Gezamenlijk een rookvrije generatie creëren? Als public health professional werk je vast graag mee aan dit ambitieuze doel. Over de hele wereld wordt al succesvol beleid gevoerd om de jeugd zoveel mogelijk rookvrij op te laten groeien. Wil jij weten wat hierin werkt en ook nadenken over hoe jij met jouw organisatie het verschil kunt maken? Doe dan mee met deze unieke module op Wereld niet roken dag!
Op 31 mei is het Wereld niet roken dag. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien. In Nederland is daarom veel steun voor de Rookvrije Generatie. We weten uit onderzoek dat een rookvrije omgeving de gezondheid van kinderen kunnen verbeteren. Hierdoor worden minder kinderen te vroeg geboren of opgenomen in het ziekenhuis met astma of een longontsteking. Hoewel in Nederland op lokaal initiatief ziekenhuizen, schoolpleinen en speeltuinen rookvrij worden gemaakt, is hiervoor nog geen landelijk beleid. Ook mag op veel plekken nog steeds gerookt worden in de buurt van kinderen, zoals bijvoorbeeld in de auto, op terrassen, stranden en balkons. Wat kunnen we doen om meer rookvrije plekken te creëren om kinderen te beschermen?
In deze bijzondere eendaagse module leren we van landen waar plekken rookvrij zijn gemaakt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar roken is verboden in de auto als er kinderen bij zijn. Of in Kyoto in Japan, waar je in de binnenstad niet mag roken op straat. In hoeverre is dit ook in Nederland wenselijk en mogelijk? Hoe kunnen die rookvrije zones dan het beste worden ingevoerd en gehandhaafd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen goed begrijpen waarom rookvrije plekken zo belangrijk zijn?
We presenteren en bediscussiëren recente onderzoeksresultaten over de invoering van rookvrije gebieden in Nederland en het buitenland om kinderen en volwassenen optimaal te kunnen beschermen en gezond te houden. Ook over hoe mensen in de samenleving denken over deze rookvrije plekken, en waarom dit ook in Nederland zou kunnen werken, of waarom juist niet.
Je gaat naar huis met concrete ideeën over hoe jij vanuit jouw rol en met jouw organisatie het verschil kunt maken op weg naar een rookvrije generatie.
Deze module is voor gezondheidsbevorderaars, public health professionals, beleidsmakers, gezondheidsfondsen, onderzoekers, bestuurders van bijvoorbeeld ziekenhuizen en scholen en andere professionals die zich bezig houden met beleid rondom stoppen met roken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Je hebt het vast weleens meegemaakt, dat je spanning voelde bij collega’s waarmee je in een team samenwerkt. Dit kan één moment zijn geweest, maar het gebeurt ook dat spanningen aanhouden. Wanneer een team tot spanningen leidt en eigenlijk niet meer een team is, dan kan dit leiden tot zieke werknemers en zelfs langdurig verzuim.
Als bedrijfsarts, arboverpleegkundige of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) kun je een belangrijke rol hebben bij het re-integratieproces van werknemers waarbij verzuim wordt veroorzaakt door spanningen binnen teamverband.
t begint bij vermoedens van spanningen binnen een team. Welke signalen zijn kenmerkend en hoe herken je of het individuele opvattingen en gevoelens zijn? Of dat er breder – binnen teamverband– iets speelt? Hoe ga je het gesprek aan met een medewerker waarbij je vermoedens hebt? Weten binnen welke grenzen je beweegt en welke stappen je kunt ondernemen helpt om spanningen aan de oppervlakte te krijgen. Je bent immers geen “teambuilder”. Wel is het je taak om de juiste begeleiding of adviezen te geven aan de werknemer en indien nodig er een leidinggevende bij te betrekken.
Tijdens deze module krijg je informatie over hoe verzuim door een slechte werksfeer ontstaat. Dat doen we middels interactieve werkvormen en oefeningen. Er wordt aandacht besteed aan de feiten en cijfers rondom uitval door spanningen binnen teamverband. Ook staan we stil bij de signalering van spanningen binnen teamverband en van een slechte werksfeer als oorzaak van uitval. Je leert binnen welk kader jij als arboprofessional beweegt. Je krijgt inzicht in hoe je verder kunt met de begeleiding van een patiënt en een werkgever als er sprake is of dreigt van uitval door spanningen in het team.
Bedrijfsartsen, arboverpleegkundigen en praktijkondersteuners bedrijfsarts. Verzekeringsartsen kunnen deze module ook volgen om meer kennis op te doen over het onderwerp an sich. De vertaalslag naar de praktijk dien je zelf te maken. Zoals de titel aangeeft wordt er tijdens dit onderwijs met name ingegaan op ‘het begeleiden van’ en niet ‘het beoordelen van’. Voor verzekeringsartsen die mensen met een WW-uitkering of mensen werkzaam vanuit een uitzendbureau begeleiden is deze module wel geschikt.
Jessica Hoek, communicatiespecialist, teamcoach, Co-actief coach, trainer en gezondheidsbevorderaar. Eigenaar van het bedrijf Base Coaching & Training.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?
Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden. De focus ligt hierbij op het oefenen van nudging en framing voor groepen (denk bijvoorbeeld aan een persbericht, poster, video of krantenartikel).
Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.
Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.
(de tekst gaat verder onder de afbeelding)
De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’
Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:
Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.
Hbo werk- en denkniveau.
Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag neemt de docent je mee in de wondere wereld van het schouwverslag. Wat is het doel, wat moet erin staan, waarover adviseer je de officier en wat kan de officier allemaal doen met je verslag (wees gewaarschuwd!). Ook het onderwerp beroepsgeheim wordt in dit onderwijs besproken. Als forensisch arts hoor en zie je veel, wat mag je wanneer met wie delen? En hoe zit het met het beroepsgeheim na de dood? Ook wordt ingegaan op de AVG in de forensische geneeskunde en hoe om te gaan met de foto’s die gemaakt worden in het kader van letselonderzoek en/of lijkschouw onderzoek. Hoe bewaar je die foto’s zorgvuldig?
Na afloop van deze module Schouwverslag en beroepsgeheim:
Forensisch artsen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Defensie CBRN Centrum (DCBRNC) te Vught. Daarnaast zijn bij de ontwikkeling en uitvoering de volgende organisaties betrokken:
Bij incidenten met chemische, radiologische en biologische middelen kan de de arts M&G een liaisonfunctie vervullen tussen de Crisisbeheersingsorganisatie en GHOR enerzijds en de inhoudelijk deskundigen op decentraal en centraal niveau anderzijds. Om de liaisonfunctie goed te kunnen vervullen moet de arts M&G eerstelijns expertise bezitten over de chemische, radiologische en biologische middelen waarmee hij/zij te maken kan krijgen.
In deze intensieve driedaagse cursus leer je daarom meer over de achtergronden, eigenschappen en medische aspecten van de belangrijkste agentia op het gebied van CBRNe. Je krijgt inzicht in de belangrijkste agentia op gebied van CBRNe. Typen van mogelijke scenario´s en incidentverloop worden besproken. Bedreigingen en effecten voor gezondheid en veiligheid komen hierbij aan bod. Je leert over de meetmethoden en de rol van responseenheid. Daarnaast besteden we aandacht aan de afwijkende aspecten van de organisatiestructuren (w.o. politie en defensie) en kennisinfrastructuur voor beoordeling en afhandeling van CBRNe-incidenten in Nederland bij intentionele incidenten t.o.v. accidentele incidenten. Je verkrijgt de kennis en vaardigheden om effectief te kunnen optreden bij incidenten met CBRNe.
Deze CBRN module is in overleg met bovengenoemde partijen door het DCBRNC aangepast aan de algemene Nederlandse situatie. De cursus richt zich hiermee specifiek op de civiele praktijk van de arts M&G, profielen IZB/MMK/TBC.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij op zoek naar hoe je je rol als GGD-professional, beleidsadviseur, kwartiermaker of projectleider in de regio kunt verstevigen en samen met anderen de ingewikkelde problemen hanteerbaar kunt maken? Doe dan mee aan deze zevendaagse opleiding Toekomstgerichte publieke gezondheid.
Werk je in de publieke gezondheid, dan werk je in een complex veld. Je werkt aan organisatie-overstijgende vraagstukken, waarbij je te maken hebt met diverse perspectieven, belangen, wensen en mensen. Je wilt je rol in de regio verstevigen en samen met anderen ingewikkelde problemen hanteerbaar maken en daarbij afstemmen op maatschappelijke ontwikkelingen. Uitdagend, maar niet altijd gemakkelijk. De unieke leergang Toekomstgerichte publieke gezondheid is een opleiding voor en door de publieke gezondheid.
Tijdens de leergang leer je de uitgangspunten van de Design Thinking-methode toepassen op een wicked public-health probleem. Je kunt deze methode vervolgens ook op andere thema’s in je eigen praktijk toepassen. Je maakt een systeemanalyse en ontdekt welke actoren de beste samenwerkingspartners zijn. Je leert om vanuit meerdere perspectieven te kijken en denkbeelden bij elkaar te brengen en ook daadwerkelijk tot praktische oplossingen te komen. Ook bestudeer en verrijk jij je rollen als professional en je eigen bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
De leergang heeft drie belangrijke pijlers:
(tekst gaat verder onder afbeelding)
We maken gebruik van aspecten van systeem theorieën, design thinking en action learning. We leven in een complexe wereld, die nooit helemaal kenbaar en planbaar is. Het begrijpen van de systeemdynamiek die onder wicked problemen liggen, maakt innovatie mogelijk. Je krijgt begrip voor en grip op je vraagstuk, genereert mogelijke oplossingen en kijkt met wie in je regio je de best mogelijke aanpak kunt vinden.
Na afloop van de leergang kun je – samen met anderen – :
Als ambitieuze professional, beleidsadviseur of projectleider wil je graag uitgedaagd en verleid worden om anders te denken. Je vindt het leuk om je eigen expertise te delen. Je kijkt vooruit en levert graag een bijdrage aan een toekomstbestendige public health, het liefst samen met anderen.
Je hebt minstens drie jaar ervaring in de public health, een wetenschappelijke vooropleiding of wo-werk- en denkniveau.
De 7-daagse leergang Toekomstbestendige publieke gezondheid heeft een doorlooptijd van ruim een half jaar. Je werkt en leert in de bijeenkomsten en tussendoor in subgroepen of individueel.
Lees ook het artikel met 3 tips voor werken met wicked problems in de publieke gezondheid
(tekst gaat verder onder afbeelding)
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij (aspirant-)bedrijfsarts? En wil je leren wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten? Tijdens deze tweedaagse module leer je alles wat je moet weten, begrijpen en kunnen toepassen van de NVAB richtlijn Arbeidsconflicten die in 2019 is gepubliceerd”
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, of als keuzeonderwijs. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Vrijwel iedere bedrijfsarts krijgt in de uitoefening van zijn of haar praktijk te maken met conflicten in de werksituatie bij klantbedrijven. In toenemende mate worden ook bedrijfsartsen gedaagd binnen het tuchtrecht. Daarom is het belangrijk dat je de nieuwe richtlijn goed volgt.
Opvallend aan de richtlijn Arbeidsconflicten is de grote rol van de bedrijfsarts in het vroegtijdig signaleren van arbeidsconflicten. Deze module is daarom opgebouwd uit twee delen: je krijgt allereerst informatie over de richtlijn. Daarna oefen je met interventies. Dat doe je door een bewuste rolkeuze te maken, deze rol voor te bereiden en uit te voeren. We wisselen het hoorcollege af met interactieve werkvormen, zoals spellen en een oefenquiz. Ook kun je eigen casuïstiek inbrengen.
In de ochtend bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen de richtlijn Arbeidsconflicten en de STECR-werkwijzer Arbeidsconflicten. Je leert welke verwachtingen er aan de bedrijfsarts worden gesteld en wat de rol van de bedrijfsarts is bij arbeidsconflicten.
Aan de hand van consulten bespreken we twee uitdagingen waar je als bedrijfsarts tegenaan kunt lopen. Als eerste leggen we je de vraag voor wanneer reacties en klachten overgaan in ziekte en arbeidsongeschiktheid. Daarna discussiëren we wanneer er sprake is van ziekte (en wanneer niet) en hoe je dat bepaalt.
In de middag krijg je een introductie in mediation. We bespreken wat de indicatoren zijn om tot een driegesprek te komen, hoe je dit gesprek voert en welke indicatoren voor jou van toepassing zijn. Je leert naar wie of wat je kunt verwijzen en hoe je zorg draagt voor optimale acceptatie (commitment) van jouw advies. Tijdens dit onderdeel oefen je actief jouw rol als bedrijfsarts bij arbeidsconflicten.
Het onderwijs wordt verzorgd door Jan Plevier en Frank Emmelot, beide jurist, mediator en opleider voor mediatoren, in samenwerking met Ger Kaldenberg, bedrijfsarts. Jan Plevier en Frank Emmelot zijn auteurs van het boek Conflictvaardig op het werk.
Voor bedrijfsartsen en artsen in opleiding tot bedrijfsarts.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Milieu-epidemiologisch onderzoek geeft onderbouwing aan milieugezondheidkundige risico’s afkomstig van bijvoorbeeld verkeer, antennes, veehouderij en landbouw. In deze module maak je kennis met methoden en technieken om relaties tussen milieublootstellingen en gezondheid te schatten en te duiden.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase arts maatschappij+gezondheid). Je kunt dit onderwijs ook volgen als bij- of nascholing.
Je krijgt een theoretische inleiding over de studie-opzet, het schatten van blootstelling en gezondheidseffecten en de relatie tussen blootstelling en gezondheid. Met opdrachten wordt dit uitgewerkt vanuit verschillende milieu-epidemiologische onderzoeksprojecten. Daarnaast neem je deel aan sessies waarin wetenschappelijke artikelen worden beoordeeld en bediscussieerd.
Na afloop van deze module:
Het onderwijs bestaat uit zelfstudie, hoorcolleges, werkgroepen met opdrachten en discussies aan de hand van te lezen wetenschappelijke artikelen.
Adviseurs (hbo+) en artsen die in hun werk te maken hebben met het beoordelen en duiden van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van milieu en gezondheid.
Bsiskennis van de epidemiologie (niveau BSc) wat betreft de onderwerpen:
Dr. ir. H. (Gerard) Hoek, universitair hoofddocent, Institute for risk-assessment sciences, Universiteit Utrecht.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Tijdens deze dag wordt er didactische scholing aangeboden om jouw vaardigheden als praktijkopleider te versterken. Tijdens de ochtend staan we stil bij het evalueren van de ervaringen met de eerste en tweede lichting aios en het curriculum (inclusief toetsen) van de opleiding. De invulling van de middag staat nog niet geheel vast. Als je zelf wensen hebt is daar nog ruimte voor en horen we dat graag!
De ochtend staat in het teken van evalueren en vooruitblikken op het curriculum van de aios. De eerste lichting aios (die gestart is in september 2021) heeft de opleiding afgerond. Hoe is dat verlopen? En hoe ziet het curriculum eruit voor de aios van maart 2023 en wat is de planning voor september 2024? We kijken samen naar een aantal toetsen (praktijkopdrachten, KPB’s) om hier een verbeterslag in aan te brengen.
De middag wordt nog nader ingevuld met een onderwerp waar jullie als praktijkopleiders behoefte aan hebben. Graag ontvangen we je inbreng in een mail naar opleidingva@nspoh.nl liefst vóór 1 april 2024.
Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als:
Worden later bekend gemaakt.
Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Jaarlijks worden bijna 120.000 gevallen van kindermishandeling gemeld. Gelukkig kunnen we met behulp van forensisch medische expertise een grondige bijdrage leveren aan het vaststellen van letsels bij kinderen en het bepalen van de eventuele toedracht. Tijdens deze module Letselonderzoek in het kader van de FMEK staan verschillende typen letsels centraal.
Toegebracht schedelhersenletsel (TSHL, abusive head trauma), het onderscheid tussen accidenteel en toegebracht letsel, seksueel misbruik, radiologisch onderzoek, verwaarlozing en pediatric condition falsification staan centraal in dit onderwijs. Je leert onder andere onderscheid te maken tussen kinderziekten en letsel, tussen accidenteel en toegebracht letsel en je weet welk netwerk je in kan zetten om tot je conclusies te komen. Je weet welke medische onderzoeken uitgevoerd moeten worden om tot een diagnose en mechanisme te komen.
Na het onderwijs kun je normale bevindingen, bevindingen die mogelijk het gevolg zijn van een trauma en/of seksueel contact en voor trauma en/ of seksueel contact bewijzende bevindingen herkennen. Ook kun je de aandachtspunten benoemen bij het FMO van kinderen bij een vermoeden op seksueel misbruik en kan je de bewijswaarde van enkele soa’s is in het kader van seksueel misbruik bij kinderen beoordelen.
Tijdens het onderwijs zal dieper worden ingegaan op de (on)mogelijkheden van radiologisch onderzoek bij het vermoeden van kindermishandeling. De volgende onderwerpen passeren de revue:
We werken interactief aan de hand van theoretische kaders aangevuld met casuïstiek vanuit de deelnemers en docenten.
De scholing is voor forensisch artsen.
De docenten worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.