030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Lustrum congres: Forensische verpleegkunde onder de loep

Datum: 30 mei '23

In het kort

In 2023 viert de opleiding forensische verpleegkunde haar 10-jarig bestaan. Dat vieren we groots met een Lustrumcongres Forensische Verpleegkunde. Het thema van de dag is ‘Onder de Loep’. Op deze dag kijken we niet verder, maar nemen we een aantal zaken uit de geschiedenis juist onder de loep. Het congres vindt plaats op een toepasselijke locatie, namelijk in De Lik Utrecht.

(De tekst gaat door onder de afbeelding)

Wat je leert

Wat hebben we geleerd in de afgelopen 10 jaar?

Het wordt een bijzondere dag onder leiding van dagvoorzitter Dennis de Winter, creatief en social media-expert bij RAUWcc. Dennis begon zijn carrière op straat bij de politie en houdt zich nu in het dagelijks leven bezig met het bedenken en uitrollen van creatieve concepten voor grote campagnes. Met veel enthousiasme deelt hij regelmatig zijn kennis over employer branding en social media op verschillende podia en in de wekelijkse videorubriek Kennis met Dennis. Dat enthousiasme brengt hij – samen met een flinke dosis nieuwsgierigheid – mee in zijn rol als dagvoorzitter tijdens het Lustrumcongres Forensische verpleegkunde onder de loep

Met plenaire lezingen van sprekers waar we erg trots op zijn en die hun nek uitsteken waarvoor ze staan. Zo zal Peter van Koppen ons meenemen in het onderwerp ‘forensische dwalingen in het recht’. Rob Bilo, gaat vertellen over hoe deskundig een deskundige in het (straf)recht is. Willem Jan Ausma neemt het begrip ‘waarheid’ onder de loep. Dat en nog veel meer onderwerpen van sprekers over zaken worden onder de loep genomen. We kijken buiten de lijnen, want buiten de lijnen vindt veel meer plaats…

Bereid je voor op een party na afloop met een bekende dj, een drankje en een dansje, want daarmee sluiten we het lustrum feestelijk af.

Dagprogramma

(De tekst gaat door onder het dagprogramma)

Klik op de afbeelding hierboven en download het dagprogramma.

Voor wie

Deelnemers aan de opleidingen forensische verpleegkunde, forensisch arts én alumni en andere professionals in dit vakgebied.

Accreditatie

Accreditatie voor het congres wordt aangevraagd (totaal 5 punten, met als uitzondering 3 punten voor forensisch artsen die deze dag volgen als keuzeonderwijs).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schouwverslag en beroepsgeheim na de dood

Datum: 22 feb '23

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de lijkschouw en het juridisch kader? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je een schouwverslag opstelt, welke regels er aan dit schouwverslag verbonden zijn en hoe om te gaan met beroepsgeheim na de dood.

Wat je leert

Als forensisch arts krijg je veel te maken met wet- en regelgeving, onder andere over beroepsgeheim. Maar welke veranderingen treden hierin op na een natuurlijk – of een niet natuurlijk overlijden? Hoe ga je om met de nabestaanden? Heb je veronderstelde toestemming van de overledene? Wat doe je als nabestaanden bij een suïcide aan jou melden dat ze geholpen hebben met het bestellen van pillen? Hoe zit het dan met het beroepsgeheim? Moet je dit direct melden aan de OvJ? Moet je de nabestaande direct onderbreken om hen dit te melden? Al deze vragen worden in de ochtend behandeld.

In de middag gaan we in op het opstellen van het schouwverslag. Je leert wat het doel van het schouwverslag is en uit welke onderdelen het bestaat.  Ook bespreken we de relevante richtlijnen omtrent het schouwverslag. We behandelen wat de officier van justitie met het schouwverslag kan doen en welke informatie heeft hij hiervoor nodig heeft.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je wettelijke kaders van het beroepsgeheim na de dood.
  • weet je hoe je omgaat met informatie verkregen tijdens postmortaal onderzoek.
  • weet je welke informatie je moet of mag delen met ketenpartners en nabestaanden.
  • weet je waar een schouwverslag aan moet voldoen.
  • kun je een gedegen schouwverslag opstellen.
  • ken je de richtlijn rondom schouwverslag.
  • weet je welke informatie wel en niet thuishoren in het schouwverslag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Cécile Woudenberg (forensisch arts en instituutsopleider, NSPOH).
  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht).

Voor wie

Voor forensisch artsen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Refereeravond Forensische geneeskunde

Datum: 15 feb '23

In het kort

Wil jij op de hoogte blijven van wetenschappelijke ontwikkelingen binnen het vakgebied Forensische Geneeskunde? Of wil je zelf een artikel kritisch beschouwen en presenteren (optioneel)? Meld je dan aan voor de refereeravonden van de opleiding Forensische geneeskunde.

Wat je leert

Het vak forensische geneeskunde staat niet stil. Er wordt door verschillende promovendi, wetenschappers en forensisch artsen aan divers wetenschappelijk onderzoek gewerkt, waaronder het postmortaal interval, waterlijken, overlijden in detentie en het juridisch kader. Voor het werk van de forensisch arts is het van belang op de hoogte te zijn van deze ontwikkelingen. Zowel om de kennis in te kunnen zetten in de praktijk als om bestaande kennis kritisch op waarde te kunnen schatten.

Tijdens de refereeravonden verzorgen aios forensische geneeskunde een referaat bondige mondelinge presentatie over een wetenschappelijk artikel. Na elk referaat is er ruimte voor discussie.

We nodigen professionals in de forensische geneeskunde van harte uit om ook een referaat te houden om met elkaar de verbinding tussen het veld en de opleiding te versterken en wetenschappelijke kennis nog meer te verdiepen.

Ben jij zelf geïnteresseerd om een referaat te houden? Schrijf je dan in voor de refereeravond en maak je belangstelling kenbaar door een mail te sturen naar fg@nspoh.nl. Vervolgens ontvang je extra informatie over het houden van een referaat.

Na afloop van deze refereeravond

  • kun je resultaten vanuit de literatuur terug vertalen naar de praktijk.
  • kun je eerder uitgevoerd onderzoek bediscussiëren.
  • kun je een waardevolle bijdrage leveren aan een wetenschappelijk gesprek.

Indien je zelf een referaat houdt:

  • kun je een onderbouwde methodiek inzetten voor het beoordelen van door jou gevonden wetenschappelijke literatuur.

Voor wie

Forensisch artsen en anios forensische geneeskunde.

Docenten

De refereeravonden worden begeleid door Cécile Woudenberg of Peter Letmaath, beide instituutsopleiders bij de NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Informatiebijeenkomst opleiding Forensische geneeskunde

Datum: 14 feb '23

In het kort

Solliciteer nu naar een opleidingsplek voor de opleiding tot forensisch arts.

Wij kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt voordat je besluit te solliciteren. Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je nog vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open informatiebijeenkomst, online.

Aanwezig om je te informeren en al je vragen te beantwoorden tijdens deze bijeenkomst zijn:

  • Cécile Woudenberg of Peter Letmaath, beide instituutsopleider.
  • Sjoerd Jansman of Merel Ooteman, beide opleider/adviseur.

Programma

  • 20 minuten: uitleg over de opleiding forensische geneeskunde
  • 40 minuten: gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.

Voor wie

(Basis)artsen met belangstelling voor de opleiding forensische geneeskunde.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Bovendien kun je in deze leeromgeving nu al vragen stellen, als je die hebt. Dan zorgen we ervoor dat ze aan bod komen tijdens de bijeenkomst.

Een dag meelopen

Lijkt het je interessant om een dag met een forensisch arts mee te lopen? Kijk dan op de website Kies voor forensische geneeskunde.

Meld je aan!

Wij hopen je te zien!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Postmortaal onderzoek (forensische toxicologie en radiologie)

Datum: 6 jan '23

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je verdiepen postmortaal onderzoek? Doe dan deze eendaagse module en leer wat de meerwaarde is van forensische radiologie en toxicologie: hoe interpreteer je de uitkomsten, wat is jouw rol als forensisch arts en wie zijn belangrijke ketenpartners.

Wat je leert

Verschillende rapporten hebben beschreven dat de forensisch arts niet (altijd) beschikt over de benodigde onderzoeksmogelijkheden om het overlijdensonderzoek goed uit te kunnen voeren. Naar aanleiding hiervan wordt een onderzoek uitgevoerd naar de meerwaarde en haalbaarheid van aanvullend multidisciplinair (forensisch) medisch onderzoek bij volwassenen, ten behoeve van de eerstelijns forensisch arts (Nader Overlijdensonderzoek Forensisch Arts – NOFA). Tijdens deze actieve onderwijsdag met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur gaan we dieper in op twee van dergelijke onderzoeksmogelijkheden: forensische radiologie en toxicologie.

In de ochtend verdiep je je verder in de forensische toxicologie. Na postmortale afname van bloed of urine gaan de samples ergens heen. Maar waarheen? Wat gebeurt ermee, en hoe kun je de uitkomsten interpreteren? Het NFI is verantwoordelijk voor de postmortale toxicologie en het biochemisch onderzoek. De docent licht aan de hand van casuïstiek toe wat er gebeurt en hoe je de uitkomsten interpreteert.

Tijdens de middag gaan we verder in op de inzet van forensische radiologie. Hierdoor bestaat de mogelijkheid het lichaam aan de binnenzijde te scannen zonder meteen sectie uit te voeren. De scan kan informatie opleveren over de aard van het overlijden. Ook bij een misdrijf kan forensische radiologie relevante informatie opleveren, bijvoorbeeld over de locatie van een kogel, steekkanalen, aanwezigheid van breuken etc. Wanneer vraag je forensische radiologie aan en wanneer niet? En wie doet die aanvraag eigenlijk? Wat is jouw rol als forensisch arts? Op deze vragen gaan we in.

Na afloop van deze module:

  • weet je wanneer forensische radiologie en toxicologie worden ingezet en door wie dit wordt aangevraagd.
  • weet je het doel en beperkingen van verschillende forensisch radiologische technieken,
  • ken je de organisatie van de forensische radiologie in Nederland en weet je deze in te zetten.
  • ken je de postmortale veranderingen die optreden in het bloed en glasvocht.
  • weet je hoe forensische toxicologie werkt (afname, interpretatie en meetmethoden).

Voor wie

Voor forensisch artsen en huisartsen. De module is ook geschikt voor rechercheurs en forensisch verpleegkundigen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Rogier van der Hulst (forensisch toxicoloog, NFI).
  • Paul Hofman (forensisch radioloog, Maastricht Universitair Medisch Centrum).

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen

Datum: 20 dec '22

Nieuwjaarsgeschenk

Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.

Inschrijving

Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.

De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Schrijf je in!

Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!

Psychiatrie in de cel: suïcide en wet verplichte GGZ

Datum: 27 jul '22

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de arrestantenzorg? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij een risicotaxatie bij suïcidaliteit, welke gesprekstechnieken je hierbij inzet, wat de voorgeschiedenis is van de Wet verplichte GGZ en wat jouw rol als forensisch arts hierbij is.

Wat je leert

Leer een risicotaxatie uitvoeren bij suïcidaliteit

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen op het politiebureau vallen onder de verantwoordelijkheid van de staat, zij kunnen niet naar een dokter op het moment dat zij dat nodig achten. Als forensisch arts lever jij de medische zorg. De arrestantenzorg is zeer divers. Psychiatrische problematiek is hier ook een onderdeel van. Een arrestant die zich suïcidaal uit komt geregeld voor. Als forensisch arts maak je een inschatting van de daadwerkelijke suïcidaliteit en de insluitbaarheid van de arrestant in te schatten. In deze module leer je waar je deze inschatting op baseert, op welke signalen je moet letten, hoe ga je het gesprek aan over suïcidaliteit en wanneer schakel je een psychiater in.

Leer meer over het juridisch kader en de Wet verplichte GGZ

Binnen de arrestantenzorg heb je te maken met het juridisch kader. Een onderdeel hiervan is de Wet verplichte GGZ. Deze geldt vanaf 1 januari 2020. Deze wet vervangt de huidige wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). De nieuwe wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Een belangrijke verandering in de wetgeving is dat verplichte zorg straks ook buiten een GGZ-instelling verleend kan worden.

Tijdens deze module leer je meer over de voorgeschiedenis van de Wet verplichte GGZ, het juridisch kader rondom deze wet en hoe je de wetgeving toepast in het werk als forensisch arts.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je in gesprek gaan over suïcidaliteit.
  • kun je de ernst van geuite suïcidaliteit inschatten.
  • kun je inschatten of het nodig is om een psychiater in te schakelen in verband met suïcidaliteit.
  • ben je bekend met de voorgeschiedenis van de Wet verplichte GGZ.
  • ben je bekend met het juridisch kader rondom de Wet verplichte GGZ.
  • kun je discussie voeren over wilsbekwaamheid.
  • kan je de besproken wetgeving toepassen in het werk als forensisch arts.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Gea Kuut (forensisch psychiater) en prof.mr.dr. Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde).

Voor wie

Voor forensisch artsen.

Toelatingseis

Diploma basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schouw en beroepsgeheim

Datum: 21 jan '22

In het kort

Deze dag neemt de docent je mee in de wondere wereld van het schouwverslag. Wat is het doel, wat moet erin staan, waarover adviseer je de officier en wat kan de officier allemaal doen met je verslag (wees gewaarschuwd!). Ook het onderwerp beroepsgeheim wordt in dit onderwijs besproken. Als forensisch arts hoor en zie je veel, wat mag je wanneer met wie delen? En hoe zit het met het beroepsgeheim na de dood? Ook wordt ingegaan op de AVG in de forensische geneeskunde en hoe om te gaan met de foto’s die gemaakt worden in het kader van letselonderzoek en/of lijkschouw onderzoek. Hoe bewaar je die foto’s zorgvuldig?

Wat je leert

Leer hoe je een goed schouwverslag opstelt en waar je rekening mee moet houden als het gaat om beroepsgeheim na de dood.

Na afloop van deze module Schouwverslag en beroepsgeheim:

  • kun je uitleggen wat het beroepsgeheim inhoudt en wanneer deze doorbroken kan worden.
  • weet je hoe om te gaan met het beroepsgeheim binnen de context van je werkzaamheden.
  • kun je benoemen wat het verschil is tussen beroepsgeheim en verschoningsrecht.
  • kun je uitleggen waar een schouwverslag moet voldoen.
  • kun je  een gedegen schouwverslag opstellen.
  • ken je de richtlijn rondom schouwverslag.
  • weet je welke informatie wel en niet thuishoren in het schouwverslag.

Docenten:

  • Cécile Woudenberg, forensisch arts en instituutsopleider forensische geneeskunde
  • Mr. Dr. Wilma Duijst, forensisch arts en bijzonder hoogleraar strafrecht en criminologie.

Voor wie

Forensisch artsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

CBRN

Datum: 4 jan '22

In het kort

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught.  Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:

  • Coördinatiecentrum Expertise Arbeidsomstandigheden en Gezondheid (CEAG),
  • Defensie Gezondheidszorg Organisatie, te Doorn

Wat je leert

Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.

In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.

Voor wie

Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen  IZB/MMK/TBC.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.