030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2018

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Programma 2018

Het programma en de docenten in 2018 wordt later bekend gemaakt.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Je werkdruk de baas!

Datum: 9 aug '17

In het kort

De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?

Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.

Wat je leert

Time management waardoor de werkdruk verlaagd wordt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.

In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.

Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.

Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je uitleggen waarom je welke keuzes maakt in je werk.
  • kun je deze keuzes toepassen in je werk.
  • kun je uitleggen welke factoren je planning verstoren en hoe je dat kunt voorkomen.
  • kun je instrumenten hanteren om effectiever te werken, minder energie te verspillen en meer met jezelf in balans te zijn.

Docent

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Goede locatie: goed bereikbaar en heerlijk verwend geworden”
  • “Deze workshop zet me weer aan het denken. In de drukte van de dagelijkse praktijk vergeet je nog wel eens waarom je voor deze functie en deze organisatie hebt gekozen. Terwijl die keuze voor een groot deel je plezier en je effectiviteit bepaalt!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoofdpijn en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoofdpijn is een grote oorzaak voor verzuim. Maar welke vormen zijn er? Wat klopt er van de aanname dat spanningshoofdpijn een psychische oorzaak heeft? En wat is er te doen aan clusterhoofdpijn, migraine en aangezichtspijn? Deze module is zeer geschikt voor bedrijfs- en verzekeringsartsen die meer willen leren over hoofdpijnvormen en de invloed ervan op werk.

Wat je leert

Soorten hoofdpijn en behandelingsmogelijkheden

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.

Onder de noemer ‘hoofdpijn’ vallen verschillende kwalen. Migraine en spanningshoofdpijn zijn vrij bekend. Maar er is vaak sprake van onder-diagnostiek. Bovendien worden er psychische oorzaken aangewezen zonder dat daar bewijs voor is. Clusterhoofdpijn of aangezichtspijn kunnen aanleiding zijn voor zeer regelmatig verzuim. Maar is dat verzuim en de kwaliteit van leven te verbeteren met de bestaande behandelingen? En hoe zit het met medicijnafhankelijke hoofdpijn? Er valt veel te vertellen, maar twee zaken staan als een paal boven water:

  • Hoofdpijn is frequent de oorzaak van verzuim.
  • Een adequate aanpak kan veel verzuim voorkomen.

Deze problematiek is het centrale thema waarover je tijdens de dag met deskundigen en collega’s van gedachten kunt wisselen. We starten met een interactief hoorcollege. Daarin bespreken we de huidige inzichten met betrekking tot diagnose en behandeling van verschillende soorten hoofdpijn. Daarna volgt er een verdiepingsslag: we bespreken casus over ‘arbeid en verzuim’. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de vele soorten hoofdpijn en de bijbehorende karakteristieken.
  • kun je (beter) onderscheid maken tussen de verschillende varianten.
  • heb je meer inzicht in behandelmogelijkheden.
  • begrijp je beter wat de invloed van hoofdpijn kan zijn op arbeid en verzuim.
  • heb je de handvatten om je begeleidingsrepertoire te verrijken en meer grip te krijgen op verzuim.

Docenten

  • Willem Oerlemans is neuroloog en werkzaam bij DC Klinieken. Zijn specialisme is hoofdpijn en andere pijnsyndromen en functionele neurologische stoornissen.
  • Alex Schonewille is loopbaan- en re-integratiecoach en eigenaar van Kopwerk. Hij begeleidt op dagelijkse basis cliënten met ernstige hoofdpijn bij het vinden of het behouden van werk.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over hoofdpijn en werk. Tevens is de module toegankelijk voor arboverpleegkundigen en praktijk ondersteuners bedrijfsarts, mits zij minimaal hbo geschoold zijn. Een deel van de scholing ligt de focus op medicatie en behandeling. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Actueel thema reizigersgeneeskunde- en advisering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundige in de reizigersgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van reizigersadvisering. Wil jij je kennis opfrissen en tegelijkertijd voldoen aan de eisen voor herregistratie? Doe dan deze eendaagse module.

Het onderwerp van deze module wisselt jaarlijks. In 2019 leer je over de achtergronden van de gewijzigde rabiësrichtlijn. En let’s talk about seks! Verbeter je advies over de preventie van soa en hiv op reis.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Deze module maakt deel uit van de bij- en nascholingscyclus voor reizigersgeneeskundig artsen en reizigersverpleegkundigen. De modulen kunnen zowel apart als in combinatie worden gevolgd. Je kunt deze module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rabiës

Veel mensen zullen het zich niet realiseren, maar jaarlijks sterven wereldwijd 59.000 mensen aan rabiës. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie-behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop.

Toch pleit de WHO in haar WHO position paper on Rabiës (april 2018) voor het vereenvoudigen van het beleid rond PrEP en PEP. In Nederland zijn deze adviezen onlangs overgenomen in de richtlijnen van het LCI en het LCR. Bij gezonde personen is de indicatie voor vaccinatie bij zowel PrEP als PEP gewijzigd.

Je leert over de achtergronden van het gewijzigde beleid. Aan de hand van casuïstiek komen de risico-afwegingen en indicatie voor vaccinatie voor de reis en het beleid na een beet bij gezonde en immuungecompromitteerde mensen aan bod.

Let’s talk about seks!

Ook op vakantie lopen mensen een soa of hiv op. Dit heeft alles te maken met het seksueel risicogedrag dat de reiziger vertoont op vakantie. Bij welke reiziger is hoog risicogedrag op het gebied van seks te verwachten en bij wie dient de preventie van soa’s in het advies op maat besproken te worden? Je frist je kennis over de meest voorkomende soa’s op. Zijn er regionale verschillen in de verspreiding en welke tropische soa’s zijn er? Ook gaan we in op hoe en wanneer de preventie van soa’s het handigst ter sprake gebracht kan worden tijdens het reizigersconsult.

Tevens gaan we in op het advies aan cliënten die behandeld worden met een cocktail van antiretrovirale medicamenten (ART). Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Jaarlijks een actueel thema

Het onderwerp van deze eendaagse bij- en nascholingsmodule wordt altijd in de loop van het jaar bekendgemaakt. Heb je suggesties of ideeën? Zou je je bijvoorbeeld willen verdiepen in een bepaald onderwerp? Of signaleer je een bepaalde trend in de reizigersgeneeskunde of –advisering en wil je daar meer over weten? Laat het ons dan weten! Je kunt suggesties via e-mail doorgeven aan drs Tamara van Keulen: t.vankeulen@nspoh.nl.

We baseren het onderwijs van deze module op de landelijke protocollen reizigersadvisering van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en discussies met elkaar af. Casuïstiek uit de dagelijkse praktijk speelt hierbij een grote rol. Na afloop van de module ontvang je een bewijs van deelname.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bijgepraat over de meest recente ontwikkelingen in de reizigersgeneeskunde.
  • heb je ervaringen uitgewisseld met vakgenoten.
  • kun je in je dagelijkse praktijk de reiziger adequaat en op maat adviseren.

En specifiek na deze module in 2019 kun je:

  • de risico’s, transmissieroute en preventie van rabiës beter uitleggen aan de cliënt.
  • de achtergronden van het gewijzigde advies voor PrEP en PEP benoemen.
  • de indicaties voor pre-expositievaccinatie tegen rabiës beter onderbouwd toepassen.
  • de risico’s, transmissieroute en preventieve maatregelen van hiv en de belangrijkste soa uitleggen aan de cliënt.
  • de risicofactoren voor seksueel risicogedrag op reis benoemen en kun je een inschatting maken bij welke cliënten je de preventie van soa en hiv ter sprake moet brengen.
  • beoordelen wanneer je moet verwijzen naar een (behandelend) arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het vakgebied. In 2019 zijn dat prof. Dr. Michèle van Vugt en Cornelis de Pijper, arts – onderzoeker. Beiden zijn verbonden aan het Amsterdam UMC.

Voor wie

Artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering. Bij voorkeur heb je eerder een basismodule reizigersadvisering afgerond.
Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen en reizigersverpleegkundigen is nascholing verplicht: jaarlijks 8 uur of 40 uur in de 5 jaar durende registratieperiode.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Visusonderzoek en screening op visuele stoornissen bij jonge kinderen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Screening op oogpathologie en visuele stoornissen bij zuigelingen, peuters en kleuters maakt onderdeel uit van het Basispakket Jeugdgezondheidszorg. Wil jij je vaardigheden vergroten om oogafwijkingen bij jonge kinderen beter te kunnen detecteren? En leren werken volgens de nieuwe JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Verbeter de opsporing van visuele stoornissen bij het kind

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Op verzoek kan de module worden uitgebreid met een Training on the job – Visus en VOV (Vroegtijdig Onderkennen Visuele stoornissen bij jonge kinderen.

Deze module is sinds maart 2019 onderdeel van de profielopleiding tot jeugdarts (1e fase M&G) en stond voorheen bekend als Een ogenblik voor het oog.

De nieuwe landelijke JGZ richtlijn ‘Opsporen bij oogafwijkingen’ biedt ons handvatten om visuele beperkingen bij het kind te screenen. Maar wil je een visuele stoornis goed detecteren, dan zijn actuele kennis en praktische vaardigheden vereist. Deze module is gericht op beide aspecten.

We starten de dag met een interactieve presentatie over de visuele ontwikkeling en oogafwijkingen bij het kind. Hierbij besteden we ook aandacht aan verwijscriteria en knelpunten. Daarna breng je de theorie in praktijk door de praktische uitvoering van het onderzoek op elkaar te oefenen. Hiervoor neem je zelf een penlight, oogspiegel en afdekbril mee.

Verpleegkundig specialisten, jeugdartsen en artsen M&G met minimaal 3 jaar werkervaring in de JGZ en bekwaam in het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek komen na het volgen van deze training in aanmerking voor deelname aan de Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de visuele ontwikkeling bij jonge kinderen schetsen.
  • kun je de pathologie van scheel zien en amblyopie benoemen.
  • kun je de praktische uitvoering van de visusbepaling en het onderzoek naar de oogstand beter uitvoeren.
  • kun je het verwijs- en adviesbeleid toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Huisartsen, kinderartsen, jeugdartsen, artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en JGZ verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten, die die meer willen weten over oogproblemen en zich verder willen specialiseren in het opsporen van oogafwijkingen bij het jonge kind.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering voor huisartsen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als arts in de reizigersadvisering werk je samen met de doktersassistent of de praktijkondersteuner. Maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de reizigersadviezen die gegeven worden. Wil je inzicht krijgen in de achtergronden van de belangrijkste infectieziekten op reis? Wil je meer leren over immuniseren, adviseren en malariaprofylaxe? Doe dan deze praktijkgerichte, LCR geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Wanneer je voor korte of lange termijn in het buitenland verblijft, zijn daar gezondheidsrisico’s aan verbonden. In deze tweedaagse module leer je hoe je als arts jouw cliënten daarover adviseert. Je gaat in op de gezondheidssituatie van de reiziger zelf, en ook op de omstandigheden waaronder gereisd wordt. Je frist je kennis over het immuunsysteem en de werking van vaccins op. Daarnaast leer je over hoogteziekte en de potentiële gezondheidsrisico’s van het reizen per vliegtuig.

Reizigersadvisering is grotendeels geprotocolleerd. In de praktijk kun je echter vragen krijgen waar de protocollen geen eenduidig antwoord op geven. In deze module krijg je de nodige achtergrondkennis en diepgang waarmee je in individuele gevallen kunt adviseren. Bijvoorbeeld over de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie.

Tevens besteden we in deze module aandacht aan de kwaliteitsaspecten verbonden aan de organisatie van een professioneel reizigersspreekuur. De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties. Aan de hand van praktijkvoorbeelden oefen je de uitwerking van reizigersadviezen.

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van de NSPOH. Voor registratie als erkend reizigersgeneeskundig huisarts bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Voor huisartsen die de indicatiestelling voor gele koortsvaccinaties verrichten, is een registratie als reizigersgeneeskundige verplicht.

Meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie kun je krijgen via het LCR.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een inschatting maken van het risico dat een individuele reiziger loopt op een bepaalde bestemming.
  • kun je op basis van de LCR richtlijnen een advies op maat maken voor deze reiziger.
  • kun je onderscheid maken in adviezen die je zélf kunt geven tijdens een (reizigers)spreekuur en adviezen die door specialistische centra gegeven moeten worden.
  • heb je inzicht in kwaliteitsbewaking – zowel professioneel als klantgericht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC.

Voor wie

Huisartsen die reisgeneeskundig advies willen geven

Toelatingseisen

Je hebt een BIG-registratie als huisarts. Alleen huisartsen kunnen na het succesvol afronden van deze basismodule reizigersadvisering voor huisartsen – en indien zij voldoen aan de overige voorwaarden – in aanmerking komen voor registratie als reizigersgeneeskundig huisarts bij het LCR. Alle overige artsen dienen de vijfdaagse Basismodule reizigersadvisering en –immunisatie voor artsen te volgen.

N.B. We raden je aan om al voor aanvang van de module de protocollenklapper van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) door te nemen. Het is niet mogelijk om een losse klapper bij het LCR te bestellen zonder een abonnement te nemen. De NSPOH heeft een zeer beperkt aantal LCR-klappers beschikbaar die je voor de duur van de module kunt lenen. Wil je hiervoor in aanmerking komen, neem dan contact op met Jiska Bijl.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Arbo-onderzoek laat zien dat ca. 4% van de werknemers geneesmiddelen slikt die de rijvaardigheid en het reactievermogen op het werk beïnvloeden. Als arts of verpleegkundige heb je een belangrijke taak om gevaarlijke situaties te helpen voorkomen. Dat vereist actuele kennis van zaken! Wil jij meer leren over het inschatten van risico’s van geneesmiddelengebruik in het verkeer? Over hoe medicijnen het werk positief of negatief kunnen beïnvloeden? En welk advies je dan geeft? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Hoe reactievermogen en rijvaardigheid door geneesmiddelen beïnvloed worden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze eendaagse module maak je kennis met de belangrijke groepen geneesmiddelen die de rijvaardigheid en het reactievermogen beïnvloeden. Je leert een inschatting te maken van medische en juridische risico’s. Op praktische wijze krijg je overzicht van de classificatie van geneesmiddelen en inzicht in mogelijke interventies. Deze informatie is van belang voor beleid en samenwerking met de curatieve sector.
De behandeling van de leerstof vindt plaats in afwisselende werkvormen. Denk aan interactieve presentaties, gezamenlijke discussies en casuïstiekbespreking in kleine groepen. De casuïstiek uit de praktijk staat centraal.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste groepen geneesmiddelen met veiligheidsrisico’s voor werk en rijvaardigheid.
  • ken je de mogelijke juridische consequenties – ook van jouw advies of oordeel – bij onverantwoorde deelname aan werk en/of verkeer.
  • kun je verantwoord advies uitbrengen over het functioneren met geneesmiddelgebruik aan cliënt en werkgever.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. H.M.A. (Henriëtte) van der Kwaak-van Hout, farmaceut werkzaam als trainer bij Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
  • Dhr. E. (Erwin) Gorissen, bedrijfsarts, en is werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo. Hij heeft een studie rechten afgerond en is sinds 2022 bestuurslid van de NVAB.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), arboverpleegkundigen, huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer in de evaluatie:
“Ik had niet gedacht dat een dergelijk taai onderwerp zo praktisch en interessant kon zijn; een 8 hiervoor!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Forensisch arts als deskundige

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als forensisch arts heb je te maken met speciale regels en richtlijnen om te voorkomen dat de kwaliteit van je beroepsuitoefening ter discussie staat. Wil jij leren werken volgens deze regels en richtlijnen? Wil je leren hoe je onderzoek doet, een expertiserapportage schrijft en optreedt als gerechtelijk deskundige? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over regelgeving en hoe je optreedt als gerechtelijk deskundige

De module is een verplicht onderdeel van de opleiding  forensische geneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Forensische geneeskunde ontwikkelt zich als een apart vakgebied met eigen normen, richtlijnen en protocollen. Amper tien jaar geleden was er weinig meer dan een leerboek en een 20-daagse cursus. Inmiddels zijn er dankzij inspanningen van de Vakgroep Forensische geneeskunde van GGD Nederland, het FMG en de KNMG tal van richtlijnen voor eerstelijns forensisch artsen.
Deze richtlijnen voorkomen dat de kwaliteit van jouw beroepsuitoefening als forensisch arts ter discussie komt te staan. Tijdens de module komen richtlijnen en de regelgeving dan ook uitgebreid aan de orde: met name hoe het strafrechtelijke deel van justitie werkt. Daarnaast bespreken we hoe de forensische geneeskunde in Nederland is georganiseerd. Welke registers voor forensisch medisch deskundigen zijn er? Wie mag als gerechtelijk deskundige optreden? En aan welke voorwaarden moet een expertiserapport voldoen? Veel forensisch artsen zien het optreden als deskundige voor een rechtbank als de ultieme vuurproef. Daarom wordt daar in deze module ruim aandacht aan geschonken. De leerstof wordt aangeboden via theoretische inleidingen, oefeningen en casuïstiekbespreking. De module wordt afgerond met een rechtbankexamen.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de regels en richtlijnen waarmee je als forensisch arts te maken krijgt.
  • weet je hoe je onderzoek uitvoert en rapporteert.
  • kun je professioneel optreden als gerechtelijk deskundige.

Docenten

Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door forensisch artsen met ruime ervaring als gerechtelijk deskundige en door diverse sleutelfiguren in de rechtsgang.

Voor wie

Voor eerstelijns forensisch artsen (al of niet in opleiding). Ook voor ervaren forensisch artsen die nog geen ervaring hebben als deskundige in strafzaken is deze module zeer geschikt.

Toelatingseisen

Het hebben doorlopen van de (meeste van) de andere forensische modules.

Ervaringen

In 2017 kreeg deze module het cijfer 8,0.
100% van de deelnemers zou hem aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kindermishandeling en NODOK

Datum: 9 aug '17

In het kort

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Ben jij een forensisch arts of andere medische professional en wil je jouw bijdrage leveren aan de strijd tegen misbruik en mishandeling? Wil je leren hoe je geweldsletsels bij kinderen kunt herkennen, beschrijven en registreren? En wat de NODOK-procedure inhoudt? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over kindermishandeling en de NODOK-procedure

Deze module is onderdeel van de opleiding forensische geneeskunde binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Ervaren forensisch artsen kunnen de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden in ons land bijna 120.000 gevallen van mishandeling van kinderen gemeld. Grofweg omgerekend: in iedere schoolklas van 30 leerlingen zit één kind dat wordt mishandeld. Mishandeling kan bestaan uit fysiek of psychisch geweld. Maar ook uit verwaarlozing, of ‘opvoed-onmacht’ van ouders die niet weten hoe ze met hun kinderen moeten omgaan. Soms zijn kinderen op een andere manier slachtoffer. Bijvoorbeeld van seksueel misbruik of als getuige van huiselijk geweld. Kindermishandeling kan zowel thuis als in de jeugdzorg plaatsvinden.
In deze module worden theoretische inleidingen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. We gaan dieper in op de soorten letsels die bij diverse soorten kindermishandeling worden gezien, maar ook op huidafwijkingen bij kinderen die soms voor mishandeling worden gezien. Ook behandelen we de NODOK-procedure: het Nader Onderzoek naar de Doodsoorzaak bij Overleden Kinderen en de laatste stand van zaken rond dit onderwerp.
Er wordt in deze module geleerd hoe een lijkschouw bij een kind dient te gebeuren en diverse doodsoorzaken bij kinderen worden besproken.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de epidemiologie van kindermishandeling, seksueel misbruik en de verschillende soorten letsel die hierdoor kunnen ontstaan.
  • kun je geweldsletsels bij kinderen herkennen én gestructureerd beschrijven en registreren.
  • ben je bekend met lijkschouw bij kinderen en de zogeheten NODOK-procedure.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door ervaren eerstelijns forensisch artsen, een forensisch arts gespecialiseerd in kinderen, een kinderarts en een forensisch radioloog.

Voor wie

Primair voor forensisch artsen die kindermishandeling onderzoeken. Ook geschikt voor artsen die werken bij ‘Veilig Thuis’, huisartsen en andere medisch specialisten, zoals kinder- en jeugdartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arrestantenzorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als forensisch arts of huisarts kun je te maken krijgen met de bijzondere populatie in de politiecel. Wil jij je verdiepen in de organisatie van de arrestantenzorg en meer inzicht krijgen in jouw positie als behandelaar én adviseur van politie en justitie? Wil je daarnaast meer leren over acute ziekten, verslavingszorg en psychiatrie. Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

De verschillende rollen in de arrestantenzorg

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Behandeling en medische zorg voor arrestanten vereist specifieke knowhow, zowel medisch als juridisch. Tijdens deze module Arrestantenzorg krijg je inzicht in je rol als behandelaar en je rol als medisch adviseur van politie en justitie.

Het onderwijs is interactief. Je leert ziektebeelden herkennen en raakt vertrouwd met de specifieke aspecten van arrestantenzorg. Actieve inzet en het inbrengen van eigen casuïstiek is van belang voor het welslagen van het onderwijs.

Na afloop van deze driedaagse module weet je:

  • wanneer het medisch verantwoord is om een arrestant in de politiecel te verzorgen.
  • wat jouw positie en rol als behandelend arts is.
  • wat de meest voorkomende, spoedeisende medische situaties zijn.
  • wat mogelijke effecten en risico’s van alcohol en drugs zijn.
  • hoe je een arrestant beoordeelt met het oog op geschiktheid voor insluiting of verhoor.
  • hoe je professioneel omgaat met advies aan politie en justitie over het te volgen medisch beleid bij een zieke arrestant.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren forensisch artsen.

Voor wie

Voor artsen die medische zorg verlenen aan arrestanten, in het bijzonder forensisch artsen en huisartsen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.