030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Stress als bondgenoot

Datum: 20 okt '21

In het kort

Stress- en burn-out zijn beroepsziekte nummer één. Daarom wordt steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Maar is het echt zo slecht om stress te hebben? Stress kan soms ook heel nuttig zijn. Wil jij leren hoe je stress juist vóór je kunt laten werken zonder de nadelige gezondheidseffecten? Geef je dan op voor deze training!

Wat je leert

Ziekte en uitval door stress- en burn-out kost bedrijven duizenden euro’s per jaar. En met COVID-19 en de veranderingen die die pandemie met zich meebrengt, wordt de veerkracht van werknemers nog meer op de proef gesteld. Daarom wordt er steeds meer gedaan aan stressreductie en preventie. Het is echter een misvatting dat mensen geen stress zouden mogen hebben.

Het hebben van stress is namelijk niet ongezond, het helpt je juist bij het behalen van prachtige uitdagende prestaties! Zoals het binnen de deadline afkrijgen van dat rapport. Of door die extra dienst te draaien. Echter, langdurige stress is daarentegen wél slecht voor je.

Wat als je stress voor je kunt laten werken? Dat je meer over stress leert, zodat je stress kunt inzetten om juist beter om te gaan met jouw energiemanagement? Dat is wat je in deze training leert. Je gaat aan de slag met een persoonlijk actieplan om je eigen energieniveau op pijl te houden, zodat je energiek en vitaal aan het werk blijft.

Na afloop van deze module

  • kun je uitleggen wat stress is en hoe het je lichaam beïnvloedt.
  • kun je benoemen wat de eigen energievreters en -gevers zijn.
  • heb je zelfkennis over kwaliteiten die je kunt inzetten om meer energie te krijgen uit werk.
  • weet je hoe je kunt omgaan met je mindset en het gevoel van invloed kunt vergroten.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health

Docenten

  • Marieke Verhoeven, Werkgeluk trainer en loopbaancoach bij Verhoeven Coaching en PlanHR.
  • Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze module kozen. Dat was omdat zij meer wilden weten over:

  • Wat is het verschil tussen stress, burn-outklachten en een echte burn-out?
  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Tevel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Seksuele gezondheid voor artsen

Datum: 19 jul '21

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundig specialist op het Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD? Wil jij je blik verbreden van de hulpvraag van een individuele cliënt naar het bredere public health perspectief en hierbij ook oog krijgen voor de samenhang tussen de preventie en behandeling van soa en seksualiteitshulpverlening? En wil je meer leren over de achtergronden van de diagnostiek en behandeling van de meest voorkomende soa? En ben je benieuwd hoe je je cliënten kunt ondersteunen bij gedragsverandering met behulp van het Soa Aids gespreksmodel? Volg dan de module Seksuele gezondheid voor artsen.

Deze module is een onderdeel van het opleidingstraject arts seksuele gezondheid. Dit traject bestaat naast deze module uit de Algemene Scholing Aanvullende Seksuele Hulpverlening (AS-ASH) van Rino Amsterdam en Rino groep Utrecht en de driedaagse basistraining Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding ontwikkeld door Soa Aids Nederland. Daarnaast is deze module onderdeel van de Opleiding arts infectieziektebestrijding.

De module is door de NSPOH en Soa Aids Nederland (SANL) herontwikkeld en bestond eerder uit de Startmodule ASG: het public health perspectief en de Vervolgmodule ASG: soa-bestrijding voor artsen.

Wat je leert

De regionale Centra voor Seksuele Gezondheid bieden laagdrempelige zorg. Ze richten zich op sociaal kwetsbare doelgroepen met een hoog risicogedrag en een verhoogd risico op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa).

In deze module staan we stil bij de context en het krachtenveld waarin de CSG opereren. Waarom is de aanvullende seksuele gezondheidszorg (ASG) zo georganiseerd en wat betekent dit voor jouw werk? Welke taken en bevoegdheden heb jij en hoe werk jij hierin als arts of verpleegkundig specialist samen met de andere professionals op het CSG? We gaan in op de verschillende doelgroepen van de ASG-regeling. Hierdoor leer je individuele signalen tijdens een consult vertalen naar populatiegerichte risico’s en trends waardoor je deze in het bredere perspectief van de public health kunt plaatsen en gerichte interventies kunt inzetten.

Daarnaast krijg je inzicht in de samenhang tussen soa- en seksualiteitshulpverlening. Want achter een soa-vraag zit vaak een seksualiteitsvraagstuk – en vice versa. In de spreekkamer kunnen beide vraagstukken dan ook niet los van elkaar worden bezien. Hiervoor krijg je een introductie op seksuologische vraagstukken.

Daarnaast besteden we in deze module uitgebreid aandacht aan de medische theorie over seksueel overdraagbare aandoeningen. De nadruk ligt hierbij op gonorroe, chlamydia (inclusief lgv), syfilis, hiv en hepatitis B. De vijf soa waar binnen de regionale soa-centra in het kader van de regeling ASG na triage op getest en behandeld wordt. Maar ook ander soa komen aan bod. Via een syndromale benadering verdiep je je kennis over de ziektebeelden, diagnostiek en behandeling.

Ook gaan we in op de verschillende aspecten van het consult seksuele gezondheid. Hierbij komen o.a. gespreks- en consultvoering, en de seksuele en seksuologische risicoanamnese aan bod. Je leert in een e-learning over de basisbeginselen van de motiverende gespreksvoering en oefent deze met virtuele cliënten. Tijdens diverse onderdelen van deze module ga je deze vaardigheid nog nader oefenen, bijvoorbeeld bij het onderdeel partnermanagement.

Hoe je leert

Deze module is blended vormgegeven. In de voorbereiding maak je zelfstandig een start met het aanleren en verwerken van nieuwe kennis, onder andere door middel van het lezen van literatuur, het bekijken van video’s en het maken van opdrachten. Hierdoor is tijdens de les meer tijd voor verdieping, verbinding met de dagelijkse praktijk en uitwisseling met andere deelnemers. Dit betekent wel dat een goede voorbereiding van jou als deelnemer essentieel is om daadwerkelijk in de les ook die verdiepingsslag te kunnen maken.

De totale studiebelasting inclusief contacturen bedraagt 54 uur. Dit betekent dat je per onderwijsdag ca. 3 uur besteed aan voorbereiding. Je sluit de module af met een kennistoets over soa.

Maar leren gebeurt natuurlijk met name op de werkvloer. Daarom neemt een ervaren collega minimaal twee keer een Korte praktijkbeoordeling (KPB) bij je af tijdens het spreekuur.

Na het succesvol afronden van deze zesdaagse module kun je:

  • uitleggen hoe de ASG in Nederland is georganiseerd en welke betekenis dit heeft voor het triage- en testbeleid en de seksualiteitshulpverlening.
  • hierbij de vertaling maken naar de meer algemene betekenis voor de infectieziektebestrijding en de public health in het algemeen.
  • een differentiaaldiagnose op het gebied van soa opstellen bij een cliënt met klachten.
  • gericht diagnostiek aanvragen en interpreteren.
  • de belangrijkste soa volgens protocol behandelen en preventieve maatregelen inzetten.
  • de principes van partnerwaarschuwing en partnerbehandeling uitleggen.
  • uitleggen welke samenhang er is tussen de soa- en seksualiteitshulpverlening.
  • cliënten op beginnend niveau via counseling op maat motiveren voor gedragsverandering.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door docenten bekend met of werkzaam in de aanvullende seksuele gezondheidszorg.

  • Hanna Bos, arts maatschappij + gezondheid Soa Aids Nederland
  • Angelita Casanovas, kwaliteitsfunctionaris CSG GGD Amsterdam
  • dr. Selwyn Lowe, internist-infectioloog MUMC
  • dr. Dirk Posthouwer, internist-infectioloog MUMC
  • Carien Manuels, arts-seksuoloog GGD Amsterdam
  • dr. Vigfús Sigurdsson, dermatoloog UMC Utrecht
  • Colette van Bokhoven – Rombouts, arts M+G, GGD Gelderland Zuid
  • Dr. Karlijn Kampman, arts M+G GGD Twente
  • Paul Zantkuijl, strategisch adviseur doelgroepen, Soa Aids Nederland
  • dr. Clarissa Vergunst, dermatoloog GGD Amsterdam.

Voor wie

Artsen en verpleegkundig specialisten die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundig specialisten die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze module vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan de module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

  • BIG-registratie als basisarts.
  • BIG-registratie als verpleegkundig specialist.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Jobcrafting: zelfsturing in je werk

Datum: 5 mei '21

In het kort

Een leukere baan zonder weg te gaan. Vergroot je werkplezier door te jobcraften. Medewerkers die jobcraften zijn gelukkiger en meer bevlogen, doordat ze de regie pakken in het werk. Klinkt je dat als muziek in de oren? Doe dan mee met de training Jobcrafing: zelfsturing in je werk.

Wat je leert

Richt je functie zo in dat je je talenten optimaal inzet en ontwikkelt

Het optimaal benutten van talenten staat centraal bij jobcraften. Je kunt jobcraften ook omschrijven als ‘sleutelen aan je baan’, of zoals ze het in België mooi noemen: baanboetseren’. Tijdens deze module gaan we kritisch kijken naar de manier waarop je je baan invult met als doel de functie zo in te richten dat je talenten optimaal worden ingezet en ontwikkeld. Daarbij leer je over de vier verschillende niveaus van jobcraften. Aan het einde van de workshop heb je meer inzicht in jouw talenten en ga je naar huis met een “persoonlijk crafting plan” om direct toe te kunnen passen op het werk.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen hoe je meer plezier uit het werk kan halen.
  • kun je werken aan een persoonlijk craftingplan.
  • kun je benoemen wat jouw talenten, energievreters en gevers zijn.
  • kun je benoemen hoe je meer energie uit je werk kunt halen.

Voor wie

Professionals in occupational en public health.

Docent

Marieke Verhoeven is gecertificeerd life- en loopbaancoach en eigenaresse van Verhoeven Coaching. Haar expertisegebieden zijn omgaan met stress, vergroten van werkgeluk en veerkracht.

Toelatingseis

HBO werk- en denkniveau.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Het recept voor online interactie

Datum: 18 feb '21

In het kort

Online werken, we ontkomen er niet meer aan. De basale dingen lukken nu waarschijnlijk wel. Maar hoe zit dat met grotere overleggen? Voorlichtingen of onderwijs verzorgen? Hoe houd je dit levendig en effectief? Hoe zorg je voor interactie als iedereen naar een schermpje kijkt? In deze module delen wij hét recept voor online interactie!

Wat je leert

Houd je online meeting levendig en effectief

Iedereen heeft het al eens meegemaakt. Lange online sessies waarin veel informatie wordt gedeeld, weinig pauze is ingelast en mensen die allemaal afwachtend naar hun scherm staren als er een vraag wordt gesteld aan het publiek. Dat zijn vermoeiende en ook niet heel effectieve bijeenkomsten. Daardoor zie je er misschien tegenop om zelf een online bijeenkomst te faciliteren. Dat is zonde, want het kan echt anders!

In deze module gaan we praktisch aan de slag met het ontwerpen en geven van online interactieve bijeenkomsten. Wat zijn de basisprincipes? En waar houd je allemaal rekening mee in de voorbereiding? Welke simpele ‘trucjes’ bestaan er om deelnemers te activeren en de betrokkenheid te verhogen?

Geef je in de nabije toekomst een voorlichting of verzorg je onderwijs? Tijdens deze module krijg je de ruimte om aan de slag te gaan met het creëren van meer interactie in jouw eigen online bijeenkomst. Dus je leert niet alleen hoe het moet, je gaat ook naar huis met een concreet product waar je mee aan de slag kan.

Tot slot krijg je tijdens de module de mogelijkheid om met andere deelnemers tips en tricks uit te wisselen over wat wel en niet goed werkt.

Let op: we gaan in deze module niet uitgebreid in op de technische functionaliteiten van bijvoorbeeld Zoom of Teams. Basiskennis met deze programma’s is gewenst.

Na afloop van deze module

  • kun je verschillende vaardigheden inzetten om deelnemers actief te betrekken bij jouw online bijeenkomst.
  • kun je passende online werkvormen kiezen bij jouw online bijeenkomst die interactie met en tussen de deelnemers uitlokken.
  • kun je de basisprincipes van het geven van online interactieve bijeenkomsten toepassen.
  • weet je waarmee je rekening moet houden bij het voorbereiden van een online bijeenkomst.
  • heb je geoefend met het ontwerpen en ontwikkelen van een interactieve bijeenkomst.

Voor wie

Professionals in occupational en public health die willen leren hoe je online meer interactie creëert in bijeenkomsten en/of onderwijs.

Docenten

  • Merle Vrooijink – opleider/adviseur NSPOH
  • Marleen Mulder – opleider/adviseur NSPOH

Toelatingseis

Basiskennis van de functionaliteiten van online programma’s als Teams en/of Zoom zijn vereist. Twijfel je of jouw basiskennis voldoende is? Neem dan contact op met Aafke Nijhuis.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,2.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Helder denken over doelen

Datum: 30 jun '20

In het kort

Heb je een ambitieus doel voor ogen voor jouw team of organisatie, maar raak je verstrikt in de uitwerking? Gun jezelf het plezier van deze masterclass, waarin je leert te werken met een Doelenladder.

Wat je leert

De Doelenladder: handig, voor iedereen die plannen maakt, of het nou gaat om beleid, lobby of implementatie.

Doelenladders zijn hulpmiddelen om grote doelen uit te werken naar kleinere doelen en activiteiten, zonder je blind te staren op de makkelijkste route. Door gebruik te maken van doelenladders, kun je effectief ambities vertalen naar een concreet en logisch plan, en kun je onderbouwen waarom je bepaalde keuzes wel en niet hebt gemaakt.

Door verbanden te begrijpen tussen hoofd- en subdoelen, krijg je beter overzicht over de haalbaarheid van je plan. En door niet alleen je eigen maar ook andermans doelenladders te bekijken, leer je welke valkuilen snel gemaakt zijn. Zodat je daarna je eigen plan kan verbeteren.

Tijdens deze module werken we plenair en in groepjes. Op beide dagen starten we met een introductie over doelen, hun onderlinge verband en veel voorkomende valkuilen. Daarna oefenen we in kleine groepjes met het denkgereedschap en bespreken we plenair de vragen die zijn ontstaan.

Je werkt in deze masterclass aan de hand van een opdracht, die je vooraf maakt over een eigen casus.

Na afloop van deze masterclass kun je:

  • doelen helder formuleren en ordenen
  • verbanden uitleggen tussen de doelen
  • doelen meetbaar maken
  • andermans plannen beoordelen op basis van logica.

Voor wie

Deze masterclass is geschikt voor iedereen die ambities wil vertalen naar effectieve plannen, zoals sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam op het gebied van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie, zoals beleidsmedewerkers en onderzoekers.

Vooropleiding

HBO werk- en denkniveau

Docent

Drs Gertrude van Driesten MPH, De Denkacademie / De Argumentenfabriek.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.

Uitspraken van deelnemers aan een eerdere doelensessie over lobby:

  • “Deze masterclass heeft me geholpen hoofd- van bijzaken te onderscheiden.”
  • “Deze masterclass heeft me laten zien dat er meer mogelijkheden waren dan ik dacht, om mijn doel te bereiken.”
  • “Ik kan de doelenladders goed gebruiken om mijn gedachten te ordenen en keuzes te onderbouwen”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning Kennis over Covid-19

Datum: 16 mrt '20

In ’t kort

Alle GGD’en in Nederland werken op volle kracht om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op artsen, verpleegkundigen en co-assistenten die niet werkzaam zijn binnen de infectieziektebestrijding. Zij kunnen worden ingezet bij de bron- en contactopsporing en om vragen van burgers te beantwoorden.

Door het volgen van deze e-learning krijg je de benodigde achtergrondkennis om deze taken te kunnen uitvoeren.

Wat je leert

Deze achtergrondkennis helpt je bij taken om verspreiding van Covid-19 tegen te gaan

Door deze e-learning krijg je inzicht in hoe de infectieziektebestrijding in Nederland is georganiseerd en hoe tijdens een uitbraak het proces van risico-inschatting en besluitvorming over de te nemen maatregelen in zijn werk gaat.

Aan de hand van wat we nu weten over de transmissie van Covid-19 leer je hoe het virus wordt overgedragen en welke interventies, zoals hygiënemaatregelen genomen kunnen worden.

Daarnaast leer je over de symptomen en het ziekteverloop van Covid-19 en welke risicogroepen een grotere kans lopen op complicaties wanneer ze het virus hebben opgelopen.

Ook leer je wat bedoeld wordt met de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht.

Resultaat

Na afloop van deze e-learning Kennis over Covid-19:

  • kun je in globale termen uitleggen hoe de infectieziektebestrijding en outbreak management in Nederland georganiseerd is.
  • kun je de basisprincipes van de infectieziektebestrijding op beginnend niveau toepassen op Covid-19.
  • kun je vragen van het publiek over het klinisch beeld, de transmissie en preventie, zoals hygiëne maatregelen, met betrekking tot Covid-19 beantwoorden.
  • kun je uitleggen hoe de bron- en contactopsporing bij Covid-19 in zijn werk gaat.
  • kun je uitleggen hoe een besmetting met Covid-19 verloopt en welke groepen een grotere kans lopen op het krijgen van complicaties.
  • kun je uitleggen wat de termen thuisisolatie, quarantaine en medisch toezicht inhouden en wanneer hier toe wordt overgegaan.

Voor actuele informatie over Covid-19 verwijzen wij naar het RIVM.

Voor wie

Deze e-learning is bedoeld voor artsen en verpleegkundigen die niet werkzaam zijn in de infectieziektebestrijding, maar die in verband met de uitbraak van Covid-19 wel ingezet worden in de bestrijding van deze uitbraak. Dit kan gaan om bijvoorbeeld taken in de bron- en contactopsporing of om het (telefonisch) beantwoorden van vragen van het publiek over dit coronavirus. 

Benodigde tijd

Het doorlopen van deze e-learning kost ongeveer 30 minuten.

Docenten

Deze e-learning is in samenwerking met het RIVM ontwikkeld door:

  • Jeannette de Boer, arts M&G, opleidingsmanager NSPOH
  • Hans Beks, arts M&G, GGD Gelderland Midden
  • Henriëtte ter Waarbeek, arts M&G, GGD Zuid Limburg
  • Heleen van Deuzen, onderwijskundige NSPOH
  • Tamara van Keulen, opleider/adviseur NSPOH
  • Joanneke Krämer, onderwijskundige NSPOH
  • Jenneke van Rheenen, manager bedrijfsvoering NSPOH.

Inschrijven

Toegang tot de e-learning krijg je na ongeveer een uur na inschrijving.

Niet geaccrediteerd

De e-learning is niet geaccrediteerd en na voltooiing ontvang je geen certificaat.

Contact

Ervaar je problemen met de e-learning? En kom je er niet uit? Stuur dan een e-mail naar info@nspoh.nl.
Heb je een vraag over onze opleidingen, bij- en nascholing of incompany trainingen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Mindfulness in de spreekkamer

Datum: 30 aug '19

In het kort

Werk je als arts en wil je leren wat mindfulness is? Waarom het zo effectief is en hoe je het inzet voor jezelf of je patiënten? Doe dan deze tweedaagse module en leer via theoretische informatie, uitgebreide ervaringsoefeningen en een prachtige omgeving het MBSR-programma kennen.

Wat je leert

MBSR: de technieken, de effecten en de wetenschap

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.

Verschillende studies tonen aan dat mindfulness programma’s een gunstig effect heeft op angst, depressie en pijnklachten. De effectiviteit van de interventie is vergelijkbaar met het effect van medicamenteuze, fysieke of cognitieve behandelingen.

Maar wat houdt mindfulness precies in en wat is het juist niet? Wat bepaalt de effectiviteit en hoe kun je de kennis uit het mindfulness-based stress reduction-programma, oftewel het MBSR-programma, of de onderdelen erva,n toepassen in de spreekkamer en daarbuiten? Deze vragen beantwoorden we in de module Mindfulness in de spreekkamer.

In twee dagen ontdek je al varend over Waddenzee hoe mindfulness bij jou werkt en hoe je het kunt gebruiken in je werk als arts.

Na de ontvangst in Harlingen varen we richting Vlieland. Tijdens de vaart doe je de eerste oefeningen. We bespreken de actuele stand van de wetenschap rond mindfulness en we doen verschillende ervaringsoefeningen die zijn afgestemd op de unieke eigenschappen van de Waddenzee. Onderdeel van het programma is een wandeling in aandacht, over de bodem van de zee. Na een overnachting aan boord van de platbodem varen we terug naar Harlingen. Tijdens de vaart doen we wederom een aantal oefeningen uit het MBSR-programma. Je leert hoe aandacht je beleving kleurt en hoe je mindfulness in de spreekkamer kunt toepassen.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je mindfulness-oefeningen toepassen in jouw spreekkamer.
  • weet je hoe je mindfulness voor jezelf en voor patiënten kunt inzetten.
  • kun je beschrijven wat de wetenschappelijke actualiteit is van mindfulness-programma’s.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Sylvia Beijen, bedrijfsarts en opleider/adviseur NSPOH.

Voor wie

Voor alle artsen, zoals sociaal geneeskundigen, artsen maatschappij en gezondheid en huisartsen.

Toelatingseisen

Je bent basisarts.

Praktische informatie

Weer en getij bepalen de inhoudelijke volgorde van de onderdelen. De dagen worden ingedeeld in 3 leersessies van ieder 2 uur. Tussendoor is er tijd voor jezelf en ontspanning? Op het schip slaap je in een hut. Koffie, thee en maaltijden zijn inbegrepen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering (oefenmodule)

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test.

Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets

Het oefen assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De meerkeuzetoets bestaat uit 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.

Je hebt 2 weken onbeperkt toegang tot de meerkeuzetoets en je resultaten zijn direct zichtbaar.

Met dit oefen assessment bereid je je voor op de complete E-learning assessment motiverende gespreksvoering waarmee je – bij een voldoende eindbeoordeling – een certificaat van basisbekwaamheid ontvangt.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

E-learning assessment motiverende gespreksvoering

Datum: 28 aug '19

In het kort

Uniek in Nederland! Stel nu je kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering vast. Doe de test, upload een eigen gespreksfragment en ontvang een certificaat van basisbekwaamheid.
Bekijk vóór inschrijving de gratis demo (log in met gebruikersnaam demomgv en wachtwoord: Demomgv2021!)

Wat je doet

Meerkeuzetoets en beoordeling van gespreksfragment

Het assessment is gebaseerd op het derde boek van Miller en Rollnick over motiverende gespreksvoering en is getest en gevalideerd.

De test bestaat uit twee delen die elk voor 50% meetellen in het resultaat:

  1. Het eerste deel bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen die zijn gekozen uit een verzameling van 220 gevalideerde items. Een deel van de vragen bevat videofragmenten.
  2. Voor het tweede deel upload je je eigen audiofragment. Dat wordt beoordeeld op basis van de MITI 4.2.1. (Motivational Interviewing Treatment Integrity), een instrument waarmee wordt vastgesteld hoe goed een professional motiverende gesprekstechnieken toepast.

De resultaten van de meerkeuzetoets zijn direct zichtbaar. Het duurt ongeveer 3 weken voor je de beoordeling van jouw gespreksfragment ontvangt. Bij een voldoende eindbeoordeling ontvang je een certificaat van basisbekwaamheid.

Wil je jouw motiverende gesprekstechnieken verder ontwikkelen? Kies dan voor de oefenmodule van de e-learning assessment motiverende gespreksvoering. Daarmee kun je 2 weken onbeperkt het eerste deel van het assessment oefenen.

Praktische informatie

De kosten van deze e-learning betaal je direct via iDeal tijdens de inschrijving. Daarna ontvang je een e-mail. Daarin lees je hoe je de e-learning opent.

Ontwikkelteam

Het online assessment motiverende gespreksvoering is (met bijdragen van leden van het MINT-NL) ontwikkeld door de volgende specialisten:

  • Prof. dr. G. Schippers (grondlegger motiverende gespreksvoering in Nederland)
  • dr. J. de Jonge
  • drs. M. Merkx
  • drs. E. Baron
  • drs. F.J.M. Vlek.

Voor wie

Voor professionals die in hun werk motiverende gespreksvoering daadwerkelijk en aantoonbaar willen toepassen.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Raak de kern in tijden van crisis

Datum: 23 aug '19

In het kort

Vind jij het moeilijk om aan die bezorgde ouders uit te leggen wat er aan de hand is met die uitbraak van die infectieziekte? Of om de schokkende conclusies van jouw (epidemiologisch) onderzoek aan het college van B&W te presenteren? Doe dan deze training en leer hoe je in een crisissituatie je boodschap effectief kunt afstemmen op de doelgroep.

Wat je leert

Zo leer je effectief presenteren in een crisissituatie

Je kunt deze training volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Een verhaal is zoveel waard als de manier waarop jij het presenteert. Ouders, inwoners en bestuurders willen natuurlijk allemaal het naadje van de kous weten. Maar meestal ontbreekt de tijd om alles te vertellen wat je weet. En mocht je die tijd wel krijgen, dan loop je de kans dat je ze overlaadt met een wirwar aan feiten, omstandigheden en verklaringen. Met als gevolg verwarring in plaats van opheldering.

In deze training leer je hoe je van een ingewikkelde situatie of gebeurtenis snel en eenvoudig een helder verhaal maakt en deze effectief kunt presenteren.

Juist als het spannend wordt, betekent effectief presenteren dat je goed selecteert welke informatie je wilt overdragen. Daarbij is het belangrijk dat je aansluit bij de dominante vragen van de doelgroep en een verhaallijn kiest waarin je je publiek kunt meenemen. Hoe je dat doet, bespreken we tijdens de eerste, halve dag van de training.

Thuis werk je de verhaallijn van je eigen casus uit naar een korte presentatie of pitch. Tijdens de tweede dag draag je die voor en ontvang je feedback van de trainer en de andere deelnemers. Hun tips en verbeterpunten verwerk je in jouw verhaal. Na de lunch presenteer je nog een keer.

Als er veel deelnemers zijn, dan splitsen we de groep tijdens de tweede dag op en vinden de presentaties parallel plaats. Op deze manier leer je zo efficiënt mogelijk wat effectief presenteren inhoudt.

Na afloop van deze module van anderhalve dag kun je:

  • uitleggen waarom een doelgroep-analyse belangrijk is.
  • je presentatiestijl aanpassen aan de doelgroep.
  • beargumenteerd keuzes maken in de informatie die je opneemt in je presentatie.
  • een kernboodschap opstellen, afhankelijk van de situatie en de doelgroep.
  • een verhaallijn opbouwen en deze koppelen aan een invoelbare emotie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Arian Kuil, communicatieadviseur en mediatrainer.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundigen werkzaam in de publieke gezondheidszorg. Daarnaast is de module interessant voor beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere professionals die regelmatig presenteren over gebeurtenissen of situaties met mogelijk een grote maatschappelijke impact.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

HBO- denk en werkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.