Ruim 1,2 miljoen Nederlanders heeft een chronische longziekte, zoals COPD of astma. En daar komen Nederlanders met post-COVID syndroom nog bovenop.
Ben jij een medisch professional en wil jij leren hoe je mensen met post-COVID syndroom, astma en COPD het best kunt begeleiden? En wil je de NVAB richtlijn Astma en COPD leren gebruiken? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module chronische obstructieve longziekten en werk.
Deze module reikt handvatten aan om werknemers met post-COVID syndroom, astma en COPD tijdig te herkennen en (beter) te begeleiden. Je leert hoe je de gegevens uit de brief van een longarts moet interpreteren om daarmee de belastbaarheid voor arbeid correct in te schatten. Je leert volgens richtlijnen (periodiek) medisch onderzoek, diagnostiek, preventie en interventie toe te passen. Ook krijg je globaal training in het geven van adviezen voor longrevalidatie en begeleiding bij re-integratie.
De volgende subonderwerpen komen aan bod:
Het onderwijsprogramma is praktisch ingericht, met onder andere
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, sociaal geneeskundigen en medisch adviseurs (geregistreerd of in opleiding).
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,7.
Eerdere deelnemers aan deze module waren enthousiast over het praktijkgerichte karakter van de module. Zij vonden het een ‘heel concrete en praktische module’.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je vanuit de GGD betrokken bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging? Leer systematisch beoordelen en adviseren over gezondheidsrisico’s. Deze nascholing behandelt hoe je blootgesteld wordt aan stoffen uit de bodem, wat de gezondheidsrisico’s daarvan kunnen zijn en welke maatregelen er zijn voor preventie.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M&G).
De basis wordt behandeld van blootstelling en gezondheidseffecten aan stoffen via de bodem. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Centraal staat dan het oefenen met de systematiek van het beoordelen van bodemverontreiniging als risico voor de gezondheid van omwonenden. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Hierbij maak je gebruik van een aantal beoordelingsinstrumenten.
Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over bodemverontreiniging en een systematiek hierin willen aanleren. Je bent beginner, met weinig tot geen ervaring met de gezondheidkundige beoordeling van bodemverontreiniging. Kennis van de basisbeginselen van toxicologie is een pre.
Mw. C. (Carola) Hegger, arts maatschappij & gezondheid | medische milieukunde; toxicoloog. GGD Rotterdam-Rijnmond.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Op deze locatie is de lunch voor eigen rekening.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In hoeverre is binnenlucht een risico voor de gezondheid? En hoe beoordeel je dat en wat zijn de mogelijkheden voor preventie? Daarover gaat deze nascholing.
Buitenlucht is op sommige plaatsen in ons land slechter voor de gezondheid dan op andere plaatsen. We brengen echter een belangrijk deel van ons leven binnen door. Binnenlucht is eigenlijk buitenlucht met extra toevoegingen. Afhankelijk van het huis waar we in wonen en hoe we precies in dat huis wonen is de binnenlucht slechter of beter van kwaliteit.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Deze module is ook een onderdeel van de opleiding medische milieukunde (1e fase M&G).
De volgende onderwerpen komen in deze module aan de orde:
Achtergrondliteratuur voor meer informatie (dit hoef je niet allemaal te lezen, maar eens kijken wat er in staat kan geen kwaad, zodat je weet waar je informatie kunt vinden indien nodig):
Medewerkers die onlangs gestart zijn bij de GGD en die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over het binnenmilieu.
De heer dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werken in de sociale geneeskunde is betekenisvol, maar ook uitdagend. Hoge werkdruk, complexe omstandigheden en emotioneel beladen situaties vragen niet alleen om vakinhoudelijke expertise, maar ook om mentale veerkracht.
Tijdens het NSPOH Zomercongres: Sterk in je werk duiken we in thema’s als coaching, gesprekstechnieken, omgaan met tegenslagen, en compassie. Hoe blijf je betrokken zonder jezelf te verliezen? Hoe ga je om met tegenslagen én hoe houd je energie in je werk?
Laat je tijdens het congres inspireren door experts, ontdek praktische handvatten die je kunt inzetten in je werk en vergroot je mentale veerkracht!
Voor professionals in de sociale geneeskunde.
Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Met de didactische scholing kun je jouw vaardigheden als praktijkopleider versterken. Deze keer richten we ons op het beoordelen van EPA’s.
Je bent samen met je aios al een aantal maanden onderweg in de praktijkopleiding. Op welk supervisieniveau voert de aios de verschillende EPA’s uit? Hoe kun je dat zien? En hoe kom je tot een gewogen beoordeling van de EPA’s? Daar gaan we tijdens deze dag mee oefenen. Ook maken we met elkaar afspraken over de werkwijze hoe we als vertrouwensartsen de EPA’s beoordelen en gaan we in op het afronden van de eerste praktijkopleidingsperiode.
De onderwerpen die deze dag aan bod komen zijn:
Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.
Joanneke Krämer en Milou van Roosmalen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je reizigersverpleegkundige of reisgeneeskundig (huis-)arts? Stuur de immuungecompromitteerde reiziger beschermd op reis! Leer over de laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe vaccins.
Deze nascholing wordt georganiseerd door de NSPOH in samenwerking met Travel Clinic Erasmus MC.
We starten de dag met het opfrissen van je kennis over de werking van het immuunsysteem. In het hele lichaam werken de verschillende onderdelen van dit systeem ingenieus samen om het lichaam te beschermen tegen binnendringende pathogenen. Dit systeem komt niet alleen in actie om micro-organismen onschadelijk te maken, maar is ook in staat om eerder doorstane infecties specifiek te herkennen en immuniteit tegen de ziekte op te bouwen. Bij vaccinatie maken we handig gebruik van deze immuunrespons.
Met deze kennis als basis leer je over de specifieke werking van verschillende soorten vaccins. Ook kijken we vooruit naar de toepassing van nieuwe soorten vaccins die op dit moment ontwikkeld worden en in de toekomst op de markt komen.
De immuunrespons werkt echter niet altijd zoals we dat willen. Cliënten die een afwijkende immuunrespons hebben door ziekte of door de medicatie die zij gebruiken, reageren vaak minder goed op vaccins of lopen juist meer risico’s op complicaties. Tijdens deze nascholing gaan we in op het vaccinatiebeleid bij deze kwetsbare groepen. Hierin nemen we ook de inzichten mee die de afgelopen tijd in het Erasmus MC zijn op gedaan bij de vaccinatie van immuungecompromitteerde patiënten tegen Covid-19.
In de middag gaan we dieper in op het effect van afweeronderdrukkende medicatie en onderliggende aandoeningen op de immuunrespons. Je gaat als deelnemer in groepen actief aan de slag met het uitwerken van reizigerscasuïstiek waarbij het vaccinatiebeleid en de overige adviezen die je aan deze doelgroepen kunt geven centraal staat.
Het onderwijs wordt verzorgd door experts van de afdeling Viroscience van het Erasmus MC.
Deze lijst wordt binnenkort verder aangevuld.
Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De mug is als vector verantwoordelijk voor de overdracht van bekende tropische ziekten als malaria, dengue, chikungunya en gele koorts. Tegen de meeste door muggen overgedragen aandoeningen is geen vaccin of profylaxe beschikbaar. Je kunt dan alleen advies geven hoe mensen kunnen voorkomen dat zij gestoken worden. Verbeter je advies aan de reiziger over ziekten overgedragen door muggen.
Deze nascholing wordt georganiseerd door de NSPOH in samenwerking met Travel Clinic Erasmus MC.
Je leert over de verspreiding en het gedrag van de verschillende soorten muggen. Weten op welk moment van de dag of in welk seizoen de betreffende mug actief is, bepaalt immers wanneer preventieve maatregelen geïndiceerd zijn. We gaan in op de zin en onzin van insectenwerende middelen. Je krijgt een overzicht van middelen die een bewezen effectieve werking hebben. En hoe zat het ook al weer met DEET in combinatie met zonnebrand? En kun je echt beter witte kleding dragen in de tropen? En klopt het dat sommige mensen meer gestoken worden dan andere?
Ook gaan we in op de invloed van klimaatverandering. Steeds dichter bij huis moeten we rekening houden met muggen die ziekten overdragen. Wat staat ons in de nabije toekomst te wachten?
Daarna gaan we dieper in op enkele mosquitoborne infections. Allereerst krijg je een update over malaria. Je verdiept je kennis over de epidemiologie, cyclus van de parasiet en de afwegingen rond noodbehandeling en de keuze voor profylaxe. Daarnaast gaan we in op resistentieontwikkeling en de actuele stand van zaken rond de vaccins tegen malaria.
Vervolgens bespreken we een aantal andere ziekten die overgebracht worden door muggen. We focussen hierbij op dengue, chikungunya, zika en het west nile virus. Deze ziekten kennen de laatste jaren een verhoogde incidentie en verdere verspreiding over de wereld. Je leert over de eigenschappen van deze virussen, de epidemiologie, de transmissie, preventieve maatregelen en de behandeling. Vaak verlopen deze ziekten subklinisch. Welke groepen lopen extra risico op een ernstiger beloop en complicaties?
Tijdens deze nascholing gaan we zo veel mogelijk actief aan de slag met toepassen van de kennis van deze dag onder andere door het uitwerken van reizigerscasuïstiek
Het onderwijs wordt verzorgd door experts van de afdeling Viroscience van het Erasmus MC.
Deze lijst wordt binnenkort verder aangevuld.
Voor reizigersverpleegkundigen en reizigersgeneeskundig (huis)artsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Gezamenlijk een rookvrije generatie creëren? Als public health professional werk je vast graag mee aan dit ambitieuze doel. Over de hele wereld wordt al succesvol beleid gevoerd om de jeugd zoveel mogelijk rookvrij op te laten groeien. Wil jij weten wat hierin werkt en ook nadenken over hoe jij met jouw organisatie het verschil kunt maken? Doe dan mee met deze unieke module op Wereld niet roken dag!
Op 31 mei is het Wereld niet roken dag. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien. In Nederland is daarom veel steun voor de Rookvrije Generatie. We weten uit onderzoek dat een rookvrije omgeving de gezondheid van kinderen kunnen verbeteren. Hierdoor worden minder kinderen te vroeg geboren of opgenomen in het ziekenhuis met astma of een longontsteking. Hoewel in Nederland op lokaal initiatief ziekenhuizen, schoolpleinen en speeltuinen rookvrij worden gemaakt, is hiervoor nog geen landelijk beleid. Ook mag op veel plekken nog steeds gerookt worden in de buurt van kinderen, zoals bijvoorbeeld in de auto, op terrassen, stranden en balkons. Wat kunnen we doen om meer rookvrije plekken te creëren om kinderen te beschermen?
In deze bijzondere eendaagse module leren we van landen waar plekken rookvrij zijn gemaakt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar roken is verboden in de auto als er kinderen bij zijn. Of in Kyoto in Japan, waar je in de binnenstad niet mag roken op straat. In hoeverre is dit ook in Nederland wenselijk en mogelijk? Hoe kunnen die rookvrije zones dan het beste worden ingevoerd en gehandhaafd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen goed begrijpen waarom rookvrije plekken zo belangrijk zijn?
We presenteren en bediscussiëren recente onderzoeksresultaten over de invoering van rookvrije gebieden in Nederland en het buitenland om kinderen en volwassenen optimaal te kunnen beschermen en gezond te houden. Ook over hoe mensen in de samenleving denken over deze rookvrije plekken, en waarom dit ook in Nederland zou kunnen werken, of waarom juist niet.
Je gaat naar huis met concrete ideeën over hoe jij vanuit jouw rol en met jouw organisatie het verschil kunt maken op weg naar een rookvrije generatie.
Deze module is voor gezondheidsbevorderaars, public health professionals, beleidsmakers, gezondheidsfondsen, onderzoekers, bestuurders van bijvoorbeeld ziekenhuizen en scholen en andere professionals die zich bezig houden met beleid rondom stoppen met roken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Je hebt het vast weleens meegemaakt, dat je spanning voelde bij collega’s waarmee je in een team samenwerkt. Dit kan één moment zijn geweest, maar het gebeurt ook dat spanningen aanhouden. Wanneer een team tot spanningen leidt en eigenlijk niet meer een team is, dan kan dit leiden tot zieke werknemers en zelfs langdurig verzuim.
Als bedrijfsarts, arboverpleegkundige of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) kun je een belangrijke rol hebben bij het re-integratieproces van werknemers waarbij verzuim wordt veroorzaakt door spanningen binnen teamverband.
t begint bij vermoedens van spanningen binnen een team. Welke signalen zijn kenmerkend en hoe herken je of het individuele opvattingen en gevoelens zijn? Of dat er breder – binnen teamverband– iets speelt? Hoe ga je het gesprek aan met een medewerker waarbij je vermoedens hebt? Weten binnen welke grenzen je beweegt en welke stappen je kunt ondernemen helpt om spanningen aan de oppervlakte te krijgen. Je bent immers geen “teambuilder”. Wel is het je taak om de juiste begeleiding of adviezen te geven aan de werknemer en indien nodig er een leidinggevende bij te betrekken.
Tijdens deze module krijg je informatie over hoe verzuim door een slechte werksfeer ontstaat. Dat doen we middels interactieve werkvormen en oefeningen. Er wordt aandacht besteed aan de feiten en cijfers rondom uitval door spanningen binnen teamverband. Ook staan we stil bij de signalering van spanningen binnen teamverband en van een slechte werksfeer als oorzaak van uitval. Je leert binnen welk kader jij als arboprofessional beweegt. Je krijgt inzicht in hoe je verder kunt met de begeleiding van een patiënt en een werkgever als er sprake is of dreigt van uitval door spanningen in het team.
Bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts. Verzekeringsartsen kunnen deze module ook volgen om meer kennis op te doen over het onderwerp an sich. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken. Zoals de titel aangeeft wordt er tijdens dit onderwijs met name ingegaan op ‘het begeleiden van’ en niet ‘het beoordelen van’. Voor verzekeringsartsen die mensen met een WW-uitkering of mensen werkzaam vanuit een uitzendbureau begeleiden is deze module wel geschikt.
Jessica Hoek, communicatiespecialist, teamcoach, Co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar. Eigenaar van het bedrijf Base Coaching & Training.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?
Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).
Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.
Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.
(de tekst gaat verder onder de afbeelding)
De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’
Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:
Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.
Hbo werk- en denkniveau.
Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.