030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Het recept voor online interactie

Datum: 18 feb '21

In het kort

Online werken, we ontkomen er niet meer aan. De basale dingen lukken nu waarschijnlijk wel. Maar hoe zit dat met grotere overleggen? Voorlichtingen of onderwijs verzorgen? Hoe houd je dit levendig en effectief? Hoe zorg je voor interactie als iedereen naar een schermpje kijkt? In deze module delen wij hét recept voor online interactie!

Wat je leert

Houd je online meeting levendig en effectief

Iedereen heeft het al eens meegemaakt. Lange online sessies waarin veel informatie wordt gedeeld, weinig pauze is ingelast en mensen die allemaal afwachtend naar hun scherm staren als er een vraag wordt gesteld aan het publiek. Dat zijn vermoeiende en ook niet heel effectieve bijeenkomsten. Daardoor zie je er misschien tegenop om zelf een online bijeenkomst te faciliteren. Dat is zonde, want het kan echt anders!

In deze module gaan we praktisch aan de slag met het ontwerpen en geven van online interactieve bijeenkomsten. Wat zijn de basisprincipes? En waar houd je allemaal rekening mee in de voorbereiding? Welke simpele ‘trucjes’ bestaan er om deelnemers te activeren en de betrokkenheid te verhogen?

Geef je in de nabije toekomst een voorlichting of verzorg je onderwijs? Tijdens deze module krijg je de ruimte om aan de slag te gaan met het creëren van meer interactie in jouw eigen online bijeenkomst. Dus je leert niet alleen hoe het moet, je gaat ook naar huis met een concreet product waar je mee aan de slag kan.

Tot slot krijg je tijdens de module de mogelijkheid om met andere deelnemers tips en tricks uit te wisselen over wat wel en niet goed werkt.

Let op: we gaan in deze module niet uitgebreid in op de technische functionaliteiten van bijvoorbeeld Zoom of Teams. Basiskennis met deze programma’s is gewenst.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vaardigheden inzetten om deelnemers actief te betrekken bij jouw online bijeenkomst.
  • kun je passende online werkvormen kiezen bij jouw online bijeenkomst die interactie met en tussen de deelnemers uitlokken.
  • kun je de basisprincipes van het geven van online interactieve bijeenkomsten toepassen.
  • weet je waarmee je rekening moet houden bij het voorbereiden van een online bijeenkomst.
  • heb je geoefend met het ontwerpen en ontwikkelen van een interactieve bijeenkomst.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die willen leren hoe je online meer interactie creëert in bijeenkomsten en/of onderwijs.

Docenten

  • Merle Vrooijink – opleider/adviseur NSPOH
  • Marleen Mulder – opleider/adviseur NSPOH

Toelatingseis

Basiskennis van de functionaliteiten van online programma’s als Teams en/of Zoom zijn vereist. Twijfel je of jouw basiskennis voldoende is? Neem dan contact op met Aafke Nijhuis.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Midsummer A Brave New World

Datum: 21 jan '21

In het kort

Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?

Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!

Wat je leert

Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?

Je volgt inspirerende voordrachten over:

  • Wat werkplezier betekent voor de verschillende generaties op de werkvloer.
  • Hoe om te gaan met gedragsverandering tijdens en na corona.
  • het onverwachte hanteren, een brug slaan naar het generatieleren.
  • Hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken in plaats van alleen naar het brein te kijken.
  • fitter worden en gevaarlijke ziektes voorkomen middels een gezonde leefstijl.

Sprekers

  • Generatietheater – betekent samen onderzoeken waarvan je energie krijgt in je werk en wat je energievreters zijn. Het draait om het sturen richting meer werkenergie en werkplezier voor alle generaties! Het Generatietheater is interactief en brengt de zaal fysiek in beweging. Een evenement met veel humor waardoor je met energie naar huis gaat. De scenes, oefeningen en voorbeelden zorgen ervoor dat er ook in de weken erna nog regelmatig over nagepraat wordt! Aart Bontekoning, wetenschapper op gebied van generatie-diversiteit in organisaties.

 

  • Aldo Houterman – In wij zijn ons lichaam laat filosoof Aldo Houterman zien hoe we ons lichaam beter kunnen begrijpen en gebruiken. Ik beweeg, dus ik ben. Houterman laat zien dat ons lichaam in staat is om te luisteren naar een situatie zonder dat we er bewust over nadenken. Aldo Houterman, Amsterdams docent filosofie en schrijver van het boek ‘Wij zijn ons lichaam’.

 

  • Jitske Kramer – Het onverwachte hanteren. Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden ‘in de regel’ niet van veranderen. Het onderverwachte hanteren en leiderschap tonen zijn in deze tijd nóg belangrijker. In het boek dat Jitske heeft geschreven ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ wordt het hybride werken “nieuwe werken” vergeleken met andere culturen zoals de nomadencultuur. Door dit over verschillende generaties te trekken kunnen we een brug slaan naar het generatieleren. Jitske Kramer, Corporate antropoloog en zeer ervaren spreker.

 

  • Jolanda Keijsers – Het RIVM verzamelt sinds de Corona crisis data over hoe het de Nederlandse bevolking vergaat ten tijde van Corona, denk aan: thuiswerken; mentaal/emotioneel welzijn/ fysiek welzijn enzovoort: in hoeverre verandert gedrag? En hoe sluiten we daarbij aan met onze interventies? Het RIVM zoekt een platform om de resultaten van haar onderzoeken te delen met belanghebbende professionals. De Midzomerdag als opmaat om deze waardevolle data te delen.  Jolanda Keijsers, Gezondheidswetenschapper en epidemioloog, lid van de gedragsunit van het RIVM.
  • Annemieke Jansen, cardioloog in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Deze cardioloog met expertise op het gebied van voeding en gezondheid, zag in de spreekkamer hoe ongezonde gewoontes mensen ziek kunnen maken. Maar ze keek ook naar zichzelf: hoe gezond leefde ze zelf eigenlijk? Tussen denken en doen gaapt soms een enorme kloof! En ze keek verder: hoe komen we daar overheen? Dus schreef ze ‘Hart voor je lijf’: over fitter worden en zo ziektes voorkómen.

Voor wie

Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk

Datum: 16 jul '20

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Helder denken over doelen

Datum: 30 jun '20

In het kort

Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.

Wat je leert

De Doelenladder: handig, voor iedereen die plannen maakt, of het nou gaat om beleid, lobby of implementatie.

Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.

Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.

Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.

Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.

Na afloop van deze masterclass kun je:

  • doelen helder formuleren en ordenen
  • verbanden uitleggen tussen de doelen
  • doelen meetbaar maken
  • andermans plannen beoordelen op basis van logica.

Voor wie

Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.

Vooropleiding

HBO werk- en denkniveau

Docent

Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:

  • “Deze masterclass heeft me geholpen hoofd- van bijzaken te onderscheiden.”
  • “Deze masterclass heeft me laten zien dat er meer mogelijkheden waren dan ik dacht, om mijn doel te bereiken.”
  • “Ik kan de doelenladders goed gebruiken om mijn gedachten te ordenen en keuzes te onderbouwen”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lijkschouw bij verbranding of verdrinking

Datum: 3 sep '19

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen in lijkschouw bij verbranding of verdrinking? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij het uitvoeren van een lijkschouw van verbranding of verdrinking, welke mogelijkheden er zijn als je een brand- of waterlijk identificeert, hoe ontbinding van deze lichamen verschilt van ‘normale ontbinding’ en hoe je het postmortaal interval inschat.

Wat je leert

Leer een lijkschouw uitvoeren op een brand- of waterlijk

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Jaarlijks overlijden ongeveer 70 mensen ten gevolge van brand en worden ongeveer 200 waterlijken gevonden. Het vinden van een brand- of waterlijk hoeft niet direct te betekenen dat er sprake is van dood door verbranding of verdrinking. Is het een ongeluk, suïcide of een misdrijf? Het is aan de forensisch arts om te achterhalen wat er zich heeft afgespeeld. Hierbij is de lijkschouw van groot belang. Lijkschouw is een vak apart, zeker als er sprake is van een bijzondere situatie, zoals verbranding of verdrinking.

In deze module behandelen we de lijkschouw van een brand- of waterlijk. Je leert wat de aandachtspunten zijn bij de lijkschouw van zowel een (deels) verband lichaam als bij een verdrinking of een lichaam dat in het water heeft gelegen. We gaan in op de mogelijkheden om een brand- of waterlijk te identificeren. Ook leer je vaststellen of iemand overleden is door brand of verdrinking, of dat hij al overleden was vóór vuur of water vat kreeg op het lichaam.

Daarnaast leer je adequaat het postmortaal interval inschatten bij brand- en waterlijken. Tot slot staan we stil bij wat er allemaal mogelijk is buiten het vakgebied van de forensisch arts.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je waar je op dient te letten bij het uitvoeren van een lijkschouw bij water- of brandlijk.
  • weet je welke mogelijkheden er zijn om een brand- of waterlijk te identificeren.
  • kun je de verschillen beschrijven waarin ontbinding van deze lichamen verschilt van “normale” ontbinding.
  • kun je adequaat het postmortaal interval inschatten bij zowel water- als brandlijken.

Docenten

Informatie volgt.

Voor wie

Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lobbyen en netwerken

Datum: 2 aug '18

In het kort

Hoe krijg je jouw onderwerp op de (politieke) agenda? Ontdek hoe je je netwerk optimaal inzet en hoe je met lobbyen invloed uitoefent op de agenda’s van relevante partijen. Aan de hand van een persoonlijk lobby-doel ontwerp je een plan.​

Wat je leert

De regels van het lobbyspel en de richtlijnen voor een lobbyplan.

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing of  als keuze-onderdeel van jouw medische vervolgopleidingen.

Aan het eind van de module kun je een krachtenveldanalyse gebruiken om inzicht te krijgen in alle personen en partijen die betrokken zijn bij jouw lobbydoel. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken voor relevante partijen en personen als je draagvlak wilt creëren en/of invloed wilt uitoefenen. Je leert hoe belangrijk het is om een langdurige vertrouwensband op te bouwen, zodat je op cruciale momenten op je expertise aangesproken wordt. Aan de hand van voorbeelden, maak je kennis met verschillende beïnvloedingsstrategieën. Doordat je weet welke partijen en personen het slagen van jouw lobbydoel kunnen beïnvloeden, kun je gericht beïnvloedingsstrategieën inzetten. Ook leer je de spelregels van het lobbyen en hoe je met een lobbyplan de agenda’s van relevante partijen kunt beïnvloeden en invloed kunt uitoefenen op de machten en krachten.

Het lobbyspel en de regels

Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Hoe krijg ik iets op de (politieke) agenda?
  • Hoe zorg ik dat mijn boodschap landt bij degenen voor wie die bestemd is?

Bij  bovenstaande vragen gaat het ook om:

  • Wie kan mij helpen om mijn lobbydoel te bereiken, en hoe?

Je voorbereidingsopdracht vormt het uitgangspunt in deze module. De leerstof wordt gepresenteerd en besproken in de vorm van inleidingen, discussies en oefeningen. Daarnaast werk je aan je eigen lobby-plan.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door

  • Gertrude van Driesten, opleider NSPOH
  • Anja Koornstra, opleider NSPOH

Voor wie

Voor professionals in de public en occupational health.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet langdurige zorg (Wlz)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.

Wat je leert

Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.

Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.

Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht verkregen in de Wlz en de reikwijdte daarvan;
  • overzie je hoe de Wlz zich verhoudt tot de andere wetgevingen in het kader van sociaal medische advisering;
  • weet je hoe je de Wlz kunt toepassen in je dagelijkse praktijk;
  • ken je de rol van het CIZ als zelfstandig bestuursorgaan;
  • weet je de beleidsregels indicatiestelling Wlz te vinden en hoe deze regels worden toegepast;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het werkveld van de sociaal medische advisering;
  • weet je wat de rol van medisch adviseur inhoudt en ken je de kaders waarbinnen medisch advies gegeven wordt met betrekking tot de Wlz.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).

Toelatingseisen

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is prettig als je weet welke culturele factoren een rol spelen in de beleving van ziekte en gezondheid. Werk jij als professional in de zorg en heb je te maken met verschillende culturen? Wil je leren hoe je daar tijdens jouw consult optimaal rekening mee kunt houden? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe ga je om met verschillende culturen in de zorg?

Je kunt de module ‘Culturele diversiteit in de gezondheidszorg’ volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je opleiding bij de NSPOH. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Etnische herkomst bepaalt niet alleen de manier waarop klachten zich bij cliënten manifesteren, maar ook de incidentie van bepaalde ziekten. Voor professionals is het essentieel om deze diversiteit in de zorg te (her-)kennen. Dit thema staat centraal tijdens de eerste dag van deze module. Er is aandacht voor verschillende culturen in de zorg waar je mee te maken kunt krijgen. We bespreken verschillen bij de beleving van ziekte en gezondheid. Ook kijken we naar verschillen in perceptie en verwachtingen rond medische zaken. Het zogeheten cultuurmodel van Hofstede geeft hier meer inzicht in: we bespreken verschillende dimensies uit dit model, waaronder machtsafstand en groepsoriëntatie.

De tweede dag van de module is gericht op communicatieve vaardigheden, zoals interculturele gespreksvoering, taalbeheersing en de mate waarin iemands sociale omgeving de interactie tussen arts en cliënt beïnvloedt. Je oefent met een acteur gesprekstechnieken. Verder bespreek je aan de hand van casuïstiek verschillende cultureel en etnisch bepaalde factoren. Je leert hoe je de communicatie met specifieke doelgroepen kunt verbeteren. Tijdens het onderwijs wordt gebruik gemaakt van diverse interactieve werkvormen, zoals korte inleidingen met aansluitend een discussie. Daarnaast ga je aan de slag met praktische oefeningen. Daarbij werk je met casussen uit de praktijk, zodat je aan het eind van de module uitgebreid hebt geoefend met culturele diversiteit in de gezondheidszorg.

Ter voorbereiding ontvang je een studiehandleiding en literatuur voor zelfstudie.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdens de medische procesgang beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënten;
  • heb je inzicht in het cultuurmodel van Hofstede en de 4 dimensies die aan het model ten grondslag liggen;
  • kun je verschillende culturen beoordelen aan de hand van het cultuurmodel;
  • kun je in je gespreksvoering beter rekening houden met de culturele en etnische achtergrond van je cliënt.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marieke Verhoeven. Zij heeft Social Work gedaan en is een ervaren trainer. Binnen haar eigen bedrijf Verhoeven Coaching ligt haar focus op plezier in je werk hebben en een positieve kijk op je werkende leven. Zij heeft veel ervaring in het coachen en begeleiden van mensen met verschillende culturele achtergronden. En het werken met het cultuurmodel van Hofstede.
  • dr. Alana Helberg-Proctor. Zij is werkzaam als universitair docent aan de VU in Amsterdam. Daar werkt zij bij de faculteit Maatschappij en Gedragswetenschappen, programma groep: Antropology of Health, Care and Body. Alana kijkt in haar onderwijs naar cultuurverschillen en overeenkomsten in gezondheid en gezondheidsbeleving.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil jij je kennis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) updaten? In deze tweedaagse module leer je wat de effecten van de wmo op de ondersteuning van mensen met een beperking of psychosociaal probleem zijn. Ook leer je wat de wet betekent voor jouw rol als medisch adviseur.

Wat je leert

Inhoud

Vanuit de wmo kunnen gemeenten mensen met een beperking of psychosociale problematiek op individueel niveau ondersteunen. De overheid heeft als uitgangspunt dat mensen eigen verantwoordelijkheid nemen om bij problemen zelf oplossingen te vinden, al dan niet gebruik makend van het sociale netwerk. Pas daarna wordt gezocht naar individuele maatwerkvoorzieningen. Om een juiste verdeling van (schaarse) middelen te maken, is medisch advies nodig.
Voor het geven van een goed medisch advies is het nodig om, naast je medische achtergrond, ook kennis te hebben van de doelstellingen, mogelijkheden en grenzen van deze wet en van aanpalende wetgeving.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld door middel van presentaties, discussies, oefeningen en opdrachten.

Na afloop van deze module

  • ken je de kaders van de Wmo;
  • ken je verschillende Wmo voorzieningen;
  • ben je op de hoogte van de multidisciplinaire samenwerking met betrekking tot de Wmo;
  • ken je de rol van de gemeente plus de taken en reikwijdte daarvan;
  • heb je inzicht in de juridische aspecten van de Wmo;
  • weet je waar een helder advies ten behoeve van de Wmo minimaal aan moet voldoen;
  • weet je wat er van je verwacht wordt wanneer bezwaar wordt aangetekend of beroep wordt ingesteld.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Lisette Kwast, arts Indicatie en Advies KNMG.

Toelatingseis

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schrijfvaardigheid en argumentatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Schrijven is voor veel professionals in de publieke gezondheidszorg een belangrijk onderdeel van het werk. Om de inhoud van een tekst goed voor het voetlicht te krijgen, is toegankelijk en doeltreffend schrijven cruciaal. Wil je leren hoe je overtuigende (beleids-) teksten schrijft? Bijvoorbeeld adviezen, publicaties, notities, artikelen en visiedocumenten? Volg dan deze module Schrijfvaardigheid en argumentatie.

Wat je leert

Leer logisch en overtuigend te argumenteren

Deze driedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de Master Public Health (MPH) en de Opleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de module ga je aan het werk met een eigen betogende tekst. Daarbij besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Inleiding
  • Tekstopzet
  • De doelgerichte keuze van inhoud en argumenten
  • Argumentatiestructuur
  • Beoordeling en overtuigende presentatie van argumentatie
  • Aanvaardbaar en begrijpelijk formuleren

Door je eigen en andermans argumentatie te beoordelen, kun je die tekst vervolgens verbeteren. Zo sluit de module aan bij jouw persoonlijke leerwensen.
Een advies van deelnemers die je voor gingen: maak in de module Schrijfvaardigheid en argumentatie gebruik van eigen teksten die je schrijft als opdracht voor een andere module (bijvoorbeeld een essay of wetenschappelijk artikel).

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de belangrijkste principes van (publiek)gericht schrijven en argumenteren.
  • heb je inzicht in je eigen schriftelijke vaardigheden en valkuilen.
  • kun je een gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.
  • kun je de kernboodschap van je geschreven tekst mondeling formuleren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Deze module is geschikt voor sociaal geneeskundigen, verpleegkundigen, gezondheidswetenschappers en andere professionals in de Public & Occupational Health, die hun kwaliteiten als schrijver van overtuigende (beleids-)teksten willen verbeteren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,6.

Wat schrijven deelnemers in de evaluatie?

  • Het was mij een genoegen om de waardevolle lessen te volgen. Tigrelle is zeer deskundig en brengt haar kundigheid met enthousiasme over. Ik heb dit keuzeonderwijs daarom ook gepromoot.
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!
  • Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHVerbazend hoe makkelijk de docent iedereen persoonlijk en met betrekking tot hun eigen onderwerp aan spreekt!
  • Knap dat de docent in korte tijd de namen en onderwerpen van de groep in haar uitleg verwerkt, petje af! En het houdt iedereen bij de les. Niemand heeft de neiging om z’n mail te gaan lezen.
  • De docent is prima, de onderwerpen zijn leuk en zeer praktisch.
  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Tigrelle Uijttewaal, docent

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.