030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress bespreekbaar maken in de spreekkamer

Datum: 17 nov '23

In het kort

Dagelijks tref je in de spreekkamer cliënten aan die duidelijke signalen van stress laten zien. Het gesprek hierover aangaan is echter lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld of slaat hij dicht. In deze module leer je stress te herkennen en krijg je effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken.

Wat je leert

Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Daarom staan we in deze module uitgebreid stil bij het herkennen en bespreekbaar maken van stress in de spreekkamer. Je krijgt hierbij de handvatten om zonder oordeel het gesprek te kunnen voeren.

Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In de training duiken we de theorie in. Als je stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken. Je leert ook je eigen stressreacties herkennen en hoe je kan kalmeren. Vervolgens gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Hoe kan je stress verminderen? Je leert hoe verschillende factoren als bewegen, slapen, voeding en verbinding aangaan op stress inspelen. Door middel van een praatplaat en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de stressreacties, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.

Na afloop van deze module kun je

  • stress beter herkennen bij cliënten in de spreekkamer.
  • je eigen stressreactie evalueren en effectieve strategieën inzetten om hiermee om te gaan.
  • de oorzaken van (chronische) stress benoemen
  • leefstijlfactoren benoemen die inwerken op stress
  • psycho-educatie geven over (chronische) stress en de gevolgen daarvan op de cliënt
  • effectieve gespreksvaardigheden toepassen om met cliënten te praten over chronische stress en de impact op lichaam en geest, met behulp van praktische handvatten
  • samen met de cliënt mogelijke oplossingen onderzoeken en zo nodig doorverwijzen naar anderen die de cliënt verder kunnen helpen.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundig specialisten werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals, jeugdartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en vertrouwensartsen. Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Liesbeth Meuwissen, Arts Maatschappij en gezondheid, profiel jeugdarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Borstvoeding – verdieping voor de JGZ

Datum: 18 sep '23

In het kort

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. In deze module zal lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel je kennis van borstvoeding verder verdiepen. Daarnaast leer je hoe je sensitief het gesprek aan kan gaan met ouders.

Je gaat je verdiepen in een aantal belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Daarnaast kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren.

Verder zullen we bekijken wanneer het nodig is om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional. Gespreksvoering over borstvoeding vereist een grote sensitiviteit, daarom bespreken we de invloed van taalgebruik en gaan we oefenen met effectieve gespreksvoering.

De module is interactief opgebouwd waarbij er veel ruimte is voor casuïstiek en vragen van deelnemers. We gaan uitgebreid werken aan gesprekvoering in de spreekkamer.

Na afloop van deze module

  • kan je de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven;
  • kan je de laatste wetenschappelijke inzichten over borstvoeding uitleggen;
  • kan je de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen;
  • kan je adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding;
  • kan je evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals;
  • kan je sensitief gesprekken voeren over borstvoeding;
  • kan je ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Deze module is bestemd voor jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en alle HBO+ zorgprofessionals die te maken hebben met begeleiding bij borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voorkennis: Qua kennis ga je de diepte in t.o.v. de e-learning borstvoeding.

Ben je verpleegkundig specialist en wil je accreditatiepunten? Geef dit minstens 6 weken voor de start van de scholing door.

Docent

Joanneke van der Marel-Sinke,
Lactatiekundige IBCLC, L-49072
Jeugdverpleegkundige 0-4 BIG nr. 690 425 410 30

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Horen en gehoord worden: een verkenning van gehoorstoornissen door omgevingsgeluid

Datum: 12 sep '23

In het kort

Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid. Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter, het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.

Wat je leert

Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).

Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie

Na afloop van deze module:

Kun je een beeld vormen van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.

Voor wie

Je bent verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde of arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorproblematiek. Je bent beginner en hebt weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieugerelateerde) gehoorproblematiek.

Docent

Ir. DJWM (Dyon) Scheijen, klinisch fysicus – audioloog. Adelante, Hoensbroek.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.

De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker;
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen;
  • een aantal voeding gerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen;
  • enkele gesprekstechnieken inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding;
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voeding gerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl).
  • Trudy Vlot, integraal leeftsijlarts en mede-eigenaar van Sequana, centrum voor integrale geneeskunde en leefstijlinterventies. Zij is sinds 2015 actief in het onderwijs (diverse commissies en docentschap) met betrekking tot leefstijl geneeskunde en leefstijlinterventies.

Ervaringen

In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Friendship symposium on Maritime Health

Datum: 24 mei '23

To summarize

As an expert in the Working Conditions Act (Arbowet), general practitioner, or physician in maritime healthcare and medical experts, maritime paramedical experts and members of IMHA, you have to be aware of relevant testing and safety requirements within this field. Update and/or refresh your knowledge by following the multi-day international Friendship symposium on Maritime Health on the island of Curaçao. You will exchange experiences, share advices, and show applications of instruments and test methods with fellow experts and colleagues. The main language will be English. The symposium is organized by NSPOH, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), and International Maritime Health Association (IMHA).

Safety in the maritime field

At this symposium you can participate in interactive lectures, workshops, and relevant case studies in relation to the maritime field with the aim of gaining or refreshing knowledge.

The following topics will be discussed:

  • Risk management
  • Health on cruise ships and existing obesity
  • Tuberculosis
  • Spirometry
  • Fatigue and Overhead Inspection Curaçao.

The first day we look forward to welcome you on the cruise ship ‘De Zuiderdam’ for a joint lunch. The following days will consist of several meetings at the WTC Curaçao in the centre of Willemstad.

(Text continues below image)

Abstracts

The organizers of the symposium invite you to submit an abstract. Submitted abstracts are considered for oral presentation in a ’Short Talk’ format during the symposium, in a ‘Speed Talk’ format during special Speed Talk Sessions, and at the poster presentation as part of the program.

Please note:

  • Abstracts must be submitted in English.
  • The presenting author of the abstract must complete registration by September 1, 2023, to ensure abstract assessment and inclusion in the symposium program.
  • Abstracts on all aspects of health in the maritime world are welcome and may be submitted in the following categories:
  • Autonomous shipping
  • Chemical and physical hazards
  • Chronic diseases
  • Cruise medicine
  • E-health and shipping
  • Emissions and shipping
  • Environment and health
  • Ethics in maritime medicine
  • Fishery
  • Infectious diseases
  • Inland waterway shipping
  • Mental health and psychosocial factors
  • Miscellaneous
  • Musculoskeletal disorders/ergonomics
  • Offshore medicine
  • Port health
  • Pre-employment medical examination
  • Preventive medicine
  • Research in maritime medicine
  • Sea rescue
  • Ship sanitation
  • Telemedical Maritime Assistance Service (TMAS)
  • Training/education
  • Travel medicine
  • Urban development, transforming harbour areas and health
  • Wellbeing, gender and culture

Assessment and screening

  • Abstracts will be assessed by members of the Scientific Programme Board.
  • All abstracts submitted to the symposium will be screened for relevance to the symposium scientific content and presentation. Abstracts that do not meet the quality standards will not be accepted.
  • Abstracts submitted for consideration for oral presentations will be assessed for scientific quality, novelty and the fit with the Symposium subtopics.

Notification of the outcomes of the assessment for oral presentations and confirmation of acceptance of abstracts by the symposium are expected to be available on January 22, 2024.

Deadlines

  • Abstract deadline: October 2023.
  • Registration deadline for summary submitters: September 1, 2023.

For whom

  • This symposium is part of a training program from the Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
  • All registered occupational physicians in the maritime field can attend this symposium to fulfil their (yearly) compulsory basic course requirement.
  • Experts of the Working Conditions Act (Arbowet), maritime medical experts, maritime paramedical experts, general practitioners, and occupational physicians.

Important notices

The general terms and conditions you can download in English: general terms and conditions.

The registration page is in Dutch. If you need help completing this, you can contact the program assistant Vanessa, e-mail address V.vanBoeschoten@nspoh.nl.

Registration closes September 13, 2023. We will confirm as soon as possible whether the module will continue based on the number of registrations. We advise you NOT to book your flight and hotel before this confirmation. Travel and accommodation costs are for your own account.

Do you need a visa? Click on Do I need a visa for the Caribbean parts of the Kingdom?

Program

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Moeiteloos in gesprek met ouders

Datum: 2 mei '23

In het kort

Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!

Wat je leert

Moeiteloos gesprekken voeren met ouders en alle andere soorten mensen

Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • je herkent je valkuilen en weet hoe daar mee om te gaan;
  • je kent de winst van echt luisteren;
  • je kunt de voor jou meest lastige emoties in goede banen leiden;
  • je kunt lichaamstaal inzetten als onbetaalbaar instrument, dat je altijd en overal ter beschikking hebt;
  • je weet hoe je eenvoudig oplossingsgericht kunt werken met alle leeftijden;
  • je kunt de meest lastige onderwerpen ter tafel brengen, ook als je daar nu nog met een boogje omheen manoeuvreert;
  • maar bovenal ben je aan de slag gegaan met jouw persoonlijke leerwensen en eigenWIJSheid, die vooraf wordt geïnventariseerd.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.

Voor wie

Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Ontzettend leuk, leerzaam, inspirerend en afwisselend”.
  • “Authenticiteit, enthousiasme, kennis. Alle factoren om aan te sluiten bij ons als groep waren aanwezig. Top.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: farmacotherapie

Datum: 25 apr '23

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.

Wat je leert

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze korte module:

  • Maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • Ken je de contra-indicaties van hulpmiddelen.
  • Kun je rokers begeleiden bij het stoppen met roken door middel van hulpmiddelen.

Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schouwverslag en beroepsgeheim na de dood

Datum: 22 feb '23

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de lijkschouw en het juridisch kader? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je een schouwverslag opstelt, welke regels er aan dit schouwverslag verbonden zijn en hoe om te gaan met beroepsgeheim na de dood.

Wat je leert

Als forensisch arts krijg je veel te maken met wet- en regelgeving, onder andere over beroepsgeheim. Maar welke veranderingen treden hierin op na een natuurlijk – of een niet natuurlijk overlijden? Hoe ga je om met de nabestaanden? Heb je veronderstelde toestemming van de overledene? Wat doe je als nabestaanden bij een suïcide aan jou melden dat ze geholpen hebben met het bestellen van pillen? Hoe zit het dan met het beroepsgeheim? Moet je dit direct melden aan de OvJ? Moet je de nabestaande direct onderbreken om hen dit te melden? Al deze vragen worden in de ochtend behandeld.

In de middag gaan we in op het opstellen van het schouwverslag. Je leert wat het doel van het schouwverslag is en uit welke onderdelen het bestaat.  Ook bespreken we de relevante richtlijnen omtrent het schouwverslag. We behandelen wat de officier van justitie met het schouwverslag kan doen en welke informatie heeft hij hiervoor nodig heeft.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je wettelijke kaders van het beroepsgeheim na de dood.
  • weet je hoe je omgaat met informatie verkregen tijdens postmortaal onderzoek.
  • weet je welke informatie je moet of mag delen met ketenpartners en nabestaanden.
  • weet je waar een schouwverslag aan moet voldoen.
  • kun je een gedegen schouwverslag opstellen.
  • ken je de richtlijn rondom schouwverslag.
  • weet je welke informatie wel en niet thuishoren in het schouwverslag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Cécile Woudenberg (forensisch arts en instituutsopleider, NSPOH).
  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht).

Voor wie

Voor forensisch artsen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.