030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Traumavrij werken

Datum: 27 nov '24

In het kort

Deze eendaagse scholing wordt verzorgd door PROSA en is gericht op het voorkomen van angst, pijn en toepassen van dwang binnen de zorg voor kinderen. Het PROSA kenniscentrum is gericht op het realiseren van procedureel comfort voor kinderen, of dit nu in het ziekenhuis is of daarbuiten.

Wat je leert

Inhoud

Kinderen ervaren nog weleens angst en pijn tijdens medische verrichtingen. Als professional, voor wie dit de dagelijkse praktijk is, kan je dan denken “Het hoort er nu eenmaal bij” of “Het went wel”. Het blijkt echter uit onderzoek dat bij herhaalde pijnmomenten, zoals tijdens medische verrichtingen, angst en verdriet bij kinderen alleen maar toenemen. Gelukkig kan het ook anders.

Tijdens deze eendaagse scholing leer je wat procedureel comfort inhoudt en hoe je aan de hand van geïntegreerde technieken kan inspelen op de behoeften van kinderen. Je leert over de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en wat helpende taal is die je kan inzetten als professional.

Respect, verbinding en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen professional en kind en ouder(s). Maar hoe maak je contact met hen en welke rol speelt de omgeving? Het zijn allemaal onderwerpen die in deze scholing aan bod komen. Het PROSA kenniscentrum geeft sinds 2019 onderwijs in procedureel comfort.

Voorafgaand aan de contactdag bereid je jezelf voor met het doorlopen van twee e-learning modules:

  • Algemene begrippen van procedureel comfort
  • Non farmacologische strategieën voor de praktijk

Gedurende de scholingsdag zal er dieper op deze materie worden ingegaan en doormiddel van opdrachten geoefend met de toepassing in de praktijk.

Soort scholing

Deze scholing is een combinatie van e-learning en interactief onderwijs.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de impact van pijn, angst en dwang tijdens medische verrichtingen is voor een kind en de omgeving;
  • toelichten wat het belang is van connectie en vertrouwen met kind en de omgeving om distress bij procedurele verrichtingen te verminderen;
  • vertellen wat er nodig is om procedureel comfort te bewerkstelligen in de praktijk en daarbij enkele voorbeelden geven;
  • toelichten welke vier belangrijke aandachtspunten er zijn om procedurele distress in de praktijk positief te beïnvloedden;
  • een concept plan op maat maken voor een kind waarbij je hebt gesignaleerd dat hij/zij angstig is;
  • met enkele voorbeelden toelichten hoe de ketenaanpak rondom het verminderen van procedurele distress in de praktijk eruit kan zien.

Voor wie

Professionals zoals artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten die in hun dagelijkse praktijk werken met kinderen.

Docenten

  • L. Schuiten Msc (verpleegkundig specialist)
  • S. van den Berg Msc (verpleegkundig specialist)
  • G. de Vente BSc/MBA (Bedrijfskundige/ SEH-verpleegkundige)
  • F. Kreier Dr. (kinderarts)
  • L. Ockeloen Dr. (kinderarts)

Toelatingseisen

Verpleegkundige of medische achtergrond.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Instap in de sociaal medische advisering

Datum: 11 nov '24

In het kort

Wil jij je kennis vergroten op het gebied van sociaal-medische advisering? Meld je aan voor deze basismodule. Deze scholing biedt je de essentiële inzichten en vaardigheden die nodig zijn om effectieve sociaal-medische adviezen te geven. Hierdoor verbreed je je expertise en draag je bij aan betere zorgbeslissingen.

Wat je leert

Inhoud

In deze eendaagse module maak je kennis met het werkveld van het Sociaal Medisch Advies (SMA). Je krijgt een overzicht van alle werkvelden en wetgeving. Daarnaast krijg je inzicht in jouw rol als sociaal-medisch adviseur en wie jouw medespelers zijn in het werkveld, de verschillende geldstromen en hoe je daar eventueel invloed op kunt hebben. Naast de theorie ga je ook aan de slag met jouw eigen ervaringen en deel je deze met je groepsgenoten.

Aan het einde van de dag krijg je ook een overzicht van welke vervolgmodules er nog zijn op het gebied van SMA en wetgeving.

Soort scholing

De werkvormen worden afgewisseld: je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag om deze toe te passen.

Na afloop van deze module

• kan je aangeven met welke mogelijke spelers je te maken hebt in je rol als sociaal-medisch adviseur;
• kan je analyseren welke factoren bepalen waar je wel of geen invloed op kunt uitoefenen;
• heb je inzicht in de verschillende domeinen en kent de wetten binnen de SMA;
• heb je inzicht in de geldstromen binnen SMA zijn en hoe dit elkaar kan beïnvloeden.

Voor wie

Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in de sociale geneeskunde.

Docenten

  • Liliane Vermeulen, arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep
  • Drs. Ronald Duzijn, adviseur, jurist, programmamanager en projectleider (publieke) gezondheidszorg

Toelatingseisen

Wo-/hbo-werk en denkniveau met affiniteit met de sociale geneeskunde.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Perfectionisme: van kwaal naar kwaliteit

Datum: 18 sep '24

In het kort

Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.

In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.

Wat je leert

Inhoud

Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.

Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.

Soort scholing

Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.

Na afloop van deze module kun je

  • duiden welke verschillende varianten van perfectionisme er zijn;
  • uitleggen wat de relatie is tussen ziekte en perfectionisme;
  • de handvatten die zijn aangereikt tijdens de lesdagen inzetten om om te gaan met je eigen perfectionisme.

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.

Docenten

  • Dhr, Dr. A.E. (Arjan) Schröder, psychiater en plaatsvervangend hoofdopleider psychiatrie GGZCentraal, coördinator professioneel gedrag Geneeskunde faculteit VU.
  • Mw, Dr. I.M.J. (Ilja) Saris, psychiater, post-doc, profielopleider wetenschap GGZ inGeest

Toelatingseisen

Je bent post-HBO of WO-geschoold

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgeloos werken met de tolk

Datum: 12 sep '24

In het kort

Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.

Wat je leert

Inhoud

In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.

Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.

Onderwerpen

  • Hoe regel je een tolk: welke aanbieders zijn? Hoe zit het met contracten en kosten zonder contract? Verschillende soorten gesprekken (voicecalls, via telefoon, fysiek aanwezig) en hoe kies je de juiste taal?
  • Omgaan met tolk: welke context geef je de tolk mee?
  • Best practices
  • Jargon en afkortingen (kiss)
  • Neutrale rol van de tolk en integriteit
  • Cultuursensitiviteit (in taal en gebruiken)
  • Hoe houd je de leiding in een driehoeksgesprek
  • Omgaan met emoties, niet coherente cliënten

Soort scholing

Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.

Na afloop van deze module

  • kun je inschatten wanneer je wel en wanneer je geen professionele tolk moet inschakelen;
  • kun je de voor- en nadelen benoemen tussen het inzetten van een telefonische tolk en een fysiek aanwezige tolk;
  • kun je aan de hand van voorbeelden toelichten hoe culturele achtergrond van invloed kan zijn op communicatie in medische settings;
  • kun je terugvallen op een aantal best practices in je gespreksvoering waardoor cliënt en tolk je beter zullen begrijpen en waarbij emoties en nuances niet verloren gaan;

Voor wie

Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.

Docenten

  •  Mw.Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Toelatingseisen

Niet van toepassing.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH Avondacademie – Armoede in de spreekkamer

Datum: 4 jul '24

In het kort

De cijfers over armoede in Nederland liegen er niet om. Maar laten we eens verder kijken dan de cijfers: naar de mens die tegenover ons zit in de spreekkamer. Wat gaat er in hen om? Hoe start je een gesprek over armoede? En wat voor hulp kun je hen bieden?

Wat je leert

Inhoud

De tweede editie van de NSPOH Avondacademie staat volledig in het teken van alles wat cijfers je níet vertellen over armoede. We starten de avond met het openhartige en eerlijke verhaal van een ervaringsdeskundige. Zij vertelt hoe het is om dagelijks in armoede te leven, hoe het zorgsysteem haar heeft opgevangen en wat we beter anders hadden kunnen doen. Vervolgens diepen we het thema armoede uit. Arts M+G Igor van Laere legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit wat de levenslange invloed is van armoede en stress op de gezondheid. Je krijgt tips over hoe je signalen van armoede herkent bij mensen in je spreekkamer. We doen korte oefeningen over hoe je een gesprek hierover kunt beginnen en je leert over het beschikbare hulpaanbod.  

Eén van de belangrijkste drijfveren achter de Avondacademie is het samen willen brengen van de verschillende professionals werkzaam binnen de sociale geneeskunde. Van jeugdarts tot bedrijfsarts en van praktijkondersteuner verzekeringsarts tot arts medische milieukunde, om zo disciplinair overstijgend samenwerken te bevorderen.  

Soort scholing

Verhalen, kennisoverdracht, (gewetens)vragen en korte opdrachten wisselen elkaar af tijdens dit 1,5 uur durende online-programmaUiteraard is er ruimte om vragen te stellen via de chat.  

Na afloop van deze module kan je

  • de relatie tussen armoede, stress en gezondheidsuitkomsten uitleggen aan de hand van praktijkvoorbeelden; 
  • signalen van armoede herkennen bij mensen in je spreekkamer; 
  • hulpzinnen inzetten om het gesprek over armoede te starten. 

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidzorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde.

Docent

  • Dr. Igor van Laere, arts M+G en straatarts, gepromoveerd op sociaal medische zorg voor en tijdens dakloosheid in Amsterdam en coördinator van de Nederlandse Straatdokters Groep. 
  • Kiki Bok, verzekeringsarts bij Argonaut Advies. Ze geeft medisch advies aan gemeenten voor onder meer de Participatiewet, Bijzondere Bijstand en Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • Ronja Bruijns, spreker, onderzoeker, adviseur en oprichter van De Straatwandeling. Ronja sluit aan tafel aan als ervaringsdeskundige maar heeft zich ontwikkeld tot zoveel meer. Thema’s waar zij zich voor inzet zijn onder andere dakloosheid, mensenhandel en informatievoorziening voor aandachtsgroepen.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving, ontvang je jouw betalingsbevestiging. 
  • De scholing vindt plaats via Zoom. Je ontvangt de Zoom-link een week voorafgaand aan het onderwijs.  
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld. 
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.   

De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden over het algemeen in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Zingeving en positieve gezondheid

Datum: 19 jun '24

In het kort

Zingeving is de meest gezondmakende kracht.’ aldus Machteld Huber.

Het belang van zingeving voor je gezondheid wordt nog weleens onderschat. Maar aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en waar je “zin” vindt ligt aan de basis van je “zijn”. En dan hebben we het ook over je “zijn” als professional.
In twee dagen leer je het begrip ‘zingeving’ praktisch te maken voor jou als professional maar ook bespreekbaar te maken met je cliënten, waardoor zij meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.

Wat je leert

Inhoud

In deze module ga je even terug naar je basis, je professionele identiteit: wat is de betekenis van je werk, wat is het doel, wat zijn de kaders ervan, met welke vragen loop jij rond? Ben je in staat je gedachten over zingeving te formuleren, dan vergroot je je weerbaarheid en veerkracht. Bij jouzelf en bij je patiënt.

Aan de hand van talloze praktische voorbeelden leer je over de verschillende vormen van zingeving, en over zingevingssferen en trainingssferen. Ook krijg je zicht op zingeving op de lange- en korte termijn, op egocentrische vormen van zingeving en altruïstische. Zo krijg je handvatten om met zingeving aan de slag te gaan.

Soort scholing

De docent, Peter Henk Steenhuis, kan waanzinnig schrijven maar is ook een boeiend spreker en kan verhalen vertellen zodat ze tot de verbeelding spreken. Op deze manier neem je de theorie tot je en wordt dit afgewisseld met interactieve werkvormen.

Na afloop van deze module

  • Kan je uitleggen waarom aandacht voor zingeving van belang is wanneer we het hebben over gezondheidsbevordering, het aanmeten van een gezonde leefstijl;
  • Kan je de verschillenden vormen van zingeving toelichten;
  • Kan je in eigen woorden vertellen hoe zingeving onderdeel uitmaakt van jouw professionele identiteit;
  • Ben je in staat om zingeving zelf ter sprake te brengen in je professionele rol;
  • Kan je uitleggen waarom zingeving een essentieel onderdeel is van positieve gezondheid.

Voor wie

Professionals in de sociale geneeskunde. Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. Dit zijn dus o.a. artsen M&G, verpleegkundigen JGZ/AGZ, bedrijfs- en verzekeringsartsen, Arbo verpleegkundigen, POB.

Docenten

Peter Henk Steenhuis, journalist en schrijver.

Toelatingseisen

Post HBO of WO.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH Avondacademie – Planetary Health

Datum: 28 feb '24

In het kort

Maak jij je ook zorgen om de toekomst van onze planeet? En voel je de urgentie als professional om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving? Laat je in één avond online bijscholen bij de NSPOH Avondacademie over Planetary Health.

Wat je leert

Als professional in de sociale geneeskunde ben je niet alleen een hoeder van individuele gezondheid, maar ook van de gezondheid van onze planeet. De online avondscholing Planetary Health brengt deze essentiële verbinding tot leven, en biedt handvatten en kennis die nodig zijn om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren.

Leer hoe klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, vervuiling en andere milieufactoren onze gezondheid beïnvloeden. Ontdek hoe je in de spreekkamer en daarbuiten een cruciale rol speelt, door naast de zorg voor individuele patiënten ook actief bij te dragen aan het voorkomen van milieugerelateerde gezondheidsproblemen. Planetary Health experts Ernst Jurgens en Nora van Gaal gaan met elkaar in gesprek over transdisciplinair samenwerken om complexe planetaire gezondheidsuitdagingen aan te pakken. Schrijf je vandaag nog in voor de NSPOH Avondacademie Planetary Health!

Soort scholing

Een rondetafelgesprek tussen Ernst Jurgens, Nora van Gaal en gespreksleider Vera van Rijn. Je wordt actief betrokken bij het onderwijs door middel van een opdracht en je kan vragen stellen via de chat.

Na afloop van deze module

  • kan je toelichten hoe de gezondheid van mensen in verbinding staat met planetaire gezondheid;
  • kan je uitleggen hoe Planetary Health onderdeel uitmaakt van jouw functie en rol als professional;
  • kan je toelichten hoe transdisciplinaire samenwerking -op gebied van Planetary Health- eruit kan zien.

Voor wie

Deze uitvoering van de NSPOH Avondacademie is gericht op alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde. De diversiteit aan professionals zien wij als meerwaarde zodat we vanuit verschillende disciplines inzicht krijgen in dilemma’s die direct of indirect te maken hebben met Planetary Health, en die veel verder voeren dan de spreekkamer. Je hebt elkaar nodig!

Docenten

  • Ernst Jurgens, bedrijfsarts en medisch bioloog.
  • Nora van Gaal, AIOS 2e fase M+G, profielarts medische milieukunde en voorzitter werkgroep Planetary Health van de Jonge Arts Maatschappij + Gezondheid.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving ontvang je jouw betalingsbevestiging.
  • De scholing vindt plaats via Microsoft Teams. Je ontvangt de Teams-link een week voorafgaand aan het onderwijs.
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld.
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.
  • De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress bespreekbaar maken in de spreekkamer

Datum: 17 nov '23

In het kort

Dagelijks tref je in de spreekkamer cliënten aan die duidelijke signalen van stress laten zien. Het gesprek hierover aangaan is echter lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld of slaat hij dicht. In deze module leer je stress te herkennen en krijg je effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken.

Wat je leert

Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Daarom staan we in deze module uitgebreid stil bij het herkennen en bespreekbaar maken van stress in de spreekkamer. Je krijgt hierbij de handvatten om zonder oordeel het gesprek te kunnen voeren.

Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In de training duiken we de theorie in. Als je stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken. Je leert ook je eigen stressreacties herkennen en hoe je kan kalmeren. Vervolgens gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Hoe kan je stress verminderen? Je leert hoe verschillende factoren als bewegen, slapen, voeding en verbinding aangaan op stress inspelen. Door middel van een praatplaat en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de stressreacties, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.

Na afloop van deze module kun je

  • stress beter herkennen bij cliënten in de spreekkamer.
  • je eigen stressreactie evalueren en effectieve strategieën inzetten om hiermee om te gaan.
  • de oorzaken van (chronische) stress benoemen
  • leefstijlfactoren benoemen die inwerken op stress
  • psycho-educatie geven over (chronische) stress en de gevolgen daarvan op de cliënt
  • effectieve gespreksvaardigheden toepassen om met cliënten te praten over chronische stress en de impact op lichaam en geest, met behulp van praktische handvatten
  • samen met de cliënt mogelijke oplossingen onderzoeken en zo nodig doorverwijzen naar anderen die de cliënt verder kunnen helpen.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundig specialisten werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals, jeugdartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en vertrouwensartsen. Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • dr. Liesbeth Meuwissen, Arts Maatschappij en gezondheid, profiel jeugdarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisprincipes van lesgeven en begeleiden

Datum: 23 okt '23

In het kort

Wil jij je verder ontwikkelen in lesgeven en begeleiden van lerenden op de werkvloer? Maak kennis met de basisprincipes daarvan in deze tweedaagse scholing.

Wat je leert

Als professional is het belangrijk dat je lessen kunt opzetten en verzorgen. In een lerende organisatie gebruik je dagelijkse werksituaties als leermomenten en begeleid je collega’s of anderen in hun leerproces in de praktijk.

In deze tweedaagse module leer je de basisprincipes daarvan kennen aan de hand van verschillende modellen.
Op de eerste dag nemen we je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Op de tweede dag kijken we ook weer vanuit de theorie naar verschillende manieren van begeleiden en coachen en laten we je ook hierin een aantal manieren ervaren. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en begeleidingsgesprekken en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie.

We wisselen theorie en praktijk af. Je gaat zelf oefenen en ervaren wat verschillende manieren van lesgeven en begeleiden met je kunnen doen.

Na afloop van deze module

  • kun je de belangrijkste basisprincipes van effectieve kennisoverdracht aan lerenden op de werkvloer benoemen en voorbeelden daarvan geven.
  • kun je een globaal lesplan opstellen.
  • kun je een, gedeelte van, een les verzorgen.
  • kun je een aantal vormen van het begeleiden van een lerende op de werkvloer benoemen en uitleggen wanneer je welke vorm gebruikt.
  • kun je enkele gesprekstechnieken, die geschikt zijn voor bij het begeleiden van een lerende op de werkvloer, gebruiken in een oefensituatie.

Voor wie

Professionals in de public en occupational health zoals artsen (ook artsen in opleiding), verpleegkundigen en (arbo)professionals die al enige ervaring hebben in lesgeven en begeleiden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.