030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Omgaan met weerstand

Datum: 24 jul '18

In het kort

Als professional krijg je te maken met weerstand. Je eigen weerstand bij veranderingen, maar ook weerstand tegen veranderingen die jij soms doorvoert.

In deze module leer je meer over je eigen weerstand, het vandaan komt en wat je ermee kunt. Daarnaast gaat de module over weerstand naar jou en de rol of taak die jij hebt en over weerstand tegen organisatieveranderingen.

De module is niet alleen voor adviseurs, maar voor iedereen die te maken heeft met weerstand, in welke vorm dan ook.

Wat je leert

Inzicht en interventietechnieken om met weerstand om te gaan

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Mensen kunnen opzien tegen veranderingen in organisaties. Als zij jouw advies niet waarderen, kunnen zij de hakken in het zand zetten. In deze module is de centrale vraag: in welke situaties kun je weerstand verwachten en hoe ga je daarmee om?

Tijdens de tweedaagse module komen de methoden en technieken aan bod om professioneel om te gaan met weerstand bij advisering en begeleiding van veranderingsprocessen in organisaties. Het gaat daarbij om:

  • het signaleren van communicatieve impasses en blokkades.
  • het herkennen van patronen in communicatiestijlen.
  • het omzetten van weerstand naar functionele energie.
  • interventies voor het ombuigen van weerstand.
  • het verbreden en verdiepen van handelingsvaardigheid.
  • het voorkomen van weerstand.

De training is praktijkgericht: ervaringen met weerstand in je eigen werkomgeving staan centraal. Je brengt casussen in uit eigen praktijk en oefent verschillende interventiemogelijkheden om blokkades en impasses te doorbreken. Daarbij krijg je feedback van docent en collega-deelnemers.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je tijdig weerstand signaleren en herkennen.
  • kun je de ernst van de weerstand inschatten.
  • heb je inzicht in je eigen reactie op weerstand.
  • weet je hoe en waar door jouw weerstand interactie wordt geblokkeerd.
  • weet je hoe je blokkades en impasses kunt doorbreken.
  • kun je interventietechnieken hanteren om weerstand om te zetten in positieve energie

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Iedereen werkzaam in de public health en occupational health.

Toelatingseisen

Universitair werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,7.

Uitspraken van deelnemers:

  • “De perfecte balans tussen interactief en theoretisch onderwijsvorm.”
  • “Een top docent!”
  • “Hele fijne docente.”
  • “De docente gaf heel goed les.”
  • “Interactieve en toepassen op eigen casus was heel goed.”
  • “Docent, haar didactische vorm, deelnemers uit verschillende beroepsgroepen/ profielen.”
  • “Enthousiaste docent. Interactieve onderwijsvorm -> heel beeldend. Oefenen met methoden. Meerdere disciplines bij elkaar.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Strategisch coachen

Datum: 12 jul '18

In het kort

De opleiding Strategisch Coachen is al meer dan 15 jaar geaccrediteerd en vormt een basis die meer dan duizend deelnemers heeft ondersteund in hun werk. De opleiding is een gedegen voorbereiding op de specialisatie Strategisch coachen van herstelgedrag.

Wat je leert

De rol van de arbeidsdeskundige, verzekeringsarts bedrijfsarts en leidinggevende, is de afgelopen jaren sterk aan verandering onderhevig. Maatschappelijke veranderingen, waaronder een toenemend verwachtingspatroon, toenemende assertiviteit en een betere toegang tot informatie van cliënten spelen een steeds belangrijkere rol bij het uitoefenen van het beroep. Wil je als professional succesvol en deskundig zijn, dan heb je vooral baat bij nieuwe mogelijkheden op het gebied van de specifieke en coachende beroepsvaardigheden. Om doeltreffend en efficiënt je beroepsinhoudelijke doelen te realiseren.

Kernpunten:

  1. Veiligheid bieden en weerstanden voorkomen.
  2. Denkfouten bij cliënten en andere belanghebbenden voorkomen.
  3. Analyseren en tijdig diagnosticeren van de dramarollen en dysfunctionele symbiosen – dramadriehoek (Karpmann) en de cliënt te begeleiden om vanuit de winnaarsdriehoek (Choy) effectief te handelen en te communiceren.
  4. Doelgericht begeleiden met toetsbare strategieën.
  5. Effectieve strategieën leren toepassen

Na afloop van deze module:

  • Heb je coachende methodes en technieken leren toepassen, waarbij je expertise veel meer tot zijn recht komt tijdens de interactie met je cliënten, opdrachtgevers cq leidinggevenden en collega’s.
  • Weet je de interactie met je gesprekspartner zodanig doelgericht te sturen dat de beoogde effecten in termen van groei, ontwikkeling, herstel, werkhervatting en re-integratie ook daadwerkelijk in de praktijk worden gerealiseerd.
  • Weet je jezelf en anderen in de winnaardriehoek te brengen en te houden bij je advisering en maken van afspraken in de begeleiding.
  • ben je je bewust van natuurlijke weerstanden bij cliënten, leidinggevenden en organisaties die zich voor kunnen doen en kun je hiermee analytisch en interveniërend omgaan.
  • Voorkom je dat weerstanden onbedoeld worden versterkt.
  • Weet je cliënten en overige belanghebbenden effectief uit de slachtoffer-, aanklager of reddersrol te halen.
  • Weet je destructief gedrag om te buigen naar constructief gedrag. Bijvoorbeeld bij verzuim- en/of conflictgedrag.
  • Weet je op individueel, relationeel en organisatieniveau conflicten vroegtijdig te herkennen, te duiden en doelgericht te begeleiden in de gewenste richting met een vooraf overeengekomen succesdefinitie.
  • Heb je je effectiviteit en efficiëntie bij het begeleiden van cliënten aanzienlijk verhoogd door het toepassen van de theorie en de technieken.

Opleidingsmateriaal

Je ontvangt een op maat gemaakt opleidingshandboek. Zowel in een e-book als in hard-copy versie aangevuld met oefenvormen  en leeropdrachten. Daarnaast nodigt het boek uit tot zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Je maakt je eigen ontwikkeling als coach zichtbaar voor jezelf.

e-Learning

De opleiding Strategisch Coachen wordt gefaciliteerd via de Digitale Leeromgeving van NSPOH. Het lesmateriaal, leeropdrachten, behandelde sheets ondersteunen je in de voorbereiding van de lesdagen en bij het oefenen in de dagelijkse praktijk. Voor iedere lesdag wordt een e-learningmodule aangeboden ter voorbereiding van de dag. Aan de hand van de theorie en concrete casuïstiek uit de eigen praktijk worden leeropdrachten gegeven. De voorbereiding per lesdag vraagt 4 uur voorbereiding.

Voor wie

Arbeidsdeskundigen, verzekeringsartsen, bedrijfsartsen, re-integratie begeleiders en leidinggevenden van genoemde professionals. In aanvulling op de accreditatie hiernaast:  voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 16 PE punten aan heeft toegekend.

Ervaringen

Deze coachingsopleiding biedt je methodes en technieken bij de begeleiding van cliënten, collega’s, medewerkers en het werken in multidisciplinaire teams. De opleiding biedt ook gelegenheid voor reflectie en zelfontwikkeling. Hoge evaluatiescores en indrukwekkende referenties kenmerken de opleiding. Deze wordt dan ook gezien als een opleiding met veel toegevoegde waarde op een breed gebied van werkvelden voor professionals. Referenties zijn beschikbaar.

Score in eerdere evaluatie: in 2020 kreeg deze module van de deelnemers een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Najaarsschool arbeid en gezondheid 2019

Datum: 12 jul '18

In het kort

Wil je in anderhalve dag en één avond meer leren over klinische en communicatie-onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid? Doe dan deze intensieve module.

Wat je leert

De module biedt een verrassende mix aan relevante, actuele kennis op het gebied van arbeid en gezondheid, interessant voor de bedrijfsarts en verzekeringsarts samen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, maar ook als keuzevak van. de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Elk jaar organiseren we de Najaarsschool, steeds met nieuwe onderwerpen en uitstekende docenten. In een stimulerende omgeving komen professionals samen om te leren en ervaringen uit te wisselen. De module is inclusief overnachting en diner. Het programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt. Eén ding beloven wij je alvast: na deze intensieve scholing is je kennis weer helemaal up-to-date.
De onderwerpen worden op een afwisselende en actieve manier behandeld, waarbij interactie, training en kennisoverdracht centraal staan.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je wat er gaande is op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je kennis van de actuele ontwikkelingen op jouw vakgebied,
  • heb je een aantal voor jou relevante vaardigheden aangescherpt.

Docenten en onderwerpen 2019

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten op het gebied van de verschillende onderwerpen. De docenten en onderwerpen worden later bekend gemaakt.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs (geregistreerd en in opleiding).

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2018 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,1.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor jou een kamer. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – One Minute coaching en Strategisch coachen

Datum: 12 jul '18

In het kort

Wil je leren hoe je jouw aios in beweging krijgt, zonder lange gesprekken te voeren? En hoe je optimaal invloed uitoefent op het resultaat van een gesprek? Doe dan deze eendaagse didactische scholing over coaching.

Wat je leert

Leer mindset beïnvloeden en gesprekken sturen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Tijdens deze module behandelen we One Minute Coaching. Dat richt zich op de mentale veerkracht van mensen. Soms wil je als praktijkopleider, zonder lange gesprekken te voeren, je aios beïnvloeden om in beweging te komen. Door ‘one minute at a time’ kun je een medewerker in zijn mentale stemming (mindset) beïnvloeden. Dat doe je in het moment, zodat je direct inspeelt op de mentale processen.

Naast One Minute Coaching besteden we aandacht aan Strategisch coachen. We hebben dagelijks gesprekken met mensen, maar communiceren dan in meer of mindere mate op een automatische manier. Als je meer invloed wilt uitoefenen op het resultaat van deze gesprekken, is het essentieel om je bewust te worden van de verschillende communicatiestijlen. Strategisch coachen is een doelgerichte methode om gesprekken optimaal te sturen.

Tijdens deze dag wisselen we presentaties en discussie af met de uitwisseling van ervaringen, het doen van oefeningen en het uitvoeren van simulaties in groepen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • kun je in korte contactmomenten invloed uitoefenen op de mindset van je aios in het ‘hier en nu’.
  • ben je in staat de essentie in een verhaal of gesprek te achterhalen en situaties te beïnvloeden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Michiel Kunnen en Puck Winnubst.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Taakdelegatie door de bedrijfsarts

Datum: 10 jul '18

In het kort

Taakdelegatie door de bedrijfsarts komt steeds vaker voor. Wil jij leren wat volgens de regels van de wetgever en de NVAB wel en niet kan en mag? Doe dan deze eendaagse module en leer je eigen taakdelegatie vorm te geven.

Wat je leert

Leer taakdelegatie vormgeven volgens de regels

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Nu het tekort aan bedrijfsartsen steeds nijpender wordt, komt het delegeren van taken van de bedrijfsarts naar een professionele ondersteuner steeds vaker voor. Denk aan de delegatie naar een praktijkondersteuner, arboverpleegkundige, casemanager, a(n)ios of assistent.

Met name het delegeren van taken ten aanzien van verzuimbegeleiding komt veel voor. Maar preventieve taken kunnen ook gedelegeerd worden. Wat kan en mag je wel en juist niet delegeren volgens de vigerende wetgeving en de afspraken binnen de beroepsgroep (NVAB)? Hoe werk je efficiënt en effectief samen met de taakgedelegeerde? Hoe bouw je van beide kanten vertrouwen op in de samenwerking? Hoe zit het met het beroepsgeheim van de ondersteuner en hoe waarborg je netjes de privacy van de cliënt? Hoe regel je de dossiervorming? En hoe leg je samenwerkingsafspraken vast?

Al deze vragen komen aan bod tijdens deze eendaagse training.

We behandelen de leerstof aan de hand van een interactief hoorcollege, onderlinge discussie en de inbreng van eigen casuïstiek.

Na afloop van deze module:

  • ken je de (wettelijke) regels voor taakdelegatie.
  • ken je de ruimte en mogelijkheden om taakdelegatie verantwoord vorm te geven.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Erwin Gorissen. Erwin is sinds 2002 werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam en in 2010 behaalde hij zijn titel als bedrijfsarts. In de jaren daarna is hij gestart met supervisie van anios en taakgedelegeerden en sinds 2017 is hij ook opleider van aios. Als lid van de commissie Wet- & Regelgeving (CWR) van de NVAB heeft hij actief deelgenomen aan het actualiseren van het standpunt ‘Delegatie van taken’ (2018), waar in 2020 het hoofdstuk ‘Supervisie’ aan toegevoegd is. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo, inmiddels heeft hij een bachelor rechten afgerond en sinds 2022 is hij bestuurslid van de NVAB.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen.

Toelatingseisen

Je bent geregistreerd als bedrijfsarts (of in de eindfase van de opleiding daartoe).

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – kaartlezen en bruggen bouwen

Datum: 10 jul '18

In het kort

Wil jij jouw gedragsstijl achterhalen en leren wat voor impact die heeft op de samenwerking binnen een team? En wil je leren hoe jij met die kennis effectiever kunt samenwerken? Doe dan deze didactische scholing. Kom zo mogelijk samen met je aios zodat jullie inzicht krijgen in elkaars gedragsstijl.

Wat je leert

Achterhaal jouw gedragsstijl en leer effectiever samenwerken

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Met de MapsTell methode, gebaseerd op DISC, kun je op een verhelderende manier verschillende gedragsstijlen achterhalen en de impact hiervan op de samenwerking binnen een team verkennen.

Tijdens deze module krijg je inzicht in de verschillende voorkeursstijlen. Je maakt kennis met de ‘Wereld van Verschil’ en je krijgt op een toegankelijke en leuke manier inzicht in zowel je eigen gedrag als dat van de anderen. Zo kun je bruggen bouwen!

We raden je aan om samen met jouw aios te komen.! Na aanmelding krijg je informatie hoe hij of zij zich hiervoor tegen een gereduceerd tarief kan opgeven. Deze scholing telt voor de aios mee als keuzeonderwijs.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • je eigen DISC gedragsstijl benoemen.
  • de kennis van jouw gedragsstijl en die van anderen gebruiken om effectiever samen te werken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Evi Vermeer, procesbegeleider, teamcoach en trainer NSPOH.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische scholing – bijzondere aios

Datum: 7 jul '18

In het kort

Niet alle aios zijn hetzelfde. Wil jij leren hoe je omgaat met een aios die veel aandacht vraagt, het allemaal wel weet, niets doet met jouw feedback of de kantjes er vanaf loopt? Doe dan deze eendaagse didactische scholing!

Wat je leert

Hoe je lastig gedrag benoemt en beïnvloedt

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Natuurlijk zijn de meeste aios heel gedreven. Ze willen graag iets maken van hun opleiding, ze willen groeien. Maar stel nou dat je eens een andere aios treft. Hoe ga je om met een aios die veel aandacht vraagt, eigenwijs is, jouw aanwijzingen in de wind gooit of het niet serieus lijkt te nemen? Deze module is een prikkelende scholing waarin je meer leert over lastige lieden en jezelf!

We wisselen kennisoverdracht af met interactieve discussies. Daarnaast behandelen we casuïstiek en doen we oefeningen.

Na afloop van deze didactische scholing kun je:

  • benoemen welk gedrag van een aios jij lastig vindt en wat dit met jou doet.
  • beschrijven wat er in de interpersoonlijke communicatie tussen jou en een aios gebeurt.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je het gedrag van de aios kunt beïnvloeden.
  • een aantal interventies toepassen waarmee je je eigen last verlicht.

Docenten

Het is nog niet bekend welke docent deze module zal geven.

Voor wie

Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je opleider in een opleidingsinstelling in een gesubsidieerd profiel van arts M&G? Dan worden er voor jouw deelname aan dit onderwijs geen kosten in rekening gebracht. We verzoeken je de gegevens van de werkgever bij factuurgegevens in te vullen zodat wij dit administratief kunnen verwerken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,4 en een incompany uitvoering kreg ook een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nascholing voor keuringsartsen scheepvaart 2019

Datum: 7 jul '18

In het kort

Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.

Wat je leert

Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze  basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus  verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.

Per jaar worden in de blokken  de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.

Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.

De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.

Programma 2019

Breinstoring: hersenaandoeningen en hun impact op functioneren in verkeer

Sprekers

  • Gert-Jan Luijckx, neuroloog en hoofd van de stroke afdeling, UMCG Groningen
  • Jeroen de Vries, neuroloog, hoofd polikliniek neurodegeneratieve aandoeningen & bewegingsstoornissen, UMCG Groningen:
  • Dagvoorzitter: Kitty Meulenbeld, bedrijfsarts senior opleider/ adviseur NSPOH.

Voor wie

Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Voorjaarsschool arbeid en gezondheid 2019

Datum: 7 jul '18

In het kort

De jaarlijks geactualiseerde Voorjaarschool arbeid & gezondheid is een begrip. Elk jaar is de module weer snel volgeboekt. Wil jij je kennis en vaardigheden bijspijkeren met een mix van klinische onderwerpen en actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied? Wil jij accreditatie verwerven en je netwerk vernieuwen? Volg dan deze intensieve, maar ook ontspannen tweedaagse voorjaarsschool in een uitstekende ambiance, inclusief overnachting en diner.

Wat je leert

Praktijk toepasbare, actuele onderwerpen uit jouw vakgebied

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs.

Het programma wordt jaarlijks vernieuwd en geactualiseerd met onderwerpen uit jouw vakgebied die praktisch toepasbaar zijn, actueel en relevant. Meestal kiezen we twee of drie klinische onderwerpen, bijvoorbeeld een nieuwe richtlijn, een communicatief, relevant thema of actuele ontwikkelingen op het gebied van arbeidsgeneeskunde en verzekeringsgeneeskunde. Na deze intensieve scholing ben je weer helemaal up-to-date en heb je een aantal vaardigheden kunnen oefenen, zoals het adequaat uitvoeren van lichamelijk onderzoek.

We behandelen de onderwerpen op een afwisselende en actieve manier. Daarbij staan interactie, training en kennisoverdracht centraal.

Onderwerpen en docenten 2019

  • Stigmata en beeldvorming, hoe gaan we hiermee om? (Patricia van Casteren, psycholoog Ascender en Tranzo, Universiteit Tilburg)
  • Slaapstoornissen, rijvaardigheid en werk (Claire Donjacour, neuroloog SEIN, Zwolle)
  • Artrose en arbeid: het laatste nieuws, belasting en functionele belastbaarheid, testen voor lichamelijk onderzoek en arbeidsmogelijkheden (Tom Brandon, sportarts, opleider sportgeneeskunde, Isala Klinieken Zwolle)
  • De (on)zichtbare gevolgen van een CVA en TIA of ‘minor stroke’ (Gert-Jan Luijckx, neuroloog UMC Groningen)

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je op de hoogte van actuele en relevante onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je je vakkennis en vaardigheden bijgespijkerd.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Al jarenlang wordt deze module zeer gewaardeerd. In 2019 kreeg deze voorjaarsschool van de deelnemers het cijfer 8,8, in 2018 een 8,9 en in 2017 een 8,4.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert een kamer voor jou. Indien je hiervan geen gebruik maakt, is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Strategisch coachen van herstelgedrag

Datum: 27 jun '18

In het kort

De module Strategisch coachen van herstelgedrag is al meer dan 15 jaar geaccrediteerd en vormt een basis die meer dan duizend deelnemers heeft ondersteund in hun werk.

Wat je leert

De visie op herstelgedrag is de laatste 25 jaar veranderd van klacht- naar tijdcontingent én van tijd- naar procescontingent. Het inzicht dat de effectiviteit van herstelinterventies niet alleen aan de kennis en bekwaamheid van de professional verbonden is, is voor velen nog steeds een eye-opener. Juist de interactie tussen de professional en zijn klant, tezamen met het aanwezig zijn van bilaterale contacten, spelen een steeds belangrijkere rol bij het uitoefenen van het beroep. Wil je als professional succesvol en deskundig zijn? Dan heb je vooral baat bij nieuwe mogelijkheden op het gebied van specifieke- en coachende beroepsvaardigheden.

Kernpunten:

  1. Zelfeffectiviteit bevorderen
  2. Effectief interveniëren & coachen
  3. Fasencontingent herstel
  4. Herstelcurve.

Na afloop van deze module:

  • heb je je professionele effectiviteit verhoogd bij bijvoorbeeld: ziekte, ontslag, scheiding, verlies, fusie & reorganisatie.
  • heb je inzicht in de herstelfasen.
  • heb je geleerd weerstanden te voorkomen en herstelgedrag te stimuleren op een professionele en ethische manier.
  • kun je de theorie toepassen op alle chronologische fasen van het herstelgedrag.
  • herken je en voorkom je de valkuilen.
  • maak je onderscheid tussen individuele-, relationele, en systeeminterventies
  • bewaak je je grenzen.
  • beschik je over de tools om in iedere fase effectief te interveniëren.
  • ben je in staat anderen, cliënten, teams en organisaties, te begeleiden bij het bevorderen van herstelgedrag.

Opleidingsmateriaal

Je ontvangt een op maat gemaakt opleidingshandboek. Zowel in een e-book als in hard-copy versie aangevuld met oefenvormen en leeropdrachten. Daarnaast nodigt het boek uit tot zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Je maakt je eigen ontwikkeling als coach zichtbaar voor jezelf.

e-Learning

De opleiding Strategisch Coachen van Herstelgedrag wordt gefaciliteerd via de Digitale Leeromgeving van NSPOH. Het lesmateriaal, leeropdrachten, behandelde sheets ondersteunen je in de voorbereiding van de lesdagen en bij het oefenen in de dagelijkse praktijk. Voor iedere lesdag wordt een e-learningmodule aangeboden ter voorbereiding van de dag. Aan de hand van de theorie en concrete casuïstiek uit de eigen praktijk worden leeropdrachten gegeven. De voorbereiding per lesdag vraagt 4 uur voorbereiding.

Deze module biedt je methodes en technieken bij de begeleiding van cliënten, medewerkers en het werken in multidisciplinaire teams. De opleiding biedt ook gelegenheid voor reflectie en zelfontwikkeling.

Voor wie

Arbeidsdeskundigen, verzekeringsartsen, bedrijfsartsen, re-integratie begeleiders en leidinggevenden van genoemde professionals. In aanvulling op de accreditatie hiernaast:  voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 16 PE punten aan heeft toegekend.

Toelatingseis

Voor deelname aan deze module dien je eerst de module Strategisch coachen succesvol af te ronden.

Ervaringen

Hoge evaluatiescores en goede referenties kenmerken de module. Deze wordt dan ook gezien als scholing met toegevoegde waarde op een breed gebied van werkvelden voor professionals die mensen begeleiden met (dreigend) verzuim. Referenties zijn beschikbaar.

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.