030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Communiceren met pubers

Datum: 9 aug '17

In het kort

Vaak praten we meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem. Dat leidt zelden tot samenspraak. Werk je als jeugdarts of jeugdverpleegkundige en wil je leren hoe je kunt omgaan met puberaal gedrag? Zodat je barrières leert doorbreken en echt contact kunt maken? Volg dan deze eendaagse module Communiceren met pubers.

Wat je leert

Leer omgaan met puberaal gedrag

De module Communiceren met jongeren is gebaseerd op de methode van Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall B. Rosenberg. Deze Amerikaanse psycholoog toonde aan dat de manier waarop we communiceren met onze kinderen vaak gewelddadiger is dan we beseffen. Volwassenen en opvoeders praten meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem en dat leidt niet tot samenspraak. Echt praten is contact maken en niet proberen je zin te krijgen. Als er echt contact ontstaat, komt zelfs de meest zwijgzame puber uit zijn schulp.

Tijdens deze module reiken we je handvatten aan voor effectieve communicatie. Daarnaast leggen we de verbinding met het begrip ‘vreedzame communicatie’ en leer je het gedachtegoed van Martine Delfos kennen.

We wisselen theorie af met veel praktische opdrachten. De trainingsacteur is de hele dag bij de scholing betrokken. Met haar kun je ‘ervaringsleren’, ofwel oefenen met het in praktijk brengen van de theorie.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je omgaan met puberaal gedrag, zoals weerstand, tegenzin, desinteresse, gebrek aan motivatie en ‘kort van (spreek)stof zijn’;
  • zie je in wat voor jou het communiceren met pubers zo lastig maakt;
  • weet je hoe je barrières kunt doorbreken;
  • heb je technieken geoefend om contact te maken, in gesprek te gaan en de juiste toon te vinden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare.

Voor wie

Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Behoor je tot een andere doelgroep? Neem dan contact met ons op, want in overleg ben je van harte welkom.

De module is niet geschikt voor AIOS JGZ aangezien dit onderwerp al in de opleiding aan bod komt.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.

Deelnemers zeiden hierover:

  • Heel veel geleerd. Niet alleen het communiceren met pubers maar ook algemener, hoe ik mijn vak kan verstaan. En dat vind ik erg waardevol.
  • Vind het knap dat iemand een groep mensen van half 10 tot half 5 kan blijven boeien zonder een moment je te vervelen: chapeau!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Top 10 kleine kwalen in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als jeugdarts zie je vrijwel alle kinderen: je werkt zeer laagdrempelig. Wil jij leren hoe je met een eigen verantwoordelijkheid eenvoudige problemen behandelt? En hoe je (zelfzorg-)medicatie adviseert? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je leert veel voorkomende diagnoses herkennen, zoals acute bovenste luchtweginfectie, oorontsteking, benauwdheid en huidafwijkingen (o.a. wratten). Daarnaast zijn er de bestaande aandoeningen als astma en eczeem. Het is belangrijk voor een jeugdarts om deze aandoeningen te kennen en te weten wanneer te verwijzen.

In deze module wordt de verbinding gelegd tussen wetenschap en de dagelijkse JGZ-praktijk. ’S ochtends behandelen we onderwerpen als luchtweginfecties, koorts en ‘spot the diagnose’. Ook komen astma-achtige klachten aan bod. In de middag gaan we in op hoofd- en buikpijnklachten bij kinderen en SOLK. Tot slot is er aandacht voor eczeem en allergieën.

Inbreng van de deelnemers is van belang voor het welslagen van het onderwijs. Het cursorisch onderwijs bestaat uit voordrachten, oefeningen en casuïstiek.

Na afloop van deze eendaagse module

  • kun je de oorzaken en behandelingsopties van de meest voorkomende kwalen in de spreekkamer herkennen en beschrijven, inclusief hun symptomen en prognose;
  • kun je verschillende soorten pijn onderscheiden, uitvragen in de praktijk en adequaat reageren op alarmsymptomen, inclusief het herkennen van situaties waarin doorverwijzing naar specialistische zorg noodzakelijk is;
  • kun je zelfverzekerd (zelfzorg)medicatie voorschrijven, rekening houdend met de juiste dosering en mogelijke bijwerkingen, en je kunt ouders en patiënten adviseren over verantwoord gebruik en preventieve maatregelen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Milou den Besten, kinderarts in opleiding.

Voor wie

Jeugdartsen en artsen M&G die met kinderen en jongeren werken.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2024 waardeerden deelnemers deze module met een 9.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze wet dient als leidraad bij de begeleiding van werknemers en werkgevers in geval van arbeidsongeschiktheid en verzuim. Ben je een startende zorgprofessional en wil je meer kennis en ervaring opdoen met verzuimbegeleiding, arbowetgeving en keuringen? Doe dan de Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding.

Wat je leert

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Deze driedaagse module behandelt de basisuitgangspunten en relevante wetsartikelen uit de Arbowet. Daarbij richten we ons op ziekte en arbeidsongeschiktheid. In drie dagen raak je bekend met specifieke aspecten waarmee je als arboprofessional te maken hebt. Bijvoorbeeld de wet- en regelgeving rondom een spreekuur, keuringen en (periodiek) medische onderzoek.
De module is gemakkelijk toegankelijk voor een startende professional. Je volgt het onderwijs na werktijd en wat je leert is direct toepasbaar in de praktijk. Als je wilt, kun je je eigen casus en ervaring inbrengen.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de arbowetgeving en het publieke stelsel Sociale Zekerheid.
  • heb je inzicht in dienstverlenende taken van een bedrijfsarts op dit werkterrein.
  • ken je de basisbeginselen van sociaal-medische begeleiding en Arbokeuringen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Ineke van Werven, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH
  • Ger Kaldenberg, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Startende professionals (bijvoorbeeld basisartsen) die werken op het gebied van verzuimbegeleiding en/of de Arbowetgeving. De organisatie waar zij werken heeft niet de verplichting officieel erkend te zijn als arbodienst.

Toelatingseisen

Diploma basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.