Heb je als basisarts of anios forensische geneeskunde te maken met lijkschouw? Wil jij een bijdrage leveren aan het opvangen van het tekort aan forensisch artsen? En wil je opgenomen worden in het vooropleidingsregister? Het volgen van de module lijkschouw is een voorwaarde.
Tijdens deze basisscholing verwerf je kennis en leer je vaardigheden die nodig zijn om een aantal afgebakende taken binnen de forensische geneeskunde onder supervisie uit te kunnen voeren. De afgebakende taken vormen een beperkt deel van het totale takenpakket van de forensisch arts.
De eerste dag van de module lijkschouw begint met een introductie over de forensische geneeskunde. Hierin komen de rol van de forensisch arts, mensenrechten en de basisprincipes van het strafrecht ter sprake.
De tweede dag is in het AMC. Na de theorie ga je zelf actief aan de slag met het uitvoeren van de lijkschouw. Tijdens de derde onderwijsdag behandelen we het juridisch kader van de lijkschouw, euthanasie en zorginstellingen. We gaan in op de procedure rondom euthanasie, strafbare hulp bij zelfdoding en overlijden in zorginstellingen. Wat is de procedure, hoe is de praktijk en wat zijn je eigen afwegingen?
Niet onbelangrijk voor de verdere afwikkeling van de schouw is hoe je de aard- en oorzaak van overlijden correct vaststelt. Mogelijk volgt er een strafzaak op basis van de uitspraak van de forensisch arts over een niet- natuurlijke versus natuurlijke dood. Welke formulieren zijn relevant om in te vullen na overlijden? En hoe schrijf je een schouwverslag?
Het zijn actieve onderwijsdagen met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Basisartsen werkzaam binnen de forensische geneeskunde.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als opleider speel je een belangrijke en onmisbare rol in de opleiding van de aios. Om je voor te bereiden op deze taak heb je eerder een basisopleiding voor praktijkopleiders gevolgd. Om je erkenning als opleider te behouden volg je minimaal twee didactische terugkomdagen per jaar. Daarnaast neem je deel aan intervisie met andere opleiders.
Speciaal voor opleiders van aios infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding en medische milieukunde organiseert team ITM vier didactische dagdelen per jaar. Uitwisseling van ervaringen neemt altijd een belangrijke plek in tijdens de terugkomdagen. Sommige terugkomdagen zijn ook interessant voor opleiders van de BAIA-opleiding.
Tijdens elke terugkomdag is er gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast besteden we aandacht aan wisselende onderwerpen. De agenda wordt per terugkomdag bekend gemaakt.
Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Stuur dan een mail naar team-itm@nspoh.nl.
Praktijkopleiders van aios infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding en medische milieukunde (ITM).
Opleiders team ITM.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Tijdens deze praktijkgerichte spoedzorgcursus leer je de ABCDE-methode toe te passen.
In de arrestantenzorg kun je te maken krijgen met acute medische situaties. Denk hierbij aan diabetische ontregeling en intoxicaties. Hoe handel je op zo’n moment? Tijdens de STARtclass Forensische Geneeskunde leer je de ABCDE-methode toepassen. Hierbij komt forensisch specifieke casuïstiek aan bod en behandelen we ook algemene onderwerpen zoals CVA en reanimatie.
De STARtclass is een praktijkgerichte scholing waarbij je intensief oefent met verschillende acute situaties. Zowel de relevante kennis als scenariotraining met een trainingsacteur komen aan bod.
Deze scholing is geschikt voor forensisch artsen (in opleiding) en anios forensische geneeskunde. Voor anios wordt de 4-daagse module aangeraden. Forensisch artsen met ervaring kunnen kiezen voor de 2-daagse scholing.
Diploma basisarts.
Deze scholing wordt verzorgd door Schola Medica.
Let op: inschrijving verloopt via de website van Schola Medica. De links naar de (inschrijf)pagina’s vind je hieronder. Maak geen gebruik van de inschrijfknop rechtsboven op deze pagina, maar klik op een link hieronder.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
In 2023 viert de opleiding forensische verpleegkunde haar 10-jarig bestaan. Dat vieren we groots met een Lustrumcongres Forensische Verpleegkunde. Het thema van de dag is ‘Onder de Loep’. Op deze dag kijken we niet verder, maar nemen we een aantal zaken uit de geschiedenis juist onder de loep. Het congres vindt plaats op een toepasselijke locatie, namelijk in De Lik Utrecht.
(De tekst gaat door onder de afbeelding)
Het wordt een bijzondere dag onder leiding van dagvoorzitter Dennis de Winter, creatief en social media-expert bij RAUWcc. Dennis begon zijn carrière op straat bij de politie en houdt zich nu in het dagelijks leven bezig met het bedenken en uitrollen van creatieve concepten voor grote campagnes. Met veel enthousiasme deelt hij regelmatig zijn kennis over employer branding en social media op verschillende podia en in de wekelijkse videorubriek Kennis met Dennis. Dat enthousiasme brengt hij – samen met een flinke dosis nieuwsgierigheid – mee in zijn rol als dagvoorzitter tijdens het Lustrumcongres Forensische verpleegkunde onder de loep
Met plenaire lezingen van sprekers waar we erg trots op zijn en die hun nek uitsteken waarvoor ze staan. Zo zal Peter van Koppen ons meenemen in het onderwerp ‘forensische dwalingen in het recht’. Rob Bilo, gaat vertellen over hoe deskundig een deskundige in het (straf)recht is. Willem Jan Ausma neemt het begrip ‘waarheid’ onder de loep. Dat en nog veel meer onderwerpen van sprekers over zaken worden onder de loep genomen. We kijken buiten de lijnen, want buiten de lijnen vindt veel meer plaats…
Bereid je voor op een party na afloop met een bekende dj, een drankje en een dansje, want daarmee sluiten we het lustrum feestelijk af.
(De tekst gaat door onder het dagprogramma)
Klik op de afbeelding hierboven en download het dagprogramma.
Deelnemers aan de opleidingen forensische verpleegkunde, forensisch arts én alumni en andere professionals in dit vakgebied.
Accreditatie voor het congres wordt aangevraagd (totaal 5 punten, met als uitzondering 3 punten voor forensisch artsen die deze dag volgen als keuzeonderwijs).
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
As an expert in the Working Conditions Act (Arbowet), general practitioner, or physician in maritime healthcare and medical experts, maritime paramedical experts and members of IMHA, you have to be aware of relevant testing and safety requirements within this field. Update and/or refresh your knowledge by following the multi-day international Friendship symposium on Maritime Health on the island of Curaçao. You will exchange experiences, share advices, and show applications of instruments and test methods with fellow experts and colleagues. The main language will be English. The symposium is organized by NSPOH, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), and International Maritime Health Association (IMHA).
At this symposium you can participate in interactive lectures, workshops, and relevant case studies in relation to the maritime field with the aim of gaining or refreshing knowledge.
The following topics will be discussed:
The first day we look forward to welcome you on the cruise ship ‘De Zuiderdam’ for a joint lunch. The following days will consist of several meetings at the WTC Curaçao in the centre of Willemstad.
(Text continues below image)
The organizers of the symposium invite you to submit an abstract. Submitted abstracts are considered for oral presentation in a ’Short Talk’ format during the symposium, in a ‘Speed Talk’ format during special Speed Talk Sessions, and at the poster presentation as part of the program.
Please note:
|
|
Notification of the outcomes of the assessment for oral presentations and confirmation of acceptance of abstracts by the symposium are expected to be available on January 22, 2024.
The general terms and conditions you can download in English: general terms and conditions.
The registration page is in Dutch. If you need help completing this, you can contact the program assistant Vanessa, e-mail address V.vanBoeschoten@nspoh.nl.
Registration closes September 13, 2023. We will confirm as soon as possible whether the module will continue based on the number of registrations. We advise you NOT to book your flight and hotel before this confirmation. Travel and accommodation costs are for your own account.
Do you need a visa? Click on Do I need a visa for the Caribbean parts of the Kingdom?
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Wat fijn dat je interesse hebt in de opleiding arts maatschappij en gezondheid (M+G)! Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt voordat je besluit te solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste of tweede fase van de opleiding. Op deze online informatieavond geven we uitleg over de verschillende profielen en is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Wanneer je basisarts bent of vanuit een ander specialisme komt, ben je welkom om vragen te stellen over de verschillende profielen voor de eerste fase:
Heb je de eerste fase al succesvol afgerond? Dan geven wij ook informatie over de tweede fase van de opleiding arts M+G.
Tijdens deze informatiebijeenkomst zijn er opleiders van TNO, NSPOH en UPHO aanwezig om al je vragen te beantwoorden.
Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Door het kiezen van een workshop krijgen wij beter inzicht in het specialisme waar belangstelling naar uitgaat en word je na het plenaire gedeelte door een opleider van het gekozen specialisme verder geïnformeerd.
In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de Zoomlink. Door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.
Burgers en beleidsmakers hebben vaak vragen over gezondheidsrisico’s van antennes en andere bronnen van elektromagnetische velden en straling. Als adviseur milieu & gezondheid heb je kennis nodig van de wetenschappelijke stand van zaken hieromtrent.
Waar en hoe word je blootgesteld aan elektromagnetische velden en straling? Bekende bronnen zijn mobiele telefonie en hoogspanningslijnen, maar ook over wifi maken mensen zich nogal eens zorgen voor hun gezondheid. Wat is bekend over gezondheidsrisico’s van deze relatief nieuwe technieken en hoe ga je om met onzekerheden in onderzoek bij de beoordeling van gezondheidsrisico’s in de praktijk? We besteden aandacht aan het voorzorgsprincipe. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt ingegaan op het soort vragen dat de GGD krijgt.
Ter voorbereiding neem je één casus over elektromagnetische velden of straling en gezondheid mee ter bespreking.
Vooraf bekijk je de website van het Kennisplatvorm Elektromagnetische velden (EMV).
Voor de verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde en de arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de advisering bij elektromagnetische velden en de beoordeling van elektromagnetische velden als gezondheidsrisico.
De heer Dr.ir. R.T. (Rob) van Strien, adviseur milieu en gezondheid, afdeling Leefomgeving, GGD Amsterdam.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Onverklaarbare lichamelijke klachten komen regelmatig bij medewerkers medische milieukunde als mensen vermoeden dat er een hun klachten te wijten zijn aan milieufactoren. Dit kan vaak niet aannemelijk gemaakt worden. Dit maakt het nogal eens lastig om mee om te gaan. Hoe blijf je professioneel in gesprek? Je leert het in deze praktische module Omgaan met onverklaarbare lichamelijke klachten.
Professionals zijn geneigd oplossingsgericht te werk te gaan. Methodiek: een analyse van het probleem, het stellen van een diagnose, de formulering van beleid. Maar voor sommige problemen wordt de oorzaak niet eens gevonden. In deze workshop neem je je eigen valkuilen als hulpverlener onder de loep en krijg je handvatten om in gesprek te blijven in situaties waarin gezondheidsklachten niet of onvoldoende objectiveerbaar worden toegeschreven aan milieufactoren.
Bereid een casus voor uit je praktijkperiode bij de GGD waarin je je als professional voor een dergelijk moeilijk oplosbaar probleem gesteld voelde. Schrijf hiervan uit voor de bijeenkomst: de gebeurtenis, je gedachten en je emoties daarbij). De schrijfopdracht behoeft niet te worden ingeleverd; we gaan het aldus verkregen materiaal – wat gebeurde er? Wat dacht ik? Wat voelde ik? –samen bespreken.
herken je situaties waarin onverklaarbare gezondheidsklachten een rol kunnen spelen en heb je een start gemaakt met professionele gespreksvoering hierover.
Verpleegkundigen, adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met vragen over gezondheidsklachten die toegeschreven worden aan factoren in de leefomgeving (bijvoorbeeld laagfrequent geluid, antennes).
Dit onderwijs is geschikt voor medewerkers die in hun werk een aantal maal de situatie zijn tegengekomen van blijvende lichamelijke klachten die ten ontrechte worden toegeschreven aan het milieu.
Dhr. Dr. L.W.J (Wim) Labree, gezondheidswetenschapper en psycholoog. Huisartsgeneeskunde, UMCG.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze cursus geeft je handvatten om een toxicologische beoordeling te maken van stoffen binnen de setting van de medische milieukunde zoals bij een GGD.
Deze module is gericht op normen voor blootstelling van omwonenden aan toxische stoffen. Om een veilige productie en toepassing van chemische stoffen te waarborgen worden normen afgeleid om blootstelling aan chemische stoffen te reguleren. Zo zijn er bijvoorbeeld normen voor de maximale luchtconcentratie van chemische stoffen op de werkplek en voor wat we dagelijks bijvoorbeeld via ons voedsel en drinkwater innemen. Je leert in hoeverre gezondheidskundige afwegingen een rol spelen bij de totstandkoming van normen. Daarnaast wordt middels opdrachten aandacht besteed aan het gebruik van normen in de praktijk om een risicobeoordeling uit te voeren. Welke conclusies kunnen wel getrokken worden als een norm is overschreden en welke niet? Wanneer is er sprake van een gezondheidsrisico?
E-learning, hoorcolleges, werkcolleges met opdrachten aan de hand van casuïstiek.
Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het schatten van gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan toxische stoffen. Er wordt verwacht dat je voorkennis hebt van de basisprincipes van toxicologie.
Dit onderwijs maakt deel uit van de opleiding tot arts medische milieukunde. Het aantal plaatsen voor externen is beperkt en er is voor dit onderwijs een voorrangsregeling voor GAGS in opleiding.
Deze module heeft een intermediate niveau. Er wordt verwacht dat je de begrippen uit de module basisprincipes toxicologie beheerst: toxicokinetiek, toxicodynamiek, dosis-responscurves met en zonder drempelwaarde, opname en verdeling van een stof in het lichaam.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij hard aan het werk en wil je leren om actief achterover te leunen? Wil jij ook binnen de kaders, maar buiten de lijntjes werken? Moeiteloos gesprekken leren voeren met ouders en alle andere soorten mensen? Denk jij wel eens: pfff, ze doen nooit wat met mijn adviezen. Dan is deze training echt iets voor jou!
Je ontdekt wat de ander raakt in jou. Welke ouder/ puber/ kind bij jou op het verkeerde knopje drukt en wat je daaraan kunt doen. Zodat jij met meer plezier, minder moeite en efficiënter je werk kunt doen.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare. Auteur van In 10 stappen Moeiteloos in Gesprek met Ouders en Podcastmaker van de gelijknamige MIGMO-podcast.
Voor alle professionals die met ouders werken, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, maar eigenlijk voor iedereen die met mensen van 0-100 werkt. En die op zoek is naar meer moeiteloosheid in contact met de ander.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg een incompany uitvoering van deze module van de deelnemers een 9,4.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.