Werk je als forensisch arts en wil je jouw forensisch medische expertise op het gebied van kinderen vergroten? Wil je leren hoe je geweldsdelicten bij kinderen herkent en hoe je hierover rapporteert naar justitie? Doe dan deze vijfdaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van kindermishandeling en het bepalen van de eventuele toedracht.
Tijdens deze module vergroot en verdiep je je forensisch medische expertise op het gebied van kinderen. Je leert onder andere geweldsletsels bij kinderen herkennen, beschrijven en registeren. Je leert hoe je dit binnen de richtlijnen van de beroepsgroep rapporteert naar justitie. Je leert over de lijkschouw bij minderjarigen en de (on)mogelijkheden van gerechtelijke sectie. Je maakt kennis met de samenwerkingspartijen en leert hoe je je netwerk op de juiste manier, en bij diverse casuïstiek, inzet. Daarnaast is er aandacht voor de communicatie met minderjarigen.
Deze module sluit aan bij de huidige ontwikkelingen rond forensisch medische expertise bij kinderen (FMEK) en geeft naast forensisch medische inhoud ook een update over de stand van zaken van het FMEK-project vanuit GGD-GHOR en de huidige aanpak van kindermishandeling in Nederland vanuit Veilig Thuis.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van forensisch medisch expertise bij kinderen.
Deze module is bedoeld voor forensisch artsen en vertrouwensartsen. Er is nu ook een FMEK module specifiek voor behandelend artsen, zoals huisartsen en SEH-artsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als forensisch arts of als huisarts? Dan ben je bekend met postmortale verschijnselen en Henssge om tot een postmortaal interval te komen. Maar hoe accuraat zijn deze verschijnselen en methode? Als je een antwoord wilt op deze vraag, doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Postmortaal interval is de richtlijn die beschrijft hoe we inschatten hoeveel tijd er verstreken is nadat iemand is overleden. Deze informatie is cruciaal om de situatie rondom het overlijden in kaart te kunnen brengen.
Wat zijn de nieuwste inzichten in het bepalen van het postmortaal interval? Tijdens deze dag duiken we in de wereld van de tafonomie. We exploreren de (on)mogelijkheden in het bepalen van het postmortaal interval over de hele range van ontbinding. De basis, zoals de Henssge methode en de ontbindingsscore, komt aan bod en wordt kritisch beschouwd op basis van recent wetenschappelijk onderzoek. Je krijgt handvatten voor praktijkonderzoek voor die situaties die voorbij gaan aan de ‘normale’ situatie. We sluiten af met antropologie en de Bellringer test: hoe achterhaal je of gevonden botten menselijk of dierlijk zijn, en of ze vers zijn of archeologisch?
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. ing. Tristan Krap (MSc.), promovendus aan de Universiteit Maastricht en de afdeling Medische Biologie, sectie anatomie van het AMC, forensisch antropoloog bij het A.C. Kenniscentrum voor forensische geneeskunde en docent forensisch onderzoek aan de Hogeschool Van Hall Larenstein.
Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs.
Diploma basisarts.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een goede forensisch medische letselrapportage begint bij een correct beschreven letsel. In deze module wordt op basis van de richtlijn forensisch-medisch letselonderzoek en letselrapportage de basis gelegd, doorgenomen en opgefrist voor het systematisch beschrijven van een letsel volgens PROVOKE om te komen tot een letseltypering en een algemene letselduiding. Werk jij in de forensische geneeskunde en wil je meer weten over dit onderwerp? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
De diverse type en sub-type letsels worden besproken en onderwezen. Dit moet leiden tot een letselrapportage. Hoe doe je dat? Wat heb je daar voor nodig?
Er wordt een begin gemaakt aan het inschatten van de ernst van een letsel en wat daar de juridische context van is. We behandelen de juridische kaders van het schrijven van een letselrapportage.
Voorafgaand aan de module vragen we je om een letselcasus in te brengen.
Centraal in deze module staan dus de opbouw en versterking van jouw basiskennis en vaardigheid op het gebied van forensisch-medisch letselonderzoek. Een goede basis is van belang om in een vervolgmodule een letselrapportage (als deskundige) te leren schrijven, die overeind blijft in de rechtbank. Dit kan in een vervolgmodule letselrapportage voor gevorderden.
Na deze vervolgmodule kun je nog een module Forensisch arts in strafzaken volgen.
Om eventueel opgenomen te worden in het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen is het met goed gevolg hebben afgerond van deze module één van de voorwaarden.
Het onderwijs wordt verzorgd door Wilma Duijst.
Deze module is uitsluitend geschikt voor forensisch artsen. Deze module Letsels en letselrapportage basis is de ingangseis voor de module Letsels en letselrapportage voor gevorderden.
Diploma basisarts.
De module wordt afgerond met een verplichte toets die bestaat uit het maken van een letselrapportage op basis van aangereikt materiaal. Een voldoende gemaakte toets in combinatie met de aanwezigheid op de lesdagen zorgt voor afronding van deze module.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.
Per jaar worden in de blokken de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.
Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.
De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.
Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Voor een download van het gedetailleerde programma (pdf) van 2019 klik je op Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer. Want dit is dit jaar het centrale thema.
In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.
In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.
Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart op 7 november 2019. Het middagprogramma van 16 april wordt dan herhaald.
Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Tevens is hij geschikt om incompany uit te voeren.
Een infectie oplopen tijdens het werk? Of het coronavirus / COVID-19 in de thuissituatie. Het kan voorkomen, vooral in de gezondheidszorg, de voedingsindustrie en de agrarische sector, of in slachthuizen en bij werk in het bos of ‘buitengebied’’ of in het buitenland.
Werk je in deze sectoren? En heb je te maken met infectieziekten op het werk? Tijdens deze module krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s. Van een aantal infectieziekten, die veel voorkomen in risicovolle branches zoals de ziekte van Lyme en Q-koorts, behandelen we de pathogenese, epidemiologie, verspreiding, mogelijke vaccinatie en preventie.
Je leert de basisprincipes van infectieziektebestrijding en je verdiept je in het beleid en de organisatie van infectieziektebestrijding in Nederland en Europa. Daarbij krijg je inzicht in de rol en verantwoordelijkheden van verschillende actoren bij outbreak management (OMT).
Ten slotte leer je wat de arbozorg doet aan bestrijding en preventie en wat jouw rol daarin is. Daarbij verdiep je je in de toepassing van de multidisciplinaire richtlijnen over infectieziektebestrijding.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts van het RIVM en uit het werkveld.
Voor bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboverpleegkundigen en andere arboprofessionals, die werken in risicovolle branches zoals de zorg, de agrarische sector, de tuin- en bosbouw of groenvoorziening en in slachthuizen of afvalverwerking.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.
Deze e-learning bestaat uit twee modulen:
Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.
Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.
Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:
Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.
Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.
Ervaar je problemen met de e-learning? Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.
Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?
Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?
Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.
Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie. Maar sommigen gaan maandenlang weg. Expatriates zelfs voor nog langere tijd en met het gehele gezin. Vaak is een standaardadvies dan niet afdoende. Wil je leren hoe je deze mensen adviseert? En hoe medische repatriëring in zijn werk gaat? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), -duur en –omstandigheden. Maar ook aan de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler. Een advies aan deze reizigersgroepen is complex en zal vaak meer dan één consult vergen. Zeker als er sprake is van onderliggend lijden. Of bij gezinnen met jonge kinderen, bij wie bijvoorbeeld ook het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) meegenomen moet worden.
In deze module staan we uitgebreid stil bij de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?
In het tweede deel van deze module gaan we in op wat er gebeurt als het onverhoopt mis gaat. Als een cliënt door ziekte of een ongeluk medische zorg nodig heeft. Of gerepatrieerd moet worden. We bespreken hoe vaak dit per jaar voorkomt en welke aandoeningen en omstandigheden hierbij veel voorkomen. Wat je wellicht voorafgaand aan de reis kunt doen ter voorkoming van behandeling of repatriëring.
Omdat medische kosten in het buitenland al gauw oplopen, besteden we ook hier aandacht aan. Daarbij bekijken we welke ziektekosten door de verzekering worden gedekt en wanneer het aan te bevelen is om een aanvullende reisverzekering voor medisch kosten af te sluiten. We bespreken ook wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring en hoe dat in zijn werk gaat.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbespreking.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.
Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts krijg je te maken met diverse tropische aandoeningen. Wil je jouw advies verbeteren over niet-vaccineerbare aandoeningen? Wil je leren hoe te handelen bij terugkerende reizigers met koorts of andere klachten? En wil je leren welke ziekten mondiaal in opkomst zijn? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.
We starten de module met het bespreken van reizigersdiarree. Veel mensen krijgen daar namelijk last van. De oorzaak is meestal het eten of drinken van voedsel dat besmet is met bacteriën, parasieten of virussen. Soms zelfs met een combinatie van deze ziektekiemen. Je leert over de epidemiologie, symptomen en preventieve maatregelen. Wat kan de reiziger doen als hij toch diarree heeft gekregen? En wat is het beleid bij risicogroepen als mensen met diabetes?
Daarnaast bespreken we reizigers die, ondanks jouw adviezen, toch met koorts of vage klachten terugkomen uit de tropen.
De klachten kunnen veroorzaakt worden door parasitaire infecties, waaronder Schistosomiasis, Leishmaniasis en malaria. Veel klachten worden door deze en andere parasieten veroorzaakt. Helaas bestaat er voor menselijke parasieten geen vaccin. Om zulke infecties te voorkomen, is het van belang om de levenscycli en de “porte d’entrée” van deze parasieten te kennen. Aan de hand van casuïstiek leer je op welke symptomen je alert moet zijn en welke diagnostische en behandelmogelijkheden er zijn.
We sluiten de dag af met een overzicht van mondiaal opkomende infectieziekten. Welke zijn het en waar komen ze voor? Wat kun je hierover vertellen aan de reiziger? Indien de actualiteit daar om vraagt kan dit onderwerp meer nadruk in het programma krijgen.
Het onderwijs wordt verzorgd door medewerkers van het Erasmus MC.
Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.