030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Training intervisiebegeleider

Datum: 16 aug '19

In het kort

Voor veel professionals is intervisie een verplicht onderdeel van hun werk. Het is manier om van en met elkaar te leren. De kwaliteit van Intervisie staat of valt bij de gekozen methode en de manier van begeleiden. Wil jij een intervisiegroep opzetten of leren hoe je als procesbegeleider optreedt? Doe dan deze training intervisie begeleiden.

Omdat thuiswerken nog altijd het advies is, zal in veel gevallen ook intervisie online plaatsvinden. Zo ook deze Training intervisiebegeleider.

Wat je leert

Welke verschillende intervisiemethoden zijn er? En wat houdt de rol van intervisiebegeleider in?

Deze module kun je volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tijdens de eerste (halve) trainingsdag starten we met een overzicht van de mogelijke doelen van intervisie. We bespreken de randvoorwaarden voor het opzetten van een intervisiegroep. Ook leer je verschillende intervisiemethoden kennen en inzetten. Tussen de eerste en tweede (halve) trainingsdag oefen je met je rol als intervisiebegeleider: je past de basisstappen toe en ontdekt welke variaties op de basistechnieken passen bij jou en jouw intervisiegroep. Die ervaringen neem je mee naar de tweede dag. Dan krijg je uitgebreid intervisie op jouw optreden als intervisiebegeleider.

Na afloop van deze module:

  • kun je de verschillende doelen van intervisie beschrijven.
  • weet je welke randvoorwaarden belangrijk zijn als je een intervisiegroep wilt opzetten.
  • kun je de basisstappen van intervisie toepassen.
  • heb je in de praktijk geoefend met jouw rol als intervisiebegeleider.
  • heb je kennis gemaakt met variaties op de basistechnieken voor het begeleiden van intervisie.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers, MA, heeft lange tijd gewerkt in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Voor wie

Voor iedereen die een intervisiegroep wil opzetten of als procesbegeleider wil leren werken: sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,3.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Creëren voor de toekomst

Datum: 12 aug '19

In het kort

We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Zoals de Griekse filosoof Heraclitus (544-483 v. Chr.) al zei: “verandering is de enige constante”.

Wil je samen met je collega’s dagelijkse vraagstukken op een andere manier benaderen, om zo tot uitvoerbare oplossingen te komen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Leer vraagstukken op een andere manier benaderen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module ga je op ontdekkingsreis met een expert op het gebied van veranderingen.

In de ochtend staan we stil bij vraagstukken die je in je dagelijkse werk tegenkomt of tegen gaat komen. Veranderingen gaan snel, maar gebeuren niet van vandaag op morgen. We moeten continue bijsturen en finetunen.

Hoe je dat doet, leer je ´s middags. Dan ontdek je hoe je vraagstukken op een andere manier kunt benaderen dan hoe je dat normaal gesproken zou doen. We gebruiken hiervoor de SIT-methode, die staat voor structured inventive thinking. Daarmee treed je niet outside, maar inside the box: je roeit met de riemen die je hebt. Zo kom je tot een goed uitvoerbare en betaalbare oplossing voor een probleem waar je in het dagelijks werk tegenaan loopt.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je drie grote uitdagingen beschrijven waar we in de maatschappij voor komen te staan.
  • kun je een vraagstuk van de toekomst benaderen vanuit een technologisch, filosofisch en sociologisch perspectief.
  • kun je de structured inventive thinking (de SIT-methode) toepassen om een vraagstuk inside the box te lijf te gaan.

Docenten

De docent voor het ochtendprogramma wordt later bekend gemaakt. Het onderwijs wordt ’s middags verzorgd door:

  • Nicole Siers, opleider/adviseur NSPOH.
  • Manon Penris, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, doktersassistenten, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten, arbeidsdeskundigen, reizigersadviseurs en gezondheidsprofessionals die willen leren werken met de SIT-methode.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Impact in de eerste tien seconden

Datum: 12 aug '19

In het kort

Werk jij in de public of occupational health en heb je een verhaal dat iedereen moet horen? Omdat je je klanten goed wil adviseren, collega’s wilt informeren of samenwerkingspartners wilt overtuigen? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je jouw publiek in de eerste tien seconden meetrekt in jouw verhaal.

Wat je leert

Houding, stemgebruik, uitstraling en de eerste zin

Je hebt een verhaal dat iedereen moet horen! Maar heb je ook meteen ieders aandacht? Hoe kom je binnen en hoe ga je staan? Wat zijn je eerste woorden?

Je leert creatieve technieken om jezelf voor te stellen en je leert hoe je je stem het beste kunt gebruiken. Je gaat aan de slag met storytelling: wat zijn de belangrijkste elementen van storytelling bij je introductie? En natuurlijk is er ook aandacht voor het onder controle houden van de stress.

De nadruk ligt deze dag in het oefenen en reflecteren op je verhaal.

Wil je meer weten hoe je nog meer impact kunt hebben? Schrijf je dan in voor deze dag.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je creatieve technieken toepassen om jezelf voor te stellen.
  • weet je hoe je je houding, stemgebruik en uitstraling inzet om overtuigender te communiceren.
  • leer je hoe je de kernboodschap kort en krachtig verwoord.
  • heb je geoefend met de start van jouw presentatie, zodat je publiek direct geboeid is.

Let op: heb je eerder de module Professioneel presenteren gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten uit de praktijk door:

  • Sarah Dellar heeft veel jaren ervaring als communicatietrainer in binnen- en buitenland. Ze trainde ook de sprekers van TEDxNSPOH.

of

  • Maja Roodveldt. Vanuit haar expertise als spreek- en presentatiecoach én zangeres adviseert ze ondernemende professionals, die een kei zijn in hun vak maar in hun ambitie worden gehinderd door spreekangst, hoe ze dit kunnen overwinnen, zodat ze kunnen laten zien én horen hoe goed ze zijn!

Voor wie

Voor artsen, verpleegkundigen en niet-artsen die werkzaam zijn in de public of occupational health.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Letsels en letselrapportage voor gevorderden

Datum: 1 aug '19

In het kort

Ben je forensisch arts en wil je je kennis over forensisch medische letselrapportage opfrissen en verder ontwikkelen? Wil je daarnaast je vaardigheid in het opstellen van een juridisch correcte letselrapportage naar een hoger plan tillen? Doe dan deze tweedaagse module.

Het gevolgd hebben van deze module maakt deel uit van de voorwaarden voor eventuele opname in het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen.

Wat je leert

Hoe blijft je letselrapportage overeind in de rechtbank?

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens een forensisch medisch letselonderzoek wordt niet alleen letsel in kaart gebracht, maar zijn er meestal ook vragen te beantwoorden.

  • Wat is de ernst van een letsel?
  • Wat is de gevaarszetting?
  • Hoe groot was de kans op overlijden?
  • Wat voor wapen is er gebruikt?
  • Welke lezing is waarschijnlijker? Die van de aangever of die van de verdachte?

Dit zijn vragen, zoals die kunnen worden gesteld aan een forensisch arts in een strafrechtelijk onderzoek.

Het is cruciaal dat je dan in een letselrapportage zulke vragen onderbouwt en op de juiste wijze beantwoordt. De rapportage kan immers bijdragen aan de bewijslast in een strafzaak. In deze module fris je je kennis en kunde hierover op, en breng je je eigen vaardigheid in het opstellen van een juridisch correcte letselbeschrijving op een hoger plan.

Deze tweedaagse module bouwt voort op de dagelijkse praktijk van de forensisch arts en is een vervolg op de module Letsels en letselrapportage (basis). Centraal in de module Letselrapportage voor gevorderden staat het versterken van je eigen vaardigheid, zodat jouw letselrapportages in de rechtbank overeind blijven, óók in complexe zaken.

Je leert wat de rol en positie van een deskundige is en maakt kennis met het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen (NRGD) en de richtlijn van het NRGD. Je leert hoe een benoeming als deskundige er uit ziet. Je oefent op basis van beeldmateriaal met het objectief beschrijven van letsels het typeren en het duiden daarvan. Ook leer je het inschatten van de ernst van een letsel daarvan aan de hand van de AIS en de ISS. Je leert hoe je literatuur kun zoeken en hoe je dit op een begrijpelijke manier voor een niet-medicus kunt bespreken. Het Bayesiaans redeneren wordt kort opgefrist. De juridische kaders van het opstellen van een letselrapportage komen aan bod. Je brengt een eigen letselrapportage mee en ontvangt hierop gerichte feedback van zowel de docent als de andere deelnemers. Op basis hiervan krijg je duidelijk(er) in beeld waar je sterke punten liggen en kun je je eigen werk verbeteren.

Na deze vervolgmodule kun je inschrijven voor de module Forensisch arts in strafzaken.

Na afloop van deze module:

  • weet je hoe geweld kan inwerken op het menselijk lichaam.
  • weet je hoe je aan het letsel herkent om welke vorm van geweld het gaat.
  • weet je hoe je letsels objectief beschrijft, typeert en duidt.
  • ken je het Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen en de rol en positie van de deskundige.
  • kun je een letselrapportage als deskundige opstellen die aan de eisen voldoet en kun je peer-feedback geven en ontvangen over letselrapportages.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door prof.mr.dr. W.L.J.M. (Wilma) Duijst, hoogleraar forensische geneeskunde en gezondheidsstrafrecht, Universiteit Maastricht, Arts M&G, Forensisch arts M&G GGD IJsselland en lid van de ACAS (adviescommissie afgesloten strafzaken van de Hoge Raad).

Voor wie

Voor forensisch artsen, in het bijzonder voor forensisch artsen die in de nabije toekomst een registratie in het NRGD willen aanvragen. Deze module draagt bij aan de toelating tot dit register.

Toegangseisen

De ingangseis is dat je de module Letsels en letselrapportage voldoende hebt afgerond. Dit betekent zowel het volledig gevolgd hebben van de module als het voldoende afronden van de eindtoets. Mocht je deze module niet gevolgd hebben of geen eindtoets hebben gemaakt, maar je denkt wel in aanmerking te komen voor deze module voor gevorderden, dan kun je toegang tot deze module aanvragen door een voorbeeldrapportage in te leveren die beoordeeld wordt. Benader de programma-assistent voor meer informatie.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – coaching fast and slow

Datum: 25 jun '19

In het kort

Soms heb je veel tijd en soms heel weinig. Hoe kun je in beide gevallen een aios toch goed begeleiden? Tijdens deze onderwijsdag geven we jou als praktijkopleider tips en tricks voor het snel en uitgebreid coachen van de aios.

Wat je leert

Je aios effectief begeleiden bij weinig tijd én bij tijd voor verdieping

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Soms heb je veel tijd voor de begeleiding van de aios en soms heel weinig. Het zou mooi zijn wanneer je in beide situaties de aios effectief kunt begeleiden. Hoe? Dat leer je tijdens deze onderwijsdag. In de ochtend staat fast coaching centraal. Je leert technieken uit de One Minute Coaching om de aios in korte tijd toch dat duwtje in de rug te geven. Je leert herkennen of de aios open staat voor coaching of niet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Het is een praktische en intuïtieve manier van coachen die uitgaat van de veerkracht van mensen.

In de middag is het tijd voor verdieping. We zoomen in op de gesprekken die je met de aios hebt. Vaak communiceren we op de automatische piloot en zijn we er onvoldoende van bewust wat er gebeurt tijdens een gesprek. Je leert vanuit verschillende modellen naar gesprekken te kijken. Je leert kansen en openingen te benutten en lastige situaties om te buigen door gesprekstechnieken toe te passen. Je leert hoe je gesprekken op een prettige en effectieve manier kunt sturen en verdiepen.

Tijdens deze actieve onderwijsdag wisselen we presentaties en discussie af met oefeningen, casuïstiek en reflectie.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • je eigen sterke en zwakke kanten in gesprekken herkennen en erkennen;
  • een snelle inschatting van de situatie maken en een interventie inzetten;
  • lastige situaties in gesprekken herkennen en ombuigen;
  • verschillende gesprekstechnieken gebruiken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door P.S. (Puck) Winnubst, MSc en M. (Michiel) Kunnen, MA.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios sociale geneeskunde, die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd. Ook voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Forensisch arts in strafzaken

Datum: 18 mei '19

In het kort

Wil je meer leren over het straf-, strafproces- en sanctierecht? En wil je leren wat jouw rol als deskundige of forensisch arts is tijdens strafrechtelijke procedures? Doe dan deze module Forensisch arts in strafzaken.

Wat je leert

Wat is de rol van een forensisch arts tijdens een strafprocedure?

Deze module wordt aangeboden door een samenwerkingsverband tussen de Open Universiteit, Maastricht University, het FMG en de NSPOH. Je kunt hem volgen als bij- of nascholing.

De module bestaat uit twee delen: een theoretisch en een praktisch deel. In het theoretische deel behandelen we de volgende onderwerpen:

  1. Het formele strafrecht
  2. Het materiële strafrecht
  3. Het strafrechtelijk sanctie-arsenaal

Je bestudeert de theorie zelfstandig via een digitaal ondersteund leerproces. Ter ondersteuning van vier bijeenkomsten organiseren we deze twee webinars. Daarin bespreekt een ervaren docent de leerstof en wordt een casus of opdracht behandeld.

Het tweede deel van de module is gericht op het trainen van vaardigheden. In twee volle lesdagen oefen je met rapporteren, taalgebruik en het optreden tijdens de zitting. Voorafgaand aan en tussen deze dagen voer je opdrachten uit.

Tijdens de tweede aansluitende cursusdag wordt een zitting zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld. De zitting vindt plaats in de oefenrechtbank van de Universiteit Maastricht en de deelnemer wordt als deskundige ondervraagd naar aanleiding van het opgestelde deskundigenrapport. Ook rechters, officieren van justitie en een advocaat worden erbij betrokken. De zitting wordt in de ochtend gespeeld en opgenomen. In de middag geven ervaren docenten feedback op het optreden van de deskundigen.

De bijeenkomsten vinden deels plaats in Utrecht en deels via een webinar (inclusief headset). Het cursusmateriaal bestaat uit een werkboek, een wetboek straf- en strafprocesrecht en een webpagina met aanvullende vragen. Je sluit het theoretische deel van de scholing af met een schriftelijke toets, bestaande uit 25 multiple-choice vragen.

Na afloop van deze module:

  • kun je de basisbegrippen op het gebied van het strafrecht, het strafprocesrecht en het sanctierecht hanteren en toepassen.
  • ken je de verschillende fasen van de strafrechtelijke procedure en de daarin optredende actoren.
  • kun je de plaats en de rol van de deskundige/forensisch arts in de strafprocedure duiden.
  • ken je het belang van het deskundigenverslag in bewijsrechtelijke zin.
  • kun je rapporteren in een juridische context.
  • kun je optreden als deskundige ter terechtzitting, met oog voor de belangen en rollen van de andere procesdeelnemers.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Wilma Dreissen: prof. mr. Wilma Dreissen, hoogleraar straf- en strafprocesrecht.
  • André Klip: prof. mr. André Klip, hoogleraar Straf- en strafprocesrecht en grensoverschrijdende aspecten van het strafrecht

Voor wie

Voor forensisch artsen die in het strafrecht optreden en die te zijner tijd als gerechtelijk deskundigen willen worden geregistreerd in het Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen.

Toelatingseis

Forensisch arts. Aangezien de basis van de werkzaamheden binnen deze opleiding onder meer de rapportage is, wordt streng geadviseerd om de module Letselrapportage voor gevorderden te volgen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Privacybewustzijn voor professionals

Datum: 9 mei '19

In het kort

Wil jij leren hoe je privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt kunt vermijden? Hoe mooi zou het zijn als je je collega’s daarin mee zou krijgen? Volg deze eendaagse module en leer een privacybewustwordingsproces op te zetten in jouw organisatie.

Wat je leert

Hoe vermijden jij en je collega privacyrisico’s voor de patiënt/cliënt?

In de publieke gezondheid en arbodienstverlening heb je te maken met privacygevoelige informatie van burgers. Informatieverwerking wordt steeds belangrijker en het risico op een lek wordt steeds groter. Ook criminelen, cybervandalen en scriptkiddies weten hoe waardevol persoonlijke informatie kan zijn. Als gezondheidsprofessional kan er soms weleens iets mis gaan in de gegevensbescherming. Door de grote hoeveelheid data die we delen, hebben ook onbedoelde fouten een groter impact.

Tijdens deze lesdag behandel je vier onderwerpen, namelijk:

  1. Het belang van privacy
  2. Risico’s
  3. Wet- en regelgeving
  4. Proces

Privacy is belangrijk voor jou, anders had je waarschijnlijk niet op deze pagina gekeken. Mooi, dat is stap één! In hoeverre slaag jij er nu in om in het dagelijks werk zorg te dragen voor privacy en gegevensbescherming van de cliënt of patiënt? En hoe doen je collega’s het? Tijdens het eerste lesonderdeel neem je de organisatievisie op privacy en je eigen verantwoordelijkheid onder de loep.

De AVG gaat verder dan alleen privacybewustzijn. Gegevensbescherming draait volgens de AVG naast vertrouwelijkheid van gegevens ook om beschikbaarheid en integriteit. Gewapend met meer inzicht in deze begrippen, ga je op zoek naar risico’s in je eigen werksituatie.

Met welke wetten en regelgeving heb je als zorgprofessional te maken? De docent neemt je mee in de vereisten vanuit de AVG en relevante wetgeving. Weet jij wat je moet doen wanneer je een datalek ontdekt? Volgens de meldplicht datalekken moet een organisatie die een ernstig datalek ontdekt direct een melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Tijdens de les bespreekt de docent het protocol datalekken volgens de standaardstappen.

In het laatste lesonderdeel zoom je uit op de hele organisatie. Hoe kun jij de motor zijn van het privacybewustwordingsproces in jouw organisatie? Privacybewuste collega’s veroorzaken minder incidenten. Ze helpen om datalekken te voorkomen en de kans op opsporing van risico’s te vergroten. Bewustwording vraagt om meer dan één training, daarom leer je in dit lesdeel hoe je een effectief en duurzaam bewustwordingsprogramma kunt initiëren.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je het belang van privacybescherming in eigen woorden toelichten.
  • kun je privacyrisico’s in de eigen werksituatie herkennen en vermijden.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving in hoofdlijnen benoemen.
  • kun je toepasselijke wet- en regelgeving toepassen in de eigen werksituatie.
  • kun je aan de hand van een model het stappenplan voor een effectief bewustwordingsprogramma toelichten.
  • kun je een effectief bewustwordingsprogramma in de eigen organisatie in gang zetten.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Martine van de Merwe.

Martine van de Merwe

 

“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”

Alle deelnemers aan deze module ontvangen gratis het boek: Van de Merwe, M. (2018). Zorg voor privacy. Het handboek voor privacybewustzijn in de zorg. Zwaag: PrivacyLab.

Voor wie

Voor professionals in public en occupational health die willen leren hoe ze zorg kunnen dragen voor gegevensbescherming, de privacy van de cliënt kunnen waarborgen en de eigen organisatie daarin mee kunnen krijgen.

Toelatingseisen

Minimaal hbo diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

AIOSdag 2019

Datum: 18 feb '19

Sociale problemen en leefstijl, de effecten op gezondheid

Sociaal geneeskundigen zoals wij, beoefenen onze professie op basis van onze (groeiende) expertise. We staan midden in de maatschappij. De vraagstukken, waarover wij adviseren, hebben vaak een grote impact op het persoonlijk leven van een cliënt én met regelmaat op de maatschappij. Het komt niet zelden voor dat ons werk grote impact heeft op leefstijl en de sociale problemen van mensen.

Op dat hele plaatje mogen we trots zijn. We hebben als sociaal medisch deskundigen een essentiële rol in de preventie van ziekte en bevorderen van de gezondheid van alle Nederlanders. Dit dienen we uit te dragen! Onder andere richting elkaar, zodat we kunnen leren van elkaars kennis en vaardigheden. Om onze expertise op deze gebieden te ontwikkelen organiseert het LOSGIO een dag over het thema ‘sociale problemen en leefstijl’. Iedereen komt wel eens in aanraking met cliënten die naast hun ziekte ook sociale problemen of een ongezonde leefstijl hebben. Verschillende sprekers en workshopbegeleiders zullen ingaan op specifieke onderdelen van dit thema. Ook is er aandacht voor gedragsverandering en motivatie. Naast de inbreng van de sprekers kunnen we vooral leren de ervaringen van onze collega’s.

Programma

In de ochtend vertelt dr. Igor van Laere over dakloosheid en gezondheid, gevolgd Harriët Verkoelen over voeding en de effecten op gezondheid. Prof. Klasien Horstman rondt de middag voor de paneldiscussie af met een overzicht van de academische ontwikkeling op deze sociale thema’s. Tijdens de paneldiscussie praten we met de voorzitters van de wetenschappelijke verenigingen NVAB (Gertjan Beens), KAMG (Elise Buiting), NVVG (Rob Kok) en LOSGIO (Lilian van der Ven) na over dit thema en overige ontwikkelingen binnen onze specialisme. Uiteraard is dit niet alles! Je kunt tevens twee workshops bezoeken met onderwerpen als:

  • Gedragsverandering bij sociale problemen en leefstijl, hoe doe je dat? (Rubik Nazarian)
  • Schulden en de impact op gezondheid met een ervaringsdeskundige (Linda van Altena)
  • Bewegen en de effecten op gezondheid. (Petra Ooms)
  • Verslaving en de effecten op het functioneren van mensen.

Na de algemene ledenvergadering van het LOSGIO besluiten we de dag met een gezellige borrel en de aios- en opleidersprijs.

LOSGIO

LOSGIO 2019Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO.
Deze dag telt mee als (verplicht / keuze) onderwijs. Dus schrijf je in!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Locatie

Schola Medica, Orteliuslaan 750, 3528 BB Utrecht

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Leiden of lijden. Midwinterdag over professioneel leiderschap

Datum: 1 nov '18

In het kort

Leiden of lijden, dat is de vraag in deze eigentijdse midwinterdag met verrassende sprekers, workshops en film.

Laat je inspireren door dirigent Arnaud Oosterbaan en kom er achter hoe je met ‘lucht´ anderen laat stralen.

Laat je uitdagen door drs. Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van de Corporate Tribe, managementboek 2016. Wat kun jij leren van de koppensneller?

Of schuif aan bij professor Marc Smelik, die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend in leiderschapstrajecten bij bedrijven en de publieke sector in Spanje, Engeland, China en Nederland.

Over leiderschap moet je niet alleen horen of praten, je moet het aan den lijve ondervinden. Dit kan je onder andere ervaren door een boksworkshop, je zelf als ‘merk’ ontdekken, de tango dansen of deelnemen aan onze spannende ‘mysterie’-workshop. Het kan allemaal tijdens ons Midwinterevent.

Wat je leert

Midwinterdag Leiden of lijden? Professioneel leiderschap

leiderschap NSPOH midwinterdag

Je volgt inspirerende voordrachten over leiderschap, communicatie, samenwerking, vakvolwassenheid en persoonlijke identiteit. We hebben ontzettend goede en leuke sprekers voor deze dag.

Arnaud Oosterbaan ontving internationale aandacht als dirigent en is winnaar van de Kersjes dirigentenprijs voor jonge dirigenten in 2010. Hij vertelt begeesterd over het leiden van orkesten en wat we daarvan kunnen leren voor professioneel leiderschap. Daarbij is zijn boodschap dat leiders te vaak ‘de neuzen één kant op willen brengen’, terwijl hij ervoor pleit ieder individu te laten stralen.

Daniëlle Braun is corporate antropoloog. Ze neemt je mee op reis over de hele wereld om uiteindelijk weer te belanden in de spelonken van de eigen organisatie of je eigen leven. Wat leren wij van stammenhoofden en koppensnellers?

Prof. Marc Smelik heeft zeer ruime ervaring met het begeleiden van organisaties in China, Engeland, Spanje en Nederland. Hij was betrokken bij internationale deals en heeft ervaring in zowel bedrijfsleven als de publieke sector.

Marjan Slob, wetenschapsfilosofie, publiciste en winnaar van de Socrates Wisselbeker 2017 neemt jullie mee in de filosofische aspecten van leiderschap.

Hoe is het om te leiden of geleid te worden? Hoe bepaal je positie en je doel, zonder de ander uit het oog te verliezen? Ervaar het in een tangoworkshop, een boksworkshop of een workshop theatersport.

Wil je je professionele identiteit ontdekken en een eigen ‘merk’ neerzetten? Maak dan een Brand Heart.

Leiderschap is natuurlijk ook inhoudelijk goed zijn in je werk.
Heb je 
Cliënt, casus en context al gevolgd? Frits Coumans bespreekt in een workshop weer een nieuwe familie uit de Merelstraat.

Mocht je even onderuit willen zakken bij een interessant filmfragment over leiderschap, dan is dit ook mogelijk op deze dag.

Voor meer informatie download hier de pdf met een toelichting op de workshops. Geef je snel op en kies per tijdspad één lezing of minimaal twee actieve workshops.

Na afloop van deze dag:

  • kun je nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leiderschap benoemen;
  • kun je aangeven wat professioneel leiderschap voor jou betekent;
  • heb je kennis gemaakt met een aantal aspecten van leiderschap;
  • heb je andere deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH ontmoet.

Docenten

  • Daniëlle Braun
  • Frits Coumans
  • Dorine Lustig
  • Arnaud Oosterbaan
  • Rob Rijk
  • Annemieke Rhee
  • Marjan Slob
  • Marc Smelik
  • Evi Vermeer
  • Felicia Vizi

Voor wie

Alle deelnemers aan opleidingen bij de NSPOH en hun praktijkopleiders. Deze gratis Midwinterdag kan onderdeel zijn van je keuzeonderwijs.

Toelatingseisen

Hbo- of academisch denk- en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Yvette Saan - deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH - 2019
Yvette Saan – deelnemer opleiding Verpleegkundige M&G NSPOH – 2019

Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Samenwerken met bloggers, vloggers en social influencers

Datum: 21 aug '18

In het kort

Facebook en Twitter hebben gelijkgestemden met elkaar verbonden in online communities. Vaak zijn die georganiseerd rond niche-thema’s, zoals sport of voeding. Hierin zijn ook social influencers (bloggers en vloggers) actief. Werk je in de publieke gezondheid en wil je leren hoe je met hen kunt samenwerken om je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht te brengen? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Met behulp van social influencers werken aan gezondheid en preventie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Het medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Die verandering kenmerkt zich door de verschuiving van top-down informatievoorziening naar een grotere verscheidenheid van informatie, die dynamisch door de sociale netwerken van het publiek vloeit.

Mediaconsumptiepatronen hebben zich daardoor gediversifieerd en dat heeft bijgedragen aan de totstandkoming van online communities. In die groepen hebben social influencers veel invloed. Binnen de gezondheidszorg en preventie wordt gediscussieerd over de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met deze bloggers en vloggers.

Deze nieuwe eendaagse NSPOH module gaat in op de vraag wat een dergelijke samenwerking betekent. Hoe werken deze social influencers? Zijn zij inderdaad de potentiële nieuwe samenwerkingspartners en stakeholders? En wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijke samenwerking?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de voor gezondheidszorg en preventie belangrijkste online communities.
  • weet je hoe social influencers werken en welke middelen ze inzetten.
  • weet je hoe je met hen kunt samenwerken.
  • ben je bekend met de voor- en nadelen van een samenwerking.

Docenten:

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Martine Bouman, hoogleraar Erasmus Universiteit en wetenschappelijk directeur Centrum Media & Gezondheid.
  • Roel Lutkenhaus, onderzoeker Erasmus Universiteit en Centrum Media & Gezondheid.

Voor wie

Voor deelnemers die werkzaam zijn in de publieke gezondheid en die de mogelijkheden willen verkennen van samenwerking met zogenaamde social influencers.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.