030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Weerstand begrijpen en ombuigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als adviseur kun je te maken krijgen met mensen die het oneens zijn met je voorstel om een verandering in een organisatie door te voeren. Wil jij leren hoe je het probleem kunt benoemen, erkennen en bevragen? Zodat je niet verzandt in discussie? Wil je leren hoe je blokkades en impasses kunt ombuigen in de goede richting? Doe dan deze tweedaagse, praktijkgerichte module.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’
  • Sanne Rengelink, opleider/adviseur NSPOH
  • Thijs Feenstra, trainingacteur

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health die adviseren of veranderingen begeleiden. Ook andere professionals die betrokken zijn bij advisering en het begeleiden van vernieuwingen en veranderingen in organisaties kunnen deelnemen.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0 en in 2017 een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Professioneel presenteren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.

Wat je leert

Kernachtig en boeiend presenteren, zonder plankenkoorts

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.

Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 10 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de elementaire beginselen van presenteren.
  • ken je de technieken om jouw boodschap kernachtig en boeiend over te brengen en om adequaat te reageren op lastige vragen.
  • is je zelfvertrouwen vergroot en kun je omgaan met plankenkoorts.

Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Quotes van eerdere deelnemers:

  • “Fijn om de opnamen van je eigen presentaties te mogen ontvangen om daar later nog een keer naar te kunnen kijken; alleen (helicopterview) of met je praktijkopleider”
  • “Prettige verwerking van individuele en groepsopdrachten, actieve en passieve betrokkenheid, feedback geven en ontvangen”

Docent Sarah Dellar over professioneel presenteren:

“Presenteren klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Het gebruik van audiovisuele beelden is heel belangrijk. Ik zie vaak een presentator die hard heeft gewerkt om een presentatie voor te bereiden, die weet wat te gaan zeggen en dan …. door het onjuist gebruik van audiovisuele beelden wordt het gecompliceerd, saai en verliest het over het algemeen aan energie. Dat is jammer. Slides moeten compact zijn, ondersteunen en moeten niet de presentatie vervangen. Mijn tip: werk aan je voorbereiding. Dit kan enige tijd duren, maar het is de moeite waard. Als je je presentatie niet goed kent, dan voel je je nerveuzer. Oefen het hardop!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Strategie en beleid in de publieke gezondheid

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je als beleidsmaker in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je in dat complexe veld strategisch opereert? Wil je leren hoe je een strategisch beleidsprobleem en het krachtenveld kunt analyseren? Doe dan deze module.

Wat je leert

Health in all policies

Deze zesdaagse module is een onderdeel van de Master Public Health en van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G).Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing.

De nadruk ligt in deze module op het belang van het agenderen van gezondheid door alle betrokken partijen. We besteden aandacht aan de wijze waarop beleid en strategie in de volksgezondheid tot stand komen. Hierbij komen alle aspecten aan de orde. Bijvoorbeeld de noodzaak van een gedegen beleidsanalyse en een analyse van het krachtenveld en de afstemming van onderlinge belangen in dat krachtenveld. Ook is er aandacht voor wie de regie voert over de beleidsvorming en wie verantwoordelijk is voor uitvoering van beleid.

De verbinding tussen je eigen werk en de inhoud van het programma staat centraal in deze module. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met het toepassen van kennis en vaardigheden op een gezamenlijke casus en reflecteer je op situaties uit je werkpraktijk.  In een integratieopdracht ná deze module maak je een beleids- en krachtenveldanalyse op een eigen onderwerp.

Strategie en beleid in de publieke gezondheid - NSPOH 2019
Eindpresentatie bij Strategie en beleid in de publieke gezondheid – NSPOH 2019

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • heb je kennis van wetenschappelijke modellen voor beleidsvorming en strategieontwikkeling in de volksgezondheid.
  • ken je de sterktes en de zwaktes van de modellen door ze toe te passen op casuïstiek.
  • weet je hoe je gezondheidsvraagstukken integraal benadert en welke beleidsinstrumenten daarbij nodig zijn.
  • kun je gezondheid agenderen bij alle intersectorale partners.
  • heb je oog voor de verschillende belangen van de diverse betrokken partijen.
  • kun je richting geven aan duurzame integratie van gezondheid in alle beleidsdomeinen.

Ter afronding van de module maak je een strategisch plan voor een onderwerp uit je eigen werkpraktijk, dat je op de laatste contactdag presenteert.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door

  • Prof. Dike van de Mheen Tilburg University
  • drs. Maikki Huurdeman, Van de Bunt Adviseurs
  • drs. Nadine Lodder, Public Mediation Programme (UvA)
  • drs. Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatieadviesbureau ‘Reflaction’.
  • drs. Etske Kroon, Stuurboord Training

Voor wie

Voor professionals in de public health, zoals beleidsmakers, projectleiders, afdelingsmanagers, artsen en onderzoekers met een academisch denk- en werkniveau en werkzaam in de volksgezondheidsector. Bijvoorbeeld bij GGD, gemeente, universiteit, ministerie, thuiszorg, (koepel van) zorgverzekeraars, gezondheidsinstituut of een andere zorginstelling/bedrijf op het gebied van volksgezondheid.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat modules niet meer dan 40 accreditatiepunten mogen ontvangen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Uitspraak van een deelnemer in januari 2019: Juist door naar anderen te luisteren en hen te zien struggelen met dezelfde valkuilen als die ik heb, vallen bij mij soms de kwartjes. Bij een ander zie ik hoe het moet. En daarna kom ik erachter dat ik dat ook in mijn opdracht kan verbeteren.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Publieke gezondheidszorg: kansen en effectiviteit van preventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Iedereen wil gezond oud worden. Tegelijkertijd probeert de overheid de kosten voor de gezondheidszorg binnen de perken te houden. Preventie in de gezondheidszorg is daarmee een belangrijk onderwerp in de hedendaagse maatschappij. Werk jij als professional in de public health en wil je meer leren over de kansen en de effectiviteit van gezondheidsbevordering? Doe dan deze module.

Wat je leert

De uitdagingen van preventie en de integrale aanpak van gezondheidsbevordering

Deze module ‘Preventie in de gezondheidszorg: kansen en effectiviteit’ is een onderdeel van de Master Public Health. Tevens is deze incompany uit te voeren.

Deze module geeft een overzicht van de actuele stand van zaken binnen de preventie.
We behandelen verschillende instrumenten voor gezondheidsbevordering en preventie. Je leert hoe je informatie over de effectiviteit van die instrumenten kunt beoordelen. Dat laatste is niet altijd eenvoudig. Zo is het effect van één afzonderlijke interventie (bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek naar darmkanker) vaak al moeilijk te bepalen, laat staan het effect van een mix van interventies. Je krijgt inzicht in de kwantitatieve modellen voor het beoordelen van mogelijke effecten van integraal beleid. Leidt dit aantoonbaar tot minder ziekte en/of gezonder gedrag? Wegen de kosten op tegen de baten? En hoe is dat te kwantificeren?

Maar je leert ook naar preventie te kijken vanuit sociaalwetenschappelijk hoek. Je denkt na over de vraag: “Hoe maken we publieke gezondheid weer meer publiek en sociaal”.

Tijdens deze module werk je aan een casus uit je eigen werkpraktijk. De module wordt afgesloten met een schriftelijke moduleopdracht.

Na afloop van deze zesdaagse module:

  • ben je bekend met theoretische modellen voor gedragsverandering en gezondheidsbevordering.
  • kun je de instrumenten inzetten om die in de praktijk te realiseren.
  • ken je de voor- en nadelen van verschillende strategieën.
  • begrijp je waarom sommige preventieprogramma’s succesvol zijn en andere niet.
  • ben je vertrouwd met de complexiteit van een integraal preventiebeleid.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied gezondheidsbevordering en ziektepreventie, waaronder:

  • Klasien Horstman, hoogleraar Filosofie van Public Health Universiteit Maastricht
  • Gera Nagelhout, bijzonder hoogleraar Gezondheidsbevordering, Universiteit van Maastricht
  • Gerdine Fransen, bijzonder hoogleraar Populatiegerichte Preventie Radboudumc

Voor wie

Beleidsmakers en beleidsadviseurs op het gebied van volksgezondheid en andere (medische) professionals in de public health die preventie in de gezondheidszorg nastreven.

Toelatingseisen

Academisch denk- en werkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: deelnemers waardeerden een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraak van een deelnemer: “ik vond het echt een superleuke module! De beste tot nu toe.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school public health

Datum: 9 aug '17

In het kort

De NSPOH Summer schools zijn een begrip: ze zijn elk jaar snel volgeboekt! Ook dit jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met gevarieerde en inhoudelijke onderwerpen? Wil je je in drie dagen in een aangename omgeving intensief verdiepen in de hele breedte van de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze zomerschool public health.

Wat je leert

In de praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing.

De summer school biedt een rijk palet van actuele thema’s in het vakgebied van maatschappij & gezondheid. Verscheidene vakinhoudelijke onderwerpen worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. De onderwerpen en thema’s wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd. Door nieuwe kennis, ideeën en perspectieven raak je geïnspireerd om het nieuwe werkseizoen gemotiveerd te starten.

Het onderwijs is actief en intensief. Het programma biedt daarnaast ook ruimte voor ‘netwerken’ en ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 accreditatiepunten. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Het precieze programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt.

Na afloop van deze module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van public health.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Voor professionals in de public health, artsen M&G (die de 1e fase van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid hebben afgerond), deelnemers aan de Master of public health en andere ervaren professionals in de publieke gezondheid.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Summer school Public Health 2017 NSPOH
Summer school Public Health 2017 NSPOH. Foto: Laurent de Vries

“Zo houden! Was echt top”, aldus een deelnemer.

Twitteruitspraak van deelnemer: “Spreuk op landgoed tijdens Summer school van @NSPOH: Ontwikkel je #wijsheid, niet alleen je #kennis. Dat was denk ik de kern van de dagen!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schrijfvaardigheid en argumentatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Schrijven is voor veel professionals in de publieke gezondheidszorg een belangrijk onderdeel van het werk. Om de inhoud van een tekst goed voor het voetlicht te krijgen, is toegankelijk en doeltreffend schrijven cruciaal. Wil je leren hoe je overtuigende (beleids-) teksten schrijft? Bijvoorbeeld adviezen, publicaties, notities, artikelen en visiedocumenten? Volg dan deze module Schrijfvaardigheid en argumentatie.

Wat je leert

Leer logisch en overtuigend te argumenteren

Deze driedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de Master Public Health (MPH) en de Opleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de module ga je aan het werk met een eigen betogende tekst. Daarbij besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Inleiding
  • Tekstopzet
  • De doelgerichte keuze van inhoud en argumenten
  • Argumentatiestructuur
  • Beoordeling en overtuigende presentatie van argumentatie
  • Aanvaardbaar en begrijpelijk formuleren

Door je eigen en andermans argumentatie te beoordelen, kun je die tekst vervolgens verbeteren. Zo sluit de module aan bij jouw persoonlijke leerwensen.
Een advies van deelnemers die je voor gingen: maak in de module Schrijfvaardigheid en argumentatie gebruik van eigen teksten die je schrijft als opdracht voor een andere module (bijvoorbeeld een essay of wetenschappelijk artikel).

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de belangrijkste principes van (publiek)gericht schrijven en argumenteren.
  • heb je inzicht in je eigen schriftelijke vaardigheden en valkuilen.
  • kun je een gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.
  • kun je de kernboodschap van je geschreven tekst mondeling formuleren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Deze module is geschikt voor sociaal geneeskundigen, verpleegkundigen, gezondheidswetenschappers en andere professionals in de Public & Occupational Health, die hun kwaliteiten als schrijver van overtuigende (beleids-)teksten willen verbeteren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,6.

Wat schrijven deelnemers in de evaluatie?

  • Het was mij een genoegen om de waardevolle lessen te volgen. Tigrelle is zeer deskundig en brengt haar kundigheid met enthousiasme over. Ik heb dit keuzeonderwijs daarom ook gepromoot.
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!
  • Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHVerbazend hoe makkelijk de docent iedereen persoonlijk en met betrekking tot hun eigen onderwerp aan spreekt!
  • Knap dat de docent in korte tijd de namen en onderwerpen van de groep in haar uitleg verwerkt, petje af! En het houdt iedereen bij de les. Niemand heeft de neiging om z’n mail te gaan lezen.
  • De docent is prima, de onderwerpen zijn leuk en zeer praktisch.
  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Tigrelle Uijttewaal, docent

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Professionalisering en persoonlijke effectiviteit door Action Learning

Datum: 9 aug '17

In het kort

Action Learning is een vorm van leren die helpt bij het organiseren van de eigen werkzaamheden en deze te verbinden met persoonlijke en professionele groei. Action learning is een continu cyclisch proces van theorie, praktijk en reflectie binnen een Action Learning groep. Daarmee krijg je inzicht in je eigen je kernwaarden en kwaliteiten maar ook in de knelpunten van en dilemma’s rondom je functioneren. Wil je leren om bewuster en gerichter acties in te zetten, zodat je je persoonlijke effectiviteit vergroot? Doe dan deze uitdagende module.

Wat je leert

Reflecteren op je eigen leerproces

Deze module is onderdeel van de Master Public Health. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Scholing volgens de action learning methodiek kan de NSPOH ook incompany uitvoeren.

Het Action Learning traject bestaat uit negen maandelijkse bijeenkomsten. Daarbij investeer je intensief in je persoonlijke ontwikkeling door bewust te worden van je kernwaarden en kwaliteiten en deze actief in te zetten. Je brengt een project in uit je eigen werk en stelt persoonlijke leerdoelen op. Samen met de groep bepaal je stappen in het project en kijkt hier op terug. Zo leer je van elkaars ervaringen en reflecteer je op je eigen leerproces. Relevante thema’s worden tijdens het traject uitgediept en besproken.

Na afloop van deze negendaagse module:

  • kun je reflecteren op je eigen werkwijze.
  • heb je inzicht in je functioneren en je persoonlijke effectiviteit.
  • weet je hoe je je eigen kracht beter kunt inzetten.
  • weet je hoe je jouw bijdrage aan ontwikkeling en uitvoering van gezondheidsbeleid kunt versterken.

Voor wie

(Aankomende) leidinggevenden, beleidsadviseurs, projectleiders en artsen die werken in de publieke gezondheidzorg: bij GGD’en, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, ROS’en, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten, in het bedrijfsleven, etc. Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste 3 jaar werkervaring. In je afgeronde initiële opleiding heb je al kennis gemaakt met wetenschappelijk onderzoek.

Toelatingseisen

Academische vooropleiding en tenminste vier jaar werkervaring.

Accreditatie

Deze module is geaccrediteerd voor 40 punten. Dit is minder punten dan de daadwerkelijke contacturen, maar de accrediterende instellingen hebben bepaald dat een module niet meer dan 40 accreditatiepunten mag ontvangen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 10,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: motiveren kun je leren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional weet je dat communicatieve vaardigheden cruciaal zijn om iemands rookgedrag bespreekbaar te maken. Wil jij in één dag leren welke tools je kunt inzetten? Zodat mensen gemotiveerd worden om te stoppen met roken en zodat ze het vol houden? Doe dan deze verdiepende module.

Wat je leert

Over motiverende gespreksvoering, verandertaal en reflectief denken

Deze module bouwt voort op “Stoppen met roken: tabaksverslaving”.  De onderwerpen in deze module kwamen voorheen ook aan bod bij  “Stimedic intensief”.Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende module. Je oefent gesprekstechnieken om patiënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.

Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring wordt verhoogd.

Aan het eind van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering.
  • kun je motiverende gespreksvoering toepassen.
  • ben je bekend met de relatie tussen de fasen van gedragsverandering en het stappenplan Stoppen met roken.
  • kun je reflectietechnieken toepassen tijdens gesprekken met patiënten.
  • ben je bekend met de werking van het overlevingssysteem van het brein en de invloed daarvan op (stoppen met) roken.
  • ben je bekend met de grenzen van je begeleiding en de invloed van je eigen overtuiging op je begeleiding.

Na het volgen van deze module kun je deelnemen aan de volgende modules:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training en Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.
Deelnemers moeten de Stoppen met roken: tabaksverslaving, Stimedic Basis, L-MIS, V-MIS, C-MIS, H-MIS of gelijkwaardige scholing hebben gevolgd om aan deze module te kunnen deelnemen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraak van een deelnemer:
“Ervaringen en zelf oefenen zorgen ervoor dat de kennis blijft hangen en het makkelijker toe te passen is. En daarbij wil ik zeggen dat de docent het geweldig heeft gedaan. Er was genoeg tijd voor vragen en het bleef boeiend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: tabaksverslaving

Datum: 9 aug '17

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren wat mensen motiveert tot een gedragsverandering? En wat jouw rol als professional is in dit proces? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module Stoppen met Roken: tabaksverslaving.

Wat je leert

De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij  “Stimedic basis”. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden.

We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met patiënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de risico’s van roken en de voordelen van stoppen
  • weet je waarom stoppen zo moeilijk is.
  • weet je wat tabaksverslaving betekent.
  • ken je de fases van het ontwenningsproces.
  • maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • ben je op de hoogte van de (veranderde) normen en waarden rondom roken.
  • kun je motiverende begeleidingsgesprekken te voeren. (het 7-stappenplan)

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een eerdere deelnemer:
“Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.