030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Aiosdag 2020

Datum: 31 okt '19

‘The Future is Now’

Sociaal geneeskundigen vormen de verbinding tussen overheid, zorginstellingen, werkgevers en de samenleving. Hoe kunnen wij elkaar helpen om deze cruciale rol te blijven vervullen in een continu veranderende wereld?

Op 21 september 2020 gaan wij op zoek naar het antwoord op deze vraag door een vlucht te nemen door het verleden, het heden en de toekomst van de sociale geneeskunde. Van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de 19e eeuw, via recente thema’s als het preventieakkoord en de stijgende zorgkosten tot de opkomst van de anti-vaxxers en de eerste rookvrije generatie.

Het programma wordt later bekend gemaakt.

Deze aiosdag, die de NSPOH faciliteert, wil je niet missen! Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Voor wie

Alle aios die een medische vervolgopleidingen in de sociale geneeskunde volgen. Niet alleen bij NSPOH maar ook vanuit TNO en SGBO. Deze dag telt mee als (verplicht/keuze) onderwijs.

LOSGIO

Losgio 2020Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met de NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel eerste als tweede fase aios vanuit Maatschappij & Gezondheid zijn welkom, maar natuurlijk ook de aio bedrijfsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde, en van NSPOH, TNO en SGBO!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lijkschouw bij verbranding of verdrinking

Datum: 3 sep '19

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen in lijkschouw bij verbranding of verdrinking? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij het uitvoeren van een lijkschouw van verbranding of verdrinking, welke mogelijkheden er zijn als je een brand- of waterlijk identificeert, hoe ontbinding van deze lichamen verschilt van ‘normale ontbinding’ en hoe je het postmortaal interval inschat.

Wat je leert

Leer een lijkschouw uitvoeren op een brand- of waterlijk

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Jaarlijks overlijden ongeveer 70 mensen ten gevolge van brand en worden ongeveer 200 waterlijken gevonden. Het vinden van een brand- of waterlijk hoeft niet direct te betekenen dat er sprake is van dood door verbranding of verdrinking. Is het een ongeluk, suïcide of een misdrijf? Het is aan de forensisch arts om te achterhalen wat er zich heeft afgespeeld. Hierbij is de lijkschouw van groot belang. Lijkschouw is een vak apart, zeker als er sprake is van een bijzondere situatie, zoals verbranding of verdrinking.

In deze module behandelen we de lijkschouw van een brand- of waterlijk. Je leert wat de aandachtspunten zijn bij de lijkschouw van zowel een (deels) verband lichaam als bij een verdrinking of een lichaam dat in het water heeft gelegen. We gaan in op de mogelijkheden om een brand- of waterlijk te identificeren. Ook leer je vaststellen of iemand overleden is door brand of verdrinking, of dat hij al overleden was vóór vuur of water vat kreeg op het lichaam.

Daarnaast leer je adequaat het postmortaal interval inschatten bij brand- en waterlijken. Tot slot staan we stil bij wat er allemaal mogelijk is buiten het vakgebied van de forensisch arts.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • weet je waar je op dient te letten bij het uitvoeren van een lijkschouw bij water- of brandlijk.
  • weet je welke mogelijkheden er zijn om een brand- of waterlijk te identificeren.
  • kun je de verschillen beschrijven waarin ontbinding van deze lichamen verschilt van “normale” ontbinding.
  • kun je adequaat het postmortaal interval inschatten bij zowel water- als brandlijken.

Docenten

Informatie volgt.

Voor wie

Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – do’s and don’ts van leren en begeleiden

Datum: 2 sep '19

In het kort

Een dag over leren en opleiden. Wat weten we er van af? Wat werkt wel en wat werkt niet? Theorie van recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten wisselen we af met oefeningen en discussie.

In het kort

Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je meer weten over recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten? Zoek je daarnaast praktische handvatten met betrekking tot leren en begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische scholing.

Wat je leert

Onderwijstheorieën en praktische handvatten

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Leer je meer van ervaring dan van onderwijs? Is het leren van kennis nog belangrijk als je alles kunt opzoeken? Bestaan leerstijlen? Kunnen we goed multitasken? Denk je het meest helder onder druk?

Over leren en opleiden gaat een hoop informatie de ronde maar wat is nu waar en bewezen effectief? En belangrijker: wat betekent dit voor jou als praktijkopleider? In deze onderwijsdag worden mythes over leren en opleiden ontrafeld en ontdek je wat werkt en wat je mag vergeten.

Het wordt een actieve, interactieve en afwisselende onderwijsdag met experimenten, discussie, oefening, reflectie en korte presentaties.

Na afloop van deze onderwijsdag kun je:

  • verschillende onderwijstheorieën beschrijven.
  • uitleggen wat werkt en waarom als het gaat om opleiden en leren.
  • onderzoeksresultaten vertalen naar praktische handvatten voor de praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Casper Hulshof.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – volle kracht vooruit – het IOP als kompas

Datum: 2 sep '19

In het kort

Ben je betrokken bij de begeleiding van een aios SG en wil je leren hoe je het individueel opleidingsplan (IOP) daarbij inzet? Volg dan deze eendaagse didactische scholing en leer jouw aios optimaal ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Onder voorbehoud in Utrecht!

Wat je leert

Op volle kracht vooruit!

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Het individueel opleidingsplan (IOP) is een waardevol instrument om vorm te geven aan de ontwikkeling van de aios. In het IOP staan afspraken met betrekking tot zijn of haar persoonlijke leerdoelen. Die heeft de aios geformuleerd op basis van ambities, wensen en voortgang. Een vakbekwame en ondernemende professional word je tenslotte niet in één dag.

Tijdens deze dag gaan we in op hoe je de ambities, kwaliteiten en valkuilen van de aios ontdekt, hoe je die vertaalt in zinvolle stappen en hoe je reflectie daarop bij je aios verdiept. Het is een actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en reflectie.

Aan het einde van deze eendaagse scholing kun je:

  • het kader en doel van een IOP kort en bondig beschrijven.
  • verschillende werkvormen inzetten om ambities, kwaliteiten en valkuilen te verhelderen.
  • sterke en zwakke leerdoelen herkennen.
  • uitleggen waarom de stap van dromen naar doen lastig is.
  • tips toepassen om de aios te begeleiden bij het verwezenlijken van leerdoelen.
  • reflectie van de aios stimuleren en verdiepen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door L. (Laura) Wierda, opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Mindfulness in de spreekkamer

Datum: 30 aug '19

In het kort

Werk je als arts en wil je leren wat mindfulness is? Waarom het zo effectief is en hoe je het inzet voor jezelf of je patiënten? Doe dan deze tweedaagse module en leer via theoretische informatie, uitgebreide ervaringsoefeningen en een prachtige omgeving het MBSR-programma kennen.

Wat je leert

MBSR: de technieken, de effecten en de wetenschap

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Verschillende studies tonen aan dat mindfulness programma’s een gunstig effect heeft op angst, depressie en pijnklachten. De effectiviteit van de interventie is vergelijkbaar met het effect van medicamenteuze, fysieke of cognitieve behandelingen.

Maar wat houdt mindfulness precies in en wat is het juist niet? Wat bepaalt de effectiviteit en hoe kun je de kennis uit het mindfulness-based stress reduction-programma, oftewel het MBSR-programma, of de onderdelen erva,n toepassen in de spreekkamer en daarbuiten? Deze vragen beantwoorden we in de module Mindfulness in de spreekkamer.

In twee dagen ontdek je al varend over Waddenzee hoe mindfulness bij jou werkt en hoe je het kunt gebruiken in je werk als arts.

Na de ontvangst in Harlingen varen we richting Vlieland. Tijdens de vaart doe je de eerste oefeningen. We bespreken de actuele stand van de wetenschap rond mindfulness en we doen verschillende ervaringsoefeningen die zijn afgestemd op de unieke eigenschappen van de Waddenzee. Onderdeel van het programma is een wandeling in aandacht, over de bodem van de zee. Na een overnachting aan boord van de platbodem varen we terug naar Harlingen. Tijdens de vaart doen we wederom een aantal oefeningen uit het MBSR-programma. Je leert hoe aandacht je beleving kleurt en hoe je mindfulness in de spreekkamer kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je mindfulness-oefeningen toepassen in jouw spreekkamer.
  • weet je hoe je mindfulness voor jezelf en voor patiënten kunt inzetten.
  • kun je beschrijven wat de wetenschappelijke actualiteit is van mindfulness-programma’s.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Sylvia Beijen, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor alle artsen, zoals sociaal geneeskundigen, artsen maatschappij en gezondheid en huisartsen.

Toelatingseisen

Je bent basisarts.

Praktische informatie

Weer en getij bepalen de inhoudelijke volgorde van de onderdelen. De dagen worden ingedeeld in 3 leersessies van ieder 2 uur. Tussendoor is er tijd voor jezelf en ontspanning? Op het schip slaap je in een hut. Koffie, thee en maaltijden zijn inbegrepen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – verdiep je intervisie

Datum: 29 aug '19

In het kort

Ken je dat? Je zit in een intervisiegroep en je vraagt je af: “Zouden we hier niet meer uit kunnen halen?” Soms wordt de intervisie een sleur of ervaar je de bijeenkomsten als een verplicht nummer. Hoe kun je dit voorkomen? Of hoe keer je het tij zonder de sfeer te bederven? Je leert het tijdens deze eendaagse didactische scholing. Onder voorbehoud in Utrecht!

Wat je leert

Intervisie

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een lopende intervisiegroep is het van belang dat je het proces bewaakt en aandacht hebt voor het evenwicht in de groep. Wat doe je als sommige deelnemers meer aan bod komen dan andere? Hoe ga je om met voorzitterschap? Hoe introduceer je een nieuwe deelnemer? Welke valkuilen of struikelblokken kom je zoal tegen en hoe ga je daar mee om?

Tijdens deze dag leer je hoe je intervisie leuk, leerzaam en verrijkend houdt. Daarbij gaan we uit van de ervaringen van jou en de andere deelnemers. Je leert hoe je evalueert en tot goede afspraken komt waaraan iedereen zich houdt. Je verdiept je in verschillende intervisiemethoden en maakt kennis met minder gebruikelijke werkwijzen. We besteden ook aandacht aan het leren van successen. Vooraf kun je ervaringen en leervragen aangeven, zodat de trainer daar dieper op kan ingaan.

Discussie, oefeningen en groepswerk worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing kun je uitleggen:

  • wat het belang is van intervisie in de ontwikkeling van professionals.
  • wat de aandachtspunten zijn bij het blijvend fris houden van een intervisiegroep.
  • hoe je een zinvolle tussentijdse evaluatie opzet.
  • wat de valkuilen en struikelblokken zijn bij intervisie.
  • hoe je vanuit de kennis daarover komt tot prettigere en betere samenwerking in de intervisiegroep.
  • hoe je kunt variëren met de verschillende rollen binnen een intervisiegroep.

En na afloop heb je geoefend met voor jou relatief onbekende intervisiemethoden in de zorg.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten, coach en consultant.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling waar de aios in dienst is van de SBOH (Landelijk Werkgeverschap)? De SBOH financiert in 2021 dan voor jou het congres opleiders M+G op 22 september plus een andere dag didactische scholing. We verzoeken je dan bij factuurgegevens de naam van jouw opleidingsinstelling plus ‘SBOH’ te vermelden. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je de didactische scholing Een intervisiegroep opzetten als praktijkopleider hebt gevolgd of ervaring hebt met het opzetten van of leiding geven aan een intervisiegroep.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – vaardiger worden in situationeel begeleiden

Datum: 29 aug '19

In het kort

Heb je al eerder een module van Col Prevoo gevolgd over situationeel begeleiden? Doe dan deze eendaagse didactische vervolgscholing en verdiep je kennis en vaardigheden op het gebied van situationeel begeleiden.

Wat je leert

Versterk je vaardigheid met situationeel begeleiden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Gedurende de opleiding ontwikkelt de aios zich. In het begin van de opleiding heeft hij of zij dan ook een ander soort ondersteuning nodig dan aan het einde van de opleiding. Dit vraagt van jou als praktijkopleider vaardigheden in verschillende begeleidingsstijlen. Het aanpassen van je begeleidingsstijl aan je aios noemen we situationeel begeleiden.

Deze dag is een vervolg op en verdiept eerdere scholing over het model van situationeel leiderschap van Hersey en Blanchard. Tijdens deze dag verdiep je je in de vier begeleidingsstijlen ‘Instrueren’, ‘Begeleiden’, ‘Ondersteunen’ en ‘Delegeren’. We wisselen discussie, oefeningen en simulaties af. Je leert schakelen tussen de verschillende stijlen. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.

Na afloop van deze eendaagse didactische scholing:

  • ben je vaardiger in de begeleidingsstijlen.
  • heb je geoefend in het schakelen tussen deze begeleidingsstijlen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. N.J. Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo, docent NSPOH.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 20 september 2023 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Toelatingseisen

Je kunt deze module volgen als je een eerdere scholing over situationeel begeleiden van Col Prevoo hebt gevolgd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 8,6.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Drugs van nu

Datum: 22 aug '19

In het kort

Werk je als forensisch arts en heb je regelmatig te maken met arrestanten die drugs hebben gebruikt? Doe dan deze eendaagse module en fris je kennis op over de drugs die momenteel veel gebruikt worden, wat de effecten en risico’s zijn en wanneer je moet doorverwijzen.

Wat je leert

De effecten en risico’s van hedendaagse drugs

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De drugsmarkt blijft in beweging. Steeds weer verschijnen er andere vormen, of geheel nieuwe soorten drugs op de markt. Denk bijvoorbeeld aan designerdrugs of lachgas. Binnen de arrestantenzorg kom je als forensisch arts mensen tegen die onder invloed zijn. Om een juiste inschatting te kunnen maken, is het van belang dat je op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van drugs,  behandelmethode en eventuele controlemogelijkheden.

In deze module leer je over de laatste stand van zaken op het gebied van drugs. We staan stil bij drugs die op dit moment veel voorkomen in het straatbeeld en welke verdovende middelen verkrijgbaar zijn. Je leert over de effecten van verschillende middelen op de arrestant, de risico’s van overdosering, wat je zelf kunt doen en wanneer moet je doorverwijzen. We behandelen drugsonderzoek met urinecontrole, de betrouwbaarheid, beperkingen en alternatieven hiervan. Ook komen gangbare behandelingen aan bod. Denk hierbij aan: wanneer zet je welke behandeling in?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je de actuele stand van zaken op het gebied van drugs, behandelmethode en controlemogelijkheden
  • ben je bekend met de effecten van deze middelen op de arrestant.
  • ken je de risico’s van overdosering.
  • ben je bekend met de meest voorkomende ontwenningsverschijnselen.
  • kun je inschatten wanneer je moet doorverwijzen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Wanja Flantua en David Herdes.

Voor wie

Voor forensisch artsen. 

Toelatingseis

Je bent werkzaam als forensisch arts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijk leiderschap: zo neem je de leiding!

Datum: 20 aug '19

In het kort

Persoonlijk leiderschap krijgt een steeds centralere rol in de medische wereld. Het betekent dat je weet wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat realiseren. Je hoeft dus geen geboren leider te zijn om persoonlijk leiderschap te tonen. Wil jij je eigen meerwaarde leren inzien? Doe dan deze eendaagse module en krijg meer gedaan in je werk.

Wat je leert

Ga zelf eens lekker in je kracht staan

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Als je kristalhelder zicht hebt op je eigen kwaliteiten en drijfveren, dan maak je keuzes die in lijn liggen met wat jij belangrijk vindt. Dan toon je persoonlijk leiderschap.

Tijdens deze lesdag ga je actief op zoek naar je eigen drijfveren, energieboosters, energieslurpers, kwaliteiten en valkuilen. Je formuleert professionele doelen en leert in je kracht staan, zodat je effectiever en productiever kunt werken.

In alledaagse dingen kun je sturing geven aan een situatie en impact hebben op anderen. Toon jij persoonlijk leiderschap? Bekijk de TED Talk van Drew Dudley eens (6 minuten). Stop. Denk nog eens. En… ben jij een leider?

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je benoemen wat jou drijft in je vak.
  • kun je je kwaliteiten en valkuilen benoemen in relatie tot je vak.
  • kun je voorbeelden geven van situaties waarin jij persoonlijk leiderschap hebt getoond.
  • kun je jouw energieboosters en energieslurpers toelichten.
  • weet je je eigen meerwaarde te benoemen en uit te dragen.
  • kun je benoemen hoe je regie neemt wanneer je een uitdaging in jouw werkomgeving aangaat.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Jessica Hoek van Base coaching en training. Jessica is opgeleid als communicatiespecialist, teamcoach, co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar.

Voor wie

Sociaal geneeskundigen, huisartsen, verpleegkundigen en gezondheidsprofessionals.

Toelatingseisen

Hbo-diploma.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer: “Een leuke lesdag waar we goed de diepte ingegaan zijn om te komen tot onze waarden en onze persoonlijke missie aan de hand van de leuke opdrachten en door de docent zelf!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.