Werk je als forensisch arts en wil je jouw forensisch medische expertise op het gebied van kinderen vergroten? Wil je leren hoe je geweldsdelicten bij kinderen herkent en hoe je hierover rapporteert naar justitie? Doe dan deze vijfdaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van kindermishandeling en het bepalen van de eventuele toedracht.
Tijdens deze module vergroot en verdiep je je forensisch medische expertise op het gebied van kinderen. Je leert onder andere geweldsletsels bij kinderen herkennen, beschrijven en registeren. Je leert hoe je dit binnen de richtlijnen van de beroepsgroep rapporteert naar justitie. Je leert over de lijkschouw bij minderjarigen en de (on)mogelijkheden van gerechtelijke sectie. Je maakt kennis met de samenwerkingspartijen en leert hoe je je netwerk op de juiste manier, en bij diverse casuïstiek, inzet. Daarnaast is er aandacht voor de communicatie met minderjarigen.
Deze module sluit aan bij de huidige ontwikkelingen rond forensisch medische expertise bij kinderen (FMEK) en geeft naast forensisch medische inhoud ook een update over de stand van zaken van het FMEK-project vanuit GGD-GHOR en de huidige aanpak van kindermishandeling in Nederland vanuit Veilig Thuis.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts op het gebied van forensisch medisch expertise bij kinderen.
Deze module is bedoeld voor forensisch artsen en vertrouwensartsen. Er is nu ook een FMEK module specifiek voor behandelend artsen, zoals huisartsen en SEH-artsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als forensisch arts of als huisarts? Dan ben je bekend met postmortale verschijnselen en Henssge om tot een postmortaal interval te komen. Maar hoe accuraat zijn deze verschijnselen en methode? Als je een antwoord wilt op deze vraag, doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Postmortaal interval is de richtlijn die beschrijft hoe we inschatten hoeveel tijd er verstreken is nadat iemand is overleden. Deze informatie is cruciaal om de situatie rondom het overlijden in kaart te kunnen brengen.
Wat zijn de nieuwste inzichten in het bepalen van het postmortaal interval? Tijdens deze dag duiken we in de wereld van de tafonomie. We exploreren de (on)mogelijkheden in het bepalen van het postmortaal interval over de hele range van ontbinding. De basis, zoals de Henssge methode en de ontbindingsscore, komt aan bod en wordt kritisch beschouwd op basis van recent wetenschappelijk onderzoek. Je krijgt handvatten voor praktijkonderzoek voor die situaties die voorbij gaan aan de ‘normale’ situatie. We sluiten af met antropologie en de Bellringer test: hoe achterhaal je of gevonden botten menselijk of dierlijk zijn, en of ze vers zijn of archeologisch?
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. ing. Tristan Krap (MSc.), promovendus aan de Universiteit Maastricht en de afdeling Medische Biologie, sectie anatomie van het AMC, forensisch antropoloog bij het A.C. Kenniscentrum voor forensische geneeskunde en docent forensisch onderzoek aan de Hogeschool Van Hall Larenstein.
Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs.
Diploma basisarts.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.
Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.
Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Het landelijk werkgeverschap start in 2019. Wil je leren wat de belangrijkste veranderingen zijn in de opleiding arts maatschappij en gezondheid? En hoe je jouw veranderde rol als praktijkopleider goed kunt invullen? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Vanaf maart beginnen de eerste aios van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en Forensische geneeskunde onder het Landelijk Werkgeverschap aan de eerste fase van de opleiding arts maatschappij en gezondheid.
Deze module is ontwikkeld om je hierover te informeren. ’s Ochtends krijg je informatie over de actuele stand van zaken van de opnieuw ingerichte opleiding. Ook contactpersonen zijn daarbij uitgenodigd. Er is tevens ruimte om onderling in gesprek te gaan.
De middag is specifiek bestemd voor praktijkopleiders. We besteden dan aandacht aan hoe je om gaat met je veranderde rol. Hoe kun je bijvoorbeeld goed beoordelen nu je minder contact hebt met je aios? En hoe spreek je een duidelijke rolverdeling af met de stagebegeleiders?
Het programma wisselt kennisoverdracht en interactieve discussies af. Daarnaast doen we oefeningen en bespreken we casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor praktijkopleiders van opleidingsinstellingen waar vanaf 2019 de praktijkopleiding van de profielen Jeugdgezondheidszorg, Infectieziektebestrijding, Medische milieukunde, Tuberculosebestrijding en/of Forensische geneeskunde wordt aangeboden.
Je kunt deze module volgen als je:
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De NSPOH Summer schools zijn een begrip: ze zijn elk jaar snel volgeboekt! Ook dit jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met gevarieerde en inhoudelijke onderwerpen? Wil je je in drie dagen in een aangename omgeving intensief verdiepen in de hele breedte van de publieke gezondheidszorg? Doe dan deze zomerschool public health.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing.
De summer school biedt een rijk palet van actuele thema’s in het vakgebied van maatschappij & gezondheid. Verscheidene vakinhoudelijke onderwerpen worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. De onderwerpen en thema’s wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd. Door nieuwe kennis, ideeën en perspectieven raak je geïnspireerd om het nieuwe werkseizoen gemotiveerd te starten.
Het onderwijs is actief en intensief. Het programma biedt daarnaast ook ruimte voor ‘netwerken’ en ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.
Het precieze programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt.
Voor professionals in de public health, artsen M&G (die de 1e fase van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid hebben afgerond), deelnemers aan de Master of public health en andere ervaren professionals in de publieke gezondheid.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2 en een 8,5.
“Zo houden! Was echt top”, aldus een deelnemer.
Twitteruitspraak van deelnemer: “Spreuk op landgoed tijdens Summer school van @NSPOH: Ontwikkel je #wijsheid, niet alleen je #kennis. Dat was denk ik de kern van de dagen!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.
Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!
We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!
We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.
Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Een goede forensisch medische letselrapportage begint bij een correct beschreven letsel. In deze module wordt op basis van de richtlijn forensisch-medisch letselonderzoek en letselrapportage de basis gelegd, doorgenomen en opgefrist voor het systematisch beschrijven van een letsel volgens PROVOKE om te komen tot een letseltypering en een algemene letselduiding. Werk jij in de forensische geneeskunde en wil je meer weten over dit onderwerp? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
De diverse type en sub-type letsels worden besproken en onderwezen. Dit moet leiden tot een letselrapportage. Hoe doe je dat? Wat heb je daar voor nodig?
Er wordt een begin gemaakt aan het inschatten van de ernst van een letsel en wat daar de juridische context van is. We behandelen de juridische kaders van het schrijven van een letselrapportage.
Voorafgaand aan de module vragen we je om een letselcasus in te brengen.
Centraal in deze module staan dus de opbouw en versterking van jouw basiskennis en vaardigheid op het gebied van forensisch-medisch letselonderzoek. Een goede basis is van belang om in een vervolgmodule een letselrapportage (als deskundige) te leren schrijven, die overeind blijft in de rechtbank. Dit kan in een vervolgmodule letselrapportage voor gevorderden.
Na deze vervolgmodule kun je nog een module Forensisch arts in strafzaken volgen.
Om eventueel opgenomen te worden in het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen is het met goed gevolg hebben afgerond van deze module één van de voorwaarden.
Het onderwijs wordt verzorgd door Wilma Duijst.
Deze module is uitsluitend geschikt voor forensisch artsen. Deze module Letsels en letselrapportage basis is de ingangseis voor de module Letsels en letselrapportage voor gevorderden.
Diploma basisarts.
De module wordt afgerond met een verplichte toets die bestaat uit het maken van een letselrapportage op basis van aangereikt materiaal. Een voldoende gemaakte toets in combinatie met de aanwezigheid op de lesdagen zorgt voor afronding van deze module.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.
In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving, organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.
Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.
Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.
Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.
Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.
Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.