030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Training debatteren en discussiëren

Datum: 30 aug '17

In het kort

Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.

Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’

Wat je leert

Waarom debatteren?

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.

Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.

In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.

Na afloop van deze eendaagse debattraining:

  • weet je wat debatteren is.
  • heb je kennisgemaakt met de regels van het spel en de rolverdeling.
  • heb je geoefend met een debat waarin het gaat om onderbouwing of verwerping van een beleidsvoorstel.
  • weet je hoe je een heldere betoogstructuur opzet om een voorstel staande te houden of te weerleggen.
  • heb je geoefend in het presenteren van argumenten en het reageren op tegenargumenten.
  • heb je je bekwaamd in dialectiek: een redeneervorm om de waarheid te achterhalen aan de hand van tegenstellingen en afwegingen van wat juist is en wat niet.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.

Voor wie

Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!

Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHTigrelle Uijttewaal

docent

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Goedgekeurd! Basistraining voor de keuringsarts

Datum: 22 aug '17

In het kort

Of het nu gaat om een vaarbewijs, machinistendiploma of rijbewijs: als keuringsarts dien je de basisprincipes van het keuren te kennen. Werk je als arts en wil je leren hoe je tot een weloverwogen en verantwoorde keuring komt? Doe dan deze online basistraining van 3 middagen/avonden.

Wat je leert

Leer tot een weloverwogen keuringsuitslag te komen

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module is ook een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.

Er bestaat in Nederland geen training waarmee je een medische keuring voor een rijbewijs of ander vervoersdocument leert uitvoeren. Vrijgevestigde (basis-)artsen, huisartsen, bedrijfs- en verzekeringsartsen blijken hier echter wel behoefte aan te hebben. Deze module geeft je inzichten in keuringen, maar met het volgen van deze scholing krijg je geen erkend diploma of certificaat waarmee je bevoegd bent om keuringen uit te voeren. 

De module is opgedeeld in drie blokken van vijf uur (16:00 – 21:00 uur). We wisselen interactieve colleges en praktische oefeningen met elkaar af.

Tijdens de eerste bijeenkomst introduceren we een model over risico-denken en komen de basisprincipes van het keuringsvak aan de orde. In de tweede bijeenkomst ligt de focus op de bijzondere vereisten, veiligheidsrisico’s en het keuringsproces voor wegvervoer. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de modaliteiten spoor en water en stellen we de orgaansystemen en zintuigen centraal. Je leert de voornaamste risicovolle aandoeningen en ‘rode vlaggen’ signaleren. Ook krijg je instructie over welke tests nodig zijn, hoe je die verantwoord uitvoert en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de kerncompetenties van de keuringsarts, waarin veiligheid en wet- en regelgeving centraal staan.
  • heb je inzicht in de kenmerken en vereisten per transportmodaliteit (weg, water, spoor).
  • kun je omgaan met dilemma’s in de keuringspraktijk.
  • weet je hoe je op verantwoorde wijze afwegingen maakt.
  • daarbij kun je rekening houden met (publieke) veiligheidsrisico’s en persoonlijke belangen van de auto-, trein-, boot- of vrachtwagenbestuurder.
  • weet je welke tests of gegevens nodig zijn om risico’s en ‘rode vlaggen’ te herkennen.
  • ben je bekend met de voornaamste ziektebeelden in de vervoerssector.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten (onder voorbehoud):

  • Ger Kaldenberg is zelfstandig bedrijfsarts. Ger heeft ruim 30 jaar ervaring als bedrijfsarts en werkte onder andere lange tijd voor Arbo Unie. Hij is gespecialiseerd in de thema’s keuringen, arbeidsconflicten en overspannenheid/burn-out.
  • Jaap van Dijk is bedrijfsarts en werkt voor Ika Ned als arbeidsgeneeskundige cardiologie. Met name de spoorwegveiligheid in verband met hart- en vaatziekten is zijn werkterrein.
  • Martin Verkuil is sinds 1989 werkzaam als bedrijfsarts voor verschillende organisaties. Naast zijn werkzaamheden als bedrijfsarts, heeft Martin als keuringsarts, duikerarts, scheepvaartarts en forensisch geneeskundige gewerkt en is hij vakgroepleider keuringen en vaccinaties geweest.
  • Ewoud van Gijssel is keuringsarts en medisch coördinator van de keuringen met betrekking tot spoor bij de Arbo Unie.
  • Diana Verdel is senior medisch adviseur bij CBR. Ze is o.a. verantwoordelijk voor de beoordeling herkeuringen.
  • Walther Boon is arts, medisch adviseur en eigenaar van MedAssist.online. Hij is gespecialiseerd in maritieme en offshore keuringen.

Voor wie

Artsen (geregistreerd of in opleiding) die zich in een eigen praktijk willen onderscheiden als keuringsarts in de transportsector: bijvoorbeeld huisartsen, sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18

Datum: 21 aug '17

In het kort

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

Wat je leert

Basiskennis voor de startende jeugdarts

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • Kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts;
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ;
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.

  • Faiez Joemmanbaks – jeugdarts KNMG
  • Pim Janssen – medisch adviseur RIVM
  • Arianna Dekker – jeugdarts KNMG
  • Jacinta Butner – jeugdarts KNMG
  • Maaike Kok – jeugdarts KNMG
  • Joanneke van der Marel – lactatiekundige, jeugdverpleegkundige
  • Tessa van Holten – jeugdarts KNMG
  • Mike Blok – kinderarts
  • Jennifer Roseval – arts M+G, jeugdarts KNMG
  • Debbie Velten – logopedist
  • Kirsten Lindenman – jeugdarts KNMG
  • Ellen van Minderhout – orthoptist

Voor wie

Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.

Toelatingseisen

Diploma basisarts*

Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.

* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Bedrijfsarts in bedrijf: jouw bijdrage aan een gezonde bedrijfsvoering

Datum: 9 aug '17

In het kort

Bedrijfsartsen krijgen via hun vele spreekuurcontacten en werkplaatsbezoeken een prachtige dwarsdoorsnede van een bedrijfsorganisatie. Op basis van deze informatie geven zij vakbekwaam advies. Zij hebben oog voor preventie en bewegen zich soepel en vol vertrouwen, ook buiten de spreekkamer. Wil je leren hoe je dit voor elkaar krijgt? Hoe je beter kunt aansluiten bij het bedrijf; hoe je beter in beeld komt als adviseur, zodat ook jouw suggesties voor preventie worden gehoord? Kun je tegen een stootje en wil je groeien? Doe dan deze intensieve module.

Wat je leert

Scherp je adviesvaardigheden aan en groei als bedrijfsarts

Dit is een unieke kans om in korte tijd veel te leren van hoogleraar Rob Blomme van Nyenrode business universiteit en van Etske Kroon, ervaren trainer in professioneel leiderschap. We gaan nader in op ‘wie’ – ‘wat’ – ‘hoe’ je iets wilt bereiken als adviseur, Hoe je effectiever in beeld komt en in bedrijven soepel kunt opereren. Zodat je adviezen over preventie worden gehoord en jij je zelfverzekerd profileert als moderne bedrijfsarts met hart voor de zaak.

Deze module is als bij- of nascholing bedoeld voor de ervaren professional die zich nog beter wil profileren in het bedrijf. Je kunt de module ook volgen in de eindfase, als (keuze-) onderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.

Tijdens deze module krijg je feedback op je handelen, maak je een 2 minuten pitch over jouw meerwaarde als onafhankelijk adviseur voor je bedrijf. Je brengt een vraagstuk in, of projectvoorstel dat je voor ogen hebt voor jouw rol in dat bedrijf, of voor je eigen organisatie. Je wilt iets bereiken, je wilt een verandering op gang brengen, je leert in deze nascholing hoe je het bedrijf in beweging krijgt, zodat verbeteringen worden ingevoerd en preventie werkt.

In een prettige ambiance wissel je ervaring uit en werk je samen met vakbroeders aan groei, zelfreflectie en persoonlijk leiderschap. Aan de hand van het model van Bateson en Dilts en het gedachtengoed van Covey onderzoek je: wie je bent als adviseur; wat je wilt bereiken en hoe je dit doet. Je krijgt feedback van deskundige trainers op je werk als bedrijfsarts adviseur. Docenten gaan in op organisatiekunde en stijlen van beïnvloeding die effectief zijn.  Het resultaat: inzicht in je rol als professional, een advies op maat voor jouw optimale aanpak of inbreng bij dat bedrijf, een oplossing voor een knelpunt dat je hebt ingebracht of een concreet projectplan om te bespreken met de directie van jouw bedrijf.

De module bestaat uit twee blokken van 12 uur (vanaf donderdagmiddag t/m vrijdag) inclusief diner, overnachting, ontbijt en lunch. In het hotel zijn voldoende mogelijkheden voor ontspanning. Het programma heeft vaart en is met een mix aan werkvormen zeer afwisselend. Je wordt voortdurend uitgedaagd tot zelfreflectie. Er zijn momenten van intervisie en feedback met collega’s en oefen je samen onder begeleiding van ervaren trainers. Je werkt aan je eigen projectplan of groeimodel. In het tweede blok train je het presenteren van je plan of profiel, waarop je feedback ontvangt. Na verwerking hiervan heb je als resultaat je eigen projectplan of persoonlijk adviestraject om mee aan de slag te gaan in je bedrijf. Daarna ga je vol inspiratie naar huis met goede suggesties voor de toekomst om je hiermee als adviseur in bedrijf nog beter te profileren!

Na afloop van deze vierdaagse module:

  • weet je hoe je individuele en persoonlijke gezondheidsgegevens anoniem vertaalt naar informatie op groepsniveau. Zo kom je tot een gezond ondernemingsbeleid.
  • heb je je adviesvaardigheden verrijkt.
  • heb je een concreet resultaat voor je eigen praktijk.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Etske Kroon, ervaren HRM-trainer over professioneel leiderschap en hoogleraar Rob Blomme, Nyenrode Faculty.

Voor wie

Bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding) en artsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs en arboprofessionals die hun adviesvaardigheden willen verbeteren en deze willen toetsen aan collega’s.

Toelatingseisen

Geregistreerd als bedrijfsarts (of in de eindfase van de opleiding daartoe).

Video

Bekijk hieronder de video waarin Kitty Meulenbeld  vertelt over hoe bedrijfsartsen kunnen bijdragen aan een gezonde bedrijfsvoering en wat zij nog meer leren tijdens de nieuwe nascholing “Bedrijfsarts in bedrijf” (november 2017). Deze video is opgenomen in juli 2017, op weg naar de bij- en nascholing “Tour de France” van de NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Veranderen, samenwerken en procesmanagement

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.

De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.

De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren

Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ken je de ins en outs van veranderprocessen en samenwerkingsprocessen.
  • kun je deze processen managen.
  • ken je de kracht van een goede samenwerking en
  • weet je waar je persoonlijke kwaliteiten liggen om een hecht partnernetwerk tot stand te brengen en te onderhouden.

Docenten

  • Jaap Walter, P2. Jaap maakt vertalingen op het gebied van strategische opvattingen naar consequenties voor ontwikkeling van bedrijven en gemeenten. Hij promoveert op het ‘levensvatbaar maken van initiatieven’.
  • Carmen Karsters is trainer en coach. Carmen is een inhoudelijk- en communicatief sterke professional die inzicht geeft in zakelijk en persoonlijk proces.

Voor wie

Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.

Ervaringen

Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Uitvoering Sociale Zekerheid in de praktijk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Ben jij als (bedrijfs)arts, arbeidsdeskundige of andere arboprofessional betrokken bij re-integratietrajecten? Dan heb je te maken met de complexe sociale wetgeving rond de beoordeling van arbeidsongeschiktheid. Wil je jouw kennis daarover in korte tijd opfrissen? En voorkomen dat je in relatie tot het UWV voor verrassingen komt te staan? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.

Wat je leert

Leer ‘UWV-proof’ werken

Deze tweedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
In de praktijk komt het herhaaldelijk voor dat het UWV arbeids-(on-)geschiktheidsbeoordelingen en re-integratie-inspanningen anders interpreteert dan door jou werd bedoeld. Dit leidt soms tot onwenselijke discussies of zelfs sancties. Om te voorkomen dat je voor ‘onverwachte verrassingen’ komt te staan, maak je in deze module gedegen kennis met de toetsingscriteria ‘Poortwachter’. Ook krijgt je achtergrondinformatie over het gebruik en de functie van instrumenten als het re-integratieverslag (RIV), het Inzetbaarheidsprofiel (IZP), het Centraal Beoordelings- en Borgingssysteem (CBBS) en de Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) bij re-integratieprocessen. Dit alles met het oog op wat informeel wel ‘UWV-proof werken’ wordt genoemd.
In deze tweedaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Korte inleiding met historisch overzicht.
  • Ziektewet (met arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap en bevalling) en WULBZ.
  • Deskundigenoordeel.
  • Re-integratieverslag en loonsanctie.
  • IVA met verkorte wachttijd, het begrip duurzaamheid.
  • Arbeidsongeschiktheidsbeoordeling in het kader van de WIA.
  • CBBS-functionele mogelijkhedenlijst.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.

Theoretische behandeling vindt plaats in de vorm van hoorcolleges met visuele ondersteuning. Vervolgens oefen je in kleine groepen met voorbeeld- en eigen casuïstiek. In plenaire discussies worden de beschreven beperkingen en mogelijkheden besproken, zodat je de verschillende valkuilen en voetangels kunt vermijden.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je belastbaarheid formuleren (bijvoorbeeld aan de hand van het inzetbaarheidsprofiel) volgende de toetsingscriteria ‘Poortwachter’.
  • ben je bekend met de huidige sociale wetgeving rond arbeidsongeschiktheid.
  • is je kennis geactualiseerd van in te zetten instrumenten.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. P. Cramer, verzekeringsarts en arts Bezwaar en Beroep, verbonden aan het UWV.

Voor wie

Bedrijfsartsen (in opleiding en geregistreerd), basisartsen, arbeidsdeskundigen, ervaren arboverpleegkundigen en andere (arbo-)professionals werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze wet dient als leidraad bij de begeleiding van werknemers en werkgevers in geval van arbeidsongeschiktheid en verzuim. Ben je een startende zorgprofessional en wil je meer kennis en ervaring opdoen met verzuimbegeleiding, arbowetgeving en keuringen? Doe dan de Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding.

Wat je leert

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.

Deze driedaagse module behandelt de basisuitgangspunten en relevante wetsartikelen uit de Arbowet. Daarbij richten we ons op ziekte en arbeidsongeschiktheid. In drie dagen raak je bekend met specifieke aspecten waarmee je als arboprofessional te maken hebt. Bijvoorbeeld de wet- en regelgeving rondom een spreekuur, keuringen en (periodiek) medische onderzoek.
De module is gemakkelijk toegankelijk voor een startende professional. Je volgt het onderwijs na werktijd en wat je leert is direct toepasbaar in de praktijk. Als je wilt, kun je je eigen casus en ervaring inbrengen.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ben je bekend met de arbowetgeving en het publieke stelsel Sociale Zekerheid.
  • heb je inzicht in dienstverlenende taken van een bedrijfsarts op dit werkterrein.
  • ken je de basisbeginselen van sociaal-medische begeleiding en Arbokeuringen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Ineke van Werven, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH
  • Ger Kaldenberg, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH

Voor wie

Startende professionals (bijvoorbeeld basisartsen) die werken op het gebied van verzuimbegeleiding en/of de Arbowetgeving. De organisatie waar zij werken heeft niet de verplichting officieel erkend te zijn als arbodienst.

Toelatingseisen

Diploma basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.