030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Forensisch medische expertise bij kinderen

Datum: 17 jul '18

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je jouw forensisch medische expertise op het gebied van kinderen vergroten? Wil je leren hoe je geweldsdelicten bij kinderen herkent en hoe je hierover rapporteert naar justitie? Doe dan deze vijfdaagse module.

Wat je leert

Leer geweldsdelicten bij kinderen duiden en rapporteren

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van kindermishandeling en het bepalen van de eventuele toedracht.

Tijdens deze module vergroot en verdiep je je forensisch medische expertise op het gebied van kinderen. Je leert onder andere geweldsletsels bij kinderen herkennen, beschrijven en registeren. Je leert hoe je dit binnen de richtlijnen van de beroepsgroep rapporteert naar justitie. Je leert over de lijkschouw bij minderjarigen en de (on)mogelijkheden van gerechtelijke sectie. Je maakt kennis met de samenwerkingspartijen en leert hoe je je netwerk op de juiste manier, en bij diverse casuïstiek, inzet. Daarnaast is er aandacht voor de communicatie met minderjarigen.

Deze module sluit aan bij de huidige ontwikkelingen rond forensisch medische expertise bij kinderen (FMEK) en geeft naast forensisch medische inhoud ook een update over de stand van zaken van het FMEK-project vanuit GGD-GHOR en de huidige aanpak van kindermishandeling in Nederland vanuit Veilig Thuis.

Na afloop van deze vijfdaagse module:

  • kun je fysieke, seksuele en overige vormen van kindermishandeling herkennen.
  • kun je geweldsletsels bij kinderen juridisch correct beschrijven, interpreteren en duiden.
  • kun je communiceren met kinderen en ouders/verzorgers rondom (vermoedens van) kindermishandeling.
  • kun je de meldcode kindermishandeling uitvoeren in samenwerking met ketenpartners.
  • ken je de aandachtspunten bij de lijkschouw van een minderjarige.
  • ken je de mogelijkheden van postmortaal onderzoek en gerechtelijke sectie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van forensisch medisch expertise bij kinderen.

Voor wie

Deze module is bedoeld voor forensisch artsen en vertrouwensartsen. Er is nu ook een FMEK module specifiek voor behandelend artsen, zoals huisartsen en SEH-artsen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Postmortaal interval

Datum: 17 jul '18

In het kort

Werk je als forensisch arts of als huisarts? Dan ben je bekend met postmortale verschijnselen en Henssge om tot een postmortaal interval te komen. Maar hoe accuraat zijn deze verschijnselen en methode? Als je een antwoord wilt op deze vraag, doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer de tijdsduur na overlijden schatten

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Postmortaal interval is de richtlijn die beschrijft hoe we inschatten hoeveel tijd er verstreken is nadat iemand is overleden. Deze informatie is cruciaal om de situatie rondom het overlijden in kaart te kunnen brengen.

Wat zijn de nieuwste inzichten in het bepalen van het postmortaal interval? Tijdens deze dag duiken we in de wereld van de tafonomie. We exploreren de (on)mogelijkheden in het bepalen van het postmortaal interval over de hele range van ontbinding. De basis, zoals de Henssge methode en de ontbindingsscore, komt aan bod en wordt kritisch beschouwd op basis van recent wetenschappelijk onderzoek. Je krijgt handvatten voor praktijkonderzoek voor die situaties die voorbij gaan aan de ‘normale’ situatie. We sluiten af met antropologie en de Bellringer test: hoe achterhaal je of gevonden botten menselijk of dierlijk zijn, en of ze vers zijn of archeologisch?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met postmortaal interval-verschijnselen.
  • kun je de Henssge-methode en de ontbindingsscore inzetten.
  • kun je, waar mogelijk, een gedegen inschatting maken van de tijdsduur na overlijden.
  • ben je bekend met beschikbare technieken om late ontbinding vast te stellen.
  • ben je bekend met de Bellringer test.
  • kun je onderscheiden of botten menselijk of dierlijk zijn.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. ing. Tristan Krap (MSc.), promovendus aan de Universiteit Maastricht en de afdeling Medische Biologie, sectie anatomie van het AMC, forensisch antropoloog bij het A.C. Kenniscentrum voor forensische geneeskunde en docent forensisch onderzoek aan de Hogeschool Van Hall Larenstein.

Voor wie

Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Letsels en letselrapportage

Datum: 7 jul '18

In het kort

Een goede forensisch medische letselrapportage begint bij een correct beschreven letsel. In deze module wordt op basis van de richtlijn forensisch-medisch letselonderzoek en letselrapportage de basis gelegd, doorgenomen en opgefrist voor het systematisch beschrijven van een letsel volgens PROVOKE om te komen tot een letseltypering en een algemene letselduiding. Werk jij in de forensische geneeskunde en wil je meer weten over dit onderwerp? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Forensisch-medisch letselonderzoek: versterk je kennis en vaardigheid

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De diverse type en sub-type letsels worden besproken en onderwezen.  Dit moet leiden tot een letselrapportage. Hoe doe je dat? Wat heb je daar voor nodig?

Er wordt een begin gemaakt aan het inschatten van de ernst van een letsel en wat daar de juridische context van is. We behandelen de juridische kaders van het schrijven van een letselrapportage.

Voorafgaand aan de module vragen we je om een letselcasus in te brengen.

Centraal in deze module staan dus de opbouw en versterking van jouw basiskennis en vaardigheid op het gebied van forensisch-medisch letselonderzoek. Een goede basis is van belang om in een vervolgmodule een letselrapportage (als deskundige) te leren schrijven, die overeind blijft in de rechtbank. Dit kan in een vervolgmodule letselrapportage voor gevorderden.

Na deze vervolgmodule kun je nog een module Forensisch arts in strafzaken volgen.

Om eventueel opgenomen te worden in het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen is het met goed gevolg hebben afgerond van deze module één van de voorwaarden.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je hoe geweld kan inwerken op het menselijk lichaam.
  • weet je een letsel te herkennen en aan te geven door welk mechanisme dit letsel is ontstaan.
  • kun je letsels objectief beschrijven, typeren en algemeen duiden.
  • kun je de ernst van het letsel inschatten binnen de juridische context.
  • kun je een goede letselrapportage opstellen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Wilma Duijst.

Voor wie

Deze module is uitsluitend geschikt voor forensisch artsen. Deze module Letsels en letselrapportage basis is de ingangseis voor dmodule Letsels en letselrapportage voor gevorderden.

Toelatingseisen en toetsing

Diploma basisarts.
De module wordt afgerond met een verplichte toets die bestaat uit het maken van een letselrapportage op basis van aangereikt materiaal. Een voldoende gemaakte toets in combinatie met de aanwezigheid op de lesdagen zorgt voor afronding van deze module.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2019

Datum: 7 jul '18

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Programma 2019

Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer

Sprekers

  • Gert-Jan Luijckx, neuroloog en hoofd van de stroke afdeling, UMCG Groningen
  • Jeroen de Vries, neuroloog, hoofd polikliniek neurodegeneratieve aandoeningen & bewegingsstoornissen, UMCG Groningen:
  • Dagvoorzitter: Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts senior opleider/ adviseur NSPOH.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Minisymposium Transportgeneeskunde 2019

Datum: 23 jun '18

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Programma in 2019

Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer

Voor een download van het gedetailleerde programma (pdf) van 2019 klik je op Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer. Want dit is dit jaar het centrale thema.

In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.

In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart op 7 november 2019. Het middagprogramma van 16 april wordt dan herhaald.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Sprekers

  • dr. W.H. Brouwer, emeritus hoogleraar Verkeersgeneeskunde en Neuropsychologie Rijksuniversiteit Groningen
  • Gert-Jan Luijckx, neuroloog en hoofd van de stroke afdeling, UMCG Groningen
  • Jeroen de Vries, neuroloog, hoofd polikliniek neurodegeneratieve aandoeningen & bewegingsstoornissen, UMCG Groningen
  • Liesbeth Boyce, senior adviseur innovatie, klinisch linguïst, Basalt Revalidatie in Leiden
  • Piet Kroon, bedrijfsarts n.p., directeur IKA-Ned Academy, Hilversum en secretaris VGSV
  • Ruud Bredewoud, hoofd medische dienst CBR, Rijswijk
  • Dagvoorzitter: Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts senior opleider/ adviseur NSPOH.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Infectieziekten en werk

Datum: 23 jun '18

In het kort

Wil je als bedrijfsarts of arboverpleegkundige meer weten over de preventie en aanpak van het coronavirus / COVID-19 en andere outbreaks? En hoe het arboteam van het RIVM met infectieziekten omgaat? Wil je leren over preventie van infecties op het werk in risicovolle branches? Of hoe je collega van de GGD of de arts Maatschappij en Gezondheid gebruik maakt van een handige app en LCI richtlijnen? Volg dan deze twee dagen van de module Infectieziekten en werk.

Wat je leert

Leer de LCI richtlijnen van het RIVM over infectieziektebestrijding toepassen

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Tevens is hij geschikt om incompany uit te voeren.

Een infectie oplopen tijdens het werk? Of het coronavirus / COVID-19 in de thuissituatie. Het kan voorkomen, vooral in de gezondheidszorg, de voedingsindustrie en de agrarische sector, of in slachthuizen en bij werk in het bos of ‘buitengebied’’ of in het buitenland.

Werk je in deze sectoren? En heb je te maken met infectieziekten op het werk?  Tijdens deze module krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s. Van een aantal infectieziekten, die veel voorkomen in risicovolle branches zoals de ziekte van Lyme en Q-koorts, behandelen we de pathogenese, epidemiologie, verspreiding, mogelijke vaccinatie en preventie.
Je leert de basisprincipes van infectieziektebestrijding en je verdiept je in het beleid en de organisatie van infectieziektebestrijding in Nederland en Europa. Daarbij krijg je inzicht in de rol en verantwoordelijkheden van verschillende actoren bij outbreak management (OMT).

Ten slotte leer je wat de arbozorg doet aan bestrijding en preventie en wat jouw rol daarin is. Daarbij verdiep je je in de toepassing van de multidisciplinaire richtlijnen over infectieziektebestrijding.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s en vaccinatiebeleid.
  • weet je hoe de organisatie daarvan in Nederland is georganiseerd en welke rol jij daarin hebt.
  • kun je de richtlijnen voor infectieziektebestrijding toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts van het RIVM en uit het werkveld.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboverpleegkundigen en andere arboprofessionals, die werken in risicovolle branches zoals de zorg, de agrarische sector, de tuin- en bosbouw of groenvoorziening en in slachthuizen of afvalverwerking.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning: VOV- en visusonderzoek

Datum: 9 nov '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de JGZ en wil je kennis en vaardigheden verwerven om oogafwijkingen bij jonge kinderen op te sporen? En wil je op je eigen niveau, in je eigen tempo studeren? Doe dan deze e-learning.

Wat je leert

Deze e-learning bestaat uit twee modulen:

  1. Visuele stoornissen
  2. VOV- en visusonderzoek

Deze module behandelt de visuele stoornissen van het oog die in de jeugdgezondheidszorg het meest voorkomen. Je leert hoe je het onderzoek naar deze afwijkingen lege artis kunt uitvoeren. Uiteraard dien je deze vaardigheden aan te scherpen en fine te tunen in de praktijk. Tijdens je inwerkperiode dien je begeleid te worden door een ervaren jeugdarts, een gecertificeerde visusinstructeur of orthoptist.
JGZ professionals moeten bekwaam zijn in het Vroegtijdig Onderkennen van Visuele Stoornissen (VOV) bij zuigelingen, peuters en kleuters. De inhoud van deze e-learning gaat uit van de JGZ richtlijn JGZ richtlijn Opsporing Visuele Stoornissen 0-19 jaar. Deze richtlijn is in 2010 herzien. De richtlijn bevordert de uniforme uitvoering van het onderzoek naar afwijkingen van het oog en het gezichtsvermogen.

Na afloop van deze e-learning:

  • Beheers je de methodiek van het opsporen van oogafwijkingen.
  • Kun je de meest voorkomende oog(stand)afwijkingen en oogheelkundige ziektebeelden onderkennen.
  • Weet je waarom en wanneer je een kind moet verwijzen naar de huisarts, oogarts of orthoptist.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen als voorbereiding op het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek in de praktijk. De e-learning is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met kinderen en visus, zoals huisartsen, artsen verstandelijk gehandicapten, kinderverpleegkundigen en kinderartsen.

Deze e-learning maakt tevens onderdeel uit van de modulen:

Inschrijven

Je kunt je inschrijven via de knop in de rechterkolom. Doe je dat voor 15:00 uur, dan kun je na 15:00 uur bij de e-learning. Rond je je inschrijving na 15:00 uur af, dan kun je pas de volgende dag bij de e-learning. Onze ICT omgeving werken we namelijk ’s middags om 15:00 uur en ’s nachts bij.

Je vindt de e-learning door in te loggen op nspoh.onderwijsonline.nl (gebruik dezelfde gegevens als bij het inschrijven). In het linker menu ga je naar ‘leermateriaal’ waar je de e-learning kunt vinden.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning?  Kom je er niet uit? Of heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Rabiës, tuberculose en op reis met HIV

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Fris in één dag je kennis op

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.

Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?

Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.

Na afloop van deze module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het adviseren van cliënten met hiv.
  • weet je meer over rabiës en kun je het rabiësprotocol beter toepassen.
  • ken je de achtergronden van tuberculose en weet je wanneer welke preventieve maatregelen geadviseerd kunnen worden.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reisadvies geven aan expats en long-stay travelers

Datum: 13 okt '17

In het kort

De meeste mensen die voor een reizigersadvies komen, gaan op vakantie. Maar sommigen gaan maandenlang weg. Expatriates zelfs voor nog langere tijd en met het gehele gezin. Vaak is een standaardadvies dan niet afdoende. Wil je leren hoe je deze mensen adviseert? En hoe medische repatriëring in zijn werk gaat? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer reis- en repatriëringsadvies geven

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een reisadvies is van vele zaken afhankelijk. Denk aan de wijze van reizen, de verblijfplaats(en), -duur en –omstandigheden. Maar ook aan de aanwezigheid en kwaliteit van de medische zorg ter plekke en de persoonlijke gezondheidstoestand van de expat of de long-stay traveler. Een advies aan deze reizigersgroepen is complex en zal vaak meer dan één consult vergen. Zeker als er sprake is van onderliggend lijden. Of bij gezinnen met jonge kinderen, bij wie bijvoorbeeld ook het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) meegenomen moet worden.

In deze module staan we uitgebreid stil bij de aandachtspunten in de reizigersadvisering aan (jonge) gezinnen die in een endemisch malariagebied gaan wonen. Je leert over de afwegingen die spelen bij het langdurig gebruik van malariaprofylaxe. Ook de voor- en nadelen van het al dan niet meegeven van sneltests en noodbehandelingen komt aan de orde. Uiteraard staan we ook stil bij de gevaren van malaria voor bijzondere groepen. Wat is bijvoorbeeld je beleid als het gaat om een langdurig verblijf? Welke afwegingen maak je dan?

In het tweede deel van deze module gaan we in op wat er gebeurt als het onverhoopt mis gaat. Als een cliënt door ziekte of een ongeluk medische zorg nodig heeft. Of gerepatrieerd moet worden. We bespreken hoe vaak dit per jaar voorkomt en welke aandoeningen en omstandigheden hierbij veel voorkomen. Wat je wellicht voorafgaand aan de reis kunt doen ter voorkoming van behandeling of repatriëring.

Omdat medische kosten in het buitenland al gauw oplopen, besteden we ook hier aandacht aan. Daarbij bekijken we welke ziektekosten door de verzekering worden gedekt en wanneer het aan te bevelen is om een aanvullende reisverzekering voor medisch kosten af te sluiten. We bespreken ook wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring en hoe dat in zijn werk gaat.
Het onderwijs vindt plaats in de vorm van interactieve presentaties en casuïstiekbespreking.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het reizigersadvies van expats en long-stay travelers.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.
  • weet je welke medische kosten tijdens verblijf in het buitenland vergoed worden door de basisverzekering en welke kosten door een reisverzekering.
  • weet je wanneer een verzekeraar overgaat tot repatriëring van een cliënt uit het buitenland en hoe dat in zijn werk gaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Reizigersdiarree, ziek terug uit de tropen en emerging infections

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts krijg je te maken met diverse tropische aandoeningen. Wil je jouw advies verbeteren over niet-vaccineerbare aandoeningen? Wil je leren hoe te handelen bij terugkerende reizigers met koorts of andere klachten? En wil je leren welke ziekten mondiaal in opkomst zijn? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Voorlichting, diagnose en behandeling

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Voor het zevende jaar op rij organiseert de NSPOH in samenwerking met de afdeling Viroscience van het Erasmus MC nascholingen reizigersadvisering voor diverse doelgroepen. Viroscience doet onderzoek naar tropische infectieziekten en de vaccinatie van bijzondere patiëntenpopulaties, waaronder immuungecompromitteerden.

We starten de module met het bespreken van reizigersdiarree. Veel mensen krijgen daar namelijk last van. De oorzaak is meestal het eten of drinken van voedsel dat besmet is met bacteriën, parasieten of virussen. Soms zelfs met een combinatie van deze ziektekiemen. Je leert over de epidemiologie, symptomen en preventieve maatregelen. Wat kan de reiziger doen als hij toch diarree heeft gekregen? En wat is het beleid bij risicogroepen als mensen met diabetes?

Daarnaast bespreken we reizigers die, ondanks jouw adviezen, toch met koorts of vage klachten terugkomen uit de tropen.

De klachten kunnen veroorzaakt worden door parasitaire infecties, waaronder Schistosomiasis, Leishmaniasis en malaria. Veel klachten worden door deze en andere parasieten veroorzaakt. Helaas bestaat er voor menselijke parasieten geen vaccin. Om zulke infecties te voorkomen, is het van belang om de levenscycli en de “porte d’entrée” van deze parasieten te kennen. Aan de hand van casuïstiek leer je op welke symptomen je alert moet zijn en welke diagnostische en behandelmogelijkheden er zijn.
We sluiten de dag af met een overzicht van mondiaal opkomende infectieziekten. Welke zijn het en waar komen ze voor? Wat kun je hierover vertellen aan de reiziger? Indien de actualiteit daar om vraagt kan dit onderwerp meer nadruk in het programma krijgen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de symptomen, diagnostiek en behandeling van de belangrijkste niet-vaccineerbare tropische aandoeningen beschrijven.
  • weet je hoe je de reiziger voorlicht over de preventie en symptomen van deze aandoeningen.
  • weet je waar je alert op moet zijn bij reizigers die met klachten terugkomen uit de tropen.
  • ben je op de hoogte van opkomende infectieziekten.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door medewerkers van het Erasmus MC.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen of reizigersgeneeskundig (huis-)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.