Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen postmortaal onderzoek? Doe dan deze eendaagse module en leer wat de meerwaarde is van forensische radiologie en toxicologie: hoe interpreteer je de uitkomsten, wat is jouw rol als forensisch arts en wie zijn belangrijke ketenpartners.
Verschillende rapporten hebben beschreven dat de forensisch arts niet (altijd) beschikt over de benodigde onderzoeksmogelijkheden om het overlijdensonderzoek goed uit te kunnen voeren. Naar aanleiding hiervan wordt een onderzoek uitgevoerd naar de meerwaarde en haalbaarheid van aanvullend multidisciplinair (forensisch) medisch onderzoek bij volwassenen, ten behoeve van de eerstelijns forensisch arts (Nader Overlijdensonderzoek Forensisch Arts – NOFA). Tijdens deze actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur gaan we dieper in op twee van dergelijke onderzoeksmogelijkheden: forensische radiologie en toxicologie.
In de ochtend verdiep je je verder in de forensische toxicologie. Na postmortale afname van bloed of urine gaan de samples ergens heen. Maar waarheen? Wat gebeurt ermee, en hoe kun je de uitkomsten interpreteren? Het NFI is verantwoordelijk voor de postmortale toxicologie en het biochemisch onderzoek. De docent licht aan de hand van casuïstiek toe wat er gebeurt en hoe je de uitkomsten interpreteert.
Tijdens de middag gaan we verder in op de inzet van forensische radiologie. Hierdoor bestaat de mogelijkheid het lichaam aan de binnenzijde te scannen zonder meteen sectie uit te voeren. De scan kan informatie opleveren over de aard van het overlijden. Ook bij een misdrijf kan forensische radiologie relevante informatie opleveren, bijvoorbeeld over de locatie van een kogel, steekkanalen, aanwezigheid van breuken etc. Wanneer vraag je forensische radiologie aan en wanneer niet? En wie doet die aanvraag eigenlijk? Wat is jouw rol als forensisch arts? Op deze vragen gaan we in.
Na afloop van deze module:
Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de arrestantenzorg? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij een risicotaxatie bij suïcidaliteit, welke gesprekstechnieken je hierbij inzet, wat de voorgeschiedenis is van de Wet verplichte GGZ en wat jouw rol als forensisch arts hierbij is.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Mensen op het politiebureau vallen onder de verantwoordelijkheid van de staat, zij kunnen niet naar een dokter op het moment dat zij dat nodig achten. Als forensisch arts lever jij de medische zorg. De arrestantenzorg is zeer divers. Psychiatrische problematiek is hier ook een onderdeel van. Een arrestant die zich suïcidaal uit komt geregeld voor. Als forensisch arts maak je een inschatting van de daadwerkelijke suïcidaliteit en de insluitbaarheid van de arrestant in te schatten. In deze module leer je waar je deze inschatting op baseert, op welke signalen je moet letten, hoe ga je het gesprek aan over suïcidaliteit en wanneer schakel je een psychiater in.
Binnen de arrestantenzorg heb je te maken met het juridisch kader. Een onderdeel hiervan is de Wet verplichte GGZ. Deze geldt vanaf 1 januari 2020. Deze wet vervangt de huidige wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). De nieuwe wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Een belangrijke verandering in de wetgeving is dat verplichte zorg straks ook buiten een GGZ-instelling verleend kan worden.
Tijdens deze module leer je meer over de voorgeschiedenis van de Wet verplichte GGZ, het juridisch kader rondom deze wet en hoe je de wetgeving toepast in het werk als forensisch arts.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Gea Kuut (forensisch psychiater) en prof.mr.dr. Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde).
Voor forensisch artsen.
Diploma basisarts.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?
Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).
Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.
Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.
(de tekst gaat verder onder de afbeelding)
De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’
Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:
Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.
Hbo werk- en denkniveau.
Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag neemt de docent je mee in de wondere wereld van het schouwverslag. Wat is het doel, wat moet erin staan, waarover adviseer je de officier en wat kan de officier allemaal doen met je verslag (wees gewaarschuwd!). Ook het onderwerp beroepsgeheim wordt in dit onderwijs besproken. Als forensisch arts hoor en zie je veel, wat mag je wanneer met wie delen? En hoe zit het met het beroepsgeheim na de dood? Ook wordt ingegaan op de AVG in de forensische geneeskunde en hoe om te gaan met de foto’s die gemaakt worden in het kader van letselonderzoek en/of lijkschouw onderzoek. Hoe bewaar je die foto’s zorgvuldig?
Na afloop van deze module Schouwverslag en beroepsgeheim:
Forensisch artsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught. Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:
Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.
In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.
Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen IZB/MMK/TBC.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht. Tijdens deze module Letselonderzoek in het kader van de FMEK staan verschillende typen letsels centraal.
Toegebracht schedelhersenletsel (TSHL, abusive head trauma), het onderscheid tussen accidenteel en toegebracht letsel, seksueel misbruik, radiologisch onderzoek, verwaarlozing en pediatric condition falsification staan centraal in dit onderwijs. Je leert onder andere onderscheid te maken tussen kinderziekten en letsel, tussen accidenteel en toegebracht letsel en je weet welk netwerk je in kan zetten om tot je conclusies te komen. Je weet welke medische onderzoeken uitgevoerd moeten worden om tot een diagnose en mechanisme te komen.
Na het onderwijs kun je normale bevindingen, bevindingen die mogelijk het gevolg zijn van een trauma en/of seksueel contact en voor trauma en/ of seksueel contact bewijzende bevindingen herkennen. Ook kun je de aandachtspunten benoemen bij het FMO van kinderen bij een vermoeden op seksueel misbruik en kan je de bewijswaarde van enkele soa’s is in het kader van seksueel misbruik bij kinderen beoordelen.
Tijdens het onderwijs zal dieper worden ingegaan op de (on)mogelijkheden van radiologisch onderzoek bij het vermoeden van kindermishandeling. De volgende onderwerpen passeren de revue:
We werken interactief aan de hand van theoretische kaders aangevuld met casuïstiek vanuit de deelnemers en docenten.
De scholing is voor forensisch artsen.
De docenten worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht. Tijdens dit onderwijs wordt er ingegaan op alle onderzoekselementen die aan bod komen rond de FMEK.
We starten en eindigen met een dagdeel over fotografie. Tijdens de letselbeschrijving legt de forensisch arts de bevindingen fotografisch vast. Hiermee wordt het werk van de forensisch arts transparant en overdraagbaar en wordt herbeoordeling mogelijk. Optimale letselfoto’s vereisen specifieke vakkennis en -vaardigheden van de fotograaf.
Het dagdeel over de ontwikkeling van het kind en het herkennen van kindermishandeling is bedoeld als opfrisser en verdieping van de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan in je opleiding tot basisarts en je werk tot nu toe. Hoe herken je kindermishandeling? Centraal staat het medisch aspect: hoe verloopt de ‘normale’ ontwikkeling van een kind, welke ziektes en letsels zijn ‘gebruikelijk’, wat is ‘opvallend’ en ook: hoe verloopt de anamnese en het lichamelijk (top-teen) onderzoek?
Daarnaast wordt er een dagdeel specifiek aandacht besteed aan het communiceren met minderjarigen waarbij er gewerkt wordt met een trainingsacteur.
We werken interactief aan de hand van theoretische kaders aangevuld met casuïstiek vanuit de deelnemers en docenten.
De scholing is voor forensisch artsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.
We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.
Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:
Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.
Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.
Hbo-werk en denkniveau.
Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!
Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.
Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.
Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.
Professionals in de public & occupational health
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.