Je hoort veel over coeliakie in het nieuws, de gevolgen voor het opgroeien van het jonge kind. In deze module leer je over welke rol de JGZ kan hebben in het opsporen en gezond laten opgroeien van een kind.
Tijdens deze eendaagse module maak je kennis met de theoretische achtergrond van coeliakie. Wat is het precies, waarom is het geen intolerantie en wat zijn de gevolgen wanneer iemand onbehandeld blijft? Je leert wanneer je moet verwijzen naar de huisarts of wanneer naar de kinderarts. Er wordt casuïstiek besproken waardoor je kunt oefenen met praktijkvoorbeelden. Tot slot ga je oefenen hoe je verdenkingen van coeliakie bespreekbaar kunt maken en hoe je zo goed mogelijk kunt samenwerken met andere zorgprofessionals uit de eerste en tweede lijn.
Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, huisartsen, basisartsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
“Als arts bij een zorgverzekeraar sta je met 10-0 achter. Bij het grote publiek en ook bij collega-artsen. Wij staan niet hoog in de hiërarchie.” Docent Sandra Offeringa neemt je mee in de wereld van de zorgverzekering en welke kaders en mogelijkheden deze biedt binnen de sociale geneeskunde en wat de rol van de arts is binnen dit werkveld
De Zorgverzekeringswet vormt de basis van ons zorgstelsel en bepaalt welke zorg vergoed wordt en onder welke voorwaarden. Voor professionals die betrokken zijn bij sociaal-medische advisering is inzicht in deze wet essentieel. Tijdens deze eendaagse module krijg je een helder overzicht van de werking van de Nederlandse zorgverzekering en de keuzes die zorgverzekeraars maken op het gebied van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg.
De ontstaansgeschiedenis van de zorgverzekering: hoe is de Zorgverzekeringswet ontstaan en welke principes liggen eraan ten grondslag?
De basisverzekering en aanvullende verzekeringen: wat wordt vergoed en welke criteria bepalen de dekking?
De rol van zorgverzekeraars en toezichthouders: hoe zorgen zij voor betaalbare en toegankelijke zorg?
Praktische toepassingen: analyse van casussen en beleidsvraagstukken binnen de Zorgverzekeringswet
Deze interactieve onderwijsdag combineert theorie met praktijk. Naast mondelinge kennisoverdracht werk je met kleine opdrachten en casuïstiek om de stof direct toe te passen en te bespreken.
Na het volgen van deze module kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:
Professionals werkzaam in de publieke gezondheidszorg.
Sandra Offeringa, Arts M&G, adviserend geneeskundige en praktijkopleider.
Je hebt de instapmodule ‘Zorgstelsel in zicht‘ gevolgd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Welke vaardigheden helpen bij een succesvolle lobby? En hoe kies je bewust je beïnvloedingsstrategie? In deze module ontwerp je aan de hand van een persoonlijk lobbydoel een plan en doe je er de eerste ervaringen mee op.
Als public of occupational health professional houd je je bezig met maatschappelijke vraagstukken. Om deze effectief aan te pakken zul je moeten samenwerken met mensen die soms ook andere belangen hebben. Hoe je dit doet, leer je in deze tweedaagse basismodule.
Tijdens de module werk je aan je eigen lobby-idee, op basis van de volgende thema’s:
Door over je eigen en andermans lobby-idee na te denken, scherp je dit stap voor stap aan. Tussen de onderwijsdagen in oefen je je lobbyboodschap bij spelers in je eigen netwerk en werk je aan je lobbyplan. Deze ervaringen neem je mee naar de tweede onderwijsdag, waar je live mag ‘oefenen’ op een politicus.
Aan het eind van deze praktijkgerichte module heb je een plan waar je daadwerkelijk mee verder kan. We verwachten van de deelnemers een actieve rol. Het onderwijs is een mix van theorie, groepsoefeningen en reflectie op eigen houding en vaardigheden.
Heb je na deze module de smaak te pakken? Kijk dan eens bij de verdiepende nascholing over ‘ Training adviesvaardigheden’, ‘De vertrouwde adviseur’ of ‘Effectief doelen bereiken in complexe situaties. Leer werken met krachtenveldanalyse’
Voor professionals in de public en occupational health.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In deze module verken je de mogelijkheden van artificial intelligence (AI) in de sociale gezondheidszorg. In deze tweedaagse scholing ontdek je hoe je met kunstmatige intelligentie kunt werken om zorg te verbeteren en communicatie te optimaliseren. Je leert over de voor- en nadelen en de ethische en juridische impact. Daarnaast ontwikkel je een kritische blik op de balans tussen technologie en empathie.
AI is geen toekomstmuziek meer – het is een realiteit die de sociale gezondheidszorg zal veranderen. Generatieve AI zoals ChatGPT, voorspellende modellen en gespreksanalysetools worden steeds vaker ingezet. Ze beloven efficiëntie, snellere analyses en datagedreven besluitvorming. Maar hoe verhouden deze voordelen zich tot menselijke empathie, ethische verantwoordelijkheid en medische professionaliteit?
Recente maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de groeiende rol van AI bij medische beslissingen, discussies over ethische en juridische implicaties en de impact van automatisering op arts-patiëntrelaties, maken deze vraagstukken urgenter dan ooit. Hoe zorgen we ervoor dat AI een hulpmiddel is en niet een obstakel voor menselijke zorg?
In deze tweedaagse cursus krijg je kennis over de werking, betrouwbaarheid en toepassingsmogelijkheden van AI. Daarnaast maak je je concrete tools eigen zodat je weet hoe je AI effectief én verantwoord in kunt zetten in jouw praktijk. Zo kun je niet alleen AI gebruiken, maar ben je ook een volwaardig gesprekspartner binnen jouw organisatie.
Professionals in de public & occupational health
Mocht jouw accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stress en burn-out zijn de meest voorkomende beroepsziekten van deze tijd. Daarom wordt er steeds meer aandacht besteed aan stressreductie en preventie. Hoewel stress een onvermijdelijk onderdeel van ons leven is, wordt het vaak alleen als iets negatiefs gezien. In de scholing Stress: Vriend en Vijand ontdek je hoe je stress niet alleen leert herkennen, maar ook hoe je het kunt gebruiken als kracht om zowel je persoonlijke als professionele leven te verbeteren.
In deze praktijkgerichte scholing ontdek je hoe stress zowel een krachtige factor voor verhoogde prestaties kan zijn, maar ook wanneer het je welzijn in gevaar kan brengen. Je leert hoe je stress kunt omarmen en omzetten van een obstakel naar een katalysator voor groei, balans en succes.
Je krijgt inzicht in de fysiologische en psychologische werking van stress en leert welke rol het speelt in jouw leven. We helpen je te begrijpen hoe je stress kunt inzetten om je doelen te bereiken en nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Tegelijkertijd ontdek je de negatieve effecten die stress voor jou kan hebben, en hoe je deze effectief kunt beperken. Zo krijg je inzicht in je eigen copingmechanismen. Ook leer je hoe je te strakke patronen die je hebt ontwikkeld, en je eigenlijk niet verder helpen, kunt saboteren en ombuigen naar behulpzame patronen in lastige situaties. Met praktische technieken en waardevolle handvatten leer je stress te managen op zowel de korte als lange termijn.
Tot slot ga je aan de slag met een persoonlijk actieplan, zodat je energiek en vitaal blijft, zowel in je werk als in je dagelijks leven.
Professionals in de public & occupational health.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Voorheen heette deze scholing ‘Stress als bondgenoot’. In 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0. De scholing is verbeterd op basis van de verworven feedback.
Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze scholing kozen. Zij stelden zich de volgende vragen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze eendaagse scholing wordt verzorgd door PROSA en is gericht op het voorkomen van angst, pijn en toepassen van dwang binnen de zorg voor kinderen. Het PROSA kenniscentrum is gericht op het realiseren van procedureel comfort voor kinderen, of dit nu in het ziekenhuis is of daarbuiten.
Kinderen ervaren nog weleens angst en pijn tijdens medische verrichtingen. Als professional, voor wie dit de dagelijkse praktijk is, kan je dan denken “Het hoort er nu eenmaal bij” of “Het went wel”. Het blijkt echter uit onderzoek dat bij herhaalde pijnmomenten, zoals tijdens medische verrichtingen, angst en verdriet bij kinderen alleen maar toenemen. Gelukkig kan het ook anders.
Tijdens deze eendaagse scholing leer je wat procedureel comfort inhoudt en hoe je aan de hand van geïntegreerde technieken kan inspelen op de behoeften van kinderen. Je leert over de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en wat helpende taal is die je kan inzetten als professional.
Respect, verbinding en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen professional en kind en ouder(s). Maar hoe maak je contact met hen en welke rol speelt de omgeving? Het zijn allemaal onderwerpen die in deze scholing aan bod komen. Het PROSA kenniscentrum geeft sinds 2019 onderwijs in procedureel comfort.
Voorafgaand aan de contactdag bereid je jezelf voor met het doorlopen van twee e-learning modules:
Gedurende de scholingsdag zal er dieper op deze materie worden ingegaan en doormiddel van opdrachten geoefend met de toepassing in de praktijk.
Deze scholing is een combinatie van e-learning en interactief onderwijs.
Professionals zoals artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten die in hun dagelijkse praktijk werken met kinderen.
Verpleegkundige of medische achtergrond.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In deze scholing ontdek je de werking en financiering van het Nederlandse zorgstelsel en jouw rol als zorgprofessional, met een blik op de toekomst van de zorg.
Het Nederlandse zorgstelsel is complex en voortdurend in ontwikkeling. Als zorgprofessional is het essentieel om te begrijpen hoe het stelsel is opgebouwd, hoe de financiering werkt, welke overlap er bestaat tussen verschillende zorgdomeinen en welke positie jij als zorgprofessional kunt innemen in dit geheel. Na deze onderwijsdag heb je inzicht in de opbouw en samenhang van de verschillende zorgdomeinen die vallen binnen het Nederlandse zorgstelsel.
Tijdens deze dag behandelen we de volgende onderwerpen:
De werkvormen worden afgewisseld, je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag door middel van casuïstiek en opdrachten om de kennis toe te passen.
Deze onderwijsdag is met name gericht op artsen in de sociale geneeskunde, maar biedt ook waardevolle kennis en praktische inzichten voor andere zorgprofessionals werkzaam in of met het sociale domein.
Na het volgen van deze module kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:
Het onderwijs wordt verzorgd door
Wo-/hbo-werk en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Op deze onderwijsdag worden basisprincipes van systemisch werken aangereikt en toegepast op opleidingssituaties, uitzoomend op zoek naar de oorsprong van patronen en problemen. Laat je verrassen en verrijken door deze effectieve manier van kijken!
Ieder mens is onderdeel van een systeem en neemt de geschiedenis en normen en waarden van dit systeem mee de wereld in. We denken en handelen vanuit datgene wat we in ons systeem hebben geleerd en ontwikkelen van daaruit onbewuste patronen. Een ontstaan patroon kan leiden tot prettig gedrag, maar ook tot wrijving in bepaalde contexten, relaties of interacties. Bij systemisch kijken zoom je als het ware uit naar het grotere geheel en onderzoek je waar een patroon is ontstaan.
Systemisch kijken, voelen, luisteren en handelen geeft inzicht in wat er in de onderstroom leeft en brengt vaak verrassende oplossingsrichtingen voor problemen en knelpunten.
Systemisch kijken kan van meerwaarde zijn in opleidingssituaties als bijvoorbeeld;
Deze onderwijsdag biedt je de basisbeginselen van systemisch werken en de directe toepassing daarvan bij het begeleiden van aios. Er is ruimte voor inbreng en uitwerking van verschillende vraagstukken aan de hand van eigen casuïstiek en praktijkvoorbeelden.
Het is een actieve onderwijsdag met kennisoverdracht, oefening, casuïstiek, discussie en zelfreflectie.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Drs. J.M. Schwarte, arts M+G en systemisch coach. Werkzaam bij Veilig Thuis en eigenaar coachpraktijk
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.
In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.
Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.
Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.
Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.
Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.
Je bent post-HBO of WO-geschoold
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. De inzet van een professionele tolk biedt uitkomst. Waar moet je als zorgverlener op letten in een driehoeksgesprek met cliënt en tolk? In deze eendaagse module leer je wat je wél en niet moet doen aan de hand van theorie en praktische oefeningen.
In deze interactieve module komen belangrijke aspecten van het driehoeksgesprek met een tolk aan bod, zowel praktische zaken als gespreksvaardigheden. De docent illustreert dit met voorbeelden uit haar praktijk.
Praktische onderwerpen zijn bijvoorbeeld:
Elementen van gespreksvaardigheid zijn bijvoorbeeld:
Docent Ismahane Ben Smail heeft 25 jaar ervaring als tolk. Aan de hand van voorbeelden uit haar eigen werkpraktijk laat ze je zien én ervaren wat wel en niet goed werkt in het driehoeksgesprek.
De module is een mix van theorie, ervaringen uit de praktijk én rollenspellen. Hierdoor krijg je niet alleen kennis maar leer je deze ook toepassen.
Zorgverleners die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.
Mw. Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V. De docent is beëdigd tolk en heeft 25 jaar ervaring.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
In januari 2025 kreeg deze module van de deelnemers een 8.5. Deelnemers waardeerden de betrokkenheid van de docent en haar vele verhelderende praktijkvoorbeelden.