Als keuringsarts voor de scheepvaart draag je mede zorg voor veilig transport via het water. Het is dus belangrijk dat je gedegen kennis van zaken hebt. Wil je meer leren over de actuele keuringseisen en de gezondheidsrichtlijn in de scheepvaart? Zoek je een inhaalprogramma voor de verplichte nascholing voor keuringsartsen voor de scheepvaart? Kom dan naar deze nascholingsmiddag.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
In 2015 is een start gemaakt met een speciaal opleidingstraject. Dat is ontwikkeld door een samenwerkingsverband van drie landen rondom de Noordzee: Noorwegen, Engeland en Nederland. Er is een nieuw handboek opgesteld met keuringseisen en er is een basiscursus ontwikkeld. De leerstof uit deze basiscursus is verplicht voor alle keuringsartsen voor de zeevaart. Op advies van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport ILT is voor de Nederlandse keuringsartsen scheepvaart de leerstof in de cursus verdeeld over vier blokken. Die zijn op hun beurt verdeeld over vier jaren.
Per jaar worden in de blokken de onderdelen en thema’s uit de basiscursus aangeboden als jaarlijkse bij- en nascholing. Zo houd je als keuringsarts voor de scheepvaart je kennis up-to-date en voldoe je gelijktijdig aan de eisen uit het handboek.
Ieder jaar wisselen de onderwerpen van deze nascholingsmiddag. Ze komen per jaar overeen met de twee workshops van het middagprogramma van het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) en bieden zodoende een herkansing voor diegenen die dat hebben gemist.
De leerstof wordt behandeld in workshops met interactieve colleges, afgewisseld met oefeningen op basis van casuïstiek en discussies over de diverse keuringseisen en keuringsmethoden.
Het programma en de docenten in 2018 wordt later bekend gemaakt.
Keuringsartsen voor de scheepvaart die aan hun registratieverplichting willen voldoen en andere geïnteresseerde artsen. Deze module biedt een extra mogelijkheid voor diegenen die het Minisymposium Transportgeneeskunde (eerder dit voorjaar) hebben gemist.
Deze nascholing is ook toegankelijk voor geïnteresseerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, keuringsartsen of basisartsen die werkzaam zijn in een andere sector van transport (luchtvaart, wegvervoer of spoorverkeer).
Diploma basisarts BIG geregistreerd.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Slechthorendheid treft duizenden werknemers en het probleem breidt zich snel uit. Dat komt doordat de groep jongeren met een gehoorbeschadiging groeit. Maar ook doordat oudere werknemers te maken krijgen met fysiologische of beroepsgerelateerde slechthorendheid. Heb jij als (medisch) professional te maken met slechthorenden en wil je leren wat zij kunnen in hun werk? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing of als keuzeonderdeel van je medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde of Verzekeringsgeneeskunde.
Deze module gaat in op de verzekeringsgeneeskundige en bedrijfsgeneeskundige aspecten van slechthorendheid. We besteden aandacht aan de kansen en beperkingen bij re-integratie. We staan ook stil bij het behoud van werk voor mensen met een auditieve handicap.
Het ochtendprogramma bestaat uit een interactief hoorcollege over verzekerings- en bedrijfsgeneeskundige aspecten van onder andere spraakperceptie, cognitieve problemen en de beïnvloeding van het gehoor. In de middag staan twee workshops op het programma over claimbeoordeling en over re-integratie van mensen met een auditieve of communicatieve beperking.
Het onderwijs wordt verzorgd door audiologische experts die werken bij Kentalis Werkpad en door re-integratiedeskundigen.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en andere (medische) professionals die te maken hebben met slechthorenden.
Diploma basisarts
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben je erkend als praktijkopleider en zoek je didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde? Doe dan mee aan deze module. In één dag scherp je samen met andere praktijkopleiders je didactische vaardigheden aan. We behandelen twee onderwerpen: ‘Hoe ga je als praktijkopleider om met diversiteit?’ en ‘Breinleren’.
Je kunt de eendaagse module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ volgen als bij- of nascholing.
Als praktijkopleider kun je in de omgang met je aios op meerdere vlakken met diversiteit te maken krijgen. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen in leeftijd, werkervaring, karakter of cultuur. Als je meerdere aios begeleidt, zijn er verschillen tussen deze aios. Daarnaast is er vaak ook sprake van persoonlijke verschillen tussen praktijkopleider en aios. In het dagdeel Omgaan met diversiteit bespreken we strategieën om hier goed mee om te gaan.
In het andere dagdeel richten we ons op ‘Breinleren’. Daarmee bundelen we een aantal belangrijke inzichten over de werking van de hersenen. Door die inzichten toe te passen kun je als praktijkopleider het actieve leren bij je aios bevorderen.
Na het volgen van deze module heb je vaardigheden verworven in het beoordelen van je aios. Deze vaardigheden zijn specifiek voor jouw profiel of specialisme.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Voor praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde die de driedaagse basistraining hebben gevolgd en andere professionals die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
De module ‘Didactische scholing voor praktijkopleiders van aios sociale geneeskunde’ is geschikt voor:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Meten is één, maar begrijpen is twee. Maak effectief én efficiënt gebruik van biometrie binnen de bedrijfsgezondheidszorg. Wil jij in één dag je kennis van biometrische metingen bijspijkeren? En leren hoe je die op de juiste manier interpreteert? Zodat je keuringen of periodiek medisch onderzoek beter kunt uitvoeren? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module passeren verschillende soorten diagnostisch onderzoek de revue. Onder meer bloed- en urineonderzoek, gehooronderzoek, oogtesten en longfunctietests. Hierbij komen alle aspecten aan bod die van belang zijn in de bedrijfsgezondheidszorg. Denk bijvoorbeeld aan de uitvoering van een test, indicaties voor het aanvragen van onderzoek, keuringseisen, de betekenis van afwijkende waarden bij personen zonder klachten, en de impact van een negatieve testuitslag voor iemands werkperspectieven.
De leerstof wordt besproken in een interactief hoorcollege en je gaat zelf aan de slag in een workshop. Je voert een longfunctietest en een visusmeting (beeldschermtest) uit. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan de criteria waarmee je als arts kunt beoordelen of een test goed is uitgevoerd. Daarnaast kun je een casus of meetresultaten uit eigen praktijk inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Toine van Haeren en Willem Bronkhorst.
Bedrijfsartsen en keuringsartsen.
Hbo werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg deze module van de deelnemers een 8,3, in 2017 een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je praktijkopleider van aios Sociale Geneeskunde worden? Dan is dit driedaags startprogramma een verplicht onderdeel om voor erkenning in aanmerking te komen. Het is tevens een uitgekiende voorbereiding voor je werk als praktijkopleider. Schrijf je in voor deze boeiende module en ga aan de slag met opgefriste kennis en aangescherpte vaardigheden!
Wat je leert –Didactische vaardigheden binnen het domein van sociale geneeskunde
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In deze driedaagse module krijg je een algemeen overzicht van de opzet en inhoud van de medische vervolgopleiding Sociale Geneeskunde. Vervolgens maak je kennis met specifieke elementen, waaronder de CanMeds-competenties, het individueel ontwikkelingsplan, praktijkopdrachten, korte praktijkbeoordelingen en multi-source feedback. Ook het opleidingsbeleid, inclusief de organisatie van de praktijkopleiding, komen aan de orde. Tenslotte word je getraind in het geven van feedback en het begeleiden en toetsen van de voortgang.
Deze module is opgezet als een competentiegerichte training. Een kritische blik op hoe je als praktijkopleider functioneert is vereist. Je sluit de module af door een individueel ontwikkelingsplan op te stellen voor je functioneren als praktijkopleider.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Voor beoogde praktijkopleiders van aios Sociale Geneeskunde, sociaalgeneeskundigen die als praktijkopleider van aios willen fungeren. Om erkenning als praktijkopleider te krijgen, dien je deze module met succes af te ronden.
Je start deze module voordat de aios in opleiding gaat. Als je deze module nog niet afgerond hebt op zijn of haar startdatum van de opleiding, kun je een voorwaardelijke erkenning als praktijkopleider aanvragen bij de RGS. Je dient dan het certificaat binnen drie maanden na afloop van de training aan de RGS te overleggen. Hiermee wordt de voorwaardelijke erkenning omgezet in een definitieve erkenning als praktijkopleider.
Om praktijkopleider van aios Sociale geneeskunde te worden, dien je aan de volgende eisen te voldoen:
(Bron Kaderbesluit CSG: A.1.aa; C.2)
In 2016 en in 2017 zou 100% , resp. 87% van de deelnemers deze module aanbevelen aan anderen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Slapen overdag, werken ’s nachts. Onze biologische klok kan daardoor behoorlijk van slag raken, wat weer kan leiden tot klachten en gezondheidsrisico’s. Ben jij een arts of arboprofessional en wil je leren hoe je vroegtijdig problemen signaleert? Zodat je gedragsveranderingen of aanpassingen aan de werksituatie beter kunt aansturen? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Arbeid op ongewone tijden doorbreekt het slaap-waakritme. Het lichaam moet zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Dat levert bij werk in ploegendienst vaak problemen en ongelukken op. Zodra mensen aan het nieuwe slaap-waakritme gewend zijn, is de nachtdienst weer afgelopen. Dan moet het slaap-waakritme opnieuw worden aangepast. Hierdoor kunnen chronische slaapproblemen ontstaan. Vaak leiden die tot gezondheidsrisico’s en –klachten. In deze module leer je meer over deze problematiek en vooral over een oplossingsgerichte aanpak.
In één dag leer je hoe je mensen en bedrijven vakkundig begeleidt bij het werken in ploegendienst. We starten met een (theoretische) beschrijving van natuurlijke en sociale ritmen bij mensen. Vervolgens komt de verstorende interferentie van ploegendienstarbeid aan bod. Je leert welke gevolgen dat heeft voor gezondheid, werk en veiligheid.
Daarna gaan we dieper in op gewenste gedragsaanpassingen in de thuissituatie en mogelijke aanpassingen in de werkomgeving. Hierbij besteden we uitgebreid aandacht aan het zogeheten Fatigue Risk Management Systems model. Ook bespreken we hoe een organisatie veiligheids- en gezondheidsrisico’s kan minimaliseren. Voorbeelden uit binnen- en buitenland passeren de revue.
We wisselen korte, heldere diapresentaties af met plenaire discussies. Casuïstiek wordt behandeld in kleinere groepen. Daarin komen de verschillende elementen van gezondheids- en veiligheidsaspecten aan de orde. Ter voorbereiding ontvang je een uitgebreide studiehandleiding.
Het onderwijs wordt verzorgd door dr. A.P.J. (Alexander) van Eekelen. Hij promoveerde in 2004 als psychofysioloog aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift ‘Stress en Circadiane Ritmiek’. Sinds 2010 is Alexander verbonden aan CIRCADIAN, een internationaal netwerk van full service adviesbureaus. Wereldwijd ondersteunt CIRCADIAN al 30 jaar 24/7 organisaties met onderzoek, rooster- en bezettingsvraagstukken, voorlichting en training, beleidsontwikkeling en software toepassingen.
Professionals die mensen in ploegendiensten begeleiden, zoals bedrijfsartsen, veiligheidsdeskundigen, arbeidshygiënisten en andere arboprofessionals die werkzaam zijn voor bedrijven met nachtploegendiensten.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module: “Het goede, inhoudelijke verhaal moet volgend jaar blijven!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De werkdruk is hoog. Er liggen 100 taken op je bord en je bent het overzicht kwijt. Als je nou gewoon even een paar avonden of weekenden extra werkt, dan heb je het wel weer op de rit. Toch?
Herken je dit? En streef je een betere balans tussen werk en privé na? Doe dan deze praktische time management module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Door de hoge werkdruk zijn agenda’s altijd volgepland. Vaak al weken van tevoren en zonder dat je er grip op hebt. Er moet van alles, maar de tijd lijkt ontoereikend om de werkzaamheden volgens planning af te ronden. Hierdoor dreigen belangrijke activiteiten steeds te worden doorgeschoven. Je komt niet verder dan het wegwerken van korte termijn vragen. Herken je dit? Dan biedt deze module uitkomst.
In twee ochtenden maak je uitgebreid kennis met het leren omgaan met (beschikbare) tijd. De focus is gericht op beheersbare werkdruk en verantwoorde keuzes. Je krijgt praktische tools waarmee je ontdekt dat je meer grip op je tijd krijgt, als je beter zicht hebt op wat je belangrijk vindt. Je leert dus doelgerichter werken, nee zeggen en bent tevredener over wat je bereikt.
Tijdens de module bespreken we plenair een aantal dilemma’s. Deze zullen herkenbaar zijn: vaak zijn dit de triggers die het gevoel van de hoge werkdruk veroorzaken. Na deze plenaire bespreking ga je zelf, individueel of in groepjes, aan de slag met een opdracht.
Deze opdracht is gestoeld op je eigen werkomgeving. Je maakt een analyse van de doelen die je nastreeft en hoe de tijdsfactor de haalbaarheid daarvan bepaalt. Je probeert zo effectief en efficiënt mogelijk je weg te vinden. Welke keuzes maak je? Wat is je eigen stijl? En welke factoren bevorderen of belemmeren een zinvolle tijdsindeling? De inbreng van eigen casuïstiek maakt deze training persoonlijk en effectief. De module wordt afgesloten met de formulering van jouw goede voornemens.
Professionals werkzaam in de public en occupational health.
Nicole Klaver (EMCC/NOBCO gecertificeerd Supervisor, Senior-coach & Trainer).
Hbo werk- en denkniveau.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Uitspraken van deelnemers:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als arboprofessional en wil je leren hoe je objectief de (rest-)capaciteiten van een werknemer meet? Zodat je adequaat de mogelijkheden en verwachtingen in kaart kunt brengen? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module en maak kennis met methodieken als FCE en de Work Ability Index (WAI).
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze dag biedt een overzicht van de belangrijkste instrumenten en methoden om het werkvermogen van individuele werknemers objectief in kaart te brengen. We bespreken de FCE methode en de Work Ability Index (WAI). Je krijgt inzicht in de werking en de betekenis van de methodieken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van korte inleidingen en een practicum, afgewisseld met gerichte opdrachten.
Het onderwijs wordt verzorgd door senior onderzoekers van het Coronel Instituut AMC/UvA en Erasmus Universiteit Rotterdam.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere arboprofessionals die objectiveerbare uitspraken willen doen over arbeidsmogelijkheden van werknemers.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Re-integratie van een werknemer met een ischemische hartziekte kan lastig zijn. Zeker als er onzekerheid is over de risicofactoren. Wil jij leren hoe je mensen na een hartincident op een verantwoorde manier begeleidt bij hun re-integratie? Wil je inzicht krijgen in de toepassing van de NVAB richtlijn over ischemische hartziekten? En wil je meer grip krijgen op het zelf inschatten van de belastbaarheid als secundaire preventie? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze eendaagse module start met het opfrissen van kennis over cardiologische begrippen. Dat doen we aan de hand van de richtlijn voor ischemische hartziekten van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). Die biedt handvatten voor een objectieve beoordeling over belastbaarheid en re-integratie. Een objectieve beoordeling is belangrijk, want re-integratie van werknemers met een ischemische hartziekte kan lastig zijn. Zeker als er onzekerheid is over de risicofactoren.
In het tweede deel van de module richten we ons op de beoordeling van de balans tussen het werkbelang en het hartbelang. Op een systematische wijze worden de risico’s van belasting en de grenzen van belastbaarheid besproken. Zowel fysieke factoren als psychologische aspecten komen hierbij aan bod. Deze dag zal je grip op re-integratie en secundaire preventie versterken.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van interactieve lezingen, casusbesprekingen en discussie. Je kunt bovendien eigen praktijksituaties inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen (geregistreerd en in opleiding) die werknemers met een hartziekte begeleiden.
Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Moeilijk mens of moeizame communicatie? Communicatiestoornis of persoonlijkheidsstoornis? Kom jij in je werk wel eens ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’ tegen? En wil je leren hoe je efficiënt met hen kunt omgaan? Doe dan deze praktische, tweedaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Iedereen heeft op het werk wel eens te maken met ‘moeilijke mensen’, maar niet iedereen vindt dezelfde mensen ‘moeilijk’. Wat maakt iemand eigenlijk een moeilijk mens? Is er sprake van een communicatiestoornis tussen jou en je cliënt? Wat kun je dan doen om het contact te verbeteren? Of zit ‘m het probleem in de persoonlijkheidsstructuur van de cliënt? En hoe gaat je dan op professionele manier met hem of haar om?
Deze tweedaagse module gaat in op bovenstaande vragen. Je leert omgaan met ‘mensen met een gebruiksaanwijzing’. Ook ga je aan de slag met interactionele en therapeutische beïnvloedingsmogelijkheden.
Interactieve presentaties worden afgewisseld met casuïstiekbesprekingen en praktische oefeningen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Barend van Tussenbroek, klinisch psycholoog, psychotherapeut en werkzaam bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.
Artsen M&G, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, A&O deskundigen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die werkzaam zijn in de public of occupational health.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 7 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,2.
Uitspraak van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Bij deze module kan gemist onderwijs niet worden ingehaald.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.