030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Horen en gehoord worden: een verkenning van gehoorstoornissen door omgevingsgeluid

Datum: 12 sep '23

In het kort

Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid. Wat zo vanzelfsprekend lijkt, is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter, het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.

Wat je leert

Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).

Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie

Na afloop van deze module:

Kun je een beeld vormen van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.

Voor wie

Je bent verpleegkundige medische milieukunde, adviseur medische milieukunde of arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorproblematiek. Je bent beginner en hebt weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieugerelateerde) gehoorproblematiek.

Docent

Ir. DJWM (Dyon) Scheijen, klinisch fysicus – audioloog. Adelante, Hoensbroek.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Instructie praktijkcoaching POV

Datum: 8 sep '23

In het kort

Als onderdeel van de Opleiding praktijkondersteuner verzekeringsarts (POV) bieden wij verzekeringsartsen die een POV coachen een instructiebijeenkomst praktijkcoaching aan. Als verzekeringsarts word je een helpende hand geboden bij het coachen van de POV in opleiding. Deze instructiebijeenkomst helpt je bij het ontwikkelen van een prettige en duurzame samenwerking tussen jou en je POV en je weet wat er van je verwacht wordt in de begeleiding van je POV.

Wat je leert

Tijdens deze ochtend gaan we in gesprek over:

  • de opbouw van de POV opleiding.
  • jouw rol als coach.
  • jouw rol als eindverantwoordelijke van de spelregels rondom taakdelegatie.
  • jouw rol in de begeleiding en beoordeling van de POV.

Docenten

  • Laura Wierda, opleider/adviseur, NSPOH

Voor wie

Verzekeringsartsen die een POV in opleiding begeleiden en coachen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Hoogbegaafdheid en werk

Datum: 30 aug '23

In het kort

Hoe benut je het potentieel van een hoogbegaafde in zijn werk? Waar lopen hoogbegaafden vast in hun werk en wat kun jij als arboprofessional doen om het te herkennen en er mee om te gaan in de spreekkamer? Je leert er meer over in deze eendaagse module Hoogbegaafdheid en werk.

Wat je leert

Hoogbegaafdheid, een zegen of een vloek?

We zien dat hoogbegaafden zich vaak anders voelen dan “de rest”. Hoogbegaafd zijn gaat dan ook vaker samen met problemen op het werk. Als arboprofessional heb je een andere aanpak nodig voor hoogbegaafden in de spreekkamer. Hoe kan het hoog potentieel van de hoogbegaafde het beste worden benut?

We kijken naar de diagnose en hoe we de aspecten van hoogbegaafdheid kunnen herkennen. Daarnaast is het belangrijk om te letten op de interactie en omgang met hoogbegaafde individuen. Een hoogbegaafde ontwikkelt zich vaak op een andere manier dan anderen. Welk werk is passend? Waar kan je op letten? Ook is het van belang om te bepalen welk type organisatie bij deze persoon past en hoe we iemand naar de juiste hulp kunnen doorverwijzen. Hoe ga je als arboprofessional met dit soort problematiek om zonder het te veel mee naar huis te nemen?

In de module behandelen we verschillende theorieën en werken we met casuïstiek uit de praktijk van de docent en jou als deelnemer.

Na afloop van deze module:

  • kun je hoogbegaafdheid herkennen.
  • heb je inzicht in de dynamiek van interactie en omgang met hoogbegaafde individuen.
  • begrijp je hoe de ontwikkeling van hoogbegaafde personen zich onderscheidt.
  • kun je evalueren wat een passende werkplek is voor een hoogbegaafde.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die meer willen weten over hoogbegaafdheid en werk.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Motiverende gespreksvoering in de SOA- en HIV-bestrijding

Datum: 25 aug '23

In het kort

Werk je als arts of verpleegkundig specialist op een Centrum seksuele gezondheid (CSG) van een GGD in de soa- en of seksualiteitshulpverlening en wil je leren hoe je je cliënten ondersteunt bij gedragsverandering met behulp van het Soaaids Gespreksmodel? Volg dan deze module Motiverende gespreksvoering in de soa- en hivbestrijding.

Wat je leert

Motiverende gespreksvoering (of MGV, Motivational Interviewing, MI) is een gespreksstijl, die steeds vaker wordt gebruikt binnen de hulpverlening. Sinds een aantal jaren wordt MGV gebruikt binnen de soa- en hiv-bestrijding. MGV gaat uit van motivatie als belangrijkste kracht achter gedragsverandering. MGV bestaat uit een combinatie van bestaande modellen en therapieën met een klantgerichte, directieve manier van counseling. De grondleggers van MGV (Miller en Rollnick) beschouwen verandering als een natuurlijk proces dat verschillende fasen kent. Ambivalentie is daarbij de sleutelfase. Soa Aids Nederland heeft het Soaaids Gespreksmodel ontwikkeld. Dit raamwerk biedt structuur tijdens het consult seksuele gezondheid. Tijdens deze drie lesdagen maak je kennis met het Soaaids Gespreksmodel en de Motiverende gespreksstijl. Kenmerkend aan deze manier van counselen is dat er rekening wordt gehouden met de specifieke wensen en behoeftes van de cliënt, het zogenaamde ‘counselen op maat’.

Ter voorbereiding op deze module doorloop je de e-learning Motiverende gespreksvoering binnen het consult seksuele gezondheid en maak je enkele opdrachten.

Deze module is een onderdeel van het Opleidingstraject arts en verpleegkundig specialist seksuele gezondheid. Je volgt de module samen met deelnemers van de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen.

Na het succesvol afronden van deze driedaagse training:

  • heb je geoefend met het toepassen van de vaardigheden: open vragen stellen, reflecteren, bevestigen, samenvatten, verandertaal ontlokken.
  • kun je het Soaaids Gespreksmodel beschrijven en hierbij de relatie leggen tussen cliënt risicoprofielen en de processen waaruit counseling volgens motiverende gespreksvoering bestaat.
  • kun je aangeven wat je sterke en zwakke punten zijn bij het toepassen van motiverende gespreksvoering.
  • ben je in staat je aanpak af te stemmen (binnen de mogelijkheden van de setting) op de wensen en behoeftes van de cliënt.
  • heb je theoretische kennis van motivatie, wrijving en behoud en veranderprocessen.
  • kun je de cliënt actief en verantwoordelijk maken ten aanzien van zijn eigen gedragsveranderingen.
  • kun je veranderingsprocessen in gang zetten.
  • kun je vaardigheden inzetten tijdens de verschillende processen van counseling.
  • kun je op een adequate wijze omgaan met wrijving en behoud en dit vertalen naar nieuwe mogelijkheden tot exploreren en samenwerken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Thijs Biemans, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.
  • Mariëtte Hamers, trainer motiverende gespreksvoering Soa Aids Nederland.

Voor wie

Artsen en verpleegkundig specialisten die werkzaam zijn op een Centrum seksuele gezondheid van de GGD. Deze module is ook interessant voor andere artsen en verpleegkundig specialisten die in hun werk te maken hebben met soa-bestrijding en seksualiteitshulpverlening. Zij werken bijvoorbeeld binnen defensie, de JGZ, een penitentiaire inrichting of een commerciële soa-kliniek.

Verpleegkundigen volgen deze module als onderdeel van de module Aanvullende seksuele gezondheidszorg voor verpleegkundigen. De driedaagse training Motiverende gespreksvoering in de soa- en hiv-bestrijding is een geïntegreerd onderdeel van die module. Het is in principe niet mogelijk om je als verpleegkundige apart voor deze MGV-training in te schrijven.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze module vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan de module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

  • BIG-registratie als basisarts.
  • BIG-registratie als verpleegkundig specialist.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

In de ochtend neemt prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft tips over goed voedingsadvies.

De middag staat volledig in het teken van gespreksvoering. Leefstijlarts Trudy Vlot gaat in op vragen als: hoe open je een gesprek over leefstijlaanpassingen? Hoe kun je iemand motiveren om een blijvende verandering in zijn voedingspatroon in gang te zetten en dit ook langdurig vol te houden? We maken gebruik van casuïstiek om de gespreksvoering te oefenen.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker;
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen;
  • een aantal voeding gerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen;
  • enkele gesprekstechnieken inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding;
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voeding gerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Prof. dr. Hanno Pijl, internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl).
  • Trudy Vlot, integraal leeftsijlarts en mede-eigenaar van Sequana, centrum voor integrale geneeskunde en leefstijlinterventies. Zij is sinds 2015 actief in het onderwijs (diverse commissies en docentschap) met betrekking tot leefstijl geneeskunde en leefstijlinterventies.

Ervaringen

In 2023 werd deze module beoordeeld met een 9.0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arrestantenzorg – basisscholing forensische geneeskunde

Datum: 26 jun '23

In het kort

Heb je als basisarts of anios forensische geneeskunde te maken met arrestantenzorg? Wil jij een bijdrage leveren aan het opvangen van het tekort aan forensisch artsen? Volg de module arrestantenzorg, die je alleen kunt volgen in combinatie met de module lijkschouw.

Wil je deelnemen aan de STARtclass Forensische Geneeskunde? Schrijf je dan in via Schola Medica.

Wat je leert

Maak kennis met het vak forensische geneeskunde

Tijdens deze basisscholing verwerf je kennis en leer je vaardigheden die nodig zijn om een aantal afgebakende taken binnen de forensische geneeskunde onder supervisie uit te kunnen voeren. De afgebakende taken vormen een beperkt deel van het totale takenpakket van de forensisch arts.

De basisscholing is opgesplitst in twee modules: de module lijkschouw en deze module arrestantenzorg.

De eerste dag van deze module arrestantenzorg begint het juridische kader rondom de arrestantenzorg met vragen als:

  • Wat is het belang van dossiervorming?
  • Wat is het doel?
  • Wat zijn de valkuilen?
  • Wat doe je wel en wat niet?

Je leert waarom iemand arrestant is en hoe aanhouden en inverzekeringstelling werkt in het Nederlandse proces. Je krijgt informatie over de WGBO en het concept ‘insluitbaarheid’.

De tweede dag staat in het teken van psychiatrie en verslaving. Je leert over ernstige, acute psychiatrische ziektebeelden en de meest voorkomende persoonlijkheidsstoornissen binnen de arrestantenzorg. Denk hierbij aan borderline, narcistische en antisociale persoonlijkheidsstoornissen. Als arts met zorg voor deze patiënten wil je kenmerken van verschillende persoonlijkheidsstoornissen herkennen zodat je je communicatie en handelen hierop kunt aanpassen.  Tijdens het onderdeel verslavingszorg leer je meer over verslaving en intoxicatie bij arrestanten. Word je geconfronteerd met arrestanten waarbij er sprake is van onthouding dan wel van intoxicatie? Dan zorgen deze factoren er soms voor dat een arrestant niet insluitbaar is. Hoe maak je een goede risicotaxatie om levensbedreigende situaties zoveel mogelijk te voorkomen?

Na afloop van deze module:

  • ken je het juridisch kader rondom een aanhouding, inverzekeringstelling, bewaring en detentie en kun je hierbij de verschillen benoemen.
  • kun je vertellen wat het medische beroepsgeheim inhoudt en wanneer dit doorbroken kan of moet worden.
  • kun je de procedure en consequenties rondom een beslissing van insluitbaarheid benoemen.
  • herken je de kenmerken van de meest voorkomende ernstige/acute psychiatrische aandoeningen (psychotische stoornissen, depressie/manische depressie).
  • kun je globaal de indicatie, de kenmerken en risico’s van psychiatrische medicatie benoemen.
  • (her)ken je de risico’s van onthouding en overdosering.
  • (her)ken je de effecten van middelen op de cliënt en de wisselwerking tussen de verschillende middelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht).
  • Gea Kuut (psychiater, GGZ Noord-Holland-Noord).
  • David Herdes (verslavingsarts, Antes).

Voor wie

Basisartsen werkzaam binnen de forensische geneeskunde.

Toelatingseis

Inschrijving module lijkschouw.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lijkschouw – basisscholing forensische geneeskunde

Datum: 26 jun '23

In het kort

Heb je als basisarts of anios forensische geneeskunde te maken met lijkschouw? Wil jij een bijdrage leveren aan het opvangen van het tekort aan forensisch artsen? En wil je opgenomen worden in het vooropleidingsregister? Het volgen van de module lijkschouw is een voorwaarde.

Wat je leert

Maak kennis met het vak forensische geneeskunde

Tijdens deze basisscholing verwerf je kennis en leer je vaardigheden die nodig zijn om een aantal afgebakende taken binnen de forensische geneeskunde onder supervisie uit te kunnen voeren. De afgebakende taken vormen een beperkt deel van het totale takenpakket van de forensisch arts.

De eerste dag van de module lijkschouw begint met een introductie over de forensische geneeskunde. Hierin komen de rol van de forensisch arts, mensenrechten en de basisprincipes van het strafrecht ter sprake.

De tweede dag is in het AMC. Na de theorie ga je zelf actief aan de slag met het uitvoeren van de lijkschouw. Tijdens de derde onderwijsdag behandelen we het juridisch kader van de lijkschouw, euthanasie en zorginstellingen. We gaan in op de procedure rondom euthanasie, strafbare hulp bij zelfdoding en overlijden in zorginstellingen. Wat is de procedure, hoe is de praktijk en wat zijn je eigen afwegingen?

Niet onbelangrijk voor de verdere afwikkeling van de schouw is hoe je de aard- en oorzaak van overlijden correct vaststelt. Mogelijk volgt er een strafzaak op basis van de uitspraak van de forensisch arts over een niet- natuurlijke versus natuurlijke dood. Welke formulieren zijn relevant om in te vullen na overlijden? En hoe schrijf je een schouwverslag?

Het zijn actieve onderwijsdagen met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur.

Na afloop van deze module

  • heb je globale kennis van het Nederlandse rechtssysteem;
  • ken je het juridisch kader rondom intreden van de dood en een stoffelijk overschot;
  • weet je waarop je moet letten tijdens de laag complexe lijkschouw;
  • kun je zorgvuldig een laag complexe lijkschouw uitvoeren;
  • weet je waaraan een schouwverslag moet voldoen;
  • weet je wanneer en door wie de A- en B-verklaring ingevuld worden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Cécile Woudenberg (forensisch arts en instituutsopleider, NSPOH)
  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht)
  • Jan Bollen (anesthesioloog en jurist, Radboudumc)
  • Udo Reijnders (emeritus hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit van Amsterdam)

Voor wie

Basisartsen werkzaam binnen de forensische geneeskunde.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Didactische terugkomdag – Praktijkopleiders ITM

Datum: 8 jun '23

In het kort

Als opleider speel je een belangrijke en onmisbare rol in de opleiding van de aios. Om je voor te bereiden op deze taak heb je eerder een basisopleiding voor praktijkopleiders gevolgd. Om je erkenning als opleider te behouden volg je minimaal twee didactische terugkomdagen per jaar. Daarnaast neem je deel aan intervisie met andere opleiders.

Speciaal voor opleiders van aios infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding en medische milieukunde organiseert team ITM vier didactische dagdelen per jaar. Uitwisseling van ervaringen neemt altijd een belangrijke plek in tijdens de terugkomdagen. Sommige terugkomdagen zijn ook interessant voor opleiders van de BAIA-opleiding. 

Wat je leert

Tijdens elke terugkomdag is er gelegenheid tot het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast besteden we aandacht aan wisselende onderwerpen. De agenda wordt per terugkomdag bekend gemaakt.

Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Stuur dan een mail naar team-itm@nspoh.nl.

Voor wie

Praktijkopleiders van aios infectieziektebestrijding, tuberculosebestrijding en medische milieukunde (ITM).

Docenten

Opleiders team ITM.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

STARtclass Forensische Geneeskunde

Datum: 31 mei '23

In het kort

Tijdens deze praktijkgerichte spoedzorgcursus leer je de ABCDE-methode toe te passen.

Wat je leert

In de arrestantenzorg kun je te maken krijgen met acute medische situaties. Denk hierbij aan diabetische ontregeling en intoxicaties. Hoe handel je op zo’n moment? Tijdens de STARtclass Forensische Geneeskunde leer je de ABCDE-methode toepassen. Hierbij komt forensisch specifieke casuïstiek aan bod en behandelen we ook algemene onderwerpen zoals CVA en reanimatie.

De STARtclass is een praktijkgerichte scholing waarbij je intensief oefent met verschillende acute situaties. Zowel de relevante kennis als scenariotraining met een trainingsacteur komen aan bod.

Na afloop van deze module kun je:

  • adequaat handelen bij spoedeisende situaties in het arrestantencomplex, op de huisartsenpost en op de SEH.
  • ben je je bewust van de eigen grenzen in kennis en vaardigheden betreffende spoedeisende situaties en kun je hiernaar handelen.

Voor wie

Deze scholing is geschikt voor forensisch artsen (in opleiding) en anios forensische geneeskunde. Voor anios wordt de 4-daagse module aangeraden. Forensisch artsen met ervaring kunnen kiezen voor de 2-daagse scholing.

Toelatingseis

Diploma basisarts.

Docenten

Deze scholing wordt verzorgd door Schola Medica.

Inschrijving

Let op: inschrijving verloopt via de website van Schola Medica. De links naar de (inschrijf)pagina’s vind je hieronder. Maak geen gebruik van de inschrijfknop rechtsboven op deze pagina, maar klik op een link hieronder.

Inschrijving cursus

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.