Hoe ondersteun je mensen met een psychische kwetsbaarheid in het proces van arbeidsparticipatie? En hoe doe je dat zonder het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen? In deze vierdaagse module leer je hoe je het gedachtegoed van ‘Mensen met Mogelijkheden’ (MMM) toepast in de praktijk.
Deze vierdaagse kerntraining is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Met deze module kwalificeer je je tot erkend MMM-professional. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Deze vierdaagse module heeft een doorlooptijd van twee maanden. In die tijd leer je hoe je mensen met een psychische kwetsbaarheid ondersteunt in het proces van arbeidsparticipatie.
Tijdens de module oefen je actief om vanuit het ‘waarderend perspectief’ mensen met psychische kwetsbaarheid aan werk te helpen. Daarbij verlies je het bedrijfsbelang niet uit het oog. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting), maar vooral ook om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM- professional (being). Een digitale leeromgeving en relevante inspiratiebronnen bieden ondersteuning.
Na afronding van de module ben je een volwaardig specialist op het gebied van arbeidsparticipatie van psychisch kwetsbare mensen
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn, met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.
Ben je een arbeidsdeskundige, loopbaancoach of re-integratieprofessional en ben je bekend met het gedachtegoed van MMM? Houd je je bezig met de vraag hoe mensen met een psychische kwetsbaarheid het beste uit zichzelf kunnen halen? En wil je je kwalificeren tot erkend MMM-professional? Doe dan deze vierdaagse module.
Je bent bekend met het MMM-gedachtengoed.
Aldus eerdere deelnemers.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Stoppen met roken in een groep heeft hoge slagingspercentages. Maar het begeleiden van een groep vraagt om andere vaardigheden dan individuele begeleiding. Wil jij aan de slag als groepstrainer? Zodat je mensen kunt helpen om te stoppen met roken en te kiezen voor een gezondere leefstijl? Doe dan deze tweedaagse, geaccrediteerde module.
De module is gebaseerd op de methode ‘Voel je vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining’. De onderwerpen in deze module kwamen voorheen aan bod bij ‘Pakje Kans’. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing.
De methode
De methode ‘Voel je Vrij! Stoppen met roken & leefstijltraining’ is een kortdurend, maar intensief traject dat bestaat uit gedragsmatige ondersteuning, in combinatie met een farmacologisch hulpmiddel.
In deze methode behandelen we alle facetten van het stoppen met roken. Daarnaast is er aandacht voor positieve leefstijlverandering. Iedere deelnemer krijgt een ‘maatje’ uit de groep, waardoor extra steun gegeven en gekregen kan worden. Er wordt gewerkt met het Voel je Vrij! werkboek. Hierin staan de oefeningen die gemaakt worden en opdrachten die men individueel of met het ‘maatje’ uitvoert. Ook is er achtergrondinformatie over roken, stoppen met roken, nicotinevervangers en leefstijl in beschreven.
Module-inhoud
Je leert praktische vaardigheden, die van pas komen wanneer je als groepstrainer werkt. Denk aan het meegaan met weerstand en het aan het werk zetten van deelnemers. Tijdens de bijeenkomsten maken wij gebruik van diverse werkvormen. Voorbeelden zijn visualisaties, ontspanningsoefeningen, muziek en ankers leggen. Daarbij wordt niet alleen het cognitieve niveau aangesproken.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Voor praktijkondersteuners, (long-)verpleegkundigen, coaches, leefstijlbegeleiders, bedrijfsartsen, of andere zorgprofessionals, die rokers in groepen willen begeleiden om van hun verslaving af te komen.
Hbo werk- en denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De Positive Deviance strategie is een innovatieve en onorthodoxe onderzoeksbenadering. Uitgangspunt is dat er in alle gemeenschappen bijzondere individuen of organisaties zijn, die op een positieve manier afwijken van het gemiddelde. Wil je leren welke kansen en mogelijkheden voor gezondheidsbevordering de strategie biedt? Doe dan deze inspirerende module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Normaliter kijk je bij een onderzoek naar wat er niet goed loopt en bij een populatie hoe je dit kunt oplossen. Er zijn echter ook andere – innovatieve – onderzoekbenaderingen. Die gaan uit van de wijsheid van een gemeenschap en van mensen die zélf al oplossingen voor problemen hebben gevonden. Deze mensen of gemeenschappen zijn de positieve uitzonderingen (Positive Deviants). Hun gedrag is ‘positive’ omdat ze handelingen verrichten die positief uitpakken. En ze zijn ‘deviant’ omdat ze gedrag vertonen dat afwijkt van de norm.
De Positive Deviance (PD) strategie staat wereldwijd in de belangstelling. Deze onderzoeksaanpak zorgt voor verrassende inzichten en resultaten die gemakkelijk repliceerbaar zijn. In deze module maak je kennis met de strategie. We stimuleren je om op een andere manier te denken over onderzoek en praktijk: een asset based benadering in plaats van een problem based benadering.
Tijdens deze dag presenteren we de belangrijkste uitgangspunten van de PD-benadering aan de hand van inspirerende voorbeelden. Je oefent de leerstof via interactieve werkvormen.
ben je bekend met de concepten van Positive Deviance (PD)
• heb je inzicht in de kansen en mogelijkheden van de PD-strategie voor gezondheidsbevordering.
• weet je hoe je in je eigen werkomgeving aan de slag kunt met deze aanpak.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Hieronder vind je twee video’s over Positive Deviance. Ze zijn afkomstig van het Center for Health and Media.
Interview with Martine Bouman, Center for Media and Health
Interview with Arvid Singhal, University of Texas at El Paso, Center for Media and Health
Gezondheid(communicatie) professionals, onderzoekers en beleidmakers, die hun onderzoekvaardigheden willen verbeteren.
Score in eerdere evaluatie: in 2018 kreeg een incompany uitvoering van deze module een 8,3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als professional op het gebied van arbeidsparticipatie help je onder meer psychisch kwetsbare mensen bij het vinden en behouden van werk. Er zijn verschillende methoden en technieken om dit te bereiken. Wil je daar in één dag mee kennismaken? En wil je leren hoe werknemer én bedrijf daarvan profiteren? Doe dan deze masterclass Arbeidsparticipatie.
De masterclass is een onderdeel van het succesvolle landelijke project ‘Mensen Met Mogelijkheden’ (MMM). Binnen dit project zoeken werkgevers, professionals en ervaringsdeskundigen naar wenselijke en haalbare (werk-)situaties. Je kunt deze masterclass volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In één dag maak je kennis met het MMM-project en het inspiratieboek. Je hoort ervaringen en krijgt voorbeelden waarmee je concreet aan de slag kunt. Daarnaast presenteren we het ‘waarderend interview’. Deze praktische en concrete benadering biedt oplossingen waarin de belangen van werknemer én werkgever worden behartigd.
In voordrachten en discussies komen praktische aspecten aan de orde, zoals ‘(regionale) samenwerking’ en ‘kansen zien en verzilveren’. Bovendien krijg je voorbeelden en hoor je ervaringen van werkgevers, professionals en ervaringsdeskundigen.
Na het volgen van de masterclass ben je bekend met het ‘waarderend onderzoeken’ in de context van MMM en kun je deze aanpak uitdragen binnen je organisatie. Het gaat hierbij niet alleen om het toepassen van een methodiek (acting) maar vooral om een aanzet tot het ‘zijn’ van een MMM-professional (being).
Het onderwijs wordt verzorgd door drs. Marea de Bruijn en dhr. Onno Geveke met medewerking van direct betrokkenen van het MMM-project.
Voor professionals die mensen willen helpen om het beste uit zichzelf te halen
Ben je een arbeidsdeskundige, een loopbaancoach, een re-integratieprofessional of een andere specialist op dit vlak? Doe dan deze eendaagse masterclass.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als jeugdarts ben je betrokken bij indicatieadviezen voor individuele jeugdigen met een (chronische) aandoening. Het capaciteitenprofiel is een instrument om te bepalen wat kinderen nodig hebben om goed te functioneren. Meer daarover leer je in deze eendaagse module, die voorheen werd aangeboden onder de titel Nieuwe taak jeugdarts: indicatiestelling.
Deze module is een (keuze-)onderdeel van de profielopleiding Jeugdgezondheidszorg (1e fase M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module staan twee methoden centraal: de ICF en het capaciteitenprofiel. De ICF is een internationaal begrippenkader. Het capaciteitenprofiel classificeert extra zorg die blijvend nodig zal zijn bij jeugdigen met een chronische aandoening. Het gebruik van deze twee methoden is nuttig voor het individuele kind. Maar ze zijn ook nuttig om beleidsmakers en deelnemers van samenwerkingsverbanden duidelijk te maken welke zorg er in de maatschappij nodig is om jeugdigen te kunnen laten participeren. In interactieve hoorcolleges en tijdens praktische oefeningen fris je je kennis van deze instrumenten op.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Jeugdartsen KNMG, artsen M&G profiel JGZ en kinderrevalidatie-artsen.
Werkzaam zijn als jeugdarts, arts M&G profiel JGZ of als kinderrevalidatie-arts.
.
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg de module Nieuwe taak voor de jeugdarts: indicatiestelling van de deelnemers een 8,7.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vaak praten we meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem. Dat leidt zelden tot samenspraak. Werk je als jeugdarts of jeugdverpleegkundige en wil je leren hoe je kunt omgaan met puberaal gedrag? Zodat je barrières leert doorbreken en echt contact kunt maken? Doe dan deze eendaagse module Communiceren met pubers.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
De module Communiceren met jongeren is gebaseerd op de methode van Geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall B. Rosenberg. Deze Amerikaanse psycholoog toonde aan dat de manier waarop we communiceren met onze kinderen vaak gewelddadiger is dan we beseffen. Volwassenen en opvoeders praten meer ‘tegen’ de puber dan ‘met’ hem en dat leidt niet tot samenspraak. Echt praten is contact maken en niet proberen je zin te krijgen. Als er echt contact ontstaat, komt zelfs de meest zwijgzame puber uit zijn schulp!
Tijdens deze module reiken we je handvatten aan voor effectieve communicatie. Daarnaast leggen we de verbinding met het begrip ‘vreedzame communicatie’ en leer je het gedachtegoed van Martine Delfos kennen.
We wisselen theorie af met veel praktische opdrachten. De trainingsacteur is de hele dag bij de scholing betrokken. Met haar kun je ‘ervaringsleren’, ofwel oefenen met het in praktijk brengen van de theorie.
Het onderwijs wordt verzorgd door Drs. C.M. (Katrien) Laane, pedagoog, trainer & docent bij Lunamare.
Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen. Behoor je tot een andere doelgroep? Neem dan contact met ons op, want in overleg ben je van harte welkom.
De module is niet geschikt voor AIOS JGZ aangezien dit onderwerp al in de opleiding aan bod komt.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,8.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Veel rokers hebben de wens om ooit te stoppen. Ook mensen met psychiatrische problemen hebben deze wens, maar onder zorgprofessionals heerst terughoudendheid en behandelpessimisme. Wil jij je kennis en vaardigheden vergroten om deze doelgroep te kunnen steunen in hun wens te stoppen met roken? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module volgen als bij- en nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Stoppen met roken is voor iedere roker moeilijk. Maar rokers met psychiatrische problemen vinden het al helemaal moeilijk. Veel zorgprofessionals denken: “Roken? Moet je ze dat ook nog afnemen?”. Ook is er behandelpessimisme: “Deze rokers kunnen niet stoppen”.
Om begeleiding op maat te kunnen geven, is kennis nodig over de relatie tussen roken en psychiatrie. Daarom nemen we in deze module de ideeën en (voor-)oordelen over roken en psychiatrie onder de loep. Je leert welke specifieke aandachtsgebieden er zijn voor mensen met een psychiatrische aandoening die willen stopen met roken. Jouw coachende rol als zorgprofessional vraagt om andere vaardigheden dan bij rokers zonder deze problemen. Het is een proces van kleine stapjes, waarbij je rekening houdt met de draagkracht van je cliënten en met de psychische schommelingen die gepaard kunnen gaan met stoppen met roken. Je leert begeleidingstechnieken die het niet-cognitieve niveau aanspreken.
We wisselen theoretische inleidingen af met oefeningen, casuïstiekbespreking en rollenspellen. Je kunt ook eigen casussen en praktijkvoorbeelden inbrengen.
Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.
Huisartsen, (long-) verpleegkundigen, praktijkondersteuners, medisch specialisten, bedrijfsartsen, coaches, persoonlijk begeleiders GGZ en andere zorgprofessionals die rokers met psychiatrische problematiek willen adviseren en/of begeleiden bij het stoppen met roken.
Om deze module te volgen is basiskennis over tabaksverslaving nodig, bijvoorbeeld opgedaan via de module Stimedic Basis of de module Stoppen met roken: tabaksverslaving.
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,4.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module: “Heel leerzame scholing, die zeer toepasbaar is in de praktijk. Een prettige docent die duidelijk ervaring heeft met de ‘stof’.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als jeugdarts ben je bevoegd om medicatie voor te schrijven aan kinderen. Hoe bekwaam ben je hier (nog) in? Hoe heeft jouw organisatie dit met de zorgverzekeraar geregeld? En ben je goed bereikbaar voor vragen van ouders en patiënten over de ingestelde therapie? Met deze module fris je in één dag je kennis op met betrekking tot het voorschrijven van medicatie en het behandelen van jeugdigen.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
In dit interactieve hoorcollege komen de volgende onderwerpen aan bod:
Het onderwijs wordt verzorgd door ervaren jeugdartsen en een medisch adviseur van een verzekeringsmaatschappij.
Jeugdartsen of artsen M&G profiel JGZ die hun kennis willen opfrissen.
Werkzaam zijn als jeugdarts of arts M&G profiel JGZ.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Deze dag werd eerst aangeboden op 3 oktober 2018 maar is verplaatst naar 14 januari 2019.
Ben jij een gecertificeerde Van Wiechen-instructeur? Kom dan naar deze terugkomdag. In de ochtend houden we ons bezig met didactische vaardigheden. Hoe breng je een boodschap pakkend over. Ook bestaat de mogelijkheid om je op deze dag te her-certificeren. Je bent dan weer voor 5 jaar gecertificeerd.
De groep die nog niet hoeft te hercertificeren gaat in de middag zich bezighouden met pluis/niet pluis in motorische ontwikkeling.
Het programma wisselt jaarlijks.
Update je kennis en voldoe aan de registratie-eisen. Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing.
Het programma wordt jaarlijks aangepast. Deze dag wordt samen met het NCJ vormgegeven.
Hiervoor ga je op deze dag actief aan de slag met eigen videobeelden. Je filmt (met eigen telefoon, tablet of camera) hoe je zelf het van Wiechen onderzoek uitvoert. De van Wiechen instructeurs geven elkaar feedback onder leiding van een landelijke Van Wiechen instructeur.
Kom je nog niet voor hercertificering in aanmerking, dan ga je met een kinderfysiotherapeut kijken naar wat nog normaal is in de motorische ontwikkeling van kinderen.
Het onderwijs wordt verzorgd door een of meer landelijke Van Wiechen-instructeurs en docenten.
Gecertificeerde Van Wiechen-instructeurs (artsen en verpleegkundigen).
In verband met je herregistratie dien je drie terugkomdagen per vijf jaar te volgen.
Je bent jeugdarts, arts M&G, jeugdverpleegkundige of verpleegkundig specialist én je bent gecertificeerd als Van Wiechen-instructeur binnen de eigen JGZ-organisatie.
Uitspraken van deelnemers aan een eerdere uitvoering van deze module:
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Innovatieve communicatie wordt steeds belangrijker binnen de gezondheidszorg. Zo blijkt ‘storytelling’ een krachtig middel om kwetsbare groepen te betrekken bij gezondheidsthema’s. Wil jij laaggeletterde cliënten bereiken met jouw gezondheidsboodschap? Of mensen die niet spontaan zoeken naar medische informatie
Leer dan alles over Entertainment Education (EE) in deze boeiende, tweedaagse module.
Deze module wordt georganiseerd in samenwerking met het Centrum Media en Gezondheid. Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
‘Klassieke’ voorlichting doet een sterk beroep op de cognitieve verwerking van informatie. Maar je gaat er dan van uit dat mensen bij voorbaat geïnteresseerd zijn in de informatie. Helaas: voor veel lager opgeleiden geldt dat niet, tenzij er een acute noodzaak is. Zij vinden het bovendien lastig om schriftelijke informatie te verwerken. Zeker als er complexe taal wordt gebruikt, of als het abstractieniveau hoog is. En dat is jammer, want daardoor worden zij slecht bereikt. Terwijl juist lager opgeleide mensen baat zouden kunnen hebben bij de voorlichting.
De oplossing? Een communicatiestrategie die gebruik maakt van populaire media, zoals webseries, serious games, apps, drama-/soapseries en interactieve beeldverhalen. Deze media worden Entertainment Education (EE) genoemd. Ze hebben een aantrekkingskracht die ze uitermate geschikt maakt om aandacht en bewustwording te creëren voor gezondheidsthema’s. Zeker als je affectieve principes toevoegt, waardoor je mensen wezenlijk weet te raken. Dan kun je de health-literacy van een breed publiek verbeteren.
Tijdens deze tweedaagse module leer je de belangrijkste pijlers, succesfactoren en uitdagingen van Entertainment Education kennen.
Via filmfragmenten, praktijkervaringen en wetenschappelijke bevindingen komen onder andere de volgende vragen aan bod:
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Hieronder vind je twee video’s, de een over storytelling en de andere over de Entertainment Education strategie.
SOUND trailer (English subtitles) from Center for Media & Health on Vimeo.
Gezondheid(communicatie) professionals, beleidmakers en onderzoekers die die aansluiting willen vinden bij hun doelgroep en Entertainment Education willen inzetten voor gezondheidsbevordering.
Stel: je bent een marsmannetje of -vrouwtje. Je UFO is neergestort in Oldenzaal en je bent al je bezittingen kwijt! Wat dan? Met dit verhaal op zak stuurde GGD Twente kinderen tussen de 7 en 8 jaar de straten op om de dingen te fotograferen die zij belangrijk vinden voor een fijn en gezond leven. Dit concept, bedacht door deelnemers van GGD Twente tijdens deze training, won de GGD innovatieprijs en kon daarmee gerealiseerd worden. Lees meer hierover op ”Kindje van Mars’ won GGD innovatieprijs.
Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente
Een verrijking van mijn vak!
“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”
Score in eerdere evaluatie: in 2019 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.