) concepten als tabaksverslaving simpel kan uitleggen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring. Houdt er rekening mee dat je vóóraf en in de periode tussen de twee dagdelen huiswerkopdrachten krijgt om wat je leert direct in de eigen praktijk toe te passen.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij KABIZ.

Na afloop van deze module:

  • Heb je inzicht in de mogelijkheden van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden om informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Heb je geleerd om met een bredere blik naar mensen te kijken, door te vragen wat er speelt op lichamelijk, sociaal, maatschappelijk en geestelijk gebied.
  • Heb je geoefend om eenvoudige woorden te gebruiken, om abstracties te vermijden en om de terugvraagmethode toe te passen.
  • Heb je meer besef van het belang van een vertrouwensband, juist voor deze groep rokers.
  • Heb je de vragen die bij de intake aan de patiënt worden gesteld aangepast.
  • Heb je meer mogelijkheden om samen met de patiënt/cliënt een stopplan maken dat aansluit op de behoefte, het dagelijks leven en het niveau van de patiënt/cliënt.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om hun zelfvertrouwen te vergroten.
  • Heb je geoefend met gesprekstechnieken om te motiveren de gegeven adviezen op te volgen.
  • Heb je geoefend met het gebruik van beeldmateriaal en ondersteunende middelen.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Forensisch medische expertise bij kinderen

Datum: 17 jul '18

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je jouw forensisch medische expertise op het gebied van kinderen vergroten? Wil je leren hoe je geweldsdelicten bij kinderen herkent en hoe je hierover rapporteert naar justitie? Doe dan deze vijfdaagse module.

Wat je leert

Leer geweldsdelicten bij kinderen duiden en rapporteren

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van kindermishandeling en het bepalen van de eventuele toedracht.

Tijdens deze module vergroot en verdiep je je forensisch medische expertise op het gebied van kinderen. Je leert onder andere geweldsletsels bij kinderen herkennen, beschrijven en registeren. Je leert hoe je dit binnen de richtlijnen van de beroepsgroep rapporteert naar justitie. Je leert over de lijkschouw bij minderjarigen en de (on)mogelijkheden van gerechtelijke sectie. Je maakt kennis met de samenwerkingspartijen en leert hoe je je netwerk op de juiste manier, en bij diverse casuïstiek, inzet. Daarnaast is er aandacht voor de communicatie met minderjarigen.

Deze module sluit aan bij de huidige ontwikkelingen rond forensisch medische expertise bij kinderen (FMEK) en geeft naast forensisch medische inhoud ook een update over de stand van zaken van het FMEK-project vanuit GGD-GHOR en de huidige aanpak van kindermishandeling in Nederland vanuit Veilig Thuis.

Na afloop van deze vijfdaagse module:

  • kun je fysieke, seksuele en overige vormen van kindermishandeling herkennen.
  • kun je geweldsletsels bij kinderen juridisch correct beschrijven, interpreteren en duiden.
  • kun je communiceren met kinderen en ouders/verzorgers rondom (vermoedens van) kindermishandeling.
  • kun je de meldcode kindermishandeling uitvoeren in samenwerking met ketenpartners.
  • ken je de aandachtspunten bij de lijkschouw van een minderjarige.
  • ken je de mogelijkheden van postmortaal onderzoek en gerechtelijke sectie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van forensisch medisch expertise bij kinderen.

Voor wie

Deze module is bedoeld voor forensisch artsen en vertrouwensartsen. Er is nu ook een FMEK module specifiek voor behandelend artsen, zoals huisartsen en SEH-artsen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – One Minute coaching en Strategisch coachen

Datum: 12 jul '18

In het kort

Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.

Wat je leert

Leer mindset beïnvloeden en gesprekken sturen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.

Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.

Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • kun je in korte contactmomenten invloed uitoefenen op de mindset van je aios in het ‘hier en nu’.
  • ben je in staat de essentie in een verhaal of gesprek te achterhalen en situaties te beïnvloeden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – het landelijke werkgeverschap en ik als opleider

Datum: 12 jul '18

In het kort

Het landelijk werkgeverschap start in 2019. Wil je leren wat de belangrijkste veranderingen zijn in de opleiding arts maatschappij en gezondheid? En hoe je jouw veranderde rol als praktijkopleider goed kunt invullen? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Vanaf maart beginnen de eerste aios van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en Forensische geneeskunde onder het Landelijk Werkgeverschap aan de eerste fase van de opleiding arts maatschappij en gezondheid.

Deze module is ontwikkeld om je hierover te informeren. ’s Ochtends krijg je informatie over de actuele stand van zaken van de opnieuw ingerichte opleiding. Ook contactpersonen zijn daarbij uitgenodigd. Er is tevens ruimte om onderling in gesprek te gaan.

De middag is specifiek bestemd voor  praktijkopleiders. We besteden dan aandacht aan hoe je om gaat met je veranderde rol. Hoe kun je bijvoorbeeld goed beoordelen nu je minder contact hebt met je aios? En hoe spreek je een duidelijke rolverdeling af met de stagebegeleiders?

Het programma wisselt kennisoverdracht en interactieve discussies af. Daarnaast doen we oefeningen en bespreken we casuïstiek.

Na afloop van deze didactische scholing weet je:

  • hoe jouw profielopleiding onder het Landelijk Werkgeverschap is vormgegeven.
  • hoe je jouw kennis en ervaring kunt inzetten nu je rol als praktijkopleider meer op afstand is.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.
  • Instituutsopleiders van de NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van  opleidingsinstellingen waar vanaf 2019 de praktijkopleiding van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en/of Forensische geneeskunde wordt aangeboden.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je:

  • de basisopleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of
  • aios sociale geneeskunde begeleidt onder verantwoordelijkheid van een erkend praktijkopleider.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.