030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Informatiebijeenkomst 1e en 2e Fase jeugdarts

Datum: 24 mei '22

Vanaf 1 februari t/m 7 maart 2023 kun je solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste fase opleiding jeugdarts en voor de tweede fase opleiding arts maatschappij + gezondheid.

Wij kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt voordat je besluit te solliciteren. Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je nog vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open avond, online.

Aanwezig om je te informeren en al je vragen te beantwoorden tijdens deze bijeenkomst zijn:

  • Nathalie Leeuwenburgh, opleider TNO en praktijkopleider.
  • Maarten Remmers, aios M+G 2e
  • Mindel Koenders, aios M+G 1e
  • Lineke Dogger, opleider NSPOH.

Programma

  • 19:30 – 19:40 uur: Uitleg over de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg
  • 19:40 – 20:30 uur: Gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Bovendien kun je in deze leeromgeving nu al vragen stellen, als je die hebt. Dan zorgen we ervoor dat ze aan bod komen tijdens de bijeenkomst.

Meld je aan!

Wij hopen je te zien!

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Informatiebijeenkomst opleiding vertrouwensarts

Datum: 24 mei '22

In het kort

In maart 2024 start een nieuw cohort van de opleiding vertrouwensarts. Zowel pas afgestudeerde basisartsen als artsen die meerdere jaren werkervaring hebben, kunnen de benodigde sociaal-medische expertise op het gebied van kindermishandeling en huiselijk geweld opdoen door deze gesubsidieerde opleiding te volgen bij de NSPOH.

Vanaf 1 augustus t/m 7 september 2023 kun je solliciteren naar een opleidingsplek voor de opleiding tot vertrouwensarts. Heb je nog vragen voordat je besluit te solliciteren? Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je nog vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open informatiebijeenkomst, online.

Docenten

Aanwezig om je te informeren en al je vragen te beantwoorden tijdens deze bijeenkomst zijn:

  • Lia Jak, instituutsopleider NSPOH.
  • Een opleider/adviseur NSPOH.
  • Een aios vertrouwensarts.

Programma

  • 20 minuten: uitleg over de opleiding tot vertrouwensarts.
  • 40 minuten: gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden en Zoom

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop op deze pagina. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Verhinderd?

Ben je verhinderd op deze datum, maar wil je wel meer informatie? Mail ons dan via opleidingva@nspoh.nl.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

NSPOH wintercongres en NSPOH zomercongres

Datum: 4 mrt '22

In het kort

In Nederland kennen we een diverse samenleving. Deze diversiteit brengt kansen en uitdagingen met zich mee, zo ook in het werkveld van de sociale geneeskunde. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we recht doen aan de uiteenlopende behoeften van cliënten, patiënten, collega’s, gemeenschappen, én die van onszelf?

Het NSPOH Wintercongres biedt een platform om kennis, ervaringen en inzichten te delen over diversiteit en wat dat betekent voor jou en jouw werk binnen sociale geneeskunde.

Programma

Ons programma bestaat uit inspirerende lezingen, interactieve workshops en paneldiscussies over onderwerpen als interculturele communicatie, gender en gezondheid, neurodiversiteit, en zorg voor kwetsbare groepen. Het volledige programma wordt binnenkort bekendgemaakt, je kunt je al wel vast inschrijven voor het congres.

Praktische informatie

Deelname is online, via Zoom, van 9.30 uur tot 16.30 uur.

Naar een rookvrije generatie: nieuwe kansen en mogelijkheden?

Datum: 22 feb '22

In het kort

Gezamenlijk een rookvrije generatie creëren? Als public health professional werk je vast graag mee aan dit ambitieuze doel. Over de hele wereld wordt al succesvol beleid gevoerd om de jeugd zoveel mogelijk rookvrij op te laten groeien. Wil jij weten wat hierin werkt en ook nadenken over hoe jij met jouw organisatie het verschil kunt maken? Doe dan mee met deze unieke module op Wereld niet roken dag!

Wat je leert

Uitbreiding van rookvrije zones: Hoe beschermt dit kinderen en wat is er voor nodig om ze in Nederland in te voeren?

Op 31 mei is het Wereld niet roken dag. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien. In Nederland is daarom veel steun voor de Rookvrije Generatie. We weten uit onderzoek dat een rookvrije omgeving de gezondheid van kinderen kunnen verbeteren. Hierdoor worden minder kinderen te vroeg geboren of opgenomen in het ziekenhuis met astma of een longontsteking. Hoewel in Nederland op lokaal initiatief ziekenhuizen, schoolpleinen en speeltuinen rookvrij worden gemaakt, is hiervoor nog geen landelijk beleid. Ook mag op veel plekken nog steeds gerookt worden in de buurt van kinderen, zoals bijvoorbeeld in de auto, op terrassen, stranden en balkons. Wat kunnen we doen om meer rookvrije plekken te creëren om kinderen te beschermen?

In deze bijzondere eendaagse module leren we van landen waar plekken rookvrij zijn gemaakt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar roken is verboden in de auto als er kinderen bij zijn. Of in Kyoto in Japan, waar je in de binnenstad niet mag roken op straat. In hoeverre is dit ook in Nederland wenselijk en mogelijk? Hoe kunnen die rookvrije zones dan het beste worden ingevoerd en gehandhaafd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen goed begrijpen waarom rookvrije plekken zo belangrijk zijn?

We presenteren en bediscussiëren recente onderzoeksresultaten over de invoering van rookvrije gebieden in Nederland en het buitenland om kinderen en volwassenen optimaal te kunnen beschermen en gezond te houden. Ook over hoe mensen in de samenleving denken over deze rookvrije plekken, en waarom dit ook in Nederland zou kunnen werken, of waarom juist niet.

Je gaat naar huis met concrete ideeën over hoe jij vanuit jouw rol en met jouw organisatie het verschil kunt maken op weg naar een rookvrije generatie.

Na afloop van deze module heb je:

  • kennis van hoe verschillende landen succesvol beleid voeren om meer plekken rookvrij te maken.
  • inzicht in wat in Nederland nog nodig is om meer rookvrij plekken te genereren.
  • ideeën gevormd over hoe jij met jouw organisatie kan werken aan een rookvrije generatie

Voor wie

Deze module is voor gezondheidsbevorderaars, public health professionals, beleidsmakers, gezondheidsfondsen, onderzoekers, bestuurders van bijvoorbeeld ziekenhuizen en scholen en andere professionals die zich bezig houden met beleid rondom stoppen met roken.

Docenten

  • Dr. Jasper Been – Erasmus MC.
  • Dr. Roel Lutkenhaus – New Momentum B.V.
  • Prof. dr. Brigit Toebes – Rijksuniversiteit Groningen.
  • Prof. dr. Martine Bouman – Centrum Media & Gezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

CBRN

Datum: 4 jan '22

In het kort

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught.  Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:

  • Coördinatiecentrum Expertise Arbeidsomstandigheden en Gezondheid (CEAG),
  • Defensie Gezondheidszorg Organisatie, te Doorn

Wat je leert

Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.

In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.

Voor wie

Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen  IZB/MMK/TBC.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump, arts  maatschappij en gezondheid
  • Frans Vlek, opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Jeannette de Boer, opleidingsmanager/instituutsopleider NSPOH

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding – Eindhoven

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump – Arts Maatschappij en Gezondheid
  • Frans Vlek – opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Nog bekend te maken epidemioloog

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Introductiescholing Infectieziektebestrijding – Zwolle

Datum: 8 nov '21

In het kort

GGD’en hebben de afgelopen jaren veel basisartsen in dienst genomen voor de uitvoering en coördinatie van de bron- en contactonderzoeken, de vaccinatiestraten en de teststraten. Deze tweedaagse module is bedoeld om die basisartsen wat meer inzicht te geven in de context waarbinnen zij werken en meer kennis te geven over de algemene infectieziektebestrijding.

Wat je leert

Tijdens deze module gaan we in op de organisatie, actoren, wet- en regelgeving, en epidemiologische kant van de infectieziektebestrijding. Dag 1 staat in het teken van de basisprincipes van de infectieziektebestrijding en het wettelijk kader waarop dit werk is gebaseerd. Dag 2 bestaat uit twee delen: algemene kennis over epidemiologie, en bewustwording en oefening rond risicocommunicatie. Voor beide dagen geldt dat kennisoverdracht én toepassing centraal staan. Naast kennis en vaardigheden is er ook aandacht voor uitwisseling en kennismaking met elkaar en met een aantal experts.

Na afloop van deze tweedaagse module kun je:

  • de transmissieketen van verschillende infectieziekten herkennen.
  • toelichten welke interventies voorhanden zijn om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen.
  • verschillende risico’s van (verspreiding van) infectieziekten tegen elkaar afzetten.
  • benoemen hoe individuele en collectieve gezondheidszorg in perspectief van elkaar verschillen.
  • de wettelijke kaders waarbinnen infectieziektebestrijding geregeld is herkennen.
  • grofweg toelichten hoe de infectieziektebestrijding georganiseerd is (incl. actoren en rollen).
  • opschalingsmechanismen ten tijde van een uitbraak, epidemie en pandemie herkennen.
  • beschrijven hoe de ‘preparedness’ (voorbereiding op uitbraken) geregeld is.
  • toelichten hoe de perceptie van risico’s beïnvloed kan worden.
  • een aantal aandachtspunten opnoemen die belangrijk zijn bij communicatie over risico’s.
  • de hoofdgedachte van een aantal theorieën over risicocommunicatie bij incidenten opnoemen.
  • op grote lijnen toelichten welke rol surveillance heeft binnen infectieziektebestrijding.

Docenten

  • Babette Rump – Arts Maatschappij en Gezondheid
  • Frans Vlek – opleider/adviseur bij de NSPOH
  • Nog bekend te maken epidemioloog

Voor wie

Voor geïnteresseerde basisartsen van de GGD GHOR Nederland die nu bij de coronabestrijding worden ingezet, die meer willen leren over de algemene infectieziektebestrijding waar de coronabestrijding onder valt.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Haal meer uit je vergaderingen

Datum: 27 okt '21

In het kort

Wil jij praktische handvatten hoe effectiever te vergaderen binnen jouw organisatie? Naast praktische tips van de docenten ga je met de andere deelnemers in groepjes zelf aan de slag. Je ontdekt meer over valkuilen en jouw eigen rol in de vergadering. Schrijf je snel in voor deze nieuwe nascholing.

Wat je leert

 Doe je voordeel met tips en handvatten bij vergaderen

We vergaderen wat af in Nederland. Dat kost veel tijd en energie. Stel jij jezelf wel eens de vraag ‘Wat doe ik bij dit overleg?’ Dan is het overleg waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten. Wanneer vergaderen goed gebeurt, heeft het een functionele meerwaarde en is het ook nog eens leuk! Organisaties kunnen veel winst behalen door ‘beter’ te vergaderen.

Tijdens dit dagdeel ga je met volgende onderwerpen aan de slag:

  • Ervaringen met vergaderen.
  • Wat zijn vergadervalkuilen?
  • Welke rol heb je zelf bij vergaderingen?
  • Effectieve vergadermethoden
  • Besluitvorming
  • Tips en handvatten
  • Goed voorzitterschap
  • Online vergaderen.

Het start eigenlijk allemaal met de vraag ‘Is dit overleg écht nodig?’ Dit en meer tips komen aan bod in de bij- en nascholing ‘Haal meer uit je vergaderingen’.

Na afloop van deze module:

  • kun je benoemen wat de valkuilen zijn rondom vergaderen en heb je handvatten om deze valkuilen te vermijden.
  • ben je in staat om actief en constructief aan een vergadering of overleg in je werksituatie bij te dragen.
  • kun je uitleggen wat belangrijke punten zijn in je rol als voorzitter.

Voor wie

Voor professionals in de public of occupational health die handvatten zoeken hoe je binnen de organisatie efficiënter en leuker kunt vergaderen.

Toelatingseis

Hbo-werk en denkniveau.

Docenten

Puck Winnubst, MSc. Puck is gedragswetenschapper en trainer op het gebied van professionele vaardigheden en verschillende pedagogische onderwerpen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

“De docenten wisten het onderwerp op een leuke manier te presenteren en de groep interactief te betrekken. Het ‘saaie’ onderwerp vergaderen werd echt interessant gemaakt”.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.