030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Visusonderzoek en screening op visuele stoornissen bij jonge kinderen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Screening op oogpathologie en visuele stoornissen bij zuigelingen, peuters en kleuters maakt onderdeel uit van het Basispakket Jeugdgezondheidszorg. Wil jij je vaardigheden vergroten om oogafwijkingen bij jonge kinderen beter te kunnen detecteren? En leren werken volgens de nieuwe JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen? Doe dan deze geaccrediteerde, eendaagse module.

Wat je leert

Verbeter de opsporing van visuele stoornissen bij het kind

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren. Op verzoek kan de module worden uitgebreid met een Training on the job – Visus en VOV (Vroegtijdig Onderkennen Visuele stoornissen bij jonge kinderen.

Deze module is sinds maart 2019 onderdeel van de profielopleiding tot jeugdarts (1e fase M&G) en stond voorheen bekend als Een ogenblik voor het oog.

De nieuwe landelijke JGZ richtlijn ‘Opsporen bij oogafwijkingen’ biedt ons handvatten om visuele beperkingen bij het kind te screenen. Maar wil je een visuele stoornis goed detecteren, dan zijn actuele kennis en praktische vaardigheden vereist. Deze module is gericht op beide aspecten.

We starten de dag met een interactieve presentatie over de visuele ontwikkeling en oogafwijkingen bij het kind. Hierbij besteden we ook aandacht aan verwijscriteria en knelpunten. Daarna breng je de theorie in praktijk door de praktische uitvoering van het onderzoek op elkaar te oefenen. Hiervoor neem je zelf een penlight, oogspiegel en afdekbril mee.

Verpleegkundig specialisten, jeugdartsen en artsen M&G met minimaal 3 jaar werkervaring in de JGZ en bekwaam in het uitvoeren van het VOV- en visusonderzoek komen na het volgen van deze training in aanmerking voor deelname aan de Train-de-trainerworkshop voor visusinstructeurs.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • kun je de visuele ontwikkeling bij jonge kinderen schetsen.
  • kun je de pathologie van scheel zien en amblyopie benoemen.
  • kun je de praktische uitvoering van de visusbepaling en het onderzoek naar de oogstand beter uitvoeren.
  • kun je het verwijs- en adviesbeleid toepassen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Trijntje Sjoerdsma, orthoptist en/of Ellen van Minderhout, orthoptist.

Voor wie

Huisartsen, kinderartsen, jeugdartsen, artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en JGZ verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten, die die meer willen weten over oogproblemen en zich verder willen specialiseren in het opsporen van oogafwijkingen bij het jonge kind.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf even contact met ons op.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2019 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventie

Datum: 9 aug '17

In het kort

Werk jij als arts en wil je kennismaken met de principes van rationeel-emotieve training (RET) en Mindfulness? Volg dan deze tweedaagse module en ontdek het effect van deze vormen van gedragstherapie.

Wat je leert

Visie, mogelijkheden en effect van de RET en mindfulness

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Rationeel-emotieve therapie (RET) en mindfulness hebben hun oorsprong in de cognitief-gedragstherapeutische traditie. Het uitgangspunt van RET is dat gedachten het gevoel beïnvloeden. Soms zijn dat irrationele gedachten, die problematische gevoelens opwekken. RET voorziet in een techniek om zulke irrationele gevoelens uit te dagen en om te vormen. Mindfulness traint mensen om hun gedachten en gevoelens te zien als beleving van de werkelijkheid en niet als de werkelijkheid zelf. Hierdoor maakt vermijding plaats voor acceptatie en grotere psychische flexibiliteit.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met beide interventietechnieken. De RET methode oefen je op elkaar. Daarbij ervaar je zelf de invloed van deze interventie. De beginselen en werking van de mindfulness methode krijg je aangeboden in de vorm van presentaties en praktische oefeningen.

We wisselen interactief college, discussie en oefeningen met elkaar af.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • ben je bekend met de visie en mogelijkheden van RET en mindfulness als cognitief-gedragstherapeutische interventies
  • heb je inzicht in het effect van deze interventies.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Frank van Zwieten, Psycholoog NIP, opleider/adviseur NSPOH.
  • Lot Heijke, mindfulness-trainer, opleider Hogeschool Utrecht bij de opleiding tot mindfulness trainer, bestuurslid van de beroepsvereniging voor mindfulness-trainers VMBN.

Voor wie

Artsen Maatschappij & Gezondheid, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die emotioneel lijden bij hun cliënten willen verminderen.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Persoonlijke ontwikkeling via MBTI

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als zorgprofessional werk je veel met mensen. Dan is het heel prettig als je inzicht hebt in jouw communicatiestijl en die van anderen. Zoek je een opleiding persoonlijke ontwikkeling? En wil je leren hoe je de samenwerking en communicatie met cliënten en collega’s kunt verbeteren? Doe dan deze tweedaagse module ‘Persoonlijke ontwikkeling met de MBTI als uitgangspunt’.

Wat je leert

Zelfkennis en handvatten voor een betere communicatie met cliënt en collega

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze tweedaagse module maak je kennis met de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze manier van kijken is gebaseerd op  de karaktertypologieën volgens Jung. De Indicator beoordeelt niet maar ordent je voorkeursstijl en geeft een richting voor je vanzelfsprekende kwaliteiten en valkuilen. Het geeft inzicht in jezelf en geeft mensen de ruimte hun onderlinge verschillen beter te begrijpen.

De MBTI wordt ook veel gebruikt in teambuilding-sessies om te snappen hoe het komt dat samenwerken soms zo lastig is. Artsen en arboprofessionals kunnen de methodiek toepassen bij teamtrainingen, persoonlijke ontwikkeltrajecten en in cliëntcontacten. Meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling hebben de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument aangetoond.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de methodiek kennen en op de juiste manier toe te passen. Je vult de MBTI-vragenlijst in, dit is de indicator. De uitkomst van het vragenformulier is de start van het onderzoek. Zo krijg je inzicht in jouw persoonlijke kwaliteiten en valkuilen. Dat maakt functioneren als professional in de zorg gemakkelijker. Je leert tevens een inschatting te maken van de voorkeursstijlen van anderen.
Daarnaast leer je hoe onvoldoende zelfkennis en onvoldoende begrip voor anderen kan leiden tot conflicten en communicatieverwarring. Je krijgt handvatten aangereikt om jouw kwaliteiten te profileren en je eigen stijl te ontwikkelen voor effectieve communicatie. In feite is dit dus een persoonlijke effectiviteit training.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • heb je inzicht in jouw persoonlijke voorkeursgedrag.
  • weet je hoe dit effect heeft op jouw communicatie met anderen.
  • heb je geoefend met het interpreteren van verschillende karaktertypen en het formuleren van bijpassende communicatiestijlen.
  • heb je praktische handvatten voor effectieve communicatie binnen je team en in cliëntcontacten.
  • heb je je persoonlijke communicatiestijl verder ontwikkeld.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door Kathinka Fortuin, facilitator in organisatie- en persoonlijke ontwikkeling en sinds 1989 oprichter/ eigenaar van Bureau Liedeweijde. In haar achtergrond vind je zowel bedrijfskunde als een kunstopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij o.a. geschoold in systemisch werk, zowel voor individuen als voor organisaties.

Voor wie

Artsen in de public health en Arbeid & Gezondheid en arboprofessionals die een opleiding persoonlijke ontwikkeling zoeken, (meer) zelfkennis nastreven of hun contactuele vermogen willen verbeteren.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

  • “Het zou een verplichte module in de opleiding arts M&G moeten worden, zó leerzaam is het!”
  • “Kathinka is erg enthousiast en bevlogen. Ze heeft heel goed door wat de deelnemers nodig hebben, waar ze moet doorvragen en waar ze iemand even in stilte iets moet laten ontdekken. De voorbeelden uit de praktijk werken ook heel erg goed”.

Uitspraken via Twitter:

  • “Leuke manier om naar je eigen voorkeurs-gedragrepertoire te kijken en dat van anderen te herkennen. Verhelderend en confronterend.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Huid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Mensen met huidaandoeningen werken meestal gewoon door. Maar vaak wordt de kwaal langzaam erger en chronisch. Soms met verzuim of arbeidsongeschiktheid voor het eigen werk tot gevolg. Wil jij leren hoe je de verschillende vormen van contacteczeem herkent? Wat er met preventie te bereiken is? En hoe je bedrijf en werknemer professioneel begeleidt en adviseert over werk-(aanpassing)? Doe dan deze module.

Wat je leert

Behandeling en preventie van contacteczeem

Deze module is (keuze-)onderdeel van de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

De meest voorkomende huidaandoening in arbeidssituaties is contacteczeem. Het herkennen en (vroeg-)diagnosticeren van deze huidaandoening staat dan ook centraal in deze module. Wat is jouw rol als begeleider van mensen met een dergelijke (beroeps-)huidaandoening? En wat is je verantwoordelijkheid? Hoe differentieer je tussen de diverse vormen?

We gaan speciaal in op het herkennen en de risico’s van huidcarcinomen en wat er met preventie te bereiken is.

We bespreken de behandelmogelijkheden en de indicaties voor doorverwijzing naar een specialist. Maar de meeste winst is te behalen met preventie. Daarom is er uitgebreid aandacht voor praktische, evidence based voorlichting —bijvoorbeeld over de zin (en onzin) van het dragen van handschoenen — en advisering hierover. Hoe kun je de re-integratie van werknemers met arbeidsrelevant (hand)eczeem bevorderen? En welke interventies uit de richtlijn NVAB ‘Contacteczeem’ pas je toe?

Het onderwijs bestaat uit interactieve colleges. We maken intensief gebruik van beeldmateriaal om de vele huidaandoeningen te leren herkennen en te onderscheiden. Je beoordeelt aan de hand van foto’s welke diagnose het meest waarschijnlijk is. Aan de hand van praktijkvoorbeelden oefen je in het geven van adviezen over preventie en interventie.

Na deze eendaagse module:

  • kun je de belangrijkste arbeidsrelevante huidaandoeningen herkennen, met name het contacteczeem.
  • heb je inzicht in de (groepen) werknemers die tot de risicopopulatie behoren en waarvoor een NVAB Richtlijn is opgesteld.
  • diagnosticeer en intervenieer je conform die richtlijn.
  • ben je bekend met de arbeidsomstandigheden en kun je adviezen geven over preventie, verzuimbeperking en re-integratie.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • prof. Thomas Rustenmeijer, arbeidsdermatoloog UMC Amsterdam, locatie VU mc
  • Jan Bakker, klinisch arbeidsgeneeskundige, Arbeidsdermatologisch centrum, VU mc en Polikliniek Mens en Arbeid, AMC.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidshygiënisten en arboverpleegkundigen die mensen met (beroeps-)huidaandoeningen begeleiden.

Toelatingseisen

Arts of hbo verpleegkundige.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Najaarsschool arbeid en gezondheid 2018

Datum: 9 aug '17

In het kort

Wil je in anderhalve dag en één avond meer leren over klinische en communicatie-onderwerpen op het gebied van arbeid en gezondheid? Doe dan deze intensieve module.

Wat je leert

De module biedt een verrassende mix aan relevante, actuele kennis op het gebied van arbeid en gezondheid, interessant voor de bedrijfsarts en verzekeringsarts samen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing, maar ook als keuzevak van. de medische vervolgopleidingen Bedrijfsgeneeskunde en Verzekeringsgeneeskunde. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Elk jaar organiseren we de Najaarsschool, steeds met nieuwe onderwerpen en uitstekende docenten. In een stimulerende omgeving komen professionals samen om te leren en ervaringen uit te wisselen. De module is inclusief overnachting en diner. Het programma voor dit jaar wordt later bekend gemaakt. Eén ding beloven wij je alvast: na deze intensieve scholing is je kennis weer helemaal up-to-date.
De onderwerpen worden op een afwisselende en actieve manier behandeld, waarbij interactie, training en kennisoverdracht centraal staan.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • weet je wat er gaande is op het gebied van arbeid en gezondheid.
  • heb je kennis van de actuele ontwikkelingen op jouw vakgebied,
  • heb je een aantal voor jou relevante vaardigheden aangescherpt.

Docenten en onderwerpen 2018

Het onderwijs wordt verzorgd door specialisten op het gebied van de verschillende onderwerpen.  Sprekers in 2018:

  • Uit de praktijk van forensische geneeskunde (Cecile Woudenberg, forensisch arts en instituutsopleider NSPOH)
  • Stigmata en beeldvorming (Evelien Brouwer en Patricia van Casteren, Tranzo Tilburg University)
  • Welke fysiologische kenmerken spelen een rol bij fysieke veroudering en wat betekent dit voor haalbare, optimale belastbaarheid? (Tom Brandon, sportarts, opleider sportgeneeskunde, Isala Klinieken Zwolle)
  • De (on)zichtbare gevolgen van een TIA of ‘minor stroke’ (Gert-Jan Luijckx, neuroloog UMC Groningen).

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs (geregistreerd en in opleiding).

Toelatingseisen

Basisarts

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Hotelovernachting

De NSPOH reserveert voor u een kamer. Indien u hiervan geen gebruik maakt is géén restitutie mogelijk.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Topclass Arbeid en Gezondheid 2018-2; Arbeid en duurzame inzetbaarheid, ofwel capability

Datum: 9 aug '17

In het kort

Dit is éen avond uit een serie van drie nascholingen over actuele thema’s in de bedrijfsgezondheidszorg.De avonden worden geleid door prof. dr. Hulshof.  Wil je de nieuwste inzichten horen over arbeid en duurzame inzetbaarheid, oftewel ‘capability’? En wil je kennismaken met een instrument waarmee je die inzichten in de praktijk kunt vormgeven? Lees dan meer over deze boeiende, geaccrediteerde module.

Wat je leert

‘Capability’: nieuwe inzichten en praktische toepassingen

Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
Klik hier voor het programma van de Topclass op 2 oktober 2017 over Capability.

De topclasses

In de Topclasses staat de arbocuratieve zorg centraal. Hoe krijgt het thema arbeid meer aandacht in de zorgketen? Hoe stimuleren wij betere samenwerking tussen de specialist en bedrijfsarts in therapie en begeleiding van patiënten en werknemers? We doen dit door elke keer een topspecialist uit te nodigen. Hij of zij geeft ons inzicht in actuele klinische ontwikkelingen van een bepaald onderwerp, met vernieuwde aanpak, therapie en begeleiding in de zorg. Daarbij dagen we de specialist uit om de relatie te leggen naar arbeid en reïntegratie in werk.

Een bedrijfsarts of klinisch arbeidsgeneeskundige presenteert interventies en aanpak vanuit de bedrijfsgezondheidszorg, of een verzekeringsarts vertelt over claimbeoordeling. Tot slot belicht prof. dr. Carel Hulshof welke (multidisciplinaire) richtlijnen of andere kennis- en handelingsinstrumenten hierbij beschikbaar zijn. Prof. dr. Hulshof is mede vanuit het Kwaliteitsbureau NVAB aanwezig. Op deze avonden krijg je dus een compleet beeld over het onderwerp naar de stand der wetenschap en praktijk.

Deze topclass: Arbeid en duurzame inzetbaarheid

Tijdens een interactief hoorcollege geeft prof. dr. Jac van der Klink, bedrijfsarts en psycholoog, en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, zijn visie op ‘capability’: arbeid en duurzame inzetbaarheid. Daarnaast presenteren onderzoekers en sprekers vanuit Tranzo, Wetenschappelijk Centrum voor Zorg en Welzijn, praktische voorbeelden en resultaten vanuit diverse perspectieven.

Na afloop van deze avond:

  • ben je bekend met nieuwe inzichten voor duurzame inzetbaarheid.
  • weet je hoe we dit vormgeven in de praktijk.
  • heb je kennisgemaakt met een instrument dat je zowel op individueel als collectief niveau kunt inzetten.

Voor wie

Voor bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) en arboprofessionals die hun vakkennis “up-to-date” willen houden en graag meedenken en discussiëren over de toekomst van ons vak.

Toelatingseisen

Diploma basisarts BIG geregistreerd. Voorafgaand aan de module neem je de studiehandleiding en de literatuur op de Digitale Leeromgeving (DLO) door.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Voor een overzicht van andere Topclasses, zoek op Topclass Arbeid en gezondheid.

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basismodule reizigersadvisering voor huisartsen

Datum: 9 aug '17

In het kort

Als arts in de reizigersadvisering werk je samen met de doktersassistent of de praktijkondersteuner. Maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de reizigersadviezen die gegeven worden. Wil je inzicht krijgen in de achtergronden van de belangrijkste infectieziekten op reis? Wil je meer leren over immuniseren, adviseren en malariaprofylaxe? Doe dan deze praktijkgerichte, LCR geaccrediteerde module.

Wat je leert

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Wanneer je voor korte of lange termijn in het buitenland verblijft, zijn daar gezondheidsrisico’s aan verbonden. In deze tweedaagse module leer je hoe je als arts jouw cliënten daarover adviseert. Je gaat in op de gezondheidssituatie van de reiziger zelf, en ook op de omstandigheden waaronder gereisd wordt. Je frist je kennis over het immuunsysteem en de werking van vaccins op. Daarnaast leer je over hoogteziekte en de potentiële gezondheidsrisico’s van het reizen per vliegtuig.

Reizigersadvisering is grotendeels geprotocolleerd. In de praktijk kun je echter vragen krijgen waar de protocollen geen eenduidig antwoord op geven. In deze module krijg je de nodige achtergrondkennis en diepgang waarmee je in individuele gevallen kunt adviseren. Bijvoorbeeld over de voor- en nadelen van chemoprofylaxe, vaccins en andere medicatie.

Tevens besteden we in deze module aandacht aan de kwaliteitsaspecten verbonden aan de organisatie van een professioneel reizigersspreekuur. De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve presentaties. Aan de hand van praktijkvoorbeelden oefen je de uitwerking van reizigersadviezen.

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat van de NSPOH. Voor registratie als erkend reizigersgeneeskundig huisarts bij het LCR heb je behalve dit certificaat ook voldoende praktijkervaring nodig. Voor huisartsen die de indicatiestelling voor gele koortsvaccinaties verrichten, is een registratie als reizigersgeneeskundige verplicht.

Meer informatie over de exacte voorwaarden voor registratie kun je krijgen via het LCR.

Na afloop van deze tweedaagse module:

  • kun je een inschatting maken van het risico dat een individuele reiziger loopt op een bepaalde bestemming.
  • kun je op basis van de LCR richtlijnen een advies op maat maken voor deze reiziger.
  • kun je onderscheid maken in adviezen die je zélf kunt geven tijdens een (reizigers)spreekuur en adviezen die door specialistische centra gegeven moeten worden.
  • heb je inzicht in kwaliteitsbewaking – zowel professioneel als klantgericht.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Michèle van Vugt, internist-infectioloog Amsterdam UMC.

Voor wie

Huisartsen die reisgeneeskundig advies willen geven

Toelatingseisen

Je hebt een BIG-registratie als huisarts. Alleen huisartsen kunnen na het succesvol afronden van deze basismodule reizigersadvisering voor huisartsen – en indien zij voldoen aan de overige voorwaarden – in aanmerking komen voor registratie als reizigersgeneeskundig huisarts bij het LCR. Alle overige artsen dienen de vijfdaagse Basismodule reizigersadvisering en –immunisatie voor artsen te volgen.

N.B. We raden je aan om al voor aanvang van de module de protocollenklapper van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) door te nemen. Het is niet mogelijk om een losse klapper bij het LCR te bestellen zonder een abonnement te nemen. De NSPOH heeft een zeer beperkt aantal LCR-klappers beschikbaar die je voor de duur van de module kunt lenen. Wil je hiervoor in aanmerking komen, neem dan contact op met Jiska Bijl.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Autisme en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Er is steeds meer bekend over autisme spectrum stoornissen (ASS). Ben jij arts of arbeidsdeskundige en wil je meer weten over autisme en werk? Zodat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek, belastbaarheid en behandeling? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Diagnostiek, belastbaarheid en behandeling van autisme

Je kunt deze module ‘Autisme en werk’ volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze eendaagse module staan autisme spectrumstoornissen (ASS) centraal. In de ochtend bespreekt docent Kathelijne Rammeloo wanneer je bij verzuim moet denken aan autisme als mogelijke onderliggende stoornis die de werkproblematiek kan verklaren. Er is aandacht voor de verschillen in presentatie van ASS tussen mannen en vrouwen. Ook gaan we in op de beperkingen van werkenden met autisme. Daarnaast wordt de DSM 5- diagnostiek en het neuropsychologisch onderzoek bij autisme belicht. Je leert welke specifieke voorwaarden in FML-termen je kunt aangeven ten aanzien van belastbaarheid en re-integratie. Hiermee kun je aanpassingen in taken, werkomgeving en werkplanning concreet en praktijkgericht formuleren in een re-integratie advies aan werkgever en werknemer.

In de middag behandelt docent Paul Geijtenbeek de cognitieve problemen die gepaard gaan met autisme. Een ervaringsdeskundige op het gebied van autisme en werk (bedrijfs- of verzekeringsarts) zal ingaan op de praktische omgang met werkenden waarbij een ASS wordt vermoed. Tot slot ga je aan de hand van casuïstiek aan de slag met het formuleren van begeleidingsadviezen.

We wisselen interactieve colleges, discussies en oefeningen met elkaar af. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor een maximaal leerrendement.

Na afloop van deze eendaagse module kun je:

  • toelichten bij welke signalen je moet denken aan ASS bij (frequent) verzuim of werkproblemen.
  • beschrijven hoe ASS wordt geclassificeerd volgens de DSM-5 diagnostiek.
  • de verschillen benoemen in presentatie van ASS tussen vrouwen en mannen.
  • benoemen welke specifieke voorwaarden in FML-termen je kunt aangeven ten aanzien van belastbaarheid en re-integratie.
  • verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij mensen met autisme en mogelijke soorten begeleiding beschrijven.
  • autisme specifieke begeleidingsadviezen voor de werkvloer formuleren.
  • de casuïstiek benaderen vanuit een sociaal geneeskundig perspectief.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Mw. G. (Geraldine) van der Bijl. Na een loopbaan als verzekeringsarts bij UWV is Geraldine per 1 september 2024 werkzaam als onafhankelijk deskundige bij expertisebureau WPEX.
  • Mr. P. (Paul) Geijtenbeek, specialist in neurodiversiteit bij D’Uniek, heeft ruim 30 jaar ervaring met het expliciet coachen en trainen van hoogopgeleide mannen en vrouwen met onder andere autisme. Daarnaast werkt hij als mediator bij re-integratiegesprekken, waarbij de focus ligt op het ondersteunen van individuen met autisme door middel van effectieve communicatie en bemiddelingsstrategieën.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die meer willen weten over autisme en werk. Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Arbo-onderzoek laat zien dat ca. 4% van de werknemers geneesmiddelen slikt die de rijvaardigheid en het reactievermogen op het werk beïnvloeden. Als arts of verpleegkundige heb je een belangrijke taak om gevaarlijke situaties te helpen voorkomen. Dat vereist actuele kennis van zaken! Wil jij meer leren over het inschatten van risico’s van geneesmiddelengebruik in het verkeer? Over hoe medicijnen het werk positief of negatief kunnen beïnvloeden? En welk advies je dan geeft? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.

Wat je leert

Hoe reactievermogen en rijvaardigheid door geneesmiddelen beïnvloed worden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze eendaagse module maak je kennis met de belangrijke groepen geneesmiddelen die de rijvaardigheid en het reactievermogen beïnvloeden. Je leert een inschatting te maken van medische en juridische risico’s. Op praktische wijze krijg je overzicht van de classificatie van geneesmiddelen en inzicht in mogelijke interventies. Deze informatie is van belang voor beleid en samenwerking met de curatieve sector.
De behandeling van de leerstof vindt plaats in afwisselende werkvormen. Denk aan interactieve presentaties, gezamenlijke discussies en casuïstiekbespreking in kleine groepen. De casuïstiek uit de praktijk staat centraal.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de belangrijkste groepen geneesmiddelen met veiligheidsrisico’s voor werk en rijvaardigheid.
  • ken je de mogelijke juridische consequenties – ook van jouw advies of oordeel – bij onverantwoorde deelname aan werk en/of verkeer.
  • kun je verantwoord advies uitbrengen over het functioneren met geneesmiddelgebruik aan cliënt en werkgever.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Drs. H.M.A. (Henriëtte) van der Kwaak-van Hout, farmaceut werkzaam als trainer bij Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
  • Dhr. E. (Erwin) Gorissen, bedrijfsarts, en is werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo. Hij heeft een studie rechten afgerond en is sinds 2022 bestuurslid van de NVAB.

Voor wie

Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding), arboverpleegkundigen, huisartsen en medisch adviseurs die adviseren over geneesmiddelen, rijvaardigheid en werk.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Uitspraak van een eerdere deelnemer in de evaluatie:
“Ik had niet gedacht dat een dergelijk taai onderwerp zo praktisch en interessant kon zijn; een 8 hiervoor!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Training Adviesvaardigheden

Datum: 9 aug '17

In het kort

Adviseren wordt steeds belangrijkere plaats voor professionals in de publieke gezondheidszorg en de bedrijfsgezondheidszorg. Heb jij in de publieke of bedrijfsgezondheidszorg een adviserende taak en wil je bekend raken met het proces van adviseren? Zodat jouw adviezen worden opgevolgd? Doe dan deze driedaagse training adviesvaardigheden.

Wat je leert

Adviseren neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen organisaties in de publieke gezondheidszorg. Het kan voorkomen dat je in je werk advies moet uitbrengen aan bijvoorbeeld scholen, gemeenten of andere externe organisaties, maar natuurlijk kan je ook moeten adviseren aan je eigen management, beleidsmakers of andere opdrachtgevers. Er zijn zeer veel verschillende situaties waarin je als adviseur kan optreden. In al deze situaties kun je verschillende adviesrollen innemen. Het kennen van het specialisme van het vak van de adviseur (of je dat nu als functie hebt of in die rol optreedt), het kunnen opbouwen van een adviesrelatie en het goed kunnen verkennen van je adviesomgeving is dan essentieel.

Tijdens deze module komen naast deze verschillende rollen, de volgende aspecten aan bod:

  • Fasen in een adviestraject
  • Opdrachtgever – opdrachtnemer relaties
  • Adviesstijlen
  • Het in kaart brengen van de adviesomgeving
  • Beïnvloedingsstrategieën
  • Dilemma’s in adviessituaties

Na afloop van deze module

  • heb je zicht op jouw rol als adviseur;
  • heb je kennis van theorieën op het gebied van advisering, opdracht-analyse, fase-modellen, beïnvloeding, omgaan met weerstanden, interventie-strategieën en interventiestijlen en de praktische toepassing hiervan;
  • heb je inzicht in het effect van je persoonlijk gedrag op de resultaten van jouw adviezen;
  • kun je aangeven wat jouw sterke en zwakke punten zijn als adviseur;
  • ben je beter in staat jouw aanpak af te stemmen op de situatie en de opdrachtgever (adviesafnemer) aan wie je het advies wil verstrekken.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch. Vanuit haar bedrijf Reflaction verzorgt zij bij NSPOH diverse, niet-medisch inhoudelijke modules. Zoals haar bedrijfsnaam al verklapt staan zowel reflectie op het eigen handelen als actief daar verandering in aanbrengen in haar aanpak centraal. Het (verder) ontwikkelen van advieskwaliteit, leiderschap, veranderkunde en samenwerking (tussen individuen, teams en bijvoorbeeld ook met gemeenten) zijn zomaar wat van haar specialiteiten.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en artsen werkzaam in de public health. Ook andere professionals met een adviserende taak in de publieke gezondheidszorg of bedrijfsgezondheidszorg kunnen deelnemen.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 12 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Toelatingseisen

Hbo werk en denkniveau.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,8.

Uitspraak van Marcel Vervoort, Nationaal instituut voor subatomaire Fysica (Nikhef) in Amsterdam, Stralingsdeskundigs en hoger veiligheidskundige. Hij was een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:

“De NSPOH training ‘Adviesvaardigheden’ gaf mij de juiste handvatten om management en externe klanten doelgerichter te adviseren. Het bevordert effectievere besluitvorming.
Hoewel ik eerder aan dit soort trainingen heb deelgenomen, werd me pas bij NSPOH duidelijk welk proces ten grondslag ligt aan vakkundig adviseren. Door de casus zag ik waar ik weerstand bij het management en de klant opriep. Ik kreeg inzicht in mijn persoonlijke gedrag en valkuilen tijdens adviestrajecten. Het proces van mijn adviestraject kan ik nu succesvoller laten verlopen. Ik stel me beter op als adviseur. Ook bij het inschakelen van een externe adviseur, kan ik beter formuleren welke rol ik van hem verwacht.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.