Slapen overdag, werken ’s nachts. Onze biologische klok kan daardoor behoorlijk van slag raken, wat weer kan leiden tot klachten en gezondheidsrisico’s. Ben jij een arts of arboprofessional en wil je leren hoe je vroegtijdig problemen signaleert? Zodat je gedragsveranderingen of aanpassingen aan de werksituatie beter kunt aansturen? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Arbeid op ongewone tijden doorbreekt het slaap-waakritme. Het lichaam moet zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Dat levert bij werk in ploegendienst vaak problemen en ongelukken op. Zodra mensen aan het nieuwe slaap-waakritme gewend zijn, is de nachtdienst weer afgelopen. Dan moet het slaap-waakritme opnieuw worden aangepast. Hierdoor kunnen chronische slaapproblemen ontstaan. Vaak leiden die tot gezondheidsrisico’s en –klachten. In deze module leer je meer over deze problematiek en vooral over een oplossingsgerichte aanpak.
In één dag leer je hoe je mensen en bedrijven vakkundig begeleidt bij het werken in ploegendienst. We starten met een (theoretische) beschrijving van natuurlijke en sociale ritmen bij mensen. Vervolgens komt de verstorende interferentie van ploegendienstarbeid aan bod. Je leert welke gevolgen dat heeft voor gezondheid, werk en veiligheid.
Daarna gaan we dieper in op gewenste gedragsaanpassingen in de thuissituatie en mogelijke aanpassingen in de werkomgeving. Hierbij besteden we uitgebreid aandacht aan het zogeheten Fatigue Risk Management Systems model. Ook bespreken we hoe een organisatie veiligheids- en gezondheidsrisico’s kan minimaliseren. Voorbeelden uit binnen- en buitenland passeren de revue.
We wisselen korte, heldere diapresentaties af met plenaire discussies. Casuïstiek wordt behandeld in kleinere groepen. Daarin komen de verschillende elementen van gezondheids- en veiligheidsaspecten aan de orde. Ter voorbereiding ontvang je een uitgebreide studiehandleiding.
Het onderwijs wordt verzorgd door dr. A.P.J. (Alexander) van Eekelen. Hij promoveerde in 2004 als psychofysioloog aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift ‘Stress en Circadiane Ritmiek’. Sinds 2010 is Alexander verbonden aan CIRCADIAN, een internationaal netwerk van full service adviesbureaus. Wereldwijd ondersteunt CIRCADIAN al 30 jaar 24/7 organisaties met onderzoek, rooster- en bezettingsvraagstukken, voorlichting en training, beleidsontwikkeling en software toepassingen.
Professionals die mensen in ploegendiensten begeleiden, zoals bedrijfsartsen, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten en andere arboprofessionals die werkzaam zijn voor bedrijven met nachtploegendiensten.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module: “Het goede, inhoudelijke verhaal moet volgend jaar blijven!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?
Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.
In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.
In deze module worden theoretische kaders en (reflectieve) oefeningen met elkaar afgewisseld. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.
Professionals werkzaam in de public en occupational health.
Nicole Klaver (EMCC/NOBCO gecertificeerd Supervisor, Senior-coach & Trainer).
Hbo werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arboprofessional en wil je leren hoe je objectief de (rest-)capaciteiten van een werknemer meet? Zodat je adequaat de mogelijkheden en verwachtingen in kaart kunt brengen? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module en maak kennis met methodieken als FCE en de Work Ability Index (WAI).
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze dag biedt een overzicht van de belangrijkste instrumenten en methoden om het werkvermogen van individuele werknemers objectief in kaart te brengen. We bespreken de FCE methode en de Work Ability Index (WAI). Je krijgt inzicht in de werking en de betekenis van de methodieken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van korte inleidingen en een practicum, afgewisseld met gerichte opdrachten.
Het onderwijs wordt verzorgd door senior onderzoekers van het Coronel Instituut AMC/UvA en Erasmus Universiteit Rotterdam.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere arboprofessionals die objectiveerbare uitspraken willen doen over arbeidsmogelijkheden van werknemers.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Re-integratie van een werknemer met een ischemische hartziekte kan lastig zijn. Zeker als er onzekerheid is over de risicofactoren. Wil jij leren hoe je mensen na een hartincident op een verantwoorde manier begeleidt bij hun re-integratie? Wil je inzicht krijgen in de toepassing van de NVAB richtlijn over ischemische hartziekten? En wil je meer grip krijgen op het zelf inschatten van de belastbaarheid als secundaire preventie? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze eendaagse module start met het opfrissen van kennis over cardiologische begrippen. Dat doen we aan de hand van de richtlijn voor ischemische hartziekten van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). Die biedt handvatten voor een objectieve beoordeling over belastbaarheid en re-integratie. Een objectieve beoordeling is belangrijk, want re-integratie van werknemers met een ischemische hartziekte kan lastig zijn. Zeker als er onzekerheid is over de risicofactoren.
In het tweede deel van de module richten we ons op de beoordeling van de balans tussen het werkbelang en het hartbelang. Op een systematische wijze worden de risico’s van belasting en de grenzen van belastbaarheid besproken. Zowel fysieke factoren als psychologische aspecten komen hierbij aan bod. Deze dag zal je grip op re-integratie en secundaire preventie versterken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve lezingen, casusbesprekingen en discussie. Je kunt bovendien eigen praktijksituaties inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) die werknemers met een hartziekte begeleiden.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Iedereen heeft op het werk wel eens te maken met ‘moeilijke mensen’, maar niet iedereen vindt dezelfde mensen ‘moeilijk’. Wat maakt iemand eigenlijk een moeilijk mens? Is er sprake van een communicatiestoornis tussen jou en je cliënt? Wat kun je dan doen om het contact te verbeteren? Of zit ‘m het probleem in de persoonlijkheidsstructuur van de cliënt? En hoe gaat je dan op professionele manier met hem of haar om?
Deze tweedaagse module gaat in op bovenstaande vragen. Je leert omgaan met ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’. Ook ga je aan de slag met interactionele en therapeutische beïnvloedingsmogelijkheden.
Interactieve presentaties worden afgewisseld met casuïstiekbesprekingen en praktische oefeningen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.
Artsen M&G, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, A&O deskundigen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die werkzaam zijn in de public of occupational health.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 7 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Bij deze module kan gemist onderwijs niet worden ingehaald.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoofdpijn is een grote oorzaak voor verzuim. Maar welke vormen zijn er? Wat klopt er van de aanname dat spanningshoofdpijn een psychische oorzaak heeft? En wat is er te doen aan clusterhoofdpijn, migraine en aangezichtspijn? Deze module is zeer geschikt voor bedrijfs- en verzekeringsartsen die meer willen leren over hoofdpijnvormen en de invloed ervan op werk.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
Onder de noemer ‘hoofdpijn’ vallen verschillende kwalen. Migraine en spanningshoofdpijn zijn vrij bekend. Maar er is vaak sprake van onder-diagnostiek. Bovendien worden er psychische oorzaken aangewezen zonder dat daar bewijs voor is. Clusterhoofdpijn of aangezichtspijn kunnen aanleiding zijn voor zeer regelmatig verzuim. Maar is dat verzuim en de kwaliteit van leven te verbeteren met de bestaande behandelingen? En hoe zit het met medicijnafhankelijke hoofdpijn? Er valt veel te vertellen, maar twee zaken staan als een paal boven water:
Deze problematiek is het centrale thema waarover je tijdens de dag met deskundigen en collega’s van gedachten kunt wisselen. We starten met een interactief hoorcollege. Daarin bespreken we de huidige inzichten met betrekking tot diagnose en behandeling van verschillende soorten hoofdpijn. Daarna volgt er een verdiepingsslag: we bespreken casus over ‘arbeid en verzuim’. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.
Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over hoofdpijn en werk. Tevens is de module toegankelijk voor arboverpleegkundigen en praktijk ondersteuners bedrijfsarts, mits zij minimaal hbo geschoold zijn. Een deel van de scholing ligt de focus op medicatie en behandeling. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als arts of verpleegkundige in de reizigersgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van reizigersadvisering. Wil jij je kennis opfrissen en tegelijkertijd voldoen aan de eisen voor herregistratie? Doe dan deze eendaagse module.
Het onderwerp van deze module wisselt jaarlijks. In 2019 leer je over de achtergronden van de gewijzigde rabiësrichtlijn. En let’s talk about seks! Verbeter je advies over de preventie van soa en hiv op reis.
Deze module maakt deel uit van de bij- en nascholingscyclus voor reizigersgeneeskundig artsen en reizigersverpleegkundigen. De modulen kunnen zowel apart als in combinatie worden gevolgd. Je kunt deze module ook volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Veel mensen zullen het zich niet realiseren, maar jaarlijks sterven wereldwijd 59.000 mensen aan rabiës. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie-behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop.
Toch pleit de WHO in haar WHO position paper on Rabiës (april 2018) voor het vereenvoudigen van het beleid rond PrEP en PEP. In Nederland zijn deze adviezen onlangs overgenomen in de richtlijnen van het LCI en het LCR. Bij gezonde personen is de indicatie voor vaccinatie bij zowel PrEP als PEP gewijzigd.
Je leert over de achtergronden van het gewijzigde beleid. Aan de hand van casuïstiek komen de risico-afwegingen en indicatie voor vaccinatie voor de reis en het beleid na een beet bij gezonde en immuungecompromitteerde mensen aan bod.
Ook op vakantie lopen mensen een soa of hiv op. Dit heeft alles te maken met het seksueel risicogedrag dat de reiziger vertoont op vakantie. Bij welke reiziger is hoog risicogedrag op het gebied van seks te verwachten en bij wie dient de preventie van soa’s in het advies op maat besproken te worden? Je frist je kennis over de meest voorkomende soa’s op. Zijn er regionale verschillen in de verspreiding en welke tropische soa’s zijn er? Ook gaan we in op hoe en wanneer de preventie van soa’s het handigst ter sprake gebracht kan worden tijdens het reizigersconsult.
Tevens gaan we in op het advies aan cliënten die behandeld worden met een cocktail van antiretrovirale medicamenten (ART). Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?
Het onderwerp van deze eendaagse bij- en nascholingsmodule wordt altijd in de loop van het jaar bekendgemaakt. Heb je suggesties of ideeën? Zou je je bijvoorbeeld willen verdiepen in een bepaald onderwerp? Of signaleer je een bepaalde trend in de reizigersgeneeskunde of –advisering en wil je daar meer over weten? Laat het ons dan weten! Je kunt suggesties via e-mail doorgeven aan drs Tamara van Keulen: t.vankeulen@nspoh.nl.
We baseren het onderwijs van deze module op de landelijke protocollen reizigersadvisering van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). Tijdens de module wisselen we presentaties, oefeningen en discussies met elkaar af. Casuïstiek uit de dagelijkse praktijk speelt hierbij een grote rol. Na afloop van de module ontvang je een bewijs van deelname.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts uit het vakgebied. In 2019 zijn dat prof. Dr. Michèle van Vugt en Cornelis de Pijper, arts – onderzoeker. Beiden zijn verbonden aan het Amsterdam UMC.
Artsen en verpleegkundigen werkzaam in de reizigersadvisering. Bij voorkeur heb je eerder een basismodule reizigersadvisering afgerond.
Voor reizigersgeneeskundig (huis)artsen en reizigersverpleegkundigen is nascholing verplicht: jaarlijks 8 uur of 40 uur in de 5 jaar durende registratieperiode.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Nu de behandelmogelijkheden verbeteren, keren meer (ex-)kankerpatiënten terug op de werkvloer. Maar hun begeleiding vereist maatwerk. Als bedrijfsarts consulent oncologie (BACO) of klinisch arbeidsgeneeskundige bied je begeleiding bij revalidering en re-integratie van (ex)kankerpatiënten. Heb je de module Bedrijfsarts & consulent oncologie afgerond en wil je je kwalificeren als specialist in dit vakgebied? Doe dan deze klinische stage.
Deze module is het vervolg op de vijfdaagse module Bedrijfsarts & consulent oncologie. Samen vormen ze een basistraining, waarna je gekwalificeerd bent als bedrijfsarts consulent oncologie. Na dit traject kun je je ook vestigen in een oncologisch centrum of ziekenhuis.
Dit tweede deel van de basistraining bestaat uit een klinische praktijkstage van minimaal tien dagdelen, verdeeld over maximaal 6 maanden. Het doen van deze praktijkstage vereist een forse inspanning, een ondernemende geest en grote (eigen) tijdinvestering.
Je regelt zelf je stageplek- en plaats. Er zijn geen bijeenkomsten bij de NSPOH.
De stage vindt plaats in een poliklinische setting, waar je participeert in het multidisciplinaire oncologische team. Vooraf maak je een stageplan. Tijdens je klinische praktijkstage houd je spreekuren en geef je adviezen. Na afloop van de stage lever je een stageverslag in. Die is ondertekend met een verklaring door het ziekenhuis of oncologisch centrum.
Na een positieve stagebeoordeling ontvang je het certificaat ‘Bedrijfsarts & consulent oncologie’. Je kunt dit zelf opnemen in je dossier. Bijvoorbeeld als extra aantekening bij je herregistratie als bedrijfsarts, als een persoonlijke kwalificatie, of als deskundigheid. De Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten doet dit niet, want momenteel bestaat er (nog) geen erkenning met apart register voor de BACO of van het specialisme klinische arbeidsgeneeskundige.
Voor ondersteuning bij je stage kun je een beroep doen op de ervaren bedrijfsartsconsulenten die zich hebben verenigd als Platform binnen de Nederlandse Vereniging van Klinische Arbeidsgeneeskunde NVKA.
Deze klinische praktijkstage is bedoeld voor gemotiveerde, geregistreerde en ervaren bedrijfsartsen, die zich nader willen verdiepen in de klinische arbeidsgeneeskunde oncologie.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als zorgprofessional werk je veel met mensen. Dan is het heel prettig als je inzicht hebt in jouw communicatiestijl en die van anderen. Zoek je een opleiding persoonlijke ontwikkeling? En wil je leren hoe je de samenwerking en communicatie met cliënten en collega’s kunt verbeteren? Doe dan deze tweedaagse module ‘Persoonlijke ontwikkeling met de MBTI als uitgangspunt’.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze manier van kijken is gebaseerd op de karaktertypologieën volgens Jung. De Indicator beoordeelt niet maar ordent je voorkeursstijl en geeft een richting voor je vanzelfsprekende kwaliteiten en valkuilen. Het geeft inzicht in jezelf en geeft mensen de ruimte hun onderlinge verschillen beter te begrijpen.
De MBTI wordt ook veel gebruikt in teambuilding-sessies om te snappen hoe het komt dat samenwerken soms zo lastig is. Artsen en arboprofessionals kunnen de methodiek toepassen bij teamtrainingen, persoonlijke ontwikkeltrajecten en in cliëntcontacten. Meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument aangetoond.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de methodiek kennen en op de juiste manier toe te passen. Je vult de MBTI-vragenlijst in, dit is de indicator. De uitkomst van het vragenformulier is de start van het onderzoek. Zo krijg je inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Dat maakt functioneren als professional in de zorg gemakkelijker. Je leert tevens een inschatting te maken van de voorkeursstijlen van anderen.
Daarnaast leer je hoe onvoldoende zelfkennis en onvoldoende begrip voor anderen kan leiden tot conflicten en communicatieverwarring. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw kwaliteiten te profileren en je eigen stijl te ontwikkelen voor effectieve communicatie. In feite is dit dus een persoonlijke effectiviteit training.
Het onderwijs wordt verzorgd door Kathinka Fortuin, facilitator in organisatie- en persoonlijke ontwikkeling en sinds 1989 oprichter/ eigenaar van Bureau Liedeweijde. In haar achtergrond vind je zowel bedrijfskunde als een kunstopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij o.a. geschoold in systemisch werk, zowel voor individuen als voor organisaties.
Artsen in de public health en Arbeid & Gezondheid en arboprofessionals die een opleiding persoonlijke ontwikkeling zoeken, (meer) zelfkennis nastreven of hun contactuele vermogen willen verbeteren.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
Uitspraken via Twitter:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.
Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.
We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.
Academisch werk- en denkniveau
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.