Online werken, we ontkomen er niet meer aan. De basale dingen lukken nu waarschijnlijk wel. Maar hoe zit dat met grotere overleggen? Voorlichtingen of onderwijs verzorgen? Hoe houd je dit levendig en effectief? Hoe zorg je voor interactie als iedereen naar een schermpje kijkt? In deze module delen wij hét recept voor online interactie!
Iedereen heeft het al eens meegemaakt. Lange online sessies waarin veel informatie wordt gedeeld, weinig pauze is ingelast en mensen die allemaal afwachtend naar hun scherm staren als er een vraag wordt gesteld aan het publiek. Dat zijn vermoeiende en ook niet heel effectieve bijeenkomsten. Daardoor zie je er misschien tegenop om zelf een online bijeenkomst te faciliteren. Dat is zonde, want het kan echt anders!
In deze module gaan we praktisch aan de slag met het ontwerpen en geven van online interactieve bijeenkomsten. Wat zijn de basisprincipes? En waar houd je allemaal rekening mee in de voorbereiding? Welke simpele ‘trucjes’ bestaan er om deelnemers te activeren en de betrokkenheid te verhogen?
Geef je in de nabije toekomst een voorlichting of verzorg je onderwijs? Tijdens deze module krijg je de ruimte om aan de slag te gaan met het creëren van meer interactie in jouw eigen online bijeenkomst. Dus je leert niet alleen hoe het moet, je gaat ook naar huis met een concreet product waar je mee aan de slag kan.
Tot slot krijg je tijdens de module de mogelijkheid om met andere deelnemers tips en tricks uit te wisselen over wat wel en niet goed werkt.
Let op: we gaan in deze module niet uitgebreid in op de technische functionaliteiten van bijvoorbeeld Zoom of Teams. Basiskennis met deze programma’s is gewenst.
Professionals in occupational en public health die willen leren hoe je online meer interactie creëert in bijeenkomsten en/of onderwijs.
Basiskennis van de functionaliteiten van online programma’s als Teams en/of Zoom zijn vereist. Twijfel je of jouw basiskennis voldoende is? Neem dan contact op met Aafke Nijhuis.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
‘A Brave New World’, dat is het thema van onze eigentijdse midzomerdag, uiteraard op 21 juni 2021. We bieden je een verrassend programma op een heel bijzondere locatie. We gaan naar het voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht!
Een ruimere opstelling vind je nergens. We kijken ernaar uit om elkaar op veilige afstand weer in het echt te kunnen ontmoeten deze zomer.
Sinds 2019 organiseert de NSPOH jaarlijks de Midwinterdag voor onze deelnemers en praktijkopleiders. Dit jaar gooide het coronavirus roet in het eten. Ondanks dat blijven we positief gestemd en zetten we de traditie voort met de Midzomerdag. Met jou en de andere deelnemers aan dit zomerse event staan we stil bij al het positieve dat 2020 ons heeft gebracht. En bij wat we hieruit meenemen om onze toekomst vorm te geven.
Wil jij meedoen op 21 juni 2021? Schrijf je dan snel in via de inschrijfknop hiernaast.
We hebben een mooi dagprogramma ontwikkeld. Met de onthulling van de sprekers van de dag lichten we alvast een tipje van de sluier op van wat ‘A Brave New World in petto heeft voor jou.
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Op 21 juni, tijdens de midzomerdag, staat positiviteit centraal. Heeft de coronacrisis ons ook iets positiefs gebracht? En wat nemen we mee om onze toekomst vorm te geven?
Ben jij benieuwd wat er op het programma staat tijdens dit interactieve digitale congres en welke sprekers dit tot een succes gaan maken? Neem dan snel een kijkje en laat je benieuwen!
Voor veel mensen vergt het behoorlijk aanpassingsvermogen om in deze tijd hun werkzaamheden toch naar tevredenheid uit te voeren en dat is niet altijd makkelijk en gaat zeker niet vanzelf. Je moet snel veranderen en mensen houden niet van veranderen. Wat doet deze nieuwe kijk op de wereld met jouw gezondheid?
Je volgt inspirerende voordrachten over:
Deelnemers in opleiding bij de NSPOH, praktijkopleiders, keuzeonderwijs én als open inschrijving!
Hbo- of academisch denk- en werkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Lees het verslag van onze deelnemers aan deze dag in 2019, van
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij graag als Stoppen met roken coach aan de slag? Volg dan de geaccrediteerde Basisopleiding Stoppen met roken coach. Deze opleiding bestaat uit 4 losse modules: Tabaksverslaving, Motiveren kun je leren, De kwetsbare roker en Grenzen en mogelijkheden als zorgprofessional. Daarnaast hoort er een praktijkgedeelte bij de opleiding. Hiervoor ga je een portfolio opbouwen in de praktijk. Met de basisopleiding op zak kun je jezelf inschrijven in het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ zodat je makkelijk gevonden wordt als coach.
Een deel van de onderwerpen in deze basisopleiding kwamen voorheen aan bod bij “Stimedic basis” en bij “Stimedic intensief”.
De opleiding bestaat uit vier bij- en nascholingsmodules die ook los van elkaar te volgen zijn. De opleiding is tevens incompany uit te voeren. De basisopleiding is in 2023 volledig herzien. Voorheen bestond de basisopleiding uit twee dagen. Door vernieuwing van het competentieprofiel van de Stoppen met Roken coach is de opleiding nu herzien en uitgebreid.
In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om cliënten individueel te begeleiden.
Dag 1 staat in het teken van tabaksverslaving. Hoe werkt deze verslaving en wat kun je er tegen doen? We gaan dieper in op diverse vormen van motiveren. Naast de motiverende gespreksvoering worden ook andere methoden belicht, zoals NLP. Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. We bespreken de verschillende stadia van gedragsverandering. Je koppelt deze direct aan je ervaring in de praktijk. Daarnaast leer je het 7-stappenplan toe te passen in het begeleidingsgesprek met cliënten. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.
Tijdens deze actieve dag krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen.
Motiverende gespreksvoering vormt de grondslag van deze verdiepende onderwijsdag. Je oefent gesprekstechnieken om cliënten die willen stoppen met roken te motiveren om het vol te houden. Ook andere vormen uit de NLP worden besproken en geoefend. Hierbij komen de kenmerken en effecten van reflectief denken aan de orde, waaronder eenvoudige, emotionele en dubbelzijdige reflectie. We besteden aandacht aan het uitlokken en herkennen van ‘verandertaal’ bij cliënten, en hoe je hierop kunt reageren. Je leert waarom cliënten weerstand kunnen hebben en hoe je hier effectief mee kunt omgaan.
Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Wat kan jij als professional voor de meer kwetsbare roker betekenen? Wat zijn de goede vragen bij het intakegesprek? Hoe kan je een haalbare doelen stellen en hen goed coachen tijdens hun stoppoging?
Na deze training ben je beter in staat een roker met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een kwetsbare sociaaleconomische positie te motiveren en te begeleiden bij het stoppen met roken.
In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?
Zie dag 3, Kwetsbare roker.
Eindpresentaties.
Onderdeel van de vernieuwde basisopleiding is het opbouwen van een portfolio in de praktijk onder begeleiding van een ervaren supervisor. Hiermee kunnen we toetsen of je met de richtlijnen kan werken, hoe het voeren van het intakegesprek en coachingsgesprek verloopt en hoe het staat met de kennis van onder andere tabaksverslaving.
Tijdens de module wisselen we theorie af met oefeningen en casuïstiekbespreking. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verhoogd.
Heb je één van deze modules al een keer gevolgd? Je kunt je ook los inschrijven voor de modules:
Na het volgen van deze basisopleiding kun je deelnemen aan de volgende modules:
Het onderwijs wordt onder meer verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen en longartsen en andere zorgprofessionals die begeleiden bij stoppen met roken. Maar ook voor professionals die nog niet werkzaam zijn in de zorg en willen starten als Stoppen met roken coach.
Hbo-werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In 2015 is de AWBZ vervangen door een aantal nieuwe wetten. Wat is er precies veranderd? Met welke regelgeving moet je rekening houden? Kennis van de actuele wetgeving en de relevante jurisprudentie is cruciaal voor een juist sociaal-medisch advies. Wil jij je kennis bijspijkeren? Deze inleidende dag geeft je de hoofdlijnen van de WLZ en de rol van de medisch adviseur.
Deze module wordt in verband met vragen vanuit de praktijk thans eenmalig in samenwerking met Trompetter & Partners georganiseerd.
In deze eendaagse module ligt de nadruk op hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz). Een aantal praktijkvoorbeeld wordt gebruikt voor een toelichting op de multidisciplinaire samenwerking bij medisch-sociaal advies aan de orde, inclusief de rol en de verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen
NB: voor een meer verdiepende behandeling van deze onderwerpen verwijzen we naar de driedaagse module komend najaar:
Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, Trompetter & Partners.
(Basis-)artsen en sociaal-medisch adviseurs die in hun werk te maken hebben met sociaal medische advisering.
Diploma basisarts.
Score in eerdere evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.
In 2021 is deze middag ook geldig als inhaalmiddag voor keurend artsen voor NOGEPA.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.
Per jaar worden in de blokken de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.
Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.
De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.
Keuringsartsen voor de scheepvaart (ILT) en NOGEPA die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je als arboprofessional in de transportsector of de offshore industrie? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart, offshore industrie en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.
Het thema gaat in 2021 over bewegingsziekten, tinnitus en gehoorverlies.
Indien je als keuringsarts voor de scheepvaart het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart in november. Het middagprogramma van mei wordt dan herhaald.
Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.
Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport, spoorwegvervoer en offshore industrie volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.
Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vijf sectoren in de transportsector en de offshore industrie (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer, offshore industrie of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.
Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De prijs is aangepast: het minisymposium wordt nu online georganiseerd. De prijs gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €150 (ochtend) of €75 (middag).
Voor keuringsartsen erkend en aangesloten via NOGEPA dienen dit bij inschrijving aan te geven.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Het blijft een moeilijk onderwerp: conflicten in de werksituatie. Heb je eerder deelgenomen aan de tweedaagse module De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie? En zou je hierop graag aan een vervolg willen deelnemen? Op verzoek van enthousiaste deelnemers aan deze nascholing organiseert de NSPOH een 3e, aanvullende dag voor eerdere deelnemers. Het doel is dat je ook na deze dag weer enthousiast bent en energie krijgt van het onderling uitwisselen van ervaringen onder leiding van de trainers.
We gaan in op de opgedane ervaringen met de voorafgaande 2 daagse training. In deze praktijkgerichte module behandelen we praktijkvoorbeelden en casuïstiek. Je kunt zelf vragen en casuïstiek inbrengen tijdens het onderwijs.
Het programma ziet er als volgt uit:
en
Het onderwijs wordt verzorgd door Jan Plevier en Frank Emmelot, beide jurist en mediator en opleider voor mediatoren, in samenwerking met Ger Kaldenberg, bedrijfsarts.
Voor bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts die eerder hebben deelgenomen aan De nieuwe NVAB richtlijn Conflicten in de werksituatie.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wat zijn de meest voorkomende urologische ziektebeelden? En hoe kun je werknemers daarin begeleiden? Je leert het in deze module Urologie en werk.
Tijdens de module behandelen we causaal werkgerelateerde oorzaken van urologische ziektebeelden. Er wordt ingegaan op de arbeidsomstandigheden die urologische afwijkingen en ziektebeelden kunnen bevorderen. Wat zijn de behandelmogelijkheden van urologische ziektebeelden en de gevolgen voor werkzaamheden? En welke adviezen voor duurzame werkhervatting passen hierbij? Je krijgt handvatten om werknemers met veel voorkomende urologische ziekten/aandoening te differentiëren en te begeleiden.
Tijdens de module wisselen we korte lezingen, demonstraties, casuïstiek en oefeningen af.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing of als (keuze-)onderdeel in de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid.
Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Het onderwijs wordt verzorgd door Joost van Beekum, uroloog in opleiding tot bedrijfsarts.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, artsen M+G, jeugdartsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding) en arboverpleegkundigen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.
Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.
Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.
Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.
De onderwerpen en de sprekers zijn verschillen per week. Bekijk hier de drie verschillende programma’s.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health
Basisarts.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,4, een 8,6 en een 8,9.
“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.
Caroline Strasser
bedrijfsarts, Shell Health
“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.