Vrouwen met specifieke autismevraagstukken, onder andere met chronische vermoeidheidsklachten, komen steeds vaker op de spreekuren van verzekerings- bedrijfs- en huisartsen. Ook arbodiensten worden steeds vaker geconfronteerd met vastlopende re-integratietrajecten waarbij er sprake is van vrouwelijke werknemers met autisme. Ben je op zoek naar praktische handvatten over het herkennen en begeleiden van vrouwen met autisme, die je direct in de praktijk kunt toepassen?
Wat maakt dat mannen vaker gediagnostiseerd worden met autisme dan vrouwen? Uit autisme zich anders bij vrouwen dan bij mannen? En waarom wil jij dit, als professional weten? Heb jij als professional andere vaardigheden nodig om in gesprek te gaan met een vrouw met autisme?
In deze module staan we stil bij de verschillen tussen autisme bij mannen en vrouwen. Kijken we naar de impact van life events bij vrouwen met autisme – denk aan verandering op werk, zwanger zijn, overlijden van een dierbare – en welke invloed dit heeft op het werk. Je leert basiskennis en -vaardigheden om begeleidingsadviezen in de praktijk toepassen. Met behulp van beeld- en videomateriaal leer je de symptomen van autisme bij vrouwen (beter) herkennen om daarmee het gesprek met de desbetreffende cliënt effectiever te benaderen. Ook komen verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij vrouwen met autisme aan bod. Je oefent gesprekstechnieken en krijgt daarbij persoonlijke tips van de docenten én een ervaringsdeskundige.
Deze verdiepingsmodule is bedoeld voor bedrijfs- en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere (medische) professionals die in hun werk te maken hebben met vrouwelijke medewerkers/cliënten met autisme die werk zoeken of begeleiding nodig hebben op de werkvloer.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NVvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.
Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.
Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.
In 2023 worden twee terugkomdagen georganiseerd op:
Het programma op maandag 13 maart 2023 is als volgt:
Het programma op woensdag 13 september 2023 is als volgt:
NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.
Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Marloes Roman, m.roman@nspoh.nl.
Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.
De voorwaarden voor hercertificering zijn:
*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.
Je neemt minimaal twee video-opnamen mee naar de Terugkomdag. Het is van belang dat zowel het onderzoek bij kinderen onder als boven de 36 maanden in de video’s aan bod komt. Dus video 1 gaat bijvoorbeeld over het onderzoek onder de 36 maanden en video 2 over het onderzoek boven de 36 maanden.
Een video duurt maximaal 5 minuten. Meer informatie over waar de video’s aan moeten voldoen, vind je na aanmelding in de studiehandleiding.
Je bent gecertificeerd visusinstructeur.
Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.
Afhankelijk van het programma: orthoptisten, visusinstructeurs en andere experts uit het werkveld van het opsporen van oogafwijkingen.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De rol van praktijkopleider van onze aios is erg belangrijk. Hoe bepaal je samen met je aios of het gewenste bekwaamheidsniveau is behaald?
Door middel van casuïstiek zoeken we met elkaar een werkwijze en kun je als praktijkopleider bepalen wat het beste bij jouw aios past.
Deze bijeenkomst met een plenair (informatief) gedeelte, maaltijd en intervisie biedt je daarbij ondersteuning.
Ralph Hackmann.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers deze module met een 8,5.
Je kunt kiezen uit twee verschillende data, zie het rooster hieronder.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze “Train-de-trainer MAZL” stelt je in staat om als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ voor mentoren in het onderwijs te verzorgen.
MAZL (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen) is een landelijk erkende interventie, die door scholen en de jeugdgezondheidszorg is ontwikkeld. Binnen MAZL werken de school en de jeugdarts samen om, vanuit een gezamenlijke zorg en ieder vanuit zijn eigen rol, de juiste begeleiding voor de ziek gemelde leerling te realiseren. De rol van zowel de school als de jeugdarts is hierbij heel belangrijk. De aandachtsfunctionaris MAZL binnen de school (vaak zorg- of verzuimcoördinator) en de jeugdarts werken nauw samen en implementeren en evalueren de MAZL-methodiek.
Verzuim is een omvangrijk probleem in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. De belangrijkste redenen voor ziekmelding door leerlingen blijken psychische en lichamelijke klachten te zijn. Hier liggen vaak problemen aan ten grondslag zoals een onrustige thuissituatie, stress of leer- en motivatieproblemen. Leerlingen die frequent of langdurig van school verzuimen met ziekte als reden, zijn lang niet altijd (ernstig) ziek; er kunnen ook andere redenen zijn die leiden tot een ziekmelding.
De rol van de mentor / studieloopbaanbegeleider is heel belangrijk bij de uitvoering van MAZL, aangezien zij het eerste contact hebben met de (ouders van de) ziek gemelde leerling. Uit ervaring blijkt dat mentoren vaak worstelen met hoe ze het gesprek over ziekteverzuim het best kunnen voeren. Tijdens de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ leren mentoren hoe ze een gesprek met een ziekgemelde leerling en diens ouders kunnen voeren. Centraal staat daarbij het oefenen van gesprekken met een trainingsacteur. De workshopbegeleider is procesbegeleider en geeft, samen met de trainingsacteur, feedback op de manier van gespreksvoering.
Als je deze scholing volgt, dan wordt jouw rol dus ‘workshopbegeleider’. Samen met een trainingsacteur ga je hierna zelf de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ voor mentoren verzorgen.
Door gebruik te maken van concrete voorbeelden word je tijdens de contactdagen gestimuleerd de theoretische inzichten te koppelen aan de praktijk en context waarbinnen je zelf werkt. Tijdens de contactdagen behandelen we casussen uit de praktijk . Tijdens het laatste dagdeel ervaar je aan den lijve de workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’. De trainer geeft samen met een trainingsacteur de workshop en jij volgt samen met je de andere deelnemers deze workshop. Als toekomstige workshopbegeleider ga je dus zélf verzuimgesprekken oefenen met de trainingsacteur.
Medewerkers van de jeugdgezondheidszorg, de gemeenten of het onderwijs (Samenwerkingsverband Passend Onderwijs) worden getraind om als workshopbegeleider de MAZL-workshop ‘Ziekteverzuim bespreekbaar maken’ te kunnen verzorgen voor mentoren.
Ook andere professionals, die op scholen voor voortgezet onderwijs of beroepsonderwijs, met jongeren en/of hun ouders in gesprek gaan n.a.v. ziekteverzuim kunnen deelnemen aan deze workshop. Denk aan verzuimcoördinator of maatschappelijk werkende op een school.
We verzoeken je om het competentieprofiel door te nemen om goed in te kunnen schatten of de scholing geschikt is voor jou. Mocht je hier vragen over hebben of twijfelen, neem dan gerust contact op met de opleider Coco Sips.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Is racisme weleens ter sprake gekomen tijdens één van jouw spreekuren? Als het antwoord ‘nee’ is, dan is de kans groot dat je het al een paar keer hebt gemist. Racisme heeft een grote impact op de gezondheid, de arbeidskansen en het werkplezier van mensen. Tegelijkertijd blijft racisme vaak onzichtbaar en onbesproken, zowel op de werkvloer als in de spreekkamer bij de verzekerings- en bedrijfsarts. In deze module leer je die stilte doorbreken. Je reflecteert op je eigen rol en ontvangt handvatten om racisme bespreekbaar te maken en tegen te gaan in eigen praktijk.
Internationaal groeit de aandacht voor racisme en de impact op gezondheid en werk. Ook in Nederland verschenen de afgelopen jaren een aantal onderzoeken over uitsluiting, racisme en discriminatie op de werkvloer en de arbeidsmarkt. Al deze onderzoeken komen tot dezelfde conclusie: werken aan gezondheid – en aan gezond werken – behoeft oog te hebben voor racisme en discriminatie op de werkvloer.
Tijdens deze module leer je hoe je racisme bespreekbaar maakt en tegen kunt gaan. We doen dat op basis van wetenschappelijk onderzoek en middels kritische reflectie op je eigen rol en de context waarin je werkt. Zo leer je bijvoorbeeld welke rol je kunt hebben in het signaleren en agenderen van racisme en discriminatie in relatie tot samenwerkingspartners en opdrachtgevers.
Er worden verschillende interactieve werkvormen toegepast. Aan de hand van portretten worden de bevindingen verkend, van een vierjarig onderzoek naar gezondheid van laagbetaalde medewerkers in de ouderenzorg (2018-2022). Dit onderzoek is uitgevoerd door Amsterdam UMC en is onderdeel van het programma Gender & Gezondheid van ZonMw.
Professionals op het gebied van (publieke) gezondheidsbevordering, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en medisch adviseurs. De module is ook relevant voor praktijkondersteuners bedrijfsarts (POB) en arboverpleegkundigen.
Dat racisme een onbesproken oorzaak van verzuim is, blijkt uit onderzoek van promovenda Saskia Duijs.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de arrestantenzorg? Doe dan deze eendaagse module en leer waar je op moet letten bij een risicotaxatie bij suïcidaliteit, welke gesprekstechnieken je hierbij inzet, wat de voorgeschiedenis is van de Wet verplichte GGZ en wat jouw rol als forensisch arts hierbij is.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Mensen op het politiebureau vallen onder de verantwoordelijkheid van de staat, zij kunnen niet naar een dokter op het moment dat zij dat nodig achten. Als forensisch arts lever jij de medische zorg. De arrestantenzorg is zeer divers. Psychiatrische problematiek is hier ook een onderdeel van. Een arrestant die zich suïcidaal uit komt geregeld voor. Als forensisch arts maak je een inschatting van de daadwerkelijke suïcidaliteit en de insluitbaarheid van de arrestant in te schatten. In deze module leer je waar je deze inschatting op baseert, op welke signalen je moet letten, hoe ga je het gesprek aan over suïcidaliteit en wanneer schakel je een psychiater in.
Binnen de arrestantenzorg heb je te maken met het juridisch kader. Een onderdeel hiervan is de Wet verplichte GGZ. Deze geldt vanaf 1 januari 2020. Deze wet vervangt de huidige wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). De nieuwe wet regelt de rechten van mensen die te maken hebben met verplichte zorg in de GGZ. Een belangrijke verandering in de wetgeving is dat verplichte zorg straks ook buiten een GGZ-instelling verleend kan worden.
Tijdens deze module leer je meer over de voorgeschiedenis van de Wet verplichte GGZ, het juridisch kader rondom deze wet en hoe je de wetgeving toepast in het werk als forensisch arts.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Gea Kuut (forensisch psychiater) en prof.mr.dr. Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde).
Voor forensisch artsen.
Diploma basisarts.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Geluid is een bron van hinder en onafhankelijk daarvan een bron van gezondheidsverlies. Werk je als adviseur milieu & gezondheid en heb je nog niet zoveel ervaring met geluid als gezondheidsrisico? Dan is deze module van één dagdeel bijzonder geschikt voor jou. Je krijgt basiskennis over geluid als natuurkundig verschijnsel en de relatie met (ervaren) gezondheid. Hiermee kun je situaties in de praktijk beoordelen en erover adviseren aan burgers en gemeentes.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G). Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing.
Je krijgt een presentatie van achtergrond, gezondheidskundige risico’s, de beoordeling en advisering van geluid als gezondheidsrisico.
De volgende onderwerpen komen aan bod: basisprincipes geluid, verschil geluid als natuurkundig verschijnsel en de menselijke waarneming, veel gebruikte dosismaten, lichamelijke reactie op geluid, gezondheidseffecten, gezondheidskundige normen en advisering. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan hinder van bromtonen en laagfrequent geluid.
Globaal lezen:
Medewerkers bij de GGD die betrokken zijn bij de beoordeling en advisering over het geluid. Het niveau van de cursus is beginner met weinig tot geen ervaring met de beoordeling van geluid als gezondheidsrisico.
Mw.ir. R.(Rita) Slob, senior medisch milieukundig adviseur. GGD Rotterdam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Hoe kom je er als professional achter of iemand gemotiveerd is om terug te keren naar werk? Of iemand negatieve verwachtingen heeft van zijn of haar herstel? Of iemand catastroferende gedachten heeft? Dit en meer leer je tijdens deze module van een halve dag.
Soms lukt het je als professional niet om “de vinger op de zere plek te leggen” bij je patiënt of cliënt. Je vangt signalen op en gaat daarover in gesprek, maar je komt niet verder. In zo’n geval kan het waardevol zijn om te achterhalen of belemmerende overtuigingen van de patiënt, in dit geval de werkende, een rol spelen in het herstelproces en terugkeer naar werk. Maar hoe pak je dat aan? Hoe kun je informatie verkrijgen over zulke belemmerende overtuigingen (oftewel cognities en percepties)? Tijdens deze scholing ga je aan de slag met het betrekken van cognities en percepties van de werkende ten behoeve van je begeleiding en beoordeling.
Je leert alles over cognities en percepties die belangrijk zijn voor de werkparticipatie. Zo leer je wat persoonsgebonden factoren (cognities en percepties) zijn en hoe je informatie over deze factoren kunt verkrijgen.
Een paar voorbeelden van vraagstukken waar je mee aan de slag gaat:
Tijdens de module gebruiken we verschillende interactieve werkvormen zoals samen bekijken en nabespreken van videofragmenten.
Voor artsen in opleiding tot bedrijfs- of verzekeringsarts, sociaal medisch verpleegkundigen en andere professionals die begeleiding bieden aan de werkende of deze beoordelen.
Ben je verzekeringsarts in opleiding bij NSPOH en heb je dit onderwijs niet gevolgd binnen het curriculum? Dan kun je deze module aanvragen als zijnde keuzeonderwijs. Twijfel je hierover? Bespreek dit dan met je instituutsopleider.
Dr. Mariska de Wit, postdoctoraal onderzoeker, Department of Public and Occupational Health (POH), Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2024 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je leren hoe je een kind reanimeert? Je hoopt het nooit te hoeven doen. Na het volgen van deze scholing heb je geoefend en is de theorie weer opgefrist.
Werk je in de jeugdgezondheidszorg? Dan hoop je dat je dit nooit hoeft te doen: het reanimeren van een kind. Maar als het in de spreekkamer gebeurt, verwachten mensen van jou als arts dat je goed kunt handelen. De praktijk leert dat je de vaardigheid van reanimatie verliest, als je deze niet onderhoudt.
Met deze scholing fris je de theorie op en oefen je het reanimeren. Je leert hoe je ouders bij eerste hulpvragen kunt begeleiden. Ook het verschil met een reanimatie van een volwassene komt aan bod.
In eerste instantie behandelen we de theorie van reanimatie. Vervolgens oefen je met casuïstiek. Daarna oefenen alle deelnemers op poppen.
Basisartsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg, jeugdartsen KNMG en artsen Maatschappij + Gezondheid.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 8,5.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.
RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.
We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.
We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.
Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.
De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.
Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.