Evidence Based Practice (EBP) is een gestructureerd zoekproces om het beste antwoord te vinden op een vraag uit de medische praktijk. Wil je leren waar je kunt zoeken naar wetenschappelijke onderbouwde informatie binnen het domein arbeid en gezondheid? Wil je inzicht krijgen in de werking van PubMed en ander zoekmachines? Doe dan deze Introductie in Evidence Based Practice.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de Master of Public Health. Je kunt hem ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je in tweetallen en onder deskundige begeleiding aan de slag. Je formuleert onderzoeksvragen uit de eigen praktijk en leert omgaan met de databases van de wetenschappelijke literatuur. Vervolgens ga je gericht zoeken naar het antwoord en leer je hoe je het gevonden resultaat kunt uitbreiden of inperken. Tot slot leer je het zoekresultaat beoordelen op relevantie en kwaliteit.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs F. van Zwieten, opleider/adviseur NSPOH
Geregistreerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs, artsen uit de publieke gezondheidszorg, A&O deskundigen, A&O psychologen, arbeidshygiënisten en andere arboprofessionals die EBP willen toepassen.
Diploma basisarts.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze dag maak je kennis met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen. Deze aandoening zorgt voor hyperactiviteit en een gebrekkig concentratievermogen. Bij kinderen én bij volwassenen.
Je leert hoe de aandoening wordt gediagnosticeerd en welke medicatie een rol speelt bij de behandeling. We bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Welk werk past bij jouw cliënten? Hoe kan hun functioneren eventueel worden verbeterd? Hierbij leer je hoe je werkgever én werknemer optimaal adviseert en begeleidt.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van een interactief college met discussies en uitwisseling van ervaringen. Als deelnemer kun je ook casussen en ervaringen uit je eigen praktijk inbrengen.
Marjolein Tanke is al 17 jaar werkzaam in de specialistische Gezondheidszorg als psycholoog. Na haar studies aan de Universiteit van Utrecht en de Erasmus Universiteit, behaalde ze de titel ‘’Master of science’’. Haar specialisme is ADHD bij volwassenen, maar naast ADHD heeft ze ook ervaring met andere, veel voorkomende klachten zoals angst, burn-out, depressie en relatieproblematiek. Daarnaast is ze de afgelopen 7 jaar, naast haar werk als psycholoog, bezig geweest met de ontwikkeling van de zorg-app Superbrains; speciaal ontwikkeld voor mensen met ADHD of ADD. Deze app zet ze zelf ook in de praktijk in. Naast haar werk als psycholoog is ze ook bestuurslid van het ADHD Netwerk en docent o.a. bij PsyQ en bij ADHD Powerbank, een internationaal netwerk voor professionals ADHD.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, jeugdartsen, A&O-deskundigen en andere arbodienstverleners of re-integratieprofessionals die mensen met ADHD begeleiden.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Academisch werk- en denkniveau
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Top! ‘Live’ demonstratie van snel denken en praten. Heerlijk!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze wet dient als leidraad bij de begeleiding van werknemers en werkgevers in geval van arbeidsongeschiktheid en verzuim. Ben je een startende zorgprofessional en wil je meer kennis en ervaring opdoen met verzuimbegeleiding, arbowetgeving en keuringen? Doe dan de Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze driedaagse module behandelt de basisuitgangspunten en relevante wetsartikelen uit de Arbowet. Daarbij richten we ons op ziekte en arbeidsongeschiktheid. In drie dagen raak je bekend met specifieke aspecten waarmee je als arboprofessional te maken hebt. Bijvoorbeeld de wet- en regelgeving rondom een spreekuur, keuringen en (periodiek) medische onderzoek.
De module is gemakkelijk toegankelijk voor een startende professional. Je volgt het onderwijs na werktijd en wat je leert is direct toepasbaar in de praktijk. Als je wilt, kun je je eigen casus en ervaring inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Startende professionals (bijvoorbeeld basisartsen) die werken op het gebied van verzuimbegeleiding en/of de Arbowetgeving. De organisatie waar zij werken heeft niet de verplichting officieel erkend te zijn als arbodienst.
Diploma basisarts
Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je kennis van de NVAB Richtlijn psychische problemen opfrissen, zodat je patiënt en leidinggevende optimaal kunt begeleiden naar werkhervatting? Doe dan deze tweedaagse module en spijker je kennis over de activerende benadering bij.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module fris je je kennis op rond de systematiek van de NVAB Richtlijn psychische problemen. Je actualiseert je kennis over de activerende benadering. Deze aanpak werkt versterkend op het probleemoplossend vermogen van zowel de patiënt/werknemer als van de leidinggevende/werkgever. De aanpak geeft bovendien een gunstige prognose voor werkhervatting. Naast de activerende benadering bespreken we ook uitgebreid de indicaties voor overleg met andere medische en niet-medische disciplines.
In deze module is veel ruimte voor eigen casuïstiek en het bespreken van problemen die je in de praktijk ondervindt. Korte, interactieve presentaties worden afgewisseld met discussies en praktische oefeningen in kleine groepen. Tussen de eerste en tweede dag voer je een huiswerkopdracht uit waarbij je een onderwerp uit je eigen praktijk uitdiept.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Verzekeringsartsen en bedrijfsartsen die mensen met psychische problemen begeleiden.
Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Uitspraak van een deelnemer:
“Zat goed in elkaar en was aansprekend. De docent bracht overtuigend dat je deze richtlijn consequent moet toepassen en niet te passief moet zijn. … Kortom de opleiders hebben me weer wat scherper gemaakt. Dat voelt goed.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Onze multiculturele samenleving vraagt om interculturele competenties, ook van jou. Wil je als arts beter zicht krijgen op de klachten van arbeidsongeschikte werknemers met een andere culturele achtergrond? Wil je weten welke factoren de communicatie beïnvloeden en wat de gevolgen daarvan zijn? Doe dan deze praktische module.
De module is een onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde en aanbevelenswaardig voor deelnemers aan de medische vervolgopleiding Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze dag bespreken we ziekte, gezondheid en ziektebeleving in een culturele context. Verschillen en overeenkomsten komen aan bod, evenals het effect van de migratiegeschiedenis. Je krijgt inzicht in de invloed van laaggeletterdheid, laaggeschooldheid en gezondheidsvaardigheden. Daarnaast leer je welke factoren communicatie en interactieprocessen beïnvloeden. Tot slot krijg je praktische tips en technieken aangereikt. Zo kun je beter omgaan met interculturele verschillen.
In korte presentaties, discussies, casusbesprekingen, opdrachten en rollenspellen verken je je interculturele communicatiekennis en -vaardigheden. Samen discussiëren we over ervaringen en praktijkgevallen. Ook krijg je professionele feedback van de docent.
Het onderwijs wordt verzorgd door de heer Kaveh Bouteh, senior adviseur en trainer bij Pharos. Dit landelijke kennis- en adviescentrum richt zicht op kwaliteit, effectiviteit en toegankelijkheid van gezondheidszorg. Zij richten zich op migranten, vluchtelingen en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (in opleiding of geregistreerd).
Diploma basisarts
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.
Per jaar worden in de blokken de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.
Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.
De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.
Het programma en de docenten in 2018 wordt later bekend gemaakt.
Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Slechthorendheid treft duizenden werknemers en het probleem breidt zich snel uit. Dat komt doordat de groep jongeren met een gehoorbeschadiging groeit. Maar ook doordat oudere werknemers te maken krijgen met fysiologische of beroepsgerelateerde slechthorendheid. Heb jij als (medisch) professional te maken met slechthorenden en wil je leren wat zij kunnen in hun werk? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing of als keuzeonderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde of Verzekeringsgeneeskunde.
Deze module gaat in op de verzekeringsgeneeskundige en bedrijfsgeneeskundige aspecten van slechthorendheid. We besteden aandacht aan de kansen en beperkingen bij re-integratie. We staan ook stil bij het behoud van werk voor mensen met een auditieve handicap.
Het ochtendprogramma bestaat uit een interactief hoorcollege over verzekerings- en bedrijfsgeneeskundige aspecten van onder andere spraakperceptie, cognitieve problemen en de beïnvloeding van het gehoor. In de middag staan twee workshops op het programma over claimbeoordeling en over re-integratie van mensen met een auditieve of communicatieve beperking.
Het onderwijs wordt verzorgd door audiologische experts die werken bij Kentalis Werkpad en door re-integratiedeskundigen.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere (medische) professionals die te maken hebben met slechthorenden.
Diploma basisarts
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je erkend als praktijkopleider en zoek je didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde? Doe dan mee aan deze module. In één dag scherp je samen met andere praktijkopleiders je didactische vaardigheden aan. We behandelen twee onderwerpen: ‘Hoe ga je als praktijkopleider om met diversiteit?’ en ‘Breinleren’.
Je kunt de eendaagse module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ volgen als bij- of nascholing.
Als praktijkopleider kun je in de omgang met je aios op meerdere vlakken met diversiteit te maken krijgen. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen in leeftijd, werkervaring, karakter of cultuur. Als je meerdere aios begeleidt, zijn er verschillen tussen deze aios. Daarnaast is er vaak ook sprake van persoonlijke verschillen tussen praktijkopleider en aios. In het dagdeel Omgaan met diversiteit bespreken we strategieën om hier goed mee om te gaan.
In het andere dagdeel richten we ons op ‘Breinleren’. Daarmee bundelen we een aantal belangrijke inzichten over de werking van de hersenen. Door die inzichten toe te passen kun je als praktijkopleider het actieve leren bij je aios bevorderen.
Na het volgen van deze module heb je vaardigheden verworven in het beoordelen van je aios. Deze vaardigheden zijn specifiek voor jouw profiel of specialisme.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde die de driedaagse basistraining hebben gevolgd en andere professionals die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
De module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ is geschikt voor:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Meten is één, maar begrijpen is twee. Maak effectief én efficiënt gebruik van biometrie binnen de bedrijfsgezondheidszorg. Wil jij in één dag je kennis van biometrische metingen bijspijkeren? En leren hoe je die op de juiste manier interpreteert? Zodat je keuringen of periodiek medisch onderzoek beter kunt uitvoeren? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeren verschillende soorten diagnostisch onderzoek de revue. Onder meer bloed- en urineonderzoek, gehooronderzoek, oogtesten en longfunctietests. Hierbij komen alle aspecten aan bod die van belang zijn in de bedrijfsgezondheidszorg. Denk bijvoorbeeld aan de uitvoering van een test, indicaties voor het aanvragen van onderzoek, keuringseisen, de betekenis van afwijkende waarden bij personen zonder klachten, en de impact van een negatieve testuitslag voor iemands werkperspectieven.
De leerstof wordt besproken in een interactief hoorcollege en je gaat zelf aan de slag in een workshop. Je voert een longfunctietest en een visusmeting (beeldschermtest) uit. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan de criteria waarmee je als arts kunt beoordelen of een test goed is uitgevoerd. Daarnaast kun je een casus of meetresultaten uit eigen praktijk inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Toine van Haeren en Willem Bronkhorst.
Bedrijfsartsen en keuringsartsen.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3, in 2017 een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je praktijkopleider van aios Sociale Geneeskunde worden? Dan is dit driedaags startprogramma een verplicht onderdeel om voor erkenning in aanmerking te komen. Het is tevens een uitgekiende voorbereiding voor je werk als praktijkopleider. Schrijf je in voor deze boeiende module en ga aan de slag met opgefriste kennis en aangescherpte vaardigheden!
Wat je leert –Didactische vaardigheden binnen het domein van sociale geneeskunde
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze driedaagse module krijg je een algemeen overzicht van de opzet en inhoud van de medische vervolgopleiding Sociale Geneeskunde. Vervolgens maak je kennis met specifieke elementen, waaronder de CanMeds-competenties, het individueel ontwikkelingsplan, praktijkopdrachten, korte praktijkbeoordelingen en multi-source feedback. Ook het opleidingsbeleid, inclusief de organisatie van de praktijkopleiding, komen aan de orde. Tenslotte word je getraind in het geven van feedback en het begeleiden en toetsen van de voortgang.
Deze module is opgezet als een competentiegerichte training. Een kritische blik op hoe je als praktijkopleider functioneert is vereist. Je sluit de module af door een individueel ontwikkelingsplan op te stellen voor je functioneren als praktijkopleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, sociaalgeneeskundigen die als praktijkopleider van aios willen fungeren. Om erkenning als praktijkopleider te krijgen, dien je deze module met succes af te ronden.
Je start deze module voordat de aios in opleiding gaat. Als je deze module nog niet afgerond hebt op zijn of haar startdatum van de opleiding, kun je een voorwaardelijke erkenning als praktijkopleider aanvragen bij de RGS. Je dient dan het certificaat binnen drie maanden na afloop van de training aan de RGS te overleggen. Hiermee wordt de voorwaardelijke erkenning omgezet in een definitieve erkenning als praktijkopleider.
Om praktijkopleider van aios Sociale geneeskunde te worden, dien je aan de volgende eisen te voldoen:
(Bron Kaderbesluit CSG: A.1.aa; C.2)
In 2016 en in 2017 zou 100% , resp. 87% van de deelnemers deze module aanbevelen aan anderen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.