030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Verslaving en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Het overmatig gebruik van drugs of alcohol leidt tot verminderde arbeidsprestaties en roept vaak negatieve gevoelens op. Zowel bij de persoon zelf als bij collega’s in de werkomgeving. Deze problematiek vereist een gerichte en professionele aanpak. Werk jij als arts of arbeidsdeskundige en wil je leren hoe je verslavingsproblematiek aanpakt? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Hoe je verslavingsproblematiek aanpakt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Deze tweedaagse module staat in het teken van verslaving in relatie tot arbeid. We behandelen deze complexe relatie in de volle breedte. Zo komt de (sociale) achtergrond van verslavingsproblemen aan bod. Ook bespreken we (preventie-)beleid en de implementatie daarvan. Daarnaast krijg je training in praktische vaardigheden om mensen effectief te begeleiden bij stoppen met overmatig gebruik van drank of drugs. Ten slotte hoor je de verhalen van twee vertegenwoordigers van de AA, de Anonieme Alcoholisten.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges af met discussies en oefening van vaardigheden. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor maximaal leerrendement.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je (meer) inzicht in de achtergronden van verslavingsproblemen op de werkplek.
  • weet je hoe je deze problematiek aanpakt en wat daarbij de rol is van bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen.
  • kun je verslavingsproblemen herkennen en diagnosticeren.
  • heb je vaardigheden om een effectief gesprek te voeren bij een (vermoeden van) verslavingsprobleem.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Marian de Kort is trainer en projectmanager bij Trafieq. Haar expertise is op het gebied van alcohol, drugs en medicijnen.
  • Pauline Burger is advocaat op het terrein van arbeidsrecht en sociale zekerheid bij Sprengers Advocaten. Ze is docent en auteur van diverse artikelen op arbeidsrechtelijk en sociaal zekerheidsrechtelijk terrein.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd of in opleiding) en ook voor arbeidsdeskundigen, A&O psychologen, A&O deskundigen, verpleegkundigen en beleids- en preventiemedewerkers die werknemers met (een vermoeden van) een verslaving begeleiden.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 8 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo of universitair werk – en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Uitspraken van eerdere deelnemers:

  • “Het is fantastisch om te merken dat als ik maar respectvol en niet moraliserend ben, ik contact kan krijgen met een werknemer over zijn alcoholverslaving. Vroeger stonden mijn vooroordelen mij in de weg.”
  • “De ervaringsdeskundigen van de AA waren een zeer goede toevoeging aan het totale programma. Door hun persoonlijke verhalen en kwam nog meer het besef hoe lastig een verslaving is.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Spoedeisende hulp en AED in bedrijf

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts of verpleegkundige en wil je leren hoe je omgaat met een AED en hoe je een spoedeisende patiënt bij een ongeval op het werk verantwoord en systematisch benadert – conform de nieuwste richtlijn en triage? Wil je leren hoe je daarbij het hoofd koel houdt en professionele meerwaarde biedt? Doe dan deze praktische, eendaagse module.

Wat je leert

Levensreddende handelingen, reanimatie, omgaan met verschillende AED ’s en het stelpen van ernstige bloedingen met behulp van de nieuwste hulpmiddelen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Bij adequate eerste hulp hoort een systematische benadering. Tijdens deze eendaagse module oefen je die aan de hand van een aantal (eigen) praktijkvoorbeelden. Hierbij maak je kennis met de triage volgens de internationale richtlijnen. Ook leer je welke spoedeisende hulp in welke toestand verleend moet worden. Van belang is om ook zelf een keer de AED (Automatische Externe Defibrillator) in handen te hebben en te oefenen in het reanimeren met een pocketmask en het toepassen van het Covid-19 protocol.

De module wordt gegeven in de vorm van korte interactieve lezingen, afgewisseld met scenario’s, praktijkcases en vaardigheidstrainingen. De nadruk ligt op het oefenen van praktische vaardigheden. Je oefent deze vaardigheden op een pop en deels bij jezelf.
Na afloop ontvang je een certificaat.

Na afloop van deze eendaagse module kun je:

  • volwassenen reanimeren volgens de nieuwste richtlijnen van de Nederlandse Reanimatieraad;
  • omgaan met een Automatische Externe Defibrillator (AED).
  • het protocol “stop de bloeding” beschrijven en toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Drs. M. (Maria) Pol-Douwes, arts en instructeur BLS en PBLS
  • Mw. W. (Willie) Koppies, kaderinstructeur Oranje Kruis en instructeur BLS en PBLS

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen, artsen Maatschappij & Gezondheid, arboverpleegkundigen en artsen uit het NSPOH-keuzeonderwijs die tijdens hun werk te maken kunnen krijgen met spoedeisende patiënten.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2021 kreeg deze module van de deelnemers een 9,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Weerstand begrijpen en ombuigen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als adviseur kun je te maken krijgen met mensen die het oneens zijn met je voorstel om een verandering in een organisatie door te voeren. Wil jij leren hoe je het probleem kunt benoemen, erkennen en bevragen? Zodat je niet verzandt in discussie? Wil je leren hoe je blokkades en impasses kunt ombuigen in de goede richting? Doe dan deze tweedaagse, praktijkgerichte module.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Myriam Gijsbers-van Pesch, organisatie adviesbureau ‘Reflaction’
  • Sanne Rengelink, opleider/adviseur NSPOH
  • Thijs Feenstra, trainingacteur

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health die adviseren of veranderingen begeleiden. Ook andere professionals die betrokken zijn bij advisering en het begeleiden van vernieuwingen en veranderingen in organisaties kunnen deelnemen.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0 en in 2017 een 8,3.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Actualiteiten medische advisering in het sociaal domein

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts, verzekeringsgeneeskundige of (sociaal) medisch adviseur en wil je je kennis over (sociaal) medische advisering verdiepen? Wil je die kennis oefenen aan de hand van casuïstiek en discussies met vakgenoten? Doe dan deze eendaagse, verdiepende module.

Wat je leert

Vraagstukken in de praktijk, ook juridische

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Beleid van de rijksoverheid, gemeenten en zorginstellingen is voortdurend in beweging. Iedereen die zorg en voorzieningen nodig heeft krijgt ermee te maken. Langer thuis (moeten) blijven wonen, de meldcode ouderenmishandeling (inclusief financiële uitbuiting), de aanstaande wijzigingen in de Wlz, en het per 2020 vervangen van de Wet BOPZ door nieuwe wetgeving, de samenhang in het sociaal domein en zo meer… .

Tijdens deze interactieve, eendaagse module komen de laatste ontwikkelingen en nieuwste inzichten aan bod met betrekking tot de vraagstukken bij (sociaal) medische advisering. We oefenen deze vraagstukken aan de hand van relevante en actuele casuïstiek. Je kunt ook voorbeelden uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je kennisgemaakt met actuele vraagstukken bij (sociaal) medische advisering.
  • heb je je kennis verrijkt aan de hand van jurisprudentie over dit onderwerp.
  • weet je hoe je deze kennis toepast in de praktijk.
  • heb je ervaringen uitgewisseld met collega’s uit hetzelfde vakgebied.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Theo Trompetter, arts bij Trompetter & Partners.

Voor wie

Artsen werkzaam als sociaal-medisch adviseur op het terrein van Wmo of Wlz. Verzekeringsgeneeskundigen, bedrijfsartsen, medisch adviseurs van zorgverzekeraars die (sociaal) medisch adviseren.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Sociaal medische advisering en de Wet langdurige zorg (Wlz)

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.

Wat je leert

Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.

Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.

Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.

Soort scholing

De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht verkregen in de Wlz en de reikwijdte daarvan;
  • overzie je hoe de Wlz zich verhoudt tot de andere wetgevingen in het kader van sociaal medische advisering;
  • weet je hoe je de Wlz kunt toepassen in je dagelijkse praktijk;
  • ken je de rol van het CIZ als zelfstandig bestuursorgaan;
  • weet je de beleidsregels indicatiestelling Wlz te vinden en hoe deze regels worden toegepast;
  • ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en actualiteiten in het werkveld van de sociaal medische advisering;
  • weet je wat de rol van medisch adviseur inhoudt en ken je de kaders waarbinnen medisch advies gegeven wordt met betrekking tot de Wlz.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.

Na het volgen van deze training kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).

Toelatingseisen

  • Je hebt de eendaagse module ‘Zorgstelsel in zicht’ gevolgd.
  • Wo-/hbo-werk en denkniveau met affiniteit met het sociaal medisch domein.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Culturele diversiteit in de gezondheidszorg

Datum: 9 aug '17

In het kort

Cultureel sensitief werken in de gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Het is belangrijk dat je weet welke culturele factoren een rol kunnen spelen in de communicatie en beleving van ziekte en gezondheid. Als professional in de sociale geneeskunde heb je te maken met mensen met verschillende culturele achtergronden. In deze tweedaagse module leer je hoe je waar je tijdens jouw werk rekening mee kunt en moet houden.

Wat je leert

In deze module besteden we aandacht aan de theorie en wetenschap achter cultureel sensitief werken en maken we de koppeling naar jouw praktijk. Vanuit de medische antropologie kijken we naar verschillen in gezondheidsbeleving en wat dit betekent binnen jouw werk. Daarnaast is er aandacht voor jouw waarden en normen in combinatie met je werk; hoe sta jij ten opzichten van verschillende culturen en hoe beïnvloed dit wel of niet jouw werk? Ook leer je de aandachtspunten kennen binnen de communicatie in jouw praktijk.

Na afloop van deze tweedaagse module

  • Ben je op de hoogte van actuele wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van verschillende culturele groepen in Nederland;
  • Ken je verschillende perspectieven op gezondheid en ziekte en hoe die de effectiviteit van je werkzaamheden kunnen beïnvloeden;
  • Ben je je bewust van je eigen normen en waarden en welke invloed deze kunnen hebben op de relatie met anderen;
  • Begrijp je de invloed van cultuur op het gedrag en handelen van jezelf en de ander;
  • Kun je verschillende communicatiestijlen duiden en ben je je meer bewust van zowel non-verbale als verbale communicatieverschillen;
  • Heb je een persoonlijk actieplan in handen om nog effectiever te handelen in interculturele situaties.

Docent

Jackie van der Kroft; consultant, intercultureel trainer en (medisch) antropoloog. In haar werk ligt de focus op het ontwikkelen van interculturele competenties en het meer inzicht geven in de verschillende percepties die er leven op het gebied van gezondheid en ziekte. Jackie heeft jarenlang voor verschillende humanitaire organisaties gewerkt, voornamelijk voor Artsen zonder Grenzen, in verschillende managementfuncties in landen die getroffen waren door conflicten en/of natuurrampen.

Voor wie

Voor professionals die te maken hebben met culturele diversiteit in de gezondheidszorg, zoals sociaal geneeskundigen, huisartsen, arbeidsdeskundigen, bedrijfspsychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Deze module is hernieuwd en wordt voor het eerst in deze vorm uitgevoerd.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme? Neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Professioneel presenteren

Datum: 9 aug '17

In het kort

Boeiend en overtuigend presenteren kun je leren. Werk jij in de publieke of bedrijfsgezondheid en wil je leren hoe je een aansprekende, interactieve presentatie geeft? Zonder dat je nog last hebt van plankenkoorts? Doe dan deze module.

Wat je leert

Kernachtig en boeiend presenteren, zonder plankenkoorts

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs binnen je NSPOH opleiding. Tevens is hij incompany uit te voeren.

In deze praktijkgerichte module behandelen we alle aspecten van het maken en presenteren van een interactieve voordracht voor een groep. We kijken naar de opzet van een presentatie, maar ook naar de stijl van presenteren die het best bij jou past. Daarnaast leer je hoe je je gehoor blijvend boeit met een gebalanceerde mix van woord en beeld. Er is aandacht voor goed en effectief gebruik van hulpmiddelen. Ten slotte oefenen we in het beheersen van de zenuwen, het pareren van lastige vragen en het anticiperen op moeilijke situaties.

Voorafgaand aan de training bereid je een presentatie voor van maximaal 10 minuten. Dat doe je aan de hand van een checklist. Na inventarisatie van alle persoonlijke ervaringen draagt ieder zijn voorbereide presentatie voor. Hierop geven docent en mede-deelnemers feedback. Van je presentatie wordt een opname gemaakt zodat je daar later nog een keer naar kunt kijken. Door de interactieve opzet van de training leren deelnemers van en met elkaar professioneel presenteren.

Na afloop van deze tweedaagse module:

ken je de belangrijkste factoren die van invloed zijn op effectief presenteren voor groepen;

  • ken je je sterke en zwakke punten bij het voorbereiden en uitvoeren van presentaties;
  • ben je meer vertrouwd met het efficiënt voorbereiden van presentaties;
  • beheers je je spanningen en onzekerheid bij het geven van presentaties;
  • maak je beter gebruik van een PowerPoint presentatie;
  • kan je kernachtig en boeiend jouw boodschap overbrengen;
  • kan je beter omgaan met lastige vragen en situaties bij het geven van presentaties;
  • weet je hoe je je presentaties in de toekomst kunt verbeteren.

Let op: heb je eerder de module Impact in de eerste tien seconden gevolgd? Wij adviseren een tussentijd van minimaal zes maanden tussen beide modules om de opgedane kennis optimaal te laten beklijven.

Docenten

Sarah Dellar van Dellar Direct is een ervaren docent en coach op het gebied van communicatievaardigheden.

Voor wie

Professionals werkzaam in de public en occupational health die zich (verder) willen bekwamen in het geven van presentaties voor groepen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Quotes van eerdere deelnemers:

  • “Fijn om de opnamen van je eigen presentaties te mogen ontvangen om daar later nog een keer naar te kunnen kijken; alleen (helicopterview) of met je praktijkopleider”
  • “Prettige verwerking van individuele en groepsopdrachten, actieve en passieve betrokkenheid, feedback geven en ontvangen”

Docent Sarah Dellar over professioneel presenteren:

“Presenteren klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Het gebruik van audiovisuele beelden is heel belangrijk. Ik zie vaak een presentator die hard heeft gewerkt om een presentatie voor te bereiden, die weet wat te gaan zeggen en dan …. door het onjuist gebruik van audiovisuele beelden wordt het gecompliceerd, saai en verliest het over het algemeen aan energie. Dat is jammer. Slides moeten compact zijn, ondersteunen en moeten niet de presentatie vervangen. Mijn tip: werk aan je voorbereiding. Dit kan enige tijd duren, maar het is de moeite waard. Als je je presentatie niet goed kent, dan voel je je nerveuzer. Oefen het hardop!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Projectmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Hoe kun je projectmatiger werken en daarmee de kans op resultaat vergroten? In deze basistraining projectmatig werken leer je meer over de verschillende aspecten die daarbij komen kijken. De module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Maatschappij en gezondheid (M&G). Je kunt hem ook volgen als bij- of nascholing. Bovendien is deze module incompany uit te voeren.

Wat je leert

Projectmatig creëren

De NSPOH heeft ervoor gekozen projectmatig werken te geven met de methoden van projectmatig creëren. Een bewuste keuze want bij projectmatig werken gaat het niet alleen om het kunnen structureren en plannen van werkzaamheden. Het gaat ook om het zorgvuldig samenstellen van projectteams en het creëren van energie en commitment in die teams.

Tijdens deze module leer je de principes van projectmanagement en planmatig werken en die toe te passen op een eigen project. Je leert hoe je een projectvoorstel opstelt, uren en tijd begroot, een projectplan te maken en hoe je je team daarbij kunt betrekken.

Na afloop van deze module:

  • kun je een project definiëren en opzetten volgens methodiek van projectmatig creëren.
  • heb je praktische en concrete projectmanagementvaardigheden ontwikkeld.
  • kun je bepalen hoe je een passend projectteam samenstelt.
  • kun je je eigen kwaliteiten als projectleider beoordelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Manja Coppens, trainer en adviseur bij  Qconsult Zorg.

Voor wie

Beleidsmedewerkers, bestuurders en uitvoerders die werkzaam zijn in de public en occupational health en die projectmatig werken. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ en andere maatschappelijke organisaties. De module is ook geschikt voor huisartsen en arboprofessionals.

Toelatingseisen

Academische vooropleiding en tenminste vier jaar werkervaring.

Ervaringen

Josien van Wijk -projectmanagement NSPOH

“Over Projectmanagement ben ik erg enthousiast Je leert in deze module niet alleen over de praktische zaken waar je bij het managen van een project rekening mee moet houden. Maar ook over wie je zelf bent, over je rol in een team en hoe je daar met je communicatie rekening mee houdt. Tijdens de interactie in de groep komen alle deelnemers goed aan bod. Daar zorgt de docent goed voor!”
Josien van Wijk, jeugdarts en in opleiding tot arts maatschappij en gezondheid
Medisch adviseur bij RIVM-DVP Noord-Oost

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schrijfvaardigheid en argumentatie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Schrijven is voor veel professionals in de publieke gezondheidszorg een belangrijk onderdeel van het werk. Om de inhoud van een tekst goed voor het voetlicht te krijgen, is toegankelijk en doeltreffend schrijven cruciaal. Wil je leren hoe je overtuigende (beleids-) teksten schrijft? Bijvoorbeeld adviezen, publicaties, notities, artikelen en visiedocumenten? Volg dan deze module Schrijfvaardigheid en argumentatie.

Wat je leert

Leer logisch en overtuigend te argumenteren

Deze driedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de Master Public Health (MPH) en de Opleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de module ga je aan het werk met een eigen betogende tekst. Daarbij besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Inleiding
  • Tekstopzet
  • De doelgerichte keuze van inhoud en argumenten
  • Argumentatiestructuur
  • Beoordeling en overtuigende presentatie van argumentatie
  • Aanvaardbaar en begrijpelijk formuleren

Door je eigen en andermans argumentatie te beoordelen, kun je die tekst vervolgens verbeteren. Zo sluit de module aan bij jouw persoonlijke leerwensen.
Een advies van deelnemers die je voor gingen: maak in de module Schrijfvaardigheid en argumentatie gebruik van eigen teksten die je schrijft als opdracht voor een andere module (bijvoorbeeld een essay of wetenschappelijk artikel).

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de belangrijkste principes van (publiek)gericht schrijven en argumenteren.
  • heb je inzicht in je eigen schriftelijke vaardigheden en valkuilen.
  • kun je een gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.
  • kun je de kernboodschap van je geschreven tekst mondeling formuleren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Deze module is geschikt voor sociaal geneeskundigen, verpleegkundigen, gezondheidswetenschappers en andere professionals in de Public & Occupational Health, die hun kwaliteiten als schrijver van overtuigende (beleids-)teksten willen verbeteren.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,6.

Wat schrijven deelnemers in de evaluatie?

  • Het was mij een genoegen om de waardevolle lessen te volgen. Tigrelle is zeer deskundig en brengt haar kundigheid met enthousiasme over. Ik heb dit keuzeonderwijs daarom ook gepromoot.
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!
  • Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHVerbazend hoe makkelijk de docent iedereen persoonlijk en met betrekking tot hun eigen onderwerp aan spreekt!
  • Knap dat de docent in korte tijd de namen en onderwerpen van de groep in haar uitleg verwerkt, petje af! En het houdt iedereen bij de les. Niemand heeft de neiging om z’n mail te gaan lezen.
  • De docent is prima, de onderwerpen zijn leuk en zeer praktisch.
  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Tigrelle Uijttewaal, docent

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.