030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Minisymposium Transportgeneeskunde 2019

Datum: 23 jun '18

In het kort

Veilig transport over weg, spoor en water vereist gezonde werknemers. Werk je in de transportgeneeskunde? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van actuele keuringseisen en veiligheidsnormen in de sector. Volg daarom dit eendaagse minisymposium en breng je kennis weer helemaal op peil.

Wat je leert

Actuele thema’s in de transportgeneeskunde

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In een jaarlijks wisselend programma worden actuele thema’s besproken die relevant zijn voor keuringsartsen in de sectoren wegtransport, spoorwegvervoer, luchtvaart en scheepvaart. We doen dat in de vorm van interactieve hoorcolleges, workshops en casuïstiekbespreking. Daarnaast wissel je met deskundigen en collega’s praktijkervaringen, adviezen en toepassingen van instrumenten of testmethodes uit.

Programma in 2019

Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer

Voor een download van het gedetailleerde programma (pdf) van 2019 klik je op Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer. Want dit is dit jaar het centrale thema.

In de ochtend volg je plenaire lezingen die van belang zijn voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde. Meerdere sprekers belichten het thema vanuit divers perspectief. Ook krijg je de nieuwste inzichten gepresenteerd vanuit de Vereniging van het Vervoersgeneeskundig Samenwerkingsverband. Deze vereniging stelt zich tot doel de kwaliteit van keuringen en de kennis over transportgeneeskunde te verhogen.

In de middag volg je twee workshops die relevant zijn voor de vervoersmodaliteit waarin je werkzaam bent.

Verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart

Alle keuringsartsen voor de scheepvaart volgen in de middag twee speciale workshops die onderdeel zijn van de voor hen verplichte basiscursus. Ieder jaar worden daaruit een aantal blokken behandeld als nascholing. Deze nascholing maakt deel uit van een nieuw scholingstraject. Alle aangewezen (geregistreerde) keuringsartsen voor de scheepvaart dienen ieder jaar deze nascholing te volgen, conform de eisen van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport.

Indien je het minisymposium dit voorjaar mist, is er nog een inhaalmiddag: Nascholing voor keuringsartsen Scheepvaart op 7 november 2019. Het middagprogramma van 16 april wordt dan herhaald.

Keuringsartsen luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer

Alle keuringsartsen voor de luchtvaart, het wegtransport en spoorwegvervoer volgen gezamenlijk de speciaal voor hen ingerichte twee workshops.

Voor wie

Dit symposium is bedoeld voor keuringsartsen uit alle vier sectoren in de transportgeneeskunde (en in het bijzonder voor de aangewezen artsen voor de scheepvaart). Ook voor huisartsen en bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), of arboprofessionals en arboverpleegkundigen die interesse hebben in de sector vervoer of in de transportgeneeskunde is dit symposium relevant.

Sprekers

  • dr. W.H. Brouwer, emeritus hoogleraar Verkeersgeneeskunde en Neuropsychologie Rijksuniversiteit Groningen
  • Gert-Jan Luijckx, neuroloog en hoofd van de stroke afdeling, UMCG Groningen
  • Jeroen de Vries, neuroloog, hoofd polikliniek neurodegeneratieve aandoeningen & bewegingsstoornissen, UMCG Groningen
  • Liesbeth Boyce, senior adviseur innovatie, klinisch linguïst, Basalt Revalidatie in Leiden
  • Piet Kroon, bedrijfsarts n.p., directeur IKA-Ned Academy, Hilversum en secretaris VGSV
  • Ruud Bredewoud, hoofd medische dienst CBR, Rijswijk
  • Dagvoorzitter: Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts senior opleider/ adviseur NSPOH.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Toelichting op prijs

De prijs is gebaseerd op deelname aan beide dagdelen. Volg je één dagdeel, dan betaal je €145.
Het dagdeel in de ochtend is inclusief lunch. Het dagdeel in de middag is exclusief lunch.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Infectieziekten en werk

Datum: 23 jun '18

In het kort

Wil je als bedrijfsarts of arboverpleegkundige meer weten over de preventie en aanpak van het coronavirus / COVID-19 en andere outbreaks? En hoe het arboteam van het RIVM met infectieziekten omgaat? Wil je leren over preventie van infecties op het werk in risicovolle branches? Of hoe je collega van de GGD of de arts Maatschappij en Gezondheid gebruik maakt van een handige app en LCI richtlijnen? Volg dan deze twee dagen van de module Infectieziekten en werk.

Wat je leert

Leer de LCI richtlijnen van het RIVM over infectieziektebestrijding toepassen

Deze module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde. Tevens is hij geschikt om incompany uit te voeren.

Een infectie oplopen tijdens het werk? Of het coronavirus / COVID-19 in de thuissituatie. Het kan voorkomen, vooral in de gezondheidszorg, de voedingsindustrie en de agrarische sector, of in slachthuizen en bij werk in het bos of ‘buitengebied’’ of in het buitenland.

Werk je in deze sectoren? En heb je te maken met infectieziekten op het werk?  Tijdens deze module krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s. Van een aantal infectieziekten, die veel voorkomen in risicovolle branches zoals de ziekte van Lyme en Q-koorts, behandelen we de pathogenese, epidemiologie, verspreiding, mogelijke vaccinatie en preventie.
Je leert de basisprincipes van infectieziektebestrijding en je verdiept je in het beleid en de organisatie van infectieziektebestrijding in Nederland en Europa. Daarbij krijg je inzicht in de rol en verantwoordelijkheden van verschillende actoren bij outbreak management (OMT).

Ten slotte leer je wat de arbozorg doet aan bestrijding en preventie en wat jouw rol daarin is. Daarbij verdiep je je in de toepassing van de multidisciplinaire richtlijnen over infectieziektebestrijding.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • krijg je inzicht in arbeidsgerelateerde infectierisico’s en vaccinatiebeleid.
  • weet je hoe de organisatie daarvan in Nederland is georganiseerd en welke rol jij daarin hebt.
  • kun je de richtlijnen voor infectieziektebestrijding toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts van het RIVM en uit het werkveld.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding), arboverpleegkundigen en andere arboprofessionals, die werken in risicovolle branches zoals de zorg, de agrarische sector, de tuin- en bosbouw of groenvoorziening en in slachthuizen of afvalverwerking.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Summer school arbeid en gezondheid 2019

Datum: 19 jun '18

In het kort

De NSPOH Summer schools arbeid en gezondheid zijn een begrip en elk jaar weer snel volgeboekt. Elk jaar stellen we weer een praktisch toepasbaar, actueel en relevant programma samen. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische en communicatieve onderwerpen? Wil jij accreditatie verwerven? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen driedaagse zomerschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze driedaagse module volgen als bij- en nascholing.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant.

Programma 2019

  • Hoofdhalskanker en revalidatie van spraak- en verslikproblemen
    (Ludi Smeele, hoofd/hals chirurg oncologie en dr. Lisette van der Molen, logopedist/ klinisch linguïst en coördinator hoofd-hals revalidatiecentrum NKI/ AVL, Amsterdam)
  • Zakelijk tekenen en jobcraften
    (Marieke Verhoeven en Heleanne Rusthoven, trainers PlanHR, Utrecht)
  • Conflicthantering en voorkomen in, of van tuchtzaken
    (Loes Stam, jurist en mediator/trainer TA Strategisch coachen, Utrecht
  • Artrose en arbeid: het laatste nieuws, belasting en functionele belastbaarheid, testen voor lichamelijk onderzoek en arbeidsmogelijkheden
    (Tom Brandon, sportarts, opleider sportgeneeskunde, Isala Klinieken Zwolle)
  • Slaapstoornissen, rijvaardigheid en werk
    (Claire Donjacour, neuroloog SEIN, Zwolle)
  • Werken met (vroeg)dementie…? (alleen in Summer School 21 – 23 aug 2019)
    (Jeroen de Vries, neuroloog UMC Groningen)
  • NAH en revalidatie in werk (alleen in Summer School 2 – 4 sep en 28 – 30 aug 2019)
    (Bram Jacobs, neuroloog UMC Groningen)
  • NAH na traumatisch hoofd/ hersenletsel (THL) en terugkeer in werk
    (Bram Jacobs, neuroloog UMC Groningen)

Om je file-stress te besparen, begint het programma op de eerste dag wat later. Op de tweede dag staat meestal een (fiets)uitstapje gepland naar het Park De Hoge Veluwe. Je bezoekt dan tevens het museum Kröller-Möller. Dit middagonderdeel is facultatief en vrij om te besteden. Op de derde dag keer je huiswaarts, voldaan en vol inspiratie met een rugzak aan kennis.
Het onderwijs tijdens de Summer school arbeid en gezondheid is actief en intensief. Daarnaast biedt het programma ruimte om te netwerken en te ontspannen. In drie dagen verwerf je het maximum van 18 uur accreditatie. Daarna is jouw (kennis)accu weer volledig opgeladen.

Inspanning en ontspanning bij Summer school arbeid en gezondheid 2017

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs en andere professionals in de occupational health

Toelatingseisen

Basisarts.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers eerdere uitvoeringen van deze module met een 8,5 en een 8,8.

Uitspraken van deelnemers aan eerdere summer schools:

“Uitstekende bij- en nascholingscursus!! Veel geleerd, prima cursusgroep, goede accommodatie. Kom volgend jaar graag weer!” aldus een deelnemer.

Caroline Strasser

Caroline Strasser

bedrijfsarts, Shell Health

“De Summer school arbeid en gezondheid verraste me. Er waren heel diverse en zeer interessante sprekers. Bovendien een leuke groep deelnemers (ook enkele AIOS bedrijfsgeneeskunde & verzekeringsgeneeskunde) en het was zeer goed georganiseerd op een top locatie: voor herhaling vatbaar!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Client, casus en context

Datum: 20 apr '18

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

In het kort

Huiselijk geweld, werkloosheid, schulden, mantelzorg, overspannenheid, mensen met verward gedrag en arbeidsongeschiktheid zijn voorbeelden van problemen waar je mee te maken kan krijgen als professional in de publieke gezondheidszorg.

In deze module passeren dergelijke problemen de revue. Aan de hand van casuïstiek ga je aan de slag met thema’s als: Wat is gezondheid, wetgeving,  organisatie en financiering. De onderwerpen worden geïntegreerd aangeboden. Door interactieve presentaties van experts, discussies en oefeningen leer je samen met deelnemers uit verschillende vakgebieden vraagstukken te analyseren en breder te kijken dan je eigen vakgebied.

Ben je deelnemer aan een opleiding bij de NSPOH? Schrijf je dan in voor deze nieuwe module. Er zijn verschillende startmomenten, zodat je zelf kan kiezen wanneer het volgen van deze module je het beste uitkomt.

Wat je leert

Werken op het grensvlak van arbeid, maatschappij en gezondheid

Je leert in deze module over de grenzen van je eigen vakgebied kijken. Je verruimt je blik op de organisatie, financiering en wetgeving van de publieke gezondheidszorg, het sociaal domein en op het gebied van arbeid en gezondheid. Je ontdekt hoe geldstromen lopen, hoe organisaties samenwerken en wat gezondheid eigenlijk is. Én wat dit betekent voor burgers in verschillende sociaal maatschappelijke situaties. Uiteraard sta je stil bij wat dit voor jou als professional betekent. Je leert integraal te denken en handelen in de praktijk van public en occupational health.

Voor wie

Deelnemers die een opleiding volgen bij de NSPOH kunnen deze module volgen. De module maakt onderdeel uit van de volgende opleidingen:

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

In 2018 bestond de NSPOH 15 jaar. Dat vierden we onder andere door telkens een van onze deelnemers aan het woord te laten in een elevator pitch. In oktober 2018 was dat Annemarie Janssens, verpleegkundige jeugdgezondheidszorg. Na haar deelname aan de scholing Cliënt, casus en context vertelt Annemarie wat deze module haar heeft gebracht. En waarover ze enthousiast wordt als het gaat over de gezondheidszorg.

 

Didactische scholing – juridische zaken, in de knoop, uit de knoop

Datum: 19 apr '18

In het kort

Juridische zaken: dat is gedoe want je wilt vooral opleiden. Deze dag gaat over die juridische zaken maar ook over je handelen en houding.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Als praktijkopleider heb je te maken met kaders, regels en wetgeving. Ben jij daar voldoende bekend mee? Weet jij wat mag en wat niet mag? Weet jij wanneer je je zorgen moet maken? De vraag ‘mag dat eigenlijk wel’ kan verlammend werken. Want stel dat je te maken krijgt met privaat, strafrechtelijke of tuchtzaken. Juridische kwesties kunnen jou als praktijkopleider hoofdpijn bezorgen. Dan is het handig wanneer jij de nodige kennis hebt. In deze training leer je aan de hand van veel gestelde vragen en casuïstiek meer over juridische kwesties en regels. Daarnaast leer je hoe het contact en de communicatie goed houdt wanneer er kwesties spelen.

Om de training zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeften of zorgen van jou als deelnemer, vragen we je om van te voren vragen en casuïstiek te sturen. De casuïstiek kan gaan over iets dat je meegemaakt hebt of waar je tegenop ziet.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • meer assertief handelen wanneer je te maken hebt met conflicten, spanningen en juridische kwesties in de opleiding doordat je:
  • kunt uitleggen wat het belang is van het documenteren van jouw (kritische) bevindingen als praktijkopleider
  • relevante, belangrijke juridische kaders, regels en wetten kunt benoemen waar je als praktijkopleider mee te maken kunt krijgen
  • kunt benoemen waar je informatie en hulp kunt vinden wanneer je te maken hebt met een kwestie
  • kunt beschrijven hoe te handelen wanneer je te maken krijgt met spanningen, conflicten en juridische kwesties in de opleiding.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Drs. G.G.H. (Frits) Coumans, opleider/adviseur NSPOH.
  • Drs. N.J.Th. (Col) Prevoo, trainer Klotz, Schouten en Prevoo.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn

Datum: 10 apr '18

In het kort

Feedback geven lijkt simpel maar blijkt in de praktijk toch vaak moeilijk. Oefen met het geven van constructieve feedback op deze dag.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Feedback geven, hoe moeilijk kan het zijn?! Het klinkt zo eenvoudig. We vinden het allemaal heel belangrijk. We kennen de verschillende methoden en stappen. Maar toch. In de praktijk blijkt het vaak best moeilijk om feedback te geven. Wat is dat toch met feedback?

In deze didactische scholing gaan we dieper in op feedback geven. We besteden onder andere aandacht aan het verschil tussen sturing en feedback, de tien stoplichtmomenten voordat je feedback geeft en we oefenen met het geven van positieve en constructieve feedback. We werken met presentaties met discussie, oefenen en wisselen ervaringen uit en doen simulaties met een trainingsacteur.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • aangeven wat feedback is
  • uitleggen wat het verschil is tussen feedback en sturing;
  • de stoplichtmomenten herkennen voordat je feedback geeft;
  • principes voor het geven van feedback toepassen in een praktijkcasus, waarbij je rekening houdt met de – ander en de verbale en non-verbale communicatie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. M.S. (Myriam) Gijsbers-van Pesch. Bovendien werkt een trainingsacteur mee.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Landelijke aiosdag

Datum: 2 feb '18

In het kort

Sinds 2022 hebben we vanuit de Landelijke aiosdag aandacht voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Deze kloof bestaat nog steeds. Sterker nog, de kans dat deze verschillen groter worden is groot. Tijdens het aankomende congres ligt de focus op de rol die we als sociaal geneeskundige kunnen spelen. Ook wordt er ingegaan op het vraagstuk: hoe kun je je stem beter laten horen in relevante vraagstukken ten aanzien van preventie in de politiek en/of de maatschappij?

Karine in het Land, voorzitter van KAMG en keynotespeaker, neemt ons mee in de uitdagingen van deze tijd waarna we aan de hand van verschillende sprekers en workshops middels allerlei voorbeelden zien hoe ook wij onze stem kunnen laten horen.

Ruben Terlou, deskundige op het gebied van geopolitiek, gezondheidszorg, en de kunst van reizen, film en fotografie, vraagt aandacht via onder andere het beeld: ‘Ik bereik mensen liever met een documentaire’.

Madelijn Strick is gedragswetenschapper en heeft zich gespecialiseerd in de invloed van humor. Ze richt zich nu op de rol van muziek in reclame. Je laten horen is belangrijk voor iedere sociaal geneeskundige. Foto’s en documentaires, lobbyen, theater, schrijven, social media en humor: laat je inspireren, want het komt allemaal naar voren in de Landelijke aiosdag 2025!

Routebeschrijving

Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (vlakbij Amsterdam CS).

  • Pont: Vanaf Centraal Station neem je de pont naar Buiksloterweg. Deze pont vaart dag en nacht en is gratis. De reisduur is ongeveer drie minuten. Vanaf de pont is het 1 minuut lopen naar de Tolhuistuin.
  • Bus: Vanuit Amsterdam-Noord is de Tolhuistuin te bereiken met bus 38. De bus stopt direct naast de Tolhuistuin. Raadpleeg voor actuele reisinformatie www.9292.nl.
  • Parkeren: De dichtstbijzijnde parkeergarage is onder de A’DAM Toren, Overhoeksplein 5,1031 KS. Vanaf hier is het ongeveer 150 meter lopen naar het Paviljoen. Ook kan er geparkeerd worden aan de centrumkant van de stad bij Parking Centrum, Oosterdokstraat 150. Neem dan de pont naar Buiksloterweg te nemen aan de Noordzijde van Amsterdam Centraal Station.
  • P+R: Er zijn verschillende P+R locaties rond het centrum van Amsterdam. Vanaf deze locaties kun je met ov naar Amsterdam Centraal Station en van daar de pont.

Voor wie

Voor alle aios die een medische vervolgopleiding in de sociale geneeskunde volgen. Indien je AIOS bent wordt deze dag je aangeboden namens Losgio, NSPOH SGBO en TNO.  Je krijgt na het inschrijven geen factuur.

LOSGIO

Het Landelijk Overleg Sociaal-Geneeskundigen in Opleiding (LOSGIO) is de vereniging voor én door aios sociale geneeskunde (arts Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsarts of verzekeringsarts). Alle aios kunnen lid worden van LOSGIO; dit doe je automatisch door lid te worden van je wetenschappelijke vereniging. Ieder jaar organiseert LOSGIO samen met NSPOH de landelijke aiosdag. Een bijeenkomst voor de volle breedte van de sociale geneeskunde: zowel aios bedrijfsgeneeskunde, verzekeringsgeneeskunde en maatschappij & gezondheid zijn welkom, van de instituten NSPOH, TNO en SGBO!

Volg het LOSGIO op Instagram of LinkedIn om de ontwikkelingen te volgen!

Verdeling Canmeds:

  • Maatschappelijk handelen (40%)
  • Professionaliteit (en kwaliteit) (40%)
  • Kennis & Wetenschap (20%)

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Topclass Arbeid en Gezondheid 2: 2018

Datum: 23 okt '17

In het kort

Elk jaar organiseren wij bijzondere bijeenkomsten (start om 16.00 uur) over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit vakgebied? En wil je de nascholing inzetten voor herregistratie? Lees dan meer over onze Topclass arbeid en gezondheid.

Topclass: infectieziekten en bedrijfsgezondheidszorg

Download hier het programma van de Topclass: Infectieziekten en bedrijfsgezondheidszorg

Inhoud

In deze tweede en laatste van de reeks Topclass Arbeid en Gezondheid gaan we nader in op Infectieziekten en bedrijfsgezondheidszorg. Hoe ga je hiermee om in de praktijk als bedrijfsarts of collega Arbeid en Gezondheid bij acute vragen, klachten of preventie van een infectieziekte als vaccinatie of reizigersadvies? Hoe passen wijzelf de vigerende richtlijnen toe? En hoe werken we samen, of verwijzen we adequaat naar gespecialiseerde centra?

In deze Topclass leren we van de collega’s Maatschappij en Gezondheid en van onze collega bedrijfsartsen die zich nader hebben gespecialiseerd op dit gebied welke aandachtspunten van belang zijn. Hoogleraar Michèle van Vugt, internist-infectioloog, Tropencentrum, Amsterdam UMC biedt ons als eerste spreker een inkijk op dit gebied. Heden ten dage is het heel gewoon te reizen, ook naar verre bestemmingen met bepaalde risico’s.  Welke infectieziekten met prevalentie zijn van belang in relatie tot arbeid in Nederland, of om rekening mee te houden in ons advies voor werknemers die regelmatig naar het buitenland moeten.

Na de pauze gaat Jaap Maas, bedrijfsarts arbodienst Amsterdam UMC, nader in op het beleid binnen het AMC in samenwerking met het Centrum voor tropische ziekten. Welke rol heeft de bedrijfsarts, bijvoorbeeld bij het vaccinatiebeleid, het uitvoeren van PMO voor risicogroepen in de zorg en in samenwerking met de collega’s infectieziekten bestrijding?

Jaap is ook lid van het Arbo team bij RIVM en als klinisch arbeidsgeneeskundige infectieziekten werkzaam bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. Bij de vraagbaak KIZA is altijd bijzondere interesse voor een aantal specifieke aandoeningen, zoals in het omgaan met de ziekte van Lyme.

In aansluiting hierop biedt Fleur Meerstadt, bedrijfsarts arbodienst Amsterdam UMC en als klinisch arbeidsgeneeskundige infectieziekten werkzaam bij het RIVM, inzicht in de speciaal ontwikkelde app met LCI richtlijnen, waarin diverse Arbo paragrafen zijn opgenomen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden kunnen we zelf hiermee oefenen.

Tot slot presenteert bijzonder hoogleraar Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde prof. dr. Carel Hulshof zijn visie op de rol en positie die de bedrijfsarts heeft op het gebied van preventie en omgaan met infectieziekten. Welke ervaring heb jijzelf en welk perspectief zie je voor de bedrijfsarts in samenwerking met de collega’s Maatschappij en Gezondheid? We gaan de discussie hierover aan!

Leerdoelen

Na afloop van de bijeenkomst kun je:

  • de voornaamste infectieziekten met risico’s benoemen voor de arbeidspopulatie in Nederland, of daarbuiten internationaal werkend;
  • aangeven welke rol, positie en interventies effectief zijn in de begeleiding of preventie van risico’s voor werkenden door de bedrijfsarts en de arts infectieziekte bestrijding samen;
  • de multidisciplinaire richtlijn over de ziekte van Lyme en de speciale app met richtlijnen LCI en Arbo paragraaf adequaat toepassen.

Wat je leert

Actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidzorg

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Elke avond is los te volgen.

Net als in voorgaande jaren wordt het programma als volgt ingericht:

  1. Topspecialisten geven inzicht in de klinische ontwikkelingen van een bepaald onderwerp in de zorg. Daarbij behandelen ze ook de actuele aanpak, therapie of begeleiding. Bovendien dagen wij hen uit de relatie te leggen naar arbeid en re-integratie naar werk.
  2. Daarnaast worden presentaties verzorgd voor de bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige. Daarin worden relevante interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg behandeld.
  3. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof, mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB, welke vigerende (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten die beschikbaar zijn.

Op deze manier krijg je in elk van de  bijeenkomsten een compleet beeld over een onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere arboprofessionals.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Masterclass WWZ: Arbeidsrecht en Sociaal zekerheidsrecht

Datum: 20 okt '17

In het kort

Met de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) zijn het ontslagrecht en de werkloosheidswet (WW) ingrijpend gewijzigd. Ook is de nieuwe wet ‘Werken na de AOW-leeftijd’ ingevoerd. Wil jij leren welke gevolgen deze wet heeft voor werkgever, werknemer en jouw praktijk? Wil je op de hoogte worden gebracht van relevante actualiteiten? Doe dan deze masterclass.

Wat je leert

Leer de gevolgen van de wetsveranderingen voor jouw praktijk

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Om de arbeidsmarkt in beweging te krijgen, is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) tot stand gekomen. De WWZ heeft onder andere wijzigingen aangebracht op het gebied van:

  • flexibele arbeidsrelaties.
  • ontslagrecht.
  • sociale zekerheid.

Daarnaast zijn de nieuwe werkloosheidwet (WW) en de ‘wet Werken na de AOW leeftijd’ van kracht.

Welke veranderingen geeft de WWZ? En vooral, wat betekenen deze veranderingen voor jouw praktijk of beoordeling? Wat zijn de wijzigingen in het ontslagrecht als gevolg van de WWZ, bijvoorbeeld in geval van ziekte van de werknemer? Hoe is herplaatsingsplicht geregeld bij ontslag of arbeidsongeschiktheid? Bieden de wijzigingen in het arbeidsrecht meer zekerheid voor flexwerkers?
Wat zijn de gevolgen voor het WIA-beleid? Tijdens de masterclass krijg je antwoord op deze en andere vragen. Ook wordt een beeld geschetst van de wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters (BEZAVA), wijzigingen in de WW en de ‘wet werken na de AOW-leeftijd’.

De masterclass kent een praktische insteek met ruimte voor discussie en vragen. De ontwikkelingen zullen zoveel mogelijk aan de hand van concrete casuïstiek worden belicht.

Na afloop van deze eendaagse masterclass:

  • heb je een duidelijk inzicht in de wetswijzigingen in het arbeidsrecht en sociale zekerheidsrecht.
  • ben je bekend met de invloed van deze wijzigingen voor de praktijk van de bedrijfs- en verzekeringsarts.

Docenten

Het onderwijs werd bij eerdere uitvoeringen van deze module verzorgd door o.a. Mr. P. Fluit, advocaat arbeids- en sociale zekerheidsrecht bij Stadhouders Advocaten in Utrecht.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die adviseren over arbeid en gezondheid.

Toelatingseisen

Om aan deze module te kunnen deelnemen, heb je:

  • basiskennis over wetgeving van het arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht.
  • gerichte praktijkervaring.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Rabiës, tuberculose en op reis met HIV

Datum: 13 okt '17

In het kort

Als reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundige (huis-)arts is het belangrijk om bij te blijven op het gebied van reizigersgeneeskunde. Wil jij je kennis opfrissen over de aandachtspunten bij het reizigersadvies aan cliënten met hiv? Over het rabiësprotocol? En over de preventieve maatregelen tegen tbc? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Fris in één dag je kennis op

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze module bespreken we drie onderwerpen binnen reizigersadvisering.

Allereerst: op reis met hiv. Hiv-geïnfecteerde patiënten worden tegenwoordig behandeld met een cocktail van meerdere antiretrovirale medicamenten (ART: anti-retroviral therapy). Daardoor is de kwaliteit van leven van deze patiënten sterk verbeterd. Kunnen zij zonder probleem een tropische reis ondernemen? Je leert welke factoren van de reis meewegen in je advies. Wanneer kun je vaccinaties geven en bij welk aantal CD4+-lymfocyten zijn deze gecontra-indiceerd? Wanneer dien je rekening te houden met interactie met hiv-medicatie? Welke andere risico’s lopen hiv patiënten op reis?

Het tweede onderwerp dat we behandelen is rabiës. rabiës is endemisch in veel populaire bestemmingen. Een besmetting bij iemand die geen pre-expositievaccinatie en geen postexpositie behandeling heeft ondergaan, heeft indien een encefalitis ontstaat altijd een fatale afloop. Toch wordt pre-expositievaccinatie niet altijd geadviseerd. Wat zijn de risicoafwegingen en indicaties voor vaccinatie voor en na de reis?

Het derde onderwerp op de agenda is tuberculose. Tuberculose is endemisch in diverse landen in Afrika, Azië en Oost-Europa. Je frist je kennis op over de ziekte, preventie en diagnostische mogelijkheden. Het adviseren van een BCG-vaccinatie of het afnemen van een Mantouxtest hangt af van aard en duur van de reis. Je leert meer over de achtergronden van deze afwegingen en leert wanneer je moet verwijzen naar de TBC afdeling van de GGD.

Na afloop van deze module:

  • weet je welke aandachtspunten er zijn bij het adviseren van cliënten met hiv.
  • weet je meer over rabiës en kun je het rabiësprotocol beter toepassen.
  • ken je de achtergronden van tuberculose en weet je wanneer welke preventieve maatregelen geadviseerd kunnen worden.
  • weet je wanneer je moet verwijzen naar een behandelend arts of een specialistisch centrum.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door experts in de betreffende vakgebieden.

Voor wie

Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen. De module is ook interessant voor artsen en verpleegkundigen die te maken hebben met zorg voor werknemers in het buitenland.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.