030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Training praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil je praktijkopleider van aios Sociale Geneeskunde worden? Dan is dit driedaags startprogramma een verplicht onderdeel om voor erkenning in aanmerking te komen. Het is tevens een uitgekiende voorbereiding voor je werk als praktijkopleider. Schrijf je in voor deze boeiende module en ga aan de slag met opgefriste kennis en aangescherpte vaardigheden!
Wat je leert –Didactische vaardigheden binnen het domein van sociale geneeskunde
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Wat je leert

In deze driedaagse module krijg je een algemeen overzicht van de opzet en inhoud van de medische vervolgopleiding Sociale Geneeskunde. Vervolgens maak je kennis met specifieke elementen, waaronder de CanMeds-competenties, het individueel ontwikkelingsplan, praktijkopdrachten, korte praktijkbeoordelingen en multi-source feedback. Ook het opleidingsbeleid, inclusief de organisatie van de praktijkopleiding, komen aan de orde. Tenslotte word je getraind in het geven van feedback en het begeleiden en toetsen van de voortgang.
Deze module is opgezet als een competentiegerichte training. Een kritische blik op hoe je als praktijkopleider functioneert is vereist. Je sluit de module af door een individueel ontwikkelingsplan op te stellen voor je functioneren als praktijkopleider.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je omgaan met competentiegericht leren en opleiden.
  • heb je inzicht in de consequenties daarvan voor jouw functioneren als praktijkopleider.
  • ben je bekend met de juiste toetsinstrumenten die het leerproces van de aios faciliteren.
  • heb je geoefend met het voeren van effectieve gesprekken over begeleiding en voortgang.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Drs. N.J.Th. (Col), trainer Klotz, Schouten en Prevoo
  • Drs. F.G.A. (Felicia) Vizi, opleider/adviseur NSPOH
  • Mw. C.E.C. (Cecile) de Ruiter, arts M&G, instituutsopleider NSPOH
  • Drs. J.J. (Jelle Jan) de Schipper, opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, sociaalgeneeskundigen die als praktijkopleider van aios willen fungeren. Om erkenning als praktijkopleider te krijgen, dien je deze module met succes af te ronden.

Toelatingseisen

Je start deze module voordat de aios in opleiding gaat. Als je deze module nog niet afgerond hebt op zijn of haar startdatum van de opleiding, kun je een voorwaardelijke erkenning als praktijkopleider aanvragen bij de RGS. Je dient dan het certificaat binnen drie maanden na afloop van de training aan de RGS te overleggen. Hiermee wordt de voorwaardelijke erkenning omgezet in een definitieve erkenning als praktijkopleider.
Om praktijkopleider van aios Sociale geneeskunde te worden, dien je aan de volgende eisen te voldoen:

  • Je bent tenminste drie jaar geregistreerd als sociaalgeneeskundige in het desbetreffende specialisme.
  • Je bent werkzaam in één of meer voor het specialisme relevante functies.
  • De organisatie waar je werkt is een erkende opleidingsinstelling, of heeft een aanvraag daartoe ingediend.
  • Je bent tenminste zestien uur per week werkzaam binnen de opleidingsinstelling.
  • Je bent door de opleidingsinstelling, onder voorbehoud van erkenning aangewezen als praktijkopleider.
  • Je taken en bevoegdheden komen overeen met de taken en bevoegdheden, zoals die beschreven zijn in het opleidingsbeleid.
  • Je bent bereid als praktijkopleider te fungeren en aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen te voldoen.
  • Je hebt het startprogramma met succes afgerond.
  •  Je bent lid van de betreffende wetenschappelijke specialistenvereniging.

(Bron Kaderbesluit CSG: A.1.aa; C.2)

Ervaringen

In 2016  en in 2017 zou 100% , resp. 87% van de deelnemers deze module aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Je werkdruk de baas!

Datum: 9 aug '17

In het kort

De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?

Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.

Wat je leert

Time management waardoor de werkdruk verlaagd wordt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.

In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.

Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.

Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je uitleggen waarom je welke keuzes maakt in je werk.
  • kun je deze keuzes toepassen in je werk.
  • kun je uitleggen welke factoren je planning verstoren en hoe je dat kunt voorkomen.
  • kun je instrumenten hanteren om effectiever te werken, minder energie te verspillen en meer met jezelf in balans te zijn.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health.

Docent

Nicole Klaver (EMCC/NOBCO gecertificeerd Supervisor, Senior-coach & Trainer).

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “Goede locatie: goed bereikbaar en heerlijk verwend geworden”
  • “Deze workshop zet me weer aan het denken. In de drukte van de dagelijkse praktijk vergeet je nog wel eens waarom je voor deze functie en deze organisatie hebt gekozen. Terwijl die keuze voor een groot deel je plezier en je effectiviteit bepaalt!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijke ontwikkeling via MBTI

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional werk je veel met mensen. Dan is het heel prettig als je inzicht hebt in jouw communicatiestijl en die van anderen. Zoek je een opleiding persoonlijke ontwikkeling? En wil je leren hoe je de samenwerking en communicatie met cliënten en collega’s kunt verbeteren? Doe dan deze tweedaagse module ‘Persoonlijke ontwikkeling met de MBTI als uitgangspunt’.

Wat je leert

Zelfkennis en handvatten voor een betere communicatie met cliënt en collega

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze manier van kijken is gebaseerd op  de karaktertypologieën volgens Jung. De Indicator beoordeelt niet maar ordent je voorkeursstijl en geeft een richting voor je vanzelfsprekende kwaliteiten en valkuilen. Het geeft inzicht in jezelf en geeft mensen de ruimte hun onderlinge verschillen beter te begrijpen.

De MBTI wordt ook veel gebruikt in teambuilding-sessies om te snappen hoe het komt dat samenwerken soms zo lastig is. Artsen en arboprofessionals kunnen de methodiek toepassen bij teamtrainingen, persoonlijke ontwikkeltrajecten en in cliëntcontacten. Meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument aangetoond.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de methodiek kennen en op de juiste manier toe te passen. Je vult de MBTI-vragenlijst in, dit is de indicator. De uitkomst van het vragenformulier is de start van het onderzoek. Zo krijg je inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Dat maakt functioneren als professional in de zorg gemakkelijker. Je leert tevens een inschatting te maken van de voorkeursstijlen van anderen.
Daarnaast leer je hoe onvoldoende zelfkennis en onvoldoende begrip voor anderen kan leiden tot conflicten en communicatieverwarring. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw kwaliteiten te profileren en je eigen stijl te ontwikkelen voor effectieve communicatie. In feite is dit dus een persoonlijke effectiviteit training.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je inzicht in jouw persoonlijke voorkeursgedrag.
  • weet je hoe dit effect heeft op jouw communicatie met anderen.
  • heb je geoefend met het interpreteren van verschillende karaktertypen en het formuleren van bijpassende communicatiestijlen.
  • heb je praktische handvatten voor effectieve communicatie binnen je team en in cliëntcontacten.
  • heb je je persoonlijke communicatiestijl verder ontwikkeld.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Kathinka Fortuin, facilitator in organisatie- en persoonlijke ontwikkeling en sinds 1989 oprichter/ eigenaar van Bureau Liedeweijde. In haar achtergrond vind je zowel bedrijfskunde als een kunstopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij o.a. geschoold in systemisch werk, zowel voor individuen als voor organisaties.

Voor wie

Artsen in de public health en Arbeid & Gezondheid en arboprofessionals die een opleiding persoonlijke ontwikkeling zoeken, (meer) zelfkennis nastreven of hun contactuele vermogen willen verbeteren.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het zou een verplichte module in de opleiding arts M&G moeten worden, zó leerzaam is het!”
  • “Kathinka is erg enthousiast en bevlogen. Ze heeft heel goed door wat de deelnemers nodig hebben, waar ze moet doorvragen en waar ze iemand even in stilte iets moet laten ontdekken. De voorbeelden uit de praktijk werken ook heel erg goed”.

Uitspraken via Twitter:

  • “Leuke manier om naar je eigen voorkeurs-gedragrepertoire te kijken en dat van anderen te herkennen. Verhelderend en confronterend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.

Wat je leert

Visie, mogelijkheden en effect van de RET en mindfulness

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.

We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de visie en mogelijkheden van RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventies
  • heb je inzicht in het effect van deze interventies.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Frank van Zwieten, Psycholoog NIP, opleider/adviseur NSPOH.
  • Lot Heijke, mindfulness-trainer, opleider Hogeschool Utrecht bij de opleiding tot mindfulness trainer, bestuurslid van de beroepsvereniging voor mindfulness-trainers VMBN.

Voor wie

Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Forensisch arts als deskundige

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als forensisch arts heb je te maken met speciale regels en richtlijnen om te voorkomen dat de kwaliteit van je beroepsuitoefening ter discussie staat. Wil jij leren werken volgens deze regels en richtlijnen? Wil je leren hoe je onderzoek doet, een expertiserapportage schrijft en optreedt als gerechtelijk deskundige? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over regelgeving en hoe je optreedt als gerechtelijk deskundige

De module is een verplicht onderdeel van de opleiding  forensische geneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Forensische geneeskunde ontwikkelt zich als een apart vakgebied met eigen normen, richtlijnen en protocollen. Amper tien jaar geleden was er weinig meer dan een leerboek en een 20-daagse cursus. Inmiddels zijn er dankzij inspanningen van de Vakgroep Forensische geneeskunde van GGD Nederland, het FMG en de KNMG tal van richtlijnen voor eerstelijns forensisch artsen.
Deze richtlijnen voorkomen dat de kwaliteit van jouw beroepsuitoefening als forensisch arts ter discussie komt te staan. Tijdens de module komen richtlijnen en de regelgeving dan ook uitgebreid aan de orde: met name hoe het strafrechtelijke deel van justitie werkt. Daarnaast bespreken we hoe de forensische geneeskunde in Nederland is georganiseerd. Welke registers voor forensisch medisch deskundigen zijn er? Wie mag als gerechtelijk deskundige optreden? En aan welke voorwaarden moet een expertiserapport voldoen? Veel forensisch artsen zien het optreden als deskundige voor een rechtbank als de ultieme vuurproef. Daarom wordt daar in deze module ruim aandacht aan geschonken. De leerstof wordt aangeboden via theoretische inleidingen, oefeningen en casuïstiekbespreking. De module wordt afgerond met een rechtbankexamen.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de regels en richtlijnen waarmee je als forensisch arts te maken krijgt.
  • weet je hoe je onderzoek uitvoert en rapporteert.
  • kun je professioneel optreden als gerechtelijk deskundige.

Docenten

Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door forensisch artsen met ruime ervaring als gerechtelijk deskundige en door diverse sleutelfiguren in de rechtsgang.

Voor wie

Voor eerstelijns forensisch artsen (al of niet in opleiding). Ook voor ervaren forensisch artsen die nog geen ervaring hebben als deskundige in strafzaken is deze module zeer geschikt.

Toelatingseisen

Het hebben doorlopen van de (meeste van) de andere forensische modules.

Ervaringen

In 2017 kreeg deze module het cijfer 8,0.
100% van de deelnemers zou hem aanbevelen aan anderen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Kindermishandeling en NODOK

Datum: 9 aug '17

In het kort

Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Ben jij een forensisch arts of andere medische professional en wil je jouw bijdrage leveren aan de strijd tegen misbruik en mishandeling? Wil je leren hoe je geweldsletsels bij kinderen kunt herkennen, beschrijven en registreren? En wat de NODOK-procedure inhoudt? Doe dan deze vierdaagse module.

Wat je leert

Over kindermishandeling en de NODOK-procedure

Deze module is onderdeel van de opleiding forensische geneeskunde binnen de medische vervolgopleiding Maatschappij & Gezondheid. Ervaren forensisch artsen kunnen de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Jaarlijks worden in ons land bijna 120.000 gevallen van mishandeling van kinderen gemeld. Grofweg omgerekend: in iedere schoolklas van 30 leerlingen zit één kind dat wordt mishandeld. Mishandeling kan bestaan uit fysiek of psychisch geweld. Maar ook uit verwaarlozing, of ‘opvoed-onmacht’ van ouders die niet weten hoe ze met hun kinderen moeten omgaan. Soms zijn kinderen op een andere manier slachtoffer. Bijvoorbeeld van seksueel misbruik of als getuige van huiselijk geweld. Kindermishandeling kan zowel thuis als in de jeugdzorg plaatsvinden.
In deze module worden theoretische inleidingen afgewisseld met oefeningen en casuïstiekbespreking. We gaan dieper in op de soorten letsels die bij diverse soorten kindermishandeling worden gezien, maar ook op huidafwijkingen bij kinderen die soms voor mishandeling worden gezien. Ook behandelen we de NODOK-procedure: het Nader Onderzoek naar de Doodsoorzaak bij Overleden Kinderen en de laatste stand van zaken rond dit onderwerp.
Er wordt in deze module geleerd hoe een lijkschouw bij een kind dient te gebeuren en diverse doodsoorzaken bij kinderen worden besproken.

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • ben je bekend met de epidemiologie van kindermishandeling, seksueel misbruik en de verschillende soorten letsel die hierdoor kunnen ontstaan.
  • kun je geweldsletsels bij kinderen herkennen én gestructureerd beschrijven en registreren.
  • ben je bekend met lijkschouw bij kinderen en de zogeheten NODOK-procedure.

Docenten

Het onderwijs wordt onder andere verzorgd door ervaren eerstelijns forensisch artsen, een forensisch arts gespecialiseerd in kinderen, een kinderarts en een forensisch radioloog.

Voor wie

Primair voor forensisch artsen die kindermishandeling onderzoeken. Ook geschikt voor artsen die werken bij ‘Veilig Thuis’, huisartsen en andere medisch specialisten, zoals kinder- en jeugdartsen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arrestantenzorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als forensisch arts of huisarts kun je te maken krijgen met de bijzondere populatie in de politiecel. Wil jij je verdiepen in de organisatie van de arrestantenzorg en meer inzicht krijgen in jouw positie als behandelaar én adviseur van politie en justitie? Wil je daarnaast meer leren over acute ziekten, verslavingszorg en psychiatrie. Doe dan deze driedaagse module.

Wat je leert

De verschillende rollen in de arrestantenzorg

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Behandeling en medische zorg voor arrestanten vereist specifieke knowhow, zowel medisch als juridisch. Tijdens deze module Arrestantenzorg krijg je inzicht in je rol als behandelaar en je rol als medisch adviseur van politie en justitie.

Het onderwijs is interactief. Je leert ziektebeelden herkennen en raakt vertrouwd met de specifieke aspecten van arrestantenzorg. Actieve inzet en het inbrengen van eigen casuïstiek is van belang voor het welslagen van het onderwijs.

Na afloop van deze driedaagse module weet je:

  • wanneer het medisch verantwoord is om een arrestant in de politiecel te verzorgen.
  • wat jouw positie en rol als behandelend arts is.
  • wat de meest voorkomende, spoedeisende medische situaties zijn.
  • wat mogelijke effecten en risico’s van alcohol en drugs zijn.
  • hoe je een arrestant beoordeelt met het oog op geschiktheid voor insluiting of verhoor.
  • hoe je professioneel omgaat met advies aan politie en justitie over het te volgen medisch beleid bij een zieke arrestant.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren forensisch artsen.

Voor wie

Voor artsen die medische zorg verlenen aan arrestanten, in het bijzonder forensisch artsen en huisartsen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Letsels en zedendelicten

Datum: 9 aug '17

In het kort

Geweld is van alle tijden, maar de maatschappelijke weerstand neemt gelukkig snel toe. Steeds meer slachtoffers doen aangifte. Politie en justitie gaan steeds vaker over tot vervolging. Hierbij is forensisch medische expertise onmisbaar. Werk je in de forensische opsporing en wil je meer weten over letsels en zedendelicten? Wil je leren hoe je een professionele letselrapportage opstelt? Doe dan deze vijfdaagse module.

Wat je leert

Over wonden, wondgenezing en letselverklaringen

De module ‘Letsels en zedendelicten’ is een verplicht onderdeel van de opleiding  forensische geneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
De gevolgen van geweldplegingen lopen uiteen. Soms is letsel nauwelijks waarneembaar letsel, soms zijn er ernstige verwondingen met dodelijk afloop. Ook seksueel geweld heeft vaak grote gevolgen. Geweld is van alle tijden, maar de maatschappelijke weerstand neemt gelukkig snel toe. Steeds meer slachtoffers doen aangifte geweld- en zedendelicten. Politie en justitie gaan steeds vaker over tot vervolging. Hierbij is forensisch medische expertise onmisbaar.
Tijdens een forensisch medisch onderzoek brengt een arts het toegebrachte letsel in kaart. Daarnaast beoordeelt hij wat de lichamelijke (en eventuele psychische) gevolgen zijn voor de korte en lange termijn. Vanwege de strafrechtelijke context is nauwkeurige en correcte verslaglegging van de medische bevindingen cruciaal.
Deze module ‘Letsels en zedendelicten’ is gericht op verrijking van kennis over type letsels en wondgenezing. Ook train je je vaardigheden om een professionele letselrapportage op te stellen.
Ervaren forensisch artsen behandelen de leerstof in de vorm van presentaties en demonstraties. Zij bespreken de richtlijnen van de forensisch medische beroepsgroep. Ook komen actuele onderzoeksmethoden aan bod. Met behulp van veel beeldmateriaal leer je de verschillende soorten letsels herkennen en beschrijven.

Na afloop van deze vijfdaagse module:

  • weet je hoe geweld kan inwerken op het menselijk lichaam.
  • weet je hoe je aan het letsel herkent om welke vorm van geweld het gaat.
  • ben je bekend met zedenonderzoek en weet je hoe je een slachtoffer van een zedenmisdrijf medisch onderzoekt volgens de geldende normen.
  • weet je hoe je letsel objectief beoordeelt en beschrijft en hoe u een letselverklaring opstelt voor politie en justitie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door forensisch artsen. Zij zijn gespecialiseerd in letselonderzoek bij slachtoffers van geweldpleging of bij slachtoffers van zedendelicten.

Voor wie

Forensisch artsen en professionals in de forensische opsporing, politie en officieren van justitie die werken met letsels en zedendelicten.

Ervaringen

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Goede praktijkvoorbeelden”
  • “Module heeft goede structuur”
  • “Prima module”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.