Heb je als basisarts of anios forensische geneeskunde te maken met lijkschouw? Wil jij een bijdrage leveren aan het opvangen van het tekort aan forensisch artsen? En wil je opgenomen worden in het vooropleidingsregister? Het volgen van de module lijkschouw is een voorwaarde.
Tijdens deze basisscholing verwerf je kennis en leer je vaardigheden die nodig zijn om een aantal afgebakende taken binnen de forensische geneeskunde onder supervisie uit te kunnen voeren. De afgebakende taken vormen een beperkt deel van het totale takenpakket van de forensisch arts.
De eerste dag van de module lijkschouw begint met een introductie over de forensische geneeskunde. Hierin komen de rol van de forensisch arts, mensenrechten en de basisprincipes van het strafrecht ter sprake. Daarnaast komt het juridisch kader van de lijkschouw aan bod.
De tweede dag is in het AMC. Na de theorie ga je zelf actief aan de slag met het uitvoeren van de lijkschouw. Tijdens de derde onderwijsdag behandelen we het juridisch rondom euthanasie en overlijden in zorginstellingen. We gaan in op de procedure rondom euthanasie, strafbare hulp bij zelfdoding en overlijden in zorginstellingen. Wat is de procedure, hoe is de praktijk en wat zijn je eigen afwegingen?
Niet onbelangrijk voor de verdere afwikkeling van de schouw is hoe je de aard- en oorzaak van overlijden correct vaststelt. Mogelijk volgt er een strafzaak op basis van de uitspraak van de forensisch arts over een niet- natuurlijke versus natuurlijke dood. Welke formulieren zijn relevant om in te vullen na overlijden? En hoe schrijf je een schouwverslag?
Het zijn actieve onderwijsdagen met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Basisartsen werkzaam binnen de forensische geneeskunde.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste fase profielen jeugdarts, arts infectieziektebestrijding, arts tuberculosebestrijding, arts medische milieukunde, donorarts, opleiding vertrouwensarts en voor de tweede fase opleiding arts maatschappij + gezondheid doe je via de website van arts M+G. Hier vind je ook welke opleidingsplaatsen worden aangeboden in de eerstvolgende sollicitatieronde.
Daarnaast kun je je bij NSPOH ook inschrijven voor de opleiding arts beleid en advies en arts medische indicatiestelling.
Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt voordat je besluit te solliciteren en je aan te melden. Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open avond, online.
Tijdens deze informatiebijeenkomst zijn er opleiders van TNO en NSPOH aanwezig om al je vragen te beantwoorden.
Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Door het kiezen van een workshop krijgen wij beter inzicht in het specialisme waar belangstelling naar uitgaat en word je na het plenaire gedeelte door een opleider van het gekozen specialisme verder geïnformeerd.
In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.
Wij hopen je te zien
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de lijkschouw en het juridisch kader? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je een schouwverslag opstelt, welke regels er aan dit schouwverslag verbonden zijn en hoe om te gaan met beroepsgeheim na de dood.
Als forensisch arts krijg je veel te maken met wet- en regelgeving, onder andere over beroepsgeheim. Maar welke veranderingen treden hierin op na een natuurlijk – of een niet natuurlijk overlijden? Hoe ga je om met de nabestaanden? Heb je veronderstelde toestemming van de overledene? Wat doe je als nabestaanden bij een suïcide aan jou melden dat ze geholpen hebben met het bestellen van pillen? Hoe zit het dan met het beroepsgeheim? Moet je dit direct melden aan de OvJ? Moet je de nabestaande direct onderbreken om hen dit te melden? Al deze vragen worden in de ochtend behandeld.
In de middag gaan we in op het opstellen van het schouwverslag. Je leert wat het doel van het schouwverslag is en uit welke onderdelen het bestaat. Ook bespreken we de relevante richtlijnen omtrent het schouwverslag. We behandelen wat de officier van justitie met het schouwverslag kan doen en welke informatie heeft hij hiervoor nodig heeft.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor forensisch artsen.
Diploma basisarts.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil jij op de hoogte blijven van wetenschappelijke ontwikkelingen binnen het vakgebied Forensische Geneeskunde? Of wil je zelf een artikel kritisch beschouwen en presenteren (optioneel)? Meld je dan aan voor de refereeravonden van de opleiding Forensische geneeskunde.
Het vak forensische geneeskunde staat niet stil. Er wordt door verschillende promovendi, wetenschappers en forensisch artsen aan divers wetenschappelijk onderzoek gewerkt, waaronder het postmortaal interval, waterlijken, overlijden in detentie en het juridisch kader. Voor het werk van de forensisch arts is het van belang op de hoogte te zijn van deze ontwikkelingen. Zowel om de kennis in te kunnen zetten in de praktijk als om bestaande kennis kritisch op waarde te kunnen schatten.
Tijdens de refereeravonden verzorgen aios forensische geneeskunde een referaat bondige mondelinge presentatie over een wetenschappelijk artikel. Na elk referaat is er ruimte voor discussie.
We nodigen professionals in de forensische geneeskunde van harte uit om ook een referaat te houden om met elkaar de verbinding tussen het veld en de opleiding te versterken en wetenschappelijke kennis nog meer te verdiepen.
Ben jij zelf geïnteresseerd om een referaat te houden? Schrijf je dan in voor de refereeravond en maak je belangstelling kenbaar door een mail te sturen naar fg@nspoh.nl. Vervolgens ontvang je extra informatie over het houden van een referaat.
Indien je zelf een referaat houdt:
Forensisch artsen en anios forensische geneeskunde.
De refereeravonden worden begeleid door Cécile Woudenberg of Peter Letmaath, beide instituutsopleiders bij de NSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Solliciteer nu naar een opleidingsplek voor de opleiding tot forensisch arts.
Wij kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt voordat je besluit te solliciteren. Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je nog vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open informatiebijeenkomst, online.
Aanwezig om je te informeren en al je vragen te beantwoorden tijdens deze bijeenkomst zijn:
Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
(Basis)artsen met belangstelling voor de opleiding forensische geneeskunde.
In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.
Bovendien kun je in deze leeromgeving nu al vragen stellen, als je die hebt. Dan zorgen we ervoor dat ze aan bod komen tijdens de bijeenkomst.
Lijkt het je interessant om een dag met een forensisch arts mee te lopen? Kijk dan op de website Kies voor forensische geneeskunde.
Wij hopen je te zien!
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.
Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.
De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!
Overweeg je een specialisatie in de bedrijfsgeneeskunde? Of beschik je al over een erkend specialisme? Als bedrijfsarts ben je geneeskundig specialist op het gebied van werk en gezondheid. Je adviseert en begeleidt werknemers en werkgevers op individueel niveau én op organisatieniveau. Zo draag je bij aan gezonde bedrijven met vitale medewerkers en veilige werkomstandigheden.
Voordat je je inschrijft voor de vierjarige medische vervolgopleiding bedrijfsgeneeskunde wil je je oriënteren om een realistisch beeld te hebben. Meld je daarom aan voor deze korte en gratis online-bijeenkomst! De instituutsopleider kan antwoord op je vragen geven. Hij of zij gaat dieper in op onderwerpen zoals inhoud van de opleiding, toelatingseisen en wat er van jou als arts in opleiding (aios) wordt verwacht.
Aanmelden kan via de inschrijfknop rechts. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je de zoomlink. Door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
We hopen je te zien!
Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de arrestantenzorg? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij een risicotaxatie bij suïcidaliteit, welke gesprekstechnieken je hierbij inzet, wat de voorgeschiedenis is van de Wet verplichte GGZ en wat jouw rol als forensisch arts hierbij is.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Mensen op het politiebureau vallen onder de verantwoordelijkheid van de staat, zij kunnen niet naar een dokter op het moment dat zij dat nodig achten. Als forensisch arts lever jij de medische zorg. De arrestantenzorg is zeer divers. Psychiatrische problematiek is hier ook een onderdeel van. Een arrestant die zich suïcidaal uit komt geregeld voor. Als forensisch arts maak je een inschatting van de daadwerkelijke suïcidaliteit en de insluitbaarheid van de arrestant in te schatten. In deze module leer je waar je deze inschatting op baseert, op welke signalen je moet letten, hoe ga je het gesprek aan over suïcidaliteit en wanneer schakel je een psychiater in.
Binnen de arrestantenzorg heb je te maken met het juridisch kader. Een onderdeel hiervan is de Wet verplichte GGZ. Deze geldt vanaf 1 januari 2020. Deze wet vervangt de huidige wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). De nieuwe wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Een belangrijke verandering in de wetgeving is dat verplichte zorg straks ook buiten een GGZ-instelling verleend kan worden.
Tijdens deze module leer je meer over de voorgeschiedenis van de Wet verplichte GGZ, het juridisch kader rondom deze wet en hoe je de wetgeving toepast in het werk als forensisch arts.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Gea Kuut (forensisch psychiater) en prof.mr.dr. Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde).
Voor forensisch artsen.
Diploma basisarts.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je leren hoe je een kind reanimeert? Je hoopt het nooit te hoeven doen. Na het volgen van deze scholing heb je geoefend en is de theorie weer opgefrist.
Werk je in de jeugdgezondheidszorg? Dan hoop je dat je dit nooit hoeft te doen: het reanimeren van een kind. Maar als het in de spreekkamer gebeurt, verwachten mensen van jou als arts dat je goed kunt handelen. De praktijk leert dat je de vaardigheid van reanimatie verliest, als je deze niet onderhoudt.
Met deze scholing fris je de theorie op en oefen je het reanimeren. Je leert hoe je ouders bij eerste hulpvragen kunt begeleiden. Ook het verschil met een reanimatie van een volwassene komt aan bod.
In eerste instantie behandelen we de theorie van reanimatie. Vervolgens oefen je met casuïstiek. Daarna oefenen alle deelnemers op poppen.
Basisartsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg, jeugdartsen KNMG en artsen Maatschappij + Gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.
RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.
We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.
We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.
Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.
De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.
Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.