Als JGZ-professional kom je steeds weer nieuwe dingen tegen in de dagelijkse praktijk. Daarom hebben we speciaal voor jou en andere deelnemers aan de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 een nieuwe terugkomdag georganiseerd. Wil jij bijvoorbeeld leren hoe je ouders en jeugdigen kunt begeleiden tijdens een vechtscheiding? En wil je bijgepraat worden over een actualiteit in de jeugdgezondheidzorg? Kom dan naar deze terugkomdag.
Deze terugkomdag is een aanvulling op de zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2016 waren er 5500 vechtscheidingen: ouders gaan uit elkaar, maar samen komen ze er niet uit. Bijvoorbeeld door wederzijdse beschuldigingen en verwijten. Kinderen zijn hier altijd de dupe van. Het aantal vechtscheidingen stijgt jaarlijks. Als JGZ-professional krijg er dus steeds meer mee te maken.
Het ochtendprogramma van deze terugkomdag staat in het teken van dit probleem. Je krijgt inzicht in jouw houding als JGZ-professional. Ook leer je met welke krachten je te maken hebt en hoe je omgaat met waarheidsvinding.
In de middag bespreken we een ander actueel JGZ-onderwerp.
In tegenstelling tot de Introductiecursus beperken we het aantal voorbereidende opdrachten. De kennisoverdracht gebeurt op een interactieve manier, zoals je van ons gewend bent. Daarbij is ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek en ervaringen.
Het onderwijs wordt verzorgd door professionals met ruimschoots ervaring in het vakgebied.
Basisartsen of verpleegkundigen die in 2016 of 2017 de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 hebben gevolgd.
Je hebt de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 gevolgd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als gezondheidsprofessional vergaar je veel kennis. Misschien heb je ook betekenisvolle studies uitgevoerd. Wil jij leren hoe je zorgt dat die informatie bij jouw doelgroep terecht komt? Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen? En wil je inzicht krijgen in de psychologie achter online marketing? Doe dan deze energieke, hands-on module Kennisdelen voor gezondheidsprofessionals.
Je kunt deze eendaagse module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Kennis delen is misschien niet de kern van je werkzaamheden. Maar als je een fantastische interventie hebt ontwikkeld, of een baanbrekend onderzoek hebt uitgevoerd, dan wil je dat mensen dat weten. Zodat zij (en jij!) daar hun voordeel mee kunnen doen. Deze kennisdeling noemen we content marketing. En tijdens deze module leer je precies wat dat inhoudt.
De nadruk ligt deze dag op de praktische toepassing van online content marketing. We leggen uit wat (online) marketing is en je maakt kennis met het 4C model. Je leert nadenken over jouw (potentiële) doelgroepen. Op welke manieren je die optimaal kunt bereiken, en via welke online kanalen.
Daarnaast maakt je kennis met de psychologie achter online marketing. Op basis van de principes van Cialdini leer je hoe je jouw boodschap zo overtuigend mogelijk over de bühne brengt. Met deze kennis op zak, ga je praktisch aan de slag om je eigen kennis te delen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Nico de Jong, online marketing expert bij Onwijs Marketing.
Gezondheidsprofessionals die beter willen leren hoe ze hun boodschap online kunnen delen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je in de public of occupational health en loop je er wel eens tegenaan dat je zaken niet voldoende overtuigend kunt bepleiten? Wil je leren hoe je een (beleids-)stelling verdedigt of juist aanvalt? Doe dan deze eendaagse training debatteren en leer hoe je je visie verwoordt en met argumenten onderbouwt.
Let op: Deze module kent wat aanpak en opbouw betreft, overlap met de module ‘Overtuigend argumenteren’ uit de programma’s van de medische vervolgopleidingen voor artsen milieukunde, tuberculosebestrijding en infectieziektebestrijding. Volg jij een van de betreffende programma’s, maar wil je graag meer oefenen met debatteren, heb je behoefte aan meer verdieping, of wil je nog beter leren reageren op vragen en drogredenen, dan ben je uiteraard van harte welkom om de Training debatteren en discussiëren te volgen!’
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze debattraining is een mooi vervolg op de module Schrijfvaardigheid en argumentatie, waar de nadruk meer ligt op schriftelijke argumentatie.
Waarom zou je willen leren debatteren? Dat is toch meer iets voor politici en juristen die, rap van tong, pleidooien moeten houden? Dat klopt. Maar ook jij, als professional in de publieke gezondheid, bedrijfs- of verzekeringsgeneeskunde, kunt je voordeel doen met aangescherpte verbale vaardigheden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van nieuw beleid voor de werving en selectie van jeugdartsen. Bij het presenteren van een plan voor mediprudentie of het lanceren van een voorstel om ziekteverzuim tegen te gaan.
In deze module leer je debatteren om jouw zaken te bepleiten. Je krijgt training in mondeling argumenteren en adequaat reageren op andermans betoog. De nadruk ligt op redeneren, presenteren en incasseren. Met de geleerde vaardigheden kun je visies en opinies krachtig(er) verwoorden in gesprekken, onderhandelingen, vergaderingen, presentaties, beleidsvoorstellen, notities en adviezen.
Tijdens de debattraining word je ingedeeld in drie groepen met elk een eigen rol: voorstander, tegenstander en jurylid. Het debat wordt gevoerd in een rollenspel waarin je drie tot vier minuten spreektijd krijgt. Daarnaast ga je luisteren, analyseren, improviseren en overleggen met groepsgenoten over de strategie. Ook structureer en beoordeel je de argumentatie van anderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal. Tigrelle is neerlandica, cum laude afgestudeerd in taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica aan de Universiteit van Amsterdam. In 1998 gaf zij haar eerste colleges en postacademische cursussen over schrijven en argumenteren. In 2000 rondde ze haar tweede studie af: Discourse Studies (ook cum laude, ook aan de UvA). Sindsdien doceert ze ook over presenteren, debatteren, onderhandelen en gesprekstechnieken. Ze schreef voor dagblad Trouw, publiceerde de roman Infuus, werkte voor de Hogeschool Journalistiek en leidde stagiaires op tot docent. Ook webteksten, nieuwsbrieven, oefeningen, uitleg, stappenplannen, adviezen en opmerkingen bij andermans teksten behoren tot haar repertoire. Samen met collega-docenten maakt ze e learning-, college- en cursusmateriaal, naadloos afgestemd op de praktijk van de deelnemers. Van advocaten tot verpleegkundigen, van adviseurs tot secretarissen, van beleidsmakers tot studenten, van artsen tot rechters – al dan niet in opleiding. Met als doelstelling: deelnemers relevante inzichten laten opdoen en toepasbare kennis & vaardigheden laten vergroten.
Artsen, beleidsmedewerkers, epidemiologen, gezondheidswetenschappers, leidinggevenden, projectleiders en andere professionals die hun verbale presentatie en argumentatie willen verbeteren. Zij werken in de publieke gezondheidszorg of zijn werkzaam op het terrein van arbeid & gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Tigrelle Uijttewaal
docent
Volop inspiratie!
“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Of het nu gaat om een vaarbewijs, machinistendiploma of rijbewijs: als keuringsarts dien je de basisprincipes van het keuren te kennen. Werk je als arts en wil je leren hoe je tot een weloverwogen en verantwoorde keuring komt? Doe dan deze online basistraining van 3 middagen/avonden.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Deze module is ook een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.
Er bestaat in Nederland geen training waarmee je een medische keuring voor een rijbewijs of ander vervoersdocument leert uitvoeren. Vrijgevestigde (basis-)artsen, huisartsen, bedrijfs- en verzekeringsartsen blijken hier echter wel behoefte aan te hebben. Deze module geeft je inzichten in keuringen, maar met het volgen van deze scholing krijg je geen erkend diploma of certificaat waarmee je bevoegd bent om keuringen uit te voeren.
De module is opgedeeld in drie blokken van vijf uur (16:00 – 21:00 uur). We wisselen interactieve colleges en praktische oefeningen met elkaar af.
Tijdens de eerste bijeenkomst introduceren we een model over risico-denken en komen de basisprincipes van het keuringsvak aan de orde. In de tweede bijeenkomst ligt de focus op de bijzondere vereisten, veiligheidsrisico’s en het keuringsproces voor wegvervoer. Tijdens de laatste bijeenkomst wordt ingegaan op de modaliteiten spoor en water en stellen we de orgaansystemen en zintuigen centraal. Je leert de voornaamste risicovolle aandoeningen en ‘rode vlaggen’ signaleren. Ook krijg je instructie over welke tests nodig zijn, hoe je die verantwoord uitvoert en wanneer doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten (onder voorbehoud):
Artsen (geregistreerd of in opleiding) die zich in een eigen praktijk willen onderscheiden als keuringsarts in de transportsector: bijvoorbeeld huisartsen, sociaal geneeskundigen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs.
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.
De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg.
Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.
In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hartafwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.
De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen binnen de JGZ 0-18 jaar en belangrijke ketenpartners.
Deze module is met name geschikt voor basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. Ook huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg, zijn welkom. Voor startende jeugdverpleegkundigen, die in een inwerk- of omscholingsperiode beter beslagen ten ijs willen komen, bieden we de module Verpleegkundigen maken kennis met de JGZ.
Diploma basisarts*
Om in aanmerking te komen voor een certificaat volg je alle onderwijsdagen en rond je de bijbehorende opdracht af binnen de daarvoor gestelde tijd.
* Physician assistants en verpleegkundig specialisten werkzaam binnen de JGZ mogen deelnemen aan deze module. Echter het niveau en inhoud van de cursus is afgestemd op basisartsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Bedrijfsartsen krijgen via hun vele spreekuurcontacten en werkplaatsbezoeken een prachtige dwarsdoorsnede van een bedrijfsorganisatie. Op basis van deze informatie geven zij vakbekwaam advies. Zij hebben oog voor preventie en bewegen zich soepel en vol vertrouwen, ook buiten de spreekkamer. Wil je leren hoe je dit voor elkaar krijgt? Hoe je beter kunt aansluiten bij het bedrijf; hoe je beter in beeld komt als adviseur, zodat ook jouw suggesties voor preventie worden gehoord? Kun je tegen een stootje en wil je groeien? Doe dan deze intensieve module.
Dit is een unieke kans om in korte tijd veel te leren van hoogleraar Rob Blomme van Nyenrode business universiteit en van Etske Kroon, ervaren trainer in professioneel leiderschap. We gaan nader in op ‘wie’ – ‘wat’ – ‘hoe’ je iets wilt bereiken als adviseur, Hoe je effectiever in beeld komt en in bedrijven soepel kunt opereren. Zodat je adviezen over preventie worden gehoord en jij je zelfverzekerd profileert als moderne bedrijfsarts met hart voor de zaak.
Deze module is als bij- of nascholing bedoeld voor de ervaren professional die zich nog beter wil profileren in het bedrijf. Je kunt de module ook volgen in de eindfase, als (keuze-) onderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde.
Tijdens deze module krijg je feedback op je handelen, maak je een 2 minuten pitch over jouw meerwaarde als onafhankelijk adviseur voor je bedrijf. Je brengt een vraagstuk in, of projectvoorstel dat je voor ogen hebt voor jouw rol in dat bedrijf, of voor je eigen organisatie. Je wilt iets bereiken, je wilt een verandering op gang brengen, je leert in deze nascholing hoe je het bedrijf in beweging krijgt, zodat verbeteringen worden ingevoerd en preventie werkt.
In een prettige ambiance wissel je ervaring uit en werk je samen met vakbroeders aan groei, zelfreflectie en persoonlijk leiderschap. Aan de hand van het model van Bateson en Dilts en het gedachtengoed van Covey onderzoek je: wie je bent als adviseur; wat je wilt bereiken en hoe je dit doet. Je krijgt feedback van deskundige trainers op je werk als bedrijfsarts adviseur. Docenten gaan in op organisatiekunde en stijlen van beïnvloeding die effectief zijn. Het resultaat: inzicht in je rol als professional, een advies op maat voor jouw optimale aanpak of inbreng bij dat bedrijf, een oplossing voor een knelpunt dat je hebt ingebracht of een concreet projectplan om te bespreken met de directie van jouw bedrijf.
De module bestaat uit twee blokken van 12 uur (vanaf donderdagmiddag t/m vrijdag) inclusief diner, overnachting, ontbijt en lunch. In het hotel zijn voldoende mogelijkheden voor ontspanning. Het programma heeft vaart en is met een mix aan werkvormen zeer afwisselend. Je wordt voortdurend uitgedaagd tot zelfreflectie. Er zijn momenten van intervisie en feedback met collega’s en oefen je samen onder begeleiding van ervaren trainers. Je werkt aan je eigen projectplan of groeimodel. In het tweede blok train je het presenteren van je plan of profiel, waarop je feedback ontvangt. Na verwerking hiervan heb je als resultaat je eigen projectplan of persoonlijk adviestraject om mee aan de slag te gaan in je bedrijf. Daarna ga je vol inspiratie naar huis met goede suggesties voor de toekomst om je hiermee als adviseur in bedrijf nog beter te profileren!
Het onderwijs wordt verzorgd door Etske Kroon, ervaren HRM-trainer over professioneel leiderschap en hoogleraar Rob Blomme, Nyenrode Faculty.
Bedrijfsartsen (geregistreerd of in opleiding) en artsen, sociaal geneeskundigen, medisch adviseurs en arboprofessionals die hun adviesvaardigheden willen verbeteren en deze willen toetsen aan collega’s.
Geregistreerd als bedrijfsarts (of in de eindfase van de opleiding daartoe).
Bekijk hieronder de video waarin Kitty Meulenbeld vertelt over hoe bedrijfsartsen kunnen bijdragen aan een gezonde bedrijfsvoering en wat zij nog meer leren tijdens de nieuwe nascholing “Bedrijfsarts in bedrijf” (november 2017). Deze video is opgenomen in juli 2017, op weg naar de bij- en nascholing “Tour de France” van de NSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe geef je een goed sociaal-medisch advies waarbij je rekening houdt met actuele wetgeving en relevante jurisprudentie? Deze tweedaagse module biedt je inzicht in de hoofdlijnen van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de rol van de medisch adviseur: essentieel voor een goed onderbouwd advies.
Kennis van het sociaal medisch domein is essentieel om patiënten of cliënten goed te ondersteunen, hen naar de juiste loketten te verwijzen en inzicht te krijgen in de reikwijdte van het eigen professionele handelen. In deze module staat de Wlz centraal.
Deze module is geschikt om kennis op te doen over de Wlz en de vertaalslag te maken naar de eigen dagelijkse praktijk. De scholing biedt ruimte om ingebrachte casuïstiek te behandelen en verder uit te diepen. Daarnaast komt aan bod hoe jij als professional efficiënt kan bijdragen aan passende zorg vanuit het sociaal medisch domein en specifiek de Wlz.
Besproken wordt wanneer verschillende domeinen (Wmo/Zvw) voorliggende voorzieningen bieden en waar deze elkaar overlappen. Je doet inzicht op over het indicatieproces bij het CIZ, leert wat de rol van de medisch adviseur is bij de indicatiestelling, je krijgt inzicht in bezwaar-/beroepsprocedures en jurisprudentie en leert basis van de afwegingskaders van de Wlz. De financiering van de Wlz en leveringsvormen van zorg worden eveneens besproken.
De leerstof wordt behandeld via presentaties, casuïstiek en oefeningen.
Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.
Het onderwijs wordt verzorgd door Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep) en Maroesja Bron (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ).
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je met veel verschillende partners in complexe samenwerkingsverbanden? Dan loop je vast wel eens aan tegen weerstand of een gebrek aan motivatie. Wil jij de valkuilen in het samenwerkingsproces ontdekken? Wil je daarnaast leren hoe je jouw persoonlijke effectiviteit vergroot, zodat je jouw doelen leert bereiken met behoud van de onderlinge verstandhoudingen? Doe dan deze tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tegenstrijdige belangen, tegenwerkende partijen of botsende persoonlijkheden: al deze factoren staan een goede samenwerking in de weg. Deze module biedt handvatten om daar mee om te gaan en om individuele kwaliteiten te versterken.
De eerste dag van deze module staat in het teken van het samenwerkingsproces. Je wordt ingewijd in de theorieën over procesmanagement en netwerkvorming. Daarnaast leer je technieken om sturing te geven en te managen. Deze technieken worde geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hierdoor leer je te focussen op je eigen situatie en hoe je effectieve samenwerkingsstrategieën kunt ontwikkelen.
De tweede dag staat in het teken van persoonlijke effectiviteit. Hoe kunnen verschillende, individuele krachten in een partnernetwerk de samenwerking bevorderen en versterken? Je ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en leert die van collega’s te herkennen. Ook krijg je les in effectief onderhandelen, waardoor je jouw persoonlijke doelen leert te bereiken zonder goede onderlinge verstandhoudingen te verstoren
Interactieve colleges worden afgewisseld met actieve werkvormen in subgroepen.
Voor professionals met minimaal twee jaar werkervaring, zoals preventiemedewerkers, gezondheidsbevorderaars, verpleegkundigen, projectleiders, artsen Maatschappij en Gezondheid, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en programmamanagers met minimaal twee jaar ervaring in de publieke en bedrijfsgezondheidssector. Bijvoorbeeld bij GGD, GGZ, verslavingszorg, thuiszorg, een landelijke categorale instelling of een ondersteuningsinstituut. Ook andere professionals werkzaam in complexe samenwerkingsverbanden kunnen met deze module hun voordeel doen.
Eerdere deelnemers waren enthousiast over de interactieve werkvormen en de wijze waarop ze de theorie aan hun eigen rol, positie en vaardigheden konden koppelen. Ze waren ook erg te spreken over de gastdocenten, vanwege hun expertise op het gebied van procesmanagement en persoonlijke effectiviteit.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij je kennis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) updaten? In deze tweedaagse module leer je wat de effecten van de wmo op de ondersteuning van mensen met een beperking of psychosociaal probleem zijn. Ook leer je wat de wet betekent voor jouw rol als medisch adviseur.
Vanuit de wmo kunnen gemeenten mensen met een beperking of psychosociale problematiek op individueel niveau ondersteunen. De overheid heeft als uitgangspunt dat mensen eigen verantwoordelijkheid nemen om bij problemen zelf oplossingen te vinden, al dan niet gebruik makend van het sociale netwerk. Pas daarna wordt gezocht naar individuele maatwerkvoorzieningen. Om een juiste verdeling van (schaarse) middelen te maken, is medisch advies nodig.
Voor het geven van een goed medisch advies is het nodig om, naast je medische achtergrond, ook kennis te hebben van de doelstellingen, mogelijkheden en grenzen van deze wet en van aanpalende wetgeving.
De leerstof wordt behandeld door middel van presentaties, discussies, oefeningen en opdrachten.
Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in het sociaal medisch domein.
Het onderwijs wordt verzorgd door Lisette Kwast, arts Indicatie en Advies KNMG.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij als (bedrijfs)arts, arbeidsdeskundige of andere arboprofessional betrokken bij re-integratietrajecten? Dan heb je te maken met de complexe sociale wetgeving rond de beoordeling van arbeidsongeschiktheid. Wil je jouw kennis daarover in korte tijd opfrissen? En voorkomen dat je in relatie tot het UWV voor verrassingen komt te staan? Doe dan deze geaccrediteerde, tweedaagse module.
Deze tweedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde, Verzekeringsgeneeskunde en Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing.
In de praktijk komt het herhaaldelijk voor dat het UWV arbeids-(on-)geschiktheidsbeoordelingen en re-integratie-inspanningen anders interpreteert dan door jou werd bedoeld. Dit leidt soms tot onwenselijke discussies of zelfs sancties. Om te voorkomen dat je voor ‘onverwachte verrassingen’ komt te staan, maak je in deze module gedegen kennis met de toetsingscriteria ‘Poortwachter’. Ook krijgt je achtergrondinformatie over het gebruik en de functie van instrumenten als het re-integratieverslag (RIV), het Inzetbaarheidsprofiel (IZP), het Centraal Beoordelings- en Borgingssysteem (CBBS) en de Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) bij re-integratieprocessen. Dit alles met het oog op wat informeel wel ‘UWV-proof werken’ wordt genoemd.
In deze tweedaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:
Theoretische behandeling vindt plaats in de vorm van hoorcolleges met visuele ondersteuning. Vervolgens oefen je in kleine groepen met voorbeeld- en eigen casuïstiek. In plenaire discussies worden de beschreven beperkingen en mogelijkheden besproken, zodat je de verschillende valkuilen en voetangels kunt vermijden.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. P. Cramer, verzekeringsarts en arts Bezwaar en Beroep, verbonden aan het UWV.
Bedrijfsartsen (in opleiding en geregistreerd), basisartsen, arbeidsdeskundigen, ervaren arboverpleegkundigen en andere (arbo-)professionals werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg.
Ben je een andere professional en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon zodat er accreditatie aangevraagd kan worden.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.