030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Vroegtijdige opsporing van coeliakie door de JGZ

Datum: 10 mrt '25

In het kort

Je hoort veel over coeliakie in het nieuws, de gevolgen voor het opgroeien van het jonge kind. In deze module leer je over welke rol de JGZ kan hebben in het opsporen en gezond laten opgroeien van een kind.

Wat je leert

Tijdens deze eendaagse module maak je kennis met de theoretische achtergrond van coeliakie. Wat is het precies, waarom is het geen intolerantie en wat zijn de gevolgen wanneer iemand onbehandeld blijft? Je leert wanneer je moet verwijzen naar de huisarts of wanneer naar de kinderarts. Er wordt casuïstiek besproken waardoor je kunt oefenen met praktijkvoorbeelden. Tot slot ga je oefenen hoe je verdenkingen van coeliakie bespreekbaar kunt maken en hoe je zo goed mogelijk kunt samenwerken met andere zorgprofessionals uit de eerste en tweede lijn.

Na afloop van deze module

  • Kun je benoemen wat coeliakie is;
  • Kun je benoemen wat veelvoorkomende symptomen van coeliakie zijn;
  • Kun je benoemen waarom vroegtijdige opsporing van coeliakie belangrijk is voor de ontwikkeling en gezondheid van het kind;
  • Wat de impact van een glutenvrij dieet is op het gezin en de directe omgeving;
  • Ben je bekend met de verschillen tussen coeliakie, glutenintolerantie en andere gastro-intestinale aandoeningen;
  • Kun je een passend vervolg geven bij verdenking van coeliakie, inclusief doorverwijzing naar de huisarts indien nodig.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, huisartsen, basisartsen.

Docenten

  • Caroline Meijer, kinderarts LUMC. Winnaar NCV- Stimuleringsprijs 2023. Als hoofdonderzoeker Glutenscreen zet zij zich in voor vroegdiagnostiek van coeliakie bij kinderen op consultatiebureaus.
  • Lucy Smit, jeugdarts en projectmanagement. Haar aandachtsgebieden zijn: Rijksvaccinatieprogramma (RVP), wetenschappelijk onderzoek en opleiding. Daarnaast is zij medisch adviseur voor het CJG, Van Wiecheninstructeur, lokaal coördinator van de Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid van de AUMC, initiatiefnemer van de beweging Jeugdarts Next Level. Lucy verzorgd al meerdere jaren onderwijs voor NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de zorgverzekeringswet

Datum: 24 feb '25

In het kort

“Als arts bij een zorgverzekeraar sta je met 10-0 achter. Bij het grote publiek en ook bij collega-artsen. Wij staan niet hoog in de hiërarchie.” Docent Sandra Offeringa neemt je mee in de wereld van de zorgverzekering en welke kaders en mogelijkheden deze biedt binnen de sociale geneeskunde en wat de rol van de arts is binnen dit werkveld

Wat je leert

Inhoud

De Zorgverzekeringswet vormt de basis van ons zorgstelsel en bepaalt welke zorg vergoed wordt en onder welke voorwaarden. Voor professionals die betrokken zijn bij sociaal-medische advisering is inzicht in deze wet essentieel. Tijdens deze eendaagse module krijg je een helder overzicht van de werking van de Nederlandse zorgverzekering en de keuzes die zorgverzekeraars maken op het gebied van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg.

Wat kun je verwachten?

De ontstaansgeschiedenis van de zorgverzekering: hoe is de Zorgverzekeringswet ontstaan en welke principes liggen eraan ten grondslag?
De basisverzekering en aanvullende verzekeringen: wat wordt vergoed en welke criteria bepalen de dekking?
De rol van zorgverzekeraars en toezichthouders: hoe zorgen zij voor betaalbare en toegankelijke zorg?
Praktische toepassingen: analyse van casussen en beleidsvraagstukken binnen de Zorgverzekeringswet

Soort scholing

Deze interactieve onderwijsdag combineert theorie met praktijk. Naast mondelinge kennisoverdracht werk je met kleine opdrachten en casuïstiek om de stof direct toe te passen en te bespreken.

Na afloop van deze module kun je

  • toelichten hoe de verschillende soorten basisverzekeringen tot stand zijn gekomen en wat deze inhouden;
  • uitleggen wat de rol en verantwoordelijkheden zijn van de adviserend geneeskundige, werkzaam bij een zorgverzekeraar;
  • een beoordeling van de vergoeding van een specifieke behandeling of geneesmiddel binnen de Zorgverzekeringswet analyseren.

Na het volgen van deze module kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Voor wie

Professionals werkzaam in de publieke gezondheidszorg.

Docenten

Sandra Offeringa, Arts M&G, adviserend geneeskundige en praktijkopleider.

Toelatingseisen

Je hebt de instapmodule ‘Zorgstelsel in zicht‘ gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lobby en beleidsbeïnvloeding

Datum: 24 feb '25

In het kort

Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Welke vaardigheden helpen bij een succesvolle lobby? En hoe kies je bewust je beïnvloedingsstrategie? In deze module ontwerp je aan de hand van een persoonlijk lobbydoel een plan en doe je er de eerste ervaringen mee op.

Wat je leert

Soepel bewegen in het lobbyspel en met succes beleid beïnvloeden

Als public of occupational health professional houd je je bezig met maatschappelijke vraagstukken. Om deze effectief aan te pakken zul je moeten samenwerken met mensen die soms ook andere belangen hebben. Hoe je dit doet, leer je in deze tweedaagse basismodule.

Tijdens de module werk je aan je eigen lobby-idee, op basis van de volgende thema’s:

  • Doelgericht werken aan beleid
  • Persoonlijke lobbyvaardigheden
  • Duurzame vertrouwensrelaties bouwen
  • Lobbyplan en lobbybrief

Door over je eigen en andermans lobby-idee na te denken, scherp je dit stap voor stap aan. Tussen de onderwijsdagen in oefen je je lobbyboodschap bij spelers in je eigen netwerk en werk je aan je lobbyplan. Deze ervaringen neem je mee naar de tweede onderwijsdag, waar je live mag ‘oefenen’ op een politicus.

Aan het eind van deze praktijkgerichte module heb je een plan waar je daadwerkelijk mee verder kan. We verwachten van de deelnemers een actieve rol. Het onderwijs is een mix van theorie, groepsoefeningen en reflectie op eigen houding en vaardigheden.

Heb je na deze module de smaak te pakken? Kijk dan eens bij de verdiepende nascholing over ‘ Training adviesvaardigheden’, ‘De vertrouwde adviseur’ of ‘Effectief doelen bereiken in complexe situaties. Leer werken met krachtenveldanalyse

Soort scholing

Na afloop van deze tweedaagse module

  • Kun je jouw lobbydoel relateren aan andermans doelen
  • Heb je inzicht in je eigen lobbyvaardigheden en valkuilen
  • Ken je het belang van duurzame vertrouwensrelaties
  • Weet je welke elementen onmisbaar zijn in je lobbyplan en lobbybrief

Voor wie

Docenten

  • Anja Koornstra – Anja is Master Public Health en ervaren adviseur met een lange geschiedenis in de publieke gezondheidszorg. Ze werkte tot 2023 lange tijd bij GGD GHOR Nederland en daarvoor o.a. bij de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Gespecialiseerd in gezondheidsbeleid, preventie en innovatie, onder andere betrokken bij AIDS-beleid in de jaren 90, herziening wetgeving rond tabak en alcohol, Nationaal Preventieakkoord (2018) en GALA (2022).
  • Gertrude van Driesten – Gertrude is een ervaren strateeg en procesbegeleider, met ruime ervaring in het veld van public health. Vanuit haar werk als opleider/adviseur bij NSPOH ontwikkelt en verzorgt ze bij- en nascholing over onder andere professionele vaardigheden.
    Gertrude werkte tot medio 2024 eerder bij De Argumentenfabriek, waar ze denkwerk begeleidde over complexe vraagstukken in de zorg en (mede)auteur was van boeken in de serie ‘Zó werkt de zorg’. Eerder werkte ze in strategische functies bij onder andere GGD GHOR Nederland en de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Gertrude is afgestudeerd gezondheidswetenschapper en Master of Public Health.

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

AI in de sociale gezondheidszorg: kans en/of uitdaging

Datum: 19 feb '25

In het kort

In deze module verken je de mogelijkheden van artificial intelligence (AI) in de sociale gezondheidszorg. In deze tweedaagse scholing ontdek je hoe je met kunstmatige intelligentie kunt werken om zorg te verbeteren en communicatie te optimaliseren. Je leert over de voor- en nadelen en de ethische en juridische impact. Daarnaast ontwikkel je een kritische blik op de balans tussen technologie en empathie.

Wat je leert

Inhoud

AI is geen toekomstmuziek meer – het is een realiteit die de sociale gezondheidszorg zal veranderen. Generatieve AI zoals ChatGPT, voorspellende modellen en gespreksanalysetools worden steeds vaker ingezet. Ze beloven efficiëntie, snellere analyses en datagedreven besluitvorming. Maar hoe verhouden deze voordelen zich tot menselijke empathie, ethische verantwoordelijkheid en medische professionaliteit?

Recente maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de groeiende rol van AI bij medische beslissingen, discussies over ethische en juridische implicaties en de impact van automatisering op arts-patiëntrelaties, maken deze vraagstukken urgenter dan ooit. Hoe zorgen we ervoor dat AI een hulpmiddel is en niet een obstakel voor menselijke zorg?

In deze tweedaagse cursus krijg je kennis over de werking, betrouwbaarheid en toepassingsmogelijkheden van AI. Daarnaast maak je je concrete tools eigen zodat je weet hoe je AI effectief én verantwoord in kunt zetten in jouw praktijk. Zo kun je niet alleen AI gebruiken, maar ben je ook een volwaardig gesprekspartner binnen jouw organisatie.

Na afloop van deze module

  • Begrijp je wat AI is, hoe input wordt verwerkt, en hoe de betrouwbaarheid van output kan worden beoordeeld;
  • Kun je basisvaardigheden in AI (zoals chatGPT) toepassen, zoals het formuleren van effectieve prompts;
  • Kun je de voor- en nadelen van AI-toepassingen binnen de sociale geneeskunde identificeren en uitleggen;
  • Begrijp je hoe AI toegepast kan worden in de context van de sociale geneeskunde op individueel, organisatie- en maatschappelijk niveau;
  • Heb je kennis van de relevante wet- en regelgeving met betrekking tot AI;
  • Heb je een bewustzijn ontwikkeld van de belangrijkste ethische uitdagingen rondom het gebruik van AI in de sociale geneeskunde;
  • Ben je een effectieve gesprekspartner door een gefundeerde mening te hebben gevormd met betrekking tot het gebruik van AI binnen jouw organisatie.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Anne van Gaalen (MD, PhD) – Anne van Gaalen is arts bedrijfsgeneeskunde, heeft een PhD in game-based learning en heeft gepubliceerd over artificial intelligence

Praktische informatie

Mocht jouw accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress: vriend en vijand

Datum: 10 feb '25

In het kort

Stress en burn-out zijn de meest voorkomende beroepsziekten van deze tijd. Daarom wordt er steeds meer aandacht besteed aan stressreductie en preventie. Hoewel stress een onvermijdelijk onderdeel van ons leven is, wordt het vaak alleen als iets negatiefs gezien. In de scholing Stress: Vriend en Vijand ontdek je hoe je stress niet alleen leert herkennen, maar ook hoe je het kunt gebruiken als kracht om zowel je persoonlijke als professionele leven te verbeteren.

Wat je leert

In deze praktijkgerichte scholing ontdek je hoe stress zowel een krachtige factor voor verhoogde prestaties kan zijn, maar ook wanneer het je welzijn in gevaar kan brengen. Je leert hoe je stress kunt omarmen en omzetten van een obstakel naar een katalysator voor groei, balans en succes.

Je krijgt inzicht in de fysiologische en psychologische werking van stress en leert welke rol het speelt in jouw leven. We helpen je te begrijpen hoe je stress kunt inzetten om je doelen te bereiken en nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Tegelijkertijd ontdek je de negatieve effecten die stress voor jou kan hebben, en hoe je deze effectief kunt beperken. Zo krijg je inzicht in je eigen copingmechanismen. Ook leer je hoe je te strakke patronen die je hebt ontwikkeld, en je eigenlijk niet verder helpen, kunt saboteren en ombuigen naar behulpzame patronen in lastige situaties. Met praktische technieken en waardevolle handvatten leer je stress te managen op zowel de korte als lange termijn.

Tot slot ga je aan de slag met een persoonlijk actieplan, zodat je energiek en vitaal blijft, zowel in je werk als in je dagelijks leven.

Na afloop van deze scholing

  • kun je uitleggen wat stress is en begrijp je hoe het je lichaam beïnvloedt;
  • heb je inzicht in de meest recente visies op stress en weet je hoe je deze kunt toepassen in het dagelijkse leven;
  • kun je benoemen wat jouw triggers zijn;
  • weet je hoe je kunt omgaan met de fysieke als ook jouw emotioneel/mentale stressreacties.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health.

Docenten

  • Daphne Metsemakers (Registerpsycholoog NIP Arbeid & Gezondheid, coach en trainer)

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Voorheen heette deze scholing ‘Stress als bondgenoot’. In 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0. De scholing is verbeterd op basis van de verworven feedback.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze scholing kozen. Zij stelden zich de volgende vragen:

  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Teveel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Traumavrij werken

Datum: 27 nov '24

In het kort

Deze eendaagse scholing wordt verzorgd door PROSA en is gericht op het voorkomen van angst, pijn en toepassen van dwang binnen de zorg voor kinderen. Het PROSA kenniscentrum is gericht op het realiseren van procedureel comfort voor kinderen, of dit nu in het ziekenhuis is of daarbuiten.

Wat je leert

Inhoud

Kinderen ervaren nog weleens angst en pijn tijdens medische verrichtingen. Als professional, voor wie dit de dagelijkse praktijk is, kan je dan denken “Het hoort er nu eenmaal bij” of “Het went wel”. Het blijkt echter uit onderzoek dat bij herhaalde pijnmomenten, zoals tijdens medische verrichtingen, angst en verdriet bij kinderen alleen maar toenemen. Gelukkig kan het ook anders.

Tijdens deze eendaagse scholing leer je wat procedureel comfort inhoudt en hoe je aan de hand van geïntegreerde technieken kan inspelen op de behoeften van kinderen. Je leert over de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en wat helpende taal is die je kan inzetten als professional.

Respect, verbinding en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen professional en kind en ouder(s). Maar hoe maak je contact met hen en welke rol speelt de omgeving? Het zijn allemaal onderwerpen die in deze scholing aan bod komen. Het PROSA kenniscentrum geeft sinds 2019 onderwijs in procedureel comfort.

Voorafgaand aan de contactdag bereid je jezelf voor met het doorlopen van twee e-learning modules:

  • Algemene begrippen van procedureel comfort
  • Non farmacologische strategieën voor de praktijk

Gedurende de scholingsdag zal er dieper op deze materie worden ingegaan en doormiddel van opdrachten geoefend met de toepassing in de praktijk.

Soort scholing

Deze scholing is een combinatie van e-learning en interactief onderwijs.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de impact van pijn, angst en dwang tijdens medische verrichtingen is voor een kind en de omgeving;
  • toelichten wat het belang is van connectie en vertrouwen met kind en de omgeving om distress bij procedurele verrichtingen te verminderen;
  • vertellen wat er nodig is om procedureel comfort te bewerkstelligen in de praktijk en daarbij enkele voorbeelden geven;
  • toelichten welke vier belangrijke aandachtspunten er zijn om procedurele distress in de praktijk positief te beïnvloedden;
  • een concept plan op maat maken voor een kind waarbij je hebt gesignaleerd dat hij/zij angstig is;
  • met enkele voorbeelden toelichten hoe de ketenaanpak rondom het verminderen van procedurele distress in de praktijk eruit kan zien.

Voor wie

Professionals zoals artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten die in hun dagelijkse praktijk werken met kinderen.

Docenten

  • L. Schuiten Msc (verpleegkundig specialist)
  • S. van den Berg Msc (verpleegkundig specialist)
  • G. de Vente BSc/MBA (Bedrijfskundige/ SEH-verpleegkundige)
  • F. Kreier Dr. (kinderarts)
  • L. Ockeloen Dr. (kinderarts)

Toelatingseisen

Verpleegkundige of medische achtergrond.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgstelsel in zicht

Datum: 11 nov '24

In het kort

In deze scholing ontdek je de werking en financiering van het Nederlandse zorgstelsel en jouw rol als zorgprofessional, met een blik op de toekomst van de zorg.

Wat je leert

Het Nederlandse zorgstelsel is complex en voortdurend in ontwikkeling. Als zorgprofessional is het essentieel om te begrijpen hoe het stelsel is opgebouwd, hoe de financiering werkt, welke overlap er bestaat tussen verschillende zorgdomeinen en welke positie jij als zorgprofessional kunt innemen in dit geheel. Na deze onderwijsdag heb je inzicht in de opbouw en samenhang van de verschillende zorgdomeinen die vallen binnen het Nederlandse zorgstelsel.

Tijdens deze dag behandelen we de volgende onderwerpen:

  • Zorgstelsel
    Aan de hand van een visueel overzicht wordt de kennis van de achtergrond en opbouw van het zorgstelsel vergroot. Ook wordt inzicht gegeven in de basis van de verschillende zorgdomeinen.
  • Overlap in zorgdomeinen
    Er bestaan tussen de verschillende zorgdomeinen overlappende manieren om soortgelijke zorg te verstrekken. Aan de hand van casuïstiek kijken we naar diverse situaties waarin de overlap leidt tot frictie. Daarnaast worden welke onderliggende zaken spelen bij specifieke wensen voor zorgverstrekkingen verheldert.
  • Financiering van het zorgstelsel
    Het zorgstelsel heeft verschillende financiële routes die ook voor zorgprofessionals belangrijk zijn om te begrijpen. Hierbij komen de verschillende directe en indirecte wijze van financiering aan de orde en worden de verschillende betrokken partijen inzichtelijk.
  • De rol van de Arts Maatschappij + Gezondheid
    We onderzoeken de rol van de arts M+G en de rol binnen de verschillende zorgdomeinen. Hierbij wordt in groepsverband onderdelen van de verschillende zorgdomeinen bekeken en uitgezocht welke rol de arts M+G kan innemen.
  • Vooruitblik naar de Toekomst
    In het huidige zorglandschap treden in toenemende mate complicaties op, die maken dat we de zorg zoals we die kennen niet voor de toekomst kunnen garanderen. We gaan kijken hoe deze complicaties in het zorgsysteem zijn ontstaan en wat we hieraan voor de toekomst kunnen doen.

Soort scholing

De werkvormen worden afgewisseld, je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag door middel van casuïstiek en opdrachten om de kennis toe te passen.

Na afloop van deze module

  • Kun je de belangrijkste elementen in de opbouw en achtergrond van het Nederlandse zorgstelsel benoemen.
  • Kun je de overlap tussen verschillende zorgdomeinen benoemen en voorbeelden geven van hoe hierbinnen te navigeren.
  • Kun je in grote lijnen uitleggen hoe de financiering van het zorgstelsel werkt.
  • Heb je een idee gevormd over jouw rol binnen dit complexe geheel en toekomstige ontwikkeling van het zorgsysteem.

Voor wie

Deze onderwijsdag is met name gericht op artsen in de sociale geneeskunde, maar biedt ook waardevolle kennis en praktische inzichten voor andere zorgprofessionals werkzaam in of met het sociale domein.

Na het volgen van deze module kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep)
  • Drs. Ronald Duzijn (Adviseur – jurist – programmamanager – projectleider (publieke) gezondheidszorg)

Toelatingseisen

Wo-/hbo-werk en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Systematisch werken als praktijkopleider

Datum: 5 nov '24

In het kort

Op deze onderwijsdag worden basisprincipes van systemisch werken aangereikt en toegepast op opleidingssituaties, uitzoomend op zoek naar de oorsprong van patronen en problemen. Laat je verrassen en verrijken door deze effectieve manier van kijken!

Wat je leert

Inhoud

Ieder mens is onderdeel van een systeem en neemt de geschiedenis en normen en waarden van dit systeem mee de wereld in. We denken en handelen vanuit datgene wat we in ons systeem hebben geleerd en ontwikkelen van daaruit onbewuste patronen. Een ontstaan patroon kan leiden tot prettig gedrag, maar ook tot wrijving in bepaalde contexten, relaties of interacties. Bij systemisch kijken zoom je als het ware uit naar het grotere geheel en onderzoek je waar een patroon is ontstaan.

Systemisch kijken, voelen, luisteren en handelen geeft inzicht in wat er in de onderstroom leeft en brengt vaak verrassende oplossingsrichtingen voor problemen en knelpunten.

Systemisch kijken kan van meerwaarde zijn in opleidingssituaties als bijvoorbeeld;

  • een opleider irritaties bemerkt bij zichzelf over terugkerend gedrag bij een aios;
  • een aios vastloopt in de opleiding en de opleider vraagt mee te kijken hoe dit komt en wat er nodig is;
  • als de interactie tussen een aios en opleider niet prettig verloopt;
  • de aios aangeeft niet goed om te kunnen gaan met bepaalde type cliënten, collega’s, teams of opdrachten;
  • de opleider een terugkerend patroon in het gedrag van de aios ontdekt: uitstelgedrag, zich niet aan afspraken houden, geen feedback kunnen ontvangen, te veel hooi op zijn vork nemen, etc.

Deze onderwijsdag biedt je de basisbeginselen van systemisch werken en de directe toepassing daarvan bij het begeleiden van aios. Er is ruimte voor inbreng en uitwerking van verschillende vraagstukken aan de hand van eigen casuïstiek en praktijkvoorbeelden.

Soort scholing

Het is een actieve onderwijsdag met kennisoverdracht, oefening, casuïstiek, discussie en zelfreflectie.

Na afloop van deze module kun je

  • de verschillen benoemen tussen systemisch kijken en analytisch kijken;
  • de systemische basisprincipes benoemen;
  • de invloed benoemen van eigen socialisatie in het gezin van herkomst op het ontwikkelen van strategieën, kwaliteiten en patronen als opleider;
  • systemische principes toepassen bij het ontrafelen van een knelpunt m.b.t. het begeleiden van een aios;
  • een systemische grondhouding aannemen;
  • systemische vragen stellen in de dialoog met de aios;
  • een eenvoudige (tafel)opstelling begeleiden.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Docenten

Drs. J.M. Schwarte, arts M+G en systemisch coach. Werkzaam bij Veilig Thuis en eigenaar coachpraktijk

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

 

Perfectionisme: van kwaal naar kwaliteit

Datum: 18 sep '24

In het kort

Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.

In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.

Wat je leert

Inhoud

Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.

Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.

Soort scholing

Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.

Na afloop van deze module kun je

  • duiden welke verschillende varianten van perfectionisme er zijn;
  • uitleggen wat de relatie is tussen ziekte en perfectionisme;
  • de handvatten die zijn aangereikt tijdens de lesdagen inzetten om om te gaan met je eigen perfectionisme.

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.

Docenten

  • Dhr, Dr. A.E. (Arjan) Schröder, psychiater en plaatsvervangend hoofdopleider psychiatrie GGZCentraal, coördinator professioneel gedrag Geneeskunde faculteit VU.
  • Mw, Dr. I.M.J. (Ilja) Saris, psychiater, post-doc, profielopleider wetenschap GGZ inGeest

Toelatingseisen

Je bent post-HBO of WO-geschoold

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgeloos werken met de tolk

Datum: 12 sep '24

In het kort

Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden.  De inzet van een professionele tolk biedt uitkomst. Waar moet je als zorgverlener op letten in een driehoeksgesprek met cliënt en tolk? In deze eendaagse module leer je wat je wél en niet moet doen aan de hand van theorie en praktische oefeningen.

Wat je leert

In deze interactieve module komen belangrijke aspecten van het driehoeksgesprek met een tolk aan bod, zowel praktische zaken als gespreksvaardigheden. De docent illustreert dit met voorbeelden uit haar praktijk.

Praktische onderwerpen zijn bijvoorbeeld:

  • Wanneer heb je een professionele tolk nodig en wanneer niet?
  • Hoe regel je een tolk? Over welke keuzes moet je nadenken en welke afwegingen spelen een rol?
  • Hoe ga je om met de tolk? Welke contextinformatie geef je de tolk?

Elementen van gespreksvaardigheid zijn bijvoorbeeld:

  • Wat is een cultuursensitief gesprek?
  • Hoe houd je de leiding in het driehoeksgesprek?
  • Hoe ga je om met ‘incoherente verhalen’?
  • Hoe communiceer je via de tolk over medische gegevens?

Docent Ismahane Ben Smail heeft 25 jaar ervaring als tolk. Aan de hand van voorbeelden uit haar eigen werkpraktijk laat ze je zien én ervaren wat wel en niet goed werkt in het driehoeksgesprek.

Na afloop van deze module

  • Kun je aandachtspunten benoemen voor een effectief driehoeksgesprek;
  • Kun je inschatten wanneer je een professionele tolk nodig hebt, en hoe je dit regelt;
  • Kun je met voorbeelden toelichten hoe de culturele achtergrond van een cliënt invloed heeft op een gesprek over medische onderwerpen;
  • Weet je wat je wel en niet moet doen zodat cliënt en tolk je beter begrijpen en emoties en nuances niet verloren gaan.

Soort scholing

De module is een mix van theorie, ervaringen uit de praktijk én rollenspellen. Hierdoor krijg je niet alleen kennis maar leer je deze ook toepassen.

Voor wie

Zorgverleners die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.

Docent

Mw. Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V. De docent is beëdigd tolk en heeft 25 jaar ervaring.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

In januari 2025 kreeg deze module van de deelnemers een 8.5. Deelnemers waardeerden de betrokkenheid van de docent en haar vele verhelderende praktijkvoorbeelden.