030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Minisymposium Transportgeneeskunde 2018

Datum: 9 okt '17

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Programma in 2018

Neurologie: het beoordelen van mentale en fysieke geschiktheid in keuringen is dit jaar het centrale thema.

In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.

In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart later in het jaar.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Sprekers

  • Bert Alberga, arts niet praktiserend (voorheen bedrijfsarts NS en diverse busbedrijven), onafhankelijk medisch adviseur spoor- en wegverkeer
  • Prof. dr. Gert van Dijk, neuroloog LUMC, Leiden
  • Peter van Eis, neuropsycholoog en GZ-psycholoog (niet praktiserend; voormalig bedrijfspsycholoog NS en adviseur neuropsychologie IKA-Ned).
  • Dr. Wytske Hofstra, neuroloog SEIN, Zwolle
  • Dr. Perry JJ van Genderen, internist, Havenpolikliniek Rotterdam

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals

Datum: 1 okt '17

In het kort

Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.

Wat je leert

De praktische toepassing van content marketing

Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.

De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.

Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je hoe je jouw doelgroep optimaal bereikt.
  • heb je inzicht in de zes meest gebruikte kanalen die je kunt inzetten.
  • kun je LinkedIn effectief gebruiken ter verspreiding van jouw boodschap.
  • weet je hoe je die boodschap zo overtuigend mogelijk bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.

Voor wie

Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Leren van de buren in België

Datum: 27 sep '17

In het kort

Belgen en Nederlanders hebben dezelfde roots. Maar er zijn ook grote verschillen, bijvoorbeeld in gewoonten en denkwijzen. Die leiden tot andere wetten en regels. Wil jij met onze zuiderburen reflecteren op het werk van de bedrijfsgeneeskundige of verzekeringsarts? Op de arbowetgeving, de ziektekostenverzekering en de rol van de huisarts? Wil jij van elkaar leren? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Verschillen en overeenkomsten in de sociale geneeskunde

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module bespreken we de taken en positie van arbeidsgeneeskundigen, bedrijfsgeneeskundigen en verzekeringsgeneeskundigen in België. Daarnaast komen de rol van de huisarts en de organisatie van de gezondheidsverzekering aan bod. Ook bezoek je een arbodienst. Zo kun je ter plekke ervaren hoe de organisatie en aanpak is vormgegeven. Aan de hand van casuïstiek vergelijk je de invulling van de sociale geneeskunde van België met die van Nederland. Wij reiken je de casuïstiek aan, maar die kun je ook zelf inbrengen. Naast het bezoek aan de arbodienst is er tijd voor een stadswandeling.

Het programma bestaat uit interactieve lezingen en discussies. Daarin word je uitgenodigd om vragen te stellen en standpunten te bespreken.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de inrichting en uitvoering van arbowetgeving, zorgverzekering en regelgeving sociale zekerheid in België.
  • heb je inzicht in de rol en positie van de Belgische verzekeringsarts en bedrijfsarts.
  • ken je de verschillen en overeenkomsten bij het begeleiden en beoordelen van arbeidsongeschikte werknemers.
  • ken je de verschillen en overeenkomsten in de aanpak van verzuim en re-integratie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marc Du Bois, medisch directeur van Christelijke Mutualiteit te Brussel
  • Prof. dr. L. Godderis, afdeling arbeids- en verzekeringsgeneeskunde KU Leuven
  • Dr. S. Bulterys, bedrijfsarts, algemeen directeur IDEWE

Voor wie

Bedrijfs- en verzekeringsartsen. De module is ook interessant voor huisartsen, medisch adviseurs, bedrijfsmaatschappelijk werkers en andere arboprofessionals.

Ervaringen

Uitspraak van een deelnemende bedrijfsarts aan een eerdere uitvoering van deze module: “Goed verzorgde module, met boeiende sprekers!”
100% van de deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module zou hem aanbevelen aan anderen.

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: grenzen en mogelijkheden als professional

Datum: 19 sep '17

In het kort

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat begeleiding bij het stoppen met roken door een ervaren coach de kans op succes tot wel tien keer vergroot. Begeleid jij mensen bij het stoppen met roken en wil je jouw vaardigheden als coach aanscherpen? Wil je leren hoe je omgaat met grote emoties en ‘lastige cliënten’? Volg dan deze kennisverrijkende module.

Wat je leert

Over ‘lastige cliënten’ en grote emoties

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De basiskennis en basisvaardigheden om mensen te begeleiden bij stoppen met roken leer je in de modules Stoppen met roken: tabaksverslaving en Stoppen met roken: motiveren kun je leren. Deze aanvullende module is speciaal ontwikkeld voor ervaren coaches die de klappen van de zweep hebben leren kennen in de eigen praktijk.

In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.

Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?

Tijdens de module ga je actief aan de slag met voorbeelden uit de eigen praktijk. Plenaire uitleg en theorie worden afgewisseld met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je meer inzicht in je rol als coach om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken
  • weet je wat jouw invloed daarop kan zijn.
  • weet je meer over de emoties die tijdens het proces kunnen ontstaan en tot terugval kunnen leiden.
  • ben je bekend met methoden om hierop in te gaan.
  • heb je geoefend met praktisch vaardigheden en psychische begeleidingsmethoden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Bertie Happel en Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Voor professionals op het gebied van publieke gezondheid(bevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren.
Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Toelatingseisen

Om deze module te volgen, dien je vooraf een Stoppen met roken module of een gelijkwaardige module succesvol te hebben afgerond.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Ik vond het een hele inspirerende dag met bekwame cursusbegeleidsters. Dank!”
“Zeer informatie en praktijkgericht. Geeft inspiratie om het verder uit te diepen.”

Praktische informatie

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Interactie malariaprofylaxe en vaccinatie bij gebruik van biologicals

Datum: 30 aug '17

In het kort

Het is tegenwoordig heel normaal dat ouderen en mensen met een chronische aandoening op reis gaan. Zij gebruiken vaak medicatie. Interferentie met malariaprofylaxe ligt dan op de loer. Wil jij je kennis over de farmacologische werking van malariaprofylaxe opfrissen? Wil je leren wanneer interactie kan optreden? En hoe je reizigers adviseert die biologicals gebruiken? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer je vaccinatiebeleid en profylaxekeuze onderbouwen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.

We hebben de dag opgedeeld in twee delen. In de ochtend staan we stil bij de interactie tussen patiënt en geneesmiddel. Je frist je kennis op over de algemene principes van farmacotherapie, farmacokinetiek en farmacodynamiek. Met deze basis lopen we de verschillende soorten malariaprofylaxe langs. Volgens welke principes schakelen deze middelen de malariaparasiet uit? Welke (on-)bedoelde effecten hebben zij op het lichaam? En wat doet het lichaam met deze middelen? Aan de hand van casuïstiek bespreken we met welke soorten medicatie interactie kan optreden. Hierdoor leer je de keuze voor het soort malariaprofylaxe beter onderbouwen.
In het tweede deel van deze nascholing bespreken we aan de hand van casuïstiek de aandachtspunten bij het vaccineren en adviseren van patiënten die biologicals gebruiken. Zij hebben daardoor namelijk een afwijkende immuunrespons. Je leert hoe biologicals werken en wat dit betekent voor het vaccinatiebeleid.

Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties, afgewisseld met casuïstiekbesprekingen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de farmacologische achtergronden malariaprofylaxe.
  • weet je hoe malariaprofylaxe interacteert met het lichaam.
  • weet je bij welke soorten medicatie interactie kan optreden.
  • kun je je keuze voor het soort malariaprofylaxe beter onderbouwen.
  • weet je hoe biologicals werken en wat dat betekent voor vaccinaties.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten die werkzaam zijn bij het Erasmus MC.

Voor wie

Voor reizigersgeneeskundig (huis-)artsen.

Toelatingseisen

Deelnemers aan deze module zijn arts en hebben affiniteit met vaccinaties en reizigersadvisering.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoe benut je e-health in de praktijk

Datum: 30 aug '17

In het kort

E-health en e-mental health maken razendsnelle ontwikkelingen door. Ook organisaties in de public en occupational health hebben te maken met deze innovatie. Maar wat houdt e-health precies in? Welke (on-)mogelijkheden zijn er en hoe kun je de toepassingen benutten in de praktijk? Wil jij antwoorden op deze en andere vragen? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

De ontwikkeling en mogelijkheden van e-health toepassingen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

E-health biedt geweldige kansen in de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als vervanging van direct contact met cliënten of in de voorlichting voor specifieke groepen. Maar ook ter ondersteuning van cliënten bij zelfmanagement en ter verhoging van de kwaliteit van de zorgverlening. Ook biedt het nieuwe mogelijkheden in de communicatie met jongeren of laaggeletterden. In deze module krijg je een update van de ontwikkelingen, de praktische toepassingen en de consequenties voor je eigen rol als professional.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties en discussies over wat je in jouw dagelijkse praktijk wel of niet kunt met deze nieuwe digitale hulpmiddelen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je een beeld van e-health en de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.
  • heb je inzicht in de (on)mogelijkheden.
  • weet je hoe de digitale hulpmiddelen in de praktijk werken.
  • weet je welke toepassingen geschikt zijn voor welk doel en welke doelgroep.
  • kun je bepalen of en hoe je deze vernieuwing in de zorg in je eigen werkomgeving inzet.

Voor wie

Professionals in de publieke en bedrijfsgezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Praktische mediatraining bij risico- en crisiscommunicatie

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je op het gebied van veiligheid en gezondheid? Effectief communiceren met de media is belangrijk voor beleidsmakers en professionals. Vooral als zij te maken krijgen met lastige omstandigheden als ongevallen, (dreigende) rampen en risicovolle situaties. Alles ligt dan onder het vergrootglas dat media hanteren. De wijze waarop je over en tijdens de ‘crisis’ communiceert, beïnvloedt in belangrijke mate het oordeel van het publiek over de wijze waarop jij als professional (en daarmee jouw organisatie) met die situatie of crisis bent omgegaan. Wil jij leren hoe je doeltreffend communiceert in crisissituaties? Wat de werkwijze is van media en hoe je een kernboodschap formuleert? Doe dan deze tweedaagse mediatraining.

Wat je leert

Leer een kernboodschap formuleren

Tijdens de introductiebijeenkomst leer je van een ervaren mediatrainer hoe je je boodschap helder en doeltreffend voor het voetlicht kunt brengen. We besteden aandacht aan de rol van de media tijdens een crisis. Hoe werken media en waarom? En wat betekent dat in geval van gevoelige issues, rampen en crises?

Tijdens de tweede dag van de module breng je de theorie van de introductiebijeenkomst in de praktijk. Je begint met het afleggen van een nul-(pers)verklaring op basis van je eigen casus. Daarna word je op basis van deze verklaring geïnterviewd op camera. Hierbij worden diverse interviewstijlen gehanteerd. De filmbeelden worden gezamenlijk teruggekeken waarbij je elkaar feedback geeft.

De module is opgezet als een vaardigheidstraining. Via casuïstiek oefen je in het formuleren van kernboodschappen. Dag 1 volgen alle deelnemers gezamenlijk. Tijdens de tweede dag oefen je voor de camera in verschillende settings.  De praktijktraining op dag 2 volg je in een kleine groep, zodat iedereen meerdere keren kan oefenen voor de camera. Noteer in het opmerkingenveld welke van de data voor dag 2 je voorkeur heeft: 4, 5 of 6 december.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je de rol en werkwijze van de traditionele en nieuwe media bij (dreigende) crisissituaties benoemen.
  • kun je het belang van het gebruik van een kernboodschap aangeven.
  • kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het opstellen van een kernboodschap.
  • kun je op een goede manier journalisten in allerlei omstandigheden te woord staan en effectief de belangrijkste boodschap volgens jouw organisatie naar voren brengen.
  • heb je voor de camera geoefend hoe je deze boodschap in verschillende settings optimaal kunt overbrengen.

Voor wie

Beleidsmakers en professionals in de public health en Arbeid & Gezondheid, die voor hun beroep in aanraking kunnen komen met de media en hun communicatievaardigheden in geval van crisissituatie willen vergroten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, Interim woordvoerder, sr. communicatieadviseur, mediatrainer, speechschrijver bij Kuil & Van Woerkom communicatie.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Uitspraak van een deelnemer: “Ik vond het een voorrecht om les te krijgen van deze docent. De lessen waren enorm leerzaam door de goede opbouw en het vakmanschap van de docent. De docent straalt daarbij enthousiasme uit om ons iets te leren en kan allerlei situaties nabootsen op een natuurlijke manier. Dit was een heel waardevol kijkje in de wereld van de media.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training debatteren en discussiëren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.

Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’

Wat je leert

Waarom debatteren?

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.

Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.

In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.

Na afloop van deze eendaagse debattraining:

  • weet je wat debatteren is.
  • heb je kennisgemaakt met de regels van het spel en de rolverdeling.
  • heb je geoefend met een debat waarin het gaat om onderbouwing of verwerping van een beleidsvoorstel.
  • weet je hoe je een heldere betoogstructuur opzet om een voorstel staande te houden of te weerleggen.
  • heb je geoefend in het presenteren van argumenten en het reageren op tegenargumenten.
  • heb je je bekwaamd in dialectiek: een redeneervorm om de waarheid te achterhalen aan de hand van tegenstellingen en afwegingen van wat juist is en wat niet.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!

Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHTigrelle Uijttewaal

docent

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Motiverende gespreksvoering

Datum: 22 aug '17

In het kort

Veel professionals in occupational en public health houden zich bezig met gedragsverandering. Zij willen dat hun cliënten verstandige keuzes maken: dat ze gezond leven, productief werken, hun kinderen effectief opvoeden, zich inzetten in behandelingen enzovoort. Wil jij kennismaken met de processen die een rol spelen bij gedragsverandering? En hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen? Doe dan deze module.

Wat je leert

Hoe je invloed uitoefent op gedragsverandering

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij zeer geschikt om incompany uit te voeren.

In deze interactieve, tweedaagse module gaan we in op de processen die een rol spelen bij gedragsverandering. Daarbij kijken we hoe je daar als professional invloed op kunt uitoefenen. Wat weten we van de rol die ons brein daarin speelt? Wat is er nodig voor een duurzame gedragsverandering? Wat vraagt dat van jou als begeleider?

We oefenen met de basisvaardigheden (en enkele complexe vaardigheden) uit motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je daar waar nodig en gepast ’twijfel zaaien’, ‘ambivalentie begeleiden’, ‘beslissingen ondersteunen’, ‘cliënten krachtiger maken’ en ‘stagnerende situaties vlot trekken’.

Tussen de twee moduledagen verwachten we dat je de geleerde vaardigheden zoveel mogelijk in de praktijk toepast. Op de tweede dag oefenen we de vaardigheden in samenwerking met een acteur.

Na afloop van deze tweedaagse module

  • heb je kennis van wetenschappelijke inzichten uit brain science en social learning;
  • heb je meer inzicht in het proces van gedragsverandering;
  • weet je hoe je hier het beste bij kunt aansluiten;
  • kun je vanuit de basishouding de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering toepassen;
  • heb je geoefend met motiverende gespreksvoering in situaties uit de eigen praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Carmen Karsters opleider, trainer/coach bij NSPOH.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die te maken hebben met direct cliëntcontact, waarbij gedragsverandering een belangrijke rol speelt.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Basisprincipes infectieziektebestrijding

Datum: 22 aug '17

In het kort

Werk je als arts en wil je meer over de basisprincipes van infectieziektebestrijding leren? Wil je leren hoe je een melding over een infectieziekte op systematische wijze beoordeelt? En tot een risico-inschatting en besluitvorming komt over de aanpak van de infectieziekte? Doe dan deze tweedaagse module Basisprincipes infectiebestrijding.

Wat je leert

De LCI-richtlijnen en de wet Publieke Gezondheid

Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding maatschappij & gezondheid (M&G). Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Kennis over eigenschappen van micro-organismen en over de transmissieketen is cruciaal, of het nu gaat om een (dreigende) acute situatie of om preventief advies. Met die kennis kun je risico’s op besmetting en verspreiding inschatten.
In deze module komen de basisprincipes aan bod die bijdragen aan een effectieve infectieziektebestrijding. Aan de hand van casuïstiek leer je de LCI-richtlijnen effectief en systematisch toepassen. Daarbij staan we uitgebreid stil bij het proces van risico-inschatting en risicomanagement. Je leert over de organisatie en structuur van de infectieziektebestrijding in Nederland. Daarbij is er veel aandacht voor het belang van samenwerking. Ook komt de rol en verantwoordelijkheid van de arts infectieziektebestrijding vanuit de wet Publieke Gezondheid aan de orde.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je kennis over de transmissieketen.
  • kun je op basis daarvan een goede risico-inschatting maken en mogelijkheden voor interventies bepalen.
  • weet je vanuit de wet Publieke Gezondheid wat je taken en verantwoordelijkheden zijn als arts, welke informatiebronnen je kunt gebruiken en met welke samenwerkingspartners je te maken krijgt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Hans van den Kerkhof, Corien Swaan, Aura Timen en Jim van Steenbergen. Zij zijn allen werkzaam bij de LCI (Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding) van het RIVM.

Voor wie

Elke arts die werkzaam is in de bestrijding van infectieziekten of artsen (bijvoorbeeld jeugdartsen of huisartsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.