Antibioticaresistentie is en blijft een hot item. Wil je leren hoe je jezelf beter positioneert in dit complexe veld? Wil je meer kennis en adviesvaardigheden vergaren en een beter zicht krijgen op het krachtenveld? Doe dan deze driedaagse module.
Deze module is onderdeel van de Profielopleiding infectieziektebestrijding. Het is een keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Zoals bekend is er een samenhang tussen de mate van antibioticagebruik en de frequentie van antimicrobiële resistentie. Dit betekent dat antibiotica zeer terughoudend moeten worden toegepast – zowel in de veterinaire sector als in de humane geneeskunde. Als het gaat om het voorschrijven van antibiotica, is Nederland binnen Europa het braafste jongetje van de klas. Toch is antimicrobiële resistentie ook in ons land een groeiend probleem.
Tijdens de eerste dag komen vanuit het public health-perspectief de belangrijkste microbiële ziekteverwekkers aan bod. Hoe werken de verschillende antibiotica daartegen en hoe ontwikkelen bacteriën resistentie? Hoe werkt co- of multiresistentie?
Naast kennis is ook zicht op het gebruik van antibiotica in Nederland en daarbuiten een must. Surveillance-systemen en prevalentieonderzoek moeten meer inzicht geven in de ontwikkeling van antibioticagebruik en -resistentie bij diverse populaties, gezondheidszorginstellingen en import vanuit het buitenland. We bespreken de epidemiologie en maatschappelijke betekenis, zowel op individueel als op populatieniveau.
Op de tweede dag staan we meer stil bij de preventieve mogelijkheden. Naast het stimuleren van goed antibioticagebruik en een goede monitoring en surveillance van antibioticaresistentie is een adequate advisering n.a.v. een casus ook belangrijk. Aan de hand van diverse casuïstiek van oplopende aard c.q. complexiteit worden aspecten vanuit het perspectief van de DIP-er, Microbioloog en arts M&G besproken.
Tot slot staan we stil bij de profilering van de arts bij de antibiotica problematiek. Kort wordt ingegaan op de landscape (inter-)nationaal en regionaal rondom de problematiek bij antibioticaresistentie. Wordt de bestuurlijke inbedding van regionale zorgnetwerken uitgelegd en de relatie van antibioticaresistentie tot de wet publieke gezondheid. Welke positie kan je als arts innemen t.a.v. de taken die liggen binnen de 10 zorgnetwerken? Hoe ziet het krachtenveld eruit, wie doet wat en hoe positioneer je je hierin? Wat zou richting de toekomst nog moeten gebeuren?
Op de laatste dag van deze module proberen we gezamenlijk een antwoord te geven op bovenstaande vragen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Paul Peerbooms, Tjalling Leenstra, Peter Molenaar, Stijn Raven, Anja Schreijer, Sjaak de Gouw en Cecile de Ruiter.
Voor artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en jeugdartsen, huisartsen en bedrijfsartsen die tijdens hun werk in aanraking komen met infectieziekten of antibioticaresistentie.
In 2017 zou. 100% van de deelnemers zou deze module aanbevelen aan anderen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Slaap en slaapproblemen hebben grote invloed op de werkprestaties en belastbaarheid van werknemers. Werk je als bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je inzicht vergroten op het gebied van slaap en werk? Wil je ontdekken welke behandelingen mogelijk zijn? Doe dan deze eendaagse module.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
We starten deze interactieve, eendaagse module met een algemene inleiding over slaap, de stadia en functies. Vervolgens bespreken we de verschillende soorten slaapproblemen en hun mogelijke gevolgen. Daarbij hebben we specifiek aandacht voor beperkingen als gevolg van slaapproblemen. Ook de invloed op de belastbaarheid van mensen, op korte en langere termijn, komt aan bod.
Daarnaast hebben we veel aandacht voor behandelmogelijkheden van slaapproblemen en wat de indicaties zijn voor de verschillende behandelingen. We gaan dieper in op de samenhang tussen slaapproblemen en stoornissen en beperkingen, ingewikkelde differentiaaldiagnoses en medicijngebruik.
De leerstof wordt behandeld in interactieve presentaties, die worden ondersteund door videomateriaal. Je krijgt specifieke opdrachten om kennis en vaardigheden te oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Het onderwijs wordt verzorgd door Karel Schreuder, arts-somnologist, Centrum voor Epilepsie en Slaapstoornissen SEIN Zwolle, Secretaris Nederlandse Stichting voor Slaap- Waakonderzoek (NSWO).
Voor bedrijfsartsen en verzekeringsartsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Diabetes is een veelvoorkomende chronische ziekte, die grote invloed heeft op de belastbaarheid. Dankzij intensief onderzoek naar deze aandoening neemt de kennis snel toe. Het is belangrijk up-to-date te blijven. Werk je als arts of medisch adviseur en wil je leren hoe je werkenden met diabetes optimaal begeleidt bij arbeid en re-integratie? Doe dan deze module Diabetes en werk.
De module Diabetes en werk is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bijscholing of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Diabetes is een chronische aandoening met ingrijpende lichamelijke en psychosociale gevolgen. Leven met diabetes vraagt om verschillende aanpassingen. Bijvoorbeeld het accepteren van ongemak, het inpassen van de zelfzorgactiviteiten in het dagelijkse leven en het vinden van werk met een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid.
In deze module krijg je praktische handvatten aangereikt om mensen met diabetes (beter) te begeleiden in het arbeidsproces. We behandelen de nieuwste inzichten in factoren die bepalend zijn voor de arbeidsmogelijkheden van mensen met diabetes. Ook de huidige inzichten over de mogelijkheden tot arbeidsintegratie komen aan de orde. De module gaat in op zowel de medisch-technische achtergronden van diabetes als op sociaalpsychologische gevolgen.
Tijdens de module wisselen we korte inleidingen over nieuwe wetenschappelijke inzichten af met praktische oefeningen aan de hand van casuïstiek.
Ernst Jurgens is werkzaam als klinisch arbeidsgeneeskundige bij IKANED en als bedrijfsarts bij MKBasics (onderdeel ArboUnie). Zijn expertisegebieden zijn long COVID & werk, diabetes & werk, kwetsbare werknemers & preventie, leefstijl op de werkvloer, en Planetary Health & bedrijfsgezondheidszorg.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, huisartsen, medisch adviseurs en arbeidsdeskundigen.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module Diabetes en werk: “Een prettig gebrachte opfrisser met veel praktijkrelevantie.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Of het nu gaat om een vaarbewijs, machinistendiploma of rijbewijs: als keuringsarts dien je de basisprincipes van het keuren te kennen. Werk je als arts en wil je leren hoe je tot een weloverwogen en verantwoorde keuring komt? Doe dan deze online basistraining van 3 middagen/avonden.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module is ook een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.
Er bestaat in Nederland geen training waarmee je een medische keuring voor een rijbewijs of ander vervoersdocument leert uitvoeren. Vrijgevestigde (basis-)artsen, huisartsen, bedrijfs- en verzekeringsartsen blijken hier echter wel behoefte aan te hebben. Deze module geeft je inzichten in keuringen, maar met het volgen van deze scholing krijg je geen erkend diploma of certificaat waarmee je bevoegd bent om keuringen uit te voeren.
De module is opgedeeld in drie blokken van vijf uur (16:00 – 21:00 uur). We wisselen interactieve colleges en praktische oefeningen met elkaar af.
Tijdens de eerste bijeenkomst introduceren we een model over risico-denken en komen de basisprincipes van het keuringsvak aan de orde. In de tweede bijeenkomst ligt de focus op de bijzondere vereisten, veiligheidsrisico’s en het keuringsproces voor wegvervoer. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de modaliteiten spoor en water en stellen we de orgaansystemen en zintuigen centraal. Je leert de voornaamste risicovolle aandoeningen en ‘rode vlaggen’ signaleren. Ook krijg je instructie over welke tests nodig zijn, hoe je die verantwoord uitvoert en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten (onder voorbehoud):
Artsen (geregistreerd of in opleiding) die zich in een eigen praktijk willen onderscheiden als keuringsarts in de transportsector: bijvoorbeeld huisartsen, sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.
De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.
Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.
In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.
De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.
Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.
Diploma basisarts*
Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.
* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Al twee eeuwen vormen vaccinaties een belangrijke strategie in de bestrijding van infectieziekten. Toch blijft waakzaamheid geboden. Door veranderingen in de micro-organismen dienen vaccins te worden aangepast of opnieuw ontwikkeld te worden. Daarnaast laten onderzoeken zien dat vaccins in de toekomst ook buiten het domein van de infectieziekten kunnen worden ingezet. Vind je het belangrijk om bij te blijven in dit dynamische vakgebied? Volg dan de module Vaccins: mogelijkheden en de weerbarstige praktijk.
De module is een onderdeel van de profielopleiding Infectieziektebestrijding binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze module staat de humane afweer centraal. Je krijgt antwoorden op vragen als: hoe werkt het afweersysteem? Waarom werkt het soms niet? Hoe en waarom reageert het op een vaccin? Hoe zit het met de bijwerkingen?
Het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) vormt een belangrijke pijler in de bestrijding van infectieziekten. Het RVP beschermt kinderen tegen 12 ernstige infectieziekten. Het programma wordt voortdurend geëvalueerd en zo nodig aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.
We besteden aandacht de basisprincipes van vaccineren, de verschillende vaccinstrategieën, het Rijksvaccinatieprogramma en de productie en ontwikkeling van (nieuwe) vaccins. We besteden aandacht aan de groeiende maatschappelijke weerstand tegen vaccinaties en je krijgt tips hoe je hierover kunt communiceren in de spreekkamer. Ook staan we stil bij de ethische aspecten van vaccineren.
Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en casuïstiekbespreking af.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op de verschillende onderdelen uit het vakgebied.
Artsen werkzaam in de infectieziektebestrijding en artsen AGZ, artsen JGZ, huisartsen en bedrijfsartsen die praktijkervaring hebben met vaccineren.
Diploma basisarts.
We gaan ervanuit dat je bij de start van de module beschikt over basiskennis immunologie.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De 21e eeuw staat in het teken van outbreaks, re-emerging diseases, toenemende antimicrobiële resistentie en de dreiging van bioterrorisme. Door het vele verkeer van personen en goederen kan een lokale epidemie al gauw een mondiale impact krijgen. Daarom is internationale samenwerking vereist bij de bestrijding van infectieziekten. Wil jij weten hoe de internationale infectieziektebestrijding in zijn werk gaat en wat het effect van de globalisering van infectieziektebestrijding is op het Nederlandse beleid? Doe dan deze tweedaagse module.
Deze module is een onderdeel in de profielopleiding Infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid en keuze-onderdeel in de overige profielen. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Infectieziekten trekken zich niets aan van landsgrenzen. Om snel en gecoördineerd op gezondheidsbedreigingen te kunnen reageren is samenwerking binnen de Europese Unie en daarbuiten een vereiste. In deze module staat de internationale infectieziektebestrijding centraal.
Aan de hand van recente grensoverschrijdende casussen gaan we dieper in op de rol en functie van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt hoe het ECDC de lidstaten ondersteunt bij de bestrijding van (dreigende) uitbraken van infectieziekten. Ook zien we hoe samengewerkt wordt met de WHO bijvoorbeeld bij het bestrijden van de toenemende antimicrobiële resistentie. Je krijgt zo een beeld van de wisselwerking tussen de nationale en internationale infectieziektebestrijding en de betekenis hiervan voor de dagelijkse praktijk. Hoe beoordeelt het Nederlandse signaleringsoverleg bijvoorbeeld alerts vanuit ECDC en WHO? Van belang hierbij zijn begrip van de reikwijdte van:
Ten slotte staan we stil bij armoede als determinant voor gezondheid en in het verlengde daarvan leer je over de sustainable development goals van de verenigde naties.
De leerstof wordt behandeld in de vorm voordrachten, casuïstiekbesprekingen en oefeningen. Interactiviteit staat hierbij voorop: jouw actieve inbreng verhoogt het succes van de module.
Na afloop van deze tweedaagse module:
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van (internationale) infectieziektebestrijding.
Professionals werkzaam in infectieziektebestrijding zoals artsen Maatschappij & Gezondheid, jeugdartsen, bedrijfsartsen, huisartsen, medisch microbiologen en sociaal verpleegkundigen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Infectieziekten kunnen leiden tot outbreaks: uitbraken met een razendsnelle verspreiding. Soms blijft zo’n uitbraak beperkt tot een enkele instelling. Bijvoorbeeld een uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Maar een andere keer gaat het om een grotere epidemie, zoals de recente mazelenuitbraak. Wil jij leren hoe je daar als professional het beste op kunt anticiperen? Doe dan deze module.
Deze module is onderdeel van de opleiding verpleegkundige Maatschappij en Gezondheid – algemene gezondheidszorg en wordt op dit moment niet aangeboden als bij- en nascholing.
Bij het onder controle krijgen van een uitbraak van een infectieziekte zijn verschillende disciplines en organisaties betrokken. Meerdere actoren in het veld spelen bovendien een (grote) rol. Daardoor is een gestructureerde aanpak noodzakelijk, evenals oog voor de juiste maatregelen op de juiste tijd en plaats. Deze module biedt de handvatten en bereid je voor op goed management bij een outbreak.
Je leert onder meer over risico-assessment, en beslissingsbevoegdheden tijdens een (grootschalige) uitbraak. Hierbij komen de verschillende actoren als het Centrum Infectieziektebestrijding (CIb), het Outbreak Management Team (OMT), het Bestuurlijk AfstemmingsOverleg (BAO) en de Geneeskundige HulpverleningsOrganisaties in de Regio (GHOR’s) voorbij.
Verder behandelen we het belang van crowdmanagement en je eigen (professionele) verantwoordelijkheden daarin. Tijdens de module wisselen we presentaties met veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en praktische oefeningen elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door een team van specialisten.
Voor verpleegkundigen AGZ en andere professionals met outbreak management in hun portefeuille.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Sommige ziekteverwekkers kunnen van dier op mens overgaan. Dat verschijnsel heet zoönose. Uitbraken van bijvoorbeeld vogelpest, Q-koorts en campylobacter houden veelal verband met de veterinaire sector. Echter ook op het gebied van recreatie en het houden van gezelschapsdieren liggen de nodige gevaren. Wil jij meer leren over de epidemiologie, transmissie en preventie van zoönosen? Wil je leren wie je samenwerkingspartners zijn, hoe je kunt ingrijpen om uitbraken mogelijk te voorkomen? Doe dan deze module.
Deze module is een verplicht onderdeel in de Profielopleiding infectieziektebestrijding van de medische vervolgopleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeert een aantal zoönosen de revue, zoönosen die vanuit het volksgezondheidsperspectief van belang zijn. Belangrijke aspecten vanuit dit perspectief zijn: epidemiologie, kliniek, transmissie en preventie. Daarnaast besteden we aandacht aan de zoönosen in de veterinaire sector. Je leert over de werkwijze van de NVWA en de wet- en regelgeving die daarmee samenhangt. Ook leer je wanneer en hoe je kunt samenwerken met de NVWA. Als onderdeel van het programma zijn we de 1e moduledag te gast bij de Faculteit dierengeneeskunde te Utrecht en de 2e dag bij de varkensslachterij van de VION te Boxtel. Diverse rondleidingen maken dan ook onderdeel uit van het programma. Hierdoor krijg je een reëel beeld van de veterinaire werkwijze. Dit is nodig om mogelijke risico’s goed te kunnen duiden. Qua opzet gaat de module dus uit van een zogenaamde One Health benadering.
We behandelen de leerstof in de vorm van interactieve colleges over de theorie, afgewisseld met oefeningen in de praktijk.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor artsen in de infectieziektebestrijding en artsen (bijvoorbeeld bedrijfsartsen of veterinaire artsen) die geïnteresseerd zijn in dit domein.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Bedrijfsartsen krijgen via hun vele spreekuurcontacten en werkplaatsbezoeken een prachtige dwarsdoorsnede van een bedrijfsorganisatie. Op basis van deze informatie geven zij vakbekwaam advies. Zij hebben oog voor preventie en bewegen zich soepel en vol vertrouwen, ook buiten de spreekkamer. Wil je leren hoe je dit voor elkaar krijgt? Hoe je beter kunt aansluiten bij het bedrijf; hoe je beter in beeld komt als adviseur, zodat ook jouw suggesties voor preventie worden gehoord? Kun je tegen een stootje en wil je groeien? Doe dan deze intensieve module.
Dit is een unieke kans om in korte tijd veel te leren van hoogleraar Rob Blomme van Nyenrode business universiteit en van Etske Kroon, ervaren trainer in professioneel leiderschap. We gaan nader in op ‘wie’ – ‘wat’ – ‘hoe’ je iets wilt bereiken als adviseur, Hoe je effectiever in beeld komt en in bedrijven soepel kunt opereren. Zodat je adviezen over preventie worden gehoord en jij je zelfverzekerd profileert als moderne bedrijfsarts met hart voor de zaak.
Deze module is als bij- of nascholing bedoeld voor de ervaren professional die zich nog beter wil profileren in het bedrijf. Je kunt de module ook volgen in de eindfase, als (keuze-) onderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.
Tijdens deze module krijg je feedback op je handelen, maak je een 2 minuten pitch over jouw meerwaarde als onafhankelijk adviseur voor je bedrijf. Je brengt een vraagstuk in, of projectvoorstel dat je voor ogen hebt voor jouw rol in dat bedrijf, of voor je eigen organisatie. Je wilt iets bereiken, je wilt een verandering op gang brengen, je leert in deze nascholing hoe je het bedrijf in beweging krijgt, zodat verbeteringen worden ingevoerd en preventie werkt.
In een prettige ambiance wissel je ervaring uit en werk je samen met vakbroeders aan groei, zelfreflectie en persoonlijk leiderschap. Aan de hand van het model van Bateson en Dilts en het gedachtengoed van Covey onderzoek je: wie je bent als adviseur; wat je wilt bereiken en hoe je dit doet. Je krijgt feedback van deskundige trainers op je werk als bedrijfsarts adviseur. Docenten gaan in op organisatiekunde en stijlen van beïnvloeding die effectief zijn. Het resultaat: inzicht in je rol als professional, een advies op maat voor jouw optimale aanpak of inbreng bij dat bedrijf, een oplossing voor een knelpunt dat je hebt ingebracht of een concreet projectplan om te bespreken met de directie van jouw bedrijf.
De module bestaat uit twee blokken van 12 uur (vanaf donderdagmiddag t/m vrijdag) inclusief diner, overnachting, ontbijt en lunch. In het hotel zijn voldoende mogelijkheden voor ontspanning. Het programma heeft vaart en is met een mix aan werkvormen zeer afwisselend. Je wordt voortdurend uitgedaagd tot zelfreflectie. Er zijn momenten van intervisie en feedback met collega’s en oefen je samen onder begeleiding van ervaren trainers. Je werkt aan je eigen projectplan of groeimodel. In het tweede blok train je het presenteren van je plan of profiel, waarop je feedback ontvangt. Na verwerking hiervan heb je als resultaat je eigen projectplan of persoonlijk adviestraject om mee aan de slag te gaan in je bedrijf. Daarna ga je vol inspiratie naar huis met goede suggesties voor de toekomst om je hiermee als adviseur in bedrijf nog beter te profileren!
Het onderwijs wordt verzorgd door Etske Kroon, ervaren HRM-trainer over professioneel leiderschap en hoogleraar Rob Blomme, Nyenrode Faculty.
Bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding) en artsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs en arboprofessionals die hun adviesvaardigheden willen verbeteren en deze willen toetsen aan collega’s.
Geregistreerd als bedrijfsarts (of in de eindfase van de opleiding daartoe).
Bekijk hieronder de video waarin Kitty Meulenbeld vertelt over hoe bedrijfsartsen kunnen bijdragen aan een gezonde bedrijfsvoering en wat zij nog meer leren tijdens de nieuwe nascholing “Bedrijfsarts in bedrijf” (november 2017). Deze video is opgenomen in juli 2017, op weg naar de bij- en nascholing “Tour de France” van de NSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.