Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een relatief nieuwe therapie. Momenteel is EMDR de eerste keuze voor behandeling van psychotrauma. Ongeveer 95% van de Nederlandse psychologen die volgens evidence-based richtlijnen werkt, past de therapie toe. Werk jij als arts en wil je meer leren over EMDR in de sociaal geneeskundige praktijk? Doe dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is ontwikkeld om traumatische gebeurtenissen te verwerken. Inmiddels is er steeds meer wetenschappelijke ondersteuning dat EMDR ingezet kan worden bij andere problemen of klachten. Bijvoorbeeld bij angststoornissen, chronische pijn en bij behandeling van niet goed verwerkte, schokkende gebeurtenissen in het verleden.
Tijdens deze module nemen we je mee op ontdekkingsreis naar de ins en outs van EMDR. We kijken naar het ontstaan en de ontwikkeling ervan. We bespreken recent wetenschappelijk onderzoek naar de werkingsmechanismen en we verdiepen ons in de verschillende toepassingsgebieden.
Aan de hand van een video wordt de methode gedemonstreerd. Als het mogelijk is, geven we ter plekke een demonstratie van een korte sessie. Gezamenlijk speuren we naar mogelijke toepassingen in de sociaal geneeskundige praktijk.
Tijdens de module wisselen we interactieve colleges en discussies met elkaar af.
Barend van Tussenbroek.
Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid.
Diploma basisarts.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6. Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Het onderdeel was zéér nuttig in het kader van schatten van de belastbaarheid van een cliënt en het geven van goede behandeladviezen; topdocent!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werk jij als NCJ gecertificeerd VisusInstructeur en wil je je kennis verdiepen over de achtergronden en technieken van het Visusonderzoek? Wil je beter feedback leren geven op de uitvoering van het onderzoek aan JGZ professionals? En wist je dat je drie terugkomdagen moet volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur? Volg jaarlijks een terugkomdag voor gecertificeerd visusinstructeurs.
Elke terugkomdag richt zich op de verdieping van kennis over de visuele ontwikkeling van het jonge kind. Het programma wisselt jaarlijks.
In 2018 besteden we aandacht aan de implementatie van de nieuwe NCJ richtlijn Opsporing visuele stoornissen. Deze nieuwe richtlijn bevindt zich nu in de pilot fase. Naar verwachting zal de richtlijn najaar 2018 vastgesteld worden. De grootste verandering ten opzichte van de huidige richtlijn is de invoering van de Lea Hyvärinen test. Uitvoering van het onderzoek met behulp van deze test is essentieel anders dan met de Amsterdamse plaatjeskaart.
Tijdens de terugkomdag krijg je handvaten voor de implementatie van deze test binnen je eigen organisatie
Daarnaast ga je samen met de andere deelnemers en de docent een plan maken voor de implementatie van de nieuwe richtlijn binnen jouw organisatie.
Het onderwijs wordt verzorgd door mw. drs. Trijntje Sjoerdsma, beleidsadviseur orthoptie JGZ GGD Amsterdam en of mevrouw Ellen van Minderhout MSc, orthoptist Haaglanden Medisch Centrum.
NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.
NCJ registratie voor gecertificeerde VisusInstructeurs.
Een registratie in het NCJ register voor gecertificeerde visusinstructeurs is vijf jaar geldig. Ben je VisusInstructeur en wil je in aanmerking komen voor herregistratie? Dan dien je in deze periode:
Score in eerdere evaluatie: in 2017 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Evidence Based Practice (EBP) is een gestructureerd zoekproces om het beste antwoord te vinden op een vraag uit de medische praktijk. Wil je leren waar je kunt zoeken naar wetenschappelijke onderbouwde informatie binnen het domein arbeid en gezondheid? Wil je inzicht krijgen in de werking van PubMed en ander zoekmachines? Doe dan deze Introductie in Evidence Based Practice.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de Master of Public Health. Je kunt hem ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens deze module ga je in tweetallen en onder deskundige begeleiding aan de slag. Je formuleert onderzoeksvragen uit de eigen praktijk en leert omgaan met de databases van de wetenschappelijke literatuur. Vervolgens ga je gericht zoeken naar het antwoord en leer je hoe je het gevonden resultaat kunt uitbreiden of inperken. Tot slot leer je het zoekresultaat beoordelen op relevantie en kwaliteit.
Het onderwijs wordt verzorgd door drs F. van Zwieten, opleider/adviseur NSPOH
Geregistreerde bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, medisch adviseurs, artsen uit de publieke gezondheidszorg, A&O deskundigen, A&O psychologen, arbeidshygiënisten en andere arboprofessionals die EBP willen toepassen.
Diploma basisarts.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze dag maak je kennis met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen. Deze aandoening zorgt voor hyperactiviteit en een gebrekkig concentratievermogen. Bij kinderen én bij volwassenen.
Je leert hoe de aandoening wordt gediagnosticeerd en welke medicatie een rol speelt bij de behandeling. We bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Welk werk past bij jouw cliënten? Hoe kan hun functioneren eventueel worden verbeterd? Hierbij leer je hoe je werkgever én werknemer optimaal adviseert en begeleidt.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van een interactief college met discussies en uitwisseling van ervaringen. Als deelnemer kun je ook casussen en ervaringen uit je eigen praktijk inbrengen.
Marjolein Tanke is al 17 jaar werkzaam in de specialistische Gezondheidszorg als psycholoog. Na haar studies aan de Universiteit van Utrecht en de Erasmus Universiteit, behaalde ze de titel ‘’Master of science’’. Haar specialisme is ADHD bij volwassenen, maar naast ADHD heeft ze ook ervaring met andere, veel voorkomende klachten zoals angst, burn-out, depressie en relatieproblematiek. Daarnaast is ze de afgelopen 7 jaar, naast haar werk als psycholoog, bezig geweest met de ontwikkeling van de zorg-app Superbrains; speciaal ontwikkeld voor mensen met ADHD of ADD. Deze app zet ze zelf ook in de praktijk in. Naast haar werk als psycholoog is ze ook bestuurslid van het ADHD Netwerk en docent o.a. bij PsyQ en bij ADHD Powerbank, een internationaal netwerk voor professionals ADHD.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, jeugdartsen, A&O-deskundigen en andere arbodienstverleners of re-integratieprofessionals die mensen met ADHD begeleiden.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Academisch werk- en denkniveau
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Top! ‘Live’ demonstratie van snel denken en praten. Heerlijk!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als jeugdarts zie je vrijwel alle kinderen: je werkt zeer laagdrempelig. Wil jij leren hoe je met een eigen verantwoordelijkheid eenvoudige problemen behandelt? En hoe je (zelfzorg-)medicatie adviseert? Doe dan deze eendaagse, geaccrediteerde module.
Je leert veel voorkomende diagnoses herkennen, zoals acute bovenste luchtweginfectie, oorontsteking, benauwdheid en huidafwijkingen (o.a. wratten). Daarnaast zijn er de bestaande aandoeningen als astma en eczeem. Het is belangrijk voor een jeugdarts om deze aandoeningen te kennen en te weten wanneer te verwijzen.
In deze module wordt de verbinding gelegd tussen wetenschap en de dagelijkse JGZ-praktijk. ’S ochtends behandelen we onderwerpen als luchtweginfecties, koorts en ‘spot the diagnose’. Ook komen astma-achtige klachten aan bod. In de middag gaan we in op hoofd- en buikpijnklachten bij kinderen en SOLK. Tot slot is er aandacht voor eczeem en allergieën.
Inbreng van de deelnemers is van belang voor het welslagen van het onderwijs. Het cursorisch onderwijs bestaat uit voordrachten, oefeningen en casuïstiek.
Het onderwijs wordt verzorgd door Milou den Besten, kinderarts in opleiding.
Jeugdartsen en artsen M&G die met kinderen en jongeren werken.
Academisch werk- en denkniveau.
Score in eerdere evaluatie: in 2024 waardeerden deelnemers deze module met een 9.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze wet dient als leidraad bij de begeleiding van werknemers en werkgevers in geval van arbeidsongeschiktheid en verzuim. Ben je een startende zorgprofessional en wil je meer kennis en ervaring opdoen met verzuimbegeleiding, arbowetgeving en keuringen? Doe dan de Introductie Arbowet en verzuimbegeleiding.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze driedaagse module behandelt de basisuitgangspunten en relevante wetsartikelen uit de Arbowet. Daarbij richten we ons op ziekte en arbeidsongeschiktheid. In drie dagen raak je bekend met specifieke aspecten waarmee je als arboprofessional te maken hebt. Bijvoorbeeld de wet- en regelgeving rondom een spreekuur, keuringen en (periodiek) medische onderzoek.
De module is gemakkelijk toegankelijk voor een startende professional. Je volgt het onderwijs na werktijd en wat je leert is direct toepasbaar in de praktijk. Als je wilt, kun je je eigen casus en ervaring inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Startende professionals (bijvoorbeeld basisartsen) die werken op het gebied van verzuimbegeleiding en/of de Arbowetgeving. De organisatie waar zij werken heeft niet de verplichting officieel erkend te zijn als arbodienst.
Diploma basisarts
Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Ben jij bedrijfs- of verzekeringsarts en wil je je kennis van de NVAB Richtlijn psychische problemen opfrissen, zodat je patiënt en leidinggevende optimaal kunt begeleiden naar werkhervatting? Doe dan deze tweedaagse module en spijker je kennis over de activerende benadering bij.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
In deze module fris je je kennis op rond de systematiek van de NVAB Richtlijn psychische problemen. Je actualiseert je kennis over de activerende benadering. Deze aanpak werkt versterkend op het probleemoplossend vermogen van zowel de patiënt/werknemer als van de leidinggevende/werkgever. De aanpak geeft bovendien een gunstige prognose voor werkhervatting. Naast de activerende benadering bespreken we ook uitgebreid de indicaties voor overleg met andere medische en niet-medische disciplines.
In deze module is veel ruimte voor eigen casuïstiek en het bespreken van problemen die je in de praktijk ondervindt. Korte, interactieve presentaties worden afgewisseld met discussies en praktische oefeningen in kleine groepen. Tussen de eerste en tweede dag voer je een huiswerkopdracht uit waarbij je een onderwerp uit je eigen praktijk uitdiept.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Verzekeringsartsen en bedrijfsartsen die mensen met psychische problemen begeleiden.
Score in evaluatie: in 2017 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Uitspraak van een deelnemer:
“Zat goed in elkaar en was aansprekend. De docent bracht overtuigend dat je deze richtlijn consequent moet toepassen en niet te passief moet zijn. … Kortom de opleiders hebben me weer wat scherper gemaakt. Dat voelt goed.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Onze multiculturele samenleving vraagt om interculturele competenties, ook van jou. Wil je als arts beter zicht krijgen op de klachten van arbeidsongeschikte werknemers met een andere culturele achtergrond? Wil je weten welke factoren de communicatie beïnvloeden en wat de gevolgen daarvan zijn? Doe dan deze praktische module.
De module is een onderdeel van de medische vervolgopleiding Bedrijfsgeneeskunde en aanbevelenswaardig voor deelnemers aan de medische vervolgopleiding Verzekeringsgeneeskunde. Je kunt deze module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze dag bespreken we ziekte, gezondheid en ziektebeleving in een culturele context. Verschillen en overeenkomsten komen aan bod, evenals het effect van de migratiegeschiedenis. Je krijgt inzicht in de invloed van laaggeletterdheid, laaggeschooldheid en gezondheidsvaardigheden. Daarnaast leer je welke factoren communicatie en interactieprocessen beïnvloeden. Tot slot krijg je praktische tips en technieken aangereikt. Zo kun je beter omgaan met interculturele verschillen.
In korte presentaties, discussies, casusbesprekingen, opdrachten en rollenspellen verken je je interculturele communicatiekennis en -vaardigheden. Samen discussiëren we over ervaringen en praktijkgevallen. Ook krijg je professionele feedback van de docent.
Het onderwijs wordt verzorgd door de heer Kaveh Bouteh, senior adviseur en trainer bij Pharos. Dit landelijke kennis- en adviescentrum richt zicht op kwaliteit, effectiviteit en toegankelijkheid van gezondheidszorg. Zij richten zich op migranten, vluchtelingen en mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Bedrijfsartsen en verzekeringsartsen (in opleiding of geregistreerd).
Diploma basisarts
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat begeleiding bij het stoppen met roken door een ervaren coach de kans op succes tot wel tien keer vergroot. Begeleid jij mensen bij het stoppen met roken en wil je jouw vaardigheden als coach aanscherpen? Wil je leren hoe je omgaat met grote emoties en ‘lastige cliënten’? Volg dan deze kennisverrijkende module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
De basiskennis en basisvaardigheden om mensen te begeleiden bij stoppen met roken leer je in de modules Stoppen met roken: tabaksverslaving en Stoppen met roken: motiveren kun je leren. Deze aanvullende module is speciaal ontwikkeld voor ervaren coaches die de klappen van de zweep hebben leren kennen in de eigen praktijk.
In deze module leer je omgaan met ’lastige cliënten’. Wat maakt voor jou iemand tot een ‘lastige cliënt’? Waar liggen je grenzen, welke invloed heb jij en welke handvatten kun je met motiverende gespreksvoering bieden? Zijn er meer mogelijkheden om te motiveren? Deze vragen komen aan de orde in deze module.
Daarnaast verdiepen we ons in emoties. Die blijken een belangrijke reden te zijn voor terugval bij roken. Waarom komen verdriet, boosheid, angst en chagrijn naar boven bij stoppen met roken? Hoe beïnvloeden roken en niet- roken deze emoties? En hoe ga je daar als professional mee om?
Tijdens de module ga je actief aan de slag met voorbeelden uit de eigen praktijk. Plenaire uitleg en theorie worden afgewisseld met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Voor professionals op het gebied van publieke gezondheid(bevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren.
Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.
Om deze module te volgen, dien je vooraf een Stoppen met roken module of een gelijkwaardige module succesvol te hebben afgerond.
Score in evaluatie: in 2021 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Ik vond het een hele inspirerende dag met bekwame cursusbegeleidsters. Dank!”
“Zeer informatie en praktijkgericht. Geeft inspiratie om het verder uit te diepen.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als jeugdarts krijg je in toenemende mate te maken met vragen over psychopathologie bij kinderen. Bij de veranderingen die de transitie jeugdzorg teweeg brengt, wordt vaker een beroep gedaan op jouw expertise. Wil jij leren hoe je adviseert, verwijst en begeleidt bij (vermoedens van) kinderpsychiatrische aandoeningen? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module gaan we in op de kinderpsychiatrische anamnese en het onderzoek door de jeugdarts. We beantwoorden onder meer de volgende vragen: hoe herken je de meest voorkomende psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, zoals angst, depressie en tics? Hoe voer je het kinderpsychiatrisch onderzoek uit? En op welke wijze verwijs je?
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Jeugdartsen en artsen Maatschappij & Gezondheid, profiel JGZ.
Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.
In 2017 kreeg deze workshop het cijfer 9.
100% van de deelnemers zou hem aanbevelen aan anderen.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Leuk, veel casuïstiek besproken!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.